Επιμέλεια : Μαργαρίτα Λυμπεράκου Φώτης Ζέγκλης Φώτης Ζέγκλης
ΠΟΔΗΛΑΣΙΑ Παίρνω ένα ποδήλατο και φεύγω για τ' αδύνατο … πιάνω το τιμόνι ο σφυγμός μου δυναμώνει … πιάνω το τιμόνι ο σφυγμός μου δυναμώνει … Το ποδήλατο ( bike,cycle, bicycle) είναι ένα όχημα που η κίνησή του βασίζεται στην ανθρώπινη προσπάθεια, μέσω ενός μηχανικού συστήματος που στηρίζεται πάνω σε ένα πλαίσιο ( σκελετός ) και δύο τροχούς που είναι τοποθετημένοι ο ένας πίσω από τον άλλο. Στις μέρες μας …
Ιστορία του ποδηλάτου. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη χρονολογία στην οποία να αποδίδεται η εφεύρεση του ποδηλάτου. Ιστορία του ποδηλάτου Ο πρόγονος του ποδηλάτου, ήταν η draisienne που κατασκευάστηκε από το Γερμανό βαρώνο Καρλ Φον Ντράις, το 1817 Μη διαθέτοντας πετάλια, ο αναβάτης την έθετε σε κίνηση σπρώχνοντας με τα πόδια του προς τα πίσω.
Μηχανικά ποδήλατα άρχισαν να κατασκευάζονται αρκετά αργότερα, το 1875 και ήταν ψηλά δίκυκλα με τον πίσω τροχό εμφανώς μικρότερο του μπροστινού, στον οποίο ήταν άμεσα προσαρτημένα τα πετάλια.
Μόλις πέντε χρόνια αργότερα εμφανίστηκαν τα πρώτα ποδήλατα που κινούνταν με αλυσίδα και αργότερα το 1882 άρχισαν να έχουν ίσιους τους δύο τροχούς. Μόλις πέντε χρόνια αργότερα εμφανίστηκαν τα πρώτα ποδήλατα που κινούνταν με αλυσίδα και αργότερα το 1882 άρχισαν να έχουν ίσιους τους δύο τροχούς. 1896
Ποδηλασία Τότε και Τώρα 1890: Αρχίζει να καλλιεργείται στην Ελλάδα το άθλημα της ποδηλασίας. 1895: Κατασκευάζεται το ποδηλατοδρόμιο στο Φάληρο (σημερινό στάδιο Καραϊσκάκη), από τον μηχανικό Βελλίνη. 1896: Ολυμπιακοί αγώνες Αθήνας: Ο Αριστείδης Κωνσταντινίδης κατακτά το χρυσό μετάλλιο στον αγώνα αντοχής, 87 χλμ. Ο Γιώργος Κωλέττης παίρνει το ασημένιο μετάλλιο στα 100χλμ πίστας. Ο Σταμάτης Νικολόπουλος κερδίζει δύο ασημένια μετάλλια, το πρώτο στα 2χλμ Ατομικής Χρονομέτρησης και το δεύτερο στην Ταχύτητα. Ο Παναγιώτης Παρασκευόπουλος παίρνει χάλκινο μετάλλιο στον αγώνα 12 ωρών Πίστας. 1937: Ιδρύεται η Ποδηλατική Ομοσπονδία Ελλάδας (Π.Ο.Ε.) η οποία διαλύεται στον β' παγκόσμιο πόλεμο, επανιδρύεται το 1947 και συνενώνεται με τον Σ.Ε.Γ.Α.Σ. το : Ιδρύεται η Ποδηλατική Ομοσπονδία Ελλάδας (Π.Ο.Ε.) η οποία διαλύεται στον β' παγκόσμιο πόλεμο, επανιδρύεται το 1947 και συνενώνεται με τον Σ.Ε.Γ.Α.Σ. το Κατασκευάζεται το ποδηλατοδρόμιο στη Ρόδο από τους Ιταλούς. 1973: Ιδρύεται η Ελληνική Ομοσπονδία Ποδηλασίας (Ε.Ο.Π.). 2000: Ολυμπιακοί αγώνες Σιδνεϊ: Η Εθνική ομάδα (Λάμπρος Βασιλόπουλος, Κλεάνθης Μπάργκας, Δημήτρης Γεωργαλής) κατακτά την 4η θέση στο ομαδικό Σπριντ. Επίσης ο Δημήτρης Γεωργαλής έρχεται 6ος στα 1000μ. Ατομικής Χρονομέτρησης στην ίδια διοργάνωση, καθώς και ο Λάμπρος Βασιλόπουλος 7ος στο Κέιριν.
2003: Ο Βασίλης Αναστόπουλος κερδίζει το γύρο Ελλάδας. 2005: Στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα πίστας ο Γιάννης Ταμουρίδης παίρνει το ασημένιο μετάλλιο στους Πόντους, στο Λος Άντζελες. Επίσης ο έφηβος Χρήστος Βολικάκης παίρνει το χρυσό μετάλλιο στο παγκόσμιο πρωτάθλημα πίστας εφήβων, στη Βιέννη. 2006: Στο παγκόσμιο πρωτάθλημα πίστας ο Γιάννης Ταμουρίδης κατακτά το χάλκινο μετάλλιο στο Σκρατς των Ανδρών : Στο παγκόσμιο πρωτάθλημα mtb marathon o Περικλής Ηλίας κατακτά το χρυσό μετάλλιο.
ΔΑΙΔΑΛΟΣ Km Km Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος επιλέχθηκε να επανδρώσει μία πειραματική πτήση για την επίδειξη των δυνατοτήτων αεροσκαφών χωρίς κινητήρα· έτσι, στις 23 Απριλίου 1988 πέταξε με πεταλοκίνητο αεροπλάνο μάζας 32 χιλιογράμμων πάνω από το Αιγαίο Πέλαγος, καλύπτοντας τη διαδρομή από τις βόρειες ακτές της Κρήτης μέχρι τη Θήρα (119 Km) σε 3 ώρες και 54 λεπτά, επίδοση που δημιούργησε νέο παγκόσμιο ρεκόρ αποστάσεως και διάρκειας πτήσεως με αεροσκάφος κινούμενο με μυική δύναμη, κάτι ανάλογο με τα φτερά που είχαν χρησιμοποιήσει και οι μυθικοί Δαίδαλος και Ίκαρος. Το ρεκόρ καταγράφηκε στο Βιβλίο Γκίνες. πειραματική πτήση23 Απριλίου1988αεροπλάνοχιλιογράμμων Αιγαίο Πέλαγος ΚρήτηςΘήραKmΔαίδαλοςΊκαρος
ΔΑΙΔΑΛΟΣ Ο Δαίδαλος του ΜΙΤ και της ΝΑΣΑ με πιλότο τον Έλληνα πρωταθλητή ποδηλασίας Κανέλλο Κανελλόπουλο καταφέρνει να ξεπεράσει το παγκόσμιο ρεκόρ πτήσης με ανθρώπινη δύναμη (ΗΡΑ) πετώντας από την Κρήτη στην Σαντορίνη και καλύπτοντας την απόσταση των 112χλμ σε 3 ώρες και 54 λεπτά Κανέλλο Κανελλόπουλο
Ποδήλατο και φυσική Επειδή η κίνηση του τροχού ενός ποδηλάτου είναι σύνθετη (μεταφορική και περιστροφική) υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορεί να αυξηθεί η ταχύτητα ενός ποδηλάτου: Επειδή η κίνηση του τροχού ενός ποδηλάτου είναι σύνθετη (μεταφορική και περιστροφική) υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορεί να αυξηθεί η ταχύτητα ενός ποδηλάτου: είτε αυξάνοντας τη γωνιακή συχνότητα (ω) των τροχών (κάνοντας δηλαδή γρηγορότερα πετάλι), είτε αυξάνοντας την ακτίνα των τροχών του (R). Ο λόγος για τον οποίο τα σύγχρονα ποδήλατα δεν έχουν τόσο μεγάλους τροχούς, είναι η επινόηση του συστήματος ταχυτήτων, με τη βοήθεια του οποίου μπορούν εύκολα να επιτευχθούν αυξημένες τιμές περιστροφικής ταχύτητας των τροχών. Ο λόγος για τον οποίο τα σύγχρονα ποδήλατα δεν έχουν τόσο μεγάλους τροχούς, είναι η επινόηση του συστήματος ταχυτήτων, με τη βοήθεια του οποίου μπορούν εύκολα να επιτευχθούν αυξημένες τιμές περιστροφικής ταχύτητας των τροχών.
Υλικά κατασκευής ποδηλάτων Σήμερα οι σκελετοί των ποδηλάτων κατασκευάζονται από ένα ή από μίγμα των παρακάτω τεσσάρων υλικών: ατσάλι, αλουμίνιο (κυρίως), τιτάνιο, και νήματα άνθρακα, υλικά ελαφρά και πολύ ανθεκτικά. Σήμερα οι σκελετοί των ποδηλάτων κατασκευάζονται από ένα ή από μίγμα των παρακάτω τεσσάρων υλικών: ατσάλι, αλουμίνιο (κυρίως), τιτάνιο, και νήματα άνθρακα, υλικά ελαφρά και πολύ ανθεκτικά.
Τα ελαστικά των τροχών κατασκευάζονται κυρίως από Τα ελαστικά των τροχών κατασκευάζονται κυρίως από - Φυσικό λάστιχο ή από - Στυρόλιο- βουταδιένιο co -πολυμερές (SBR) είναι ένα συνθετικό λάστιχο που αντικαθιστά συχνά εν μέρει το φυσικό λάστιχο.
Πότε αρχίζει κάποιος το άθλημα της ποδηλασίας; Η προπόνηση των αθλητών ποδηλασίας απαιτεί μία πολυσύνθετη και μακροχρόνια συστηματική διαδικασία, η οποία μπορεί να έχει διάρκεια 8-12 χρόνια. … Η προπόνηση των αθλητών ποδηλασίας απαιτεί μία πολυσύνθετη και μακροχρόνια συστηματική διαδικασία, η οποία μπορεί να έχει διάρκεια 8-12 χρόνια. …
Η ποδηλασία ως άθλημα αγωνίσματα : δρόμος, πίστα, ποδηλασία βουνού (MTB), αγωνίσματα : δρόμος, πίστα, ποδηλασία βουνού (MTB), cyclo cross, BMX, Trial, ποδηλασία σάλας, παρά- ποδηλασία, ποδηλασία για όλους. cyclo cross, BMX, Trial, ποδηλασία σάλας, παρά- ποδηλασία, ποδηλασία για όλους.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ Σωστή ενδυμασία (όσο περισσότερο καλυμμένος είναι ο ποδηλάτης, τόσοΣωστή ενδυμασία (όσο περισσότερο καλυμμένος είναι ο ποδηλάτης, τόσο λιγότερο θα τραυματιστεί σε περίπτωση ατυχήματος). Κατάλληλα παπούτσια που κρατούν σωστά τα πόδια και πάντα δεμένα κορδόνια. Κατάλληλα παπούτσια που κρατούν σωστά τα πόδια και πάντα δεμένα κορδόνια. Το βράδυ, ο ποδηλάτης φροντίζει να φορά ανοιχτόχρωμα ρούχα ή ρούχα με πρόσθετα αντανακλαστικά, γιατί τα σκούρα χρώματα απορροφούν το φώς ενώ τα ανοιχτόχρωμα το αντανακλούν, με αποτέλεσμα να φαίνεται καλύτερα. Το βράδυ, ο ποδηλάτης φροντίζει να φορά ανοιχτόχρωμα ρούχα ή ρούχα με πρόσθετα αντανακλαστικά, γιατί τα σκούρα χρώματα απορροφούν το φώς ενώ τα ανοιχτόχρωμα το αντανακλούν, με αποτέλεσμα να φαίνεται καλύτερα. Ο ποδηλάτης φορά πάντα ποδηλατικό κράνος ασφαλείας. Ο ποδηλάτης φορά πάντα ποδηλατικό κράνος ασφαλείας.
ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟ ΚΡΑΝΟΣ Τα ατυχήματα τα οποία προκαλούν κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις είναι η πρώτη αιτία θανάτου οδηγών δικύκλων. Τα ατυχήματα τα οποία προκαλούν κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις είναι η πρώτη αιτία θανάτου οδηγών δικύκλων. Η σωστή χρήση κράνους ασφαλείας για τους ποδηλάτες και τους μοτοποδηλάτες, μπορεί να μειώσει τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις έως και Η σωστή χρήση κράνους ασφαλείας για τους ποδηλάτες και τους μοτοποδηλάτες, μπορεί να μειώσει τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις έως και88%. Το κατάλληλο κράνος απορροφά και διαχέει την ένταση της πρόσκρουσης προτού αυτή φθάσει στον εγκέφαλο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί τα κύτταρα του εγκεφάλου, εφόσον υποστούν ζημιά, δεν επανέρχονται. Είναι γνωστό ότι ο εγκέφαλός μας ελέγχει όλες τις αισθήσεις μας και σχεδόν όλες τις λειτουργίες του σώματός μας, με αποτέλεσμα ακόμα και ο ελάχιστος τραυματισμός του να επηρεάσει την ομιλία μας, την όρασή μας, τη σκέψη και την κινητικότητά μας και να αλλάξει τη ζωή μας για πάντα. Το κατάλληλο κράνος απορροφά και διαχέει την ένταση της πρόσκρουσης προτού αυτή φθάσει στον εγκέφαλο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί τα κύτταρα του εγκεφάλου, εφόσον υποστούν ζημιά, δεν επανέρχονται. Είναι γνωστό ότι ο εγκέφαλός μας ελέγχει όλες τις αισθήσεις μας και σχεδόν όλες τις λειτουργίες του σώματός μας, με αποτέλεσμα ακόμα και ο ελάχιστος τραυματισμός του να επηρεάσει την ομιλία μας, την όρασή μας, τη σκέψη και την κινητικότητά μας και να αλλάξει τη ζωή μας για πάντα.
Για να είναι αποτελεσματικό το κράνος που φοράμε πρέπει: Να είναι κατάλληλο. Υπάρχουν εξειδικευμένα ελαφριά κράνη για ποδηλάτεςΝα είναι κατάλληλο. Υπάρχουν εξειδικευμένα ελαφριά κράνη για ποδηλάτες και πιο βαριά για μοτοποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Να έχει το σωστό μέγεθος. Ένα κράνος δεν είναι σαν πουκάμισο. Δεν τοΝα έχει το σωστό μέγεθος. Ένα κράνος δεν είναι σαν πουκάμισο. Δεν το αγοράζουμε μεγαλύτερο μέγεθος για να μας κρατήσει περισσότερο. Να το φοράμε πάντα σωστά δεμένο. Σε περίπτωση ατυχήματος εφόσον τοΝα το φοράμε πάντα σωστά δεμένο. Σε περίπτωση ατυχήματος εφόσον το φοράμε λυμένο μπορεί εύκολα να πεταχτεί από το κεφάλι μας. Να είναι ανοιχτόχρωμο ώστε να μας ζεσταίνει λιγότερο το καλοκαίρι και ναΝα είναι ανοιχτόχρωμο ώστε να μας ζεσταίνει λιγότερο το καλοκαίρι και να διακρίνεται καλύτερα το βράδυ. Να το φοράμε πάντα, ακόμα και όταν διανύουμε πολύ μικρές αποστάσεις. ΗΝα το φοράμε πάντα, ακόμα και όταν διανύουμε πολύ μικρές αποστάσεις. Η άσφαλτος κοντά στο σπίτι μας δεν είναι πιο μαλακή από την άσφαλτο μερικά χιλιόμετρα πιο πέρα. Να είναι διεθνών προδιαγραφών.Να είναι διεθνών προδιαγραφών. Να έχουμε υπόψη μας ότι τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξεως και πρέπει ναΝα έχουμε υπόψη μας ότι τα κράνη έχουν ημερομηνία λήξεως και πρέπει να τα αλλάζουμε πάντα μετά από ατύχημα, γιατί μπορεί να μην είναι πλέον αποτελεσματικά.
Έλεγχος ποδηλάτου Τα εξαρτήματα του ποδηλάτου φθείρονται με διαφορετικούς τρόπους και έχουν διαφορετική διάρκεια ζωής, για αυτό πρέπει να τα ελέγχουμε κάθε τόσο. Ένα ελαττωματικό εξάρτημα μπορεί να προκαλέσει ατύχημα. Τα εξαρτήματα του ποδηλάτου φθείρονται με διαφορετικούς τρόπους και έχουν διαφορετική διάρκεια ζωής, για αυτό πρέπει να τα ελέγχουμε κάθε τόσο. Ένα ελαττωματικό εξάρτημα μπορεί να προκαλέσει ατύχημα. Ορισμένες επισκευές μπορούμε να τις κάνουμε και μόνοι μας, άλλες πάλι απαιτούν ειδικούς, γιατί μια λανθασμένη ρύθμιση μπορεί να προκαλέσει ατύχημα. Ορισμένες επισκευές μπορούμε να τις κάνουμε και μόνοι μας, άλλες πάλι απαιτούν ειδικούς, γιατί μια λανθασμένη ρύθμιση μπορεί να προκαλέσει ατύχημα.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ ΣΚΕΛΕΤΟΣ ΣΚΕΛΕΤΟΣ ΤΙΜΟΝΙ ΤΙΜΟΝΙ ΡΟΔΕΣ ΡΟΔΕΣ ΦΡΕΝΑ ΦΡΕΝΑ ΠΕΤΑΛΙΑ ΠΕΤΑΛΙΑ ΑΛΥΣΙΔΑ – ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΑΛΥΣΙΔΑ – ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ ΦΩΤΑ - ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ ΦΩΤΑ - ΑΝΤΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΑ ΚΟΥΔΟΥΝΙ ΚΟΥΔΟΥΝΙ
Οδική συμπεριφορά Εφόσον ο ποδηλάτης οδηγεί το ποδήλατό του στο δρόμο, πρέπει να γνωρίζει ότι έχει τις ίδιες υποχρεώσεις με όλα τα άλλα οχήματα, πρέπει όμως να προσέχει περισσότερο.Εφόσον ο ποδηλάτης οδηγεί το ποδήλατό του στο δρόμο, πρέπει να γνωρίζει ότι έχει τις ίδιες υποχρεώσεις με όλα τα άλλα οχήματα, πρέπει όμως να προσέχει περισσότερο. Πρέπει να γνωρίζει καλά και να ακολουθεί τους βασικούς κανόνες και τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.Πρέπει να γνωρίζει καλά και να ακολουθεί τους βασικούς κανόνες και τα σήματα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Πρέπει να δίνει προτεραιότητα τους πεζούς.Πρέπει να δίνει προτεραιότητα τους πεζούς.
Βασικά σήματα ΚΟΚ
ποδηλατοδρόμος
Δρόμος για πεζούς και ποδήλατα
Τέλος δρόμου που ήταν αποκλειστικής κίνησης πεζών και ποδηλάτων
Προσοχή κίνδυνος από την κίνηση ποδηλατιστών
Δεν επιτρέπεται η είσοδος στα ποδήλατα
Γιατί το ποδήλατο πρέπει να μπει στη ζωή μας;
Το ποδήλατο Το ποδήλατο προσφέρει την ευκαιρία να περάσουμε κάποιες ώρες με τους φίλους μας, να γνωρίσουμε νέους ανθρώπους, αλλά και καινούργια μέρη στα οποία η πρόσβαση με το αυτοκίνητο είναι δύσκολη ή αδύνατη. Ταυτόχρονα, ως μέσο μεταφοράς, μπορεί να αποδειχθεί ο καλύτερος τρόπος μετακίνησης σε κοντινές αποστάσεις, αποφεύγοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση και το πρόβλημα της ανεύρεσης χώρου στάθμευσης. και το πρόβλημα της ανεύρεσης χώρου στάθμευσης. Είναι απολύτως φιλικό προς το περιβάλλον, το οποίο δεν επιβαρύνει όπως συμβαίνει με άλλα μέσα μεταφοράς και το κόστος μεταφοράς είναι μηδενικό.
Η ποδηλασία μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην: 1. Επιτάχυνση του ρυθμού του μεταβολισμού. 2. Ενίσχυση της κυκλοφορίας του αίματος η οποία είναι σημαντική για την πρόληψη των καρδιοπαθειών και της αρτηριακής υπέρτασης. 3. Αύξηση της πρόσληψης οξυγόνου με την αναπνοή. 4. Ενδυνάμωση των μυών που βρίσκονται στις κνήμες, στους μηρούς και στην περιοχή της λεκάνης. 5. Ανακούφιση από το άγχος. Μια βόλτα με το ποδήλατο δίπλα στη θάλασσα ή στην εξοχή μπορεί να αποβάλλει το άγχος και την πίεση της καθημερινότητας.
Σε μετρήσεις που έγιναν στην Αθήνα από το σύλλογο "Φίλοι του Ποδήλατου" σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κάτω από καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, Σε μετρήσεις που έγιναν στην Αθήνα από το σύλλογο "Φίλοι του Ποδήλατου" σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κάτω από καθημερινές συνθήκες κυκλοφορίας, βρέθηκε ότι το ποδήλατο, για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. για αποστάσεις μέχρι 13 χιλιόμετρα είναι γρηγορότερο από το αυτοκίνητο. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με το 4% της ενέργειας που καταναλώνεται για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του. Ένας ποδηλάτης καταναλώνει 15 θερμίδες ανά χιλιόμετρο και κιλό, ένα ποσοστό που ισοδυναμεί με το 4% της ενέργειας που καταναλώνεται για την κίνηση ενός αυτοκινήτου και του οδηγού του.
Σε αρκετές πόλεις του πλανήτη προωθείται η χρήση του ποδηλάτου ως βασικού μέσου μετακίνησης. Στον ευρωπαϊκό χώρο, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη.
Σας ευχαριστούμε! Σας ευχαριστούμε!