Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο Ανδρονίκη Π.Σπαθαράκη Σχολική Σύμβουλος

2 Στόχοι  Να ενημερωθείτε για τις βασικές αρχές, τα καινοτόμα στοιχεία των ΝΠΣ και τις αλλαγές/τομές που επιφέρουν στο περιβάλλον μάθησης και διδασκαλίας (ρόλο δασκάλου-μαθητή, χρήση εκπαιδευτικού υλικού, μεθοδολογικές προτάσεις, τρόπο αξιολόγησης κ.λπ)  Να αποκτήσετε το ενδιαφέρον και τη δυνατότητα ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στη διδασκαλία των Θετικών Επιστημών  Να εξοικειωθείτε με προτάσεις εργαστηριακής προσέγγισης στο μάθημα της Φυσικής. Ας μην ξεχνάμε όμως: Μια ημερίδα δίνει μόνο εναύσματα για προβληματισμό και αναθεώρηση, ίσως, των πρακτικών μας. Η ουσιαστική δουλειά αρχίζει μετά που εκείνη τελειώνει.....

3 Τα «νέα» δεδομένα των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών

4 Το «Τι» των ΝΠΣ στις Φυσικές Επιστήμες Αποτελείται από εννέα θεματικές ενότητες που διασυνδέονται οριζόντια και κάθετα μεταξύ τους από το δημοτικό μέχρι το Λύκειο. Περιλαμβάνει σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού προτάσεις για ανάπτυξη συνθετικών εργασιών, με θέματα που αφορούν εκτός από τις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, τη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τα Εικαστικά, την Ιστορία και τις Κοινωνικές Επιστήμες. Βασικό χαρακτηριστικό των εννέα θεματικών ενοτήτων είναι η πλοκή του περιεχομένου των Φυσικών Επιστημών με αυτό της Τεχνολογίας (Layton, 2004).

5 φυσικά, βιολογικά, χημικά φαινόμενα υλικά, αντικείμενα, τεχνολογικές καινοτομίες

6 Όχι μόνο γνώσεις αλλά και στάσεις και δεξιότητες..  Τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα δεν περιορίζονται μόνο στην απόκτηση γνώσεων, αλλά αφορούν:  την καλλιέργεια στάσεων, αξιών και συναισθημάτων για το φυσικό περιβάλλον και τους εαυτούς μας,  την ανάπτυξη δεξιοτήτων και συμπεριφορών  την ίδια την ανάπτυξη των παιδιών με την καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης και της αυτο-αποτελεσματικότητας (National Research Council 2009). Βασική παραδοχή: «Επιστημονικά εγγράμματος πολίτης θεωρείται όποιος χρησιμοποιεί τον επιστημονικό τρόπο σκέψης, για να υποστηρίζει θέσεις και να παίρνει αποφάσεις για τη φύση και τον εαυτό του (Χαλκιά, 2010). 

7 επιστημονικός τρόπος σκέψης για αποφασεις και θέσεις που αφορούν τη φύση γνωρίζω τη ζωή γύρω μου επιστημονικός τρόπος σκέψης και θέσεις που αφορούν τον εαυτό μας γνωρίζω τον εαυτό μου

8 Ενέργεια Η έννοια της τεχνολογίας, του περιβάλλοντος, της κοινωνίας Η έννοια που ενώνει…

9 Α΄Δημοτικού απλά μαγνητικά φαινόμενα Β' Δημοτικού οι ηλεκτρικές συσκευές στα σπίτια μας Γ' Δημοτικού ιδιότητες μαγνητών Δ' Δημοτικού κατασκευή ηλεκτρικού στοιχείου (Volta) κατασκευή κυκλώματος Ε' Δημοτικού ενοποίηση των ηλεκτρικών και μαγνητικών φαινομένων (Öersted) εφαρμογές του ηλεκτρο- μαγνητισμού (Faraday)

10 ηχητικά φαινόμενα τέχνηφωνέςόργαναλόγος νοηματική γλώσσα ακοήμελωδία σύνδεση της μουσικής με τη σκέψη

11 Δυναμικές Αλληλεπιδράσεις "Αισθητηριακός Κόσμος των Δυνάμεων - Κοινωνία" " Υπέρβαση του Αισθητηριακού Κόσμου - Από την κοινωνική ζωή στην ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης του μαθητή"

12 Ιδιότητες των υλικών πέρασμα της περιγραφής της ύλης από έννοιες βασισμένες στις ανθρώπινες αισθήσεις σε έννοιες μετρήσιμες τεχνολογικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές συνέπειες στην καθημερινή ζωή του ανθρώπου

13 ιδέες κλειδιά για τα θερμικά φαινόμενα δραστηριότητες επιστημονικής και τεχνολογικής διερεύνησης μοντελοποίηση σενάριο-πρόβλημα

14 προστατεύω τον εαυτό μου ήλιος και χρώματα σχέση επιστήμης και τεχνολογίας φως, συσκευές, αντικείμενα προσεγγίζω τη φύση και το ρόλο των μοντέλων το μοντέλο της οπτικής ίνας

15 μακροσκοπική διάσταση συμβολική διάσταση υπομικροσκοπική διάσταση

16 Βιωματική μάθηση  Εμπλέκουν τους μαθητές στην επίλυση πραγματικών προβλημάτων με προσωπικό νόημα για τους ίδιους (think globally, act locally)- Βιωματική μάθηση  Δίνουν έμφαση στη συνεργασία, στο σχεδιασμό (planning) και στην επιχειρηματολογία (arguing)  Καλλιεργούν δεξιότητες που απαιτούνται τον 21ο αιώνα. (Partnership for 21st Century Skills)  Αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της χρήσης των ΤΠΕ στις Φυσικές Επιστήμες  Αξιοποιούν τα δεδομένα της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών.

17 Το «Πώς» των Φυσικών Επιστημών

18  Βάση της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας αποτελούν:  (α) οι προϋπάρχουσες γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρίες των μαθητών και των μαθητριών  (β) η διερεύνηση των φαινομένων, των υλικών και των τεχνολογικών καινοτομιών.

19  Το πλαίσιο μάθησης αποτελείται από  το σχολείο,  το φυσικό περιβάλλον,  το τεχνολογικά κατασκευασμένο περιβάλλον και  την κοινωνία. Βασική παραδοχή: Μάθηση και έξω από τη σχολική τάξη.

20  Μέσα στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές και οι μαθήτριες καθίστανται ικανοί/ές να διαχειριστούν κοινωνικά θέματα, που έχουν σχέση με τις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία και αφορούν την καθημερινή ζωή και τον τόπο τους.

21 21 Engestrom, 1999 Α΄& Β΄ ΤΑΞΕΙΣ Ζώα, Φυτά Υλικά, Φως, Θερμότητα, Μηχανές, Μαγνήτες, Ήχος, Νερό ΟΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΩΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Γ΄& Δ΄ ΤΑΞΕΙΣ Ζώα, Φυτά, άνθρωπος, Περιβάλλον, Οικοσυστήματα Απλές Μηχανές, Μαγνήτες, Ήχος, Μίγματα, Ηλεκτρισμός Ε΄ ΤΑΞΗ Ύλη, Θερμότητα, Τεχνολογικές εφαρμογές της ενέργειας, Ηλεκτρομαγνητισμός ΣΤ΄ ΤΑΞΗ Ανθρώπινος οργανισμός, Ήχος, Φως Δυνάμεις, Ενεργειακές μεταβολές

22 Βασικές αρχές ΝΠΣ Φυσικών Επιστημών Ενδυνάμωση της πολιτισμικής συνιστώσας των Φ.Ε με «σπάσιμο συνόρων»- διασύνδεση:  της σχολικής με την καθημερινή πολιτισμικό – βιωματική γνώση (τρία σώματα γνώσεων: επιστημονική, σχολική,εμπερικο-βιωματική)  τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές με την κοινότητα και τα πολιτισμικά εργαλεία, τα οποία διαμεσολαβούν αποτελεσματικότερα στην προσπάθεια παραγωγής της νέας γνώσης (Vygotsky, 1978).

23 23 Κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση της Μάθησης: (έννοιες, περιεχόμενο, στρατηγικές, τεχνολογίες) οριοθετημένων από την πολιτισμική ιστορία και την καθημερινή ζωή.  Διαμεσολαβητικά εργαλεία (έννοιες, περιεχόμενο, στρατηγικές, τεχνολογίες) οριοθετημένων από την πολιτισμική ιστορία και την καθημερινή ζωή. Διδακτικά εργαλεία:  γεγονότα από την ιστορία των Φ.Ε,  πειραματικές δραστηριότητες,  ερωτήσεις,  ομαδική συζήτηση,  εννοιολογικοί χάρτες,  επιχειρηματολογία,  δραματοποίηση,  παιχνίδι ρόλων, προσομοίωση στον Η.Υ

24 Αφετηρία η πρότερη γνώση: Από τη μετάδοση στην οικοδόμηση της γνώσης  Αξιοποίηση των απόψεων και των άτυπων στρατηγικών των μαθητών. Στόχος: Στόχος: η εννοιολογική αλλαγή: ανάδειξη ιδεών ανάδειξη ιδεών γνωστική σύγκρουση γνωστική σύγκρουση εισαγωγή νέου εννοιολογικού πλαισίου εισαγωγή νέου εννοιολογικού πλαισίου αναδόμηση ιδεών. αναδόμηση ιδεών.  Η μάθηση και στις Φ.Ε είναι αποτέλεσμα συμμετοχής/ αλληλεπίδρασης σε κοινότητες. Ο λόγος στους πρωταγωνιστές! Ο λόγος στους πρωταγωνιστές!

25  συμμετέχουν σε κριτικούς διαλόγους,  αλληλεπιδρούν με νοητικά και χειραπτικά εργαλεία (θεωρίες, γλωσσικοί κώδικες και πειραματικό υλικό),  συγκροτούν μαθησιακές κοινότητες στην τάξη και στον τόπο τους,  συν-διαμορφώνουν κανόνες  ανταλλάσσουν ρόλους και ευθύνες. Γιατί;

26 Από το περιεχόμενο στη διαδικασία Βασική παραδοχή: Για τη μάθηση σημαντική θέση κατέχει η ανάληψη κοινωνικογνωστικών ρόλων: Γνώσεις σχετικές με το «τι» και με το «πώς» των επιστημονικών διερευνήσεων. Συνεπώς: Συνεργατική διερεύνηση με συμμετοχή σε κατάλληλα καθοδηγούμενους λόγους και πρακτικές

27  μαθητοκεντρική και ομαδοσυνεργατική που θα έχει νόημα για τους μαθητές και θα απολήγει σε όφελος της κοινότητάς τους

28  είναι σημαντικό να αναγνωρίσουν το έλλειμμα σε κάθε διδασκαλία, που είναι αγκιστρωμένη στο σχολικό εγχειρίδιο και χρησιμοποιεί ελάχιστα τις «minds on» και «hands on» προσεγγίσεις  Σχολικό εγχειρίδιο, έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές, περιβάλλον: μια τριπολική διαλεκτική σχέση

29  Φιλοδοξία του παρόντος Προγράμματος Σπουδών, σε συνάρτηση με τον οδηγό του εκπαιδευτικού, είναι :  να τους βοηθήσει να σχεδιάζουν αποτελεσματικά μαθησιακά περιβάλλοντα  ενεργές κοινότητες μάθησης για τις Φυσικές Επιστήμες & την Τεχνολογία όχι να παρέχουν απλώς πληροφορίες

30 30 Καθοδηγητικός και διαμεσολαβητικός ρόλος του δασκάλου Καθοδηγητικός και διαμεσολαβητικός ρόλος του δασκάλου  Ο δάσκαλος:  αναδεικνύει τις προϋπάρχουσες γνώσεις και αντιλήψεις των μαθητών,  προκαλεί αλληλεπίδραση της ομάδας,  ενισχύει την αποτελεσματική συζήτηση μεταξύ των μελών της,  επιμερίζει και βοηθά στην ανάληψη ρόλων και πρωτοβουλιών,  συμμετέχει σε διερευνητικές δραστηριότητες με τους μαθητές,.

31  Οι διαθεματικές εργασίες στο νέο Προγράμματα Σπουδών  μάθηση με πρόκληση (challenge-based learning),  μάθηση μέσω σχεδίων εργασίας (project-based learning) και  πλαισιακή διδασκαλία και μάθηση (contextual teaching and learning).

32  δικτύωση των εννοιών  δημιουργία αυθεντικών περιβαλλόντων μάθησης  καλλιέργεια της γλώσσας  ενσωμάτωση των ΤΠΕ ως αναπόσπαστου τμήματος της διδασκαλίας των Φ.Ε.  καλλιέργεια στοιχείων από τη φύση των Φυσικών Επιστημών  ανάπτυξη δεξιοτήτων – ικανοτήτων για το σύγχρονο πολίτη.

33 Νέο περιβάλλοv Μάθησης - Διδασκαλίας ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ ΣΤΟ ΝΠΣ Νέο περιβάλλοv Μάθησης - Διδασκαλίας Σχολικό εγχειρίδιο. Έντυπες/ ηλεκτρονικές πηγές, περιβάλλον: Τριπολική διαλεκτική σχέση Έξοδος στην κοινωνία & στο φυσικό περιβάλλον Σχολική επιστήμη & Σχολική τεχνολογία Ενσυνείδητη εμπλοκή σε διαδικασίες έρευνας Διαφορετικότητα στην εμπλοκή των διαδικασιών Ιστορική αίσθηση και Ιστορικη θεώρηση των Φ.Ε/ΤΧ

34  Η έξοδος στην Κοινωνία και το Περιβάλλον: Σχολική Τάξη & Κοινότητες Μάθησης-Αλληλεπίδραση  Κοινότητες μάθησης- δραστηριότητες ενταγμένες:  Φυσικό περιβάλλον/ανθρωπογενές περιβάλλον (τοπικά οικοσυστήματα-πάρκα κ.λπ)  Τεχνολογικά κατασκευασμένο περιβάλλον (μουσεία τεχνοεπιστήμης, φράγματα, λιμάνια, ενυδρεία κ.λπ)  Σε εργασιακούς χώρους, βιομηχανία, εμπόριο (σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, νοσοκομείο, επιχειρήσεις παραγωγής μονωτικών υλικών )  Φορείς, επιστημονικές ενώσεις, μη κυβερνητικές οργανώσεις (Ένωση Ελλήνων Φυσικών, Δήμοι κ.λπ)  Στο σπίτι, σε Βιβλιοθήκες (συγγενείς και φίλοι, βιβλία, περιοδικά)

35 Σχολική Επιστήμη – Σχολική Τεχνολογία Εμπλοκή σε Επιστημονικές και Τεχνολογικές Διαδικασίες  Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να μελετήσουν τον κόσμο γύρω τους, δηλ. έννοιες –νόμους- μοντέλα των Φυσικών Επιστημών.  Μελετούν επίσης ιδιότητες των υλικών και των τεχνολογικών αντικειμένων, που χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή ή πρόκειται να χρησιμοποιήσουν στο μέλλον, όπως:  Παραδοσιακά και μοντέρνα υλικά και αντικείμενα  Ηλεκτρικές και και ηλεκτρονικές συσκευές  Απλά εργαλεία (κατσαβίδι, μοχλός, τροχαλία κ.λπ)  Όργανα και συσκευές εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών  Μηχανές και συσκευές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ηλιακός φούρνος, ηλιακός θερμοσίφωνας κ.λπ)

36 Επιστημονικός και Τεχνολογικός γραμματισμός με ενσυνείδητη εμπλοκή σε διαδικασίες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας Προτεινόμενες δραστηριότητες σε δύο επίπεδα: α) Σε πρώτο και στις μικρές τάξεις οι μαθητές υλοποιούν απλές διαδικασίες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας (παρατήρηση-ταξινόμηση- κατασκευή απλών μηχανών κ.λπ) β) Σε δεύτερο επίπεδο, καλούνται να αποκτήσουν επίγνωση των υποθέσεων και των ιδεών που εκφράζουν καθώς και να αξιολογούν την πορεία της μάθησής τους (Π.χ πότε κάνουν λάθη σε πειραματική δραστηριότητα κ.λπ)

37 Αξιολόγηση – Ανάγνωση και Γραφή επιστημονικών και τεχνολογικών κειμένων  Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να:  Επικαλεστούν την προϋπάρχουσα γνώση τους  Διατυπώσουν ερωτήσεις σχετικά με το τι θα ήθελαν να μάθουν  Αναστοχαστούν σχετικά με τις γνώσεις που αποκτήθηκαν (αναστοχαστική φύση μαθησιακής διαδικασίας) Αξιολογείται η εργαστηριακή συμμετοχή καθώς και η ανάπτυξη ερευνητικών εκθέσεων

38 Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!


Κατέβασμα ppt "Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο Σύγχρονες τάσεις και εξελίξεις στη διδακτική των Θετικών Επιστημών."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google