Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

FORMAL AND NON-FORMAL LEARNING Πιπεράκη Ειρήνη. ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1. Δια βίου μάθηση μια πρόκληση για τις αρχές. 2. Καταμερίζοντας ευθύνες για τη δια βίου μάθηση.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "FORMAL AND NON-FORMAL LEARNING Πιπεράκη Ειρήνη. ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1. Δια βίου μάθηση μια πρόκληση για τις αρχές. 2. Καταμερίζοντας ευθύνες για τη δια βίου μάθηση."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 FORMAL AND NON-FORMAL LEARNING Πιπεράκη Ειρήνη

2 ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1. Δια βίου μάθηση μια πρόκληση για τις αρχές. 2. Καταμερίζοντας ευθύνες για τη δια βίου μάθηση. Σύντομη ιστορική αναδρομή. Σύντομη ιστορική αναδρομή. Νέες προσεγγίσεις για τον ανασχηματισμό στρατηγικών. Νέες προσεγγίσεις για τον ανασχηματισμό στρατηγικών. Η αρχή μιας διαδικασίας. Η αρχή μιας διαδικασίας. Συμπεράσματα. Συμπεράσματα. 3. Χρηματοδότηση και πηγές:πιθανές συνέπειες μετάθεσης του συνόρου μεταξύ τυπικής και μη τυπικής μάθησης. Η δια βίου μάθηση είναι μια μεγάλη επιχείρηση…αλλά πόσο μεγάλη; Η δια βίου μάθηση είναι μια μεγάλη επιχείρηση…αλλά πόσο μεγάλη;

3 Υπολογίζοντας το κενό συμμετοχής στις ευκαιρίες για παιδιά και νέους. Υπολογίζοντας το κενό συμμετοχής στις ευκαιρίες για παιδιά και νέους. Ποιό είναι το κενό συμμετοχής για τους ενήλικες; Ποιό είναι το κενό συμμετοχής για τους ενήλικες; Πόσο είναι πιθανό να κοστίσει η δια βίου εκπαίδευση; Πόσο είναι πιθανό να κοστίσει η δια βίου εκπαίδευση; Ποιοί παράγοντες είναι πιθανό να επηρεάσουν το κόστος επέκτασης της μάθησης στο μέλλον; Ποιοί παράγοντες είναι πιθανό να επηρεάσουν το κόστος επέκτασης της μάθησης στο μέλλον; Διαφορές στο κόστος μάθησης στο μη τυπικό τομέα. Διαφορές στο κόστος μάθησης στο μη τυπικό τομέα. Συμπεράσματα. Συμπεράσματα. ΕΝΟΤΗΤΕΣ (συνέχεια)

4 1. τη 1.Καταμερίζοντας ευθύνες για τη δια βίου μάθηση Γενικά   Η δια βίου μάθηση αποτελεί μια δεινή πρόκληση για τις αρχές. Ποιά στρατηγική λοιπόν πρέπει να υιοθετήσουν προκειμένου να την υλοποιήσουν;   Μια στρατηγική δια βίου μάθησης δεν είναι δυνατό να υλοποιηθεί αμέσως μετά το σχεδιασμό της.   Ας μην ξεχνάμε άλλωστε πως η δια βίου μάθηση αφορά όχι μόνο την εκπαίδευση ενηλίκων αλλά και την αρχική εκπαίδευση.   Μέχρι στιγμής δεν έχει εμφανιστεί μια ενιαία στρατηγική δια βίου μάθησης όμως η κατάσταση αυτή σταδιακά ανατρέπεται(προσθετική,add-on,προσέγγιση).

5 2.Δια βίου μάθηση μια πρόκληση για τις δημόσιες αρχές Γενικά Μια μεγάλη κοινωνική αλλαγή δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί εάν υπάρχει ολιγωρία από τις δημόσιες αρχές. Μια μεγάλη κοινωνική αλλαγή δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί εάν υπάρχει ολιγωρία από τις δημόσιες αρχές. Καθώς μια μεγάλη πολιτική διαδικασία βρίσκεται προ των πυλών απουσιάζει μια έγκυρη πληροφόρηση αναφορικά με τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί. Καθώς μια μεγάλη πολιτική διαδικασία βρίσκεται προ των πυλών απουσιάζει μια έγκυρη πληροφόρηση αναφορικά με τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί.

6  Σύντομη ιστορική αναδρομή  Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου έχουν επιχειρηθεί διάφορες μεγάλες μεταρρυθμίσεις.  1ο παράδειγμα:30 χρόνια πριν οι σχεδιαστές στρατηγικών διδασκαλίας συμφωνούσαν σε ραγδαίες αλλαγές σ’αυτόν τον τομέα. Τελικά οι προσπάθειες δεν ευοδώθηκαν.  2ο παράδειγμα: Η «περιοδική εκπαίδευση» και το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε γι’ αυτή στις αρχές της δεκαετίας του ΄70. Ούτε και τότε παρατηρήθηκε κάποια αξιόλογη μεταβολή στον τομέα της δια βίου μάθησης.

7  Νέες προσεγγίσεις για τον ανασχηματισμό στρατηγικών  Η ιδέα που κυριαρχούσε τη δεκαετία του ΄80 ότι δεν ήταν δυνατόν να γίνουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις έχει απορριφθεί τα τελευταία 10 χρόνια.  Ένα πρόσφατο συμπόσιο του ευρωπαϊκού συμβουλίου πάνω στην προβληματική της μεταρρύθμισης κατέληξε στα εξής: α) υπάρχει μια επιστροφή στην ιδέα της μεταρρύθμισης η οποία αναδύθηκε τη δεκαετία του ΄70 όταν ακριβώς εκδηλώθηκε η ιδέα της περιοδικής εκπαίδευσης β) η αυξανόμενη πολυπλοκότητα της σχέσης μεταξύ μάθησης και κοινωνικού περιβάλλοντος επιτάσσει μια πιο δυνατή επένδυση σε εκπαιδευτικές έρευνες και τεχνολογίες (R&D) γ) η αξιοποίηση δομών και μηχανισμών θα συντελούσε ώστε οι εμπλεκόμενοι να σχηματίσουν μια πιο σαφή εικόνα της αποτελεσματικότητας της μεταρρύθμισης και θα προωθούσε τη λήψη σχετικών με την τροποποίηση της αποφάσεων

8 δ) οι διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης που πρεσβεύει η δια βίου μάθηση υπαγορεύουν την αποτελεσματική ανάπτυξη των δομών υποστήριξης κάτι που στην πλειοψηφία των ευρωπαϊκών χωρών δεν υφίσταται καθώς δεν υπάρχει μια συστηματική πολιτική που να αφορά τόσο τις εξωτερικές όσο και τις εσωτερικές δομές ε) η ιδέα της δια βίου εκπαίδευσης έχει ανάγκη απο ικανούς ενσαρκωτές με ευρύ φάσμα δεξιοτήτων και τέλος στ) είναι απαραίτητος ο σωστός συντονισμός των υπουργείων και η εναρμόνιση των ενεργειών τους με τα εθνικά οράματα.

9  Η αρχή μιας διαδικασίας  Η ΚτΓ και η σχετική στρατηγική δια βίου μάθησης αναφέρονται ρητά στα κείμενα που παρουσιάζουν τους στόχους των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων.  Ωστόσο τα εμπόδια δεν απουσιάζουν.  Πρέπει να συνειδητοποιηθεί πως η μάθηση ενηλίκων συνάδει περισσότερο με την οικοδόμηση ενός παγκόσμιου συστήματος μάθησης. Το γεγονός αυτό θα συνδράμει στην δημιουργία μιας δια βίου μάθησης για όλους; Η απάντηση δε μπορεί να δοθεί με σιγουριά όμως:  Ένας τέτοιος σκοπός θα πρέπει να καθοδηγεί και να αποτελεί φάρο κάθε δράσης προς την κατεύθυνση υλοποίησης της δια βίου μάθησης.  Οι δημόσιες αρχές πρέπει να δρουν σύμφωνα με την πραγματικότητα της χώρας τους.  Κάποιες χώρες λαμβάνοντας υπόψη τις δημογραφικές και εργασιακές τάσεις προσαρμόζουν ανάλογα και την αρχική εκπαίδευση προς τη μάθηση ενηλίκων.  Πάνω απ΄όλα δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η αρχική εκπαίδευση αποτελεί το θεμέλιο της δια βίου μάθησης ώστε να ληφθούν και οι σχετικές με τη βελτιωσή της αποφάσεις.

10 Συμπεράσματα Συμπεράσματα Όταν τα ευρωπαϊκά έθνη αποφάσισαν να εμπλακούν στη διαδικασία αξιοποίησης της δια βίου μάθησης δεν πίστευάν ότι θα έπρεπε να αναθεωρήσουν το εκπαιδευτικό τους σύστημα στο συνολό του. Όταν τα ευρωπαϊκά έθνη αποφάσισαν να εμπλακούν στη διαδικασία αξιοποίησης της δια βίου μάθησης δεν πίστευάν ότι θα έπρεπε να αναθεωρήσουν το εκπαιδευτικό τους σύστημα στο συνολό του. Το παραπάνω εξηγεί την προσπάθεια αποφυγής της δυσκολίας αυτής και την επικέντρωση στην εκπαίδευση ενηλίκων. Το παραπάνω εξηγεί την προσπάθεια αποφυγής της δυσκολίας αυτής και την επικέντρωση στην εκπαίδευση ενηλίκων. Όμως η αποκόμιση θετικών εμπειριών από την αρχική εκπαίδευση συνεπικουρεί στην επιστροφή των ενηλίκων στη μάθηση. Όμως η αποκόμιση θετικών εμπειριών από την αρχική εκπαίδευση συνεπικουρεί στην επιστροφή των ενηλίκων στη μάθηση. Επομένως είναι επιτακτική ανάγκη η εστίαση της προσοχής στην αρχική εκπαίδευση καθώς εκεί διαμορφώνεται η στάση του ατόμου απέναντι στη μάθηση. Επομένως είναι επιτακτική ανάγκη η εστίαση της προσοχής στην αρχική εκπαίδευση καθώς εκεί διαμορφώνεται η στάση του ατόμου απέναντι στη μάθηση.

11 3.Χρηματοδότηση και πηγές:πιθανές συνέπειες μετάθεσης του συνόρου μεταξύ τυπικής και μη τυπικής μάθησης Γενικά Κοινός τόπος σ’ όλους τους ορισμούς δια βίου μάθησης είναι η εξέχουσα θέση που κατέχουν το άτομο και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Κοινός τόπος σ’ όλους τους ορισμούς δια βίου μάθησης είναι η εξέχουσα θέση που κατέχουν το άτομο και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Η διάβρωση των ορίων μεταξύ τυπικής και μη τυπικής μάθησης, η δυνατότητα για τον τόπο συνάντησης, το χρόνο, τη διάρκεια και τη φύση των ευκαιριών μάθησης δεν είναι δέσμια στις υπάρχουσες περιοριστικές συνθήκες. Η διάβρωση των ορίων μεταξύ τυπικής και μη τυπικής μάθησης, η δυνατότητα για τον τόπο συνάντησης, το χρόνο, τη διάρκεια και τη φύση των ευκαιριών μάθησης δεν είναι δέσμια στις υπάρχουσες περιοριστικές συνθήκες.

12  Η δια βίου μάθηση είναι μια μεγάλη επιχείρηση…αλλά πόσο μεγάλη; Η δια βίου μάθηση απαιτεί τα επίσημα εκπαιδευτικά συστήματα να προετοιμάζουν το έδαφος για περαιτέρω μάθηση και να την κάνουν πιο προσιτή σε ενήλικες. Η δια βίου μάθηση απαιτεί τα επίσημα εκπαιδευτικά συστήματα να προετοιμάζουν το έδαφος για περαιτέρω μάθηση και να την κάνουν πιο προσιτή σε ενήλικες. Το επίπεδο συμμέτοχης στη δια βίου μάθηση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ικανοποιητικό ανεξάρτητα από την κατάσταση που υπάρχει σ’ άλλες χώρες. Το επίπεδο συμμέτοχης στη δια βίου μάθηση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ικανοποιητικό ανεξάρτητα από την κατάσταση που υπάρχει σ’ άλλες χώρες.

13  Υπολογίζοντας το κενό στις ευκαιρίες για παιδιά και νέους  Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ πολλά κράτη-μέλη έχουν τη δυνατότητα ελιγμών ώστε να θέσουν φιλόδοξους στόχους στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα χάρη στις δημογραφικές τους τάσεις.  Σταθερά ή πτωτικά ποσοστά γεννήσεων σημαίνουν ότι οι περισσότερες χώρες θα κάλυπταν τα ποσοστά συμμέτοχης στα προγράμματα της πρώιμης παιδικής ηλικίας χωρίς να απαιτούνταν αύξηση στη χωρητικότητα των ομάδων τους.  Οι πιο πολλές χώρες θα χρειάζονταν να αυξήσουν τη χωρητικότητα για να πετύχουν το μέσο όριο συμμέτοχης στα παιδιά ηλικίας χρονών.  Για τα άτομα χρονών το 1/3 των χωρών θα αύξανε τα ποσοστά συμμέτοχης στο επίπεδο της καλής πρακτικής χωρίς αύξηση στον αριθμό των μαθητών εξαιτίας των πτωτικών νούμερων της κατηγόριας αυτής.

14  Ποιό είναι το κενό συμμέτοχης για τους ενήλικες;  Ο υπολογισμός των αυξήσεων στις ευκαιρίες μάθησης για τους ενήλικες είναι προβληματικός.  Ένας τρόπος υπολογισμού του κενού συμμέτοχής είναι η χρήση ενός διεθνούς ορίου.  Ένας άλλος τρόπος συμμετοχής είναι η χρήση ενός δια-εθνικού ορίου.  Συμπερασματικά η δια βίου εκπαίδευση είναι προσιτή σε μεγάλο αριθμό προνομιούχων ατόμων όμως έμφαση πρέπει να δοθεί και στην πρόσβαση σ’ αυτήν σε λιγότερο προνομιούχα άτομα.

15  Πόσο είναι πιθανό να κοστίσει η δια βίου μάθηση; Ο υπολογισμός του κόστους είναι μια ανοικτή υπόθεση και αυτό γιατί εξαρτάται από το κόστος τροποποίησης των υφιστάμενων θεσμικών ρυθμίσεων. Ο υπολογισμός του κόστους είναι μια ανοικτή υπόθεση και αυτό γιατί εξαρτάται από το κόστος τροποποίησης των υφιστάμενων θεσμικών ρυθμίσεων. Φαίνεται ότι η επέκταση στη χωρητικότητα συχνά συνοδεύεται με αυξήσεις στο ανά μαθητή κόστος. Φαίνεται ότι η επέκταση στη χωρητικότητα συχνά συνοδεύεται με αυξήσεις στο ανά μαθητή κόστος. Συχνά λοιπόν καθώς αυξάνεται το ποσοστό συμμέτοχης προκύπτουν ουσιώδη επιπρόσθετα έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή κάθε επιπλέον συμμετέχοντα Συχνά λοιπόν καθώς αυξάνεται το ποσοστό συμμέτοχης προκύπτουν ουσιώδη επιπρόσθετα έξοδα που σχετίζονται με την εγγραφή κάθε επιπλέον συμμετέχοντα

16  Ποιοί παράγοντες είναι πιθανό να επηρεάσουν το κόστος επέκτασης της μάθησης στο μέλλον;  Πρέπει όμως να εξετάσουμε τρεις παράγοντες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για τον καθορισμό των στόχων της δια βίου μάθησης:α)τις ανάγκες και τα κίνητρα των μαθητών β)τη γνωστοποίηση των μαθησιακών δραστηριοτήτων και γ) τη διαρκειά τους.  Οι προβλέψεις για τις μελλοντικές αυξήσεις του κόστους αντενδείκνυνται.

17  Διαφορές στο κόστος μάθησης στο μη τυπικό τομέα  Λόγοι που συνηγορούν υπέρ του ότι το κόστος μάθησης στον μη τυπικό τομέα είναι τέτοιο ώστε οι ευκαιρίες μπορούν να αναπτυχθούν σε σχετικά χαμηλότερο κόστος απ΄ότι στον τυπικό τομέα: οι μη τυπικές ρυθμίσεις έχουν τη δυνατότητα να είναι πιο εναρμονισμένες με τις ανάγκες των μαθητών οι μη τυπικές ρυθμίσεις έχουν τη δυνατότητα να είναι πιο εναρμονισμένες με τις ανάγκες των μαθητών οι μαθησιακές δραστηριότητες του μη τυπικού τομέα μπορεί να είναι πιο συγκεκριμένες και οι μαθησιακές δραστηριότητες του μη τυπικού τομέα μπορεί να είναι πιο συγκεκριμένες και η διάρκεια της μάθησης είναι πιο ευμετάβλητη και μπορεί να συνδυαστεί και με μια άλλη δραστηριότητα μειώνοντας έτσι και το κόστος των χαμένων αποδοχών. η διάρκεια της μάθησης είναι πιο ευμετάβλητη και μπορεί να συνδυαστεί και με μια άλλη δραστηριότητα μειώνοντας έτσι και το κόστος των χαμένων αποδοχών.

18 Συμπεράσματα Συμπεράσματα Οι ανάγκες οικονομικών πόρων για τη δια βίου μάθηση παραμένουν ασαφείς διότι η μάθηση αυτού του είδους είναι ακόμα υπό εξέλιξη. Οι ανάγκες οικονομικών πόρων για τη δια βίου μάθηση παραμένουν ασαφείς διότι η μάθηση αυτού του είδους είναι ακόμα υπό εξέλιξη. Το κόστος μάθησης αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη συνειδητοποίηση των προσδοκιών που σχετίζονται με τη δια βίου εκπαίδευση. Το κόστος μάθησης αναμένεται να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη συνειδητοποίηση των προσδοκιών που σχετίζονται με τη δια βίου εκπαίδευση. Η περαιτέρω ανάπτυξη της δια βίου μάθησης υπαγορεύει την ανάγκη αντιμετώπισης της αν όχι ως αναπόσπαστο τμήμα της αρχικής ως φυσική της συνέχεια. Η περαιτέρω ανάπτυξη της δια βίου μάθησης υπαγορεύει την ανάγκη αντιμετώπισης της αν όχι ως αναπόσπαστο τμήμα της αρχικής ως φυσική της συνέχεια.


Κατέβασμα ppt "FORMAL AND NON-FORMAL LEARNING Πιπεράκη Ειρήνη. ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1. Δια βίου μάθηση μια πρόκληση για τις αρχές. 2. Καταμερίζοντας ευθύνες για τη δια βίου μάθηση."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google