ΤΟ ΣΥΧΡΟΝΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ/ΤΑΞΗ Τασούλα Τσιλιμένη Επίκουρος Καθ. Παν. Θεσσαλίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
ΤΟ ΣΥΧΡΟΝΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ/ΤΑΞΗ Τασούλα Τσιλιμένη Επίκουρος Καθ. Παν. Θεσσαλίας
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Tο project από τα μάτια των μαθητών ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑ Το καλοκαίρι του 2011, όταν άκουγα στην τηλεόραση για ένα καινούριο μάθημα– την ερευνητική.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
Βασικοί παιδαγωγικοί όροι
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
TEXNH Γιάννης Παπαδόπουλος – Ζωή Ζαφειροπούλου Φιλόλογοι.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Αθήνα, Νοέμβριος 2011 Το ηλεκτρο-δωμάτιο: ένα διαδραστικό παιχνίδι για τον ηλεκτρισμό Μαρίνα Τομαρά MEd, Εκπαιδευτικός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος,
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Είναι άδικο: M ία π ροσέγγιση της έννοιας της αδικίας μέσα από μια αφήγηση Νηπιαγωγός : Αμαλία Παππά 10 ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Θήβας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Β΄ ΤΑΞΗ 2 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΙΓΙΝΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ ΒΑΛΑΣΗ ΑΚΡΙΒΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ.
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Αφήγηση αφήγηση.
Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές
ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ.
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
501. Εξέλιξη των ιδεών στις φυσικές επιστήμες
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Εκπαιδεύοντας τον παππού στο διαδίκτυο
Διάλεξη 9η Αύξηση του αριθμού των ρεαλιστικών απεικονίσεων στα σχολικά εγχειρίδια Αναπ. Καθηγητής Γ. Πλειός.
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
Επιμόρφωση Πληροφορικών Βαγγέλης Κανίδης
Η εξέλιξη των θεωριών του Jim Cummins (α’)
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Οι απόψεις των μαθητών του σχολείου μας για τα βιντεοπαιχνίδια
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΤΟ ΣΥΧΡΟΝΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΚΑΙ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ/ΤΑΞΗ Τασούλα Τσιλιμένη Επίκουρος Καθ. Παν. Θεσσαλίας

Το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο ανήκει στον ευρύτερο χώρο του παιδικού βιβλίου και αποτελεί μια κατηγορία, η οποία διαθέτει τη δική της δυναμική και τη δική της αυτοτέλεια, ως αποτέλεσμα ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που το διέπουν. Διερευνώντας την εξέλιξή του, ιδιαίτερα όπως αυτό διαμορφώθηκε την τελευταία εικοσαετία, διαπιστώνουμε τη σημαντική θέση που κατέχει ανάμεσα στα άλλα είδη παιδικού βιβλίου.

Οι αιτίες και οι λόγοι της ανάπτυξής του είναι πολλοί. Μεταξύ αυτών σημειώνουμε την παιδοκεντρική τάση όλων των επιστημών και τα νέα προγράμματα σπουδών στο χώρο της εκπαίδευσης που σχετίζονται με τον γραμματισμό των παιδιών (Διαθεματικότητα, Γλώσσα, δανειστική βιβλιοθήκη κ.α.) Οι αιτίες και οι λόγοι της ανάπτυξής του είναι πολλοί. Μεταξύ αυτών σημειώνουμε την παιδοκεντρική τάση όλων των επιστημών και τα νέα προγράμματα σπουδών στο χώρο της εκπαίδευσης που σχετίζονται με τον γραμματισμό των παιδιών (Διαθεματικότητα, Γλώσσα, δανειστική βιβλιοθήκη κ.α.)

Το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο, ως πεδίο συνύπαρξης δυο τεχνών, του λόγου και της ζωγραφικής, τα τελευταία χρόνια γίνεται αντικείμενο συστηματικής έρευνας η οποία ξεπερνά τα όρια της παιδαγωγικής λειτουργίας του βιβλίου και εξετάζει θέματα που αφορούν όχι μόνο την εικόνα και τη σχέση της με το κείμενο, αλλά και άλλα ζητήματα, όπως την αισθητική. Το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο, ως πεδίο συνύπαρξης δυο τεχνών, του λόγου και της ζωγραφικής, τα τελευταία χρόνια γίνεται αντικείμενο συστηματικής έρευνας η οποία ξεπερνά τα όρια της παιδαγωγικής λειτουργίας του βιβλίου και εξετάζει θέματα που αφορούν όχι μόνο την εικόνα και τη σχέση της με το κείμενο, αλλά και άλλα ζητήματα, όπως την αισθητική.

Μελέτες, όπως αυτή του Nodelman(1996), Μελέτες, όπως αυτή του Nodelman(1996), ο οποίος διερευνά από σημασιολογικής πλευράς το εικονογραφημένο, ο οποίος διερευνά από σημασιολογικής πλευράς το εικονογραφημένο, της Luckens(1995), που εξετάζει δομικά στοιχεία, του Hunt, ο οποίος επισημαίνει την ιδιαιτερότητα του εικονογραφημένου, της Luckens(1995), που εξετάζει δομικά στοιχεία, του Hunt, ο οποίος επισημαίνει την ιδιαιτερότητα του εικονογραφημένου, της Doonam(1991), των Nikolayeva-Scott(2001) που ασχολούνται με την αλληλεπίδραση της εικόνας και του κειμένου κάτω από ένα ταξινομικό σχήμα συμμετρίας, ενίσχυσης, αντίστιξης, αντιπαράθεσης, της Doonam(1991), των Nikolayeva-Scott(2001) που ασχολούνται με την αλληλεπίδραση της εικόνας και του κειμένου κάτω από ένα ταξινομικό σχήμα συμμετρίας, ενίσχυσης, αντίστιξης, αντιπαράθεσης, της Agosto(2001) για την αλληλένδετη αφήγηση εικόνας- κειμένου, έχουν θέσει βασικούς προβληματισμούς. της Agosto(2001) για την αλληλένδετη αφήγηση εικόνας- κειμένου, έχουν θέσει βασικούς προβληματισμούς.

Η αύξηση του ενδιαφέροντος γύρω από το εικονογραφημένο βιβλίο αποδεικνύει την σπουδαιότητα της πολυεπίπεδης επίδρασης που ασκεί στον αναγνώστη. Η σχέση εικόνας και κειμένου, οι όποιες τεχνοτροπίες που ακολουθούν οι δημιουργοί, οι τρόποι προσέγγισης αυτών των βιβλίων, η ικανότητα του αναγνώστη να ερμηνεύει την εικόνα, είναι κάποιοι από τους προβληματισμούς που τίθενται και δημιουργούν εστίες συζητήσεων. Η αύξηση του ενδιαφέροντος γύρω από το εικονογραφημένο βιβλίο αποδεικνύει την σπουδαιότητα της πολυεπίπεδης επίδρασης που ασκεί στον αναγνώστη. Η σχέση εικόνας και κειμένου, οι όποιες τεχνοτροπίες που ακολουθούν οι δημιουργοί, οι τρόποι προσέγγισης αυτών των βιβλίων, η ικανότητα του αναγνώστη να ερμηνεύει την εικόνα, είναι κάποιοι από τους προβληματισμούς που τίθενται και δημιουργούν εστίες συζητήσεων.

Μια διευκρίνηση Σήμερα τα περισσότερα παιδικά βιβλία είναι εικονογραφημένα. Η απλή παρουσία της εικόνας σε ένα βιβλίο, δεν το κατατάσσει απαραίτητα και στην κατηγορία του εικονογραφημένου βιβλίου. Σήμερα τα περισσότερα παιδικά βιβλία είναι εικονογραφημένα. Η απλή παρουσία της εικόνας σε ένα βιβλίο, δεν το κατατάσσει απαραίτητα και στην κατηγορία του εικονογραφημένου βιβλίου. Είναι η λειτουργικότητα της εικόνας που το κατηγοριοποιεί και πάλι εν μέρει. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με άλλες παραμέτρους κάνει δυσχερή την προσπάθεια απόδοσης ενός ορισμού αυτού του είδους βιβλίου. Κι αυτό γιατί στο εικονογραφημένο εμπεριέχεται ένα πλήθος βιβλίων με ετερόκλητα στοιχεία που ανήκουν σε διαφορετικές υποκατηγορίες (λογοτεχνικά και μη λογοτεχνικά είδη βιβλίων). Είναι η λειτουργικότητα της εικόνας που το κατηγοριοποιεί και πάλι εν μέρει. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με άλλες παραμέτρους κάνει δυσχερή την προσπάθεια απόδοσης ενός ορισμού αυτού του είδους βιβλίου. Κι αυτό γιατί στο εικονογραφημένο εμπεριέχεται ένα πλήθος βιβλίων με ετερόκλητα στοιχεία που ανήκουν σε διαφορετικές υποκατηγορίες (λογοτεχνικά και μη λογοτεχνικά είδη βιβλίων).

Προς έναν εννοιολογικό ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ Αρχικά το στοιχείο που λαμβάνονταν υπόψη για τον εννοιολογικό προσδιορισμό ήταν η αναλογία εικόνας και κειμένου. Οι έρευνας όμως έδειξαν ότι αυτό που καθορίζει το εικονογραφημένο δεν είναι τόσο η ποσότητα όσο η λειτουργικότητα της εικόνας μέσα στο κείμενο. Αρχικά το στοιχείο που λαμβάνονταν υπόψη για τον εννοιολογικό προσδιορισμό ήταν η αναλογία εικόνας και κειμένου. Οι έρευνας όμως έδειξαν ότι αυτό που καθορίζει το εικονογραφημένο δεν είναι τόσο η ποσότητα όσο η λειτουργικότητα της εικόνας μέσα στο κείμενο. Η συζήτηση για την ορολογία απασχολεί διεθνώς τους ερευνητές καθώς μένουν ακόμη πολλά ζητήματα ανοιχτά και υπό συζήτηση. Η συζήτηση για την ορολογία απασχολεί διεθνώς τους ερευνητές καθώς μένουν ακόμη πολλά ζητήματα ανοιχτά και υπό συζήτηση.

Στην ελλάδα χρησιμοποιείται ο ίδιος όρος και για το illustrated book(υπερέχει το κείμενο, η ιστορία εξελίσσεται μέσα στις λέξεις) και για το picture book(το τελικό προϊόν είναι συνεργασία εικόνας και κειμένου γιατί κανένα από μόνο του δεν αποδίδει την αληθινή εκδοχή). Τα όρια μεταξύ των δυο αυτών κατηγοριών δεν είναι διακριτά. Στην ελλάδα χρησιμοποιείται ο ίδιος όρος και για το illustrated book(υπερέχει το κείμενο, η ιστορία εξελίσσεται μέσα στις λέξεις) και για το picture book(το τελικό προϊόν είναι συνεργασία εικόνας και κειμένου γιατί κανένα από μόνο του δεν αποδίδει την αληθινή εκδοχή). Τα όρια μεταξύ των δυο αυτών κατηγοριών δεν είναι διακριτά.

Σύμφωνα με τον Perry Nodelman(1990), τα «εικονογραφημένα βιβλία παρέχουν πληροφορίες ή αφηγούνται ιστορίες μέσα από μια σειρά πολλαπλών εικόνων που συνδυάζονται με αποσπάσματα κειμένου ή ακόμη χωρίς κείμενο». Σύμφωνα με τον Perry Nodelman(1990), τα «εικονογραφημένα βιβλία παρέχουν πληροφορίες ή αφηγούνται ιστορίες μέσα από μια σειρά πολλαπλών εικόνων που συνδυάζονται με αποσπάσματα κειμένου ή ακόμη χωρίς κείμενο».

Το εικονογραφημένο βιβλίο αποτελεί μια ειδική κατηγορία βιβλίου λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του (ενδοκειμενικών και εξωκειμενικών) και κυρίως λόγω της λειτουργικότητας της εικόνας. Συνήθως πρόκειται για μια ιστορία που γίνεται κατανοητή με τον συνδυασμό εικονογραφικού και κειμενικού σώματος. Απευθύνεται κυρίως σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με σκοπό να ψυχαγωγήσει και να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη σε αξίες, μέσω εικόνας και κειμένου. Το εικονογραφημένο βιβλίο αποτελεί μια ειδική κατηγορία βιβλίου λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του (ενδοκειμενικών και εξωκειμενικών) και κυρίως λόγω της λειτουργικότητας της εικόνας. Συνήθως πρόκειται για μια ιστορία που γίνεται κατανοητή με τον συνδυασμό εικονογραφικού και κειμενικού σώματος. Απευθύνεται κυρίως σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας με σκοπό να ψυχαγωγήσει και να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη σε αξίες, μέσω εικόνας και κειμένου.

Η παρουσία της εικόνας Γενικά επισημαίνουμε περιπτώσεις κατά τις οποίες: α) η εικόνα «αναμεταδίδει» ό,τι και το κείμενο, με αποτέλεσμα να ενισχύεται το δεύτερο α) η εικόνα «αναμεταδίδει» ό,τι και το κείμενο, με αποτέλεσμα να ενισχύεται το δεύτερο β) η εικόνα αναλαμβάνει έναν διευκρινιστικό και βοηθητικό ρόλο β) η εικόνα αναλαμβάνει έναν διευκρινιστικό και βοηθητικό ρόλο γ) η αφηγηματική φωνής της εικόνας ξεπερνά όσα το κείμενο εξιστορεί γ) η αφηγηματική φωνής της εικόνας ξεπερνά όσα το κείμενο εξιστορεί δ) η εικονογράφηση αφηγείται αυτόνομα και συμβολικά δ) η εικονογράφηση αφηγείται αυτόνομα και συμβολικά ε) η εικονογράφηση είναι ένα σωστό εικαστικό γεγονός ε) η εικονογράφηση είναι ένα σωστό εικαστικό γεγονός

Σε γενικές γραμμές η σχέση εικόνας και κειμένου ολοένα και διευρύνεται περισσότερο, γεγονός που λειτουργεί υπέρ της αυτονομίας της εικόνας. Η εικόνα αποκτά δική της αφηγηματική δομή και προκαλεί τον αναγνώστη σε μια «άλλη» αφήγηση, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται η κριτική ικανότητα και η ευρηματικότητα στους αναγνώστες. Σε γενικές γραμμές η σχέση εικόνας και κειμένου ολοένα και διευρύνεται περισσότερο, γεγονός που λειτουργεί υπέρ της αυτονομίας της εικόνας. Η εικόνα αποκτά δική της αφηγηματική δομή και προκαλεί τον αναγνώστη σε μια «άλλη» αφήγηση, με αποτέλεσμα να καλλιεργείται η κριτική ικανότητα και η ευρηματικότητα στους αναγνώστες. Έτσι π.χ. στο βιβλίο με τίτλο Σςςς σιγά Αη- Βασίλη, από την πρώτη κιόλας εικόνα εμφανίζεται ένα ποντίκι, το οποίο σε κάθε εικόνα είναι παρών και συμμετέχει με τους άλλους ήρωες στα δρώμενα, χωρίς όμως να αναφέρεται η παρουσία του στο κείμενο.

Στο βιβλίο Αύριο είναι Χριστούγεννα (Κλαιρ Μαζυρέλ & Μαρί Ανρί), το κείμενο αναφέρει «όμως ο Δεινοσαυρούλης, η Νταίζη, ο Αρλεκίνος, η Κοκκινούλα, ο Καραμελένιος κι ο Καροτούλης δεν είναι στα κρεβατάκια τους». Δεν αποκαλύπτει που βρίσκονται. Είναι η εικόνα που φανερώνει στον αναγνώστη που είναι και τι κάνουν οι ήρωες. Στο βιβλίο Αύριο είναι Χριστούγεννα (Κλαιρ Μαζυρέλ & Μαρί Ανρί), το κείμενο αναφέρει «όμως ο Δεινοσαυρούλης, η Νταίζη, ο Αρλεκίνος, η Κοκκινούλα, ο Καραμελένιος κι ο Καροτούλης δεν είναι στα κρεβατάκια τους». Δεν αποκαλύπτει που βρίσκονται. Είναι η εικόνα που φανερώνει στον αναγνώστη που είναι και τι κάνουν οι ήρωες.

Τέσσερεις Μύθοι για το εικονογραφημένο 1. «Διαβάζεται εύκολα και γρήγορα, αφού έχει λίγο κείμενο και εικόνες» 2. «Οι εικόνες διαθέτουν αφηγηματική λειτουργία πάντα» 3. «Οι εικόνες οφείλουν να είναι όμορφες» 4. «Είναι κατάλληλο μόνο για τα μικρά παιδιά»

1. «Διαβάζεται εύκολα και γρήγορα, αφού έχει λίγο κείμενο και εικόνες» 1. «Διαβάζεται εύκολα και γρήγορα, αφού έχει λίγο κείμενο και εικόνες» Η ανάγνωση ενός εικονογραφημένου (εικόνα και κείμενο) είναι μια πολύπλοκη πράξη που απαιτεί εξοικείωση του αναγνώστη με συγκεκριμένες συμβάσεις τόσο του γραπτού λόγου (λεκτικός γραμματισμός), όσο και της εικόνας (εικονογραφικός γραμματισμός). Η απροσδιοριστία της εικόνας απαιτεί την ερμηνεία από τον αναγνώστη. Η ερμηνεία του κειμένου από τον εικονογράφο συχνά γίνεται με πρωτότυπο τρόπο, ο οποίος οδηγεί σε μια σημασιολογική απόδοσή του μέσω της εικόνας. Η ανάγνωση ενός εικονογραφημένου (εικόνα και κείμενο) είναι μια πολύπλοκη πράξη που απαιτεί εξοικείωση του αναγνώστη με συγκεκριμένες συμβάσεις τόσο του γραπτού λόγου (λεκτικός γραμματισμός), όσο και της εικόνας (εικονογραφικός γραμματισμός). Η απροσδιοριστία της εικόνας απαιτεί την ερμηνεία από τον αναγνώστη. Η ερμηνεία του κειμένου από τον εικονογράφο συχνά γίνεται με πρωτότυπο τρόπο, ο οποίος οδηγεί σε μια σημασιολογική απόδοσή του μέσω της εικόνας.

Παράδειγμα ο A. Browne (συγγραφέας& εικονογράφος) Παράδειγμα ο A. Browne (συγγραφέας& εικονογράφος) Το έργο του έχει χαρακτηρισθεί αντικομφορμιστικό και ευρηματικό τόσο για τα θέματα όσο και για την εικονογράφηση. Το έργο του έχει χαρακτηρισθεί αντικομφορμιστικό και ευρηματικό τόσο για τα θέματα όσο και για την εικονογράφηση. Τo βιβλίο του π.χ. «Bear Hunt» χαρακτηρίζεται από οπτικούς γρίφους και παραδοξότητες. Ο αναγνώστης διέρχεται με ευκολία ένα σχεδόν ανύπαρκτο κείμενο και παρατηρώντας την εικόνα εκλαμβάνει την απεικόνιση του κειμένου, αλλά ταυτόχρονα ανακαλύπτει παράξενα αντικείμενα που μπλέκονται μεταξύ τους (σπίρτα, φλιτζάνια, χείλη, παπιγιόν, παπούτσια στη θέση των φύλλων κ.α.) Τo βιβλίο του π.χ. «Bear Hunt» χαρακτηρίζεται από οπτικούς γρίφους και παραδοξότητες. Ο αναγνώστης διέρχεται με ευκολία ένα σχεδόν ανύπαρκτο κείμενο και παρατηρώντας την εικόνα εκλαμβάνει την απεικόνιση του κειμένου, αλλά ταυτόχρονα ανακαλύπτει παράξενα αντικείμενα που μπλέκονται μεταξύ τους (σπίρτα, φλιτζάνια, χείλη, παπιγιόν, παπούτσια στη θέση των φύλλων κ.α.)

2. «Οι εικόνες διαθέτουν αφηγηματική λειτουργία πάντα» Αναμφίβολα οι εικόνες συμβάλλουν στην αφηγηματική εξέλιξη της ιστορίας. Συμβαίνει όμως κάποιοι εικονογράφοι να προτιμούν μια επιλεκτική απόδοση γεγονότων/δορυφόρων της ιστορίας και όχι γεγονότα/πυρήνες που προωθούν τη δράση. Στις περιπτώσεις αυτές η εικονογράφηση ανακόπτει τη δράση και οδηγεί τον αναγνώστη σε έναν άλλο κώδικα. Αναμφίβολα οι εικόνες συμβάλλουν στην αφηγηματική εξέλιξη της ιστορίας. Συμβαίνει όμως κάποιοι εικονογράφοι να προτιμούν μια επιλεκτική απόδοση γεγονότων/δορυφόρων της ιστορίας και όχι γεγονότα/πυρήνες που προωθούν τη δράση. Στις περιπτώσεις αυτές η εικονογράφηση ανακόπτει τη δράση και οδηγεί τον αναγνώστη σε έναν άλλο κώδικα. π.χ. «Κιβωτός Νώε»,Zwerger π.χ. «Κιβωτός Νώε»,Zwerger Το κείμενο σε γ΄πρόσωπη αφήγηση δίνει την είσοδο των ζώων στην κιβωτό: «…Από όλες τις γωνιές της γης, δυο ζώα από κάθε είδος, ένα θηλυκό κι ένα αρσενικό, ήρθαν και μπήκαν στην κιβωτό». Τρεις εικόνες αντίστοιχα με τη μορφή πίνακα, τα ίδια ταξινομούνται με βάση τα ΦΥΣΙΚΑ τους χαρακτηριστικά (με διάστικτο σώμα)και ο αναγνώστης νομίζει ότι περνά σε ένα άλλο τύπο βιβλίου επιστημονικού περιεχομένου, όπως θα το παρουσίαζε ένας ζωολόγος.

3. «Οι εικόνες οφείλουν να είναι όμορφες» Οι εικόνες οφείλουν από παιδαγωγική σκοπιά να είναι αξιόλογες αισθητικά. Η επιλογή του «ωραίου» δεν εμπεριέχει απαραίτητα και το «αισθητικό»(E.H.Gombrich). Η τέχνη παραμένει τέχνη κι όταν απεικονίζει άσχημες μορφές (αντίθεση έργων Ραφαήλ και Γκόγια). Οι εικόνες οφείλουν από παιδαγωγική σκοπιά να είναι αξιόλογες αισθητικά. Η επιλογή του «ωραίου» δεν εμπεριέχει απαραίτητα και το «αισθητικό»(E.H.Gombrich). Η τέχνη παραμένει τέχνη κι όταν απεικονίζει άσχημες μορφές (αντίθεση έργων Ραφαήλ και Γκόγια). Οι ενήλικες, ως διαμεσολαβητές/αγοραστές, συχνά καταδικάζουν ένα βιβλίο που δεν αντιστοιχεί στη δική τους αισθητική προτίμηση, καθηλώνοντας έτσι τα παιδιά σε κάτι καινοφανές. Η επιλογή βιβλίων με καθαρά καλλιτεχνικά κριτήρια έχει περισσότερα να προσφέρει στον τομέα της αισθητικής καλλιέργειας. Οι ενήλικες, ως διαμεσολαβητές/αγοραστές, συχνά καταδικάζουν ένα βιβλίο που δεν αντιστοιχεί στη δική τους αισθητική προτίμηση, καθηλώνοντας έτσι τα παιδιά σε κάτι καινοφανές. Η επιλογή βιβλίων με καθαρά καλλιτεχνικά κριτήρια έχει περισσότερα να προσφέρει στον τομέα της αισθητικής καλλιέργειας.

4. «Είναι κατάλληλο μόνο για τα μικρά παιδιά» Η ταξινόμηση ενός εικονογραφημένου βιβλίου με κριτήριο την ηλικία είναι επίπλαστη και συχνά αποδεικνύεται ανακριβής, καθώς συμβαίνει συχνά αυτά να διαθέτουν στοιχεία που ικανοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό τον ενήλικα αναγνώστη (παράδειγμα στο τέλος) Η ταξινόμηση ενός εικονογραφημένου βιβλίου με κριτήριο την ηλικία είναι επίπλαστη και συχνά αποδεικνύεται ανακριβής, καθώς συμβαίνει συχνά αυτά να διαθέτουν στοιχεία που ικανοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό τον ενήλικα αναγνώστη (παράδειγμα στο τέλος)

Κριτήρια αξιολόγησης Είναι η εικονογράφηση αντίστοιχη της αντιληπτικότητας των αναγνωστών; Είναι η εικονογράφηση αντίστοιχη της αντιληπτικότητας των αναγνωστών; Συμβάλλουν οι εικόνες στην πλοκή και πρόθεση της ιστορίας; Συμβάλλουν οι εικόνες στην πλοκή και πρόθεση της ιστορίας; Αποφεύγεται η προβολή στερεοτύπων (φυλετική και σεξιστική); Αποφεύγεται η προβολή στερεοτύπων (φυλετική και σεξιστική); Ποιός ο βαθμός ρεαλισμού εικόνας και κειμένου Ποιός ο βαθμός ρεαλισμού εικόνας και κειμένου Η εικονογράφηση προάγει την αισθητική και κριτική ικανότητα; Η εικονογράφηση προάγει την αισθητική και κριτική ικανότητα; Η εικονογράφηση χαρακτηρίζεται από ακρίβεια ως προς αυτό που απεικονίζει; Η εικονογράφηση χαρακτηρίζεται από ακρίβεια ως προς αυτό που απεικονίζει;

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟΥ Α. Θεματολογία (γενική): Α. Θεματολογία (γενική): Γενικά τα θέματα σχετίζονται με τα ενδιαφέροντα της ηλικίας του μικρού παιδιού. Συγκεκριμένα αναφέρονται: α) οικογένεια, από την προσωπική ζωή του παιδιού (προσαρμογή στο σχολείο) β) κοινωνικά ζητήματα (φιλία, ειρήνη) γ) προστασία περιβάλλοντος κ.α.

α) Απώλεια-θάνατος β) πόλεμος γ) διαφορετικότητα Σύγχρονα θέματα (ο ρεαλισμός)

α) ΑΠΩΛΕΙΑ/ΘΑΝΑΤΟΣ Αρχικά τα βιβλία διαπραγματεύονταν τον θάνατο ζώων. Αρχικά τα βιβλία διαπραγματεύονταν τον θάνατο ζώων. Στη συνέχεια η αναφορά πέρασε στον θάνατο του παππού, της γιαγιάς.

Ερωτήματα για τον τρόπο προσέγγισης του θανάτου από τα βιβλία (Aradine, 1976) Είναι το περιεχόμενο και η γλώσσα που χρησιμοποιείται κατάλληλη για το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού; Είναι το περιεχόμενο και η γλώσσα που χρησιμοποιείται κατάλληλη για το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού; Ποια είναι η κατανόηση του θανάτου από το παιδί σε κάθε αναπτυξιακό του στάδιο; Ποια είναι η κατανόηση του θανάτου από το παιδί σε κάθε αναπτυξιακό του στάδιο; Πως παρουσιάζεται το υλικό του βιβλίου; (κείμενο, εικονογράφηση, γλώσσα). Πως παρουσιάζεται το υλικό του βιβλίου; (κείμενο, εικονογράφηση, γλώσσα). Είναι το βιβλίο σύμφωνο με τον πολιτισμό που απεικονίζει; Είναι το βιβλίο σύμφωνο με τον πολιτισμό που απεικονίζει; Το βιβλίο μας μιλάει για τη συμπεριφορά πραγματικών ανθρώπων; Το βιβλίο μας μιλάει για τη συμπεριφορά πραγματικών ανθρώπων; Είναι τα συναισθήματα που παρουσιάζονται ρεαλιστικά; Είναι τα συναισθήματα που παρουσιάζονται ρεαλιστικά; Τι μήνυμα θα πάρει το παιδί από το βιβλίο; Τι μήνυμα θα πάρει το παιδί από το βιβλίο; Πως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το βιβλίο με τα παιδιά με τον καλύτερο τρόπο; Πως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το βιβλίο με τα παιδιά με τον καλύτερο τρόπο; Πως ορίζεται ο θάνατος από το βιβλίο; Πως ορίζεται ο θάνατος από το βιβλίο; Τι συναισθήματα αναφέρονται; Τι συναισθήματα αναφέρονται;

β) πόλεμος Σύγχρονοι συγγραφείς ασχολούνται με την παρουσίαση του πολέμου. Σύγχρονοι συγγραφείς ασχολούνται με την παρουσίαση του πολέμου. Ανάμεσά τους και ο Ευγ. Τριβιζάς με τη «αντιπολεμική σειρά», όπως την ονομάζει «Ταρατατζούμ, τζουμ τζουμ», εκδ. Μίνωας. Ο Τριβιζάς διαφοροποιείται από τους άλλους στο γεγονός ότι χρησιμοποιεί την παρωδία ως βασικό στοιχείο της μυθοπλασίας. Ανάμεσά τους και ο Ευγ. Τριβιζάς με τη «αντιπολεμική σειρά», όπως την ονομάζει «Ταρατατζούμ, τζουμ τζουμ», εκδ. Μίνωας. Ο Τριβιζάς διαφοροποιείται από τους άλλους στο γεγονός ότι χρησιμοποιεί την παρωδία ως βασικό στοιχείο της μυθοπλασίας.

Η ρεαλιστική απεικόνιση του πολέμου είναι το ζητούμενο. Το βιβλίο που διαθέτει την μεγαλύτερη αληθοφάνεια με τη μορφή ρεπορτάζ είναι: Ο μικρός στρατιώτης, Φέιρεπτ, Σύγχρονοι Ορίζοντες

Η εικονογράφηση είναι πιο εύγλωτη και αποκαλύπτει όσα το κείμενο δεν τολμά. Η εικονογράφηση είναι πιο εύγλωτη και αποκαλύπτει όσα το κείμενο δεν τολμά. π.χ. στο βιβλίο «Πόλεμος χωρίς αιτία»(E. Battut,Μεταίχμιο). π.χ. στο βιβλίο «Πόλεμος χωρίς αιτία»(E. Battut,Μεταίχμιο).

γ) διαφορετικότητα Κυρίως τα εικονογραφημένα εστιάζουν σε: Κυρίως τα εικονογραφημένα εστιάζουν σε: α) σωματική αναπηρία β) δικαίωμα στο διαφορετικό(ενδυμασία π.χ) γ) μετανάστευση(«άλλος»)

Γενική επισήμανση: Γενική επισήμανση: Ο διαφορετικός γίνεται αποδεκτός συνήθως γιατί αποδεικνύεται ότι διαθέτει. καταφέρνει κάτι ξεχωριστό. ΓΕΝΙΚΑ Τα κείμενα μπορεί να θεωρηθούν ότι έχουν κοινό παρονομαστή την ανατροπή της επικρατούσας άποψης για την πολιτισμική ομοιογένεια και ομοιομορφία και ότι αποτελούν πηγές ανάπτυξης πλουραλιστικότητας και πολυφωνίας. Τα κείμενα μπορεί να θεωρηθούν ότι έχουν κοινό παρονομαστή την ανατροπή της επικρατούσας άποψης για την πολιτισμική ομοιογένεια και ομοιομορφία και ότι αποτελούν πηγές ανάπτυξης πλουραλιστικότητας και πολυφωνίας.

Β. Πολυτροπικότητα/Διακειμενικότητα/ Ανατροπή Κείμενο και εικονογράφηση συλλειτουργούν και συχνά «συναγωνίζονται», ώστε να αποδώσουν πιο εύγλωττες νοηματικές διαστάσεις και να υποβάλλουν τον αναγνώστη σε έντονες ψυχικές και διανοητικές διεργασίες. Κείμενο και εικόνα «αφηγούνται» ηθικές και αισθητικές αξίες, χρησιμοποιώντας άμεσες ή λανθάνουσες αναφορές σε άλλα κείμενα και γενικά έργα τέχνης (μουσική, ποίηση, ζωγραφική, κινημ. Ταινίες κ.α.) Κείμενο και εικονογράφηση συλλειτουργούν και συχνά «συναγωνίζονται», ώστε να αποδώσουν πιο εύγλωττες νοηματικές διαστάσεις και να υποβάλλουν τον αναγνώστη σε έντονες ψυχικές και διανοητικές διεργασίες. Κείμενο και εικόνα «αφηγούνται» ηθικές και αισθητικές αξίες, χρησιμοποιώντας άμεσες ή λανθάνουσες αναφορές σε άλλα κείμενα και γενικά έργα τέχνης (μουσική, ποίηση, ζωγραφική, κινημ. Ταινίες κ.α.)

Σύντομος ορισμός της διακειμενικότητας ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ είναι «το δίκτυο των λειτουργιών που συγκροτεί και ρυθμίζει τις σχέσεις μεταξύ του κειμένου και του διακειμένου»(Michael Riffaterre 1990). ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ είναι «το δίκτυο των λειτουργιών που συγκροτεί και ρυθμίζει τις σχέσεις μεταξύ του κειμένου και του διακειμένου»(Michael Riffaterre 1990). Eίναι η συγχρονική και διαχρονική σχέση συνύπαρξης και διαρκούς επικοινωνίας ανάμεσα στα κείμενα, που διέπει τη δημιουργία τους αλλά και την ανάγνωσή τους( Ζερβού 1996) Eίναι η συγχρονική και διαχρονική σχέση συνύπαρξης και διαρκούς επικοινωνίας ανάμεσα στα κείμενα, που διέπει τη δημιουργία τους αλλά και την ανάγνωσή τους( Ζερβού 1996)

Α) κάθε συγγραφέας είναι αναγνώστης κειμένων πριν γίνει δημιουργός Α) κάθε συγγραφέας είναι αναγνώστης κειμένων πριν γίνει δημιουργός Β) το νόημα που παράγεται κατά την διαδικασία της ανάγνωσης είναι προϊόν μιας ΑΛΛΗΛΟ-ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ του υλικού που περιέχεται σε ένα κείμενο και της αναγνωστικής εμπειρίας από άλλα κείμενα την οποία προσκομίζει ο αναγνώστης. Β) το νόημα που παράγεται κατά την διαδικασία της ανάγνωσης είναι προϊόν μιας ΑΛΛΗΛΟ-ΓΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ του υλικού που περιέχεται σε ένα κείμενο και της αναγνωστικής εμπειρίας από άλλα κείμενα την οποία προσκομίζει ο αναγνώστης. Μια έμμεση αναφορά σε ένα κείμενο που δε γνωρίζει ο αναγνώστης θα παραμείνει «εν υπνώσει», περιμένοντας τον αναγνώστη που θα την αξιοποιήσει. Μια έμμεση αναφορά σε ένα κείμενο που δε γνωρίζει ο αναγνώστης θα παραμείνει «εν υπνώσει», περιμένοντας τον αναγνώστη που θα την αξιοποιήσει.

ΕΚΦΑΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑΣ Α) εγγραφή ενός κειμένου μέσα σε ένα άλλο υπό μορφή αποσπασμάτων ή αναφορών Α) εγγραφή ενός κειμένου μέσα σε ένα άλλο υπό μορφή αποσπασμάτων ή αναφορών Β) διασκευή ενός κειμένου Β) διασκευή ενός κειμένου Γ) μεταγραφή.ανατροπή,υπονόμευση ενός κειμένου Γ) μεταγραφή.ανατροπή,υπονόμευση ενός κειμένου Δ) πλήρης μετουσίωση κειμένου π.χ. σε κινημ. ταινία, γελοιογραφία κ.λπ) Δ) πλήρης μετουσίωση κειμένου π.χ. σε κινημ. ταινία, γελοιογραφία κ.λπ)

(ΚΑΙ) Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ (ΚΑΙ) Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ Ευγ. Τριβιζάς: Ευγ. Τριβιζάς: α. Η πριγκίπισσα και το βατραχάκι (ανατροπή του στερεότυπου της γυναίκας) β.Τα τρία μικρά λυκάκια, (ανατροπή της ιδεολογίας περί σταθερότητας του «κακού»)

Ο λύκος που έγινε…αρνάκι Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση και η συμπεριφορά του απέναντι σε αυτή, έστρεψε τις επιστήμες της αγωγής και όσες στρέφονται περί αυτής, σε προβληματισμούς, δράσεις και προτάσεις για εφαρμογή προγραμμάτων, τα οποία θα ευαισθητοποιούσαν τον μελλοντικό πολίτη του πλανήτη γύρω από σχετικά με το περιβάλλον θέματα. Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση και η συμπεριφορά του απέναντι σε αυτή, έστρεψε τις επιστήμες της αγωγής και όσες στρέφονται περί αυτής, σε προβληματισμούς, δράσεις και προτάσεις για εφαρμογή προγραμμάτων, τα οποία θα ευαισθητοποιούσαν τον μελλοντικό πολίτη του πλανήτη γύρω από σχετικά με το περιβάλλον θέματα. Στο πλαίσιο αυτό και στο βαθμό που την αφορούσε, η παιδική λογοτεχνία, ως σημαντικός παράγοντας διοχέτευσης προτύπων, ιδεών, απόψεων και στάσεων, με τη συγκινησιακή και συναισθηματική χρήση της γλώσσας και τις αφηγηματικές τεχνικές, προσανατολίστηκε «οικολογικά» και γεννήθηκαν λογοτεχνικά κείμενα με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των αναγνωστών για το περιβάλλον, την ανάπτυξη προβληματισμών Στο πλαίσιο αυτό και στο βαθμό που την αφορούσε, η παιδική λογοτεχνία, ως σημαντικός παράγοντας διοχέτευσης προτύπων, ιδεών, απόψεων και στάσεων, με τη συγκινησιακή και συναισθηματική χρήση της γλώσσας και τις αφηγηματικές τεχνικές, προσανατολίστηκε «οικολογικά» και γεννήθηκαν λογοτεχνικά κείμενα με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των αναγνωστών για το περιβάλλον, την ανάπτυξη προβληματισμών

Στο ίδιο πνεύμα και αναζητώντας αιτίες και λάθη τα οποία αναπαράγονται από γενεά σε γενεά και ενισχύουν την επιθετική και εχθρική συμπεριφορά του ανθρώπου στη φύση σε ειδικά και γενικά ζητήματα, αναπτύχθηκαν απόψεις, οι οποίες έφεραν στο επίκεντρο κάποια κείμενα. Έτσι παλαιότερα παραμύθια βρέθηκαν στο στόχαστρο και σε κάποιες περιπτώσεις κατηγορήθηκαν για την διαιώνιση στερεοτυπικής και εχθρικής συμπεριφοράς του ατόμου απέναντι σε συγκεκριμένα ζώα. Στο ίδιο πνεύμα και αναζητώντας αιτίες και λάθη τα οποία αναπαράγονται από γενεά σε γενεά και ενισχύουν την επιθετική και εχθρική συμπεριφορά του ανθρώπου στη φύση σε ειδικά και γενικά ζητήματα, αναπτύχθηκαν απόψεις, οι οποίες έφεραν στο επίκεντρο κάποια κείμενα. Έτσι παλαιότερα παραμύθια βρέθηκαν στο στόχαστρο και σε κάποιες περιπτώσεις κατηγορήθηκαν για την διαιώνιση στερεοτυπικής και εχθρικής συμπεριφοράς του ατόμου απέναντι σε συγκεκριμένα ζώα. Προκειμένου να ανατραπεί το σκηνικό και γενικότερα για την εξυπηρέτηση αναγκών που ενισχύουν τη θετική στάση απέναντι στη φύση και σε όσα τη συναποτελούν, οι συγγραφείς επιδόθηκαν στη δημιουργία νέων κειμένων με πολλούς τρόπους μεταξύ των οποίων και με τη μορφή της μεταγραφής παλαιότερων κειμένων, η οποία σχετίζεται με την έννοια της διακειμενικότητας Προκειμένου να ανατραπεί το σκηνικό και γενικότερα για την εξυπηρέτηση αναγκών που ενισχύουν τη θετική στάση απέναντι στη φύση και σε όσα τη συναποτελούν, οι συγγραφείς επιδόθηκαν στη δημιουργία νέων κειμένων με πολλούς τρόπους μεταξύ των οποίων και με τη μορφή της μεταγραφής παλαιότερων κειμένων, η οποία σχετίζεται με την έννοια της διακειμενικότητας

Τα κλασικά παραμύθια είναι εκείνα που σε μεγάλο βαθμό έγιναν το υλικό της νέας δημιουργίας και ανανέωσης των δομών και δέχτηκαν τη μεταγραφή, η οποία αποτελεί μάλλον την πλέον διαδεδομένη νεωτερική μορφή ανατροπής. Τα κλασικά παραμύθια είναι εκείνα που σε μεγάλο βαθμό έγιναν το υλικό της νέας δημιουργίας και ανανέωσης των δομών και δέχτηκαν τη μεταγραφή, η οποία αποτελεί μάλλον την πλέον διαδεδομένη νεωτερική μορφή ανατροπής. Το ζώο, το οποίο συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και οι συγγραφείς προσπαθούν να περισώσουν την υπόληψή του, είναι ο λύκος. Ο ρόλος του κακού, ο οποίος του είχε αποδοθεί σε όλα τα κλασσικά παραμύθια, είναι το επίμαχο σημείο. Το ζώο, το οποίο συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον και οι συγγραφείς προσπαθούν να περισώσουν την υπόληψή του, είναι ο λύκος. Ο ρόλος του κακού, ο οποίος του είχε αποδοθεί σε όλα τα κλασσικά παραμύθια, είναι το επίμαχο σημείο. Αρκετοί συγγραφείς ανατρέπουν τη «φύση» του λύκου, ο οποίος συναντάται σε πολλά παραμύθια και τα οποία διαπερνούν το χρόνο και τα σύνορα και αποτελούν κοινή πολιτιστική κουλτούρα. Έτσι γράφονται ιστορίες στις οποίες ο λύκος …γίνεται «αρνάκι». Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗΣ Αρκετοί συγγραφείς ανατρέπουν τη «φύση» του λύκου, ο οποίος συναντάται σε πολλά παραμύθια και τα οποία διαπερνούν το χρόνο και τα σύνορα και αποτελούν κοινή πολιτιστική κουλτούρα. Έτσι γράφονται ιστορίες στις οποίες ο λύκος …γίνεται «αρνάκι». Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗΣ

Γ. Ήρωες/χαρακτήρες Στην πλειοψηφία είναι: Στην πλειοψηφία είναι: 1. Παιδιά 2. Ζώα 3. Αντικείμενα 4. Φανταστικές/απροσδιόριστες υποστάσεις

Δ. Ο αφηγητής ( του κειμένου) α) ομοδιηγητικός αφηγητής (καλύτερη ταύτιση με ήρωα) α) ομοδιηγητικός αφηγητής (καλύτερη ταύτιση με ήρωα) β) ετεροδιηγητικός β) ετεροδιηγητικός

Οι αφηγηματικές φωνές Το ποιος «μιλάει» στην ιστορία, ποιος αφηγείται, είναι ένα ενδιαφέρον σημείο το οποίο διαμορφώνει και την οπτική του αναγνώστη σε ό,τι αφορά τα δρώμενα. Η οπτική της αφήγησης «ρίχνει φως», αποκαλύπτει πτυχές και η διαφορετική εστίαση βοηθά τον αναγνώστη να αναρωτηθεί για ό,τι παραδοσιακά θεωρούσε ΑΝΑΝΤΙΡΗΤΟ. Η οπτική της αφήγησης «ρίχνει φως», αποκαλύπτει πτυχές και η διαφορετική εστίαση βοηθά τον αναγνώστη να αναρωτηθεί για ό,τι παραδοσιακά θεωρούσε ΑΝΑΝΤΙΡΗΤΟ. Η περίπτωση της πολλαπλής εστίασης:

Πολλαπλή εστίαση Τα ίδια γεγονότα θεώνται από διαφορετικούς χαρακτήρες, άρα παρουσιάζονται διαφορετικά. Τα ίδια γεγονότα θεώνται από διαφορετικούς χαρακτήρες, άρα παρουσιάζονται διαφορετικά. Κλασικό παράδειγμα: Voice in the park (A.Brawne). Μια βόλτα στο πάρκο παρουσιάζεται μέσα από τα μάτια 4 διαφορετικών προσώπων. Είναι φυσικό να βλέπουν τον ίδιο χώρο και τα ίδια γεγονότα εντελώς διαφορετικά.( μητέρα, αγόρι- πατέρας(άσχετος με την προηγ. οικογένεια, κορίτσι) Κλασικό παράδειγμα: Voice in the park (A.Brawne). Μια βόλτα στο πάρκο παρουσιάζεται μέσα από τα μάτια 4 διαφορετικών προσώπων. Είναι φυσικό να βλέπουν τον ίδιο χώρο και τα ίδια γεγονότα εντελώς διαφορετικά.( μητέρα, αγόρι- πατέρας(άσχετος με την προηγ. οικογένεια, κορίτσι) Upside Down(σειρά Ανάποδα βιβλία): Κλασσικά παραμύθια λέγονται από την πλευρά του αντιήρωα π.χ. Χιονάτη –Μητριά.

Γενικά το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο είναι μια «σύνθετη και γοητευτική ιστορία», που απαιτεί ιδιαίτερη αντιμετώπιση. Γενικά το εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο είναι μια «σύνθετη και γοητευτική ιστορία», που απαιτεί ιδιαίτερη αντιμετώπιση.

Επαναφορά στον 4 ο Μύθο: «Το εικονογραφημένο Είναι κατάλληλο μόνο για τα μικρά παιδιά» «Το εικονογραφημένο Είναι κατάλληλο μόνο για τα μικρά παιδιά» Το κόκκινο βιβλίο, Μπάρμπαρα Λέμαν, Μεταίχμιο