ΥΓΕΙΑ-ΑΣΘΕΝΕΙΑ (1)  Ορισμός Π.Ο.Υ.: υγεία είναι η πλήρης σωματική, ψυχική, πνευματική και κοινωνική ευεξία του ατόμου και όχι απλά η απουσία ασθένειας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Advertisements

Αποτελεσματικές Τεχνικές Επικοινωνίας
Πρόληψη και Διαχείριση εργασιακού άγχους
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
Παπαδάκη Αθανασία-Σίντι Φυτσιλή Ευγενία Γιαννή Μυρσίνη-Ειρήνη
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Διαχείριση Κρίσεων στη Σχολική Κοινότητα
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΕΠΙΘΕΤΙΚΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ.
Διαχείριση εργασιακού άγχους στην EDUCACONSULT M&J Consulting Παρντουμπίτσε, Δημοκρατία της Τσεχίας
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
H ψυχολογία του αρρώστου απέναντι στην εγχείρηση Μαγιόγλου Παναγιώτα ΑΣΠΑΙΤΕ 2010.
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΣΙΤΙΣΜΟΥ - ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Άγχος και burnout: Παράγοντες άγχους και εξουθένωσης
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας. Tο κεντρικό ζητούμενο ενός συστήματος διοίκησης και διαχείρισης των υπηρεσιών Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Μέθοδοι οργάνωσης νοσηλευτικής εργασίας Κατά ασθενή μέθοδος
Μετασχηματική ηγεσία Σεπτέμβριος 2011 Σεμινάριο Διευθυντών.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ SERVQUAL.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ 1.Καταθλιπτική διάθεση. 2.Απώλεια ενδιαφέροντος και ευχαρίστησης. 3.Μειωμένη ενέργεια.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις Αθανάσιος Σ. Δερμετζόπουλος, MSc. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατ. Διοίκησης Τουριστικών.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΒΡΕΦΟΥΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 3: Νοσηλευτική Διεργασία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ A’ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ Στελέχωση Υπηρεσίας: Μάρκος Ζαχαρής, ΤΕ Κοινωνικός Λειτουργός, Υπεύθυνος Κοινωνικής.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Σύστημα ικανοποίησης χρηστών και εκτίμησης αναγκών: Στόχος να αξιολογήσουμε τον βαθμό ικανοποίησης του ασθενή και να εντοπίσουμε τις πιθανές μελλοντικές.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ,
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Θεωρία της Διαπολιτισμικής Νοσηλευτικής της Madeleine Leininger
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Διαχείριση Κρίσεων στη Σχολική Κοινότητα
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Διαχείριση Διακινδύνευσης
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Μάθημα 1ο ΥΓΕΙΑ - ΑΣΘΕΝΕΙΑ
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
ΜΑΝΙΑ - ΜΑΝΙΑΚΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ
ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ορισμός υγείας: Στόχοι για την προώθηση της και την πρόληψη ασθένειας Mosby στοιχεία και των παραγώγων στοιχείων © 2010, 2006, 2002 από Mosby,
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Διαδικασία επικοινωνίας
Εργασία: Συμβουλευτική σε οικογένεια με ανοϊκό μέλος
ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD
Επίλυση Συγκρούσεων στον Εργασιακό Χώρο των Εκπαιδευτικών με την Αξιοποίηση της Εκπαιδευτικής Τεχνικής Παιχνίδι Ρόλων.
Νοσηλευτική Δεοντολογία
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ ΤΥΠΟΥ ΙΙ
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΟΥ-ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟΥ ΑΣΘΕΝΗ
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
Στρατηγικοί στόχοι του Δικτύου Μακροχρόνιας Φροντίδας.
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑΣ
Αποσυνδετικές διαταραχές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΥΓΕΙΑ-ΑΣΘΕΝΕΙΑ (1)  Ορισμός Π.Ο.Υ.: υγεία είναι η πλήρης σωματική, ψυχική, πνευματική και κοινωνική ευεξία του ατόμου και όχι απλά η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας - Οξεία- χρόνια ασθένεια, πρωτοπαθής / δευτεροπαθής - διαφορετικές αντιδράσεις απέναντι στην ασθένεια

 Επίδραση κοινωνικών / οικονομικών / πολιτισμικών παραγόντων - προσωπικές συνήθειες, αναζήτηση και προσφορά νοσηλευτικών υπηρεσιών, επίδραση του stress (burnout, δυνατότητα ελέγχου ζωής και αρνητικών συμβάντων)  Ιεράρχηση αναγκών: αντίληψη ανθρώπου πέρα από τις καθαρά βιολογικές ανάγκες - βελτίωση ηθικού ασθενών, προαγωγή συνεργασίας / συμμόρφωσης, αποδοχή δυνατοτήτων προσωπικού

ΥΓΕΙΑ-ΑΣΘΕΝΕΙΑ (2)

ΥΓΕΙΑ-ΑΣΘΕΝΕΙΑ (3)  Μοντέλο ιεράρχησης αναγκών προσαρμοσμένο στη νοσηλευτική φροντίδα: διευκόλυνση προσδιορισμού προτεραιοτήτων στην παρεχόμενη φροντίδα - η σειρά με την οποία γίνεται αισθητή η σημαντικότητα των αναγκών διαφέρει από άτομο σε άτομο και ανάλογα με την κατάσταση

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΣΘΕΝΗ (1)  Στρεσογόνος κατάσταση (ασθένεια): άγνωστη, απρόβλεπτη κατάσταση, που προκαλεί έντονο άγχος - Ο άνθρωπος, συγκεντρώνει την ενέργειά του, επιστρατεύει γνώριμους (αποτελεσματικούς) τρόπους και προσπαθεί να ανακαλύψει καινούργιους για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα - μεγάλη σημασία, να αντιμετωπίζεται επιτυχώς η στρεσογόνος κατάσταση – αν όχι, μεταπίπτει σε κρίση

 Ιδιαίτερες κατηγορίες ασθενών: - χρόνιοι ασθενείς (νεφροπαθείς, με ΧΑΠ κλπ.) - νέοι και ιδιαίτερα τα παιδιά - με διάγνωση άμεσα απειλητικής για τη ζωή ασθένειας (καρκίνος κ.λ.π) - με αιφνίδια έκπτωση λειτουργικότητας (π.χ. νευρολογικά νοσήματα) - ασθενείς που πεθαίνουν

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΣΘΕΝΗ (2)  Ψυχολογικές απειλές λόγω ασθένειας: - κίνδυνος θανάτου - απώλεια σωματικής ακεραιότητας, εικόνας εαυτού - ειδώλου, λειτουργικότητας (αναπηρία) - αδυναμία εκπλήρωσης μελλοντικών σχεδίων, ανταπόκρισης σε κοινωνικές δραστηριότητες - πόνος - προσαρμογή σε νέες συνθήκες (π.χ. αποφυγή καπνίσματος) - κίνδυνος επανεμφάνισης, μελλοντικής επιδείνωσης - συναισθήματα που δεν αποδέχεται ο ασθενής (π.χ. επίδειξη φόβου μπροστά σε άλλους)

 Ψυχολογικές αντιδράσεις διάγνωσης άμεσα απειλητικής για τη ζωή ασθένειας: - shock, άρνηση (γεγονότων, επιπτώσεων): δε μπορεί να συμβεί αυτό σε μένα - θυμός, πίκρα: γιατί σε μένα (συχνά επιθετικότητα) - φόβος, έντονο άγχος, κατάθλιψη - αποδοχή, ελπίδα

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ  Βίωση συνολικής κρίσης  Προβλήματα επικοινωνίας μεταξύ μελών, δυσλειτουργικές αντιδράσεις  Συγκρούσεις, έκφραση αρνητικών συναισθημάτων  Αλλαγή ρόλων (ανάληψη νέων ευθυνών), αλλαγές στην καθημερινή ζωή  Προσπάθειες υποστήριξης ασθενή  Αναζήτηση πληροφοριών για την ασθένεια και την θεραπεία: κατανόηση πραγματικών διαστάσεων, επιλογές/δυνατότητες  Οικονομικά και άλλα πρακτικά θέματα  Συνεργασία με ιατρονοσηλευτικό προσωπικό: αναζήτηση ευθυνών - υπερβολικές απαιτήσεις - συγκρούσεις

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ (1)  Αμφίδρομη διαδικασία, αποστολή μηνύματος σε άλλο άτομο, λήψη, επεξεργασία, κατανόηση μηνύματος - λεκτική (κατανοήσιμοι όροι), μη λεκτική (στάση σώματος, χειρονομίες, τόνος φωνής, εκφράσεις προσώπου)  Η επικοινωνία επηρεάζεται από: - διαφορές στην κουλτούρα (οικειότητα, έκφραση συναισθημάτων) - προηγούμενη εμπειρία (μόρφωση, επάγγελμα) - συναισθήματα, διάθεση (αναστάτωση)

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ (2)  Τεχνικές επικοινωνίας: σιωπή (χρόνος στον ασθενή να σκεφτεί πριν απαντήσει), ανοικτές ερωτήσεις (δυνατότητα αναλυτικής απάντησης), αναδιατύπωση ή επανάληψη τελευταίων λέξεων (περισσότερες πληροφορίες), άγγιγμα (ενθάρρυνση )

 Ψυχολογικές αντιδράσεις διάγνωσης ασθένειας άμεσα απειλητικής για τη ζωή : - shock, άρνηση (γεγονότων, επιπτώσεων): δε μπορεί να συμβεί αυτό σε μένα - θυμός, πίκρα: γιατί σε μένα (συχνά επιθετικότητα) - φόβος, έντονο άγχος, κατάθλιψη

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΑΣΘΕΝΗ (3)  Καθησυχασμός ασθενή: να γίνεται με πειστικό τρόπο (συγκεκριμένα στοιχεία, όχι τυποποιημένες απαντήσεις, αίσθηση αποφυγής, διασκέδαση εντυπώσεων) - παροχή πληροφοριών: πολύ σημαντική για την απόκτηση εμπιστοσύνης - παροχή συμβουλών: μόνο όταν το ζητήσει ο ίδιος ο ασθενής, παραπομπή σε ειδικό  Ενσυναίσθηση: ικανότητα τοποθέτησης εαυτού στη θέση του άλλου – μη επικριτική στάση, επικέντρωση στα συναισθήματα  Διατήρηση ελπίδας: επικέντρωση στις θετικές πλευρές, ρεαλιστική προσέγγιση (ποιο είναι το καλύτερο δυνατό)  Ηλικιωμένοι: ανάγκη χρόνου σκέψης - σχηματισμού απάντησης (αποφυγή σύγχυσης, επιβεβαίωση κατανόησης)

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΙΑΤΡΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ  Τήρηση οδηγιών, διατήρηση αμοιβαίου σεβασμού  Αποφυγή αμφισβήτησης (διατήρηση προσωπικής άποψης, αποφυγή λήψης ευθύνης εκτός αν κινδυνεύει άμεσα ο ασθενής)  Λόγοι επικοινωνίας με γιατρό: - αναζήτηση διευκρινίσεων επί ασαφών οδηγιών ή περαιτέρω οδηγιών - αξιοσημείωτη μεταβολή στην κατάσταση ασθενή ή ανησυχητικά σημεία/συμπτώματα - απαιτήσεις ασθενή

 Επικοινωνία: -Προηγείται συγκέντρωση πληροφοριών για τον ασθενή: διάγραμμα, προηγούμενη λογοδοσία (φάρμακα, χορηγούμενα υγρά, διαταραχές), προετοιμασία σύντομης παρουσίασης προβλήματος - Καταγραφή της όλης διαδικασίας (ότι δεν καταγράφθηκε ή δεν έγινε) - Αν κριθεί απαραίτητο, να παρευρίσκεται και άλλος νοσηλευτής στην επικοινωνία.

ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ (1)  Εκτίμηση κατάστασης: συλλογή πληροφοριών.  Νοσηλευτική διάγνωση: προσδιορισμός προβλήματος, ανάγκης, συμπτώματος, ανάλυση πληροφοριών. Σκοπός-συγκεκριμένος…  Σχεδιασμός: λήψη αποφάσεων, προσδιορισμός επιθυμητών παρεμβάσεων, αποτελεσμάτων  Νοσηλευτική παρέμβαση: εφαρμογή, υλοποίηση Αξιολόγηση: αν επιτεύχθηκαν οι σκοποί. Αποτελέσματα Αξιολόγηση: αν επιτεύχθηκαν οι σκοποί. Αποτελέσματα

ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ (2)  Θέσπιση προτεραιοτήτων (μείζονος σημασίας τα απειλητικά για τη ζωή προβλήματα): - ιδιαίτερα σημαντική επί υψηλού φόρτου εργασίας - ιδιαίτερα σημαντική επί υψηλού φόρτου εργασίας - ποιες θα είναι οι συνέπειες αν μια παρέμβαση δεν εκτελεσθεί έγκαιρα (ποικίλλουν ανάλογα με την κατάσταση ασθενή) - σταθερότητα κατάστασης ασθενή, χρόνος που απαιτείται για το κάθε καθήκον, διαθέσιμη βοήθεια, πιθανότητα απρόβλεπτων προβλημάτων - οι προτεραιότητες συχνά μεταβάλλονται ταχύτατα (ευελιξία)  Κριτικός τρόπος σκέψης (αναπτύσσεται με την εμπειρία): - εκτίμηση συνολικής εικόνας, δεδομένων από προηγούμενες χρονικές στιγμές - αποφυγή σπασμωδικών αντιδράσεων, αποδοχή πιθανότητας λάθους

ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ (3)  Εκτίμηση κατάστασης: πληροφορίες από: - ιατρικό ιστορικό: διάγνωση, συνυπάρχουσες παθήσεις - διάγραμμα ασθενή: ζωτικά σημεία, φάρμακα, παροχετεύσεις κλπ. - συνομιλία με ασθενή: συμπτώματα, νέα ενόχληση - φυσική εξέταση: ζωτικά σημεία, επίπεδο συνείδησης και διανοητική κατάσταση, δέρμα (εξανθήματα, τραύματα), κόρες οφθαλμών (στρογγυλότητα, διάμετρος, αντίδραση στο φως), κοιλιά (οιδήματα, πόνος) - πληροφορίες από μηχανικό εξοπλισμό (π.χ. παλμική οξυμετρία, καπνογραφία)  Νοσηλευτική διάγνωση: πρόβλημα υγείας ή κίνδυνο να εμφανισθεί αυτό, μαζί με σχετικούς παράγοντες και χαρακτηριστικά, όπως: - διαταραχή εικόνας σώματος, προφορικής επικοινωνίας, αλλεργία στο betadine, διάρροια, πόνος στις αρθρώσεις, έλλειμμα αυτο-εξυπηρέτησης

ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ (4)  Σχεδιασμός: το αναμενόμενο αποτέλεσμα να είναι ρεαλιστικό και επιτεύξιμο εντός συγκεκριμένου χρόνου: - βαθμός-κριτήρια επίτευξης - ακριβής καθορισμός συγκεκριμένης παρέμβασης - πιθανές ανεπιθύμητες συνέπειες παρέμβασης  Νοσηλευτική παρέμβαση: μεταξύ εναλλακτικών, επιλέγεται αυτή που να συνδυάζει το μέγιστο βαθμό αποτελεσματικότητας και ασφάλειας - τεκμηρίωση πλάνου φροντίδας, καταγραφή - κατάλληλη υλοποίηση/εφαρμογή: ποιος εκτελεί, τι γνώσεις / εμπειρία / χρονικό περιθώριο διαθέτει, τι μπορεί να πάει «στραβά»  Αξιολόγηση: συνεχής διαδικασία, σύγκριση επιθυμητών με αναμενόμενα αποτελέσματα (υπάρχει πρόοδος;)  Συνεχής βελτίωση ποιότητας