Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Advertisements

Βασικεσ αρχεσ επικοινωνιακησ αγωγήσ
Communication in Mother tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis)
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
This project has been funded with support from the European Commission. Communication in Mother tongue πληροφορίες Επικοινωνία στη μητρική γλώσσα.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
Προφορικός ή γραπτός λόγος;
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Η ΓΛΩΣΣΑ ΩΣ ΜΕΣΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
περιεχόμενο της γλωσικής διδασκαλίας
Μάθημα 6: Γλώσσα και περιεχόμενο Διδάσκουσα: Βασιλάκη Ευγενία ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 8 η Θεματική ενότητα Το γλωσσικό μάθημα με βάση την κοινωνιογλωσσολογία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Ο μύθος της ομοιογένειας
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Ραδιόφωνο και Αισθητική1 Ραδιόφωνο και αισθητική.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Κειμενογλωσσολογία 12ο μάθημα
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Κειμενογλωσσολογία 3ο μάθημα
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Βασικές αρχές της σύγχρονης Γλωσσολογίας: Σωστό ή λάθος;
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.  Στην ορατή πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη χρήση της γλώσσας (parole), τη γλωσσική επιτέλεση.

 Με την ανάλυση του γλωσσικού συστήματος ασχολούνται κλάδοι της γλωσσολογίας όπως: Φωνητική-Φωνολογία, Μορφολογία, Σύνταξη, Σημασιολογία.  Με την ανάλυση της γλωσσικής επιτέλεσης ασχολούνται κλάδοι της γλωσσολογίας όπως: Ανάλυση του Λόγου, Πραγματολογία, Κοινωνιογλωσσολογία.  Η Κειμενογλωσσολογία μελετά επίσης τον επιτελεσμένο λόγο, προφορικό και γραπτό. Βρίσκεται δε σε στενή συνεργασία με τους κλάδους της Ανάλυσης του Λόγου, της Πραγματολογίας και της Κοινωνιογλωσσολογίας.

 Αφηρημένη πλευρά της γλώσσας (langue) Vs  ορατή πλευρά της γλώσσας (parole)  Η ορατή πλευρά της γλώσσας, ο επιτελεσμένος λόγος, πραγματώνεται με βάση τις δυνατότητες που παρέχει το αφηρημένο σύστημα. Η πραγμάτωση γίνεται κυρίως μέσω δύο επικοινωνιακών καναλιών:  των ηχητικών κυμάτων (παραγωγή προφορικού λόγου)  των γραφηματικών συμβόλων (παραγωγή γραπτού λόγου)

«Η γλώσσα ως πανανθρώπινο φαινόμενο είναι συντριπτικά προφορική» Ong (1997: 4)  Από τις δεκάδες χιλιάδες γλώσσες που έχουν μιληθεί κατά τη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας, μόνο 106 περίπου συνδέθηκαν με τη γραφή ώστε να δημιουργήσουν γραμματεία.  Από τις περίπου γλώσσες που μιλιούνται σήμερα, μόνο 78 διαθέτουν γραπτή λογοτεχνία.  Χιλιάδες ομιλούμενες γλώσσες δεν έχουν γραφεί πότε.  Ο γραπτός λόγος δημιουργήθηκε με στόχο - την καταγραφή του συσσωρευμένου πλούτου - την εξ αποστάσεως επικοινωνία - τη διατήρηση σημαντικών κειμένων (νομικών, θρησκευτικών, πολιτικών κλπ.)

Παραδοσιακή γραμματική :  Ξεκίνησε από τους Αλεξανδρινούς των ελληνιστικών χρόνων.  Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο γραπτό λόγο, δεδομένου ότι αντικείμενό της ήταν η συλλογή, διατήρηση και μελέτη των κλασικών κειμένων. Αντίθετα Σύγχρονη γλωσσολογία :  Δεν έχει πρώτιστο καθήκον τη μελέτη της λογοτεχνίας και των λόγιων κειμένων.  Αποβλέπει στην ανακάλυψη της δομής και της λειτουργίας του ανθρώπινου φαινομένου γλώσσα.  H πιο φυσική έκφραση της γλώσσας είναι ο προφορικός και όχι ο γραπτός λόγος, γι’ αυτό η γλωσσική έρευνα δίνει προτεραιότητα στον προφορικό λόγο.

Η προτεραιότητα αυτή υποστηρίζεται, μεταξύ άλλων, από τα ακόλουθα επιχειρήματα:  Ο προφορικός έχει ιστορική προτεραιότητα έναντι του γραπτού λόγου, δεδομένου ότι οι ανθρώπινες κοινωνίες επικοινωνούσαν με τον προφορικό λόγο πολλές χιλιετίες πριν την ανακάλυψη της γραφής.  Ο προφορικός λόγος έχει οντογενετική προτεραιότητα, δεδομένου ότι το παιδί κατακτά πρώτα τη γλώσσα στην προφορική της μορφή. Η εξοικείωση με το γραπτό λόγο είναι μια επίκτητη ικανότητα, αποτέλεσμα συστηματικής διδασκαλίας στο σχολείο.  Ο προφορικός λόγος αποτελεί προϋπόθεση για την ύπαρξη του γραπτού. Στις περισσότερες μορφές γραφής τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται (π.χ. αλφαβητικά) βασίζονται -χωρίς πάντα να ισοδυναμούν λόγω ιστορικών παραγόντων- σε μονάδες του προφορικού λόγου.

 Θεωρώντας ότι η γλώσσα υπάρχει πρωτίστως ως προφορική ομιλία, δεν υποδηλώνουμε αξιολογική στάση, δεν αποδίδουμε ανωτερότητα στον προφορικό έναντι του γραπτού λόγου.  Ο προφορικός λόγος είναι η φυσική κατάσταση της γλώσσας, και όχι μια υποδεέστερη ή ατελής μορφής της.  Τόσο ο προφορικός όσο και ο γραπτός λόγος είναι δύο ισότιμες, αλλά λειτουργικά διαφορετικές, μορφές λόγου, που εξυπηρετούν διαφορετικές επικοινωνιακές ανάγκες.  Κατά συνέπεια ο πραγματωμένος λόγος μπορεί να είναι είτε προφορικός είτε γραπτός, χωρίς το μέσο εκφοράς του να προϋποθέτει ή να υπονοεί αξιολόγηση.

Οι διαφορές μεταξύ προφορικού και γραπτού λόγου σε γενικές γραμμές οφείλονται στις διαφορετικές συνθήκες παραγωγής τους : Προφορικός λόγος:  Είναι κυρίως λόγος απροσχεδίαστος, μιας και πολύ συχνά διαμορφώνεται τη στιγμή που εκφωνείται υπό την πίεση του χρόνου και του ακροατή.  Εμφανίζει συνήθως συντακτικά ανολοκλήρωτες προτάσεις, χρησιμοποιεί συχνά την παρατακτική σύνδεση και την ενεργητική σύνταξη, τις επαναλήψεις, τις επανεκκινήσεις και τους γενικευτικούς όρους.

Γραπτός λόγος:  Είναι κυρίως λόγος προσχεδιασμένος, αφού ο συγγραφέας του έχει συνήθως μεγαλύτερη άνεση χρόνου ώστε εκ των προτέρων να σκεφτεί και να οργανώσει το γραπτό του, να το ελέγξει, να το διορθώσει και να το ξαναγράψει.  Εμφανίζει συνήθως ολοκληρωμένες συντακτικά προτάσεις με προτίμηση στην υποτακτική σύνδεση και την παθητική σύνταξη, καθώς και πολλές ονοματοποιήσεις (π.χ. τρέχω  τρέξιμο).

Μία άλλη σημαντική διαφοροποίηση μεταξύ γραπτού και προφορικού λόγου προκύπτει από τη σχέση τους με το άμεσο, φυσικό πλαίσιο της επικοινωνιακής περίστασης: Προφορικός λόγος:  Το νόημα θεμελιώνεται από τη συνεχή αλληλεπίδραση μεταξύ κειμενικών και εξωκειμενικών, άμεσα παρόντων, καταστασιακών παραγόντων.  Αυτό σημαίνει ότι ο προφορικός είναι λόγος πλαισιωμένος: Ο επιτονισμός, οι εκφράσεις και οι κινήσεις του σώματος, τα άμεσα ορατά στοιχεία της περίστασης, οι κοινές γνώσεις ομιλητή και ακροατή συνδυάζονται και συσχετίζονται με τα κειμενικά στοιχεία.

Γραπτός λόγος:  Στη μονολογική του κυρίως διάσταση, είναι λόγος αποπλαισιωμένος, απελευθερωμένος από το συνομιλητή, το χώρο και το χρόνο.  Η πρόσβαση στο άμεσο, φυσικό πλαίσιο της περίστασης δεν είναι δυνατή.  Ο συγγραφέας πολλές φορές καλείται να παρουσιάσει μέσα στο ίδιο του το κείμενο το πλαίσιο της επικοινωνιακής περίστασης. (πρβ. τις αναφορές στη χροιά της φωνής, στο ύφος ή στη διάθεση του ομιλητή στην περίπτωση των λογοτεχνικών κειμένων).

Τέλος, μια άλλη διαφορά εντοπίζεται στη δυνατότητα επαφής μεταξύ πομπού και δέκτη. Προφορικός λόγος:  Στον προφορικό συνομιλιακό λόγο το κείμενο, την ίδια στιγμή που παράγεται από τον πομπό, προσλαμβάνεται από το δέκτη, ο οποίος συχνά είναι παρών στον ίδιο χώρο, ενώ σε αντίθετη περίπτωση υπάρχει ακουστική (και οπτική) επαφή μαζί του (π.χ. τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, συνδιαλέξεις μέσω τηλεοπτικού link).  Σε κάθε περίπτωση πάντως ο δέκτης μπορεί να απαντήσει/αντιδράσει στην κειμενική συνεισφορά του ομιλητή.

 Στον προφορικό συνομιλιακό λόγο, και κυρίως σε συνθήκες οικειότητας και συμμετρικότητας, υπάρχει η δυνατότητα διαπλοκής των λόγων και εμπλοκής των συνομιλητών (μέσω ακριβώς της εναλλαγής των συνεισφορών τους, των επικαλύψεων, των διακοπών, της ανατροφοδότησης του ενός από τον άλλο, των εμφατικών σχολιασμών κτλ.). Γραπτός λόγος:  Ο συγγραφέας δεν έχει άμεση επαφή με τους αναγνώστες του, απευθύνεται σε δέκτες απόντες, οι οποίοι θα προσλάβουν το κείμενό του ύστερα από κάποιο χρονικό διάστημα και που μόνο τότε μπορούν να αντιδράσουν στα γραφόμενά του.

Συνοπτικά, στο παρόν μάθημα: Γνωρίσαμε τον κλάδο της Κειμενογλωσσολογίας και είδαμε ότι ασχολείται με τον επιτελεσμένο λόγο (προφορικό και γραπτό). Επισημάναμε την προτεραιότητα του προφορικού έναντι του γραπτού λόγου, σύμφωνα με την προσέγγιση της σύγχρονης γλωσσολογίας (προτεραιότητα που δεν εμπεριέχει αξιολόγηση). Είδαμε τις διαφορές μεταξύ προφορικού και γραπτού λόγου.