Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 2010-2011 Η «μικρή» επιχειρηματικότητα σε περίοδο κρίσης Σταύρος Ιωαννίδης Στελίνα Χατζηχρήστου Παγκόσμιο Παρατηρητήριο.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 2010-2011 Η «μικρή» επιχειρηματικότητα σε περίοδο κρίσης Σταύρος Ιωαννίδης Στελίνα Χατζηχρήστου Παγκόσμιο Παρατηρητήριο."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 2010-2011 Η «μικρή» επιχειρηματικότητα σε περίοδο κρίσης Σταύρος Ιωαννίδης Στελίνα Χατζηχρήστου Παγκόσμιο Παρατηρητήριο Επιχειρηματικότητας GEM Παρατηρητήριο Επιχειρηματικότητας Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών Με την υποστήριξη 26 Ιανουαρίου 2012

2  Το μοναδικό πρόγραμμα που μετρά την επιχειρηματικότητα σε διαχρονική βάση παγκοσμίως (1999-...)  Συντονισμός: London Business School & Babson College (ΗΠΑ)  54 χώρες το 2010  Η Ελλάδα συμμετέχει από το 2003 μέσω του ΙΟΒΕ  Στόχοι έργου: ◦ Να μετρήσει το επίπεδο επιχειρηματικότητας σε μια χώρα και να εξηγήσει τις διαφορές που εμφανίζονται ανάμεσα στις εξεταζόμενες χώρες ◦ Να αποκαλύψει τους παράγοντες που οδηγούν σε ικανοποιητικά επίπεδα επιχειρηματικότητας σε μία χώρα ◦ Να προτείνει πολιτικές που μπορούν να ενισχύσουν τα επίπεδα επιχειρηματικότητας σε μια χώρα

3 Κάθε προσπάθεια για δημιουργία μιας νέας επιχείρησης ή νέας δραστηριότητας, όπως το ελεύθερο επάγγελμα, η δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού οργανισμού ή η επέκταση ήδη υπάρχουσας επιχείρησης, που γίνεται από έναν ιδιώτη, από ομάδες ιδιωτών ή από επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν. Κάθε προσπάθεια για δημιουργία μιας νέας επιχείρησης ή νέας δραστηριότητας, όπως το ελεύθερο επάγγελμα, η δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού οργανισμού ή η επέκταση ήδη υπάρχουσας επιχείρησης, που γίνεται από έναν ιδιώτη, από ομάδες ιδιωτών ή από επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν.

4 Συνολική επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων (TEA index) Δυνητικός επιχειρηματίας : Γνώσεις & ικανότητες Επίδοξος επιχειρηματίας Βρίσκεται στην έναρξη του εγχειρήματος Νέος επιχειρηματίας (επιχείρηση < 3,5 ετών) Καθιερωμένος επιχειρηματίας (επιχείρηση > 3,5 ετών) Σύλληψη ιδέας Δημιουργία επιχείρησης Επιβίωση  Ευρύ φάσμα «επιχειρηματικότητας»: Η επιχειρηματικότητα ξεκινά πολύ πριν ένα εγχείρημα γίνει λειτουργικό  Μονάδα ανάλυσης: ο επιχειρηματίας

5 Ελλάδα: 5,3% του πληθυσμού 18-64 ετών (~370.000 άτομα) σημαντική πτώση συγκριτικά με 2009, χαμηλότερη επίδοση την τελευταία 5ετία Χώρες Α: βασίζονται σε φτηνούς παραγωγικούς συντελεστές Χώρες Β: βασίζονται στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας Χώρες Γ: βασίζονται στην καινοτομία Επιχειρηματικότητα αρχικών σταδίων, 2010 (νέοι & επίδοξοι επιχειρηματίες)

6  Συρρίκνωση όλων των δεικτών  Συνολική επιχειρηματικότητα: υψηλότερη ανάμεσα σε χώρες καινοτομίας  Κυριότερη αιτία αναστολής επιχειρηματικής δραστηριότητας: μειωμένη κερδοφορία (71,9% vs. 45,7%) Βασικοί δείκτες επιχειρηματικότητας, Ελλάδα 2010 (% πληθυσμού ηλικίας 18-64 ετών) Επίδοξη επι/κότητα Νέα Επι/κότητα αρχικών σταδίων Καθιερωμένη επι/κότητα Συνολική Επι/κότητα Πρόθεση έναρξης επι/τικής δραστηριότητας 2006 5,62,37,98,216,214,1 2007 4,61,15,713,318,713,7 2008 5,34,69,912,622,016,6 2009 4,54,78,815,123,617,2 2010 2,03,55,314,218,814,4 Μ.Ο.4,43,27,512,719,915,2

7  Επιχειρηματικότητα ανάγκης: 27,4% επιχ. αρχικών σταδίων (26% το 2009)  Χαμηλότερο του αναμενόμενου + πτώση για το σύνολο του πληθυσμού ◦ εντονότερο κίνητρο η ανάγκη στην Ελλάδα: μ.ο. Χωρών Καινοτομίας 20% ◦ Μετακίνηση του ορίου μεταξύ «ανάγκης» και «ευκαιρίας»;  Επιχειρηματικότητα ευκαιρίας (με στόχο αύξηση εισοδήματος ή/και μεγαλύτερη ανεξαρτησία) : 38,6% (47% το 2009) ◦ Για πρώτη φορά, επιθυμία για μεγαλύτερη εργασιακή ανεξαρτησία (20,2%)> αύξηση εισοδήματος (18,6%) ◦ Αντίδοτο στην αβεβαιότητα;

8 Προϊόντα/ υπηρεσίες προς καταναλωτές: στα ίδια επίπεδα με το 2009 Συρρίκνωση στη μεταποίηση/ βιομηχανική δραστηριότητα (36,5% το 2009) Στροφή σε υπηρεσίες προς επιχειρήσεις Υψηλότερο ποσοστό πενταετίας για τον πρωτογενή τομέα: επιστροφή στη φύση; Κλαδική διάσταση των εγχώριων επιχειρήσεων αρχικών σταδίων, 2010

9  προοπτικές δημιουργίας νέων θέσεων εργα σίας (την επόμενη 5ετία) ◦ 13,3%: 5 έως 19 και 4,4%: τουλάχιστον 20% ◦ Μέσος όρος 2008-2010: πλέον ισχνές προβλέψεις για απασχόληση ◦ Πολύ μικρές επιχειρήσεις=> αδυναμία δημιουργίας πολλών θέσεων εργασίας, ακόμα και σε περιόδους οικονομικής ευμάρειας  καινοτομία προϊόντος: μόλις 13% εντελώς καινοτόμο προϊόν (ίδια επίπεδα με το 2009)  ένταση ανταγωνισμού: μόλις το 10% δημιουργεί μια νέα αγορά ◦ άνοδος από το 2009, αλλά 3 η χαμηλότερη επίδοση ανάμεσα στις χώρες καινοτομίας  επίπεδο της τεχνολογίας: εντυπωσιακή βελτίωση ◦ 34,7% εντελώς νέες τεχνολογίες (>1 έτους) vs. 10,3% το 2009 ◦ σχεδόν 55% παλαιές τεχνολογίες

10  Αλλαγές στο προφίλ λόγω κρίσης;  Άντρας, 41 ετών  Μεγαλύτερης ηλικίας, υψηλότερου μορφωτικού επιπέδου, όλα τα εισοδηματικά κλιμάκια  Γυναικεία επιχειρηματικότητα: 3,7% vs. 6% πέρυσι ◦ 8ο υψηλότερο % ανάμεσα στις χώρες καινοτομίας (4 ο το 2009)  Αλλά 35% των επιχειρηματιών αρχικών σταδίων είναι γυναίκες (όπως και το 2009) ◦ 34% των γυναικών επ. αρχικών σταδίων είχε κίνητρο την ανάγκη ◦ 2 η υψηλότερη επίδοση, μετά την Ιαπωνία - Υψηλή ανάγκη γυναικών και σε χώρες εκτός κρίσης (Νορβηγία) Προφίλ του μέσου επιχειρηματία αρχικών σταδίων στην Ελλάδα το 2010

11 Ποσοστό επιχειρηματιών αρχικών σταδίων ανά ηλικιακή ομάδα, Ελλάδα 18-24 25-34 35-44 45-54 55-64 ΣΥΝΟΛΟ 2007 12,7 23,6 24,0 21,4 18,3 100 2008 9,3 41,2 21,6 17,0 10,8 100 2009 12,5 35,2 30,7 13,1 8,5 100 2010 6,7 22,9 26,7 35,2 8,6 100 Πηγή:GEM, Επεξεργασία στοιχείων ΙΟΒΕ

12 % ΆνδρεςΓυναίκες 200835,039,1 200923,534,0 201024,633,7 Οι επιπτώσεις της κρίσης, κυρίως στην απασχόληση, ελαστικοποίησαν το πώς ιδώθηκαν οι επιχειρηματικές επιλογές;

13  Υψηλή Αυτοπεποίθηση για τις επιχειρηματικές γνώσεις και ικανότητες για έναρξη επιχείρησης: 52% του πληθυσμού, 77% των επιχειρηματιών αρχ. σταδίων ◦ 58% και 90% το 2009: όξυνση δυσχερειών -> χαμηλότερο ηθικό;  Αλλά και σταθερά στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στο φόβο της αποτυχίας: 55% επιχ. αρχικών σταδίων ενώ 30% το 2009  23,3% πιστεύει στην ύπαρξη καλών επιχειρηματικών ευκαιριών βραχυπρόθεσμα (33,8% το 2009) ◦ Μέχρι και το 2008, αντιστρόφως ανάλογη στο επίπεδο ανάπτυξης μιας χώρας  Κρίση: οικονομική κατάσταση  16% του πληθυσμού (28% το 2009): χαμηλότερη επίδοση στην Ευρώπη  Ομοίως Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία

14  Βαθμός δυσκολίας σχετικά με την ίδρυση και την ανάπτυξη μιας επιχείρησης το 2010 έναντι του 2009  Επίπτωση της κρίσης στον αριθμό των επιχειρηματικών ευκαιριών  ίδρυση μιας νέας επιχείρησης: σαφής επιδείνωση κλίματος ◦ Καθιερωμένοι πιο απαισιόδοξοι για 2 η χρονιά (και σε όλα τα ερωτήματα) ◦ Γυναίκες πιο απαισιόδοξες από άνδρες ◦ Επιχειρηματίες αρχικών σταδίων: 75,6% τουλάχιστον σχετικά πιο δύσκολη (69% το 2009) ◦ Οι πιο απαισιόδοξοι στις χώρες καινοτομίας, αλλά και σε όλες τις χώρες του GEM! ◦ Με μικρή διαφορά ακολουθεί η Ισπανία ◦ Βελτίωση του δείκτη για άλλες χώρες -> επιστροφή στην ανάπτυξη;

15  Ανάπτυξη ήδη υφιστάμενων επιχειρήσεων  3/5 επ. αρχικών σταδίων: εντονότερες δυσκολίες το 2010 vs. 2009.  καθιερωμένοι επιχειρηματίες πιο συγκρατημένοι και τα δύο έτη, αύξηση απαισιοδοξίας το 2010  γυναίκες επιχειρηματίες καταγράφουν εντονότερη απαισιοδοξία από τους άνδρες  ο δείκτης αφορά όλες τις λειτουργούσες επιχειρήσεις  άμεση & αρνητική επίπτωση στην απασχόληση και γενικότερα στις προοπτικές για το μέλλον  καθιερωμένοι επιχειρηματίες: πλέον αρνητικές εκτιμήσεις σε όλο το GEM  Μόνο Ελλάδα και Ιταλία: δυσμενέστερα αποτελέσματα το 2010

16 Πηγή: ΙΟΒΕ, Επεξεργασία στοιχείων GEM

17

18

19  η κρίση έχει μεταβάλει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι οι νέοι επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται τις έννοιες της επιχειρηματικότητας ανάγκης και της επιχειρηματικότητας ευκαιρίας

20 % Καμία εκπαίδευση Μερική δευτεροβάθμια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Μετα- δευτεροβάθμια εκπαίδεση Μεταπτυχιακός τίτλος 20080,08,570,121,10,0 20090,010,759,330,00,0 201018,410,415,350,15,8 Πηγή: ΙΟΒΕ, Επεξεργασία στοιχείων GEM

21 18-2425-3435-4445-5455-64 ΣΥΝΟΛΟ 200712,723,624,021,418,3 100 20089,341,221,617,010,8 100 200912,535,230,713,18,5 100 20106,722,926,735,28,6 100 Πηγή: ΙΟΒΕ, Επεξεργασία στοιχείων GEM

22  Πριν την κρίση: υψηλότατο % επιχειρήσεων προϊόντων/υπηρεσιών προς τελικό καταναλωτή.  Τελευταίος κρίκος της αλυσίδας αξίας στην οικονομία-> μείωση αναπτυξιακών επιπτώσεων  Ανατροπή λόγω κρίσης: συρρίκνωση μαγαζιών, αλλά ενδυνάμωση μεταποίησης (2009) και κλάδου υπηρεσιών προς επιχειρήσεις (2010)  Επιχειρηματικότητα σε όλη την αλυσίδα αξίας, από άτομα με ανώτερα εκπαιδευτικά προσόντα και με μεγαλύτερη επαγγελματική εμπειρία σε σύγκριση με το παρελθόν  αυξάνει τις πιθανότητες επιτυχίας αυτών των εγχειρημάτων, αλλά και τις αναπτυξιακές τους προοπτικές.

23  Παραδοσιακά, «άτυποι επενδυτές» προέρχονται από οικογένεια ή/και φίλοι/γείτονες: προσωπικές σχέσεις, δεν προσδοκάται κέρδος  Έλλειψη venture capitals, νοοτροπία χρηματοδότησης υψηλού ρίσκου (νέα εγχειρήματα)  Κρίση: μεγάλοι περιορισμοί στον τραπεζικό δανεισμό,  σημαντική η ύπαρξη της δυνατότητας χρηματοδότησης από την οικογένεια  από ποιοτικά αρνητικό χαρακτηριστικό -> σημαντικό παράγοντα για την επανεκκίνηση της ανάκαμψης.

24 Πληροφορίες για το GEM: www.gemconsortium.org Η έκθεση του ΙΟΒΕ είναι προσβάσιμη στο: www.iobe.gr

25 Ευχαριστούμε για την προσοχή σας Σταύρος Ιωαννίδης ioannides@iobe.gr Στελίνα Χατζηχρήστου chatzichristou@iobe.gr


Κατέβασμα ppt "Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 2010-2011 Η «μικρή» επιχειρηματικότητα σε περίοδο κρίσης Σταύρος Ιωαννίδης Στελίνα Χατζηχρήστου Παγκόσμιο Παρατηρητήριο."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google