ΚΕ΄ Δημοτικό Σχολείο 18 Νοέμβριος 2015 ΣΤΟΧΟΙ ΥΠΟ ΕΜΦΑΣΗ Μέλη τμηματικής επιτροπής: Χαραλάμπους Ελένη, Λουκά Π., Γιαλλουρίδης Γ., Γιώργος Γ., Ρούσου Π., Πασχάλη Π., Αντωνιάδου Χ., Κωνσταντίνου Κ. Στόχος 2: «Ευαισθητοποίηση των μαθητών κατά του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας και προώθηση της ισότητας και του σεβασμού, στο πλαίσιο της εκστρατείας κατά της ρητορικής μίσους του Συμβουλίου της Ευρώπης»
Ακτινογραφία του ρατσισμού (Racism)
ΑΞΟΝΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ I.Σημεία Αφετηρίας : Ετερότητα - Εκπαίδευση II.Προσδοκώμενο Αποτέλεσμα III.Ρατσισμός : Εννοιολογική Προσέγγιση IV.Ρητορική του Μίσους : Ορισμός V.Αντιρατσιστική Πολιτική : Στόχοι, επίπεδα δράσης
ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ 1)Φαινόμενο ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ: πιο εμφανές στις σύγχρονες κοινωνίες σε σχέση με άλλες εποχές 2)Αίτια φαινομένου: Κύμα μετανάστευσης: μαζικό - διαχρονικό Διεκδίκηση των δικαιωμάτων: άτομα ή ομάδες με διακριτά χαρακτηριστικά. 3)Προσδοκώμενο αποτέλεσμα: Συνύπαρξη των σύγχρονων και δημοκρατικών κοινωνιών. ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ I. Σημεία Αφετηρίας: ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ
1)ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ 1)ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ Vs ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ…. Μια πρόκληση για: Κοινωνική ενσωμάτωση παιδιών Διαχείριση ετερότητας με παιδαγωγικό τρόπο Διασφάλιση ενός περιβάλλοντος ασφάλειας, ανεκτικότητας, σεβασμού και ισότητας για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας I. Σημεία Αφετηρίας: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΙΙ. Προσδοκώμενο Αποτέλεσμα (1) : ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ Vs ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ…. 3 Α 1) Ανά π τυξη 3 Α : Α ΑΑ Α νίχνευση – Α ναγνώριση - Α ντιμετώ π ιση στερεότυ π ων, π ροκαταλήψεων, αρνητικών συμ π εριφορών 2) Διαμόρφωση συνθηκών ειρηνικής συνύ π αρξης, ισοτιμίας και δικαιοσύνης χωρίς τα φαινόμενα του ρατσισμού 3 Α 3) Καλλιέργεια 3 Α ξιών : ΑΑ Α Α λληλοσεβασμός, Α λληλοκατανόηση, Αλληλεγγύη
ΙΙ. Προσδοκώμενο Αποτέλεσμα ( 2 ) : Συνειδητο π οιημένος Κοινωνικά υ π εύθυνος Κριτικός Γ – Σ - Δ
ΙΙΙ. Εννοιολογική Προσέγγιση : « Ρατσισμός » - ΙΙΙ. Εννοιολογική Προσέγγιση : « Ρατσισμός » - ΟΡΙΣΜΟΣ Πλέγμα α π ό αντιλήψεις, στάσεις, συμ π εριφορές ή και θεσμοθετημένα μέτρα, π ου εξαναγκάζουν ορισμένους ανθρώ π ους σε υ π οτελή διαβίωση, ε π ειδή ανήκουν σε μια διακριτή κατηγορία ανθρώ π ων ( Τσιάκαλος, 2006) Κυριολεκτική χρήση του όρου: -το μίσος ή τον φόβο -την εχθρική ή/και υποτιμητική στάση -τους συστηματικούς περιορισμούς και τις διακρίσεις ……προς τα άτομα που ανήκουν σε φυλές/ομάδες διαφορετικές από τη δική μας (Θεωρία της ταξινόμησης)
-χρώμα, -εθνικότητα, -θρησκεία -κοινωνική θέση -μορφωτικό επίπεδο, -φύλο, -άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τους εντάσσουν ενδεχομένως σε περιθωριακές ομάδες. ΙΙΙ. Εννοιολογική Προσέγγιση : « Ρατσισμός » - ΚΡΙΤΗΡΙΑ
ΙΙΙ. Εννοιολογική Προσέγγιση : « Ρατσισμός » - ΕΥΠΑΘΕΙΣ ΟΜΑΔΕΣ -µαύροι -τσιγγάνοι -µετανάστες -άτομα με ειδικές ανάγκες -γυναίκες -αλλόθρησκοι -φορείς του AIDS -ομοφυλόφιλοι -ναρκομανείς
ΙΙΙ. Εννοιολογική Προσέγγιση : « Ρατσισμός » - ΕΙΔΗ -Φυλετικός (Σεξισμός) -Εθνικός -Θρησκευτικός -Κοινωνικός: -Πολιτική ιδεολογία -Μορφωτικό – Πνευματικό Επίπεδο -Οικονομική κατάσταση -Άτομα με ειδικές ανάγκες
ΙΙΙ. Εννοιολογική Προσέγγιση : « Ρατσισμός » - ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ -Άσκηση βίας (φυσικής, ψυχολογικής) -Ύπαρξη καταπίεσης, αδικίας, κοινωνικού αποκλεισμού -Δημιουργία ανισότητας στην εκπαίδευση, στην υγεία, στη δικαιοσύνη, στην κοινωνία -Υπονόμευση της δημοκρατίας και του Ανθρώπινου Σχολείου
Λέξη, φράση ή πρόταση ( προφορικά ή γραπτά ) με αρνητικό συναισθηματικό φορτίο, στοχεύοντας : να πλήξει και να πληγώσει, να χλευάσει, να υποβιβάσει και να ταπεινώσει, να περιγελάσει, να εμπαίξει και να διασύρει, να περιθωριοποιήσει, Ι V. Ρητορική του Μίσους : Ορισμός
Ι V. Ρητορική του Μίσους : Αποτέλεσμα ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ : Προώθηση ή δικαιολόγηση του φυλετικού μίσους, της ξενοφοβίας ή οποιαδήποτε άλλης μορφής μη ανοχής της διαφορετικότητας Στερεί από τους ανθρώπους την ατομικότητα και υποβιβάζει την προσωπικότητά τους Διαχωρίζει τους ανθρώπους : Φίλους Vs Εχθρούς
Δημοκρατία και τρό π ος λειτουργίας της, ανθρώ π ινα δικαιώματα, π ολιτών και ομάδων, κοινωνική συμβίωση, δια π ολιτισμικές σχέσεις ΓΝΩΣΕΙΣ Ε π ικοινωνία, ενσυναίσθηση, κοινωνική ευαισθησία, λήψη α π οφάσεων, ε π ίλυση συγκρούσεων, ανάληψη ευθύνης, στρατηγικές αλλαγής και καινοτομίας ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Άνοιγμα στον εαυτό και στους άλλους, α π οδοχή π ολιτισμικών και κοινωνικών διαφορών, σεβασμός στη διαφορετικότητα, ΣΤΑΣΕΙΣ V. Αντιρατσιστική Πολιτική : ΣΤΟΧΟΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
V. Αντιρατσιστική Πολιτική : ΕΠΙΠΕΔΑ ΔΡΑΣΗΣ (1) Σχολική Τάξη -Αξιοποίηση υπάρχοντος Αναλυτικού Προγράμματος -Διεπιστημονική προσέγγιση ΑΠ -Μαθησιακή Διαδικασία: βιωματικές μέθοδοι ενεργητικής μάθησης (πολυπρισματική διαπραγμάτευση θέματος) Σχολική Μονάδα -Ρόλος Διεύθυνσης, εκπαιδευτικών, μαθητών για τις υπάρχουσες πρακτικές και διαδικασίες (αναστοχασμός) -Όραμα-Προσανατολισμός σχολείου προς τη συμπερίληψη 3 Ε -Ανάπτυξη 3 Ε: -ΕΕΕ -Ενημέρωσης, Ευαισθητοποίησης, Ενδυνάμωσης εκπαιδευτικών, παιδιών, οικογενειών, κοινότητα
V. Αντιρατσιστική Πολιτική : ΕΠΙΠΕΔΑ ΔΡΑΣΗΣ (2) Σχολική Μονάδα -Εντοπισμός πρακτικών/μηχανισμών της σχολικής μονάδας που ευνοούν ή παρεμποδίζουν την εφαρμογή αντιρατσιστικής πολιτικής -Θέληση για Δράση: -Παρεμβατικά προγράμματα -Καθημερινή ζωή εντός και εκτός ορίων τάξης -Διαχείριση ρατσιστικών περιστατικών Οικογένεια και Κοινότητα -Ενδυνάμωση δεσμών σχολείου, οικογένειας, τοπικών φορέων -Δημιουργία αισθήματος ασφάλειας στην κοινότητα -Εμπλοκή σε ευρωπαϊκά προγράμματα
Ευχαριστώ για την προσοχή σας και «Ευ Πράττειν» ευχόμαι σε ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ!