ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Λυκείου Διαλυτότητα ουσιών Παράγοντες διαλυτότητας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επίδραση κοινού ιόντος Πώς επηρεάζει το βαθμό ιοντισμού ενός ασθενούς ηλεκτρολύτη η διάσταση ενός ισχυρού ηλεκτρολύτη με κοινό ιόν;
Advertisements

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση καταλυτών στην ταχύτητα αντίδρασης.
Επιστήμη και Τεχνολογία Υλικών
1 Γεωργική Χημεία, Ανόργανη ποιοτική ανάλυση, Τμήμα Τεχνολόγων γεωπόνων, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Γεωργική Χημεία Ενότητα.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΕΦΡΑΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ 5 Ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ. ΜΕΤΡΗΣΗ ΠΤΗΤΙΚΗΣ ΟΞΥΤΗΤΑΣ Τα οξέα της αλειφατικής σειράς με μικρό αριθμό ατόμων άνθρακα (μυρμηκικό, οξικό, προπιονικό, βουτυρικό)
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Οργανική Χημεία Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.3.I: ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ–ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Η ουσία Χ μπορεί να είναι η Α ή η Β. ΔΙΑΚΡΙΣΗ.
ΧΗΜΕΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ (Κ)ΚΕΦ.4: 4.1 (α) ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΧΗΜ. ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ 1Είναι σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) οι διατυπώσεις των προτάσεων που.
ΤΟΓΙΑ ΜΑΡΙΑΝΝΑ – ΑΘΑΝΑΣΙΑ Α.Μ : Ζ15886 ΤΜΗΜΑ: ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ : ΕΔΑΦΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ : ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΣΜΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.2.Ζ: ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ είναι διαλύματα συζυγών ζευγών ΗΑ, Α - (ή Β, ΗΒ + ) που διατηρούν.
ΠΟΣΟΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΑΜΙΝΟΞΕΩΝ ΣΕ ΧΥΜΟΥΣ ΕΣΠΕΡΙΔΟΕΙΔΩΝ Δρ. Όλγα Γκορτζή.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΟΔΗΓΙΕΣ Σε κάθε διαφάνεια εμφανίζονται πέντε ονόματα χημικών ενώσεων. Σε ένα πρόχειρο προσπαθούμε να γράψουμε τους μοριακούς τύπους των ονομάτων που διαβάζουμε.
ΧΗΜΕΙΑ Α ’ ΛΥΚΕΙΟΥΚΕΦ.6:6.3 (ε) ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Λ.ΤΖΙΑΝΟΥΔΑΚΗ Να ονομασθούν οι ενώσεις: CH 3 CHCHCH=CH 2 :……………………
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Πρελορέντζου Μαρία (21128) 8 ος Παιδικός Σταθμός Δήμου Ελληνικού- Αργυρούπολης ( 25η οδός, πλατεία Αγίας Τριάδας )
Χημικά φαινόμενα ή χημικές αντιδράσεις ονομάζονται οι μεταβολές κατά τις οποίες από ορισμένες αρχικές ουσίες (αντιδρώντα) δημιουργούνται νέες ουσίες (προϊόντα)
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
Γεωργική Χημεία Ενότητα 1 : Βασικές εργαστηριακές τεχνικές - διαλύματα
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΛΥΜΑΤΩΝ
Οι βάσεις Και γιατί να τα μάθω όλα αυτά εγώ;
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημική Κινητική Εισηγητές
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2: ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΙΟΝΤΙΚΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΩΝ (α)
Οξειδοαναγωγικές αντιδράσεις
ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ Για τη Β Λυκείου.
Κυριότερες οξειδωτικές και αναγωγικές ουσίες.
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ 3 & 4 ΜΑΡΙΝΑΤΑ ΑΛΙΕΥΜΑΤΑ.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΧΗΜΙΚΗΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ
ΑΝΤΙΡΡΥΠΑΝΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΘΕΡΜΑΝΣΗ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Μέτρηση όγκου Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΚΟΙΝΟΥ ΙΟΝΤΟΣ
2.2.1– Μείγματα.
Επίδραση ορμονών στο γλυκογόνο του ήπατος και τη γλυκόζη του αίματος
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ - ΕΜΒΑΔΟΥ – ΟΓΚΟΥ.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 5) Ηλ. Μαυροματίδης.
Παρουσίαση Πειραμάτων (1)
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Μετουσίωση πρωτεϊνών (ωολευκωματίνης)
Μικροσκοπική παρατήρηση φυτικών κυττάρων
ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ… Β΄ Λυκείου 3ο ΓΕΛ Εχεδώρου.
Οξυγόνο.
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΑΠΟΥΝΙΟΥ Χαραλαμπάτου Ελένη τριγλυκερίδια
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ
تلفزيون القناة الأولى يقدم
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
ΣΧΗΜΑ 4.1 Σχηματική παρουσίαση των δυνάμεων που αναπτύσσονται στο μονοηλεκτρονικό άτομο Η (αριστερά) και στο πολυηλεκτρονικό άτομο He (δεξιά).
Σαπούνι από λάδι ελιάς Επιμέλεια: Λίνα Μαρματσούρη, 2ο ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου.
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 קרן לייבסון ורפאל פלג, פרוייקט "אורט אקדמיה",
ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ-ΕΥΟΣΜΟΥ
אנרגיה בקצב הכימיה הוראת פרק ב וייסלברג & כרמי.
ΙΣΟΤΡΟΠΑ & ΑΝΙΣΟΤΡΟΠΑ ΣΩΜΑΤΑ
מבוא לכימיה שיעור מס' 8 h.m..
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Η επιγραφή στο πίσω θυρόφυλλο αναγράφει: Η επιγραφή στο μεγάλο κομμάτι αναγράφει τα εξής : (με κόκκινο τα αποκαταστημένα τμήματα της επιγραφής) 
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
№207 “Жаңатұрмыс” орта мектебі
Παρασκευη φυτικου σαπουνιου
ΟΞΕΑ ΒΑΣΕΙΣ.
Αραίωση διαλυμάτων Νόμος της Αραίωσης Ερώτημα
- Ηλίας Μπουναρτζής
Ποιές είναι οι αμφίδρομες αντιδράσεις; Τι είναι η χημική ισορροπία;
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Λυκείου Διαλυτότητα ουσιών Παράγοντες διαλυτότητας Χημική Ισορροπία Αρχή Le Chatelier

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΔΙΑΛΥΜΑΤΟΣ CuSO 4 0,1Μ Όργανα – Συσκευές  Ζυγός  Ποτήρι ζέσεως 100 mL  Ογκομετρική φιάλη 100 mL  Ποτήρι ζέσεως 400 mL  Γυάλινη ράβδος ανάδευσης  Γυάλινο χωνί  Κουταλάκι ή σπάτουλα  Υδροβολέας  Σταγονόμετρο  Ετικέτες Αντιδραστήρια  CuSO 4.5H 2 O  Νερό 1 ο Πείραμα

Πειραματική Πορεία  Προσθέτουμε στο ποτήρι 2,5g CuSO 4. 5H 2 O.  Τοποθετούμε τα 2,5g σε ποτήρι ζέσεως και προσθέτουμε νερό (περίπου 70ml)  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο  Μεταφέρουμε με γυάλινο χωνί στην ογκομετρική φιάλη  Αραιώνουμε στα 100ml  Τοποθετούμε ετικέτα 1 ο Πείραμα ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΔΙΑΛΥΜΑΤΟΣ CuSO 4 0,1Μ

1 ο Πείραμα Ηλεκτρονικός ή Φαρμακευτικός Ζυγός;  Απαιτείται προσοχή στα όρια του ζυγού.  Η χρήση του TARE (μηδενισμός) παραπλανά τον ασκούμενο  Οι εργαστηριακοί ζυγοί έχουν συνήθως όριο τα 200g. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΔΙΑΛΥΜΑΤΟΣ CuSO 4 0,1Μ

1 ο Πείραμα Αραίωση Διαλύματος CuSO 4. 5H 2 O Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια  Σιφώνιο Διάλυμα CuSO 4 0,1Μ  Ογκομετρική φιάλη των 100ml Απιονισμένο νερό  Υδροβολέας  Σταγονόμετρο  Ετικέτες

1 ο Πείραμα Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια  Δοκιμαστικοί σωλήνες (10) ○ Απιονισμένο Νερό  Σπάτουλα ○ Αιθανόλη  Γυάλινη ράβδος ○ NaC ℓ ○ Ζάχαρη ○ Μελάνι ○ CuSO 4 ∙5H 2 O ○ I 2 στερεό Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη

1 ο Πείραμα Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη Πειραματική πορεία  Σε στήριγμα τοποθετούμε δύο σειρές δοκιμαστικών σωλήνων (από 5 σε κάθε σειρά) και τους αριθμούμε 1 – 5.  Στους δοκιμαστικούς σωλήνες με αριθμό 1 προσθέτουμε NaCℓ.  Στους δοκιμαστικούς σωλήνες με αριθμό 2 προσθέτουμε ζάχαρη.  Στους δοκιμαστικούς σωλήνες με αριθμό 3 προσθέτουμε διηθητικό χαρτί στο οποίο έχουμε σημειώσει με στυλό μια κηλίδα.  Στους δοκιμαστικούς σωλήνες με αριθμό 4 προσθέτουμε CuSO 4 ∙5H 2 O.  Στους δοκιμαστικούς σωλήνες με αριθμό 5 προσθέτουμε 1 -2 κρυστάλλους Ι 2.  Στην 1 η σειρά των δοκιμαστικών σωλήνων προσθέτουμε 2 – 3 mL νερού.  Στη 2 η σειρά των δοκιμαστικών σωλήνων προσθέτουμε 2 – 3 mL αιθανόλης.

1 ο Πείραμα Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη

2 ο Πείραμα ΠΙΔΑΚΑΣ ΑΜΜΩΝΙΑΣ Όργανα – Συσκευές  Ζυγός  Σφαιρική φιάλη 1000 mL  Λεκάνη κυματισμού  Ελαστικό πώμα  Γυάλινος σωλήνας  Δακτύλιος στήριξης  Ορθοστάτης Αντιδραστήρια  NH 4 C ℓ  NaOH  Φαινολοφθαλεΐνη  Νερό

NH 4 C ℓ + NaOH  NH 3 + NaC ℓ + H 2 O Πειραματική Πορεία  Προσθέτουμε στη σφαιρική φιάλη 1 κουταλιά NH 4 C ℓ  Προσθέτουμε στη σφαιρική φιάλη μισή κουταλιά NaOH  Προσθέτουμε ελάχιστο νερό για να δημιουργηθεί πολτός  Τοποθετούμε στη σφαιρική φιάλη το ελαστικό πώμα στο οποίο έχουμε προσαρμόσει το γυάλινο σωλήνα.  Τοποθετούμε τη σφαιρική φιάλη ανάποδα στον δακτύλιο. 2 ο Πείραμα ΠΙΔΑΚΑΣ ΑΜΜΩΝΙΑΣ

2 ο Πείραμα ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΛΥΤΌΤΗΤΑ 1.Φύση διαλύτη «τα όμοια διαλύουν όμοια» Δ.Ο (στερεό): ↑ Θ  ↑ Διαλυτότητα 2.Θερμοκρασία Δ.Ο (αέριο): ↑ Θ  ↓ Διαλυτότητα 3. Πίεση Δ.Ο (αέριο) ↑ P  ↑ Διαλυτότητα

ΘΕΡΜΟΣ ΠΑΓΟΣ ΥΠΕΡΚΟΡΟ ΔΙΑΛΥΜΑ CH 3 COONa Όργανα – Συσκευές  Κωνική φιάλη 100 mL  Ποτήρι ζέσεως 100 mL  Ογκομετρικός κύλινδρος 100 mL  Τριβλείο Petri  Λύχνος υγραερίου  Ζυγός  Υάλινη ράβδος Αντιδραστήρια  CH 3 COONa 100 g  Απιονισμένο νερό 2 ο Πείραμα

ΘΕΡΜΟΣ ΠΑΓΟΣ ΥΠΕΡΚΟΡΟ ΔΙΑΛΥΜΑ CH 3 COONa Πειραματική Πορεία  Σε ποτήρι ζέσεως των 250 mL ζυγίζουμε 100 g οξικού νατρίου (CH 3 COONa).  Σε ογκομετρικό κύλινδρο εισάγουμε 20 mL απεσταγμένου νερού και το προσθέτουμε στο ποτήρι ζέσεως.  Θερμαίνουμε μέχρι να διαλυθούν όλοι οι κρύσταλλοι (Προσοχή να μην κολλήσουν στα τοιχώματα κρύσταλλοι οξικού νατρίου).  Μεταφέρουμε το διάλυμα στη κωνική φιάλη των 100 mL.  Πωματίζουμε την κωνική φιάλη και αφήνουμε το διάλυμα ήρεμα να κρυώσει.  Σε τριβλείο Petri εισάγουμε 2 – 3 κρυστάλλους CH 3 COONa και προσεκτικά αποχύνουμε πάνω τους το υπέρκορο διάλυμα του οξικού νατρίου, που παρασκευάσαμε προηγουμένως. 2 ο Πείραμα

ΘΕΡΜΟΣ ΠΑΓΟΣ ΥΠΕΡΚΟΡΟ ΔΙΑΛΥΜΑ CH 3 COONa ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ  Το διάλυμα του οξικού νατρίου είναι εξαιρετικά ευαίσθητο σε μικροσκοπικές μολύνσεις που προκαλούν κρυστάλλωση.  Το διάλυμα αν θερμανθεί μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί.

Χημική ισορροπία – Επίδραση συγκέντρωσης 2K 2 CrO 4 + H 2 SO 4 K 2 Cr 2 O 7 + K 2 SO 4 + H 2 O κίτρινο πορτοκαλί 3 ο Πείραμα Όργανα – Συσκευές  Δοκιμαστικοί σωλήνες  Ξύλινη λαβίδα  Σταγονόμετρο Αντιδραστήρια  K 2 CrO 4 1M  K 2 Cr 2 O 7 1M  H 2 SO 4 2M  KOH 5M

Χημική ισορροπία – Επίδραση συγκέντρωσης 2K 2 CrO 4 + H 2 SO 4 K 2 Cr 2 O 7 + K 2 SO 4 + H 2 O κίτρινο πορτοκαλί 3 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση συγκέντρωσης 2K 2 CrO 4 + H 2 SO 4 K 2 Cr 2 O 7 + K 2 SO 4 + H 2 O κ ίτρινο π ορτοκαλί Πειραματική Πορεία  Σε δοκιμαστικό σωλήνα εισάγουμε 3 mL (περίπου) διαλύματος K 2 CrO 4 (κίτρινο).  Προσθέτουμε στάγδην H 2 SO 4 και ανακινούμε.  Παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή.  Στη συνέχεια προσθέτουμε στάγδην διάλυμα ΚΟΗ και ανακινούμε.  Παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή. 3 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Θερμοκρασίας [Co(H 2 O) 6 ] Cℓ - [CoCℓ 4 ] H 2 O ΔΗ>0 ρόδινο κυανό Όργανα – Συσκευές  Δοκιμαστικοί σωλήνες  Λύχνος Bunsen  Ξύλινη λαβίδα  Ποτήρι ζέσεως 500 mL Αντιδραστήρια  CoC ℓ 2 0,1M  HCℓ 1M 4 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Θερμοκρασίας [Co(H 2 O) 6 ] Cℓ - [CoCℓ 4 ] H 2 O ΔΗ>0 ρόδινο κυανό 4 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Θερμοκρασίας [Co(H 2 O) 6 ] Cℓ - [CoCℓ 4 ] H 2 O ΔΗ>0 ρόδινο κυανό Πειραματική πορεία  Σε 3 δοκιμαστικούς σωλήνες εισάγουμε από 5 mL διαλύματος CoCℓ 2.  Προσθέτουμε στάγδην ΗC ℓ και παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή.  Τοποθετούμε τον 1 ο δοκιμαστικό σωλήνα σε παγόλουτρο.  Θερμαίνουμε το 2 ο δοκιμαστικό σωλήνα στη φλόγα του λύχνου με αρκετή προσοχή (αποφεύγουμε το βρασμό).  Διαπιστώνουμε τις χρωματικές αλλαγές στους 3 δοκιμαστικούς σωλήνες. 4 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Θερμοκρασίας Ν 2 Ο 4 (g) 2ΝΟ 2 (g) ΔΗ 0 = + 57 KJ ανοιχτό καφέ σκούρο καφέ 5 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Θερμοκρασίας Ν 2 Ο 4 (g) 2ΝΟ 2 (g) ΔΗ 0 = + 57 KJ ανοιχτό καφέ σκούρο καφέ Πειραματική πορεία  Σε δυο σφαιρικές φιάλες έχουμε διοχετεύσει αέριο ΝΟ 2.  Εισάγουμε την 1 η σφαιρική φιάλη σε παγόλουτρο.  Εισάγουμε τη 2 η σφαιρική φιάλη σε θερμόλουτρο.  Παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή, συγκρίνοντάς τις 2 φιάλες. 5 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Πίεσης Ν 2 Ο 4 (g) 2ΝΟ 2 (g) ανοιχτό καφέ σκούρο καφέ 5 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Πίεσης Ν 2 Ο 4 (g) 2ΝΟ 2 (g) ανοιχτό καφέ σκούρο καφέ Πειραματική πορεία  Εισάγουμε σε σύριγγα των 50 mL μίγμα διοξειδίου και τετροξειδίου του αζώτου, μέχρι το μισό του όγκου της (25 mL).  Εκτονώνουμε απότομα τη σύριγγα μέχρι τα 50 mL και παρατηρούμε το αρχικό χρώμα. Κρατάμε τον όγκο στα 50 mL και παρατηρούμε την αλλαγή του χρώματος.  Συμπιέζουμε απότομα τη σύριγγα μέχρι τα 10 mL και παρατηρούμε το αρχικό χρώμα. Κρατάμε το αέριο πιεσμένο και παρατηρούμε την αλλαγή του χρώματος. 5 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία Επίδραση Συγκέντρωσης - Θερμοκρασίας [Cu(H 2 O) 4 ] Cℓ - [CuCℓ 4 ] H 2 O ΔΗ>0 (γαλάζιο) (πράσινο) 6 ο Πείραμα Όργανα – Συσκευές  Δοκιμαστικοί σωλήνες (3)  Λύχνος θέρμανσης  Υδροβολέας  Ξύλινη λαβίδα Αντιδραστήρια  CuSO 4 ∙ 5H 2 O 0,1M  HCℓ 10M  Απιονισμένο νερό

6 ο Πείραμα Χημική Ισορροπία Επίδραση Συγκέντρωσης - Θερμοκρασίας [Cu(H 2 O) 4 ] Cℓ - [CuCℓ 4 ] H 2 O ΔΗ>0 (γαλάζιο) (πράσινο) [Cu(H 2 O) 4 ] 2+ [CuCℓ 4 ] 2–

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης [Cu(H 2 O) 4 ] Cℓ - [CuCℓ 4 ] H 2 O (γαλάζιο) (πράσινο) 6 ο Πείραμα Πειραματική πορεία  Σε 2 δοκιμαστικούς σωλήνες εισάγουμε από 1mL διαλύματος CuSO 4.  Στον 1 ο προσθέτουμε στάγδην 1mL HCℓ και παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή (πράσινο).  Μοιράζουμε το διάλυμα σε 2 δοκιμαστικούς σωλήνες.  Στον ένα από αυτούς προσθέτουμε απιονισμένο νερό και παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή (γαλάζιο).  Παρατηρούμε τα χρώματα στους 3 δοκιμαστικούς σωλήνες,

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Θερμοκρασίας [Cu(H 2 O) 4 ] Cℓ - [CuCℓ 4 ] H 2 O ΔΗ>0 (γαλάζιο) (πράσινο) 6 ο Πείραμα Πειραματική πορεία  Σε 2 δοκιμαστικούς σωλήνες εισάγουμε από 2mL διαλύματος CuSO 4.  Προσθέτουμε σταγόνες διαλύματος πυκνού HCℓ.  Τοποθετούμε τον 1 ο δοκιμαστικό σωλήνα σε θερμόλουτρο.  Τοποθετούμε τον 2 ο δοκιμαστικό σωλήνα σε παγόλουτρο.  Συγκρίνουμε το χρώμα των 2 δοκιμαστικών σωλήνων.

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης [Cu(H 2 O) 4 ] ΝΗ 3 [Cu(ΝΗ 3 ) 4 ] H 2 O ΔΗ>0 (γαλάζιο) (σκούρο μπλε) 7 ο Πείραμα Όργανα – Συσκευές  Δοκιμαστικοί σωλήνες (3)  Λύχνος θέρμανσης  Υδροβολέας  Ξύλινη λαβίδα Αντιδραστήρια  CuSO 4 ∙ 5H 2 O 0,1M  ΝΗ 3(aq) πυκνό  H 2 SO 4(aq) πυκνό  Απιονισμένο νερό

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης [Cu(H 2 O) 4 ] ΝΗ 3 [Cu(ΝΗ 3 ) 4 ] H 2 O ΔΗ>0 (γαλάζιο) (σκούρο μπλε) 7 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης [Cu(H 2 O) 4 ] ΝΗ 3 [Cu(ΝΗ 3 ) 4 ] H 2 O ΔΗ>0 (γαλάζιο) (σκούρο μπλε) 7 ο Πείραμα Πειραματική πορεία  Εισάγουμε σε 2 δοκιμαστικούς σωλήνες από 2 mL CuSO 4.  Προσθέτουμε στον 1 ο σταγόνες ΝΗ 3.  Παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή (σκούρο μπλε).  Στον ίδιο δοκιμαστικό προσθέτουμε διάλυμα H 2 SO 4.  Παρατηρούμε τη χρωματική αλλαγή.

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης FeCℓ 3 + 3NH 4 SCN Fe(SCN) 3 + 3NH 4 Cℓ. κίτρινο κόκκινο 8 ο Πείραμα

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης FeCℓ 3 + 3NH 4 SCN Fe(SCN) 3 + 3NH 4 Cℓ κίτρινο κόκκινο 8 ο Πείραμα Όργανα – Συσκευές  Δοκιμαστικοί σωλήνες μικροί (5)  Ογκομετρικοί κύλινδροι 10ml & 100ml  Γυάλινη ράβδος ανάδευσης  Ποτήρι ζέσεως των 100ml (1)  Τρίποδο με πλέγμα  Λύχνος  Υδροβολέας Αντιδραστήρια  ΝΗ 4 SCN 0,1M  FeCl 3 0,1M  NH 4 Cl στερεό

Χημική Ισορροπία – Επίδραση Συγκέντρωσης FeCℓ 3 + 3NH 4 SCN Fe(SCN) 3 + 3NH 4 Cℓ κίτρινο κόκκινο 8 ο Πείραμα Πειραματική πορεία  Στο ποτήρι ζέσεως τοποθετούμε 2ml FeCℓ 3 και 1ml NH 4 SCN.  Προσθέτουμε με κύλινδρο 50ml νερού για να αραιώσουμε το έντονο χρώμα.  Σε τέσσερις δοκιμαστικούς σωλήνες βάζουμε από 5ml διαλύματος.  Ο 1 ος σωλήνας χρησιμεύει ως τυφλό δείγμα.  Στο 2 ο σωλήνα προσθέτουμε 2 ml διαλύματος FeCℓ 3.  Στον 3 ο σωλήνα προσθέτουμε 2 ml διαλύματος NH 4 SCN.  Στον 4 ο σωλήνα προσθέτουμε λίγο στερεό NH 4 Cℓ.  Έναν από τους σωλήνες με το έντονο κόκκινο χρώμα τους χωρίζουμε σε δύο ίσα μέρη.  Τοποθετούμε τον έναν σε υδρόλουτρο και θερμαίνουμε.

Διαπίστωση…

Βιβλιογραφία 1. Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Διδακτική Πειραμάτων Χημείας, Εκδόσεις Ζήτη ΣΙΔΕΡΗ ΜΗΤΣΙΑΔΗ, Οδηγός Πειραμάτων Χημείας, Σαββάλας ΛΙΟΔΑΚΗΣ, ΓΑΚΗΣ, Εργαστηριακός Οδηγός Χημείας Α΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ Αθήνα 4. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, Χημεία ένα συναρπαστικό παιχνίδι, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΠΠΕ 18, Διδασκαλία Πειραμάτων Χημείας, Αθήνα ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ, Χημεία και Καθημερινή ζωή, Εκδόσεις Κάτοπτρο