Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

HY-302 Διδακτική της Πληροφορικής

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "HY-302 Διδακτική της Πληροφορικής"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 HY-302 Διδακτική της Πληροφορικής
Μελέτη του σχολικού βιβλίου ΠΟΛΥΜΕΣΑ-ΔΙΚΤΥΑ Παρουσίαση: Γερακάκη Μαρία Λαζάρου Βασιλική 25/10/2000

2 Γενικές Πληροφορίες Μάθημα Επιλογής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Τεχνολογικής Κατεύθυνσης Διδασκαλία (2 ώρες/εβδομάδα) 25/10/2000

3 ΠΟΛΥΜΕΣΑ Ο κόσμος των πολυμέσων Ανάλυση-Σχεδίαση εφαρμογών πολυμέσων
Εισαγωγή στα πολυμέσα Τα δομικά στοιχεία των πολυμέσων Λογισμικό συγγραφής πολυμέσων Ανάλυση-Σχεδίαση εφαρμογών πολυμέσων Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων Σχεδιασμός του περιβάλλοντος διεπαφής 25/10/2000

4 ΠΟΛΥΜΕΣΑ Υλοποίηση Εφαρμογής πολυμέσων Εφαρμογές πολυμέσων στη ζωή μας
Παραγωγή Εφαρμογές πολυμέσων στη ζωή μας 25/10/2000

5 Κεφάλαιο 1 25/10/2000

6 Εισαγωγή στα πολυμέσα Το υλικό Κυριαρχία 2 μεγάλων τεχνολογιών
Macintosh της Apple Computer Wintel των Windows Σήμερα τα πολυμέσα προσδιορίζουν σχεδόν κάθε δραστηριότητα στο χώρο των εφραμογών της πληροφορικής. Στο χώρο των προσωπικών υπολογιστών κυριαρχούν η τεχνολογία των υπολογιστών Macintosh της εταιρίας Apple Computer,Inc. και η τεχνολογία WINTEL των Windows, όπου δραστηριοποιούνται πολλές εταιρίες.Το 1990 δημιουργήθηκε το Συμβούλιο Αγοράς Υπολογιστών Πολυμέσων (Multimedia PC Maketing Council) που καθιέρωσε προδιαγραφές για τα συστήματα Windows (πρότυπο MPC) 25/10/2000

7 Εισαγωγή στα πολυμέσα Υπολογιστικά συστήματα πολυμέσων
Συστήματα παρουσίασης πολυμέσων-Εξαρτήματα Επεξεργαστής Μνήμη Συσκευές εισόδου Πληκτρολόγιο Ποντίκι Οδηγός οπτικού δίσκου (CD-ROM) Modem Σκληρός δίσκος Η παρουσίαση μιας εφαρμογής δεν έχει μεγάλες απαιτήσεις εξοπλισμού. 25/10/2000

8 Εισαγωγή στα πολυμέσα Συστήματα ανάπτυξης πολυμέσων Συσκευές εξόδου
Οθόνη και κάρτα οθόνης ή γραφικών Οθόνη αφής Ηχεία και κάρτα ήχου Προβολέας Παρουσιάσεων Συστήματα ανάπτυξης πολυμέσων Συσκευή βίντεο Κάρτα βίντεο Βιντεοκάμερα Μικρόφωνο Ψηφιακό κασετόφωνο Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή Τα συστήματα ανάπτυξης θα πρέπει να έχουν μεγάλη υπολογιστική ισχύ,ταχύτητα και αποθηκευτική ικανότητα. 25/10/2000

9 Εισαγωγή στα πολυμέσα Ορισμοί Μέσα και πολυμέσα
Σαρωτής (scanner) Μαγνητικά αποθηκευτικά μέσα Εγγραφέας CD Οθόνη Επιταχυντής γραφικών Οδηγός DVD Ορισμοί Μέσα και πολυμέσα Πολυμέσα είναι κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας ο οποίος ασχολείται με το συνδυασμό ψηφιακών δεδομένων πολλαπλών μορφών. 25/10/2000

10 Εισαγωγή στα πολυμέσα (κειμένου,γραφικών,ακίνητης εικόνας,κινούμενης εικόνας,ήχου και βίντεο) για την αναπαράσταση, παρουσίαση,αποθήκευση,μετάδοση και επεξεργασία πληροφοριών. Μέσο είναι τύπος πληροφορίας που είναι αποτέλεσμα σύνθεσης δύο συνιστωσών: Χωρική συνιστώσα-διακριτό μέσο (κείμενο,γραφικά,ακίνητη εικόνα) Χρονική συνιστώσα-συνεχές μέσο (ήχος,κινούμενη εικόνα(animation),βίντεο) Animation είναι η διαδικασία εισαγωγής κίνησης σε μια εικόνα και έχει τις ρίζες της στα cartoons. Aπό πρακτική άποψη για να χαρακτηριστεί ένα σύστημα ως σύστημα πολυμέσων,θα πρέπει να διαχειρίζεται τουλάχιστον ένα διακριτό και ένα συνεχή τύπο πληροφορίας. 25/10/2000

11 Εισαγωγή στα πολυμέσα Βασικά χαρακτηριστικά των συστημάτων πολυμέσων
Έλεγχος μέσω υπολογιστή Ολοκληρωμένα συστήματα Μη γραμμική οργάνωση της πληροφορίας Αλληλεπιδραστικότητα Κείμενα και Υπερ-κείμενα Κείμενο (text) είναι η πρώτη μορφή απεικόνισης πληροφορίας στον υπολογιστή και παραμένει ακόμα σημαντική ακόμα και στις πιο ελκυστικές εφαρμογές. 25/10/2000

12 Εισαγωγή στα πολυμέσα Τρόποι παρουσιάσης πληροφορίας
Υπερ-κείμενο (hyper-text) είναι μια ειδικά δομημένη μορφή κειμένου σε ένα δίκτυο από κόμβους (nodes) που συνδέονται με συνδέσμους (links) Τρόποι παρουσιάσης πληροφορίας Παθητική παρουσιάση (βιβλίο) Ενεργητική παρουσίαση (αμφίδρομη επικοινωνία,αλληλεπιδραστικότητα(interactivity)) Οι σύνδεσμοι είναι προσαρτημένοι σε ειδικές λέξεις ή φράσεις που ενσωματώνονται σε κάθε κόμβο και λέγονται θερμές λέξεις. Η δυνατότητα της μη γραμμικότητας του υπερ-κειμένου επεκτάθηκε και στα άλλα μέσα,που ονομάστηκαν υπερμέσα Παθητική παρουσίαση:ακολουθείται αυστηρά ένας προκαθορισμένος τρόπος. Ενεργητική παρουσίαση:ο χρήστης επιλέγει αυτό που θέλει να δεί από την εφαρμογή.Ο χρήστης αλληλεπιδρά με το περιβάλλον της εφαρμογής και ελέγχει δυναμικά την παρουσίαση της πληροφορίας.Η ιδιότητα αυτή λέγεται αλληλεπιδραστικότητα. 25/10/2000

13 Εισαγωγή στα πολυμέσα Κατηγορίες εφαρμογών πολυμέσων Τρόπος διανομής
Οπτικοί δίσκοι (CD-ROM) Περίπτερα (kiosks) Πραγματικού χρόνου (online) Διαδίκτυο (Internet) Υπάρχουν διάφοροι τρόποι κατάταξης των εφαρμογών πολυμέσων σε κατηγορίες.Οι καθιερωμένες διεθνώς κατηγορίες πολυμεσικών εφαρμογών είναι ανάλογα με (α) Τον τρόπο διανομής (β) Την χρήση 25/10/2000

14 Εισαγωγή στα πολυμέσα Χρήση Διασκέδαση (Entertainment) Εκπαίδευση
Προσπέλαση πληροφοριών (Reference) Κατάρτιση-Επιμόρφωση (Training) Εκπαιδευτικά παιχνίδια (Edutainment) Αναψυχή (Recreation) Μαζική επικοινωνία Αγορά και διαφήμιση Παρουσιάσεις-κατάρτιση στελεχών 25/10/2000

15 Εισαγωγή στα πολυμέσα Χαρακτηριστικά πολυμέσων-υπερμέσων
Δομικά χαρακτηριστικά των πολυμέσων Βάση πληροφοριών (information database) Κόμβοι (nodes) Σύνδεσμοι (links) Δυναμικός έλεγχος Διαδρομές πλοήγησης (paths) Βασικά εργαλεία-συστήματα πλοήγησης: Κύριο σύστημα πλοήγησης (χάρτης πλοήγησης (navigation map)):Ειδικό διάγραμμα ροής που δείχνει τη γενική υπερδομή της πληροφορίας και το σύστημα ευρετηρίων των θεματικών ενοτήτων. Βάση πληροφοριών:συνήθως είναι σχεσιακού τύπου και διευκολύνει την αναζήτηση,εντοπισμό και προσπέλαση της επιθυμητής πληροφορίας,με ένα δυναμικό τρόπο εννοιολογικών συσχετίσεων μεταξύ των διαφόρων κόμβων πληροφοριών. Οι κόμβοι:αποτελούν τη βασική μονάδα των υπερμέσων και αποτελούνται από τμήματα κειμένου,γραφικών εικόνων,βίντεο ή ήχου.Συνδέονται μεταξύ τους με βάση τις εννοιολογικές συσχετίσεις των περιεχομένων τους. Οι σύνδεσμοι:καθορίζουν τις συσχετίσεις μεταξύ των κόμβων πληροφορίας επιτρέποντας την πλοήγηση στη βάση πληροφοριών του υπερμέσου.Τα ειδικά σημεία κάθε κόμβου που επιτρέπουν την αλληλεπίδραση χρήστη-εφαρμογής και την πλοήγησηστους κόμβους του δικτύου,λέγονται θερμά σημεία. Ο δυναμικός έλεγχος του χρήστη του συστήματος που του δίνει τη δυνατότητα να αλληλεπιδρά ουσιαστικά με την εφαρμογή και να ελέγχει δυναμικά την πληροφορία.Τα υπερμέσα παρέχυν το υψηλότερο επίπεδο δυναμικού ελέγχου από όλα τα συστήματα πληροφόρησης,εξασφαλίζοντας μια εξατομικευμένη θεώρηση του αντικειμένου. Οι διαδρομές πλοήγησης. Πλοήγηση είναι η διαδικασία αναζήτησης και εξερεύνησης των πληροφοριών,από διάφορους δρόμους μέσα στον πληροφοιακό χώρο Το τελικό αποτέλεσμα της παρουσίασης της εφαρμογής προκύπτει από τις εξατομικευμένες απαιτήσεις του χρήστη,που ακολουθεί διάφορες διαδρομές πλοήγησης,που μπορούν να καθοριστούν από το δημιουργό ή το χρήστη της εφαρμογής ή και τους δυο.Η πρόσβαση στις διάφορες ενότητες πληροφοριών βασίζεται στο κύριο σύστημα πλοήγησης και στα εναλλακτικά συστήματα πλοήγησης. 25/10/2000

16 Εισαγωγή στα πολυμέσα Το περιβάλλον διεπαφής (interface)
Εναλλακτικό σύστημα πλοήγησης: Η μεταφορά γίνεται με βάση τις εννοιολογικές συσχετίσεις ή συνάφειες του πληροφοριακού υλικού της εφαρμογής. Ο βαθμός αλληλεπίδρασης 1ου βαθμού 2ου βαθμού Το περιβάλλον διεπαφής (interface) Παράδειγμα ηλεκτρονικού βιβλίου. Αλληλεπιδραστικότητα 1ου βαθμού:περιορίζει τον χρήστη σε μια σειρά επιλογών μέσα από ένα σύνολο δυνατοτήτων,που έχει προκαθορίσει ο σχεδιαστής του περιβάλλοντος. Αλληλεπιδραστικότητα 2ου βαθμού:ο χρήστης εχει πλήρη έλεγχο και ισχύ πάνω στο περιβάλλον πληροφόρησης.Η παρέμβαση του χρήστη πάνω στην εφαρμογή είναι ενεργητική και ουσιαστική.Ο βαθμός αλληλεπίδρασης αποτελεί το κριτήριο διάκρισης μεταξύ πολυμέσων και υπερμέσων. Σε μια εφαρμογή πολυμέσων βασικό στοιχεό αποτελεί ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος διεπαφής,που είναι αυτό που βλέπει ο χρήστης στην οθόνη του,είναι αυτό που παρεμβάλλεται μεταξύ του χρήστη και του μηχανισμού παρουσίασης του περιεχομένου και της δομής του,που υπάρχει σε ψηφιακή μορφή μέσα στον υπολογιστή. Ένα περιβάλλον διεπαφής ευρύτατα διαδεδομένο είναι το ηλεκτρονικό βιβλίο το οποίο διαθέτει πολλές ειδικές ιδιότητες και χαρακτηριστικά,που το καθιστούν ιδιαίτερα χρήσιμο και αποδοτικό στη διαδικασία παρουσίασης πληροφοριών. Η μονάδα οργάνωσης των πληροφοριών ενός ηλεκτρονικού βιβλίου είναι η σελίδα.Κάθε σελιδα αποτελείται από το τμήμα παρουσίασης της πληροφορίας,το οποίο περιέχει το πληροφοριακό υλικό που πρόκειται να παρουσιαστεί και εμφανίζει πληροφορίες,και το τμήμα αλληλεπίδρασης,στο οποίο ενσωματώνονται μια σειρά εργαλείων που υλοποιούν τις λειτουργίες ελέγχου,πλοήγησης και αλληλεπίδρασης του χρήστη με την εφαρμογή.Τα εργαλεία αυτά προσωμειώνονται με τα ανίιστοιχα πλήκτρα ή εικονίδια. 25/10/2000

17 Κεφάλαιο 2 25/10/2000

18 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Εικόνες και γραφικά Η ψηφιακή εικόνα Μορφές ψηφιακής εικόνας Χαρτογραφικές εικόνες ή ψηφιογραφικές (bitmap graphics) Ανάλυση (resolution) Χρωματικό βάθος Μέγεθος Διανυσματικές Η εικόνα και τα γραφικά είναι κυρίαρχα στις υπολογιστικές και δικτυακές εφαρμογές.Η έρευνα των διαδικασιών μάθησης έχει δείξει ότι ο άνθρωπος αφομοιώνει τις πληροφορίες κυρίως μέσω του οπτικού ερεθίσματος.Η ενσωμάτωση γραφικών σε μια εφαρμογή πολυμέσων δεν είναι απαραίτητημόνο για την περιγραφή της πληροφορίας υλικού αλλά υποστηρίζει επιπλέον και την αλληλεπίδραση χρήστη-εφαρμογής.Στο χώρο των πολυμέσων χρησιμοπούνται γραφικά ή εικόνες είτε στατικές είτε κινούμενες (προσωμοίωση κίνησης-animation,βίντεο) Τα προγράμματα διαχείρισης γραφικών δημιουργούν , επεξεργάζονατι και αποθηκεύουν ψηφιακές εικόνες δύο μορφών (α) Χαρτογραφικές ή ψηφιογραφικές εικόνες (β) Διανυσματικές εικόνες Μια χαρτογραφική εικόνα δημιουργείται από μια διάταξη κουκίδων,που είναι γνωστές ως εικονοστοιχεία.Χαρακτηρίζεται από (α)Την ανάλυση (resolution) (β)Το χρωματικό βάθος και (γ)Το μέγεθος Στις εικόνες διανυσματικού τύπου τα στοιχεία απεικονίζονται με γεωμετρικό τρόπο,με τη βοήθεια γραμμών,ορθογωνίων,ελλείψεων ή τόξων.Τα διανυσματικά στοιχεία παρέχουν δυνατότητες σμίκρυνσης και περιστροφής των σχημάτων,χωρίς να προκαλούνται αλλοιώσεις. 25/10/2000

19 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Λογισμικό δημιουργίας ψηφιακών εικόνων Εργαλεία ζωγραφικής (Paint tools) Εργαλεία σχεδίασης (Drawing tools) Εργαλεία επεξεργασίας εικόνας (Image editing tools) Χρήση Photo CD Χρήση Clip Art Χρήση του Διαδικτύου Χρήση γραφημάτων Χρήση διαγραμμάτων Διαγράμματα ροής (flow charts) Διαγράμματα οργάνωσης (organizational charts) Τις εικόνες που χρειαζόμαστε σε μια εφαρμογή πολυμέσων μπορούμε είτε να τις παράγουμε με εξειδικευμένο λογισμικό είτε να βρούμε από άλλες πηγές.Στο λογισμικό δημιουργίας και επεξεργασίας εικόνας και γραφικών περιλλαμβάνονται (α) Εργαλεία ζωγραφικής (Paint tools) (β)Εργαλεία σχεδίασης (Drawing tools) (γ)Εργαλεία επεξεργασίας εικόνας (Image editing tools) Το Adobe Photoshop αποτελεί ένα από τα πιο διαδεδομένα προγράμματα επεξεργασίας εικόνας,καθώς διαθέτει επιπλέον και τα χαρακτηριστικά των εργαλείων ζωγραφικής και σχεδίασης. Εικόνες μπορούμε να βρούμε με (α) Χρήση Photo CD (β) Χρήση Clip Art (γ) Χρήση του Διαδικτύου Τέλος οπτικοποίηση δεδομένων μπορεί να γινει με κατάλληλο λογισμικό παραγωγής γραφημάτων όπως: (α)Χρήση γραφημάτων (β)Χρήση διαγραμμάτων Διαγράμματα ροής (flow charts) Διαγράμματα οργάνωσης (organizational charts) 25/10/2000

20 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Συμπίεση αρχείων εικόνας Λόγος συμπίεσης Ποιότητα εικόνας Αλγόριθμος μη απώλειας δεδομένων (losless) Αλγόριθμος απώλειας δεδομένων (lossy) JPEG (Join Photographic Experts Group) GIF (Graphic Interchange Format) Χρωματικά μοντέλα HSB-HSL RGB CMYK Τα αρχεία εικόνας καταλαμβάνουν μεγάλη χωρητικότητα.Ο περιορισμός του μεγέθους τους είναι απαραίτητος ώστε να μπορούμε εύκολα να τα διαχειριστούμε.Η διαδικασία αυτή είναι γνωστή ως συμπίεση και υλοποιείται από ειδικό λογισμικό. Για την περιγραφή των χρωμάτων στον υπολογιστή χρησιμοποιούνται διάφορες μεθοδολογίες και μοντέλα όπως: HSB-HSL RGB CMYK 25/10/2000

21 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Εικόνες από το φυσικό κόσμο Σάρωση της φωτογραφίας ή του αντικειμένου Ψηφιακή φωτογράφιση Σύλληψη εικόνας από την οθόνη του υπολογιστή (Print Screen) Σύλληψη εικόνας από βίντεο Για την ανάπτυξη μιας πολυμεσικής εφαρμογής συχνά απαιτείται να εισάγουμε στον υπολογιστή εικόνες από τον φυσικό κόσμο.Η μετατροπή των αναλογικών εικόνων σε ψηφιακές είναι γνωστή ως ψηφιοποίηση και μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους: Σάρωση της φωτογραφίας ή του αντικειμένου Ψηφιακή φωτογράφιση Σύλληψη εικόνας από την οθόνη του υπολογιστή (Print Screen) Σύλληψη εικόνας από βίντεο 25/10/2000

22 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Κείμενο Κείμενο περιεχομένου Κείμενο περιβάλλοντος Εισαγωγή κειμένου Με πληκτρολόγηση Με σάρωση και οπτική αναγνώριση των χαρακτήρων Επεξεργασία κειμένου Πληκτρολόγηση,αποθήκευση,μορφοποίηση Διάταξη,στοίχιση,είδος στοιχείων,επιλογή font Το κείμενο αποτελεί το ισχυρότερο μέσο πληροφόρησης και παραμένει μια από τις πιο δυναμικές συνιστώσες στα πολυμέσα.Ο τρόπος χρήσης του κειμένου εξαρτάται από τον τύπο της πολυμεσικής εφαρμογής.Σε μια εφαρμογή υπερ-κειμένου το κείμενο πρέπει να είναι κυρίαρχο. 25/10/2000

23 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Μορφή κειμένων Μορφή χαρακτήρων Μορφή εικόνας (bitmap) Μορφή φορητού εγγράφου (PDF:Portable Document Format) Animation Τύποι animation Κίνηση στο επίπεδο (2D animation) Κίνηση στο χώρο (3D animation) Για τη διαχείριση κειμένων σε μια εφαρμογή πολυμέσων έχουν καθιερωθεί τρείς μορφές: Μορφή χαρακτήρων Μορφή εικόνας (bitmap) Μορφή φορητού εγγράφου (PDF:Portable Document Format) Το κινούμενο σχέδιο (animation) είναι η διαδικασία με την οποία προστίθεται το στοιχείο της κίνησης σε μια εικόνα.Το animation δίνει ζωντάνια στο υλικό κάθε εφαρμογής πολυμέσων 25/10/2000

24 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Μέθοδοι παραγωγής 2D Animation Cell animation Path animation Συνδυασμός των δυο παραπάνω Βήματα δημιουργίας 3D Animation Μοντελοποίηση (modeling) Προσωμοίωση κίνησης (animation) Φωτορεαλιστική απεικόνιση (rendering) Animation χαρακτήρων Η χρήση κινούμενων χαρακτήρων δίνει έμφαση και ρυθμό,δημιουργεί διάθεση ή εισάγει μια χιουμοριστική διάσταση στην εφαρμογή. 25/10/2000

25 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Αναπαράσταση χώρου Εικονική πραγματικότητα (Virtual Reality VR) Ειδικά εφέ animation Μεταμόρφωση (morphing) Παραμόρφωση (warping) Μετάβαση ή αλλαγή πλάνου (transition) Animation κειμένου Κυλιόμενο κείμενο (scrolling text) Κλιμακούμενο κείμενο (scalable text) Dancing text Για την αναπαράσταση του χώρου έχουν δημιουργηθεί εξειδικευμένα προγράμματα (CAD) ενώ υπάρχουν άλλα προγράμματα όπου μπορούμε να δημιουργήσουμε τις εικόνες φυσικών τοπίων. Μια απλή χρήση της εικονικής πραγματικότητας στην ανάπτυξη πολυμέσων είναι να καταγράφεται η πορεία του χρήστη μέσα σε κάποιο εικονικό κόσμο και αυτό να παρουσιάζεται υπό μορφή βίντεο στην εφαρμογή.Μια πιο εξελιγμένη χρήση της εικονικής πραγματικότητας αποτελόυν τα συστήματα εμβύθισης στα οποία ο χρήστης αποκόπτεται από τον πραγματικό κόσμο με τη χρήση κάποιας μορφής κράνους ή γυαλιών όπου προβάλλονται οι εικόνες του εικονικού περιβάλλοντος. 25/10/2000

26 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Εκρυγνυόμενο κείμενο (expoding text) Μεταμορφούμενο κείμενο (morphing text) Ήχος Ήχος περιεχομένου Ήχος περιβάλλοντος Ενίσχυση του μυνήματος δίνοντας αίσθηση ρεαλισμού Μουσική επένδυση Ηχητικά εφέ Ψηφιακός ήχος Το πρότυπο MIDI Μια εφαρμογή πολυμέσων χωρίς φωνή μοιάζει με ταινία του βωβου κινηματογράφου.Η ενσωμάτωση ήχου βελτιώνει σημαντικά την παρουσίαση της πληροφορίας.Ο ήχος στα πολυμέσα μπορεί να χαρακτηρισθεί ως Ήχος περιεχομένου Ήχος περιβάλλοντος Ενίσχυση του μυνήματος δίνοντας αίσθηση ρεαλισμού Μουσική επένδυση Ηχητικά εφέ Μετατροπή αναλογικών σημάτων που προέρχονται από εξωτερικές πηγές σε ψηφιακά έτσι ώστε να είναι ανγνωρίσιμα από τον υπολογιστή. Το πρότυπο MIDI καθορίζει τον ενδιάμεσο εξοπλισμό και το πρωτόκολλο επικοινωνίας για την ανταλλαγή ηχητικών δεδομένων μεταξύ μουσικών οργάνων και υπολογιστών.Χρησιμοποιεί ένα διαφορετικό τρόπο για να δημιουργήσει και να αποθηκεύσει αρχεία ήχου.Καταγράφονται 4 αριθμοί που περιγράφουν ένα μουσικό γεγονός,το οποίο αντιστοιχεί για παράδειγμα στο πάτημα ενός πλήκτρου στο πιάνο.Ο ένας περιγράφει τη νότα,ο δεύτερος το όργανο,ο τρίτος την ένταση και ο τέταρτος το χρόνο που έμεινε πατημένο το πλήκτρο.Επειδή τα αρχεία MIDI περιέχουν κώδικα και όχι ψηφιακές πληροφορίες κυματομορφών έχουν σημαντικά μικρότερο μέγεθος σε σχέση με τα αρχεία ψηφιοποιημένου ήχου. 25/10/2000

27 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Λογισμικό επεξεργασίας ήχου Sound Edit Wave Studio Sound Forge Deck II Τύποι αρχείων ήχου Αρχεία ψηφιακόυ ήχου (digit audio files) Αρχεία MIDI Τα εργαλεία επεξεργασίας ήχου τα πιο γνωστά από τα οποία είναι Sound Edit Wave Studio Sound Forge Deck II αναπαριστούν τον ήχο ως κυματομορφή στην οθόνη του υπολογιστή και δίνουν την δυνατότητα στο χρήστηνα διαχειριστεί τις κυματομορφές με την ίδια ευκολία που χειρίζεται ένα κείμενο με τη βοήθεια επεξεργαστή κειμένου.Τα αρχεία ήχου κατατάσσονται σε Αρχεία ψηφιακόυ ήχου (digit audio files) Αρχεία MIDI 25/10/2000

28 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Βίντεο Βίντεο περιεχομένου Χρηστικό βίντεο Τρόποι εισαγωγής βίντεο Έτοιμα αποσπάσματα βίντεο Εισαγωγή από εξωτερικές πηγές (βιντεοκάμερα,συσκευή βίντεο,τηλεόραση ή βιντεοδίσκους) Το βίντεο εμπλουτίζει ,βελτιώνει δραματοποιεί και προσδίδει έμφαση σε μια εφαρμογή.Προσθέτει ρεαλισμό,προκαλέι θετική διάθεση και συντελεί στην ενθάρρυνση του χρήστη.Με τη προσθήκη ενός προσεκτικά επιλεγμένου αποσπάσματος βίντεο το ακροατήριο μπορεί να κατανοήσει καλύτερα ένα μήνυμα,παρακολουθώντας το ίδιο το γεγονός και όχι μια απλή περιγραφή μέσω του κειμένου. Τρόποι ενσωμάτωσης: Έτοιμα αποσπάσματα βίντεο Εισαγωγή από εξωτερικές πηγές (βιντεοκάμερα,συσκευή βίντεο,τηλεόραση ή βιντεοδίσκους) 25/10/2000

29 Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Ψηφιοποίηση βίντεο-χαρακτηριστικά Συχνότητα δειγματολειψίας (sampling rate) Ταχύτητα πλαισίων (frame rate) Μέγεθος εικόνας (image size) Χρωματικό βάθος (color depth) Επεξεργασία ψηφιακού βίντεο Quick Time (Apple) Audio Video Interleaved (AVI) (Microsoft) Συμπίεση βίντεο 25/10/2000

30 Κεφάλαιο 3 25/10/2000

31 Λογισμικό Συγγραφής Πολυμέσων
Κατηγορίες συγγραφικών εργαλείων πολυμέσων ανάλογα με Προγραμματιστικό εργαλείο Δυνατότητες και πολυπλοκότητα Λειτουργική αλληγορία H εισαγωγή και ενοποίηση όλων των δομικών στοιχείων (κείμενο,γραφικά,ήχος,animation και βίντεο) σε μια ολοκληρωμένη εφαρμογή είναι μια διαδικασία που έχει καθιερωθεί ως συγγραφή εφαρμογής πολυμέσων.Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία ενός τίτλου πολυμέσων λέγονται συγγραφικά εργαλεία και διακρίνονται ανάλογα με: Προγραμματιστικό εργαλείο Δυνατότητες και πολυπλοκότητα Λειτουργική αλληγορία 25/10/2000

32 Λογισμικό Συγγραφής Πολυμέσων
Κατηγορίες συγγραφικών εργαλείων πολυμέσων με κριτήριο το προγραμματιστικό εργαλείο Εργαλεία με κοινές γλώσσες προγραμματισμού Εργαλεία προγραμματσμού με γλώσσα σεναρίων Εργαλεία οπτικού προγραμματισμού Τα εργαλεία παρουσίασης ηλεκτρονικών διαφανειών έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με τους παραδοσιακούς προβολείς διαφανειών ή φωτογραφικών slides.Παρότι όλα τα συγγραφικά εργαλεία πολυμέσων μπορούν να δημιουργήσουν ηλεκτρονικές διαφάνειες,υπάρχουν προγράμματα ειδικά σχεδιασμένα γι‘αυτό,όπως το PowerPoint της Microsoft. Τα εργαλεία κάρτας ή σελίδας παρέχουν μια οικεία αλληγορία που βασίζεται στην οργάνωση των συμβατικών μέσων παρουσίασης πληροφοριών.Τα δομικά στοιχεία της εφαρμογής λέγονται κάρτες ή σελίδες και συνδέονται μεταξύ τους σε μορφή βιβλίου ή σωρού καρτών,ώστε να συνθέσουν την εφαρμογή.Οι κάρτες περιέχουν πληροφορίες όλων των μορφών.Οι εφαρμογές αυτές είναι ουσιαστικά σχεσιακές βάσεις δεδομένων.Αντιπροσωπευτικό εργαλείο του τύπου αυτού είναι το Asymetrix Toolbook για το περιβάλλον Windows και σε περιβάλλον Macintosh είναι η Hypercard. 25/10/2000

33 Λογισμικό Συγγραφής Πολυμέσων
Κατηγορίες συγγραφικών εργαλείων πολυμέσων με κριτήριο τις δυνατότητες και την πολυπλοκότητά τους. Εργαλεία παρουσιάσεων (presentation tools) Εργαλεία ολοκλήρωσης δομικών στοιχείων (media integration tools) Εργαλεία ανάπτυξης πολυμεσικών εφαρμογών (multimedia development tools) Τα εργαλεία λογικού διαγράμματος βασίζονται στην προσέγγιση του οπτικού προγραμματισμού για την οργάνωση και παρουσίαση εφαρμογών πολυμέσων.Χρησιμοποιούν ως στοιχειώδη μονάδα αποθήκευσης της πληροφορίας τη μεταφορά του εικονιδίου που μπορούν να περιέχουν μενού επιλογών,γραφικά,ήχους ή προγράμματα και είανι οργανωμένα σε διάγραμμα ροής γεγονότων,εργασιών ή αποφάσεων του χρήστη.Το διάγραμμα ροής παριστάνει γραφικά της λογικής της εφαρμογής.Χαρακτηριστικό εργαλείο τύπου εικονιδίου είναι το Authorware για περιβάλλον Macintosh/Windows. Τα εργαλεία ροής χρόνου ή χρονοδιαδρόμου χρησιμοποιούν την αλληγορία ταινίας ή χρονοδιαδρόμου.Ο χρονοδιάδρομος είναι το εργαλείο οργάνωσης των στοιχείων και γεγονότων μιας εφαρμογής και αποτελείται από κελιά τοποθετημένα κατά μήκος μιας χρονικής γραμμής.Η υλοποίηση μιας εφαρμογής βασίζεται στη χρήση πολλών χρονοδιαδρόμων που εκτελούνται παράλληλα. Αντιπροσωπευτικό εργαλείο τύπου χρονοδιαδρόμου είναι το Macromedia Director. 25/10/2000

34 Λογισμικό Συγγραφής Πολυμέσων
Κατηγορίες συγγραφικών εργαλείων πολυμέσων με κριτήριο την αλληγορία που χρησιμοποιούν. Εργαλεία ηλεκτρονικής διαφάνειας (PowerPoint) Eργαλεία κάρτας ή σελίδας (Assymetrix Toolbook, Hypercard) Εργαλεία λογικού διαγράμματος ή εικονιδίου (Authorware Proffesional) Tα αντικειμενοστρεφή εργαλεία συνδυάζουν τη φιλοσοφία του αντικειμενοστρεφούς προγραμματισμού και τις τεχνικές εργαλείων πολυμέσων για την ανάπτυξη εφαρμογών.Βασική μονάδα είναι τα ανεξάρτητα αντικείμενα πολυμέσων με βάση τα οποία χτίζεται η εφαρμογή.Πρόκειτια για μικρές πολυμεσικές εφαρμογές με τη μορφή ανεξάρτητων συλλογών από μέσα και οδηγίες.Τα αντικείμενα πολυμέσων ανταλλάσουν μηνύματα μεταξύ τους,αντιδρούν σε εξωτερικά γεγονότα και κληρονομούν συμπεριφορές και ιδιότητες από άλλα αντικείμενα. 25/10/2000

35 Λογισμικό Συγγραφής Πολυμέσων
Εργαλεία ροής χρόνου ή χρονοδιαδρόμου (Macromedia Director) Αντικειμενοστρεφή εργαλεία Γλώσσες προγραμματισμού Java Visual Basic Delphi Πολυμέσα στο Internet και στο Web. Παρότι τα συγγραφικά εργαλεία έχουν σχεδιαστεί για να χειριστούν ένα μεγάλο εύρος αλληλεπιδράσεων,υπάρχουν περιπτώσεις εφαρμογών όπου δεν είναι σε θέση να υποστηρίξουν ορισμένες ειδικές απαιτήσεις αλληλεπιδραστικότητας.Έτσι σε πολλέςπεριπτώσεις χρησιμοποιούνται γλώσσες προγραμματισμού για την ανάπτυξη πολυμεσικών εφαρμογών.Οι γλώσσες προγραμματισμού απαιτούν μεγάλο χρόνο ανάπτυξης για την εφαρμογή,δεξιότητες έμπειρου προγραμματιστή και υψηλό υπόβαθρο γνώσεων. Η διανομή πολυμέσων μέσω δικτύων αποτελεί σήμερα ένα αποτελεσματικό και δυναμικά εξελισσόμενο τρόπο παρουσίασης εφςρμογών σε πολλούς χρήστες ταυτόχρονα.Η χρήση δικτύων (LAN,WAN) και ειδικότερα του Διαδικτύου (Ιnternet) για την διανομή πολυμέσων αναμένεται να έχει τρομακτική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια. 25/10/2000

36 Κεφάλαιο 4 25/10/2000

37 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Μοντέλο διαδικασίας ανάπτυξης Σπειροειδές μοντέλο Ανάλυση Σχεδίαση Παραγωγή Αξιολόγηση Η ομάδα ανάπτυξης Διευθυντής παραγωγής Ειδικός συλλογής πολυμεσικού υλικού Σχεδιαστής του περιβάλλοντος διεπαφής (interface) H ανάπτυξη ποιοτικών εφαρμογών πολυμέσων είναι μια πολύπλοκη χρονοβόρα διαδικασία που κοστίζει πολύ ακριβά.Ο πρακτικός κανόνας που ισχύει στην ανάπτυξη των πολυμέσων είναι 80% σχεδίαση και 20% παραγωγή. Σπειροειδές μοντέλο:Κάθε σπείρα περνάει από 4 φάσεις και έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία της έκδοσης ενός πρωτοτύπου. 25/10/2000

38 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Ειδικός για τη συγγραφή του τίτλου και προγραμματιστής (Multimedia Architect) Σεναριογράφος (Script Writer) Ειδικός στη Θεωρία της Μάθησης Γραφίστας-Καλλιτέχνης/Σχεδιαστής γραφικών για πολυμέσα Φωτογράφος,βιντεολήπτης,ηχολήπτης Animator Προγραμματιστής ΗΥ Νομικός σύμβουλος 25/10/2000

39 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Κατάρτιση προϋπολογισμού (budget) Ανάλυση Που είμαστε και τι θέλουμε Ειδικότερα τι μπορούμε να φτιάξουμε Ποιά είναι η ανάγκη αυτών που θα χρησιμοποιήσουν το προϊόν Τι θέλουν οι χρήστες Καθορισμός του προφίλ του προϊόντος Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μια πρώτη εκτίμηση για τον προϋπολογισμό του έργου. Κάθε εφαρμογή πολυμέσων εστιάζεται πάνω σε μια ιδέα.Η διαδικασία γέννησης αυτής της ιδεάς μπορεί να είναι αφηρημένη ή συγκεκριμένη,ορισμένη με βάση τα δεδμένα που υπάρχουν στην αφετηρία και τους σαφώς διατυπωμένους στόχους που είναι ο προορισμός. Πρώτα πρέπει να εντοπίζουμε την ανάγκη που έχει μια μερίδα πληθυσμού (target group) και ασχολούμαστε με το πως θα ικανοποιήσουμε αυτή την ανάγκη. Μια έρευνα χρηστών θα εξακριβώσει την ορθότητα όλων των ιδεών και θα βοηθήσει αφενός το προϊόν να τύχει καλύτερης αποδοχής από το κοινό και αφετέρουτην εταιρία να αποφύγει μερικά δαπανηρά λάθη.Από την έρευνα χρηστών θα καθοριστεί το προφίλ του προϊόντος. 25/10/2000

40 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Σχεδίαση Καθορισμός των επιλογών ανάπτυξης του προϊόντος. Τρόπος διανομής του προϊόντος Βαθμός ποιότητας των στοιχείων που περιέχονται Λειτουργικότητα Περιβάλλον διεπαφής του χρήστη 25/10/2000

41 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Επιλογή του συγγραφικού εργαλείου Φιλοσοφία της εφαρμογής Το μέσο διανομής Το κόστος αγοράς του συγγραφικού εργαλείου πολυμέσων Πείρα της ομάδας ανάπτυξης των πολυμέσων σε συγκεκριμένα εργαλεία ανάπτυξης πολυμέσων Συγκέντρωση των πρώτων υλών 25/10/2000

42 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Οργάνωση του περιεχομένου Οπτικός πίνακας περιεχομένου Βήμα 1ο: Κατηγορίες περιεχομένων Βήμα 2ο: Ομαδοποιήση υλικών ανά θέμα Βήμα 3ο: Επεξεργασία των θεματικών κατηγοριών Βήμα 4ο: Αναλυτικός οπτικός πίνακας περιεχομένων Βήμα 5ο: Η προσγείωση στην πραγματικότητα! 25/10/2000

43 Μεθοδολογία σχεδίασης εφαρμογών πολυμέσων
Σχεδιασμός επί χάρτου Σχεδιάγραμμα πλάνου της εφαρμογής Τα σενάρια πλοήγησης Το διάγραμμα ροής (flowchart) Προδιαγραφές λειτουργικότητας (functional specifications) 25/10/2000

44 Κεφάλαιο 5 25/10/2000

45 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Στόχοι Σωστή εμφάνιση περιεχομένου Καθοδήγηση του χρήστη στην πλοήγηση του Εμφάνιση περιεχομένου Το μοντέλο της διεργασίας αντίληψης-απομνημόνευσης Συγκεκριμένες συνταγές για να σχεδιάσουμε περιβάλλοντα διεπαφής δεν υπάρχουν,αλλά υπάρχουν οδηγίες για να αποφύγουμε τα λάθη. Όσον αφορά την παρουσίαση του περιεχομένου είναι βασικό να έχουμε κατανοήσει τον τρόπο που δουλεύει το ανθρώπινο μυαλό όταν μαθαίνει γιατί τότε μπορούμε να εξάγουμε συμπεράσματα για το πως θα παρουσιαστεί το περιεχόμενο. 25/10/2000

46 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Βασικοί κανόνες παρουσίασης του περιεχομένου Κρατήστε την κάθε οθόνη όσο πιο απλή μπορείτε,καθαρή όσον αφορά το περιεχόμενο του μηνύματος και φιλική στο χρήστη Διατηρήστε την ισορροπία στην οθόνη Μη βομβαρδίζετε τον χρήστη με αποσπασματικές πληροφορίες.Η σωστή προσέγγιση είναι η ενδυνάμωση ενός απλού μηνύματος 25/10/2000

47 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Επικοινωνήστε με ένα ευρύ πεδίο χρηστών,χρησιμοποιήστε συνδυασμούς από διαφορετικούς τρόπους μάθησης Για να πετύχετε μεγαλύτερη διεισδυτικότητα στη μνήμη του χρήστη θα πρέπει να χρησιμοποιείτε έννοιες με καθαρά νοήματα Συνοψίζοντας τα πιο σημαντικά σημεία ή θέτοντας ασκήσεις πρακτικής εξάσκησης στο χρήστη,τον αναγκάζετε να μεταφέρει τις πληροφορίες από τη μνήμη λειτουργίας στη μνήμη μακράς διαρκείας 25/10/2000

48 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Πετυχαίνετε κωδικοποίηση της πληροφορίας δίνοντας στο χρήστη ασκήσεις εξομοίωσης πραγματικών συνθηκών Σε μια σωστή εφαρμογή οι χρήστες θα ζητούν βοήθεια μόνο σε ορισμένες στιγμές.Σχεδιάστε τη βοήθεια γι‘αυτές τις περιπτώσεις Ενότητα στο ύφος πρέπει να υπάρχει αφενός μεταξύ των πολυμεσικών στοιχείων που αποτελούν μια οθόνη και αφετέρου μεταξύ των διαφόρων οθονών 25/10/2000

49 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Η ρύθμιση της πλοήγησης Ο προσανατολισμός του χρήστη Γνωστικές ταξινομίες και δομή των εφαρμογών πολυμέσων Η γνωστική ταξινομία του Bloom Απλές οθόνες (Γνώση) Γραμμική διαδοχή οθονών (Κατανόηση) Γραμμική διαδοχή με άλματα (Εφαρμογή) Δενδροειδής δομή οθονών (Ανάλυση) Δικτυακή δομή οθονών (Σύνθεση) Δομή λεωφόρου (Αξιολόγηση) Η πλοήγηση μαθαίνεται πιο εύκολα αν ο χρήστης έχει στο μυαλό του ένα μοντέλο του πώς λειτουργεί η εφαρμογή,δηλαδή ποια είναι η δομή της.Το ποια δομή θα έχει το μοντέλο πλοήγησης που θα δοθεί στο χρήστη έχει να κάνει με τους γνωστικούς στόχους της εφαρμογής και αυτοί έχουν προσδιοριστεί επακριβώς στη σχεδίαση του περιεχομένου. 25/10/2000

50 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Εικονοχάρτες Αλληγορίες Λειτουργικές αλληγορίες Πλοηγητικές αλληγορίες Ο ρόλος των προσωπικοτήτων Εργονομική σχεδίαση Οι λεπτομέρειες των καθημερινών πραγμάτων συνοχή,απλότητα ,χρηστικότητα,σαφήνεια ανάδραση,συνέπεια,σταθερότητα,διαφάνεια Επιπλέον εικονοχάρτες και αλληγορίες έχουν ως στόχο αφενός να εκφράσουν με τις εικόνες τους έννοιες του περιεχομένου και αφετέρου να οδηγήσουν σ‘αυτό. Οι προσωπικότητες δίνουν μια πιο προσωπική αίσθηση στην εμπειρία του χρήστη. Χρησιμοποιώντας αντικείμενα καθημερινής χρήσης στη σχεδίαση του περιβάλλοντος διεπαφής βοηθάμε το χρήστη να μαντέψει τον τρόπο που πρέπει να τα χειριστεί.Τον διευκολύνουμε αν η λειτουργία αυτών των καθημερινών πραγμάτων ακολουθεί την εργονομική σχεδίαση που έχουν αποκτήσει από την μακρόχρονη διαδικασία βελτίωσης τους και η οποία χαρακτηρίζεται από ιδιότητες όπως συνοχή,απλότητα , χρηστικότητα, σαφήνεια, ανάδραση, συνέπεια,σταθερότητα,διαφάνεια 25/10/2000

51 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Να υπάρχει συνοχή μεταξύ των επιπέδων πρόσβασης Πρόσβαση σε ένα άλλο θέμα Πρόσβαση μέσα στο ίδιο θέμα Οι δίοδοι πρόσβασης να γίνονται με τον απλούστερο τρόπο Άμεση πρόσβαση Επίπεδα εμβύθισης Θα πρέπει να υπάρχει συνοχή στο στήσιμο των οθονών μεταξύ των διαφόρων θεμάτων της εφαρμογής και η παροχή περιεχομένου μέσα στο ίδιο θέμα θα πρέπει να γίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή διακριτικότητα ,ώστε ο χρήστης να αισθάνεται ασφαλής και ότι διατηρεί τον έλεγχο. Άμεση πρόσβαση: εξασφάλιση του απλούστερου μονοπατιού ανάμεσα σε οποιαδήποτε σημεία της εφαρμογής. 25/10/2000

52 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Χρηστικότητα Τα ευκόλως εννοούμενα παραλείπονται Ελαχιστοποιήστε την προσπάθεια Πλήκτρα λειτουργίας Γραμμές πλοήγησης Πάνελ χειρισμών Προβλήματα και λύσεις από έλλειψη προσαρμοστικότητας Η σαφήνεια της οθόνης Άμεση ανάδραση (ανατροφοδότηση) 25/10/2000

53 Σχεδιασμός περιβάλλοντος διεπαφής
Συνέπεια και σταθερότητα Το διαφανές περιβάλλον διεπαφής Το ηχητικό περιβάλλον διεπαφής Χρήσιμες συμβουλές για τη διαχείριση του ήχου Βαθμό στον οποίο το interface θα περάσει απαρατήρητο. 25/10/2000

54 Κεφάλαιο 6 25/10/2000

55 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Η παραγωγή Κατασκευή των πολυμεσικών δομικών στοιχείων ‘Νόμος των πολυμεσικών μέσων‘ (επιλογή 2 από τα 3) υψηλής ποιότητας πολυμεσικά στοιχεία συμβατότητα με την πλειονότητα των υπολογιστών των χρηστών ιακνοποιητική ταχύτητα εκτέλεσης του προγράμματος 25/10/2000

56 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Χτίζοντας μια πιλοτική εφαρμογή Οι απαιτήσεις σε πολυμεσικό υλικό Το σχεδιάγραμμα πλάνου της εφαρμογής πιλότου Το διάγραμμα ροής της πιλοτικής εφαρμογής Οι προδιαγραφές λειτουργικότητας της πιλοτικής εφαρμογής Συγκέντρωση και επεξεργασία του πρωτογενούς πολυμεσικού υλικού 25/10/2000

57 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Κατασκευή δευτερογενούς πολυμεσικού υλικού Μια παρουσίαση χωρίς δυνατότητες αλληλεπίδρασης Μια παρουσίαση με δυνατότητες αλληλεπίδρασης Κατασκευή της πιλοτικής εφαρμογής Ο προγραμματισμός της πιλοτικής εφαρμογής Ο προγραμματισμός μιας μεγάλης εφαρμογής 25/10/2000

58 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Οργάνωση και διαχείριση αρχείων μιας μεγάλης εφαρμογής πολυμέσων Διατήρηση αρχείων ασφαλείας (Back up) Προστασία (κλείδωμα) της εφαρμογής “κλείδωμα“ κρυπτογράφηση Όταν το μέγεθος μιας εφαρμογής μεγαλώνει τότε παρουσιάζονται προβλήματα που κάνουν απαραίτητη την ύπαρξη οργάνωσης και διαχείρισης του μεγάλου πλήθους των αρχείων. Back up ακόμα και για τα ενδιάμσα στάδια επεξεργασίας. ‘κλείδωμα‘=δεν μπορεί να αντιγραφεί το CD-ROM ‘κρυπτογράφηση‘=να μην μπορούν τρίτοι να δουν τι κρύβεται πίσω από το interface. 25/10/2000

59 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Η παραγωγή του πρωτοτύπου CD-ROM Προσομοίωση λειτουργίας Οργάνωση και μετονομασία των αρχείων Βελτιστοποίηση της δομής των αρχείων Έλεγχος του τρόπου λειτουργίας του εικονικού CD-ROM Η μαζική παραγωγή Εγχειρίδιο του χρήστη (user’s manual) Ετικέτες και συσκευασία του προϊόντος Πριν την εγγραφή του πρωτοτύπου σε CD-ROM ακολουθείται μια διαδικασία προσομοίωσης του τρόπου που τρέχει η εφαρμογή(που είναι αποθηκευμένη σε σκληρό δίσκο) σε CD-ROM.Αυτό γίνεται με τη βοήθεια λογισμικού που ακολουθεί τα εξής βήματα………. Μετά τον επιτυχή έλεγχο του πρωτότυπου CD-ROM ακολουθεί η μαζική παραγωγή που γίνεται από εξειδικευμένες εταιρίες λόγω του υψηλού κόστους εξοπλισμού που απαιτείται. Μια εφαρμογή πολυμέσων πρέπει να συνοδεύεται από ένα κατατοπιστικό εγχειρίδιο χρήσης που μπορεί να είναι σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή. Οι ετικέτες και συσκευασία του προϊόντος προβάλλουν το προϊόν στους καταναλωτές που αγνοούν το περιεχόμενο του και το διαφοροποιούν από τους ανταγωνιστές του. 25/10/2000

60 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Η διανομή μιας εφαρμογής πολυμέσων στο διαδίκτυο Αξιολόγηση Εσωτερική Εξωτερική Φάσεις τύπου άλφα τύπου βήτα Η διανομή μιας εφαρμογής πολυμέσων στο διαδίκτυο εξασφαλίζεται με τη δυνατότητα που παρέχουν πολλά προγράμματα συγγραφής εφαρμογών πολυμέσων να παράγουν έκδοση της εφαρμογής σε μορφή συμβατή με τις προδιαγραφές του διαδικτύου. Η διαδικασία της αξιολόγησης μιας εφαρμογής είναι διαρκής και δυναμική.Τη διακρίνουμε σε εσωτερική (γίνεται από τα μέλη της ομάδας) και σε εξωτερική. τύπου α: λαμβάνει χώρα όταν το έργο,αν δεν είναι ακόμα τελειωμένο μπορεί να δουλέψει.Σκοπός της είναι ο προσδιορισμός του κατά πόσο είναι επαρκής η γενική κατεύθυνση και η δομή του έργου. τύπου β: όταν το έργο βρίσκεται στην τελική του μορφή ,μερικά αντίγραφά του θα πρέπει να διατεθούν σε μια ομάδα δυναμικών χρηστών που ονομάζεται ομάδα δοκιμών ‘βήτα‘.Ο στόχος της αξιόλόγησης τύπου ‘βήτα‘ είναι να έχουμε ανάδραση για το πως δουλεύει η εφαρμογή μας σε όλο το εύρος της ποικιλίας των υπολογιστικών συστημάτων παρουσίασης στα οποία στοχεύουμε. 25/10/2000

61 Υλοποίηση εφαρμογής πολυμέσων
Η αναθεώρηση του έργου Η χρυσή έκδοση Μετά από κάθε φάση δοκιμών θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αναθεωρήσεις της εφαρμογής. Ο όρος χρυσή έκδοση είναι η μορφή που θα έχει η εφαρμογή όταν δοθεί στους πελάτες ή στο κοινό.Όταν εκδοθεί το προϊόν θα πρέπει να υπάρξει επικοινωνία μέσς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ανάμεσα σε μας και τον χρήστη,προκειμένου να έχουμε την τελική αξιολόγηση. 25/10/2000

62 Κεφάλαιο 7 25/10/2000

63 Οι εφαρμογές πολυμέσων στη ζωή μας
Θέματα προβληματισμού Η ψηφιακή τεχνολογία: Θεός ή διάβολος; Έλλειμα ή περίσσευμα δημοκρατίας; Οι ατομικές ελευθερίες Οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες ως εργαλείο πολιτικής δράσης Πλούσιοι και φτωχοί Πόλεμος 25/10/2000

64 Οι εφαρμογές πολυμέσων στη ζωή μας
Των Ελλήνων οι κοινότητες… Το τέλος της πολιτισμικής ανομοιογένειας; Το τέλος της γλωσσικής Βαβέλ; Εργασία Τα πολυμέσα θα αντικαταστήσουν τα βιβλία και τις εφημερίδες; Η μάθηση, η διδασκαλία, το σχολείο και η εκπαίδευση 25/10/2000

65 Οι εφαρμογές πολυμέσων στη ζωή μας
Ποιές είναι οι επιπτώσεις των πολυμέσων στην καλλιτεχνική δημιουργία; Το Internet προκαλεί κατάθλιψη; 25/10/2000

66 ΔΙΚΤΥΑ Επικοινωνίες Δεδομένων Βασικές αρχές δικτύων Τοπικά δίκτυα
Δίκτυα ευρείας περιοχής Διαδίκτυο Internet και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας Το σχολικό εργαστήριο 25/10/2000

67 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8 25/10/2000

68 Επικοινωνίες Δεδομένων
Επικοινωνίες δεδομένων:Ο όρος αυτός αναφέρεται στις έννοιες,τις αρχές και τους τρόπους μετάδοσης δεδομένων μεταξύ υπολογιστικών συστημάτων Ζητήματα που θα συζητηθούν: Κωδικοποίηση των δεδομένων που πρόκειται να μεταδοθούν Συγχρονισμό των στοιχείων που συμμετέχουν στη μετάδοση 25/10/2000

69 Επικοινωνίες Δεδομένων
Έλεγχος της ροής της πληροφορίας Διόρθωση των σφαλμάτων μετάδοσης Ασφάλεια της πληροφορίας Έναρξη,τερματισμός και διαχείριση της μετάδοσης 25/10/2000

70 Επικοινωνίες Δεδομένων
Κώδικες ASCII BCD(binary coded decimal) EBCDIC(extended binary coded decimal interchange code) ΕΛΟΤ 928(Ελληνικός οργανισμός τυποποίησης) UNICODE(UTF-8,UTF-16,UCS) 25/10/2000

71 Επικοινωνίες Δεδομένων
Στοιχεία Σημάτων Αναλογικά και ψηφιακά σήματα Κύρια χαρακτηριστικά σήματος: συχνότητα πλάτος φάση 25/10/2000

72 Επικοινωνίες Δεδομένων
Μετάδοση Τρόποι: σειριακή παράλληλη μονόδρομη (simplex) μη ταυτόχρονη αμφίδρομη (half duplex) αμφίδρομη (full duplex) 25/10/2000

73 Επικοινωνίες Δεδομένων
Ρυθμός Μετάδοσης Ρυθμός μετάδοσης δεδομένων(bit rate) Ρυθμός μετάδοσης διαμορφωμένου σήματος (baud rate) Ρυθμός μετάδοσης πληροφορίας(information transfer rate) Χωρητικότητα καναλιού 25/10/2000

74 Επικοινωνίες Δεδομένων
Συγχρονισμός Ασύγχρονη μετάδοση Σύχρονη μετάδοση Σύγκριση των δύο ειδών μετάδοσης 25/10/2000

75 Επικοινωνίες Δεδομένων
Αναγνώριση και διόρθωση σφαλμάτων Αιτίες σφαλμάτων Ανίχνευση με την τεχνική της δυαδικής ισοτιμίας Δισδιάστατη τεχνική ελέγχου ισοτιμίας Μέθοδος κυκλικού πλεονασμού Διόρθωση σφαλμάτων με επανεκπομπή Αυτόματη διόρθωση σφαλμάτων(κώδικας Hamming) 25/10/2000

76 Επικοινωνίες Δεδομένων
Διαμόρφωση ψηφιακών σημάτων Ψηφιακή μετάδοση ψηφιακού σήματος: Τεχνικές διαμόρφωσης ψηφιακού σήματος για ψηφιακή μετάδοση: διαμόρφωση NRZ-L(no return to zero level) διαμόρφωση Manchester διαμόρφωση Delay Modulation διαμόρφωση 4B/5B(4 out of 5) 25/10/2000

77 Επικοινωνίες Δεδομένων
Aναλογική μετάδοση ψηφιακού σήματος Διαμόρφωση πλάτους(ASK) Διαμόρφωση συχνότητας(KSK) Διαμόρφωση φάσης(PSK) 25/10/2000

78 Επικοινωνίες Δεδομένων
Μέσα Μετάδοσης Συνεστραμμένα ζεύγη καλωδίων Ομοαξονικά καλώδια Οπτικές ίνες Ασύρματες ζεύξεις Συσκευές επικοινωνίας(πολυπλέκτες,modem,τερματικά, συγκεντρωτές) 25/10/2000

79 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9 25/10/2000

80 Βασικές αρχές δικτύων Δίκτυο:Ορισμός και δομικά στοιχεία
Δομικά στοιχεία: υπολογιστικό σύστημα κόμβος περιφερειακές συσκευές υποδίκτυο επικοινωνίας 25/10/2000

81 Βασικές αρχές δικτύων Πλεονεκτήματα χρήσης δικτύων Μοίρασμα πόρων
Παροχή πρόσβασης σε εξοπλισμό,δεδομένα, προγράμματα που βρίσκονται μακριά μας Εξοικονόμηση χρημάτων Αυξημένη αξιοπιστία Εξυπηρέτηση επικοινωνιακών αναγκών 25/10/2000

82 Βασικές αρχές δικτύων Μοντέλο αρχιτεκτονικής OSI
Επίπεδο εφαρμογής(application layer) Επίπεδο παρουσίασης(presentation layer) Επίπεδο συνόδου(session layer) Επίπεδο μεταφοράς(transport layer) Επίπεδο δικτύου(network layer) Επίπεδο σύνδεσης δεδομένων(data link layer) Φυσικό επίπεδο(physical layer) 25/10/2000

83 Βασικές αρχές δικτύων Συστάσεις,Πρότυπα,Πρωτόκολλα Πρωτόκολλο:ορισμός
Η ανάγκη τυποποίησης είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία των συστάσεων και προτύπων 25/10/2000

84 Βασικές αρχές δικτύων Κατηγορίες δικτύων
Ειδικές μορφές: συγκεντρωτικά(centralized networks) δύο συνδεδεμένους σταθμούς εργασίας με σειριακή ή παράλληλη σύνδεση(null slot networks) Δίκτυα βάσει γεωγραφικής κατανομής Τοπικά δίκτυα(LAN) Mητροπολιτικά(MAN) Ευρείας περιοχής(WAN) 25/10/2000

85 Βασικές αρχές δικτύων Δίκτυα βάσει μέσων μετάδοσης
Ασύρματα Δίκτυα βάσει τεχνικής προώθησης της πληροφορίας Δίκτυα μεταγωγής(switching networks) Διαδικασία μεταγωγής: μεταγωγή κυκλώματος μεταγωγή μηνυμάτων μεταγωγή πακέτων Δίκτυα μετάδοσης(broadcasting networks) 25/10/2000

86 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10 25/10/2000

87 Τοπικά Δίκτυα Δομικά υλικά τοπικού δικτύου: συσκευές
λειτουργικό σύστημα και λειτουργίες του υπηρεσίες και εφαρμογές λογισμικού των τοπικών δικτύων(p.x ,χρήση κατανεμημένων Β.Δ,κοινή χρήση εξοπλισμού) 25/10/2000

88 Τοπικά Δίκτυα Ασύρματα τοπικά δίκτυα
Τύποι ασύρματων τοπικών δικτύων ανάλογα με τον τρόπο δρομολόγησης των μηνυμάτων Τοπολογίες τοπικών δικτύων αρτηρίας(bus) δακτυλίου(ring) αστέρα(star) 25/10/2000

89 Τοπικά Δίκτυα Πρωτόκολλα πρόσβασης στο μέσο μετάδοσης
Κατηγορίες στατικών πολιτικών παραχώρησης μέσου μετάδοσης: πρόσβαση διαίρεσης συχνότητας(FDMA) πρόσβαση διαίρεσης χρόνου(TDMA) ALOHA SLOTTED ALOHA CSMA/CD 25/10/2000

90 Τοπικά Δίκτυα Τυποποίηση ως προς ΙΕΕΕ(πρωτόκολλα) ΙΕΕΕ 802.3
ΙΕΕΕ 802.4 ΙΕΕΕ 802.5 25/10/2000

91 Τοπικά Δίκτυα Τοπικά δίκτυα υψηλής ταχύτητας
Ethernet switching Fast Ethernet To πρότυπο IEEE FDDI(δίκτυο οπτικών ινών) Gigabit Ethernet(1000 Base- T) Κριτήρια επιλογής τοπικών δικτύων Διαχείριση δικτύων 25/10/2000

92 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11 25/10/2000

93 Δίκτυα ευρείας περιοχής
Δίκτυα ευρείας περιοχής(NAN ,MAN) Συσκευές διασύνδεσης τοπικών δικτύων(γέφυρες,πύλες,δρομολογητές) Απαιτήσεις λογισμικού Δημόσιο επιλεγόμενο τηλεφωνικό δίκτυο(PCTN,προβλήματα και πλεονεκτήματά του) Ιδιωτικά δίκτυα δεδομένων(PN) 25/10/2000

94 Δίκτυα ευρείας περιοχής
Δημόσια Δίκτυα Δεδομένων: δημόσια δίκτυα μεταγωγής κυκλώματος(CSPDN) δημόσια δίκτυα μεταγωγής πακέτων(PSPDN) Tεχνικές που χρησιμοποιούνται για την προώθηση πακέτων(αυτοδύναμο πακέτο,εικονικό κύκλωμα) 25/10/2000

95 Δίκτυα ευρείας περιοχής
Δημόσια δίκτυα μεταγωγής πακέτων Δίκτυα Χ.25(πρότυπο για διασύνδεση ενός DTE σε ένα PSPDN) Συσκευή συναρμολόγησης-αποσυναρμολόγησης πακέτων Δίκτυα FRAME RELAY 25/10/2000

96 Δίκτυα ευρείας περιοχής
Ψηφιακά δίκτυα ενοποιημένων υπηρεσιών(ΙSDN) Πρότυπα: EURO-ISDN Αμερικανικό πρότυπο και τρόποι εμφάνισης στο χρήστη Yπηρεσίες που προσφέρει το ISDN 25/10/2000

97 Δίκτυα ευρείας περιοχής
Ψηφιακό Δίκτυο ενοποιημένων υπηρεσιών ευρείας ζώνης Δίκτυα κελιών(Cell-based networks) διπλή αρτηρία κατανεμημένης ουράς δίκτυα ΑΤΜ Εικονικά Ιδιωτικά Δίκτυα Δυνατότητες Διασύνδεσης στον Ελληνικό Χώρο Κριτήρια Επιλογής Δικτύων Ευρείας Περιοχής 25/10/2000

98 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12 25/10/2000

99 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Τα βασικά στοιχεία του INTERNET Τρόπος δόμησης: λειτουργία σε διεθνές επίπεδο λειτουργία σε εθνικό επίπεδο λειτουργία σε τοπικό επίπεδο Είδη συνδέσεων με το INTERNET Λειτουργία των παροχέων του Internet σε τοπικό επίπεδο(Internet providers) και υπηρεσίες που προσφέρουν 25/10/2000

100 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Οικογένεια πρωτοκόλλων TCP/IP Πρωτόκολλα: TELNET FTP IP SNTP TCP UDP 25/10/2000

101 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Ασφάλεια μεταφοράς δεδομένων και τα πρωτόκολλα TCP και UDP Πρωτόκολλα PPP Πρωτόκολλα SLIP 25/10/2000

102 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Πρωτόκολλα βασικών υπηρεσιών Internet Πρωτόκολλο μεταφοράς υπερ-κειμένου (HTTP) Πρωτόκολλο μεταφοράς αρχείων (FTP) Πρωτόκολλα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου SNTP και POP Διευθύνσεις του Internet και σύστημα ονομάτων περιοχών(DNS) 25/10/2000

103 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Πρωτόκολλα προηγμένων υπηρεσιών Ιnternet Άμεση επικοινωνία και ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω πληκτρολογίου(CHAT) Επικοινωνία μέσω πληκτρολογίου και με υποστήριξη φωνής Μετάδοση ζωντανής εικόνας μέσω Internet Άλλες υπηρεσίες(οικονομικές συναλλαγές) 25/10/2000

104 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Σύνδεση με το Internet για τις βασικές υπηρεσίες Τι χρειάζεται για να συνδεθείς Φυλλομετρητές του Internet(browsers) Netscape Communicator Internet Explorer Βασικά στοιχεία τους 25/10/2000

105 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Αναζήτηση πληροφοριών και ιστοσελίδων στο Internet Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο(p.x Outlook Express,Netsmessenger) Υπηρεσίες που προσφέρονται Απευθείας συνομιλία (Netmeeting) 25/10/2000

106 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Δημιουργία ιστοσελίδας Δημιουργία κύριας ιστοσελίδας και περιεχόμενό της Τοποθέτηση εικόνας Συνδέσεις-δεσμοί(Links)για την ιστοσελίδα Καλλωπιστικά στοιχεία Δημοσίευσή της στο Internet Κώδικας HTML για τη σελίδα 25/10/2000

107 Διαδίκτυο και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας
Κοινωνικές επιδράσεις από την εξάπλωση του Internet Θετικές επιπτώσεις Αρνητικές επιπτώσεις 25/10/2000

108 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13 25/10/2000

109 Το σχολικό εργαστήριο περιβάλλον εργαστηρίου ρυθμίσεις δικτύου μας
ρυθμίσεις δρομολογητή 25/10/2000

110 Το σχολικό εργαστήριο Πως μπορούμε να κάνουμε ένα σταθμό εργασίας του εργαστηρίου μας εξυπηρετητή ιστοσελίδων για το Internet Δυνατότητες του personal web server(περιήγηση) Δημιουργία κεντρικής σελίδας Δημοσίευση της σελίδας Τροποποίηση της σελίδας 25/10/2000


Κατέβασμα ppt "HY-302 Διδακτική της Πληροφορικής"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google