ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Εκπαιδευτικός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
Advertisements

ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ Ή ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ ;
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Χημεία Α΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Κατασκευή Απλών Πυροτεχνημάτων
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
Μεταφορά αντιδραστηρίου στην επιφάνεια εργασίας Tο παράθυρο της εφαρμογής έχει την παρακάτω μορφή στο εικονικό εργαστήριο Vlab Εισαγωγή υαλικών στην επιφάνεια.
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
Εργαστηριακές ασκήσεις Χημείας
γάλα κεφίρ (2/3) Μικροβιολογική ανάλυση του γάλακτος κεφίρ
Υπολογισμός θερμότητας αντίδρασης
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΕΤΑΛΛΩΝ
3ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας Σπόντης Α.
Υπολογισμός μέσης & στιγμιαίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Ρολόι ιωδίου.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Α΄ Λυκείου ΠΙΔΑΚΑΣ ΑΜΜΩΝΙΑΣ.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Α΄ Λυκείου Πυροχημική Ανίχνευση Μετάλλων.
Στεγνη περιποιηση του χεριου
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών Τοπικός διαγωνισμός Χ Η Μ Ε Ι Α Σ 2010 ( ΕΚΦΕ Χαλανδρίου – Ν. Ιωνίας )
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄Λυκείου Πυροχημική Ανίχνευση Μετάλλων Κατασκευή & Επίδειξη απλών Πυροτεχνημάτων Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας.
Aπομόνωση DNA από φυτικά κύτταρα Επιμέλεια: Καπασά Μαρία Βιολόγος, MSc, PhD.
ΥΓΙΕΙΝΗ ΧΩΡΟΥ, ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Θωμάς Νίκας Φυσικός MSc Ραδιοηλεκτρολογίας Φυσικά Δημοτικού…
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Παρασκευή σαπουνιού Μάντζιου Μαρία χημικός. σαπούνια ονομάζονται τα άλατα των ανωτέρων μονοκαρβοξυλικών οξέων (παλμιτικού, στεατικού και ελαϊκού) με νάτριο.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
Χημεία Α΄και Β΄ Λυκείου
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Διαχωρισμός μειγμάτων
Καλλιέργεια βακτηρίων
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
-Προσεκτική προετοιμασία και κατανόηση του πειράματος πριν την εκτέλεσή του.
Μικροσκοπική παρατήρηση μόνιμων παρασκευασμάτων ανθρωπίνων ιστών.
Απομόνωση DNA από φυτικούς οργανισμούς!.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄Λυκείου
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
Χειρισμός Χημικών Ουσιών
Θερμόμετρα Αλλαγή Φάσης – Τήξη
Γιάννης Β. Ντελής Δάσκαλος – Φυσικός Συνεργάτης του Ε.Κ.Φ.Ε Καρδίτσας.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη
Διάφορες συσκευές. Συσκευή αυτόματης μέτρησης Τ.Κ.Ε. (ταχύτητα καθίζησης ερυθρών) Η μέτρηση της ΤΚΕ γίνεται με τη βοήθεια ηλεκτρονικού μηχανήματος, με.
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
Συμβολή – Ανάκλαση – Διάθλαση
Πειράματα Χημείας για το Λύκειο Σχολ. έτος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Εκπαιδευτικός

Κανόνες Ασφαλείας Εργαστηριακός Οδηγός Χημεία Β΄ Γυμνασίου (σελ. 8) …οι εργαστηριακές ασκήσεις για να έχουν γόνιμο αποτέλεσμα που να δίνει ικανοποίηση και γνώση στον ασκούμενο, απαιτούν αφενός καλή γνώση των οδηγιών εκτέλεσης του πειράματος και αφετέρου την αυστηρή τήρηση ορισμένων κανόνων ασφαλείας…

Κανόνες Ασφαλείας  Περισσότερα πειράματα => ↑ κινδύνου ατυχημάτων  Τα ατυχήματα οφείλονται συνήθως σε απροσεξία ή σε άγνοια κανόνων ασφαλείας  Ακίνδυνη διεξαγωγή πειραμάτων προϋποθέτει γνώση και εφαρμογή των κανόνων ασφαλείας

Ιματισμός Στο εργαστήριο Χημείας φοράμε πάντα:  Προστατευτικά γυαλιά  Γάντια  Εργαστηριακή μπλούζα

Φακοί επαφής  Απαιτείται μεγάλη προσοχή  Προκαλούνται σοβαρά προβλήματα αν περάσει ανάμεσα στο φακό και στο μάτι σκόνη ή διαβρωτικό υγρό  Σε περίπτωση ατυχήματος απαιτείται πλύσιμο με άφθονο νερό  Μεταφορά στο γιατρό

Εργαστηριακός Πάγκος Στον εργαστηριακό πάγκο πρέπει:  Να επικρατεί καθαριότητα και τάξη  Να μην υπάρχουν ουσίες που δε χρησιμοποιούνται  Να καθαρίζεται μετά το πέρας της εργαστηριακής άσκησης

Αντιδραστήρια και σκεύη  Δεν πρέπει να πιάνουμε αντιδραστήρια με τα χέρια  Σε περίπτωση επαφής αντιδραστηρίου με το δέρμα απαιτείται Πλύσιμο με άφθονο νερό Αναφορά του συμβάντος στον καθηγητή  Δεν δοκιμάζουμε ουσίες με το στόμα  Δεν μυρίζουμε χημικά αντιδραστήρια

Αντιδραστήρια και σκεύη Όταν πρέπει να μυρίσουμε αντιδραστήριο:  Κρατάμε τη φιάλη μακριά από τη μύτη  Δημιουργούμε με το χέρι μας ρεύμα αέρα

Αντιδραστήρια και σκεύη  Δεν πρέπει να χρησιμοποιείται κανένα αντιδραστήριο ή σκεύος που δεν προβλέπεται από τις οδηγίες  Τα υγρά απόβλητα ρίχνονται στην αποχέτευση και τα στερεά στο καλάθι απορριμμάτων  Απαιτείται προσεκτική ανάγνωση της ετικέτας  Αντιδραστήριο που βρίσκεται σε δοχείο χωρίς ετικέτα δεν χρησιμοποιείται  Τα δοχεία πωματίζονται πάντα

Αντιδραστήρια και σκεύη  Οι αραιώσεις των ισχυρών οξέων γίνονται με την προσθήκη οξέος στο νερό  Η μετάγγιση καυστικών υγρών ή τοξικών διαλυμάτων γίνεται πάντα με πουάρ

Αντιδραστήρια και σκεύη  Για την παραλαβή ποσότητας υγρού δε βυθίζουμε σιφώνια ή σταγονόμετρα στις φιάλες  Η παραλαβή γίνεται αφού πρώτα μεταφερθεί ποσότητα υγρού σε ποτήρι ζέσεως με τη βοήθεια γυάλινης ράβδου

Αντιδραστήρια και σκεύη  Δεν επιστρέφεται στη φιάλη υγρό που περίσσεψε  Σε κάθε φιάλη τοποθετείται μόνο το δικό της πώμα  Το πώμα του υγρού αντιδραστηρίου δεν αφήνεται στον πάγκο αλλά συγκρατείται ανάμεσα στα δάκτυλα

Αντιδραστήρια και σκεύη Για την προσθήκη του περιεχομένου ενός σταγονομέτρου δεν βυθίζουμε το σταγονόμετρο στο διάλυμα (α) Σωστός Τρόπος(β) Λανθασμένος Τρόπος

Αντιδραστήρια και σκεύη Κατά την ανάμιξη διαλυμάτων σε δοκιμαστικό σωλήνα:  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο χωρίς να χτυπάμε τον πυθμένα  Ανακινούμε συνεχώς το σωλήνα  Δεν κλείνουμε ποτέ με το δάχτυλό μας το σωλήνα (α,β) Σωστοί Τρόποι(γ) Λανθασμένος Τρόπος

Μεταφορά στερεάς ουσίας Μεταφορά μικρής ποσότητας στερεού σε δοκιμαστικό σωλήνα Η παραλαβή του στερεού γίνεται με μεταφορά του σε ύαλο ωρολογίου ή σε ποτήρι ζέσεως

Καλάθι Εργαστηριακής Άσκησης Στο μετωπικό εργαστήριο είναι πολύ σημαντικό το καλάθι το οποίο:  Περιέχει τα απαραίτητα σκεύη και αντιδραστήρια για κάθε ομάδα  Δεν πρέπει να περιέχει σκεύη και αντιδραστήρια άλλων εργαστηριακών ασκήσεων  Βοηθάει στην ομαλή διεξαγωγή της άσκησης (κάθε ομάδα γνωρίζει ποια υλικά παρέλαβε, τι πρέπει να πλύνουν κλπ)

Θέρμανση στο πείραμα  Ποτέ δε θερμαίνουμε σε γυμνή φλόγα εύφλεκτα υγρά  Ο λύχνος δε μένει αναμμένος όταν δε χρησιμοποιείται  Δε θερμαίνουμε υγρό σε δοκιμαστικό σωλήνα όταν το ύψος του υπερβαίνει τα 2/3 του σωλήνα

Θέρμανση στο Πείραμα  Η θέρμανση του υγρού σε δοκιμαστικό σωλήνα δεν γίνεται στον πυθμένα αλλά κοντά στην επιφάνειά του  Το στόμιο του σωλήνα κατά τη θέρμανση δεν πρέπει να στρέφεται στο πρόσωπο του εκπαιδευτικού ή των μαθητών (α) Σωστός Τρόπος(β) Λανθασμένος Τρόπος

Θέρμανση στο Πείραμα Κατά τη θέρμανση φροντίζουμε την παροχή αέρα ώστε:  Η φλόγα να είναι γαλάζια θερμαντική και οξειδωτική  Κίτρινη, αιθαλίζουσα, αναγωγική φλόγα σημαίνει ατελής καύση οπότε λερώνονται τα σκεύη που χρησιμοποιούμε (α) Λανθασμένη ρύθμιση(β) Σωστή Ρύθμιση

Κοπή Γυάλινης Ράβδου

Κατασκευή σταγονομέτρων και ακροφυσίων

Κάμψη Γυάλινου Σωλήνα

Λείανση των άκρων με θέρμανση  Σπρώχνουμε την άκρη του σωλήνα στην πιο θερμή ζώνη της φλόγας και περιστρέφουμε συνεχώς  Όταν η φλόγα γίνεται πορτοκαλοκίτρινη απομακρύνουμε το σωλήνα από τη φλόγα  Τοποθετούμε το σωλήνα σε μια άκαφτη επιφάνεια για να κρυώσει

Άνοιγμα οπής σε πώμα  Αφού επιλέξουμε το πώμα που ταιριάζει ακριβώς στην οπή του σκεύους επιλέγουμε τον κατάλληλο φελλοτρυπητήρα  Σε πώμα από φελλό χρησιμοποιούμε φελλοτρυπητήρα εσωτερικής διαμέτρου ίση ή λίγο μικρότερη από αυτή του σκεύους  Σε ελαστικό πώμα χρησιμοποιούμε φελλοτρυπητήρα εσωτερικής διαμέτρου ίσης με αυτή του σκεύους

Άνοιγμα οπής σε πώμα  Τοποθετούμε το πώμα σε ξύλινη πλάκα  Κρατάμε τον κόπτη του φελλοτρυπητήρα κάθετα πιέζοντας το πώμα στο σημείο που θέλουμε την οπή  Περιστρέφουμε τον κόπτη δεξιόστροφα και αριστερόστροφα περί τον άξονά του μέχρι να τρυπήσει το πώμα ως τη μέση  Βγάζουμε τον κόπτη από το πώμα και απομακρύνουμε με τον εξολκέα το σφηνωμένο κομμάτι του πώματος  Αναποδογυρίζουμε το πώμα και επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία

Πέρασμα γυάλινου σωλήνα σε πώμα 1. Ελέγχουμε αν η οπή είναι κατάλληλη 2. Βρέχουμε με νερό (ή υγρό σαπούνι ή βαζελίνη), το τμήμα του οργάνου που θέλουμε να περάσει από την οπή 3. Κρατώντας με το ένα χέρι το πώμα και με το άλλο το σωλήνα σπρώχνουμε με μικρές κυκλικές κινήσεις το σωλήνα 4. Εάν η είσοδος του σωλήνα γίνεται με δυσκολία, τότε με κατάλληλο φελλοτρυπητήρα διευρύνουμε την οπή.

Πριν εγκαταλείψουμε το εργαστήριο  Ελέγχουμε αν οι βρύσες είναι κλειστές  Ελέγχουμε αν τα όργανα δε βρίσκονται σε λειτουργία  Ελέγχουμε αν όλοι οι λύχνοι και τα γκαζάκια είναι καλά κλεισμένα  Δεν αφήνουμε γκαζάκια εκτεθειμένα στον ήλιο  Δεν εγκαταλείπουμε γυάλινες φιάλες εκτεθειμένες στον ήλιο πολλές ώρες (κίνδυνος έκρηξης ή αλλοίωσης)

Βιβλιογραφία 1. Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Διδακτική Πειραμάτων Χημείας, Εκδόσεις Ζήτη Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Σχολικά Πειράματα Χημείας, Από τη Μάκρο- στη Μικροκλίμακα, Εκδόσεις Ζήτη ΣΙΔΕΡΗ ΜΗΤΣΙΑΔΗ, Οδηγός Πειραμάτων Χημείας, Σαββάλας ΑΒΡΑΜΙΩΤΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΑΠΕΛΩΝΗΣ, ΣΙΝΙΓΑΛΙΑΣ, ΣΠΑΝΤΙΔΗΣ, ΤΡΙΚΑΛΙΤΗ, ΦΙΛΙΟΣ, Εργαστηριακός οδηγός Χημείας Β΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ 5. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, Χημεία ένα συναρπαστικό παιχνίδι, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη EBBING GAMMON, Γενική Χημεία, Εκδόσεις Τραυλός 2002