ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΤΣΟΥΓΚΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Τ
ΘΕΜΑ: ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΣΠΟΡΑΚΙ
Α ΦΑΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Η πρώτη φάση ανάπτυξης ενός διαθεματικού προγράμματος περιλαμβάνει: 1.Τον ορισμό του θέματος που μπορεί να προκύψει μέσα από την ανάγνωση ενός παραμυθιού π.χ Ο τζάκ και η φασολιά ή Μέσα από την απαγγελία ενός ποιήματος, τραγουδιού, γλωσσοδέτη κ.λ.π ή Μέσα από μια συζήτηση, μετά από μια επίσκεψη κ.λ.π.
2. ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΤΟΧΩΝ Η Βρεφονηπιοκόμος ορίζει τους στόχους ανάπτυξης του θέματος που μπορεί να είναι: Να γνωρίσουν τα παιδιά τι είναι οι σπόροι και την ποικιλία των ειδών τους. Να παρατηρήσουν τους σπόρους, να πληροφορηθούν για την πορεία της βλάστησής τους και τους παράγοντες που την επηρεάζουν. Να γνωρίσουν τις εργασίες που πρέπει να γίνουν από τον γεωργό πριν τη σπορά.
3. ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Η Παιδαγωγός συζητά με τα παιδιά, με αφορμή μια ιστορία, ένα ποίημα, για τους σπόρους και καταγράφει τι γνωρίζουν γι αυτούς και τι θέλουν να μάθουν. Αφού εντοπίσει τι γνωρίζουν, τα λάθη και τα κενά που έχουν στη γνώση και το τι πραγματικά τα ενδιαφέρει, σχεδιάζει ένα φυτρωμένο σπόρο όπου στους βλαστούς τοποθετεί καρτελάκια μπλε χρώματος με ότι ξέρουν για τους σπόρους τα παιδιά και στις ρίζες τοποθετεί καρτελάκια με κόκκινο χρώμα με το τι θέλουν να μάθουν.
4. ΠΛΑΝΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Το επόμενο βήμα της παιδαγωγού είναι να σκεφτεί και να σχεδιάσει τους τρόπους συγκέντρωσης πληροφοριών οι οποίοι, μπορεί να είναι: Να συγκεντρώσουν με τη βοήθεια των γονιών, πολλούς και διαφορετικούς σπόρους, έντυπο και άλλο υλικό. Να οργανώσει επισκέψεις π.χ στο περιβόλι Να καλέσουν ειδικούς π.χ ένα γεωπόνο Να φυτέψουν πολλούς σπόρους και να τους παρατηρήσουν.
5. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες που ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους αναλαμβάνουν υποχρεώσεις και φροντίδες π.χ: Α ΟΜΑΔΑ: είναι υπεύθυνη για τη συλλογή και παρατήρηση σπόρων όσον αφορά το μέγεθος τους, το σχήμα τους το χρώμα τους. Β ΟΜΑΔΑ: είναι υπεύθυνη για τη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με τους τρόπους διάδοσης και σποράς των σπόρων.
5. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ Γ ΟΜΑΔΑ: είναι υπεύθυνη για τη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικών με τις συνθήκες ανάπτυξης των σπόρων, τις αρρώστιες και τους τρόπους προφύλαξής τους. Δ ΟΜΑΔΑ: είναι υπεύθυνη για τη συγκέντρωση πληροφοριών από το χώρο της λογοτεχνίας, ιστορίες, παραμύθια, ποιήματα για σπόρους. Ε ΟΜΑΔΑ: Συγκεντρώνει συνταγές μαγειρικής για σπόρους.
Β ΦΑΣΗ: ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ Η παιδαγωγός και τα παιδιά αφού συγκεντρώσουν σιγά σιγά το υλικό τους με τη βοήθεια των γονιών, προβαίνουν στην διεξαγωγή δραστηριοτήτων οι οποίες μπορούν να αναπτυχθούν σε όλους τους τομείς: Μητρική Γλώσσα Μαθηματικά Μουσική Δραματική Τέχνη Μελέτη Περιβάλλοντος Εικαστικά, Φυσική Αγωγή
ΜΗΤΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Οι δραστηριότητες που μπορούν να αναπτυχθούν είναι ποικίλες: Ανάγνωση ιστορίας: '' Το καινούριο δάσος, Αφήγηση παραμυθιού: '' Η τουλιπίτσα'' Απαγγελία ποιήματος: '' Η μπιζελιά'' Ιστορίες από την παράδοση: '' Πως η θεά Αθηνά έμαθε στους ανθρώπους την καλλιέργεια σπόρων’’ Συζητήσεις, περιγραφές, διατυπώσεις, υποθέσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ταξινομούν σπόρους με βάση το μέγεθος, το χρώμα, το σχήμα τους. Ζυγίζουν διαφορετικούς σπόρους και ελέγχουν ποιοι είναι βαρύτεροι. Δημιουργούν αντιστοιχίες ανάμεσα σε εικόνες σπόρων και φυτών: φασόλι-φασολιά Τοποθετούν σε πίνακα – δειγματολόγιο δείγματα σπόρων και καρτελάκια με τις ονομασίες τους.
ΜΟΥΣΙΚΗ Τραγουδούν τραγούδια '' Ο χορός των μπιζελιών Δημιουργούν αυτοσχέδια μουσικά όργανα με σπόρους και παίζουν διάφορους ρυθμούς. Δραματοποιούν τραγούδια Παράγουν ήχους από σπόρους.
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ Δραματοποιούν ιστορίες, παραμύθια, μύθους. Παίζουν ρόλους από την καθημερινότητα (φούρναρης, γεωργός) Παρουσιάζουν με παντομίμα την ανάπτυξη των σπόρων Παίζουν κουκλοθέατρο τον τζάκ και τη φασολιά Αυτοσχεδιάζουν στο θέατρο σκιών
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Φυτεύουν σπόρους στον κήπο και σε γλάστρες αφού προετοιμάσουν τους χώρους κατάλληλα. Φυτεύουν σπόρους σε διαφορετικό χώμα και βγάζουν συμπεράσματα. Φυτεύουν σπόρους σε γυάλες και παρατηρούν την ανάπτυξή τους. Δημιουργούν γωνιά σπόρων, σπορολόγια, φυτολόγια
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ Ζωγραφίζουν με τέμπερες διάφορους σπόρους. Φτιάχνουν κολιέ από διάφορους σπόρους. Δημιουργούν κολάζ με σπόρους. Κατασκευάζουν μαράκες με σπόρους. Δημιουργούν σκηνικά και κούκλες για να δραματοποιήσουν την '' Τουλιπίτσα''
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Παίζουν ομαδικά παιχνίδια. Αναπαριστούν με κινήσεις την ιστορία ''Τα μικρά σποράκια''. Εκφράζουν κινητικά τους τρόπους διάδοσης των σπόρων. Μεταφέρουν κουταλιές σπόρων από μια θέση σε άλλη προσέχοντας να μη τους πέσουν.
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ Κατά διαστήματα και ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους επισκέπτονται: Φυτώρια Λαχανόκηπους Περιβαλλοντικά πάρκα Αγροτικούς συνεταιρισμούς Χωράφια και γεωργούς
ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ Δημιουργούν συνταγές μαγειρικής. Ξεραίνουν σπόρους Παίζουν μπάσκετ με καρπούς. Δημιουργούν πίνακα λεξιλογίου με νέες λέξεις που έμαθαν. Δημιουργούν ιστορίες, ποιήματα, παραμύθια.
Δ ΦΑΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τα παιδιά μαζί με τη δασκάλα αποφασίζουν να: Να καλέσουν τους γονείς τους στο παιδικό σταθμό για να τους δείξουν όλα αυτά που έμαθαν. Να επιλέξουν τις πιο αντιπροσωπευτικές κατασκευές τους και να τις εκθέσουν. Να ετοιμάσουν και να παρουσιάσουν μια θεατρική παράσταση, κουκλοθέατρο, απαγγελία των ποιημάτων τους κ.λ.π.
Δ ΦΑΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Η παιδαγωγός προβαίνει σε αξιολόγηση του έργου της, με βάση τους στόχους που έθεσε στη αρχή του θέματος της. Αξιολογεί, τι έμαθαν τα παιδιά, τι δυσκολίες συνάντησαν, πως δραστηριοποιήθηκαν, αν διασκέδασαν και χάρηκαν με την εμπλοκή τους στο θέμα. Επίσης αξιολογεί, τι και πως ένιωσε η ίδια, τι δυσκολίες συνάντησε, το είδος συνεργασίας που ανέπτυξε με τους γονείς των παιδιών, την προσφορά της στη τοπική κοινωνία.