1. 2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Το Κατά Λουκάν Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
2. Ο Ισραηλιτικός κόσμος στα χρόνια του Χριστού
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Η παρουσΙα του Θεού στην ανθρωπινη ιστορια
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Οι Άγιοι Άγγελοι στην Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
α) Πεντηκοστή : η αποστολή του Παράκλητου
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
5. Ο πρώτος διωγμός των χριστιανών
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Θρησκευτικά Γ1 Νίκος Γιαννιός Δ.Ε. :7.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Το Κατά Λουκάν και οι Πράξεις
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
Η ΕΠΙΓΕΙΑ ΖΩΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.
Εορτολογία Ενότητα 5: Η Εορτή της Μεταμορφώσεως Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
1 Ο Χριστιανός ως Επαγγελματίας Άκης Τρίγκας (οδοντίατρος)
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Ο μύθος στην Αγία Γραφή Εργασία προτζεκτ των μαθητών της Α’ Λυκείου, Κύρα Πασχάλη, Μανώλης Πασχάλης, Μιχάλης Τσανάκας.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Η ιστορία των Χριστουγέννων
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α’: ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
Ο χριστοσ – ο μοναδικοσ διδασκαλοσ
Ο Απόστολος Παύλος.
Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α΄: ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ 1. Παραβολή σημαίνει την σύγκριση, την παροιμία, την παραβολή, την σοφία. Είναι η μετάφραση της εβραϊκής λ. mashal. 2. Ο.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Το Κατά Λουκάν Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ, ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΜΕΑΣ ΒΙΒΛΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΒΙΟΥ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ Τηλ.-Fax : 003/210/

Ο ΛΟΥΚΑΣ ΕΧΕΙ ΣΥΓΓΡΑΨΕΙ 1. ΤΟ ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ και 2. ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ Σχεδόν το 1/3 της Κ.Δ. 3. Κάποιοι αποδίδουν στον ίδιο συγγραφέα και την ΠΡΟΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ αφού από κοινού με τα έργα του Λουκά χρησιμοπ. τα καλύτερα Ελληνικά, Προλόγους…. Το κείμενο του Ευαγγελίου στο πρωτότυπο Το κείμενο του Ευαγγελίου στο πρωτότυπο Το κείμενο σε διάφορες γλώσσες 3

4 ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΔΙΤΟΜΟΥ ΕΡΓΟΥ Ἐπειδήπερ πολλοὶ ἐπεχείρησαν ἀνατάξασθαι διήγησιν περὶ τῶν πεπληροφορημένων ἐν ἡμῖν πραγμάτων͵ καθὼς παρέδοσαν ἡμῖν οἱ ἀπ΄ ἀρχῆς αὐτόπται καὶ ὑπηρέται γενόμενοι τοῦ Λόγου͵ ἔδοξε κἀμοὶ παρηκολουθηκότι ἄνωθεν πᾶσιν ἀκριβῶς καθεξῆς σοι γράψαι͵ κράτιστε Θεόφιλε͵ ἵνα ἐπιγνῷς περὶ ὧν κατηχήθης λόγων τὴν ἀσφάλειαν. Επειδή πολλοί επιχείρησαν να συντάξουν διήγηση για τα γεγονότα που συνέβησαν (εκπληρώθηκαν) σε εμάς, σύμφωνα με όσα παρέδωσαν σ’ εμάς εκείνοι που εξ αρχής υπήρξαν αυτόπτες αλλά και διάκονοι του Λόγου, φάνηκε καλό σε εμένα, που έχω ερευνήσει (α) εξ αρχής (β) όλα (γ) με ακρίβεια, να τα γράψω σ’ εσένα (δ) με τη σειρά, εξοχώτατε Θεόφιλε για να μάθεις την αλήθεια των πραγμάτων (= γεγονότων), για τα οποία είχες πληροφορίες (ή κατηχήθηκες)

ΣΚΟΠΟΣ Πριν τον Λουκά επεχείρησαν και άλλοι να συντάξουν διηγήσεις για τα πράγματα, τα πραγματικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν « ἐν ἡμῖν». Ο στόχος του Λκ. που τον διαφοροποιεί από τους προγενέστερους είναι ότι στοχεύει να εκθέσει τα γεγονότα από την αρχή με πληρότητα, ακρίβεια και χρονολογική σειρά. Έτσι ο ακροατής διαβεβαιώνεται για την Ασφάλεια όσων έχει κατηχηθεί. Γι΄ αυτό και κατά την Εκλογή του αντικαταστάτη του Ιούδα το κριτήριο του Αποστόλου είναι η αυτοψία της ζωής του Ιησού και κατεξοχήν της Ανάστασης εν σώματι. 5

Αποκαλύπτει ο μοναδικός Έλληνας και μάλιστα κατά κόσμον μορφωμένος Ευαγγελιστής στους εντός της Εκκλησίας τη συνέπεια και την πιστότητα του Θεού στις επαγγελίες Του προς τον Ισραήλ παρά την καταστροφή της Ιερουσαλήμ από τους Ρωμαίους αλλά και το στίγμα και την αποστολή της (Εκκλησίας) σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον ΣΚΟΠΟΣ 6 Σχετικοποιείται η οσονούπω πραγματοποίηση της Δευτέρας Παρουσίας, ενώ αντιμετωπίζεται με τον τονισμό της σωματικότητας του Αναστάντος και της ιστορικότητας των γεγονότων που σχετίζονται με το Χριστό γνωστικίζουσες αντιλήψεις.

7 Παρατηρείται αντιστοιχία με προλόγους κλασικής ιστοριογραφίας αλλά και έργων ιατρών (Διοσκορίδη Πεδανίου, Διοκλή Καρύστιου, Γαληνού) οι οποίοι συνήθως δίνουν μεγάλη έμφαση στο «Ιστορικό». Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι ενώ ο Πρόλογος είναι γραμμένος σε «άπταιστα» Ελληνικά, στη συνέχεια ο συγγραφέας προκειμένου περί των γεννήσεων του Ιωάννη και του Ιησού (που παρουσιάζονται παράλληλα) χρησιμοποιεί τη γλώσσα των Ο’ ανακαλώντας παράδοξους τοκετούς της Π.Δ.. Βιβλική είναι και η γλώσσα των Πρ Το Δίτομο Έργο του Λουκά έχει ΑΝΟΙΚΤΟ ΤΕΛΟΣ (πρβλ. Μκ.). Ο κάθε θεόφιλος ακροατής καλείται να συνεχίσει στους αιώνες τη μαρτυρία του Ιησού και τις «Πράξεις» των αποστόλων, εντασσόμενος στο ημείς της Εκκλησίας να γίνει μάρτυς προκειμένου το Ευαγγέλιο να γράψει ιστορία και η Ιστορία να φωτιστεί από το φως των Εσχάτων

Α. ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ Πρώτος ο Ειρηναίος μας πληροφορεί ότι και Λουκάς, ὁ ἀκόλουθος Παύλου, τὸ ὑπ’ ἐκείνου κηρυσσόμενον εὐαγγέλιον ἐν βιβλίω κατέθεντο (3.1.1). Ἒ στιν ὁ Λουκ ᾶ ς Ἀ ντιοχε ὺ ς Σύρος, ἰ ατρ ὸ ς τ ῇ τέχν ῃ, μαθητ ὴ ς ἀ ποστόλων γενόμενος κα ὶ ὕ στερον Παύλ ῳ παρακολουθήσας μέχρις το ῦ μαρτυρίου α ὐ το ῦ, δουλεύσας τ ῷ Κυρί ῳ ἀ περισπάστως, ἀ γύναιος, ἄ τεκνος, ἐ τ ῶ ν ὀ γδοήκοντα τεσσάρων ἐ κοιμήθη ἐ ν τ ῇ Βοιωτία, πλήρης Πνεύματος Ἁ γίου. (Αντιμαρκιωνιτικός Πρόλογος 2 ος αι. μ.Χ.) Το όνομα Λουκάς, δεν απαντά στην κλασική γραμματεία. Το όνομα αυτό προέρχεται από σύντμηση του ονόματος Λουκανός ή Λουκάνιος ή Λούκιος (Lucanus, Lucanius, Lucius < lux < φως). Την καταγωγή του από την Αντιόχεια, αναφέρουν οι Ευσέβιος (Ε.Ι ) και Ιερώνυμος (Vir. Ill. 7). Σύγχρονοι Ερμηνευτές θεωρούν ότι ο Λουκάς ήταν Μακεδόνας καταγόμενος από τους Φιλίππους. Στις Επιστολές τού Π. μνημονεύεται ως «συνεργός» (Φιλήμ ) «ιατρός αγαπητός» (Κολ. 4, 14) που έχει απομείνει μόνος κοντά στον Π. (Β’Τιμ. 4, 11) 8

Ο Λουκάς είναι ο μοναδικός Ευαγγελιστής, ο οποίος υπήρξε εθνικός και εξαιρέσει ίσως του Απολλώ, ήταν ο μόνος μεταξύ των πρώτων κηρύκων, ο οποίος ως ιατρός είχε επιστημονική παιδεία. Όπως επισημαίνει και ο κατάλογος του Μουρατόρι ο Λουκάς ήταν ζηλωτὴς τοῦ Νόμου. Γι’ αυτό και ίσως διαφοροποιείται σε κάποια σημεία από το δάσκαλό του Παύλο (Π.) 9 Α. ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ Η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Λουκά την 18 η Οκτωβρίου, που είναι ιδιαίτερα αγαπητός στη Βοιωτία, την πατρίδα του Πλουτάρχου. ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ Ἀ π ό στολε Ἅ γιε, κα ὶ Ε ὐ αγγελιστ ὰ Λουκ ᾶ, πρ έ σβευε τ ῷ ἐ λε ή μονι Θε ῷ, ἵ να πταισμ ά των ἄ φεσιν, παρ ά σχ ῃ τα ῖ ς ψυχα ῖ ς ἡ μ ῶ ν. ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ

Β. ΧΡΟΝΟΣ-ΤΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ-ΠΑΡΑΛΗΠΤΕΣ 10 Επειδή δεν μνημονευεται το μαρτύριο του Παύλου μια μερίδα ερευνητών θεωρεί ότι το δίτομο έργο συγγράφηκε πριν το 64 μ.Χ. Αυτό σημαίνει ότι και ο Μάρκος που συνιστα πηγή του Λκ. γράφτηκε τη δεκαετία του 50. Σύμφωνα με άλλους το τέλος του Π. υπονοείται στο Πρ. 20, Ο Λουκάς σύμφωνα με τον Πρόλογο έχει υπόψιν πολλές διηγήσεις για τον Ιησού, ενώ δεν φαίνεται να γνωρίζει το Corpus των παύλειων επιστολών. Συνεπώς το Ευαγγέλιο γράφτηκε μετά το 70 μ.Χ. και οι Πρ. το 80 μ.Χ. (τρίτη γενιά Χριστιανών). Ως τόπος συγγραφής έχουν προταθεί η Ρώμη, η Έφεσος, η Καισάρεια, η Βοιωτία και η Αχαΐα.

11 Σε αντίθεση προς τα λοιπά Ευαγγέλια, το Λκ. + Πρ. έχουν συγκεκριμένο αποδέκτη: τον Θεόφιλο, πρόσωπο με υψηλή κοινωνική θέση όπως υποδηλώνει ο χαρακτηρισμός του «κράτιστος». Πιθανόν ήταν Ρωμαίος αξιωματούχος που είχε φοιτήσει στη Συναγωγή.

Β. ΧΡΟΝΟΣ-ΤΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ-ΠΑΡΑΛΗΠΤΕΣ Σε αντίθεση προς τους παραλήπτες του Μκ. (το οποίο επίσης απευθύνεται στη Ρώμη), οι ακροατές του Λκ. ανήκαν και στα ανώτερα κοινωνικά στρώματα της ρωμαϊκής κοινωνίας. Η κοινότητα στην οποία απευθύνεται ο Έλληνας Λουκάς μάλλον είναι κατά το πλείστον εθνική, στους αναγνώστες του. Όμως με βεβαιότητα συγκαταλέγονταν και εξ Ιουδαίων χριστιανοί. Οι ακροατές είχαν καλή γνώση της Π.Δ.. Άρα είχαν φοιτήσει στη Συναγωγή. Ο συγγραφέας επιχειρεί να τους πείσει ότι ο Χριστιανισμός δεν είναι καινή δεισιδαιμονία αλλά αποτελεί τη συνέχεια του Ισραήλ. Το γενεαλογικό δέντρο του Ιησού ανάγεται μέχρι τον Αδάμ, ενώ η επίγεια παρουσία συγχρονίζεται με τη βασιλεία του Αυγούστου. 12

Ένα μέρος του Ευαγγελίου (240 στίχοι) είναι κοινό με τον Μτ., ένα άλλο μέρος κοινό μονον με τον Μκ. και το ¼ συναντάται μόνον στον Λκ. Από τους 650 στίχους του Μκ. ο Λουκάς έχει παραλάβει τους 350, παραλείποντας θέματα που αφορούν σε αυστηρά ιουδαϊκά ζητήματα. Ως πηγές του Λκ. θεωρούνται οι εξής: α) το Μκ. β) η Q και γ) μια ιδιαίτερη πηγή του Ευαγγελιστή συμβολιζόμενη με το L. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Λουκάς ουδέποτε αναμειγνύει υλικό από το Μκ. με υλικό από την Q και την L. Γ. ΠΗΓΕΣ 13

Ιδιαίτερα διαφοροποιείται ο Λκ. από τους δύο άλλους Συνοπτικούς στη διήγηση του Πάθους, η οποία παρουσιάζει κοινά στοιχεία με την αντίστοιχη του Ιωάννη. Πιθανότατα είχε και πρόσβαση στους κύκλους του Ηρώδη, γι’ αυτό και παραδίδει ιδιαίτερες παραδόσεις που συνδέονταν με αυτόν (8, 3). Τις ιδιαίτερες πληροφορίες του τις άντλησε στην Ιερουσαλήμ από τους κύκλους του Ιακώβου του αδελφόθεου, στην Αντιόχεια και στην Καισάρεια. Γ. ΠΗΓΕΣ 14

Τα έργα του Λκ. γραμμένα στην ανώτερη Ελληνιστική Κοινή, (χωρίς να απουσιάζει και η βιβλική γλώσσα καθώς και το σημιτίζον ύφος) ανήκουν από γλωσσικής πλευράς μαζί με την Εβρ. στα ωραιότερα βιβλία της Κ.Δ., Δ. ΓΛΩΣΣΑ Αυτό που διακρίνει τον Λουκά από τα άλλα Ευαγγέλια είναι το δραματικό επεισοδιακό ύφος με το οποίο παρουσιάζει να εξελίσσονται διάφορα κομβικά για τη ζωή του Ιησού και της Εκκλησίας γεγονότα. Έντεχνη είναι και η χρήση του δραματικού τριγώνου στις παραβολές, ο συνδυασμός αφηγήσεων που πρωταγωνιστούν εναλλάξ άνδρας και γυναίκα… Από το Λκ. Προέρχονται οι Παραβολές του Καλού Σαμαρείτη, του Ασώτου, του Άφρονος Πλουσίου, του Πλουσίου και του Λαζάρου. 15

Ε. ΔΟΜΗ Εντάσσει τα περιστατικά τής γεννήσεως και της δράσης του Ιησού στις οικουμενικές τους διαστάσεις και προοπτικές, προσπαθώντας επακριβώς να τα χρονολογήσει (1, 5. 2, 1 κ.ε.. 3, 1 κ.ε.). Ο Μεσσίας, ο οποίος απογράφεται στους καταλόγους της αυτοκρατορίας ως υπήκοος του Καίσαρα Αυγούστου, προβάλλεται ως πυρήνας και συνάμα το αντιλεγόμενο σημείο της Ιστορίας Μοναδική θέση κατέχει η Ιερουσαλήμ ως σύμβολο του Ισραήλ. Ενώ το Ευαγγέλιο κυριαρχείται από μία δυναμική πορεία προς αυτήν, οι Πρ. καταγράφουν την έξοδο του Χριστιανισμού από αυτήν στις εσχατιές της γης (Ηράκλειες Στήλες-Σπανία). 16

Ως συνδετικός κρίκος της προ και της μετά Χριστόν Ιστορίας προβάλλει το Άγ. Πνεύμα, η Δύναμη εξ Ύψους. Γι’ αυτό άλλωστε και το Ευαγγέλιο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως το Ευαγγέλιο του Αγ. Πνεύματος. Ε. ΔΟΜΗ Ο Χριστιανισμός δεν αποτελεί μια καινή δεισιδαιμονία αφού η γενεαλογία του ιδρυτή της ανάγεται μέχρι τον προπάτορα της οικουμένης Αδάμ και τον ίδιο το Θεό (και όχι απλώς τον Αβραάμ, όπως στο γενεαλογικό δέντρο του Μτ.). Χαρακτηριστική η αποστολή 70 (72) μαθητές. 17

Ι. Πρόλογος: 1, 1-4. ΙΙ. Δίπτυχο Γέννησης του Ιωάννη και του Ιησού. Παιδική ηλικία του Ιησού: 1, 5-4,13. ΙΙΙ. Η Δράση του Ιησού στη Γαλιλαία: 4, 14-9, 50. IV. Η Έξοδος-το Οδοιπορικό του Ιησού προς την Ιερουσαλήμ και την Ανάληψη: 9, 51-19, 27. V. Οι τελευταίες μέρες του Ιησού στην Ιερουσαλήμ: 19, 28-21, 38. VI. Πάθος, Ανάσταση και Ανάληψη: 22, 1-24, 53. Ε. ΔΟΜΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΣΤΗ ΝΑΖΑΡΕΤ ΚΑΙ ΑΠΟΡΡΙΨΗ (Λκ. 4, 16-19// Ησ. 61, 1): ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΤΩΧΩΝ-ΕΛΕΥΣΗ ΙΩΒΗΛΑΙΟΥ 18

Ε. ΔΟΜΗ Σε ολόκληρο το έργο του εκφράζει συχνά την εκπλήρωση των π. διαθηκικών προφητειών με το μονοσύλλαβο δεῖ (9, , , 7. Πρ. 3, , 3). Πολλά γεγονότα προφητεύονται στον πρώτο Λόγο και πραγματοποιούνται στο δεύτερο. Ο Λουκάς επίσης αρέσκεται ιδιαιτέρως στην καταγραφή προγραμματικών προφητειών. Οργανώνει έτσι το περιεχόμενο του Ευαγγελίου του ώστε η αφήγηση να εκπληρώνει το λόγο που προηγείται. 19

ΣΤ. ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ 20 Στον Λουκά κυρίαρχη θέση κατέχει το σύμβολο της Οδού και της συνεχούς πορείας του Ιησού από τη Γαλιλαία στα Ιεροσόλυμα και το σταυρό και κατόπιν στις Πρ. της Εκκλησίας από τα Ιεροσόλυμα στη Σαμάρεια, στη Ρώμη και τελικά στα πέρατα της Οικουμένης. Η ίδια η πίστη παρουσιάζεται στα έργα του Λκ ως η οδός του Κυρίου (18, 25) και οι χριστιανοί ως οι της οδού (Πρ. 9, 2). Στο πρώτο μέρος του Οδοιπορικού του Ιησού προς το Πάθος συμβολικό ρόλο διαδραματίζει το πυρ. Σημαντικό είναι στο Λκ. το μοτίβο της διάνοιξης των πνευματικών οφθαλμών.

Ζ. Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ 21 Πυρήνας του Χριστιανισμού είναι το πρόσωπο Ιησούς, ο οποίος αποτελεί τον πυρήνα και συνάμα το αντιλεγόμενο σημείο της ιστορίας. Δεκαέξι φορές χρησιμοποιεί για τον Εσχατολογικό Προφήτη ο Λκ. τον όρο «Κύριος» ακόμη και σε αφηγήσεις (όχι μόνο σε διαλόγους όπως ο Μτ.). Παρουσιάζει έτσι τον Ιησού ως τον μοναδικό Σωτήρα του κόσμου σε αντιδιαστολή προς τον Καίσαρα και τα Ευαγγέλια της Ρωμαϊκής Ειρήνης.

22 Παρότι κατάγεται από τον προπάτορα της οικουμένης Αδάμ και τον ίδιο το Θεό απογράφεται και αυτός ως υπήκοος της Ρώμης, αφού δεν ήλθε απλώς για να φέρει μια επανάσταση ανακυκλώνοντας απλώς τον κυκλο του αίματος (όπως οι Ζηλωτές), αλλά την Ανάσταση, τη νίκη απέναντι στις δυνάμεις της φθοράς και του θανάτου. Παρουσιάζεται ως Χριστός Κύριος (όχι Κυρίου), Σωτήρ, Φως με αιώνια βασιλεία. Κατευθύνει διά του Αγ. Πνεύματος την Εκκλησία έως Εσχάτων! Ζ. Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ

23 Έχει έντονα κοινωνικό χαρακτήρα, αγκαλιάζει περιθωριοποιημένες ομάδες. Χαρακτηριστικά επαναστατικό είναι το μεγαλυνάριο της Θεοτόκου. Ολόκληρο το Λκ. αρχίζει και τελειώνει με το Ναό και την Ιερουσαλήμ. Εκτός της σχέσης του Ι. Χριστού με το του Ναό και την Ιερουσαλήμ, ιδιαίτερη σημασία δίνει ο Λουκάς και στα κοινά γεύματα και την Προσευχή του Ιησού και της Εκκλησίας, στη μαθητεία των γυναικών, στην εύρεση του «χαμένου» (τριλογία του απολωλότος/ασώτου), στη μετάνοια (του Ζακχαίου, του ληστή) και το έλεος προς τους πτωχούς που τη συνοδεύει, στο «Σήμερον» της σωτηρίας, στη δράση του Αγ. Πνεύματος Ζ. Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ

24