Περί μουσείων… «Αντικείμενα» τα οποία χρήζουν αποκωδικοποίησης αποτελούν και τα μουσεία: η μουσειακή αναπαράσταση και η διάσωση της πολιτισμικής κληρονομιάς.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

Μουσείο - Σχολείο Τι ακριβώς είναι μάθηση; Μάθηση είναι:
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Διασύνδεση των σχολικών μονάδων με τις τοπικές κοινωνίες.
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012 Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές,
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
Πρόγραμμα Σπουδών Το Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας είναι κληρονόμος μιας μεγάλης παράδοσης που διαμορφώθηκε από προσωπικότητες της ελληνικής Αρχαιολογίας.
…Πληθώρα στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γεωγραφική εκπαίδευση στη χώρα μας δεν αντιστοιχεί στο επίπεδο που της αρμόζει ούτε με βάση την εθνική προσφορά.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ.
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Οικονομική Ανθρωπολογία
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς Διάλεξη 2 η Τουρισμός Πολιτιστικής Κληρονομιάς και (Οικονομική) Ανάπτυξη Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Οργανωσιακός Σχεδιασμός (2) Α. Κύρτσης1 Μάθημα: Οργανωσιακός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού (Διδάσκοντες: Α. Κύρτσης, Π. Γεωργιάδης, Δ. Γκούσκος)
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Κοινωνιοδυναμική Συμβουλευτική (ΚΣ) για τη Σταδιοδρομία.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Πλαίσιο για την δημιουργία ενός επιτόπιου πειραματικού ηχομουσείου
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Σχολείο, αγωγή και κοινωνία Παλιά: με βάση τις κοινωνικές συνθήκες παραδοσιακές μορφές αγωγής: κάλυψη αναγκών Οικογένεια: σταθεροί ρόλοι. Διαιώνιση.
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Αλέξανδρος-Ανδρέας Κύρτσης
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α) Κριτική Θεωρία.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Η έννοια της επιχείρησης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
Μουσειοσκευές.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μουσειοπαιδαγωγικα Προγραμματα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Περί μουσείων… «Αντικείμενα» τα οποία χρήζουν αποκωδικοποίησης αποτελούν και τα μουσεία: η μουσειακή αναπαράσταση και η διάσωση της πολιτισμικής κληρονομιάς που επιτελείται αναδεικνύονται σε μείζονα ζητήματα που αφορούν τόσο την ανθρωπολογία, όσο και την εκπαιδευτική πολιτική

Ορισμός ICOM (Γενική συνέλευση Βιέννης 2007) «Το μουσείο είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοικτός στο κοινό, ο οποίος αποκτά, συντηρεί μελετά, κοινοποιεί και εκθέτει την υλική και άυλη κληρονομιά του ανθρώπου και του περιβάλλοντός του με σκοπό την εκπαίδευση, τη μελέτη και την ψυχαγωγία»

Ε. Σολομών, 2012, Τα μουσεία ως «αντικείμενα». Αναζητώντας νέους τρόπους προσέγγισης «Η αναγνώριση ότι κάθε μουσειακή παρουσίαση συνιστά προϊόν του παρόντος, δημιούργημα που διέπεται από σύγχρονες πολιτιστικές, πολιτικές και επιστημολογικές διαδικασίες έφερε τα μουσεία ήδη από τη δεκαετία του 1980 στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των ανθρωπιστικών αλλά και των κοινωνικών επιστημών»

Μουσεία: «τόπος» διεπιστημονικών συναντήσεων… Ο κεντρικός ρόλος διεπιστημονικών προσεγγίσεων του υλικού πολιτισμού Τα μουσεία αντικείμενα μελέτης της ιστορίας, της αρχαιολογίας, της κοινωνικής ανθρωπολογίας, της μουσειολογίας και της αρχιτεκτονικής (και αυτών με τις διάφορες κοινωνικές θεωρίες) Παράθυρο για την κατανόηση των αξιών, των αντιλήψεων και των πρακτικών μιας κοινωνίας

Αντικείμενα σύγχρονης μουσειολογίας: Τα μουσεία ως κοινωνικοί, πολιτισμικοί και πολιτικοί θεσμοί Οι πολλαπλές διαστάσεις των μουσειακών αντικειμένων Οι σχέσεις που αναπτύσσουν με το κοινό (αλληλόδραση/διάδραση/διαντίδραση)

Μουσειολογία και μουσειοπαιδαγωγική Μουσειολογία: ο λόγος για τα μουσεία, ζωντανοί εν εξελίξει οργανισμοί, το ζήτημα της αναπαράστασης (representation) της μουσειακής πολιτικής (the museum politics) τα μουσεία ως πράγματα, ο μουσειακός διάλογος και διάδραση/διαντίδραση (interaction) Σύγχρονη παιδαγωγική και Μουσειοπαιδαγωγική: κλάδος της σύγχρονης παιδαγωγικής που στόχο έχει τη δόμηση ενός κριτικού επιστημονικού πλαισίου για το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχετικών με την προσέγγιση, κατανόηση, ερμηνεία και δημιουργική αξιοποίηση του υλικού πολιτισμού

Όταν τα πράγματα μετατρέπονται σε μουσειακά αντικείμενα Τα πράγματα φέρουν ιδιαίτερες σημασίες όταν μετατραπούν σε μουσειακά αντικείμενα, καθώς, απομονωμένα από τον ζωτικό τους χώρο, παρουσιάζονται μέσα στα μουσεία ως «υλικές μαρτυρίες για τους ανθρώπους και το περιβάλλον τους», σύμφωνα με μια εκθεσιακή λογική, ώστε να δομούν και να αφηγούνται επιλεγμένες ιστορίες.

Για την ιστορία του πράγματος: πρωτότυπα και «αυθεντικά» αντικείμενα… ή αντίγραφα; Η φθορά του χρόνου ενοχλούσε ιδιαίτερα τους δυτικούς κατά την Αναγέννηση. Θανατολαγνεία (momentum mori). Τα αποσπασματικά αρχαία γλυπτά δεν ενδιέφεραν τους συλλέκτες και τα μουσεία και δεν είχαν ιδιαίτερη εμπορική αξία(!). Η αγορά της Αφροδίτης Μήλου το 1820 έγινε από έναν Γάλλο αξιωματικό αντί ευτελούς ποσού ακριβώς γατί δεν είχε χέρια. Γι αυτό και οι συντηρητές δε δίσταζαν να συγκολλούν κομμάτια δύο ή και περισσότερων αρχαίων γλυπτών για την παραγωγή ενός πλήρους, νέου γλυπτού! Από τις αρχές του 19 ου άρχισε να αμφισβητείται η αναγκαιότητα πλήρους αποκατάστασης των αρχαίων μνημείων. Χαρακτηριστική η διαμάχη μεταξύ του λόρδου Έλγιν και του γλύπτη Antonio Canova για το αν θα έπρεπε να σταλούν τα γλυπτά του Παρθενώνα στη Ρώμη για αποκατάσταση. Ο γλύπτης είπε πως «θα ήταν ιεροσυλία για αυτόν και για οποιονδήποτε άλλο να έχει το θράσος να τα αγγίξει με σμίλη…»

Τα αντικείμενα και ο χώρος Σχέση αντικειμένων με το χώρο: καθοριστική και διαλεκτική Werner & Kaplan (1963): «ο χώρος και ο χρόνος συνιστούν βασικές παραμέτρους του ανθρώπινου κόσμου, της πράξης και της σκέψης… χωρίς κάποιου τύπου αντίληψη του χώρου και του χρόνου –όσο χαλαρά δομημένη και αποσπασματική και αν είναι- δεν θα υπήρχε γνώση του κόσμου των αντικειμένων ούτε συνείδηση του εαυτού μας και των άλλων» Νόμος της γειτνίασης: έχουμε την τάση να βλέπουμε πράγματα που βρίσκονται κοντά σα να ανήκουν όλα μαζί στο ίδιο σύνολο ή να διαμορφώνουν ένα σύνολο πχ. παρουσίαση συλλογής αντικειμένων Αντικείμενα που αποσπώνται από το φυσικό τους χώρο! Η περίπτωση των μαρμάρων του Παρθενώνα

Τα αντικείμενα και ο χρόνος Ανθεκτικότητα, ιστορικότητα, συνεχής επαναπλαισίωση (επανανοηματοδότηση). Αντικείμενα ως «παλίμψηστα» (Ames, 1994) Lowental, 1985, The Past is a Foreign country «Όπως και οι αναμνήσεις, έτσι και τα κειμήλια που κάποτε εγκαταλείφθησαν ή ξεχάστηκαν μπορούν να θεωρηθούν περισσότερο πολύτιμα από αυτά που βρίσκονται σε συνεχή χρήση: η ασυνέχεια μέσα στην ιστορία τους προκαλεί την προσοχή, ειδικά αν η σπανιότητα ή η ευθραυστότητά τους προμηνύει την απειλούμενη εξαφάνισή τους» Το παράδειγμα της επιτόπιας έρευνας σε προσφυγικά χωριά της Χαλκιδικής και η έννοια της οικειοποιημένης γεωγραφίας (domesticated geography)

Τα αντικείμενα ως «κείμενα» Φρόιντ: οι ψυχαναλυτές είναι σαν τους αρχαιολόγους «κάνουν τις βουβές πέτρες να μιλήσουν και να αποκαλύψουν το λησμονημένο τους παρελθόν» Χρόνος, παρελθόν αλλά και παρόν: πολιτικές επανανοηματοδότησης του παρελθόντος Η πολυσημία των αντικειμένων & η δυναμική της ερμηνείας Τα αντικείμενα ως κείμενα (κειμενική διάσταση). Μπορούν να αναγνωσθούν και να ερμηνευτούν όπως τα γραπτά κείμενα, ως σημεία ενός συστήματος επικοινωνίας (Πολυσημία των αντικειμένων Jacques Derrida)

Εννοιολογική ρευστότητα Τί είναι το μουσείο; Πώς λειτουργεί; Γιατί πρέπει να υπάρχει ένα μουσείο; Αμφιλεγόμενες μορφές σύγχρονης μουσειακής δράσης Παράμετροι: αισθητική, γνωσιακή, ιδεολογική οργάνωση της εμπειρίας Η σπουδαιότητα της μουσειακής αναπαράστασης και πολιτικής: ποιός αφηγείται, τί επιλέγει να αναδείξει ή να καταδικάσει στη λήθη και γιατί; Η εκθεσιακή δράση αρθρώνεται με αφηγηματικούς όρους. Ένα μουσείο προσπαθεί να «αφηγηθεί» τον πολιτισμό μιας ομάδας ή μιας εποχής

Τα μουσεία ως «τόποι» οργάνωσης και προβολής ιδεολογιών Το μουσείο διαντιδρά με τους επισκέπτες Την τοπική κοινωνία Τις ευρύτερες κοινωνικές-πολιτικές και οικονομικές συνθήκες Η προσέγγιση των μουσείων ως ιδεολογικών/εθνικών μηχανισμών (Anderson, 1983) και η «επινόηση της παράδοσης» (Hobsbawm & Ranger, 1983)

Benett, 1995, The Birth of the Museum: History, Theory, Politics Δανείζεται τις έννοιες της πειθαρχίας και του κοινωνικού ελέγχου μέσα σε συγκεκριμένους δημόσιους χώρους από τον M. Foucault (συνέδεσε το δίπολο γνώση-εξουσία με την οπτική θεωρία δηλ. ό,τι βλέπει κάποιος είναι αυτό που οι ευρύτερες δομές, γνωσιακές και πολιτικές του υπαγορεύουν). Πειθαρχημένη συμπεριφορά, ελεγχόμενες διαδρομές που χαρακτηρίζουν τη μουσειακή εμπειρία. Εντέλει επιτυγχάνεται η ιδεολογική συμπόρευση του επισκέπτη με κοινά αποδεκτές αξίες όπως της μόρφωσης, του έθνους, της προόδου…

Η σημασία της επίσκεψης P. Bourdieu, Η Διάκριση, 1979 (κοινωνική έξη, Habitus, πολιτισμικό κεφάλαιο του ατόμου) Bourdieu, Darbel, 1966, For the love of Art, η πρόσβαση στα μουσεία, η επισκεψιμότητα και η συνάρτηση τους με τις κοινωνικές διακρίσεις. Το «γούστο» ενός καλλιεργημένου κοινού