ΜΑΘΗΜΑ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ ΤΜΗΜΑ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑΣ Εισήγηση: ΛΗΤΩ ΤΣΑΚΙΡΗ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Πως λειτουργούν οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί Ολοκληρωμένης Φροντίδας? Ο Σταθμοί είναι Μονάδες που φροντίζουν παιδιά βρεφικής και προσχολικής ηλικίας από 8 μηνών έως 6,5 ετών καθώς & παιδιά με αναπηρία από 2,5 έως 6,5 ετών για ορισμένο χρονικό διάστημα της ημέρας.
Η γυναίκα καθιερώνει την εργασία της εκτός σπιτιού ως λύση στο οικονομικό πρόβλημα της οικογένειας , ενώ ταυτόχρονα δημιουργήθηκαν άλλα προβλήματα όπως αυτό της φροντίδας και της φύλαξης των παιδιών της οικογένειας. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας ο αριθμός των γυναικών μέσα στον εργασιακό χώρο αυξανόταν, έτσι το κρατικό σύστημα έκρινε ότι συμφέρει στην παράγωγης να συστηματοποιηθεί η φύλαξη των παιδιών, των εργαζομένων γυναικών για να μην εγκαταλείπουν την δουλειά τους όταν αυτές γίνονται μητέρες. Το να πηγαίνουν τα παιδιά στον παιδικό σταθμό, ανεξάρτητα, απ το αν η μητέρα είναι εργαζόμενη ή όχι, κρίνεται απαραίτητο. Η μητέρα ξέρει ότι αφήνει το παιδί της σε κατάλληλα χέρια με αποτέλεσμα να μπορεί να αποδώσει καλύτερα στην εργασία της. Έτσι ο σταθμός κάνει καλό τόσο στην οικογένεια όσο και στην οικονομία της χώρας.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΛΕΞΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ? Οργάνωση είναι: η συστηματική διάταξη, διευθέτηση των μερών ενός συνόλου, έτσι ώστε να αποτελέσει ένα καλά οργανωμένο σύνολο.( Καρτασίδου Λ. Λιώνη Σ. Μακρή Ε. 2001 Η οργάνωση δεν είναι μία αυτόνομη ενέργεια ενός και μόνο ατόμου, αλλά επηρεάζεται από τρία στοιχεία: α) το χώρο, β) τα υλικά-αντικείμενα και γ) τα πρόσωπα-άτομα που κινούνται μέσα στο χώρο αυτό. Η σημασία καλής οργάνωσης είναι μεγάλη, αυτή καθορίζει τη δυνατότητα σωστής λειτουργίας οπουδήποτε χώρου, ικανοποιώντας τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των ανθρώπων που κινούνται μέσα στο χώρο αυτό εκπληρώνοντας έτσι, κατ επέκταση την αποστολή τους. Η καλή οργάνωση έχει ένα απαραίτητο καλό στοιχείο στην τάξη. Ο άνθρωπος στο σπίτι ή στη δουλειά του δίνει σε κάθε πράγμα μία ορισμένη θέση, εκείνη που μπορεί να το παίρνει όταν το χρειάζεται. (Παπανικολάου Ρ. 1999). Οργάνωση είναι: ένα σύνολο διαδικασιών ή ενεργειών που συγκροτούν και τελειοποιούν τις σχέσεις των μερών του όλου
Οργάνωση βρεφονηπιακού σταθμού Η οργάνωση του σχολικού χώρου αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα της Παιδαγωγικής διαδικασίας, συνδέεται αλλά επηρεάζεται από τις αρχές κάθε παιδαγωγικής μεθόδου που εφαρμόζεται. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ο τρόπος που συνδέονται η οργάνωση του χώρου και οι παιδαγωγικές μέθοδοι. Ως κύριο σκοπό η οργάνωση του βρεφονηπιακού σταθμού έχει την αυτοεξυπηρέτηση των παιδιών, την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας τους και την υπευθυνότητα για πολλές από τις πράξεις τους. Παράλληλα θα πρέπει να ικανοποιεί τις ανάγκες των παιδιών για κίνηση, δράση, μάθηση, γνώση, ασφάλεια, για αυτονομία και βίωση του ωραίου αισθητική απόλαυση.(Παπανικολάου Ρ. 1999) Η οργάνωση του βρεφονηπιακού σταθμού παρεμβαίνει σε μεγάλο βαθμό στην συνολική διαδικασία ανάπτυξης της προσωπικότητας του παιδιού.
Ο βρεφονηπιακός σταθμός αποτελεί έναν προνομιακό χώρο, μέσα στον οποίο παιδί έχει την δυνατότητα να οικοδομήσει τα θεμέλια του, πρέπει να είναι ένα περιβάλλον το οποίο θα περιέχει ασφάλεια και προστασία στο παιδί. Ωστόσο για να επιτευχθούν όλα αυτά θα πρέπει μέσα στον παιδικό σταθμό να έχουμε σωστή οργάνωση και καλή διοίκηση .
Σκοπός και αναγκαιότητα του Β/Σ Αρχικά, η δημιουργία των βρεφονηπιακών σταθμών κρίθηκε απαραίτητη για την κάλυψη κάποιων κοινωνικών αναγκών. Ο θεσμός ξεκίνησε με σκοπό να φυλάσσονται εκεί τα παιδιά των εργαζομένων γυναικών, ώστε να μπορούν και αυτές να συμβάλλουν με την εργασία τους στην παραγωγική και οικονομική ανάπτυξη της χώρας και στην βελτίωση του οικονομικού και πολιτιστικού επιπέδου της χώρας. Ενώ στην αρχή ο βρεφονηπιακός σταθμός προσέφερε απλή φύλαξη και σίτιση στα παιδιά, γρήγορα διαπιστώθηκε πως τα παιδιά που πηγαίνουν εκεί ευεργετούνται πολύπλευρα από το κατάλληλο περιβάλλον, την επίβλεψη και τις οργανωμένες απασχολήσεις που δημιουργούνται από το εκπαιδευμένο προσωπικό. Έτσι ο ρόλος που έχει τροποποιηθεί στις μέρες μας σε σχέση με το παρελθόν, έχει περισσότερο κοινωνικό και παιδαγωγικό χαρακτήρα. Σκοπός του είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, νοητική, συναισθηματική, κοινωνική, και ψυχοσωματική. (Νικολακάκη Μ.-Σόφρωνα Ε.-Κιαμίλη Φ. 2001). Μέσα στο κατάλληλο διαμορφωμένο περιβάλλον ικανοποιούνται βασικές βιολογικές και ψυχολογικές ανάγκες του παιδιού, συμπληρώνεται και τελειοποιείται η οικογενειακή αγωγή και αναπληρώνονται πολλά στοιχεία που ίσως λείπουν από το οικογενειακό περιβάλλον. Έτσι η προσφορά του βρεφονηπιακού σταθμού αποκτά ιδιαίτερη σημασία, σε σχέση με το γεγονός ότι τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού είναι κρίσιμα και αποφασιστικά για την διάπλαση της προσωπικότητάς του και ολόκληρης της εξέλιξής του. (Δαράκη Π. 1995)
Ο ρόλος της βρεφονηπιοκόμου στην οργάνωση του Β/Σ Ο \ Η βρεφονηπιοκόμος , είναι το σημαντικότερο πρόσωπο που συντονίζει οργανωμένο περιβάλλον και το πρόγραμμα της προσχολικής αγωγής ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών. (Λαλούμη Ε.-Βιδάλη, 2007-2008). Ο ρόλος της/του βρεφονηπιοκόμου είναι πολύτιμος τόσο για το μικρό παιδί όσο και για την κοινωνία. Στο παιδί προσφέρει αγάπη, φροντίδα, στοργή στα πρώτα βήματα της ζωής του, τα οποία είναι τόσο σημαντικά για την διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητάς του. Άλλωστε, το παιδί αναπτύσσεται με την πράξη του ¨αγαπώ¨. Το άτομο που έχει λάβει σωστή αγωγή στη βρεφική και νηπιακή ηλικία θα γίνει στην ενήλικη ζωή του σωστό και χρήσιμο για την κοινωνία. Ο/ Η βρεφονηπιοκόμος με μεγάλη υπευθυνότητα και φροντίδα πρέπει να δημιουργήσει το κατάλληλο κλίμα ώστε τα βρέφη και τα νήπια να αισθανθούν ασφάλεια και να αναπτυχθούν σωστά. Για το λόγο αυτό πρέπει να έχει τις κατάλληλες γνώσεις και πνευματική κατάρτιση, θετικά στοιχεία στο χαρακτήρα του/της, όπως γλυκύτητα, υπομονή, υπευθυνότητα, και φαντασία. (Μπιρμπίλη Μ., Κλημανόγλου Σ. Μποσινάκη Ι. 2001).
Πιο συγκεκριμένα, ο ρόλος του\της βρεφονηπιοκόμου, σε ένα Κέντρο Προσχολικής Αγωγής είναι να: 1) Εντοπίζει τυχόν προβλήματα στην φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού. 2) Λειτουργεί εξατομικευμένα στα παιδιά, ιδιαίτερα όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα μάθησης ή συμπεριφοράς. 3) Προσφέρει στα παιδιά το κατάλληλο υλικό και την υποστήριξη που χρειάζονται για να επιλύσουν με επιτυχία καταστάσεις, ώστε να αποκτούν αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις δεξιότητες τους. 4) Δίνει έμφαση όχι μόνο στο τι θα μάθουν τα παιδιά (περιεχόμενο μάθησης), αλλά και στο πώς θα το μάθουν (διαδικασία μάθησης). 5) Συνεργάζεται με τους γονείς, ώστε να συμμετέχουν κι αυτοί στην εκπαιδευτική διαδικασία. 6) Μπορεί να διακρίνει τι προκαλεί το ενδιαφέρον των παιδιών, και τι τα κινητοποιεί. 7) Δημιουργεί καταστάσεις για ατομική και ομαδική εργασία, καθώς & καταστάσεις προβληματισμού, που ενεργοποιούν τη σκέψη των παιδιών, προκαλούν την δημιουργικότητα τους και προάγουν το γραπτό και προφορικό λόγο.Τ έλος, οι βρεφονηπιοκόμοι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στην ποικιλία και πολυπλοκότητα των οικογενειακών διαπροσωπικών σχέσεων οι οποίες αντανακλώνται στην κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών στον προσχολικό χώρο. Είναι βέβαιο ότι η αντικοινωνική συμπεριφορά ορισμένων παιδιών μπορεί να είναι επικίνδυνη μέσα στην τάξη. Στόχος της παιδαγωγού είναι να αναπτύξει μία νέα μορφή επικοινωνίας μέσω της οποίας τα νήπια θα βελτιώσουν την κοινωνική ικανότητά τους. (Λαλούμη Ε – Βιδάλη . 2007-2008).
Οι Μονάδες παρέχουν συγκεκριμένες υπηρεσίες στα παιδιά και εξασφαλίζουν σε αυτά τα ακόλουθα: .Υγιεινή και ασφαλή παραμονή, προσαρμοσμένη στις ανάγκες κάθε ηλικίας φιλοξενουμένων παιδιών, σε κτίριο κατασκευασμένο σύμφωνα με τις οριζόμενες στο άρθρο 3, τεχνικές προδιαγραφές. .Απασχόληση, διαπαιδαγώγηση, παιχνίδι, ψυχαγωγία, ανάπαυση, ψυχολογική βοήθεια ανάλογα με την ηλικία. .Μέριμνα για την ομαλή ψυχοσυναισθηματική και υγιεινή ανάπτυξη των παιδιών και παροχή συμβουλευτικής ενημέρωσης και υποστήριξης στις οικογένειές τους. .Υγιεινή και επαρκή διατροφή με σωστή ποιοτική σύνθεση.Φροντίδα για την ατομική καθαριότητά τους, καθώς και την καθαριότητα των χώρων της Μονάδας .Τακτική ιατρική παρακολούθηση.
2. Οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί Ολοκληρωμένης Φροντίδας (ΒΣΟΦ) διαθέτουν απαραίτητα τα παρακάτω τμήματα: α) Τμήμα βρεφών για βρέφη από 8 μηνών μέχρι 2,5 ετών β) Τμήμα νηπίων για παιδιά από 2,5 ετών μέχρι 6,5 ετών γ) Τμήμα νηπίων με αναπηρία από 2,5 ετών μέχρι 6,5 ετών
ι. Για τη λειτουργία ΒΣΟΦ είναι απαραίτητη η έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας από την οικεία Περιφερειακή Ενότητα. ιι. Η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας χορηγείται από τη Διεύθυνση ή το Τμήμα Κοινωνικής Πρόνοιας της Περιφερειακής Ενότητας του τόπου εγκατάστασης του ΒΣΟΦ, μετά την υποβολή των παρακάτω δικαιολογητικών: “ιιι. Εκδίδεται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας με απόφαση του Περιφερειάρχη, ύστερα από γνωμοδότηση της κατά νόμο αρμόδιας Επιτροπής Καταλληλότητας άτι ο Βρεφονηπιακός Σταθμός Ολοκληρωμένης Φροντίδας (ΒΣΟΦ) πληροί τους όρους και τις προυποθέσεις της παρoύσας αποφάσης”.
1. Αίτηση του νομικού προσώπου που να αναγράφει τα στοιχεία του κατά νόμο υπευθύνου αυτού, την επωνυμία του Σταθμού, την έδρα, το μέγιστο αριθμό των φιλοξενουμένων βρεφών, νηπίων και παιδιών με αναπηρία. 2. Καταστατικό του νομικού προσώπου. 3. Βεβαίωση ορισμού υπευθύνου του νομικού προσώπου. 4. Πιστοποιητικό ποινικού μητρώου του υπευθύνου του νομικού προσώπου, που θα αναφέρει ότι αυτό δεν έχει καταδικασθεί αμετάκλητα σε οποιαδήποτε ποινή για κακούργημα ή για ένα από τα πλημμελήματα της κλοπής, υπεξαίρεσης, απάτης, εκβίασης, πλαστογράφησης, συκοφαντικής δυσφήμισης, παραχάραξης και εκ δόλου σωματικής βλάβης, παράβασης των διατάξεων περί ναρκωτικών ή για έγκλημα που αναφέρεται στα ήθη και ότι δεν έχει στερηθεί λόγω καταδίκης για οποιαδήποτε αξιόποινη πράξη των πολιτικών του δικαιωμάτων. 5. Υπεύθυνη δήλωση ότι δε διώκεται και ότι δεν έχει τεθεί υπό απαγόρευση ή δικαστική αντίληψη. 6. Μισθωτήριο συμβόλαιο θεωρημένο από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. σε περίπτωση ενοικίασης του κτιρίου του Σταθμού ή παραχωρητήριο ή απόφαση παραχώρησης των χώρων σε περίπτωση παραχώρησης.
7. Οικοδομική άδεια ή άλλο πιστοποιητικό ή βεβαίωση νομιμότητας υφισταμένου κτιρίου, από την αρμόδια Πολεοδομία ή Πολεοδομικό Γραφείο. 8. Κάτοψη των χώρων που θα λειτουργήσει ο ΒΣΟΦ, υπογραμμένη από μηχανικό και υπεύθυνη δήλωσή του ότι τηρούνται οι τεχνικές προδιαγραφές της παρούσας απόφασης. 9. Βεβαίωση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. 10. Υπεύθυνη δήλωση του νομικού προσώπου για: α) την επάρκεια ύδρευσης, ηλεκτροδότησης, τηλεφωνικής σύνδεσης, θέρμανσης, αποχέτευσης των χώρων που θα φιλοξενούνται τα παιδιά β) τον αριθμό των παιδιών που θα φιλοξενούνται, το ωράριο λειτουργίας, τα τμήματα που θα λειτουργήσουν, τις παρεχόμενες Υπηρεσίες και τον Εσωτερικό Κανονισμό του Σταθμού. γ) το προσωπικό που θα προσληφθεί στο Σταθμό.
‘Άρθρο 3 -Τεχνικές προδιαγραφές Α. Οι ΒΣΟΦ υπάγονται στις διατάξεις: Του Κτιριοδομικού Κανονισμού στην κατηγορία χρήσης Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια. Του Κανονισμού Πυροπροστασίας Νέων Κτιρίων στην κατηγορία χρήσης Η.
ΥΠΟΔΟΧΗ – ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΧΩΡΟΙ ΒΡΕΦΩΝ Β. ΚΤΙΡΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ:6 ΒΡΕΦΩΝ 15 ΝΗΠΙΩΝ 8 ΝΗΠΙΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΧΩΡΟΙ ΕΛΑΧ. ΚΑΘΑΡΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ Μ2 ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ Μ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΥΠΟΔΟΧΗ – ΔΙΟΙΚΗΣΗ 1. Είσοδος-Αναμονή (καροτσάκια) 12,00 2,40 2. Γραφείο Δ/νσης 7,00 2,40 3. Γραφείο πολλαπλών χρήσεων 9,00 2,40 Απαιτείται για ΒΣΟΦ με >30 παιδιά 4. Χώρος προσωπικού 7,00 2,20 Απαιτείται για ΒΣΟΦ με >6-7 άτομα Προσωπικό. 5. Μόνωση 6,00 1,80 Απαιτείται για ΒΣΟΦ με >35 παιδιά 6. WC/DS προσωπικού-κοινού 6,00 – 7. Ιδιαίτερος χώρος για καροτσάκια 3,00 – ΧΩΡΟΙ ΒΡΕΦΩΝ 1. Αίθουσα Yπνoυ Βρεφών 2,50Μ2/βρέφος 3,00 Μin επιφάνεια αίθ.15,00Μ2 2. Αίθουσα Απασχόλησης Βρεφών 1,20Μ2/βρέφος 3,00 Μin επιφάνεια αίθ. 5,00Μ2 3. Χώρος Αλλαγών-Λουτρού- Bρεφών 2,50Μ2/θέση αλλαγής 1,50 1 θέση αλλαγής αντιστοιχεί σε 3 βρέφη 4. Χώρος παρασκευής γάλακτος 4,00 1,50
XΩΡΟΙ ΝΗΠΙΩΝ 1. Αίθουσα Απασχόλησης Νηπίων 1,80Μ2/νήπιο 3,60 Μin επιφάνεια αίθ. 25,00Μ2 Οταν χρησιμοποιείται και σαν Τραπεζαρία. 2,00Μ2/νήπιο 3,60 Μin επιφάνεια αίθ. 25,00Μ2 Οταν χρησιμοποιείται και σαν Τραπεζαρία. 2. Αίθουσα Yπνoυ Νηπίων 1,70Μ2/θέση Ύπνου 3,00 Μια θέση ύπνου /4- 5 νήπια. Μin επιφάνεια αίθ. 12,00Μ2. 3. Τραπεζαρία 1,40Μ2/νήπιο 3,00 Χώρος προαιρετικός Μin επιφάνεια αίθ. 15,00Μ2 4. Χώρος WC/Λουτρού νηπίων 12,00 B3. XΩΡΟΙ ΝΗΠΙΩΝ MΕ ΑΝΑΠHΡΙΑ 1. Αίθουσα Απασχόλησης Νηπίων 2,70Μ2/νήπιο 3,60 Μin επιφάνεια αίθ. 25,00Μ2 Oταν χρησιμοποιείται και σαν Τραπεζαρία 2,90Μ2/νήπιο 3,60 Μin επιφάνεια αίθ. 25,00Μ2 Oταν χρησιμοποιείται και σαν Τραπεζαρία 2. Αίθουσα Yπνoυ Νηπίων 2,50Μ2/θέση Ύπνου 3,00 Μια θέση ύπνου /4-5 νήπια Μin επιφάνεια αιθ. 12,00Μ2. 3. Τραπεζαρία 2,20Μ2/νήπιο 3,00 Χώρος προαιρετικός Γ. ΒΟΗΘΗΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ 1. Κουζίνα 6,00 2,00 2. Πλυντήριο (σιδηρωτήριο) – – Προαιρετικό 3. Aκάθαρτα και είδη καθαριότητας – – Άμεση βοηθητική έξοδος 4. Aποθήκη – – 5. Λεβητοστάσιο – – Ανάλογα με το σύστημα θέρμανσης
ΠAΡΑΤHΡHΣEΙΣ :1. Είσοδος Αναμονή: Περιλαμβάνει ιδιαίτερο χώρο για τα καροτσάκια όταν ο ΒΣΟΦ φιλοξενεί περισσότερα από 20 βρέφη ταυτόχρονα. 2. Χώρος Προσωπικού: Απαιτείται όταν στον ΒΣΟΦ εργάζονται περισσότερα από 6-7 άτομα προσωπικό. Περιλαμβάνει πάγκο για παρασκευή ροφήματος. 3. Μόνωση: Χώρος όπου παραμένει κάποιο παιδί όταν αρρωστήσει ξαφνικά μέχρι να το παραλάβουν οι γονείς τους. Πρέπει να επιβλέπεται άνετα από το προσωπικό για την ασφάλεια και την υποστήριξη του παιδιού και να είναι σχεδιασμένο με τρόπο που να μη φοβίζει ή κάνει το παιδί να αισθάνεται απομονωμένο. 4. Χώροι Υγιεινής Προσωπικού Κοινού: Περιλαμβάνει 1 WC νιπτήρα ανά 8 άτομα προσωπικού, ένα DS ανά 12 άτομα και αποδυτήρια (Locker) για κάθε εργαζόμενο. Οταν ο BΣOΦ φιλοξενεί περισσότερα από 50 παιδιά απαιτείται ιδιαίτερος χώρος υγιεινής (WC με νιπτήρα) για το κοινό. .
5. Αίθουσα Yπνoυ Βρεφών: Περιλαμβάνει κρεβατάκια ύπνου, ράφια ή ερμάρια για προσωπικά είδη των παιδιών και χώρο για παιχνίδι στο πάτωμα. Κάθε αίθουσα σχεδιάζεται για 1012 το πολύ βρέφη. 6. Αίθουσα Απασχόλησης Βρεφών: Χρησιμοποιείται από τα μεγαλύτερα βρέφη και περιλαμβάνει πάρκα, καθισματάκια, τραπεζάκια και ράφια. Ο χώρος μπορεί να χρησιμοποιείται και σαν τραπεζαρία. Κάθε αίθουσα σχεδιάζεται για 1214 το πολύ βρέφη. 7. Χώρος ΑλλαγώνΛουτρού Βρεφών: Ο χώρος αυτός έχει άμεση σχέση με τις αίθουσες ύπνου και διημέρευσης βρεφών για αυτό και πρέπει να έχει οπτική επαφή με αυτές, ώστε να επιβλέπονται τα άλλα παιδιά κατά τη διάρκεια της αλλαγής. Περιλαμβάνει μεγάλους νιπτήρες ή παιδικά λουτρά, πάγκους για άλλαγμα και ερμάρια για τη φύλαξη ρουχισμού. Θα υπάρχει πρόβλεψη για την εύκολη αποκομιδή απορριμμάτων, όχι όμως μέσω των χώρων παραμονής και σίτισης των παιδιών. 8. Χώρος Παρασκευής Γάλακτος: Πρέπει να βρίσκεται κοντά στους χώρους των βρεφών. Περιλαμβάνει πάγκο με νεροχύτη, ηλεκτρικά μάτια, ψυγείο και ντουλάπια
5. Αίθουσα Yπνoυ Βρεφών: Περιλαμβάνει κρεβατάκια ύπνου, ράφια ή ερμάρια για προσωπικά είδη των παιδιών και χώρο για παιχνίδι στο πάτωμα. Κάθε αίθουσα σχεδιάζεται για 1012 το πολύ βρέφη. 6. Αίθουσα Απασχόλησης Βρεφών: Χρησιμοποιείται από τα μεγαλύτερα βρέφη και περιλαμβάνει πάρκα, καθισματάκια, τραπεζάκια και ράφια. Ο χώρος μπορεί να χρησιμοποιείται και σαν τραπεζαρία. Κάθε αίθουσα σχεδιάζεται για 1214 το πολύ βρέφη. 7. Χώρος ΑλλαγώνΛουτρού Βρεφών: Ο χώρος αυτός έχει άμεση σχέση με τις αίθουσες ύπνου και διημέρευσης βρεφών για αυτό και πρέπει να έχει οπτική επαφή με αυτές, ώστε να επιβλέπονται τα άλλα παιδιά κατά τη διάρκεια της αλλαγής. Περιλαμβάνει μεγάλους νιπτήρες ή παιδικά λουτρά, πάγκους για άλλαγμα και ερμάρια για τη φύλαξη ρουχισμού. Θα υπάρχει πρόβλεψη για την εύκολη αποκομιδή απορριμμάτων, όχι όμως μέσω των χώρων παραμονής και σίτισης των παιδιών. 8. Χώρος Παρασκευής Γάλακτος: Πρέπει να βρίσκεται κοντά στους χώρους των βρεφών. Περιλαμβάνει πάγκο με νεροχύτη, ηλεκτρικά μάτια, ψυγείο και ντουλάπια
9. Αίθουσα Απασχόλησης Νηπίων: Περιλαμβάνει τραπεζάκια, καθισματάκια και ράφια ερμάρια για παιχνίδια υλικά. Ο χώρος μπορεί να χρησιμοποιείται και σαν τραπεζαρία εφόσον δεν υπάρχει ιδιαίτερος χώρος για τη λειτουργία αυτή. Oταν ο ΒΣΟΦ έχει περισσότερες από μιει αίθουσες απασχόλησης νηπίων καλό είναι να υπάρχει η δυνατότητα να ενοποιούνται ανά δύο. 10. Αίθουσα Yπνoυ Νηπίων: Περιλαμβάνει κρεβατάκια και ράφια ή ερμάρια ή κρεμάστρες. 11. Χώρος WC/Λουτρού Νηπίων: Πρέπει να βρίσκεται κοντά στις αίθουσες των νηπίων που εξυπηρετεί Περιλαμβάνει παιδικά είδη υγιεινής: ένα WC ανά 10 νήπια, ένα νιπτήρα ανά 6 νήπια και ένα DS ή παιδικό λουτρό ανά 2025 νήπια. Σε ΒΣΟΦ με περισσότερες από δύο αίθουσες απασχόλησης νηπίων, οι χώροι WC λουτρού μπορούν να ομαδοποιούνται ώστε να είναι κοινοί για δύο το πολύ αίθουσες. 12. Τραπεζαρία: Οταν υπάρχει ιδιαίτερος χώρος φαγητού, θα περιλαμβάνει τραπεζάκια και καθισματάκια. Θα πρέπει νρ έχει καλή σύνδεση με την κουζίνα και αν είναι δυνατόν να μπορεί να ενοποιείται με την αίθουσα των νηπίων που εξυπηρετεί. Η τραπεζαρία μπορεί να εξυπηρετεί δύο αίθουσες νηπίων, το σερβίρισμα του φαγητού όμως σε αυτή την περίπτωση θα γίνεται τμηματικά. 13. Κουζίνα: Το εμβαδόν που αναφέρεται, αντιστοιχεί στην περίπτωση ελάχιστης εγκατάστασης για φύλαξη και ζέσταμα φαγητού που παίρνουν τα παιδιά από το σπίτι τους. Περιλαμβάνει πάγκο με νεροχύτη, ηλεκτρικά μάτια, ψυγείο και ερμάρια. Στην περίπτωση που παρασκευάζεται φαγητό στο ΒΣΟΦ, η κουζίνα πρέπει να είναι αναλόγων διαστάσεων, να διαθέτει ανάλογη με τον αριθμό των μερίδων εστία ένα τουλάχιστο φούρνο, διπλές βαθιές λεκάνες πλύσης μαγειρικών σκευών από λείο αδιαπότιστο υλικό, ηλεκτρικό ψυγείο, πάγκους προετοιμασίας και ερμάρια. Μπορεί να διαθέτει και ηλεκτρικό πλυντήριο πιάτων. Οι χώροι της κουζίνας θα εξαερίζονται καλά με κατάλληλο σύστημα εξαερισμού. Θα υπάρχει χώρος συγκέντρωσης απορριμμάτων και δυνατότητα άμεσης αποκομιδής τους. 14. Αποθήκη Τροφίμων: Περιέχει ράφια και ερμάρια για τη φύλαξη των τροφίμων. Μπορεί να συνδυαστεί με το χώρο της κουζίνας με ανάλογη αύξηση της επιφάνειάς της. Πρέπει να είναι χώρος καλά αεριζόμενος χωρίς υγρασία. 15. Πλυντήριο Σιδηρωτήριο: Περιλαμβάνει ηλεκτρικό πλυντήριο ρούχων, ηλεκτρικό στεγνωτήριο (προαιρετικά), νεροχύτη, σιδηρωτήριο και ράφια ερμάρια. 16. Οι χώροι που εξυπηρετούν τα Νήπια με αναπηρία, (προσβάσεις, διάδρομοι, αίθουσες, χώροι υγιεινής, περιβάλλων χώρος κλπ) και ο εξοπλισμός τους, θα πρέπει να είναι σύμφωνοι με τις εκάστοτε ισχύουσες προδιαγραφές για τα άτομα αυτά.
Κατασκευαστικές διατάξεις Διατάξεις ασφάλειας Η ασφαλής πρόσβαση και παραμονή των παιδιών στους χώρους του ΒΣΟΦ, πρέπει να εξασφαλίζεται με ειδικές κατασκευαστικές διατάξεις και λεπτομέρειες. 1. Πρέπει να αποφεύγονται οι ανισοσταθμίες στους χώρους του ΒΣΟΦ που είναι προσπελάσιμοι στα παιδιά. Όπου είναι απαραίτητο να υπάρχουν σκάλες, πρέπει να έχουν ασφαλή κιγκλιδώματα, επίστρωση με υλικά αντιολισθητικά και στρογγυλεμένες γωνίες. 2. Κανένα κιγκλίδωμα ή άλλο προστατευτικό χώρισμα δεν πρέπει να έχει ανοίγματα μεγαλύτερα των 12 εκ. και σκαλωτή διάταξη που να επιτρέπει το σκαρφάλωμα των παιδιών. Το ύψος των κιγκλιδωμάτων ή στηθαίων θα πρέπει να είναι 1.50 μ. τουλάχιστον. 3. Πρέπει να αποφεύγονται οι μεγάλες τζαμαρίες και όπου αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει να προστατεύονται με μπάρες ή κιγκλιδώματα κατάλληλα, μέχρι 1.50 μ. ύψος τουλάχιστον. Τα τζάμια θα πρέπει να είναι ασφαλείας. ή οπλισμένα ή επενδεδυμένα με ειδική μεμβράνη.
Κατασκευαστικές διατάξεις - Διατάξεις ασφάλειας 4. Τα παράθυρα των χώρων των παιδιών θα διαμορφώνονται χωρίς ανοιγόμενα φύλλα μέχρι το ύψος 1.50 μ. Στο σταθερό τμήμα του ανοίγματος μέχρι το ύψος αυτό, θα κατασκευάζονται προστατευτικές διατάξεις κατασκευές (μπάρες κιγκλιδώματα κλπ), οι οποίες δεν αφήνουν κενά με άνοιγμα μεγαλύτερο των 12 εκατ. 5. Τα χωρίσματα μεταξύ των WC των νηπίων δεν είναι απαραίτητα. Στην περίπτωση όμως που κατασκευάζονται δε θα πρέπει να έχουν ύψος μεγαλύτερο του 1.30 μ. 6. Ειδική προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην ασφάλεια της ηλεκτρικής εγκατάστασης (θέση και είδος ρευματοδοτών, πίνακας ασφαλείας κλπ.).
Περιβάλλον στον εξωτερικό χώρο υπαίθριοι και ημιυπαίθριοι χώροι Περιβάλλον στον εξωτερικό χώρο υπαίθριοι και ημιυπαίθριοι χώροι Κάθε ΒΣΟΦ πρέπει να διαθέτει διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο ανάλογα με το είδος και το μέγεθός του. Τμήμα του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να σκιάζεται τους ζεστούς μήνες. Μπορεί να είναι και ημιυπαίθριο. Ο υπαίθριος ή ημιυπαίθριος χώρος θα πρέπει να είναι διαμορφωμένος με γωνιά παιδικής χαράς και πράσινο. Στη διαμόρφωσή του θα πρέπει να αποφεύγονται τα σκαλιά και να κατασκευάζονται ράμπες που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τα παιδιά με αναπηρία. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην προστασία του υπαίθριου ή ημιυπαίθριου χώρου από δυνατούς ανέμους ή δημιουργία ρευμάτων αέρα. (π.χ. σε Ρilοtis). Ο εξοπλισμός του υπαίθριου χώρου θα πρέπει να είναι ασφαλής και κατάλληλος για την ηλικία και την κατάσταση των παιδιών.
ΤΕΛΕΙΩΜΑΤΑ ΧΩΡΩΝ 1. Τα δάπεδα των χώρων απασχόλησης, ύπνου, φαγητού και κυκλοφορίας των παιδιών θα πρέπει να είναι επιστρωμένα με υλικά αντιολισθηρά, ζεστά στην αφή και στην όψη, που να μπορούν εύκολα να καθαρίζονται (αν είναι δυνατό χωρίς αρμούς) και να είναι ηχοαπορροφητικά. 2. Οι τοίχοι των πιο πάνω χώρων θα βάφονται ή επενδύονται με υλικά που να έχουν χαρούμενους χρωματισμούς, να καθαρίζονται εύκολα και να είναι κατά το δυνατό ηχοαπορροφητικά. 3. Οι τοίχοι των χώρων υγιεινής και ακαθάρτων θα επενδύονται από το δάπεδο μέχρι ύψος 1.60 μ. τουλάχιστον, με πλακίδια πορσελάνης. Το ίδιο θα ισχύει και για τους τοίχους της κουζίνας και του πλυντηρίου. 4. Όλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται στις κατασκευές και τα τελειώματα θα είναι μη τοξικά.
ΘΕΡΜΑΝΣΗ Όλοι οι ΒΣΟΦ θα πρέπει να διαθέτουν σύστημα κεντρικής θέρμανσης που να εξασφαλίζει σε κάθε περίπτωση εσωτερική θερμοκρασία 18 C όταν η εξωτερική είναι 0 C. ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΑΕΡΙΣΜΟΣ Οι χώροι παραμονής των παιδιών θα πρέπει να έχουν κατάλληλο φυσικό φωτισμό (με προσανατολισμό κατά προτίμηση μεσημβρινό) απαγορευομένου του φωτισμού και του αερισμού διαμέσου φωταγωγών..Επίπλωση ΕΠΙΠΛΑ Οι ΒΣΟΦ θα πρέπει να διαθέτουν έπιπλα κατάλληλα για τη βρεφική/νηπιακή ηλικία και παιδιά με αναπηρία αντίστοιχα, (βρεφικά πάρκα και καθίσματα, κρεβατάκια, τραπεζάκια με ανάλογο αριθμό καθισμάτων κλπ.) Τα τραπεζάκια και τα καθίσματα θα πρέπει να είναι ελαφρά και χωρίς οξείες γωνίες. Είναι απαραίτητα επίσης ράφια, συρτάρια και ερμάρια για την τοποθέτηση παιχνιδιών και λοιπών αντικειμένων απασχόλησης (π.χ. βιβλία, χρώματα κλπ.). Όλα τα έπιπλα θα πρέπει να είναι κατασκευσμένα και βαμμένα με υλικά μη τοξικά.
Άρθρο 4 – Κριτήρια επιλογής παιδιών Οικονομική κατάσταση των γονέων. Προηγούνται τα παιδιά των οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα, των πολυτέκνων οικογενειών, των μονογονεϊκών οικογενειών, των γονέων με σωματική – πνευματική αναπηρία. Άρθρο 5 – Εγγραφή παιδιών
Για την εγγραφή των παιδιών υποβάλλονται τα ακόλουθα δικαιολογητικά: 1. Αίτηση του γονέα ή κηδεμόνα. 2. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης από το οποίο να προκύπτει και η ηλικία του παιδιού. 3. Βεβαίωση γιατρού του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ή Ασφαλιστικού Οργανισμού για την κατάσταση υγείας του παιδιού. 4. Αντίγραφο της δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος τρέχοντος έτους ή Εκκαθαριστικό της Εφορίας του προηγούμενου έτους. Σε περίπτωση που δεν υποχρεούται να υποβάλλει φορολογική δήλωση θα προσκομίζει βεβαίωση της οικείας Δ.Ο.Υ.
Προσωπικό Σε κάθε ΒΣΟΦ θα απασχολείται ένας Διευθυντής/ντρια με τα ακόλουθα προσόντα: (Πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΕΙ κατεύθυνσης Νηπιαγωγών ή Σχολών Νηπιαγωγών ή Παιδαγωγικών Ακαδημιών της ημεδαπής ή ισότιμων της αλλοδαπής ή Πτυχιούχος Τμημάτων Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ ή Ανωτέρων Σχολών Νηπιοβρεφοκόμων της ημεδαπής ή ισότιμων της αλλοδαπής ή απόφοιτος ΙΕΚ
Το βρεφικό Τμήμα του Σταθμού περιλαμβάνει βρέφη ηλικίας από 8 μηνών έως 2,5 ετών και έχει το ακόλουθο προσωπικό ανά 8 βρέφη: Α. Eνα Βρεφοκόμο με τα πιο κάτω προσόντα: Β. Eνα βοηθό Βρεφοκόμου κάτοχο:
Το νηπιακό τμήμα του ΒΣΟΦ περιλαμβάνει νήπια ηλικίας από 2,5 μέχρι 6,5 ετών και έχει το ακόλουθο προσωπικό ανά 25 νήπια: Α. Νηπιαγωγό με τα πιο κάτω προσόντα: (1) Πτυχιούχο του Παιδαγωγικού Τμήματος ΑΕΙ κατεύθυνσης Νηπιαγωγών ή Σχολών Νηπιαγωγών ή Παιδαγωγικών Ακαδημιών της ημεδαπής ή ισότιμων της αλλοδαπής ή (2) Πτυχιούχο Τμημάτων Βρεφονηπιοκομίας ΤΕΙ ή Ανωτέρων Σχολών Νηπιοβρεφοκόμων της ημεδαπής ή ισότιμων της αλλοδαπής Σε περίπτωση έλλειψης υποψηφίων Νηπιαγωγών με τα πιο πάνω προσόντα προσλαμβάνονται οι κάτοχοι: (1) Διπλώματος Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης των ειδικοτήτων: (α) Προσχολικής Αγωγής Δραστηριοτήτων Δημιουργίας και Έκφρασης Β. Βοηθό Νηπιαγωγού κάτοχο: (1) Eνας Παιδίατρος, εξωτερικός ή εσωτερικός, (2) Δύο υπάλληλοι καθαριότητας βοηθητικών εργασιών (3) Eνας μάγειρος/σα με ανάλογη εμπειρία (4) Eνας οδηγός (εφόσον ο σταθμός διαθέτει αυτοκίνητο μεταφοράς) Το προσωπικό πρέπει να διαθέτει βιβλιάριο υγείας που προβλέπεται από την 8405/29.10.92 απόφαση “Αντικατάσταση του άρθρου 14 της Α1β/8577/83 (ΦΕΚ 526/83 τ.Β΄) Υγειονομικής Διάταξης” (ΦΕΚ 665 τ.Β΄) που θα θεωρείται αφού συμπληρωθούν δυο (2) χρόνια από την ημερομηνία εκδόσεως ή από της τελευταίας θεωρήσεώς του.
Καθήκοντα προσωπικού Διευθυντής/ντρια α. Μεριμνά για την υγιεινή κατάσταση των παιδιών κατά τις οδηγίες του Παιδιάτρου, για τη διαπαιδαγώγηση και την καλή διατροφή τους. β. Eποπτεύει την καθαριότητα, την καλή λειτουργία του Σταθμού και την παρασκευή του φαγητού σύμφωνα με το διαιτολόγιο. γ. Παρίσταται στις συνεδριάσεις της Διοίκησης. δ. Διεξάγει και υπογράφει την αλληλογραφία του Σταθμού και τηρεί το μητρώο των βρεφών και των νηπίων, καθώς και τις ατομικές καρτέλες υγείας τους. ε. Υποβάλλει ανά εξάμηνο, δηλ. κατά τον Ιούνιο και το Δεκέμβριο κάθε έτους στη Διεύθυνση ή το Τμήμα Πρόνοιας της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης πίνακα προσωπικού, που απασχολείται στο Σταθμό, καθώς και τον αριθμό των εξυπηρετουμένων παιδιών. στ. Απασχολεί τα παιδιά κατά το παιδαγωγικό πρόγραμμα τις ώρες που δεν ασκεί διοικητικά καθήκοντα.
Ο/η Νηπιαγωγός – Βρεφοκόμος α. Απασχολεί τα νήπια και τα βρέφη κατά το παιδαγωγικό πρόγραμμα του Σταθμού. β. Επιβλέπει τους υπαλλήλους καθαριότητας βοηθητικών εργασιών για την τήρηση της καθαριότητας στις αίθουσες απασχόλησης και φαγητού των νηπίων και των βρεφών. γ. Είναι άμεσος βοηθός και συμπαραστάτης του Παιδιάτρου. δ. Είναι υπεύθυνος για την κανονική και σύμφωνη με τους κανονισμούς και τις οδηγίες του Παιδιάτρου λειτουργία των τμημάτων του Σταθμού. ε. Ο/η Βρεφοκόμος επιμελείται της παρασκευής και χορήγησης του γάλακτος και της λοιπής τροφής των βρεφών κατά τις οδηγίες του γιατρού.
Ο Μάγειρος/σα α. Παραλαμβάνει από το Διευθυντή/ντρια του Σταθμού την κάθε φορά αναγκαία για την παρασκευή του φαγητού ποσότητα τροφίμων. β. Είναι υπεύθυνος/η για την καλή και έγκαιρη παρασκευή του φαγητού. γ. Κατανέμει τις μερίδες του πρωινού ροφήματος και του φαγητού. δ. Επιμελείται για την καλή συντήρηση και καθαριότητα των σκευών του μαγειρείου και εστιάσεως και είναι υπεύθυνη απέναντι του Διευθυντή/ντριας.
Ιματισμός προσωπικού: Ο μάγειρος/σα και το προσωπικό καθαριότητας – βοηθητικών εργασιών φέρουν μπλούζες εργασίας και σκούφο. Τροφοδοσία:Η παρεχόμενη τροφή στα βρέφη και νήπια η οποία πρέπει να είναι επαρκής και με σωστή ποιοτική σύνθεση, καθορίζεται σε ημερήσια βάση από το γιατρό και το Διευθυντή/ντρια του Σταθμού Κατάσταση του διαιτολογίου πλήρως ενημερωμένη πρέπει να αναρτάται σε εμφανές σημείο των χώρων υποδοχής του σταθμού. 1. Ο σταθμός υποχρεούται να ορίζει ωράριο λειτουργίας που θα αναγράφεται στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. 2. Ο σταθμός υποχρεούται να εφαρμόζει ημερήσια προγράμματα για την αγωγή, ψυχαγωγία και εκπαίδευση των παιδιών.
Ευθύνες 1. Το νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου θα εκδοθεί η άδεια, ευθύνεται για την άρτια οργάνωση, την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του Σταθμού και υποχρεούται να συμμορφώνεται με τις κάθε φορά παρεχόμενες οδηγίες από την εποπτεύουσα Αρχή 2. Ο Διευθυντής/ντρια του Σταθμού ευθύνεται για την κανονική λειτουργία αυτού και είναι υποχρεωμένος/η να γνωστοποιεί εγγράφως στον υπεύθυνο του νομικού προσώπου, τις παρουσιαζόμενες κάθε φορά ελλείψεις και να υποδεικνύει τη συμπλήρωσή τους.
Οι υπάλληλοι καθαριότητας βοηθητικών εργασιών 1. Παραλαμβάνουν από το Διευθυντή/ντρια του Σταθμού τα είδη και υλικά για την καθαριότητα. 2. Επιμελούνται της καθαριότητας του Σταθμού και βοηθούν το/τη Νηπιαγωγό Βρεφοκόμο στην καθαριότητα των βρεφών και των νηπίων. 3. Μεριμνούν για την καθαριότητα των σκευών μαγειρείου και εστιάσεως. 4. Εκτελούν κάθε άλλη υπηρεσία που υποδεικνύεται από το Διευθυντή/ντρια.
Τηρούμενα βιβλία 1. Σε κάθε Σταθμό τηρούνται τα ακόλουθα βιβλία: α. Βιβλίο συμβάντων. β. Κάρτες υγείας των νηπίων. γ. Βιβλίο παρoυσίας νηπίων. δ. Βιβλίο εκδρομών, επισκέψεων, ομιλιών και διαλέξεων. ε. Βιβλίο ή κατάσταση παρουσίας του προσωπικού του σταθμού. στ. Κάθε άλλο βιβλίο που κρίνεται απαραίτητο από το σταθμό. ζ. Μητρώο βρεφών και νηπίων.
Ο/η Παιδίατρος 1. Ασκεί τη γενική επίβλεψη στα βρέφη και τα νήπια και είναι υποχρεωμένος να συμμορφώνεται προς τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από τις κείμενες διατάξεις για την υγεία αυτών και την υγειονομική κατάσταση του Σταθμού. 2. Τηρεί και ενημερώνει την Κάρτα Υγείας Βρεφών και Νηπίων. 3.Είναι υπεύθυνος/η για το διαιτολόγιο του Σταθμού.
Τροφοδοσία: Η παρεχόμενη τροφή στα βρέφη και νήπια η οποία πρέπει να είναι επαρκής και με σωστή ποιοτική σύνθεση, καθορίζεται σε ημερήσια βάση από το γιατρό και το Διευθυντή/ντρια του Σταθμού Κατάσταση του διαιτολογίου πλήρως ενημερωμένη πρέπει να αναρτάται σε εμφανές σημείο των χώρων υποδοχής του σταθμού. 1. Ο σταθμός υποχρεούται να ορίζει ωράριο λειτουργίας που θα αναγράφεται στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας. 2. Ο σταθμός υποχρεούται να εφαρμόζει ημερήσια προγράμματα για την αγωγή, ψυχαγωγία και εκπαίδευση των παιδιών. Ευθύνες 1. Το νομικό πρόσωπο στο όνομα του οποίου θα εκδοθεί η άδεια, ευθύνεται για την άρτια οργάνωση, την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία του Σταθμού και υποχρεούται να συμμορφώνεται με τις κάθε φορά παρεχόμενες οδηγίες από την εποπτεύουσα Αρχή 2. Ο Διευθυντής/ντρια του Σταθμού ευθύνεται για την κανονική λειτουργία αυτού και είναι υποχρεωμένος/η να γνωστοποιεί εγγράφως στον υπεύθυνο του νομικού προσώπου, τις παρουσιαζόμενες κάθε φορά ελλείψεις και να υποδεικνύει τη συμπλήρωνει Ιματισμός προσωπικού: μάγειρος/σα και το προσωπικό Καθαριότητας – βοηθητικών εργασιών φέρουν μπλούζες εργασίας και σκούφο.
Τηρούμενα βιβλία 1. Σε κάθε Σταθμό τηρούνται τα ακόλουθα βιβλία: α. Βιβλίο συμβάντων. β. Κάρτες υγείας των νηπίων. γ. Βιβλίο παρoυσίας νηπίων. δ. Βιβλίο εκδρομών, επισκέψεων, ομιλιών και διαλέξεων. ε. Βιβλίο ή κατάσταση παρουσίας του προσωπικού του σταθμού. στ. Κάθε άλλο βιβλίο που κρίνεται απαραίτητο από το σταθμό. ζ. Μητρώο βρεφών και νηπίων.
Το Παιδαγωγικό υλικό του Βρεφονηπιακού σταθμού Το Παιδαγωγικό Εποπτικό υλικό του Β/Σ το χωρίζουμε τρείς μεγάλες κατηγορίες: Α. Το Ακατέργαστο Υλικό Το βρίσκουμε στη φύση & στο καθημερινό περιβάλλον μας σε πληθώρα.Το υλικό αυτό μπορούν να το μαζέψουν τα παιδιά από μόνα τους & να δημιουργήσουν με καθοδήγηση υπέροχες κατασκευές όπως για παράδειγμα: 1. Με κουκουνάρια φτιάχνουν ζώα και δένδρα. 2.Με κάστανα, καλαθάκια με χεράκι αλλά και διάφορα ζωάκια 3. Με καρύδια φτιάχνουν βαρκούλες και τα βάφουν δημιουργώντας στολίδια για το χριστουγεννιάτικο δένδρο. 4.Με κοχύλια, φελλό, ζυμαρικά, φτιάχνουν διάφορα κολιέ για τα κορίτσια ή για τις κούκλες τους. Άλλα υλικά που μπορεί να χρειαστούν και τα βρίσκουμε εύκολα και ανέξοδα είναι: διάφορα κουτιά, βαμβάκι και μαλλί, κουβαρίστρες, σύρμα, φτερά και πάρα πολλά άλλα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις εργασίες των παιδιών και να δώσουν ένα ξεχωριστό αισθητικό αποτέλεσμα.
Β. Το Κατεργασμένο Υλικό Για το βρεφονηπιακό σταθμό τα κατεργασμένα παιδαγωγικά υλικά , βρίσκονται στο εμπόριο σε ειδικά καταστήματα παιδικών παιχνιδιών ή προσφέρονται από ειδικές παιδαγωγικές υπηρεσίες. Γ. Προκατασκευασμένο Υλικό Υλικό κατασκευασμένο από το/τη βρεφονηπιοκόμο ή με τη συνεργασία των γονέων των παιδιών. Η κατηγορία αυτή του υλικού δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να συνδέονται πιο στενά με τη ζωή του Β/Σ και μέσα από αυτήν την σχέση εκπαιδεύονται και οι ίδιοι. (Μιχαλοπούλου-Δημάκη Ε. 1986)
Γ. Προκατασκευασμένο Υλικό Υλικό κατασκευασμένο από το/τη βρεφονηπιοκόμο ή με τη συνεργασία των γονέων των παιδιών. Η κατηγορία αυτή του υλικού δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να συνδέονται πιο στενά με τη ζωή του Β/Σ και μέσα από αυτήν την σχέση εκπαιδεύονται και οι ίδιοι. (Μιχαλοπούλου-Δημάκη Ε. 1986)