Γεώργιος Κουρουπέτρογλου Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Advertisements

«ΜΟΔΙΠ του ΓΠΑ» με απλά λόγια…. Διαδικασία της Αξιολόγησης Η Αξιολόγηση είναι μία περιοδική διαδικασία Κάθε ακαδ. έτος: Ετήσια Εσωτερική Έκθεση ή Ετήσια.
Νέες τεχνολογίες επεξεργασίας της πληροφορίας στη δημόσια διοίκηση1 Τεχνολογίες για ΑΜΕΑ Καθολική πρόσβαση Αθανάσιος Πρωτόπαπας Ινστιτούτο Επεξεργασίας.
Η προστιθέμενη αξία των Ιδρυμάτων μέσω της παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Κυριακή Μπαλτά.
Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Βέλτιστες Πρακτικές στη Γλωσσική Τεχνολογία Βέλτιστες Πρακτικές στη Γλωσσική Τεχνολογία Εβδομάδα Επιστήμης & Τεχνολογίας.
Ηλεκτρονική Δημοσίευση
Γραφείο Επιτρόπου Ρύθμισης Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
ΠΜΣ ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Κατεύθυνση ΤΕΔΑ Τεχνολογίες Διαχείρισης Ασφάλειας Security Management Engineering Τμήμα Πληροφορικής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ACCELERATE ένα δοκιμαστικό έργο Παρήγαγε μια σειρά από πιλοτικά προϊόντα, εργαλεία, μεθόδους τα οποία μπορούν να προσαρμοστούν εύκολα και να χρησιμοποιηθούν.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ¨ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΟΙ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΤΕΣ¨ Ευστάθιος Τριανταφύλλου Πρόεδρος Ινστιτούτου Κοινωνικής.
Τεχνολογίες Ηλεκτρονικής Μάθησης
Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο
ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ
Σχεδιασμός ηλεκτρονικών υπηρεσιών μεγάλης κλίμακας και πολυπλοκότητας 24/10/2002.
Η ποιότητα της πληροφορίας στο εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται ή διανέμεται μέσω του Internet Χρήστος Σαβρανίδης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Τμήμα ΦΠΨ.
Ένταξη Νέων Τεχνολογιών στο Εκπαιδευτικό Σύστημα και Άτομα με Αναπηρία
13 / 02 / 04ΓΓΕΤ1 Γενική Γραμματεία Ερευνάς & Τεχνολογίας Διευθυνση Τεχνολογικής Ανάπτυξης Παρουσίαση : Β. Τσούλκας.
Πλατφόρμα ΤΣΙΜΠΑΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΕΞΗΝΤΑΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΡΓΩΝ της ΠΡΟΣΚΛΗΣΗΣ 158 ΜΕΤΡΟ 4.3 (ΕΤΠΑ) ΕΠ ΚτΠ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ Της ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ Π158 13/7/2006 ΠΕΛΚΑ ΛΙΝΑ ΕΥΔ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΤΟΠΟ ΤΟΥ ΤΕΙ ΛΑΡΙΣΑΣ Αντώνιος Καραγεώργος Τμήμα Δασοπονίας και ΔΦΠ
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ –ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ : ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΣΕ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΡΟΤΥΠΟ MPEG-4 ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ.
19/04/2005Γεώργιος Α Βούρος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΕΡΕΥΝΑΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΤΟΥ ΤΕΕ.
HEAL-Legal Υπηρεσία Νομικής Συμβουλευτικής σε Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα Άννα Φράγκου Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Πλαίσιο ανάπτυξης ΕΠΣΕ+Τ Διεθνείς τάσεις για την ανοικτή πρόσβαση Διεθνείς πρωτοβουλίες και δράσεις για ανοικτή πρόσβαση Νέες πρακτικές για επιστημονικές.
ΙΤΕ - Ινστιτούτο Πληροφορικής
Τίτλος: "Μια έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορίας στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης" Ιουλία.
Κατάρτιση Στελεχών ΟΤΑ σε θέματα ΤΠΕ: Ηλεκτρονική Μάθηση Λάζαρος Μεράκος Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Πανεπιστήμιο Αθηνών.
CALIS (China Academic Library and Information System) Κοινοπραξία ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Κίνας Σύστημα παροχής πληροφοριών 1998.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Κεντρικό Μητρώο Ελληνικών Ανοικτών Μαθημάτων
CCNA3: Switching Basics and Intermediate Routing v3.0 Ενημέρωση για το Μάθημα Δίκτυα-Ακαδημία CISCO.
Η επιστήμη του Web.
ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΕΠΘ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΧΑΣΜΑΤΟΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΘΩΜΑΣ ΣΦΗΚΟΠΟΥΛΟΣ.
EContent Στέλιος Πιπερίδης Εθνικός Εκπρόσωπος eContent
Καθ. Γκρίτζαλης Στέφανος Ειδικός Γραμματέας Διοικητικής Μεταρρύθμισης
Αρχιμήδης Ι αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή - τεχνολογίες διαδικτύου Τεχνολογίες προσβασιμότητας για άτομα με ειδικές ανάγκες ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ.
1 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ & ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Γιώργος Γιαγλής Οικονομικό Πανεπιστήμιο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας.
Προσβασιμότητα Περιεχομένου στα Ανοικτά Μαθήματα
Powerpoint Templates Heal-Legal: Ανάπτυξη Υπηρεσιών Νομικής Συμβουλευτικής για Θέματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας που αφορούν στα Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα.
2ο ΕΠΑΛ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Χ. Καραγιαννίδης, ΠΘ-ΠΤΕΑΑνάπτυξη Εφαρμογών για την ΕΕΑ Διάλεξη 1: Εισαγωγή 1/26 12/2/2015 Διάλεξη 1 Εισαγωγή Ανάπτυξη Εφαρμογών για την Εκπαίδευση & την.
6ο ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΕΠΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1 + 1 = 12 Νέα Εκπαιδευτικά Λογισμικά για Κωφούς μαθητές
Λογισμικό Εκπαίδευσης M- Pedia Ελευθέριος Μιχαηλίδης Διευθύνων Σύμβουλος, M-Data
Χ. Καραγιαννίδης, ΠΘ-ΠΤΕΑΕφαρμογές ΤΠΕ στην ΕΕΑ Διάλεξη 1: Εισαγωγή1/27 11/2/2015 Διάλεξη 1 Εισαγωγή Εφαρμογές ΤΠΕ στην Εκπαίδευση & την Ειδική Αγωγή Χαράλαμπος.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
ΑΜΕρίΑς: Πληροφοριακό Σύστημα Δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Γεώργιος Κουρουπέτρογλου
Φιλολογία και Ψηφιακές Ερευνητικές Υποδομές: Από τη Θεωρία στην Πράξη Λεωνίδας Παπαχριστόπουλος Νεφέλη Χατζηδιάκου
1 2 ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1. ΟΡΑΜΑ2. ΣΚΟΠΟΙ3. ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΣΚΟΠΩΝ4. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ6. ΜΕΛΗ7.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Η βιβλιογραφική έρευνα πηγές. Πρωτογενείς πηγές: άρθρα περιοδικών και συνεδρίων, αναφορές, επίσημες εκδόσεις ευρεσιτεχνίας, προδιαγραφές Δευτερογενείς.
1 Το έργο «Ανοικτά Ψηφιακά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» : Σύντομη περιγραφή – Γενικά Στοιχεία Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κριτήρια και Μέθοδοι αξιολόγησης ιστοσελίδων Θέμα:
Γιώρμαρη Φραγκουλοπούλου Τομέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Περίγραμμα μαθήματος
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/ ), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές.
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
Παραδείγματα προσβάσιμων προτύπων
Erasmus+ International Credit Mobility
Στα διάφορα επαγγέλματα
Ενιαία Ψηφιακή Πύλη.
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
Οι Κατευθύνσεις στο τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γεώργιος Κουρουπέτρογλου Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας, 10 Νοεμβρίου 2010

 Από τους Υπολογιστές στην Κοινωνία της Πληροφορίας και προς την Περιβαλλοντική Νοημοσύνη (Ambient Intelligence),  Από την Προσβασιμότητα στην Καθολική Πρόσβαση ή  Από τις Υποστηρικτικές Τεχνολογίες για ΑμεΑ στη Σχεδίαση για Όλους.

 Τάση 1: Αύξηση Υπολογιστικής Ισχύος με ταυτόχρονη μείωση του Μεγέθους και του Κόστους,  Τάση 2: Νέοι τύποι αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Υπολογιστή,  Τάση 3: Δυνατότητα του χρήστη να είναι συνδεδεμένος οπουδήποτε και οποτεδήποτε με Υπηρεσίες κατά παραγγελία (services on demand),  Τάση 4: Δημιουργία Εικονικών Χώρων, Προϊόντων και Παρόχων Υπηρεσιών.

Συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ (2008), άρθρο 9: Προσβασιμότητα, παράγραφος 9.2(h):  «Τα Κράτη Μέλη θα λάβουν κατάλληλα μέτρα για να προάγουν τη σχεδίαση, ανάπτυξη, παραγωγή και διάθεση προσβάσιμων τεχνολογιών και συστημάτων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών σε ένα αρχικό στάδιο, έτσι ώστε αυτές οι τεχνολογίες και τα συστήματα να καταστούν προσβάσιμα με ένα ελάχιστο κόστος».

Στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης:  Διακήρυξη της Ρήγα (11/6/2006) που υπεγράφη από τους ηγέτες των 25 κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προωθεί μια Ευρωπαϊκή Κοινωνία της Πληροφορίας χωρίς κοινωνικό αποκλεισμό.  Ευρωπαϊκή Στρατηγική i2010 θέτει τη συμμετοχή όλων των Ευρωπαίων στην Κοινωνία της Πληροφορίας, όχι μόνο ως κοινωνική αναγκαιότητα, αλλά και ως μια οικονομική ευκαιρία.  Digital Agenda for Europe (26/8/2010), άρθρο 2.6.2: «Υπάρχει ανάγκη για συντονισμένες δράσεις ώστε να εξασφαλιστεί ότι το νέο ηλεκτρονικό περιεχόμενο είναι επίσης πλήρως στη διάθεση των ατόμων με αναπηρίες. Ειδικότερα, οι δημόσιοι δικτυακοί τόποι και οι επιγραμμικές υπηρεσίες της EE που είναι απαραίτητες για πλήρη συμμετοχή στη δημόσια ζωή πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τα διεθνή πρότυπα πρόσβασης στο διαδίκτυο[1]. Εξάλλου, η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία [2] περιέχει υποχρεώσεις σχετικά με την προσβασιμότητα». [1] Οδηγίες για την προσβασιμότητα διαδικτυακού περιεχομένου Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0.Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 [2]

Σύνταγμα της Ελλάδος, άρθρο 5 Α (2) :  «Καθένας έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Η διευκόλυνση της πρόσβασης στις πληροφορίες που διακινούνται ηλεκτρονικά, καθώς και της παραγωγής, ανταλλαγής και διάδοσής τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους».

 άτομα με αναπηρία (>10% του πληθυσμού),  ηλικιωμένοι (20% του πληθυσμού το 2020, 28% το 2025),  άτομα με περιπτωσιακή ή περιστασιακή απώλεια ικανοτήτων,  μετακινούμενοι χρήστες  άτομα με μαθησιακές δυσκολίες.

περιπτώσεις όπου οι χρήστες:  Ίσως δεν μπορούν εύκολα ή και καθόλου να δουν, να ακούσουν, να χειριστούν ή να επεξεργαστούν κάποιες μορφές πληροφορίας,  Ίσως έχουν δυσκολία να διαβάσουν ή να κατανοήσουν κείμενα,  Ίσως δεν μπορούν να χειριστούν το πληκτρολόγιο ή το ποντίκι  Ίσως διαθέτουν μικρή οθόνη, ή οθόνη χωρίς γραφικά ή χαμηλής ταχύτητας σύνδεση στο διαδίκτυο,  Ίσως δεν μιλούν ή καταλαβαίνουν με ευχέρεια τη γλώσσα στην οποία είναι γραμμένη μια πληροφορία,  Ίσως βρίσκονται σε μια κατάσταση όπου τα μάτια τους ή και τα χέρια τους ή και τα αυτιά τους είναι απασχολημένα σε άλλες κύριες δραστηριότητες (π.χ. ενώ οδηγούν, όταν εργάζονται σε ένα θορυβώδες περιβάλλον)  Ίσως διαθέτουν μια παλαιότερη έκδοση ενός φυλλομετρητή, ή έναν εντελώς διαφορετικό φυλλομετρητή, ή έναν φωνητικό φυλλομετρητή ή ένα διαφορετικό λειτουργικό σύστημα.

ISO: International Standardization Organization ITU: ITU’s Telecommunication Standardization Sector EIA/TIA: Electronic Industries Alliance/Telecommunications Industry Association ETSI: European Telecommunications Standards Institute IETF: The Internet Engineering Task Force Οργανισμός ΤυποποίησηςΚείμενα που σχετίζονται άμεσα με την προσβασιμότητα Γενικά κείμενα που ενδιαφέρουν την περιοχή της Προσβασιμότητας ISO 40 ITU 1823 EIA/TIA 98 ETSI 18 IETF 1115

Κατευθυντήριες Οδηγίες Προσβασιμότητας στον Παγκόσμιο Ιστό που απευθύνονται:  α) σε εργαλεία συγγραφής (Authoring Tool Accessibility Guidelines – ATAG)Authoring Tool Accessibility Guidelines – ATAG)  β) στην προσβασιμότητα του περιεχομένου (Web Content Accessibility Guidelines - WCAG)Web Content Accessibility Guidelines - WCAG)  γ) στις εφαρμογές χρήστη, όπως φυλλομετρητές ιστοσελίδων, media players και υποστηρικτικές τεχνολογίες πληροφορικής για ΑμεΑ (User Agent Accessibility Guidelines – UAAG)User Agent Accessibility Guidelines – UAAG) Σημαντικό: οι Κατευθυντήριες Οδηγίες βασίζονται στις θεμελιώδεις τεχνικές προδιαγραφές του παγκόσμιου ιστού, όπως τις HTML, XML, CSS, SVG, SMIL, κλπ

Σήμερα όλα τα κοινά λειτουργικά συστήματα (MS-Windows, MAC OS, Linux):  ακολουθούν τις αρχές της σχεδίασης για όλους,  προσφέρουν επιλογές και ρυθμίσεις προσβασιμότητας,  παρέχουν εργαλεία και οδηγίες ανάπτυξης προσβάσιμων εφαρμογών π.χ. UI Automation και Active Accessibility της Microsoft Συγχρόνως:  παρατηρούμε μια αυξανόμενη τάση ανάπτυξης και διάθεσης Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα στην περιοχή της προσβασιμότητας. π.χ.

 Ομάδα Ειδικού Ενδιαφέροντος για Προσβάσιμα Συστήματα Πληροφορικής (Special Interest Group on Accessible Computing) sigaccess.org/  σε ετήσια βάση διοργανώνει από το 1998 το επιστημονικό συνέδριο ASSETS : The International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility.  έκδοση του επιστημονικού περιοδικού ACM Transactions on Accessible Computing (TACCESS)

 Universal Access in the Information Society (UAIS) που εκδίδει η Springer  International Conference on Universal Access in Human- Computer Interaction διεξάγεται ανά διετία (από το 1998).

 απαίτηση όλες οι δημόσιες ιστοθέσεις της ΕΕ να γίνουν προσβάσιμες τα επόμενα χρόνια  όλα τα έργα πληροφορικής του ΕΣΠΑ έχουν υποχρεωτική ρήτρα προσβασιμότητας  οι επαγγελματίες πληροφορικοί να διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες.

 υπάρχουν 45 παραδείγματα μαθημάτων σε Τμήματα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών  καλύπτουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό θέματα Σχεδίασης για Όλους.  παρέχονται μόνο σε 13 από τις χώρες μέλη της ΕΕ.  προσπάθεια στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΡΑΣΜΟΣ να αναπτυχθεί ένα κοινό περιεχόμενο (curriculum) και το κοινό πρόγραμμα «Joint Study Programme on Accessible Web Design ('web_access')Joint Study Programme on Accessible Web Design ('web_access') B. Hengstberger, K. Miesenberger1, M. Batusic1, N. Chelbat and A. García: “Joint Study Programme on Accessible Web Design”, ICCHP 2008, LNCS 5105, pp. 182–189, 2008.

 Η Προσβασιμότητα Συστημάτων Πληροφορικής δεν διδάσκεται επαρκώς στα σχετικές σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας. Προτείνεται η εισαγωγή του θέματος σε δύο επίπεδα: α) ενσωμάτωση ύλης στο γενικό μάθημα ΑΑΥ τουλάχιστον 3 ώρες σε ένα εξαμηνιαίο μάθημα ΑΑΥ β) εισαγωγή ειδικού μαθήματος το οποίο θα μπορούν να παρακολουθούν προπτυχιακοί αλλά και μεταπτυχιακοί φοιτητές. Τίτλος: Καθολική Προσβασιμότητα Συστημάτων Πληροφορικής έχει υιοθετηθεί ως μάθημα στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Τεχνολογίες Πληροφορικής στην Ιατρική & τη Βιολογία του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Το μάθημα έχει σκοπό:  τη κατανόηση του ρόλου των Υποστηρικτικών Τεχνολογιών στην επίτευξη της καθολικής σχεδίασης στα Συστήματα Πληροφορικής,  τη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ προσβασιμότητας και χρηστικότητας και  την προετοιμασία φοιτητών για να απασχοληθούν σε αναπτυξιακά και ερευνητικά θέματα υποστηρικτικών τεχνολογιών και καθολικής σχεδίασης.

Οι φοιτητές που θα παρακολουθήσουν με επιτυχία το μάθημα θα μπορούν να επιδείξουν γνώσεις και δεξιότητες στους παρακάτω τομείς:  Μοντέλα και μετρικές Αναπηρίας,  Μέθοδοι ανάλυσης αναγκών των ΑμεΑ,  Ορισμοί και κατηγοριοποίηση Υποστηρικτικών Τεχνολογιών,  Αρχές και μέθοδοι Καθολικής Σχεδίασης,  Διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα προσβασιμότητας και χρηστικότητας,  Ανάπτυξη και αξιολόγηση προσβάσιμων ιστοθέσεων,  Μέθοδοι αξιολόγησης υποστηρικτικών τεχνολογιών και καθολικής σχεδίασης.

Περιεχόμενο:  Διαστάσεις διαφοροποίησης χρηστών.  Ανάλυση αναγκών ατόμων με αισθητηριακή (όραση, ακοή, αφή), κινητική (μετακίνηση, δεξιότητα, τέντωμα/φτάσιμο) και γνωσιακή (νοητικές λειτουργίες-επικοινωνία) αναπηρία και ηλικιωμένων.  Μοντελοποίηση και μετρικές αναπηριών βασισμένα στα πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.  Αρχές καθολικής σχεδίασης.  Ο νόμος 80/20 (αρχή Pareto).  Τεχνικές και συσκευές προσβάσιμης αλληλεπίδρασης – Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής.  Oι νόμοι Fitts και Hick.  Χρηστικότητα ή ευελιξία.  Εφαρμογή της σχεδίασης για όλους για προσβασιμότητα πολυμεσικού περιεχομένου.  Κύκλος ζωής προσβάσιμων συστημάτων πληροφορικής βασισμένων σε συστατικά (component-based).  Καθολική Πρόσβαση ή Πρόσβαση για Όλους.  Διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα προσβασιμότητας και χρηστικότητας.  Η πρωτοβουλία για προσβασιμότητα (WAI) της Κοινοπραξίας του Παγκόσμιου Ιστού (W3C).  Οδηγίες για την Προσβασιμότητα του Περιεχομένου του Παγκόσμιου Ιστού.  Νομικές υποχρεώσεις για προσβασιμότητα στο Διαδίκτυο.  Ανάπτυξη προσβάσιμων ιστοθέσεων.  Εργαλεία αποτίμησης και αξιολόγησης προσβασιμότητας.

Το μάθημα περιλαμβάνει: i) Εξάσκηση στη χρήση λογισμικού προσβασιμότητας ανοικτού κώδικα: ii) Εξάσκηση στις επιλογές προσβασιμότητας των MS- Windows: iii) Εξάσκηση στην ανάπτυξη καθολικά προσβάσιμων ιστοθέσεων

 Ώρες διδασκαλίας: 3  ECTS: 6 Συγγράμματα: α) C. Stephanidis (Ed.) “The Universal Access Handbook” CRC Press, 2009 β) W. Chisholm, M. May “Universal Design for Web Applications”, O’Reilly, 2009