ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.I: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η ουσία Χ μπορεί να είναι η Α ή η Β. ΔΙΑΚΡΙΣΗ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χημεία Α΄ Λυκείου 3ο κεφάλαιο Χημικές αντιδράσεις
Advertisements

Οξείδωση- γενικά.
FeAsS → FeS + As 2As2O3 + 6C → 4As + 6CO
Ρυθμιστικά διαλύματα.
Επίδραση κοινού ιόντος ( Ε.Κ.Ι ).
Αντιδράσεις απόσπασης
ΧΗΜΕΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ Παρασκευή σαπουνιού
Χλωριούχο νάτριο Κοινό ή μαγειρικό αλάτι NaCl. HClNaOHH + Cl - Na + OH - H + Cl - Na + Cl - Η2ΟΗ2Ο Η + + Cl - + Na + + OH - → Na + + Cl - + H 2 O ΟΞΥΒΑΣΗΑΛΑΤΙΝΕΡΟ.
Οξείδωση αλκοολών Οξείδωση αλκοολών προς καρβονυλικές ενώσεις (διαδικασία αντίστροφη αναγωγής των καρβονυλικών ενώσεων προς αλκοόλες) 1ο αλκοόλες σχηματίζουν.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Λυκείου Διαλυτότητα ουσιών Παράγοντες διαλυτότητας.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΕΦΡΑΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Οργανική Χημεία Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΚΑΡΒΟΞΥΛΙΚΑ ΟΞΕΑ & ΠΑΡΑΓΩΓΑ ΑΥΤΩΝ
Ενότητα: Αγωγιμομετρικές Τιτλοδοτήσεις Διδάσκοντες: Σογομών Μπογοσιάν, Καθηγητής Αλέξανδρος Κατσαούνης, Επίκουρος Καθηγητής Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.Z: ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΩΣΗΣ-ΑΝΑΓΩΓΗΣ (α) ΟΞΕΙΔΩΣΗ οργανικής ένωσης έχουμε όταν: α) Αυξάνεται ο Α.Ο. του άνθρακα β) Μειώνεται η ηλεκτρονιακή.
ΤΟΓΙΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ – ΑΘΑΝΑΣΙΑ Α.Μ : Ζ15886 ΤΜΗΜΑ: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ : ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ : ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΣΜΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.2.Ζ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ είναι διαλύματα συζυγών ζευγών ΗΑ, Α - (ή Β, ΗΒ + ) που διατηρούν.
ΠΟΣΟΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΑΜΙΝΟΞΕΩΝ ΣΕ ΧΥΜΟΥΣ ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΩΝ Δρ. Όλγα Γκορτζή.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.1: ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΑΚΟΙ ΤΥΠΟΙ LEWIS (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΣΘΕΝΟΥΣ (Kossel, Lewis)  Στους χημικούς.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΟΔΗΓΙΕΣ Σε κάθε διαφάνεια εμφανίζονται πέντε ονόματα χημικών ενώσεων. Σε ένα πρόχειρο προσπαθούμε να γράψουμε τους μοριακούς τύπους των ονομάτων που διαβάζουμε.
ΧΗΜΕΙΑ Α ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.6:6.3 (ε) ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Λ.ΤΖΙΑΝΟΥΔΑΚΗ Να ονομασθούν οι ενώσεις: CH 3 CHCHCH=CH 2 :……………………
Χημικά φαινόμενα ή χημικές αντιδράσεις ονομάζονται οι μεταβολές κατά τις οποίες από ορισμένες αρχικές ουσίες (αντιδρώντα) δημιουργούνται νέες ουσίες (προϊόντα)
Α. ΣΥΝΘΕΣΗΣ Α+Β → ΑΒ  π.χ. Η 2 + Cl 2 → 2HCl Στο Η ο αριθμός οξείδωσης αυξάνεται (από 0 γίνεται +1) και οξειδώνεται Στο Cl ο αριθμός οξείδωσης ελαττώνεται.
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημική Κινητική Εισηγητές
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2: ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΙΟΝΤΙΚΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΩΝ (α)
Οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις
Φωτογραφία από λίμνη – αλυκή (NaCl)
Γεωργική Χημεία Ενότητα 8: Χημικές αντιδράσεις, θερμοδυναμική/κινητική
ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ Για τη Β Λυκείου.
ΟΥΡΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.
Κυριότερες οξειδωτικές και αναγωγικές ουσίες.
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΜΕ ΧΗΜΙΚΑ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΑ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
RCCH<ROH<C6H5OH<RCOOH
ΚΑΝΟΝΕΣ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
Οξειδοαναγωγή.
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΑΛΚΑΝΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΕΣ Α. Υδρογόνωση Αλκενίων
Διατροφή-Διαιτολογία
Παρουσίαση Πειραμάτων (1)
Βιολογία Β’ Λυκείου Γενικής Παιδείας
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
Σύμβολα χημικών στοιχείων και χημικών ενώσεων
Οι φυσικές καταστάσεις.
Οξυγόνο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΤΙΤΛΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΩΣΗΣ – ΑΝΑΓΩΓΗΣ RED-OX TITRATIONS
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΧΗΜΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ ΕΝΟΡΓΑΝΗ ΑΝΑΛΥΣΗ 7_Ποτενσιομετρία_1 ΜΑΜΑΝΤΟΣ ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
الكيمياء العضوية الصف الثاني عشر العلمي إعداد : راجح شعبان.
МЕТАЛНА ВЕЗА..
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 קרן לייבסון ורפאל פלג, פרוייקט "אורט אקדמיה",
ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ Α) ορισμός Β) αιτίες διαταραχών της ομοιόστασης
Ονοματολογία οργανικών ενώσεων
به نام خدا.
М.Әуезов атындағы орта мектебі
Αλκίνια.
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 h.m..
Παρασκευη φυτικου σαπουνιου
ΟΞΕΑ ΒΑΣΕΙΣ.
Αλκίνια.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Электролиттік диссоциациялану теориясы тұрғысынан қышқылдардың, негіздердің және тұздардың қасиеттері.
Үй тапсырмасын тексеру
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
Αραίωση διαλυμάτων Νόμος της Αραίωσης Ερώτημα
ΕΕΕΕΚ ΡΟΔΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ονοματολογία οργανικών ενώσεων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.I: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η ουσία Χ μπορεί να είναι η Α ή η Β. ΔΙΑΚΡΙΣΗ είναι η διαδικασία την οποία προτείνουμε για να καταλάβουμε ποια ουσία είναι. Η Διαδικασία αυτή πρέπει να περιλαμβάνει αντιδράσεις απλές με παρατηρήσιμα αποτελέσματα. Π.χ. σχηματισμός ιζήματος, έκλυση αερίου, χρωματική αλλαγή κλπ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η ουσία Χ έχει δεδομένο μοριακό τύπο και ιδιότητες ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ είναι η διαδικασία βάσει της οποία αξιοποιούμε τον μοριακό τύπο και τις ιδιότητες που δίνονται, ώστε να βρούμε ποια είναι η ένωση. 1.Σε δοχείο περιέχεται αέριο που μπορεί να είναι προπάνιο, ή προπένιο ή προπίνιο. Προτείνατε διαδικασία με την οποία θα μπορέσετε να διαπιστώσετε ποια ουσία υπάρχει στο δοχείο. 2.Υδρογονάνθρακας έχει μοριακό τύπο C 4 H 6. Αν είναι γνωστό ότι ο υδρογονάνθρακας αυτός με αμμωνιακό διάλυμα χλωριούχου χαλκού (Ι) δίνει ίζημα, να προσδιορισθεί ο συντακτικός του τύπος. 3.Τρία δοχεία περιέχουν τις ενώσεις 1-προπανόλη, 2-προπανόλη και προπανάλη, δίχως να γνωρίζουμε ποια ένωση περιέχει κάθε δοχείο. Προτείνατε διαδικασία με την οποία θα διαπιστώσετε ποια ένωση περιέχει κάθε δοχείο. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 1: Πως θα διακρίνετε μεταξύ τους μια πρωτοταγή από μία τριτοταγή αλκοόλη; ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ 2: Η ουσία Χ έχει μοριακό τύπο C 4 H 10 O και είναι γνωστό ότι εμφανίζει τις εξής ιδιότητες: α) Αντιδρά με Na και ελευθερώνει υδρογόνο και β) δεν οξειδώνεται από όξινο διάλυμα υπερμαγγανικού καλίου. Να βρεθεί ο συντακτικός τύπος της Χ.

ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.Ι: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (β) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝΧΑΡΑΚΤΗΡ. ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΚΟΡΕΣΤΟΙ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ (Και γενικά ακόρεστες ενώσεις) Αποχρωματίζουν διάλυμα Βr 2 σε CCl 4. CH 2 =CH 2 + Br 2  CH 2 BrCH 2 Br ΑΛΚΙΝΙΑ με ακραίο τριπλό δεσμό, δηλ. της μορφής RC≡CH 1- Με Na δίνουν υδρογόνο 2- Με (CuCl+NH 3 ) δίνουν ιζήματα του τύπου RC≡CCu CH 3 C≡CH +Να  CH 3 C ≡CΝα +1/2Η 2 CH 3 C≡CH + CuCl + NH 3  CH 3 C≡CCu + NH 4 Cl ΑΛΚΟΟΛΕΣ (Γενικά)Με Na ελευθερώνουν υδρογόνο 2 CH 3 OH + 2Na  2 CH 3 ONa + H 2 ΑΛΚΟΟΛΕΣ ΠΡΩΤΟΤΑΓΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΤΑΓΕΊΣ. ΟΞΕΙΔΩΝΟΝΤΑΙ δηλαδή αποχρωματίζουν οξ. Δ. KMnO 4, ή αλλάζουν το χρώμα του όξ. Δ. K 2 Cr 2 O 7. 5 CH 3 CH 2 OH +2 KMnO HCl  5 CH 3 CH=O + 2MnCl KCl +8 H 2 O ΑΛΚΟΟΛΕΣ της μορφής C v H 2v+1 CH(OH)CH 3 v>0 Δίνουν αλογονοφορμική αντίδραση, δηλ. με (NaOH+ I 2 ), σχηματίζουν κίτρινο ίζημα CHI 3. CH 3 CH 2 OH + 6 NaOH +4 I 2  HCOONa + CHI NaI + 5 H 2 O ΑΛΔΕΫΔΕΣΟξειδώνονται από οξ. Δ. KMnO 4, όξ. Δ. K 2 Cr 2 O 7.και από ήπια οξειδωτικά μέσα, όπως: 1- Φελίγγειο υγρό (CuSO 4 +NaOH) και δίνουν κεραμέρυθρο ίζημα Cu 2 O. 2- Αμμωνιακό διάλυμα νιτρικού αργύρου (AgNO 3 +NH 3 ) και δίνουν «καθρέφτη» Ag. CH 3 CH=O + 2CuSO 4 + 5NaOH  CH 3 COONa+Cu 2 O+2Na 2 SO 4 +3H 2 O CH 3 CH=O + 2AgNO 3 +3NH 3 + H 2 O  CH 3 COONH Ag + 2NH 4 NO 3

ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.Ι: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (γ) ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝΧΑΡΑΚΤΗΡ. ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ KETONEΣ του τύπου C v H 2v+1 COCH 3 v>0 (και αιθανάλη) Δίνουν αλογονοφορμική αντίδραση, δηλ. με (NaOH+ I 2 ), σχηματίζουν κίτρινο ίζημα CHI 3. CH 3 COCH NaOH +4 I 2  CH 3 COONa + CHI NaI + 3 H 2 O ΟΞΕΑ1- Με Na δίνουν υδρογόνο 2- Αλλάζουν το χρώμα των δεικτών (πχ ερυθραίνουν το κυανούν βάμμα του Ηλιοτροπίου). 3- Με Ανθρακικά άλατα (πχ Na 2 CO 3 ) δίνουν CO 2 (g) 2CH 3 COOH+2Na  2CH 3 COONa +H 2 2CH 3 COOH + Na 2 CO 3  2CH 3 COONa + H 2 O + CO 2 HCOOH (Μυρμηκικό οξύ), ΗOOC-COOH (oξαλικό οξύ) ΟΞΕΙΔΩΝΟΝΤΑΙ δηλαδή αποχρωματίζουν οξ. Δ. KMnO 4, ή αλλάζουν το χρώμα του όξ. Δ. K 2 Cr 2 O 7. 5 HCOOH + 2 KMnO 4 +6 HCl  5 CO MnCl 2 +2 KCl + 8 H 2 O ΦΑΙΝΟΛΕΣ (C 6 H 5 -OH), ΟΞΕΑ1-Τα υδατικά του διαλύματα έχουν όξινο χαρακτήρα δηλ. pH<7. (Ενώ των αλκοολών είναι ουδέτερα) 2- Αντιδρούν με βάσεις πχ ΝαΟΗ. Προσοχή: Οι φαινόλες δεν αντιδρούν με ανθρακικά άλατα όπως τα περισσότερα οξέα, αντιδρούν όμως με Na. C 6 H 5 OH + NaOH  C 6 H 5 ONa +H 2 O RCOOH + NaOH  RCOONa +H 2 O

ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΣΤΕΡΩΝ Οι εστέρες διακρίνονται έμμεσα από τα προϊόντα της υδρόλυσής τους με νερό σε όξινο περιβάλλον. (το οξύ, ή κυρίως την αλκοόλη) Για παράδειγμα αν θέλουμε να διακρίνουμε μεταξύ τους τον οξικό μεθυλεστέρα (CH 3 COOCH 3 ) από τον οξικό αιθυλεστέρα, (CH 3 COOCH 2 CH 3 ), τότε αφού υδρολύσουμε το άγνωστο δείγμα, προσθέτουμε σ’ αυτό αλκαλικό διάλυμα ιωδίου. Αν σχηματισθεί κίτρινο ίζημα, αυτό θα οφείλεται στην αιθανόλη, επομένως θα πρόκειται για τον δεύτερο εστέρα. Αντιδράσεις: CH 3 COOCH 3 + H 2 O  CH 3 COOH + CH 3 OH CH 3 COOCH 2 CH 3 + H 2 O  CH 3 COOH + CH 3 CH 2 OH CH 3 CH 2 OH + 6 NaOH + 4 I 2 → HCOONa + CHI 3 + 5NaI + 5 H 2 O ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.Ι: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (δ)

ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ – ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (ε) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Συμπληρώστε τα κενά του πίνακα με τα σύμβολα (+) για την περίπτωση θετικής αντίδρασης και (-) για την περίπτωση αρνητικής αντίδρασης μεταξύ των ενώσεων της πρώτης στήλης και των αντιδραστηρίων της πρώτης γραμμής του πίνακα. NaNaOHCuCl+NH 3 KMnO 4 AgNO 3 +NH 3 Διάλ. Br 2 KOH+I 2 Na 2 CO 3 pH<7 ΠΕΝΤΑΝΙΟ 1-ΒΟΥΤΕΝΙΟ ΠΡΟΠΙΝΙΟ ΑΙΘΑΝΟΛΗ ΠΡΟΠΑΝΑΛΗ ΠΡΟΠΑΝΙΚΟ ΟΞΥ ΜΕΘΑΝΙΚΟ ΟΞΥ ΒΟΥΤΑΝΟΝΗ 2 ΜΕΘΥΛΟ-2-ΒΟΥΤΑΝΟΛΗ ΦΑΙΝΟΛΗ