Ενδοσχολική Βία - Σχολικός Εκφοβισμός Ερευνητική και Βιωματική Εργασία 7 ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης Τμήμα Α’1 Σχολικό Έτος
Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κόλλια Βαρβάρα Μαθητές που συμμετείχαν: Α’ Ομάδα: Κατσούλα Ιωάννα, Πανταζή Άννα-Μαρία, Παντελάκης Κυριάκος, Τσαμπούλας Αθανάσιος, Τσαγκάρη Βασιλική Β’ Ομάδα: Ανυφαντής Χρήστος, Αυγέρης Παναγιώτης, Κυριάκου Κατερίνα, Ρέκκας Ανδρέας, Συνοδινός Γιώργος Γ’ Ομάδα: Βρατσάλη Ιωάννα, Δάλκος Νίκος, Θεριού Αλεξάνδρα, Καλλίρη Αφροδίτη, Κώτσια Κατερίνα Δ’ Ομάδα: Αγγελόπουλος Σπύρος, Αχτίδας Αναστάσιος, Γιαννακόπουλος Νίκος, Γκρίνιας Ηλίας, Καρκάνης Ορέστης, Παντελάκης Γεώργιος Ε’ Ομάδα: Βγενοπούλου Μαρία-Μιχαέλα, Μαλαβάκη Όλγα, Μούτζια Ειρήνη, Σούκουλλη Νταϊάνα, Στασινόπουλος Αναστάσιος
Ορισμός Κατάσταση κατά την οποία ασκείται μία εσκεμμένη αλλά και απρόκλητη και συχνά συστηματική επιθετική συμπεριφορά στο χώρο ρου σχολείου ή εκτός από κάποιους μαθητές στους συμμαθητές τους Σκοπός αυτών των μαθητών είναι να προκαλέσουν σωματικό ή ψυχικό πόνο σε άλλους μαθητές Όροι που χρησιμοποιούνται : Εκφοβισμός Ενδοσχολική βία Θυματοποίηση
Μορφές ενδοσχολικής βίας Άμεση, σωματική Λεκτική Ηλεκτρονική ή χρήση-παραποίηση προσωπικών στοιχείων Σεξουαλική Εκφοβισμός Στέρηση φίλων Ρατσιστική
Αιτίες σχολικού εκφοβισμού Χαμηλή αυτοεκτίμηση και ανασφάλεια του θύτη ή/και του θύματος Οικογενειακό περιβάλλον του θύτη και οι επιδράσεις που του ασκεί Ψυχικά προβλήματα – ψυχολογικές διαταραχές του θύτη Κοινωνικά προβλήματα Προβολή βίας από τα Μ.Μ.Ε. Ψυχολογικό κλίμα του σχολείου
Χαρακτηριστικά του θύτη Ανάγωγος Μάγκας Νταής Ανώριμος Ανασφαλής Παρορμητικός Εγωιστής Αντιδραστικός Βίαιος Επιθετικός Ψυχολογικά Ασταθής Αντικοινωνικός Ηγετική συμπεριφορά Αυταρχικός
Χαρακτηριστικά θύματος Ανασφαλής Αγχώδης Άτομο με χαμηλή αυτοεκτίμηση Μοναχικός Αδύναμος Ευάλωτος Εσωστρεφής Απαρατήρητος Ήρεμος Τρομοκρατημένος Φοβισμένος Αδέξιος
Χαρακτηριστικά ενεργητικού παρατηρητή Δεν ξεκινά τη βία αλλά παίρνει ενεργό μέρος Υποστηρίζει την πράξη αλλά δεν παίρνει ενεργό μέρος Δεν υποστηρίζει ανοιχτά την πράξη όμως διασκεδάζει με αυτή
Χαρακτηριστικά παθητικού παρατηρητή Αποδοκιμάζει τη βία και βοηθά ή προσπαθεί να βοηθήσει το θύμα Αποδοκιμάζει τη βία, πιστεύει ότι πρέπει να βοηθήσει αλλά δεν το κάνει Αδιαφορεί για τη βία και το θύμα Νιώθει ανασφάλεια και φόβο μην αποτελέσει τον επόμενο στόχο Πολλές φορές παρουσιάζει βίαιες συμπεριφορές και μετατρέπεται σταδιακά σε θύτη
Συνέπειες εκφοβισμού στο θύμα 1 Απροσδόκητη μαθησιακή πτώση- πτώση της βαθμολογίας Επιθετικότητα Αδιαθεσία, πονοκέφαλος Αύξηση απουσιών, ιδιαίτερα τις πρώτες και τις τελευταίες ώρες Αϋπνία, εφιάλτες Γρατζουνιές, μώλωπες, στραμπουλήγματα, σκισμένα ρούχα Απώλεια όρεξης ή βουλιμία
Συνέπειες εκφοβισμού στο θύμα 2 Αύξηση ορμονών, στρες, άγχος Εύκολη απώλεια ισορροπίας, παραπατήματα Μελαγχολία, κατάθλιψη Τάσεις αυτοκτονίας Φόβος, αγωνία, νευρικότητα, ευερεθιστότητα
Παράγοντες που οδηγούν στη βία Αυταρχικοί γονείς, τιμωρητικοί και όχι υποστηρικτικοί Χρήση βίας ως μέθοδος επίλυσης προβλημάτων Συχνά ξεσπάσματα θυμού και σωματικές τιμωρίες Έλλειψη ορίων που εκλαμβάνεται ως αδιαφορία από τα παιδιά Συναισθηματικοί παραμέληση, έλλειψη τρυφερότητας στα πρώτα χρόνια της ζωής Υψηλά επίπεδα ανεργίας – εγκληματικότητας Ανεπάρκεια ελεύθερων χώρων αθλητισμού και ψυχαγωγίας Κοινωνικές ανισότητες
Τρόποι αντιμετώπισης βίας 1 Σε επίπεδο σχολείου Διαρκής εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, αναζήτηση ευκαιριών επιμόρφωσης Τακτικές συνελεύσεις των εκπαιδευτικών για το θέμα Ανάπτυξη προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αγωγής που προάγουν την κοινωνική και ψυχική υγεία των εφήβων Ανάπτυξη της πρωτοβουλίας της διαμεσολάβησης των συγκρούσεων από συνομήλικους Ανοικτή επικοινωνία με τους γονείς Έλεγχος και εποπτεία των χώρων όπου συνήθως κρύβεται ο εκφοβισμός
Τρόποι αντιμετώπισης βίας 2 Σε επίπεδο τάξης Αξιοποίηση των μαθητικών συμβουλίων για την ενδυνάμωση της φωνής των μαθητών μέσα από τακτικές συνελεύσεις όπου αναλύονται τα προβλήματα και προτείνονται λύσεις Δέσμευση για τη διαλεύκανση κάθε αναφοράς για εκφοβισμό Συζήτηση στην τάξη για τον ορισμό, τις μορφές και τις επιπτώσεις του εκφοβισμού Προτάσεις για τη πρόληψη και την αντιμετώπιση από τους μαθητές-σύνταξη κανόνων της τάξης ενάντια στη βία Παροχή ευκαιριών για θετική έκφραση της επιθετικότητας μέσω των αθλημάτων, της μουσικής, της ζωγραφικής κλπ
Τρόποι αντιμετώπισης βίας 3 Διευθυντής και εκπαιδευτικοί Καταγραφή περιστατικών Διατήρηση αρχείου καταγραφής των περιστατικών και προσδιορισμός τυχούσας επαναλαμβανόμενης συμπεριφοράς Επικοινωνία με τους γονείς των παιδιών θύτη και θύμα Επικοινωνία με το παιδί θύμα και ακρόαση με προσοχή αυτών που έχει να πει Υποστήριξη του παιδιού που εκφοβίζεται σε συνεργασία με το διευθυντή
Τρόποι αντιμετώπισης βίας 4 Γονείς του θύματος Στενή συνεργασία με το σχολείο και πληροφόρηση για την έκταση της σοβαρότητας του προβλήματος καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισής του Παροχή υποστήριξης και ασφάλειας στο παιδί θύμα Κατανόηση και σεβασμός στα συναισθήματα και στις ανάγκες τοων παιδιών σας Παρακολούθηση της εξέλιξης της κατάστασης και της υγείας του παιδιού σας Επίσκεψη σε ψυχολόγο σε περίπτωση που το παιδί σας παραπονιέται για μεγάλο χρονικό διάστημα ότι έχει σωματικούς πόνους και αρνείται επίμονα να πάει στο σχολείο
Το παιχνίδι των ρόλων 1
Το παιχνίδι των ρόλων 2
Το παιχνίδι των ρόλων 3
Το παιχνίδι των ρόλων 4
Το παιχνίδι των ρόλων 5
Το παιχνίδι των ρόλων 6
Το παιχνίδι των ρόλων 7
Το παιχνίδι των ρόλων 8
Το παιχνίδι των ρόλων 9
Το παιχνίδι των ρόλων 10
Βιβλιογραφία /04/04/Τ>υ11νΐη£-μπούλινγκ/ /ss el. wikipedia. org/wiki/Bullying to-dialeimma. blogspot. com/2012/01/blog-post_2 7. html > Θέματα > Παιδιά-Γονείς > Συμπεριφορές wsbomb. gr/tags/tag/75899/mpovlingk