Κρυφή μνήμη (cache memory) (1/2) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Η κρυφή μνήμη είναι μία πολύ γρήγορη μνήμη – πιο γρήγορη από την κύρια μνήμη – αλλά πιο αργή.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
5 Οργάνωση υπολογιστών Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών ã Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Advertisements

Εισαγωγή στις Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών
Ο Ηλεκτρονικός Υπολογιστής
Αρχιτεκτονική Προσωπικού Υπολογιστή
ΤΑΞΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Βασικές Έννοιες Επανάληψη (2).
Το υλικο του Υπολογιστη
ΤΑΞΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Βασικές Έννοιες Επανάληψη (1).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Το υλικό των υπολογιστών.
Το υλικό του Υπολογιστή
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 2: Το Υλικό του Υπολογιστή
Ημιαγωγοί – Τρανζίστορ – Πύλες - Εξαρτήματα
ΕΣ 08: Επεξεργαστές Ψηφιακών Σημάτων © 2006 Nicolas Tsapatsoulis Η Αρχιτεκτονική των Επεξεργαστών Ψ.Ε.Σ Τμήμα Επιστήμη και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών.
Εικόνα 2.1: Η Κεντρική Μονάδα.
By Τζέρυ, Κώστας και Λέντι. είναι όρος που χρησιμοποιούμε για ηλεκτρονικές διατάξεις προσωρινής αποθήκευσης ηλεκτρονικές οι οποίες επιτρέπουν πρόσβαση.
Μνήμη και Προγραμματίσιμη Λογική
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
To υπολογιστικό σύστημα
Τα θέματα μας σήμερα Ηλεκτρονικοί υπολογιστές Υλικό και λογισμικό
ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ
Μετάδοση Δεδομένων CD/DVD Σκληρός Δίσκος Ποντίκι Modem Η/Υ
Διαχείριση μνήμης Υπόβαθρο Εναλλαγή Συνεχής κατανομή Σελιδοποίηση
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Διακρίνεται σε:
Α’ Γυμνασίου Βιβλίο «Σημειώσεις» σελίδες Α2
Στο μάθημα αυτό θα περιγραφεί η βασική εσωτερική δομή ενός συστήματος υπολογιστή και ιδιαίτερα τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία της Κεντρικής Μονάδας.
Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ
Κεφάλαιο 2 Το Εσωτερικό του υπολογιστή
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Αναφερόμαστε στους σημερινούς υπολογιστές με τον όρο «», δηλαδή ένα σύνολο συσκευών και προγραμμάτων. Αναφερόμαστε στους σημερινούς υπολογιστές με τον.
Πληροφορική, Β Γυμνασίου
Το Υλικό του Υπολογιστή
Ο προσωπικός υπολογιστής εσωτερικά
Τα χαρακτηριστικά των επεξεργαστών By ΔΙΟΝΥΣΗ ΣΚΕΓΙΑ ΕΠΑ-Λ ΚΡΕΣΤΕΝΩΝ!
Λογισμικό Υπολογιστή Για να μπορεί το Υλικό μέρος του Υπολογιστή να εκτελεί και τη πιο απλή επεξεργασία δεδομένων χρειάζεται ένα σύνολο εντολών.Οι οδηγίες.
1 Α. Βαφειάδης Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών Κεφαλαίο Τρίτο Συστήματα.
Το Υλικό του Υπολογιστή
Κεφάλαιο 3: Το υλικό των Υπολογιστών
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό
Σύγχρονα Θέματα Πληροφορική
Αρχιτεκτονική Υπολογιστών
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 2: Το εσωτερικό του Υπολογιστή Β΄ τάξη Λέξεις Κλειδιά: Μητρική πλακέτα, κάρτες επέκτασης, κάρτα οθόνης, κάρτα ήχου, τροφοδοτικό, Κεντρική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ Αρχιτεκτονική Υπολογιστών.
Η Κεντρική Μονάδα Συστήματος Εισαγωγή στην Πληροφορκή 1 Η κεντρική μονάδα του συστήματος (base unit ή system unit) αποτελεί τον πυρήνα ενός υπολογιστή.
Επιλογη υλικου Η/Υ Cpu /επεξεργαστης RAM/μνημη GPU/καρτα γραφικων Οθονη HDD/Σκληρος δισκος.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΥΛΙΚΟΥ – ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΕ ΕΝΑΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ.
Κύρια Μνήμη Διάφοροι τύποι μνήμης RAM Από πάνω προς τα κάτω, DIP, SIPP, SIMM (30-pin), SIMM (72-pin), DIMM (168-pin), DDR DIMM (184-pin). Μνήμη RΟM.
Καταχωρητές (Registers) (1/3) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Οι Καταχωρητές (Registers) είναι ειδικές θέσεις μνήμης υψηλής ταχύτητας που χρησιμοποιούνται για.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 2: Το εσωτερικό του Υπολογιστή Το εσωτερικό της Κεντρικής Μονάδας.
Μαγνητικός δίσκος (magnetic disk) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Ο μαγνητικός δίσκος χρησιμοποιείται για μόνιμη αποθήκευση δεδομένων, παρέχοντας σχετικά μικρό.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ. Περιφερειακές συσκευές  Περιφερειακές συσκευές ονομάζουμε τις συσκευές που συνδέονται εξωτερικά με την Κεντρική Μονάδα του υπολογιστή.
5ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου. Δεδομένα - Πληροφορία Υλικό Λογισμικό Μονάδες Εισόδου Μονάδες Εξόδου Κεντρική Μονάδα.
Συγγράμματα Γκιμπερίτης Βαγγέλης Δεξιότητες στην Κοινωνία της Πληροφορίας – Εφαρμογές Πληροφορικής. Γουλτίδης, Χρήστος ECDL /10/2009.
Σύγχρονα Θέματα Πληροφορική
Θεωρήστε το λογικό χώρο διευθύνσεων που αποτελείται από 8 σελίδες των 1024 λέξεων (word) η καθεμία, που απεικονίζεται σε φυσική μνήμη 32 πλαισίων. Πόσα.
στην Επιστήμη των Υπολογιστών Κωδικός Διαφανειών: MKT110
Κατηγορίες και Προδιαγραφές Λογισμικού Η/Υ (Software)
Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ
ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΕΙΡΑΙΑ <<ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ>>
ΜΝΗΜΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ Ο υπολογιστής κατασκευάστηκε από τον άνθρωπο για να τον “διευκολύνει” σε κάποιες δύσκολες και επίπονες σωματικές μα πιο πολύ νοητικές.
25ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ
ΤΑΞΗ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Βασικές Έννοιες Επανάληψη (2).
Με τι ασχολείται η πληροφορική; Η πληροφορική μελετά με επιστημονικό τρόπο: 1.Τον αποτελεσματικό τρόπο επεξεργασίας των πληροφοριών με τη βοήθεια του υπολογιστή.
Υλικό Υπολογιστών (Hardware)
Εφαρµογές Πληροφορικής Υπολογιστών
Πληροφορική Β’ Γυμνασίου Ψηφιακός κόσμος. «ψηφίο»: αρχαία ελληνικά σημαίνει πετραδάκι ή χαλίκι. ψηφιδωτό: Ένα ψηφιδωτό κατασκευάζεται από ψηφίδες, που.
ΣΧΕΣΗ ΥΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Βασικές έννοιες (Μάθημα 2) Τίτλος: Η Συσκευή
Εξωτερική Αναζήτηση Ιεραρχία Μνήμης Υπολογιστή Εξωτερική Μνήμη
Σύγχρονα Θέματα Πληροφορική
Στο μάθημα αυτό θα περιγραφεί η βασική εσωτερική δομή ενός συστήματος υπολογιστή και ιδιαίτερα τα χαρακτηριστικά και η λειτουργία της Κεντρικής Μονάδας.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κρυφή μνήμη (cache memory) (1/2) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Η κρυφή μνήμη είναι μία πολύ γρήγορη μνήμη – πιο γρήγορη από την κύρια μνήμη – αλλά πιο αργή από τους καταχωρητές της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας (CPU) Κύρια Μνήμη Κρυφή Μνήμη Πρόκειται για μία μικρή μνήμη (το μέγεθός της μετριέται συνήθως σε kilobyte)  η οποία παρεμβάλλεται μεταξύ της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας και της κύριας μνήμης

Κρυφή μνήμη (cache memory) (2/2) Εισαγωγή στην Πληροφορκή2 Σε αυτήν αποθηκεύονται προγράμματα και δεδομένα που χρησιμοποιούνται από την ΚΜΕ πολύ συχνά – Στην ουσία πρόκειται για δεδομένα που έχουμε αντιγράψει από την κύρια μνήμη στην κρυφή μνήμη, ώστε να επιτύχουμε πιο γρήγορη επεξεργασία (λόγω της υψηλότερης ταχύτητας της μνήμης αυτής) Συγκεκριμένα, όταν η ΚΜΕ χρειάζεται να προσπελάσει μια λέξη από τη μνήμη, αρχικά ελέγχεται η κρυφή μνήμη Αν η λέξη υπάρχει εκεί τότε μεταφέρεται στους καταχωρητές της κεντρικής μονάδας επεξεργασίας Αν η λέξη δεν βρεθεί στην κρυφή μνήμη, τότε προσπελαύνεται η κύρια μνήμη, όπου αντιγράφεται το τμήμα της το οποίο ξεκινάει με την επιθυμητή λέξη Το τμήμα αυτό γράφεται στην κρυφή μνήμη (ώστε να είναι διαθέσιμο και για μελλοντική χρήση), αντικαθιστώντας τα προηγούμενα περιεχόμενα αυτής Τέλος, η ΚΜΕ αντιγράφει τη λέξη από την κρυφή μνήμη στους καταχωρητές της

Μονάδες μέτρησης μνήμης Εισαγωγή στην Πληροφορκή3 Η βασική μονάδα μέτρησης της μνήμης στα υπολογιστικά συστήματα είναι το μπάιτ (byte, B) – Ένα byte ισοδυναμεί με οκτώ bit Συνήθως χρησιμοποιούνται τα πολλαπλάσια του byte: Ονομασία ΜονάδαςΣύμβολοΑκριβές Πλήθος Bytes Bytes κατά Προσέγγιση Μπάιτ (byte)B11 Κιλομπάιτ (kilobyte)KB2 10 = Μεγκαμπάιτ (megabyte)MB2 20 = Γκικγαμπάιτ (gigabyte)GB2 30 = Τεραμπάιτ (terabyte)TB2 40 = Πεταμπάιτ (petabyte)PB2 50 = Εξαμπάιτ (exabyte)EB2 60 =

Διαχείριση μνήμης (1/5) Εισαγωγή στην Πληροφορκή4 Η κύρια μνήμη αποτελείται από μία συλλογή από θέσεις αποθήκευσης Κάθε τέτοια θέση αποτελείται από μία ομάδα bits που ονομάζεται λέξη (word) – Η λέξη έχει σταθερό μέγεθος, και μάλιστα, συχνά χρησιμοποιούμε τον όρο μήκος λέξης ή μέγεθος λέξης (word length) για να δηλώσουμε τον αριθμό των bits αυτής – Τυπικά μήκη λέξης είναι τα 8, 16, 32 ή 64 bits – Τα δεδομένα μεταφέρονται από και προς τη μνήμη ανά λέξη Κάθε θέση αποθήκευσης διαθέτει ένα μοναδικό αναγνωριστικό, ώστε να μπορούμε να έχουμε εύκολη πρόσβαση σε αυτήν, που ονομάζεται διεύθυνση (address) – Το σύνολο των δυνατών διευθύνσεων, δηλαδή ο συνολικός αριθμός των θέσεων αποθήκευσης, ονομάζεται χώρος διευθύνσεων (address space)

Διαχείριση μνήμης (2/5) Εισαγωγή στην Πληροφορκή5 Π.χ. μία μνήμη με μέγεθος 64 KB (64 KB = 2 6 KB = 2 6 * 2 10 bytes = 2 16 bytes = 65,536 bytes) και μήκος λέξης 1 byte – διαθέτει χώρο διευθύνσεων με εύρος από 0 έως 65,535 Η ίδια μνήμη με μήκος λέξης 2 bytes – διαθέτει χώρο διευθύνσεων με εύρος (65,536 / 2 = 32,768) από 0 έως 32,768, κοκ. Καθώς οι υπολογιστές λειτουργούν αποθηκεύοντας αριθμούς ως σχήματα bit, οι διευθύνσεις αναπαρίστανται κι αυτές με τον ίδιο τρόπο – Π.χ. έστω πάλι η μνήμη με μέγεθος 64 KB (2 16 bytes) και μήκος λέξης 1 byte – Όλες οι διαφορετικές διευθύνσεις είναι 65,536 – Οπότε, για να προσδιορίσουμε 65,536 διαφορετικούς αριθμούς χρειαζόμαστε 16 bits (αφού 65,536 = 2 16 ) – Άρα για τον προσδιορισμό της κάθε διεύθυνσης απαιτείται ένα σχήμα 16 bit

Διαχείριση μνήμης (3/5) Εισαγωγή στην Πληροφορκή6 Αντιστοίχηση μεταξύ ενός αριθμού και του πλήθους των bits που απαιτούνται για την αναπαράστασή του Πλήθος αριθμών (διευθύνσεων) που θέλουμε να αναπαραστήσουμε (N) Αριθμός εκφρασμένος σαν δύναμη του 2 (N = 2 x ) Δυαδικός λογάριθμος (log 2 N) Όλες οι δυνατές τιμές Πλήθος bits που απαιτούνται , , 01, 10, , 001, 010, 011, 100, 101, 110, 111 3

Διαχείριση μνήμης (4/5) Εισαγωγή στην Πληροφορκή7 Οι διευθύνσεις μνήμης καθορίζονται με τη χρήση μη προσημασμένων δυαδικών ακεραίων, δηλαδή θετικών αριθμών (δεν υπάρχουν αρνητικές διευθύνσεις) Επιστρέφοντας στο παράδειγμά μας και στο σχήμα των 16 bit για την αναπαράσταση των διευθύνσεων, είχαμε ότι το εύρος του χώρου διευθύνσεων θα είναι από 0 έως 65,535 Γενικά, αν ένας υπολογιστής διαθέτει N λέξεις μνήμης (δηλαδή ο χώρος διευθύνσεών του είναι N), για την αναφορά όλων των θέσεων μνήμης απαιτούνται log 2 N bits Κύρια Μνήμη ΔιευθύνσειςΠεριεχόμενα

Διαχείριση μνήμης (5/5) Εισαγωγή στην Πληροφορκή8 Έστω ένας υπολογιστής με μνήμη 32 MB – Για να υπολογίσουμε πόσα bits απαιτούνται για τη διευθυνσιοδότηση κάθε byte της μνήμης (δηλαδή όταν το μήκος λέξης είναι 1 byte), αρκεί να βρούμε το δυαδικό λογάριθμο των θέσεων μνήμης – Αρχικά μετατρέπουμε τη μνήμη σε bytes: 32 MB = 2 5 MB = 2 5 * 2 20 bytes = 2 25 bytes – Επομένως έχουμε: log = 25 – Άρα, για κάθε διεύθυνση απαιτούνται 25 bits Έστω τώρα ότι ο υπολογιστής μας έχει 128 MB μνήμης, με μήκος λέξης 8 bytes και θέλουμε ξανά να υπολογίσουμε πόσα bits χρειάζονται για τη διευθυνσιοδότηση κάθε λέξης μνήμης – Μετατρέπουμε τη μνήμη σε bytes: 128 MB = 2 7 MB = 2 7 * 2 20 bytes = 2 27 bytes – Όμως, το μήκος κάθε λέξης είναι 8 bytes, δηλαδή 8 bytes = 2 3 bytes, άρα ο χώρος διευθύνσεων είναι 2 27 : 2 3 = = 2 24 – Επομένως, για κάθε διεύθυνση απαιτούνται log = 24 bits

Ιεραρχία της μνήμης (1/2) Εισαγωγή στην Πληροφορκή9 Οι διαφορετικές κατηγορίες μονάδων μνήμης οφείλονται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που έχει καθεμία, τα οποία καθορίζουν και τη χρήση της Τα κυριότερα χαρακτηριστικά μίας μονάδας μνήμης είναι – ο χρόνος προσπέλασης (access time) δηλαδή ο χρόνος που απαιτείται για να προσπελάσουμε μία λέξη της μνήμης – το κόστος ανά μονάδα αποθηκευμένης πληροφορίας το κόστος αναφέρεται στην κατασκευή της μνήμης – το μήκος λέξης (word length) – η χωρητικότητα (capacity) της δηλαδή η συνολική ποσότητα πληροφοριών που μπορεί να αποθηκεύσει

Ιεραρχία της μνήμης (1/2) Εισαγωγή στην Πληροφορκή10 Συνήθως, μικρός χρόνος προσπέλασης μιας μνήμης συνοδεύεται από υψηλό κόστος αποθήκευσης και αντιστρόφως Επίσης, η χωρητικότητα μίας μνήμης καθορίζεται από το κόστος αυτής, δηλαδή υψηλό κόστος συνεπάγεται μικρή χωρητικότητα και αντιστρόφως Η προσπέλαση μιας λέξης ορίζεται από τη στιγμή που επιλέγουμε μία θέση μνήμης μέχρι τη στιγμή που το περιεχόμενο της θέσης αυτής έχει διαβαστεί ή γραφτεί Καταχωρητές Κρυφή Μνήμη Κύρια Μνήμη Μονάδα Δίσκων Μονάδα Ταινιών Χωρητικότητα Ταχύτητα - Κόστος

Εσωτερική Διασύνδεση (1/6) Εισαγωγή στην Πληροφορκή11 Οι μονάδες συνδέονται μεταξύ τους μέσω μιας συλλογής καλωδίων που ονομάζεται δίαυλος (bus) Ο δίαυλος δίνει τη δυνατότητα της ροής των δεδομένων μεταξύ των μονάδων, σύμφωνα με προκαθορισμένους κανόνες μεταφοράς Σε κάθε χρονική στιγμή μόνο δύο μονάδες μπορούν να χρησιμοποιούν το δίαυλο, καθώς ο τελευταίος μπορεί να εκτελεί μία μόνο μεταφορά τη φορά Αποτελείται από έναν αριθμό καλωδίων που επιτρέπουν τη διαχείριση πολλαπλών αιτημάτων χρήσης του διαύλου Κάθε καλώδιο μπορεί να μεταφέρει 1 bit τη φορά (0 ή 1)

Εσωτερική Διασύνδεση (2/6) Εισαγωγή στην Πληροφορκή12 Όσον αφορά την επικοινωνία μεταξύ της ΚΜΕ και της (κύριας) μνήμης, αυτή επιτυγχάνεται με τη χρήση τριών διαφορετικών ομάδων καλωδίων, καθεμία από τις οποίες εξυπηρετεί και ένα διαφορετικό σκοπό: – το δίαυλο δεδομένων – το δίαυλο διευθύνσεων – το δίαυλο ελέγχου Δίαυλος ΚΜΕ Μνήμη Συσκευές Εισόδου Συσκευές Εισόδου Συσκευές Εξόδου Συσκευές Εξόδου

Εσωτερική Διασύνδεση (3/6) Εισαγωγή στην Πληροφορκή13 Ο δίαυλος δεδομένων (data bus) είναι υπεύθυνος για τη μεταφορά μιας λέξης κάθε φορά – Αποτελείται από πολλά καλώδια, το πλήθος των οποίων εξαρτάται από το μήκος της λέξης (συγκεκριμένα ισούται με τα bits κάθε λέξης) – Π.χ. αν η λέξη είναι 32 bits (4 bytes), τότε ο δίαυλος δεδομένων θα αποτελείται από 32 καλώδια, έτσι ώστε να μπορεί να μεταφέρει ταυτόχρονα τα 32 bits της λέξης Ο δίαυλος διευθύνσεων (address bus) επιτρέπει την προσπέλαση μιας συγκεκριμένης λέξης στη μνήμη, μεταφέροντας τη διεύθυνσή της – Ο αριθμός των καλωδίων του διαύλου αυτού εξαρτάται από το χώρο διευθύνσεων της μνήμης (συγκεκριμένα ισούται με τα bits κάθε διεύθυνσης) – Π.χ. αν κάθε διεύθυνση έχει 32 bits, τότε ο δίαυλος διευθύνσεων θα αποτελείται από 32 καλώδια

Εσωτερική Διασύνδεση (4/6) Εισαγωγή στην Πληροφορκή14 Ο δίαυλος ελέγχου (control bus) μεταφέρει τον κωδικό της πράξης που θα εκτελεστεί – Αν σε έναν υπολογιστή επιτρέπεται μόνο η λειτουργία ανάγνωσης και εγγραφής, τότε ένα bit αρκεί (0 για ανάγνωση και 1 για εγγραφή) – Στη γενική περίπτωση, όπου το πλήθος των επιτρεπόμενων εντολών ελέγχου είναι Μ, τότε χρειάζονται log 2 M καλώδια Όσον αφορά την επικοινωνία με τις συσκευές εισόδου/εξόδου, καθώς η φύση αυτών των συσκευών είναι διαφορετική από τη φύση της ΚΜΕ και της μνήμης, δεν είναι δυνατή η άμεση σύνδεσή τους στους διαύλους που συνδέουν τον επεξεργαστή με τη μνήμη – Η μονάδα μνήμης και ο επεξεργαστής είναι ηλεκτρονικές συσκευές, γεγονός που τις καθιστά τα πιο γρήγορα μέρη του υπολογιστή – Από την άλλη πλευρά, οι περιφερειακές μονάδες είναι είτε ηλεκτρομηχανικές (πολύ αργές), είτε μαγνητικές ή οπτικές (πιο γρήγορες)

Εσωτερική Διασύνδεση (5/6) Εισαγωγή στην Πληροφορκή15 Οι συσκευές εισόδου/εξόδου συνδέονται με τους διαύλους μέσω μιας συσκευής που ονομάζεται ελεγκτής εισόδου/εξόδου ή διασύνδεση (interface) – η οποία εξομαλύνει τις διαφορές μεταξύ των αργών περιφερειακών συσκευών και της γρήγορης μνήμης και επεξεργαστή Οι ελεγκτές διακρίνονται σε – σειριακοί ελεγκτές διαθέτουν μόνο μία σύνδεση καλωδίου (όπως η USB) με τη συσκευή (π.χ. πληκτρολόγιο, ποντίκι) – παράλληλοι ελεγκτές διαθέτουν πολλές συνδέσεις με τη συσκευή, ώστε να μπορούν να μεταφέρουν πολλά bits ταυτόχρονα Π.χ. ο δίσκος ή σαρωτής μπορούν να έχουν παράλληλη σύνδεση με 8, 16 ή 32 καλώδια Οι σειριακοί ελεγκτές χρησιμοποιούνται για τη σύνδεση πιο αργών συσκευών, ενώ οι παράλληλοι για τη σύνδεση συσκευών με σχετικά πιο γρήγορες ταχύτητες

Εσωτερική Διασύνδεση (6/6) Εισαγωγή στην Πληροφορκή16 ΚΜΕ Μνήμη Ελεγκτής Οθόνης Ελεγκτής Εκτυπωτή Ελεγκτής Δίσκου Δίαυλος ΔεδομένωνΔίαυλος Διευθύνσεων Δίαυλος Ελέγχου