Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΝΕΡΟ και ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Από την : Τριανταφύλλου Άννα-Μαρία Ομάδα: Πανουτσακοπούλου Ειρήνη Σαλτίκοβ Όλγα Μπακατσέλου Ιφιγένεια ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΝΕΡΟ και ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Από την : Τριανταφύλλου Άννα-Μαρία Ομάδα: Πανουτσακοπούλου Ειρήνη Σαλτίκοβ Όλγα Μπακατσέλου Ιφιγένεια ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΝΕΡΟ και ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Από την : Τριανταφύλλου Άννα-Μαρία Ομάδα: Πανουτσακοπούλου Ειρήνη Σαλτίκοβ Όλγα Μπακατσέλου Ιφιγένεια ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ 12ο Γυμνάσιο ΠΑΤΡΑΣ

2 ΘΕΟΦΑΝEΙΑ Ιστορικό Ιστορικό Καθιέρωσης Υμνολογία Τελετές Έθιμα Λαογραφία Ιορδάνης Ποταμός Εικόνες

3 Από την Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια ΘΕΟΦΑΝEΙΑ Τα Θεοφάνια (ή Θεοφάνεια) είναι μεγάλη ετήσια χριστιανική εορτή της ανάμνησης της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Άγιο Ιωάννη Βαπτιστή,η τρίτη και τελευταία εορτή του Δωδεκαήμερου(εορτή των Χριστουγέννων). Το όνομα προκύπτει από την φανέρωση των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας που σύμφωνα με την παράδοση συνέβη. Λέγονται επίσης και Επιφάνεια και Φώτα (ή των Φώτων).

4 ΙΣΤΟΡΙΚΟ Στις αρχές του 30ου έτους της ηλικίας του Ιησού, ο Ιωάννης(ο Πρόδρομος),που ήταν 6 μήνες μεγαλύτερος του Χριστού και έμενε στην έρημο, ασκητεύοντας και κηρύττοντας το βάπτισμα μετάνοιας, βάπτισε και τον Ιησού στον Ιορδάνη ποταμό. Κατά δε τη στιγμή της Βάπτισης κατέβηκε από τον ουρανό το Άγιο Πνεύμα υπό τη μορφή περιστεράς στον Ιησού και ταυτόχρονα ακούσθηκε φωνή (από τον ουρανό) που έλεγε ότι «Ούτος εστί ο Υιός του Θεού ο αγαπητός δια του οποίου ευδόκησε ο Θεός να σώσει τους αμαρτωλούς». Το γεγονός αυτό έχουν καταγράψει οι τέσσερις Ευαγγελιστές, ο Μάρκος, ο Ματθαίος και ο Λουκάς. Αυτή δε είναι και η μοναδική φορά της εμφάνισης, στη Γη, της Αγίας και ομοουσίου και αδιαιρέτου Τριάδος υπό του πλήρους «μυστηρίου» της Θεότητας.

5 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ Το πότε καθιερώθηκε να εορτάζεται η μνήμη του γεγονότος της Βάπτισης του Ιησού δεν είναι γνωστό με βεβαιότητα. Φαίνεται όμως ότι αναφάνηκε πολύ νωρίς στη πρώτη Εκκλησία των Χριστιανών. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς αναφέρει πως κάποιοι αιρετικοί, οι περί τον Βασιλείδη γνωστικοί στις αρχές του Β΄ αιώνα εόρταζαν την ημέρα της Βάπτισης του Κυρίου «προδιανυκτερεύοντες» και ότι η εορτή αυτή γίνονταν κατ’ άλλους μεν στις 6 Ιανουαρίου, κατ’ άλλους στις 10 Ιανουαρίου.

6 Κατά δε τον 3ο αιώνα η εορτή φαίνεται κοινότατη σε όλη την Χριστιανική Εκκλησία. Έτσι ενώ ο Gieseler (Kirchengeschichte I, 376) δέχθηκε ότι πρώτη οι Βασιλειδιάνοι καθιέρωσαν την εορτή των Θεοφανίων ο Neader (Kirchengeschichte I 386) θέτει το ερώτημα «πως από «αιρετικούς» το δέχθηκε η Εκκλησία».

7 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος παραδέχεται και περιγράφει την εορτή ως αρχαία πανήγυρη μάλλον στη Αντιόχεια τη Μεγάλη και ότι από εκεί την παρέλαβαν οι Γνωστικοί Βασιλειδιανοί. Κατά δε τις Αποστολικές Διαταγές (η 38) η εορτή των Επιφανειών « «« «ήγετο δια το εν αυτή ανάδειξιν γεγενενήσθαι της του Χριστού θεότητας».

8 Με τη λήξη του 3ου αιώνα προστέθηκε και άλλη έννοια στον εορτασμό αυτό που άρχισε να πανηγυρίζεται και ως ημέρα της «εν σαρκί» φανερώσεώς του Κυρίου. Ούτως και στην Αλεξάνδρεια κατά τον Κασσιανό, και στη Κύπρο κατά Επιφάνειο. Από της εποχής λοιπόν αυτής άρχεται, κατά το πιθανότερο, και ο εορτασμός των Χριστουγέννων.

9 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ Κατά τον 4ο αιώνα η εορτή των Θεοφανίων γιορτάζεται πλέον με λαμπρότητα σε όλη την ανατολική Εκκλησία ως εορτή του φωτισμού της ανθρωπότητας δια του Αγίου Βαπτίσματος, απ’ όπου και το όνομα «Τα Φώτα», εορτή «των Φώτων» (Γρηγόριος Ναζιανζηνός λόγος 39, Αστερίου Άμασ. Λόγος εις «εορτών των Καλανδών»)

10 ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ Στη Δύση τα Θεοφάνια απαντώνται στα μέσα του 4ου αιώνα, αλλά από της εποχής αυτής φαίνεται στη Ρωμαϊκή Εκκλησία και άλλη μια εορτή αφιερωμένη στη κατά σάρκα Γέννηση του Ιησού στις 25 Δεκεμβρίου. Όταν πλέον καθιερώθηκε αυτή η ημερομηνία για τα Χριστούγεννα σε όλον το κόσμο έγινε και ο διαχωρισμός της εορτής των Φώτων στις 6 Ιανουαρίου, στα μέσα του 6ου αιώνα.

11 ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ Απολυτίκιο ΘεοφανίωνΑπολυτίκιο Θεοφανίων Κοντάκιο Θεοφανίων Επεφάνης σήμερον τη οικουμένη και το Φως Σου Κύριε εσημειώθη εφ΄ ημάς εν επιγνώσει υμνούνταν Σε Ήλθες εφάνης το Φως το απρόσιτον. Εν Ιορδάνη βαπτιζομενου σου Κύριε η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησης του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει Σοι αγαπητόν Σε Υιόν ονομάζουσα και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς εβεβαίου του λόγου το ασφαλές Ο επιφανείς Χριστέ ο Θεός Και τον κόσμον φωτίσας δόξα Σου

12 Υμνολογία Μεγαλυνάριο Θεοφανίων Σήμερον επέφανεν ο Σωτήρ εν μορφή ως δούλου βαπτισθηναι μετά σαρκός υπό Ιωάννου εν Ιορδανού ρείθροις ίνα βροτών εκπλύνει τα παραπτώματα.

13 Τελετές  Μέγας Αγιασμός {Θρησκευτική τελετή που λαμβάνει χώρα εντός των Εκκλησιών}  Κατάδυση του Τίμιου Σταυρού[ Θρησκευτική τελετή που ακολουθεί του Μεγάλου Αγιασμού και γίνεται η κατάδυση του Σταυρού σε ακτή θάλασσας, εντός λιμένων, όχθες ποταμιών ή λιμνών και στη ανάγκη σε δεξαμενές νερού όπως στην Αθήνα]  Επίσημιση κατάδυση του Σταυρού: Πολιτειακή, Πολιτική και Θρησκευτική εορτή της επίσημης κατάδυσης του Σταυρού όπου παρίστανται οι Αρχές της Χώρας. Από τις αρχές του 1900 επίσημη κατάδυση οριστικέ να γίνεται στον Πειραιά έναντι της παλαιάς βασιλικής αποβάθρας ή του παλιού Δημαρχείου, σήμερα μπροστά από τον Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα. Παρόμοιες τελετές γίνονται σε όλους τους Νομούς της Χώρας.

14 ΕΘΙΜΑ

15 ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

16 ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

17 ΙΟΡΔΑΝΗΣ ΠΟΤΑΜΟΣ

18 ΕΙΚΟΝΕΣ

19 ΕΙΚΟΝΕΣ

20


Κατέβασμα ppt "ΝΕΡΟ και ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Από την : Τριανταφύλλου Άννα-Μαρία Ομάδα: Πανουτσακοπούλου Ειρήνη Σαλτίκοβ Όλγα Μπακατσέλου Ιφιγένεια ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google