ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΊΑ ΔΙΆΛΕΞΗ IV- ΑΥΤΙΣΜΌΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc. 2015
Ο αυτισμός είναι μία σύνθετη νευροβιολογική διαταραχή που τυπικά διαρκεί καθ ’ όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου. Ο αυτισμός προσδιορίστηκε πρώτη φορά το 1943 από τον Dr. Leo Kanner του νοσοκομείου John Hopkins.
Την ίδια περίοδο, ο Γερμανός επιστήμονας, Dr. Hans Asperger, περιέγραψε μία ηπιότερη μορφή της διαταραχής που είναι γνωστή ως το Σύνδρομο Asperger. Οι 2 μορφές αυτές μαζί με το Σύνδρομο Rett, την Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή και την Παιδική Αποσυνδετική Διαταραχή, αποτελούν τις πέντε αναπτυξιακές διαταραχές που συμπεριλαμβάνονται στις διαταραχές αυτιστικού φάσματος
Όλες οι διαταραχές που αποτελούν το φάσμα του αυτισμού, χαρακτηρίζονται από διάφορα επίπεδα βλάβης στις ικανότητες επικοινωνίας και στις κοινωνικές δεξιότητες, και επίσης από επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές.
Η πρώτη περιγραφή των συμπτωμάτων περιελάμβανε : συναισθηματική απομόνωση γνωστικές ελλείψεις διαταραγμένη επικοινωνία
Σύμφωνα με το DSM, ο αυτισμός θεωρείται μια από τις καθολικές εξελικτικές παρεκκλίσεις της παιδικής ηλικίας. Τα διαγνωστικά κριτήρια από το ίδιο σύστημα αξιολόγησης για τον αυτισμό περιλαμβάνουν :
Ηλικία εκδήλωσης πριν από τους πρώτους 30 μήνες ζωής. Πλήρης έλλειψη ανταπόκρισης από τους άλλους Σοβαρή καθυστέρηση της γλωσσικής εξέλιξης
Εάν έχει αναπτυχθεί η ομιλία : σοβαρές διαταραχές του λόγου όπως άμεση καθυστέρηση ηχολαλία, μεταφορικός λόγος Αλλόκοτες αντιδράσεις προς το περιβάλλον, αντίδραση στην αλλαγή, δεσμός με άψυχα ή έμψυχα Απουσία παραληρημάτων και άλλων συμπτωμάτων σχιζοφρένειας.
Η ηλικία έναρξης πριν τους 30 μήνες θεωρείται ως βασικό στοιχείο διαφοροδιάγνωσης με άλλες παιδικές ψυχώσεις όπως π. χ. παιδική σχιζοφρένεια.
Η πλήρης έλλειψη κοινωνικής ανταπόκρισης αποτελεί το βασικό στοιχείο του αυτισμού. Καθορίζεται μέσα από τις διαστάσεις της ποιοτικής λειτουργικής εξάρτησης από τους ενήλικες. επιλησμοσύνης μειωμένη κινητοποίηση για επιτυχία, παντελής έλλειψη μελλοντικού σχεδιασμού.
Σε ό, τι αφορά την γλωσσική ανεπάρκεια εμφανίζονται αντικατάσταση προσώπων & προσωπικών αντωνυμιών ηχολαλία ( άμεση, έμμεση )
μεταφορική χρήση γλώσσας - μια λέξη χρησιμοποιείται για να δηλώσει κάτι διαφορετικό αταίριαστα σχόλια νεολογισμοί
Αλλόκοτη και στερεοτυπική συμπεριφορά Από τα πιο εμφανή συμπτώματα, ιδιαίτερα σε χαμηλότερα επίπεδα λειτουργικότητας Υιοθέτηση περίεργων στάσεων του σώματος επαναλαμβάνουν πράξεις αυτό - ερεθίζονται με μη αποδεκτούς τρόπους
Τα παραπάνω συμβαίνουν γιατί τα άτομα που πάσχουν από αυτισμό, αποτελούν ηθελημένες ή ακούσιες προσπάθειες διαχείρισης της αλλοιωμένης αισθητηριακής εισροής πληροφοριών.
Συναφή συμπτώματα Κακή μιμητική ικανότητα, η οποία αποτελεί βασικό τρόπο μάθησης και εφόσον λείπει, επηρεάζει τα παιδιά στο να μάθουν παιχνίδι γλώσσα ικανότητες συναλλαγής
Ιδιορρυθμίες στη σχέση με τα αντικείμενα Ενδιαφέρον για ένα περιορισμένο αριθμό αντικειμένων Ακατάλληλη και μη λειτουργική χρήση αυτών Ορισμένα αντικείμενα μπορεί να γίνουν το επίκεντρο της προσοχής
Αντίσταση στην αλλαγή του περιβάλλοντος Όχι σε όλα τα παιδιά - ανάλογα με το εξελικτικό στάδιο Αποδίδεται στην ελλιπή διαχείριση των ερεθισμάτων και των καταστάσεων λόγω του γεγονότος ότι αυτά παίρνουν κατακλυσμιαία διάσταση
Ακόμη συναντούμε ιδιορρυθμίες στην αισθητηριακή ανταπόκριση, όπως κοίταγμα σε μικρές οπές ή χαραμάδες. Ακουστικές αντιδράσεις απροσδόκητες σε διάφορα ερεθίσματα. Αντιδράσεις άγχους συνδέονται με το επίπεδο γνωστικής λειτουργίας. Μειωμένη αίσθηση κινδύνου
Ακραία επίπεδα δραστηριότητας διαδέχονται περίοδοι με περιορισμένη κινητικότητα. Ανομοιογενής νοητική λειτουργία. Συγκρινόμενη με την ομάδα της νοητικής υστέρησης. Το φαινόμενο του ¨ ηλίθιου σοφού ¨
Διαφορο - διάγνωση Ο αυτισμός διαφοροποιείται από διάφορες άλλες διαταραχές, καθώς μπορεί πολλά συμπτώματα να ταιριάζουν με αυτά του αυτισμού αλλά να μην ανταποκρίνονται σε όλα τα διαγνωστικά κριτήρια.
Πρέπει να διαφοροποιείται από : Άτυπη καθολική εξελικτική παρέκκλιση Καθολική εξελικτική παρέκκλιση που εμφανίζεται στην παιδική ηλικία
Νοητική καθυστέρηση Νεύρωση Σχιζοφρένεια παιδικής ηλικίας Οριακές ή σχιζοειδείς καταστάσεις Συγκεκριμένες εξελικτικές διαταραχές Αισθητηριακή μειονεξία Διαταραχή Rett Διαταραχή Asperger
Αιτιολογικοί παράγοντες Παρά το γεγονός ότι ο αυτισμός εμφανίζει ανοδικές πορείες κάθε χρονιά δεν έχει ακόμα εντοπιστεί η ακριβής αιτία που τον προκαλεί. Κυρίως
Πρόσφατες έρευνες υποδεικνύουν μία βιολογική βάση για τον αυτισμό — περίπου 20 ζεύγη χρωμοσωμάτων παίζουν ρόλο στην ανάπτυξή του. Περιβαλλοντική προέλευση Παράγοντες διέγερσης.
Περιβαλλοντικοί παράγοντες Στην αρχική του εμφάνιση, ο αυτισμός είχε επηρεαστεί από τις αρχές της ψυχανάλυσης και η αιτία θεωρήθηκε το κακό πρότυπο μητρικής φροντίδας. Αυτό βέβαια, δεν αποδείχθηκε ποτέ και σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί αιτία του αυτισμού.
Βιολογικές αιτίες Πορίσματα ερευνών από χώρους όπως η γενετική, βιοχημικά ευρήματα, επιπλοκές και άλλα, καταδεικνύουν ότι : Ο αυτισμός προϋποθέτει κάποια κληρονομική γνωστική ανεπάρκεια αλλά μπορεί να είναι αποτέλεσμα εγκεφαλικής βλάβης ( συμπεράσματα από μελέτες διδύμων )
Ακόμη, σημαντικό είναι να τονιστεί ότι υπάρχει μια συχνότητα εμφάνισης 4:1 στα αγόρια. Αντίθετα, τα κορίτσια έχουν πιθανότητα να εμφανίσουν πιο σοβαρή και βαριά μορφής αυτισμό.
Κάποιες έρευνες δηλώνουν ότι γονείς αυτιστικών παιδιών έχουν εκτεθεί σε χημικές ουσίες. Μεγάλα ποσοστά υποθυρεοειδισμού στους γονείς Λοιμώξεις, σύφιλη, τοξόπλασμα
Οι περιγεννητικές επιβαρύνσεις δεν είναι σίγουρο ότι μπορεί να συνδέονται από μόνες τους με την εμφάνιση του αυτισμού. Υπάρχουν μελέτες προκλητών δυναμικών και ηλεκτροφυσιολογίας που καταδεικνύουν παθολογικές καταγραφές
Η ερμηνεία του αποτελέσματος αυτού πιθανώς να ερμηνεύει ότι η δυσλειτουργία του στελέχους του εγκεφάλου να επηρεάζει την εισροή ακουστικών ερεθισμάτων σε ανώτερο επίπεδο και αυτό να εξηγεί γνωστικές και γλωσσικές διαταραχές.
Κλινική αντιμετώπιση - θεραπεία Παραδοσιακή ψυχοθεραπεία Εκπαιδευτική θεραπεία Θεραπεία συμπεριφοράς Φαρμακοθεραπεία Ψυχοεκπαίδευση - Συμβουλευτική οικογένειας
Η παραδοσιακή ψυχοθεραπεία δεν χρησιμοποιείται τόσο πια όπως παλιά γιατί οι μέθοδοι που χρησιμοποιεί δεν έχουν εγγυημένα αποτελέσματα για τα άτομα με αυτισμό. Χρησιμοποιούνται προγράμματα βασισμένα σε θεωρίες συμπεριφοράς.
Μεγάλος στόχος στην εκπαίδευση παιδιών που πάσχουν από αυτισμό είναι η εκπαίδευση στην κατάκτηση της επικοινωνίας. Αυτό γίνεται με την κατάκτηση της γλώσσας είτε μέσω της νοηματικής είτε μέσω της ομιλούμενης, ανάλογα με το επίπεδο που βρίσκεται το κάθε άτομο.
Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά για την βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας. Προϋποθέτουν όμως την συστηματική εκπαίδευσή τους και την στήριξη των γονέων διαρκώς. Αλλιώς επέρχεται απόσβεση
Φαρμακοθεραπεία Παλιότερα έγιναν προσπάθειες να χορηγηθούν φάρμακα για την ανακούφιση των συμπτωμάτων του αυτισμού. Χρησιμοποιήθηκαν αντιψυχωσικά, αντικαταθλιπτικά, διεγερτικά, βιταμίνες, ψυχεδελικά, ορμόνες του θυρεοειδούς, λίθιο
Από αυτά, διαπιστώθηκε ότι από τα αντιψυχωσικά είχαν καλύτερα αποτελέσματα, ενώ τα διεγερτικά προκαλούσαν μεγαλύτερα επίπεδα αποδιοργάνωσης.
Σημαντικό στον αυτισμό είναι να αντιμετωπιστούν τα αισθήματα ενοχής που έχουν οι γονείς γιατί έφεραν στον κόσμο ένα δυσλειτουργικό παιδί. Πρέπει να ακολουθούν προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης των γονέων και όλης της οικογένειας για να ενημερωθούν για όλες τις πτυχές του αυτισμού.
Δεδομένα για τον αυτισμό 1 στα 150 παιδιά διαγιγνώσκεται με αυτισμό 1 στα 94 αγόρια υπάγονται στο φάσμα του αυτισμού 67 παιδιά διαγιγνώσκονται κάθε μέρα Μία νέα περίπτωση διαγιγνώσκεται κάθε 20 λεπτά Πιο πολλά παιδιά θα διαγνωστούν με αυτισμό φέτος απ ’ ότι συνολικά με AIDS, διαβήτη και καρκίνο
Ο Αυτισμός είναι η πιο ταχύτατα αναπτυσσόμενη σοβαρή αναπτυξιακή διαταραχή στις ΗΠΑ Ο Αυτισμός κοστίζει στο κράτος πάνω από 35 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο, ένας αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά την επόμενη δεκαετία
Ο Αυτισμός λαμβάνει λιγότερο από το 5% των πόρων για έρευνα πολλών λιγότερο επικρατουσών παιδικών διαταραχών Τα αγόρια είναι 4 φορές πιο πιθανό να παρουσιάσουν αυτισμό σε σχέση με τα κορίτσια Δεν υπάρχει κάποιο φαρμακευτικό / βιολογικό εύρημα
Θεραπευτικές προσεγγίσεις Υπάρχουν συγκεκριμένες θεραπευτικές προσεγγίσεις που βοηθούν στην αντιμετώπιση του ατόμου με αυτισμού.
Εκπαίδευση στην ακουστική ολοκλήρωση Εξαρτημένη χαλάρωση Το κράτημα Διευκολυνόμενη επικοινωνία
Αισθητηριακή ολοκλήρωση Θεραπεία Καθημερινής Ζωής Μέθοδος TEACCH
Για όσους δουλεύουν με άτομα που πάσχουν από αυτισμό Δεν λέμε αυτιστικός, λέμε παιδιά με αυτισμό Ο κόσμος του παιδιού είναι διαφορετικός από το δικό μας Μάθε να δέχεσαι την απόρριψη Δούλεψε με τους γονείς
Άρχισε να νιώθεις άνετα με την επανάληψη Δοκίμασε τα πάντα Μην εγκαταλείπεις ποτέ.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας !!