ΑΦΑΣΙΑ Μάθημα: Νευροφυσιολογία της συμπεριφοράς Καλουδά Τριανταφυλλιά Α.Μ.: 06091407.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
TO ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Advertisements

Κατάθλιψη μετά από αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο
Functional Anatomic Models of Language: Assembling the Pieces
Ψυχοακουστική Διαταραχές επικοινωνίας
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
ΑΓΓΕΙΑΚΑ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ TIME IS BRAIN
Communication in Mother tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
Αξονική εγκεφάλου : βασικές αρχές (1)
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Τα Ημισφαίρια του Εγκεφάλου
ΚΩΜΑ –Διαταραχές του επιπέδου συνείδησης
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Ψ447 ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ. ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ.
Η διάγνωση της δυσλεξίας
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
This project has been funded with support from the European Commission. Communication in Mother tongue πληροφορίες Επικοινωνία στη μητρική γλώσσα.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Νευροδιαβιβαστές και συνάψεις
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Θεωρία Υπολογισμού Πεπερασμένα Αυτόματα. Υπολογισμοί Γλώσσα που αποδέχεται ένας υπολογιστής: Το σύνολο των λέξεων τα οποία οδηγούν σε κατάσταση αποδοχής.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΩΝ
ΠΝΕΥΜΟΝΕΣ.
Ποια είναι τα παιδιά με προβλήματα όρασης;
Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
ΜΑΘΗΜΑ 1ο. ΑΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ ΑΦΑΣΙΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΙΑΤΡΟΣ.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΜΙΛΙΑΣ - ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ ΠΑΡΔΑΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 4Ν-ΕΡΜ11.
 ΑΡΧΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ  ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ  ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΙΑ  ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ  ΑΝΑΓΝΩΣΗ.
ΑΦΑΣΙΑ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΑΣΙΑ;
ΜΑΘΗΜΑ 2ο. Αιτίες της αφασίας Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο Νεοπλάσματα-Όγκοι Εστιακή Φλοιώδης Ατροφία.
ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών.
«ΑΦΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ»
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
ΜΑΘΗΜΑ 10ο. Ανάρρωση και πρόγνωση  Είναι χαρακτηριστικό του εγκεφαλικού ότι οι περισσότεροι ασθενείς παρουσιάζουν βελτίωση, ανεξάρτητα από το αν μπαίνουν.
1 Εφαρμογές Η/Υ στη Λογοπαθολογία Ενότητα 7 : Ο Η/Υ ως εργαλείο μάθησης για ενήλικες στην κλινική λογοθεραπευτική πράξη Ευγενία Τόκη Ελληνική Δημοκρατία.
ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ TRAUMATIC BRAIN INJURY.
9. Νευρικό σύστημα Βιολογία Α’ Λυκείου. Νευρικό σύστημα ►Δ►Δ►Δ►Διατήρηση εσωτερικού περιβάλλοντος σταθερού (ομοιόσταση) ΝΝΝΝευρικό σύστημα ΕΕΕΕνδοκρινικό.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Γεωργία Παπατσιακμάκη Κωφίδου Msc Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
B. Αργυρόπουλος Αξιολόγηση και εξέλιξη της λειτουργικής όρασης σε άτομα με Πολλαπλές Αναπηρίες και Σοβαρά Προβλήματα Όρασης (ΠΑΣΠΟ - MDVI)
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΟΠΤΙΚΗ Οπτική ονομάζεται ο κλάδος της Φυσικής που μελετά τη συμπεριφορά και τις ιδιότητες του φωτός, ενώ επιπλέον περιγράφει και τα φαινόμενα που διέπουν.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία Α. Τερζή
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3 ΤΕΛΙΚΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΩΝ
Βασική ανατομική οργάνωση
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΕΞΙΟΥ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Αποσυνδετικές διαταραχές
Ο εγκεφαλικός φλοιός εγκεφαλικά ημισφαίρια: φλοιός (φαιά ουσία) και λευκή ουσία input/output με την αντίθετη πλευρά επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω του μεσολοβίου.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΦΑΣΙΑ Μάθημα: Νευροφυσιολογία της συμπεριφοράς Καλουδά Τριανταφυλλιά Α.Μ.:

Δ ΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ Δυσφωνία: διαταραχή στην παραγωγή του ήχου, λόγω διαταραχής του λάρυγγα ή της νεύρωσής του Δυσαρθρία: διαταραχή στην άρθρωση του λόγου (αμιγώς κινητική διαταραχή των μυών της άρθρωσης) Δυσπροσωδία: διαταραχή στη συναισθηματική έκφραση του λόγου Αφασία: διαταραχή στην αντίληψη ή την αναπαραγωγή του γραπτού ή του προφορικού λόγου

Α ΝΑΤΟΜΙΑ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Αντίληψη προφορικού λόγου: οπίσθιο τμήμα άνω κροταφικής έλικας και έλικες του Heschl Αντίληψη του γραπτού λόγου: γωνιώδης έλικα Εκτελεστική περιοχή προφορικού λόγου (Broca) Η περιοχή Broca και Wernicke συνδέονται μεταξύ τους με την τοξοειδή δεσμίδα

Ε ΙΣΑΓΩΓΗ Ετυμολογία: στερητικό α- και ρήμα φημί (=λέγω) Διαταραχή στην αντίληψη και την έκφραση λέξεων σαν σύμβολα επικοινωνίας Το νοητικό επίπεδο παραμένει ανέπαφο Ο τύπος εξαρτάται από: 1) Τη φλοιώδη επικράτηση 2) Την εντόπιση της βλάβης 3) Το μέγεθος της βλάβης 4) Το χρόνο ανάρρωσης από οξεία βλάβη

Τ ΑΞΙΝΟΜΗΣΗ Αφασία Βroca Αφασία Wernicke Σφαιρική αφασία Αφασία αποσύνδεσης: 1) Αφασία αγωγής 2) Διαφλοιώδης αφασία 3) Λεκτική κώφωση 4) Λεκτική τύφλωση 5) Αμιγής λεκτική βωβότητα 6) Ανομική αφασία Υποφλοιώδεις αφασίες (θαλαμικές, ραβδωτοκαψικές)

Ε ΞΕΤΑΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΛΟΓΟΥ Αυθόρμητος λόγος (κλινική συνέντευξη, κατευθυνόμενη συζήτηση) Κατονομασία Ακουστική κατανόηση Επανάληψη Ανάγνωση (ανάγνωση γραπτού κειμένου φωναχτά, καταγραφή γραπτού λόγου) Γραφή (αυθόρμητη, με υπαγόρευση, αντιγραφή)

Α ΦΑΣΙΑ B ROCA Αίτια: απόφραξη άνω κλάδου μέσης εγκεφαλικής αρτηρίας, τραυματικές, φλεγμονώδεις, νεοπλασματικές ή εκφυλιστικού τύπου βλάβες Εντόπιση: οπίσθιο τμήμα κάτω και μέσης μετωπιαίας έλικας του επικρατούς ημισφαιρίου

Κ ΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ Εκπομπή λόγου: δυσχέρεια στην εκφορά, μη ρέουσα, αργή με προσπάθεια, ποσοτική μείωση του λόγου, βραδύτητα στη ροή των λέξεων, ψευδοβουβώτητα, εκνευρισμός Αντίληψη: φυσιολογική Επανάληψη: διαταραγμένη Κατονομασία: διαταραγμένη Ανάγνωση: δυσχερής Γραφή: δυσχερής Συνοδά: δεξιά ημιπάρεση, απραξία, κατάθλιψη

Α ΦΑΣΙΑ WERNICKE Αίτια: απόφραξη κάτω κλάδου μέσης εγκεφαλικής αρτηρίας, τραύμα, νεόπλασμα, απόστημα Εντόπιση: οπίσθια περιοχή σχισμής του Sylvius (άνω κροταφική και υπερχείλιος έλικα του επικρατούς ημισφαιρίου)

Κ ΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ Εκπομπή λόγου: χωρίς διστακτικότητα, ρέουσα, λογόρροια, ασυνάρτητη, νεολογισμοί, «γλωσσική σαλάτα» Αντίληψη: διαταραγμένη Επανάληψη: διαταραγμένη Κατονομασία: διαταραγμένη Ανάγνωση: διαταραγμένη Γραφή: διαταραγμένη (ανούσιες και διάσπαρτες σωστές λέξεις) Συνοδά: ομώνυμη τεταρτοκυκλική ή ολική ημιανοψία, άγχος

Σ ΦΑΙΡΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ Αίτια: απόφραξη αριστερής έσω καρωτίδας ή μέσης εγκεφαλικής αρτηρίας, αιμορραγία, νεόπλασμα Εντόπιση: εκτεταμένες βλάβες γύρω από τη σχισμή του Silvius (περιοχή Broca και Wernicke)

Κ ΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ Εκπομπή λόγου: μόνο μερικές λέξεις ή συνηθισμένες φράσεις Αντίληψη: μόνο μερικές λέξεις ή φράσεις Επανάληψη: διαταραγμένη Κατονομασία: διαταραγμένη Ανάγνωση: διαταραγμένη Γραφή: διαταραγμένη Συνοδά: δεξιά ημιπληγία, ημιαναισθησία, ημιανοψία

Α ΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΗΣ Αίτια: απόφραξη ανίοντος βρεγματικού ή οπισθίου κροταφικού κλάδου της μέσης εγκεφαλικής αρτηρίας, νεόπλασμα, τραύμα Εντόπιση: υπερχείλια έλικα ή κύριος ακουστικός φλοιός ή γύρω από τη σχισμή του Silvius

Κ ΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ Εκπομπή λόγου: ευχερής ομιλία, καλή ροή, καλή άρθρωση, δυσνόητη από παραφασίες και νεολογισμούς Αντίληψη: καλή Επανάληψη: διαταραγμένη (παραφασίες) Κατονομασία: διαταραγμένη Ανάγνωση: παραφασίες στη μεγαλόφωνη ανάγνωση Γραφή: διαταραγμένη Συνοδά: δεξιά ημιπάρεση, ημιυπαισθησία, ημιανοψία

Δ ΙΑΦΛΟΙΩΔΗΣ ΑΦΑΣΙΑ Αίτια: παρατεταμένη υπόταση, ανοξαιμική ισχαιμική βλάβη, δηλητηρίαση με CO Εντόπιση: ζώνες οριακής αιμάτωσης μεταξύ πρόσθιας και μέσης εγκεφαλικής αρτηρίας (κινητική) ή μεταξύ μέσης και οπίσθιας εγκεφαλικής (αισθητική) Κύριο χαρακτηριστικό: επανάληψη ανέπαφη

Δ ΙΑΦΛΟΙΩΔΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ Εκπομπή λόγου: αδύνατη, παράγει μόνο ήχους ή συλλαβές Αντίληψη: σχετικά διατηρημένη Επανάληψη: δεν επηρεάζεται Κατονομασία: διαταραγμένη Ανάγνωση: ίσως διαταραγμένη Γραφή: ίσως διαταραγμένη

Δ ΙΑΦΛΟΙΩΔΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ Εκπομπή λόγου: ευχερής με παραφασίες, ανομία, κενές περιεχομένου παραφασίες Αντίληψη: διαταραγμένη Επανάληψη: διατηρείται («δίκην παπαγάλου») Κατονομασία: ανομία Ανάγνωση: αδύνατη Γραφή: αδύνατη Συνοδά: παροδική οπτική αγνωσία, ημιανοψία

Λ ΕΚΤΙΚΗ ΚΩΦΩΣΗ Αίτια: διακοπή των συνδέσεων ανάμεσα στον πρωτογενή ακουστικό φλοιό και τις συνειρμικές περιοχές του οπισθίου – άνω τμήματος του κροταφικού λοβού Εκπομπή λόγου: ευχερής με μερικές παραφασίες Αντίληψη: διαταραγμένη για τον προφορικό λόγο, φυσιολογική για το γραπτό, καλή αντίληψη μη λεκτικών ήχων, ισχυρίζονται ότι δεν ακούνε Επανάληψη: διαταραγμένη Κατονομασία: φυσιολογική Ανάγνωση: διατηρείται Γραφή: αδύνατη καθ’ υπαγόρευση, φυσιολογική αυτόματη

Λ ΕΚΤΙΚΗ ΤΥΦΛΩΣΗ Εντόπιση: αριστερός οπτικός φλοιός και γονατοπληκτραία οδός αριστερά, σύνδεση δεξιού οπτικού με την αριστερή γωνιώδη έλικα στην περιοχή του σπληνίου του μεσολοβίου Εκπομπή λόγου: φυσιολογική Αντίληψη: φυσιολογική για τον προφορικό λόγο, αδυναμία αντίληψης γραπτού και ονομασίας των χρωμάτων Επανάληψη: φυσιολογική Κατονομασία: φυσιολογική Γραφή: αυθόρμητη και καθ’ υπαγόρευση φυσιολογική Συνοδά: δεξιά ημιανοψία

Α ΜΙΓΗΣ ΛΕΚΤΙΚΗ ΒΩΒΟΤΗΤΑ ( ΑΦΗΜΙΑ ) Εκπομπή λόγου: αδύνατη Αντίληψη: φυσιολογική Επανάληψη: διατηρείται Ανάγνωση: μπορεί να διαβάσει σιωπηλά Γραφή: φυσιολογική Αίτια: πιθανή βλάβη στην περιοχή Broca Χαρακτηριστική παροδικότητα

Α ΝΟΜΙΚΗ ( ΑΜΝΗΣΙΑΚΗ ) ΑΦΑΣΙΑ Εκπομπή λόγου: παύσεις, αναζήτηση λέξεων, περιφραστική ομιλία Αντίληψη: φυσιολογική Επανάληψη: φυσιολογική Κατονομασία: αδύνατη (μπορεί να πει τη χρήση τους, αναγνωρίζει το σωστό αντικείμενο, φυσιολογική ανάκληση γραμμάτων ή ψηφίων) Ανάγνωση, γραφή: φυσιολογική Αίτια: νεόπλασμα, ερπητική εγκεφαλίτιδα Εντόπιση: οπίσθιος κροταφικός λοβός ή μέση κροταφική έλικα

Υ ΠΟΦΛΟΙΩΔΕΙΣ ΑΦΑΣΙΕΣ Θαλαμική αφασία Εκπομπή λόγου: μειωμένη ή αλαλία, στην ανάρρωση μειωμένη ομιλία, παραφασική, ακατάληπτη Αντίληψη: διαταραγμένη Επανάληψη: φυσιολογική Ανάγνωση, γραφή: μπορεί να επηρεαστούν Πλήρης ανάρρωση σε διάστημα ημερών

Υ ΠΟΦΛΟΙΩΔΕΙΣ ΑΦΑΣΙΕΣ Βλάβη ραβδωτο – καψικής περιοχής αριστερά Εκπομπή λόγου: μη ευχερής, δυσαρθρική, παραφασική Αντίληψη: διαταραγμένη Επανάληψη: διαταραγμένη Κατονομασία: διαταραγμένη Ανάγνωση: μπορεί να επηρεαστεί Γραφή: μπορεί να επηρεαστεί Βραδύτερη αποκατάσταση από τη θαλαμική

Θ ΕΡΑΠΕΙΑ Θεραπεία για βελτίωση των «αναπηριών» (impairment – based therapies) 1. Βελτίωση των γλωσσικών λειτουργιών 2. Δραστηριότητες διεγείρουν άμεσα συγκεκριμένες δεξιότητες (ανάγνωση, γραφή, προφορικός λόγος, ακουστική αντίληψη) Θεραπεία για βελτίωση της επικοινωνίας (communication based therapies) 1. Βελτίωση επικοινωνίας και ενθάρρυνση 2. Αληθινή αλληλεπίδραση

Π ΡΟΓΝΩΣΗ Εξαρτάται από την περιοχή του ενδεχόμενου τραύματος Καλύτερη σε νέους και σε λιγότερο εκτεταμένες βλάβες Συνήθως οι διαταραχές αντίληψης βελτιώνονται πιο εύκολα από τις διαταραχές έκφρασης του λόγου

Β ΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ en.wikipedia.org Νευρολογία, Επιτομή θεωρίας και πράξης, Δημήτρης Βασιλόπουλος emedicine.medscape.com

Ε ΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ !