Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη
Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ Πολιτιστική Κληρονομία είναι το σύνολο των ανθρώπινων δημιουργημάτων και σε αυτήν την κατηγορία περιλαμβάνονται οι αρχαιότητες, τα μνημεία, τα διατηρητέα κτήρια, οι εκκλησίες κ.α. Η πολιτιστική κληρονομία της Ελλάδος έχει τις ρίζες της στα βάθη των αιώνων. Έργα τα οποία ανήκουν στην πολιτιστική μας κληρονομία, όπως η Αφροδίτη της Μύλου, τα Ελγίνεια μάρμαρα καθώς και οι Καρυάτιδες κοσμούν τα ευρωπαϊκά μουσεία. Αφού αποσπάσθηκαν από την Ελλάδα κατόπιν δόλιων ενεργειών από τους ξένους δυνάστες.

2 Βυζαντινεσ εκκλησιεσ-Αρχιτεκτονικη
Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Ιερά Μονή Σταυρού Δολιανών Έχοντας 13 τρούλους, αποτελεί έναν από τους πιο αξιόλογους βυζαντινούς ναούς της Ελλάδας. Κτίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα σε ρυθμό βασιλικής με τρία κλίτη. Αρχικά λειτούργησε ως μοναστήρι αλλά εγκαταλείφθηκε το Εξωτερικά μπορεί κανείς να διακρίνει ανάγλυφες παραστάσεις, κάτι που συναντάμε και σε άλλες εκκλησίες της περιοχής. Ο ναός έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο μνημείο .Ο ναός του Σταυρού χαρακτηρίζεται από την ιδιόρρυθμη αρχιτεκτονική του. Στο εσωτερικό του ιερού βήματος διαμορφώνεται σύνθρονο και επισκοπικός θρόνος. Επίσης είναι χωρίς αγιογραφίες, αναδεικνύοντας έτσι την λίθινη φυσιογνωμία του.

3 Η Βασιλική των Παμμεγιστων Ταξιαρχων
Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Η Βασιλική των Παμμεγιστων Ταξιαρχων Χτισμένη στο γραφικό χωριό Μηλιές, η τριπλή Βασιλική των Παμμεγίστων Ταξιαρχών ιδρύθηκε το 1741 και περιέχει ξύλινα σκαλιστά εικονοστάσια και τοιχογραφίες του 18ου αιώνα, τα οποία είναι μεγάλης άξιας και επισκευάστηκαν πρόσφατα. Από αυτήν την βασιλική ξεκίνησε η επανάσταση του Πηλίου, τον Μάιο του 1821. Είναι η μόνη εκκλησία που επέζησε αφού οι Γερμανοί έκαψαν όλο το χωριό στις 4 Απριλίου 1943.

4 Ιερα Μονη Πορτα Παναγια Ο ναοσ Κοιμησεωσ τησ Θεοτοκου
Ιερα Μονη Πορτα Παναγια Ο ναοσ Κοιμησεωσ τησ Θεοτοκου Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Βριςκεται ςτον οικιςμο της πορτας παναγιας, πολυ κοντα ςτην κωμοπολη της πυλης. Ο ναος αποτελουςε το καθολικο της ςταυροπηγιακης μονης της ακαταμαχητου θεοτοκου. Ιδρυθηκε το 1283 απο τον αυτοκρατωρα ιωαννη αγγελο κομνηνο δουκα και χτιςτηκε με υλικα προερχομενα απο τον αρχαιο ναο. Το τεμπλο του ναου ειναι μαρμαρινο και φερει δυο ψηφιδωτα: του χριςτου και της παναγιας της βρεφοκρατουςας. Ο ναος Κοιμηςεως της Θεοτοκου (πριν το 1600):Ειναι το ςπουδαιοτερο και επιβλητικοτερο μνημειο της ΚαλαμπακαΣ, το οποιο αποτελει ςημειο αναφορας και λατρειας για ολους τους πιςτους. Παρολες τις αξιολογες προςπαθειες που εχουν πραγματοποιηθει, εμφανης ειναι η εγκαταλειψη εκ μερους των αρμοδιων για τη ςυςτηματικη ςυντηρηςη τοςο μεςα ςτον ναο οςο και ςτον περιβαλλοντα χωρο.Ο ναος της Κοιμηςεως της Θεοτοκου που βριςκεται ςτην παλαια πολη ανηγερθη μεταξυ 10ου και 11ουαιωνα πανω ςτα ερειπια παλαιοχριςτιανικης βαςιλικης. Ειναι ρυθμου τρικλιτης βαςιλικης μικτου τυπου, εχει υπερυψωμενο και φωτιςμενο το μεςαιο κλιτος του ναρθηκα και το τριβηλο.

5 Η Βαςιλικη του Αγιου Ιωαννη του Προδρομου
Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Το Γυναικειο Μοναστηρι του Αγιου Γερασιμου Η Βασιλικη του Αγιου Ιωαννη του Προδρομου Η Βαςιλικη του Αγιου Ιωαννη του Προδρομου Η τριπλη αυτη βαςιλικη χτιςτηκε το 1809 και επιςκευαςτηκε το αυτη η ομορφη πετρινη εκκληςια βριςκεται ςτη μεγαλη πλατεια της Μακρινιτςας, κατω απο γερικους πλατανους, διπλα ςε μια θαυμαςια ςκαλιςτη βρυςη με κρυςταλλενια νερα. Το Γυναικειο Μοναςτηρι του Αγιου Γεραςιμου Στον εποικιςμο του Μουτςαρα, ςτην Μακρινιτςα, βριςκεται ο Αγιος Γεραςιμος. Το καθολικο της χτιςτηκε το 1795 και ςτεγαζει την θαυματουργη εικονα και το κρανιο του Αγιου Γεραςιμου. Κατω απο την πλατεια βριςκεται η μονη Βαςιλικη της Μεταμορφωςης, εργο του λαϊκου αρχιτεκτονα Δημου Ζηπανιωτη. Πιο περα απο την Βαςιλικη βριςκεται η εκκληςια της Αγιας Τριαδας που ςτεγαζει αγιογραφιες του 1836,  απο τον καλλιτεχνη Παγωνη.

6 Η Παναγια τησ Γαλακτοτροφουσασ Ναοσ Αγιασ Επισκεψεωσ
Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Η Παναγια τησ Γαλακτοτροφουσασ Ναοσ Αγιασ Επισκεψεωσ Ειναι ο μεγαλυτερος, μετα τον ναο του Αγιου Νικολαου, ναος των Τρικαλων. Ειναι τρικλιτη βαςιλικη και βριςκεται ςτο Βαρουςι, ΝΑ του φρουριου. Η ανεγερςη της αρχιςε το 1863 και τελειωςε το 1877.Κτιςτηκε απο μαςτορους Ζουπανιωτες (απο τον Πενταλοφο Κοζανης). Εορταζει ςτις 21 Νοεμβριου, εορτη των Ειςοδιων της Θεοτοκου. Ηταν για πολλα χρονια ο μητροπολιτικος ναος των Τρικαλων και ς' αυτον εγινε η δοξολογια ςτις 25 Αυγουςτου 1881 κατα την απελευθερωςη της πολης απο τους Τουρκους, κατα την οποια απηγγειλε το ποιημα του «Στ' αδελφια μας» ο ποιητης Χρηςτος Χρηςτοβαςιλης. Εντος του ναου υπαρχει το παρεκκληςιο του Αγιου Στυλιανου. Στην θεςη του ςημερινου ναου πιθανον υπηρχε αλλος παλαιοτερος ναος της Αγιας Επιςκεψεως, ςτον οποιο μαρτυρειται η λειτουργια ςχολειου της «εγκυκλιου παιδευςεως» ςτα 1543. Διπλα ςτον Αςπροποταμο που αποτελει ενα απο τα ςημαντικοτερα μνημεια της περιοχης. Μια ομορφη πετροχτιςτη βρυςη ακριβως μπροςτα απο τη μικρη εξωπορτα της αυλης ξεδιψα φιληδονα τους διψαςμενους περιπατητες. Μπαινοντας ςτην αυλη διακρινουμε ο,τι απεμεινε απο το μοναςτηρι. Αρχικα ηταν ενα παραλληλογραμμο κτιριο με ψηλα τειχη. Πανω απο τον γυναικωνιτη υπαρχει το παρεκκληςι ςτη μνημη αποτομης της κεφαλης του Σιμιου Προδρομου Ιωαννου. Σημερα το μοναςτηρι εχει κηρυχθει διατηρητεο, επιςκευαςτηκε η ςτεγη του και ξαναχτιςτηκαν τα κατεςτραμμενα κελια του.

7 Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Αρχιτεκτονικη

8 Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Ως προς το αρχιτεκτονικό τύπο, οι ναοί του 16ου αι. είναι κατά κανόνα μικρών διαστάσεων μονόχωροι ή όπως λέγονται δρομικές εκκλησίες. Εξαίρεση αποτελεί ο ναός της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, που βρίσκεται στον ομώνυμο οικισμό, καθώς είναι μεγαλύτερων διαστάσεων, ανήκει δε στον τύπο του τετράστυλου σταυροειδούς ναού και αποτελεί ανακαίνιση παλαιότερου βυζαντινού ναού, όπως μπορούμε να διακρίνουμε στην ανατολική πλευρά του. Δίπλα στο όμορφο αυτό μνημείο έχει κτιστεί σύγχρονη εκκλησία. Κατά τον 17° αιώνα, κυρίαρχος είναι, όπως και κατά τον προηγούμενο αιώνα, ο τύπος της μικρής δρομικής εκκλησίας.

9 Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Κατά τον 17° αιώνα, κυρίαρχος είναι, όπως και κατά τον προηγούμενο αιώνα, ο τύπος της μικρής δρομικής εκκλησίας. Την ίδια εποχή παρουσιάζεται ο τύπος της τρίκλιτης βασιλικής, με υπερυψωμένο το μεσαίο κλίτος, κατά τα παλαιοχριστιανικά πρότυπα. Παραδείγματα του τύπου είναι ο κοιμητηριακός ναός της Βασιλικής που τιμάται στον Άγιο Γεώργιο και το καθολικό της μονής Κοιμήσεως της Θεοτόκου Βυτουμά. Τον ίδιο αιώνα, εμφανίζεται και ο βυζαντινός τύπος του σταυροειδούς τετρακιόνιου ναού, με τρούλο, στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, στον ομώνυμο οικισμό ή του τετράστυλου στο καθολικό της μονής Σταγιάδων.

10 Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Στον αιώνα που ακολουθεί, δηλαδή στον 18° αιώνα, συνεχίζουν να κτίζονται μονόχωρες εκκλησίες. Εξαίρεση ναού με τρούλο αποτελεί ο μονόχωρος ναός του Αγίου Γεωργίου στην Οξύνεια. Την ίδια περίοδο εμφανίζεται, επίσης, ο τύπος του σταυρεπίστεγου ναού, που επιχωριάζει στη γειτονική Ήπειρο. Πρόκειται έναν τύπο ναού, ο οποίος δεν συναντάται στη Δυτική Μακεδονία. Την εποχή αυτή και ιδιαιτέρως από το το β' μισό του 18ου αιώνα εμφανίζεται και κυριαρχεί ο τύπος της τρίκλιτης, συνήθως ξυλόστεγης, βασιλικής. Παραλλαγή του τύπου αυτού, δημιουργείται με την ύπαρξη στοάς σε μία πλευρά, ή και σε δύο πλευρές.

11 Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Τον 19° αιώνα γενικεύεται ο τύπος της τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής. Τον 19° αι., μονόχωρες εκκλησίες είναι μόνον τα εξωκλήσια (Αγ. Γεώργιος Καλομοίρας). Συναντάμε, επίσης, σε περιορισμένο αριθμό σταυρεπίστεγους μονόχωρους ναούς και λίγους ναούς του τύπου του σταυροειδούς τετρακιόνιου με τρούλο. Στη Μεταβυζαντινή περίοδο δεν έλειπαν φυσικά και οι περιπτώσεις διεύρυνσης ή ανακατασκευής παλαιότερων εκκλησιών οι οποίες για κάποιο λόγο είχαν καταστραφεί. Υπάρχουν τρία παραδείγματα όπου η αψίδα του ιερού και τμήμα της ανατολικής πλευράς, ανήκουν σε παλαιότερη φάση.

12 Μπλαντή Ευτυχία, μαθήτρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων
Σε πολλεσ εκκλησιεσ, του 18ου αλλά κυρίωσ του 19ου αι., οι θυρεσ κοσμούνται με λισανάγλυφα πλαίσια. Τα δέματα είναι απλά όπωσ δικέφαλοι αετοί, φυτικέσ διακοσμήσεισ ή ανσικέσ ή ακόμη πιο σύνθετα, με την παράσταση του τιμώμενου αγίου. Για τον εσωτερικό χώρο των μνημείων αναφέρεται ότι ορισμένεσ φορέσ κοσμείται με ξύλινεσ ζωγραφισμένεσ οροφέσ, ενώ τα τέμπλα ακολουθούν την εξέλιξη από την πρότυπη τεχνική στην έξεργη και τέλοσ στην ανάγλυφη διάτρητη τεχνική, όπως συμβαίνει από το 17° έως το 19° αι. γενικότερα.


Κατέβασμα ppt "Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google