Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Β επίπεδο επιμόρφωσης Διδακτική πρόταση. Ταυτότητα  Εισηγήτρια: Ποθητού Ευγενία  Σχολική μονάδα: Γενικό Λύκειο Γουμένισσας, Κιλκίς.  Επιμορφώτριες:

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Β επίπεδο επιμόρφωσης Διδακτική πρόταση. Ταυτότητα  Εισηγήτρια: Ποθητού Ευγενία  Σχολική μονάδα: Γενικό Λύκειο Γουμένισσας, Κιλκίς.  Επιμορφώτριες:"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Β επίπεδο επιμόρφωσης Διδακτική πρόταση

2 Ταυτότητα  Εισηγήτρια: Ποθητού Ευγενία  Σχολική μονάδα: Γενικό Λύκειο Γουμένισσας, Κιλκίς.  Επιμορφώτριες: Ελένη Ξυλά, Τριανταφυλλιά Γιάννου.

3  Ημερομηνία: Μάιος 2010  Διάρκεια: 5 διδακτικές ώρες, πραγμάτωση του σεναρίου σε πραγματικό χρόνο μιας εβδομάδας.  Τάξη: Ά λυκείου, 22 μαθητές  Γνωστικό αντικείμενο και ένταξη του στο Α.Π.: Αρχαία Ελληνικά με προεκτάσεις στην Ιστορία, Γεωγραφία, Πληροφορική και Αγγλικά.  Διδακτική Ενότητα: Θουκυδίδης, βιβλίο 3ο, κεφ. 81,  Τίτλος: η κορύφωση των θηριωδιών και των ακροτήτων του εμφυλίου πολέμου  Είδος διδακτικού σεναρίου: μεικτό· ομαδοσυνεργατικό, διαθεματικό, βιωματικό. Ταυτότητα

4 Περίληψη  Στο πλαίσιο της αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πράξη γίνεται μια απόπειρα διδασκαλίας των κεφαλαίων 81 – 83 του 3ου βιβλίου του Θουκυδίδη. Στο παραπάνω βιβλίο ο συγγραφέας αφηγείται τον εμφύλιο πόλεμο στην Κέρκυρα. Στα κεφ. 70 – 80 που προηγούνται των κεφαλαίων του παρόντος σεναρίου οι μαθητές παρακολούθησαν την πορεία της εμφύλιας διαμάχης μεταξύ των ολιγαρχικών και των δημοκρατικών Κερκυραίων καθώς και την ανάμειξη και τον καταστρεπτικό για τους τελευταίους ρόλο των Αθηναίων και των Πελοποννησίων. Στο κεφ. 81 ο εμφύλιος βρίσκεται στο τέλος του με τους Αθηναίους να έχουν επικρατήσει στη διεκδίκηση του νησιού χάρη στη στρατηγική ικανότητα του Νικόστρατου.

5  Οι Πελοποννήσιοι αποχωρούν και οι Κερκυραίοι δημοκρατικοί λυμαίνονται της πόλης τους. Ακολουθεί η παθολογία του πολέμου, κεφ , ένα αντιπολεμικό κείμενο, όπου γίνεται προσπάθεια από τον Θουκυδίδη να ερμηνεύσει την απανθρωποποίηση της συμπεριφοράς των πολιτών οργανωμένων – «πολιτισμένων» κοινωνιών σε συνθήκες πολέμου. Οι δραστηριότητες που προτείνονται στους μαθητές αποσκοπούν στη συνολική αναθεώρηση του εμφυλίου προκείμενου να αποτιμήσουν την καταστροφικότητα του πολέμου και να συζητήσουν για ανάλογες καταστάσεις στη σύγχρονη τους εποχή. Παράλληλα δίνεται η ευκαιρία να εκτιμήσουν την λογοτεχνική δύναμη της γραφής του Θουκυδίδη που με αφορμή τον συγκεκριμένο εμφύλιο δημιούργησε ένα αντιπολεμικό κείμενο «ἐς ἀεί». Τέλος, επιδιώκεται οι μαθητές να αξιοποιήσουν τα ΤΠΕ προκειμένου να πραγματώσουν τους στόχους τους, να εκθέσουν τα συμπεράσματα τους.

6  Λέξεις κλειδιά: εμφύλιος πόλεμος στην Κέρκυρα, παθολογία πολέμου, πελοποννησιακός πόλεμος, αντιπολεμικό κείμενο, κτήμα ες αεί, λογοτεχνικότητα στην ιστορία, ΤΠΕ.  Σκοποί του μαθήματος (γενικοί) Κάθε εκπαιδευτική πράξη οφείλει να εναρμονίζεται του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) όπου ορίζονται γενικοί αλλά και ειδικότεροι στόχοι και σκοποί. Κάθε εκπαιδευτική πράξη οφείλει να εναρμονίζεται του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) όπου ορίζονται γενικοί αλλά και ειδικότεροι στόχοι και σκοποί.

7 Διδακτικοί στόχοι (ειδικοί)  Ειδικότερα η εισηγήτρια αναλαμβάνει να πραγματώσει ειδικότερους σκοπούς:  Με το παρόν σενάριο επιδιώκεται να ενσωματωθούν στην πρακτική της διδασκαλίας και αρχές του νέου γραμματισμού όπως αυτές προτείνονται από τη σύγχρονη έρευνα. Έτσι λαμβάνονται υπόψη ο ψηφιακός και ευρύτερα ο νέος γραμματισμός καθώς και ο κριτικός γραμματισμός.  Η δεδομένη διδακτική ενότητα ενδείκνυται για τα εξής:  Να αναδειχθεί η αξία της ειρηνικής συμβίωσης και της δημοκρατίας μέσα από την εμπόλεμη κατάσταση που διαμόρφωσε ο εμφύλιος πόλεμος στην Κέρκυρα. Τα ΑΕ ως μάθημα πολιτισμού.  Να γνωρίσουν τη χρονική αλληλουχία των γεγονότων που οδήγησαν στις φρικαλεότητες των δημοκρατικών έναντι των ολιγαρχικών στο τέλος του εμφυλίου. Τα ΑΕ ως μάθημα πολιτικής ιστορίας.

8  Να εμβαθύνουν στη μορφή του αποδεικτικού συλλογισμού του Θουκυδίδη. Τα ΑΕ ως μάθημα λογοτεχνίας και φιλοσοφίας.  Να αποδομήσουν τον λόγο του Θουκυδίδη γραμματικά, συντακτικά, λεξιλογικά. Ειδικά εφόσον έχουν δουλέψει οι μαθητές στο πρώτο τετράμηνο το υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο και τους εμπρόθετους προσδιορισμούς, καλό είναι στο τέλος να εργαστούν πάνω στις μετοχές και τις δευτερεύουσες προτάσεις. Τα ΑΕ ως μάθημα γλώσσας  Τέλος να εξοικειωθούν βαθμιαία με τη χρήση του Διαδικτύου ως χώρος αναζήτησης πληροφοριών αλλά και ως χώρος εργασίας και ανακοίνωσης των εργασιών. Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν λογισμικά. Τα ΑΕ ως μάθημα πληροφορικής και ψηφιακού γραμματισμού.  Να συνειδητοποιήσουν την αξία της συνεργασίας.  Να αναπτύσσουν δεξιότητες και ικανότητες που θα τους εξασφαλίζουν πρόσβαση στη διά βίου μάθηση και εξέλιξη, όπως αυτή του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω», της συνεργασίας, της διαπραγμάτευσης, της λήψης αποφάσεων, της ευελιξίας. Τα ΑΕ ως μάθημα κοινωνικού γραμματισμού.

9 Μεθοδολογία και κριτήρια για το χαρακτηρισμό της  Ομαδοσυνεργατική. Οι μαθητές εργάζονται κατά ομάδες (οι περισσότεροι παιδαγωγοί θεωρούν ότι 4 άτομα είναι η ιδανική σύνθεση) ανομοιογενείς, οι οποίες συγκροτήθηκαν με βάση κοινωνιόγραμμα. Στους μαθητές κάθε ομάδας έχει ανατεθεί εναλλάξ συγκεκριμένοι ρόλοι όπως αυτού του χειριστή του Η/Υ, του συντονιστή (διευθύνει την συζήτηση και φροντίζει όλοι οι μαθητές να συμμετάσχουν), του γραμματέα/αναγνώστη (διαβάζει τις πηγές και γράφει την κοινή εργασία), του φροντιστή (αναλαμβάνει να εξηγεί και να βοηθά τους αδύνατους της ομάδας και του εμψυχωτή που επαινεί την προσπάθεια.

10 Λειτουργική προετοιμασία δραστηριότητας  Τα παιδιά (22 μαθητές) εισήλθαν στο εργαστήριο και τοποθετήθηκαν στους σταθμούς εργασίας σε πέντε ομάδες, 3 ομάδες με 4 μαθητές και δύο ομάδες με 5 μαθητές. Η κάθε ομάδα είχε στη διάθεση της δύο υπολογιστές. Οι υπολογιστές είναι ανοικτοί. Προηγουμένως, ο καθηγητής μαζί με τον τεχνικό έχουν εντοπίσει σε κάθε μηχάνημα τις δικτυακές τοποθεσίες, έχουν ανοίξει το πρόγραμμα …έχουν εισαγάγει το υλικό. Στους μαθητές έχει γίνει την προηγούμενη ώρα σχετική προετοιμασία για τη διαδικασία που θα ακολουθούνταν και δόθηκε ένα φύλλο οδηγιών. Η καθοδήγηση προφορικά υπήρξε καθ’ όλη τη διάρκεια της ώρας μιας και πολλά προβλήματα ανέκυψαν κατά τη διάρκεια.

11 Οργάνωση της τάξης  Η τάξη χωρίζεται σε 4 ομάδες των 5 μελών με βασική προϋπόθεση ένας μαθητής να είναι περισσότερο εξοικειωμένος με την τεχνολογία.(εδώ, βέβαια υπάρχει κίνδυνος ο εξοικειωμένος να «κατευθύνει» τους άλλους όπου θέλει,γι΄ αυτό καλό θα ήταν να εναλλάσσονται στη χρήση του Η/Υ ). Όλοι μαζί συντάσσουν ένα «σχέδιο δράσης/ βημάτων», που θα πρέπει με τη μορφή «πρακτικού» να το τηρήσουν για να «προστατευθεί» η συνεισφορά όλων στην ομάδα. Για την τήρηση του παραπάνω πρακτικού θα ανατεθεί από την ομάδα σε ένα μέλος (πιθανά στο λιγότερο εξοικειωμένο μέλος με τους Η/Υ), να κρατάει σημειώσεις για την πορεία της διερεύνησης, Το πρακτικό αυτό στο τέλος θα παραδοθεί μαζί με τη συνολική παρουσίαση της εργασίας.

12 ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ – ΥΛΙΚΑ - ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ Απαιτείται η ύπαρξη ενός εργαστηρίου πληροφορικής με δυνατότητες πρόσβασης στο Διαδίκτυο (Internet) και υποστήριξης εφαρμογών πολυμέσων.  Λογισμικό: 1) Internet Browser (Explorer – Mozilla Firefox). 2) Word, 3) Alpheios Basic Libraries,Alpheios Greek Tools, 4) χωρο-χρόνος, 5) power point, 6) movie maker, 7) glogster. Alpheios Basic LibrariesAlpheios Greek ToolsAlpheios Basic LibrariesAlpheios Greek Tools  Εμπλεκόμενοι διαδικτυακοί τόποι:  Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, (http://www.ime.gr).  Πύλη για την ελληνική γλώσσα, (http://www.greek-language.gr)  Κέντρο Εκπαιδευτικής έρευνας    

13 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ – ΣΧΟΛΙΑ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ  Στην εφαρμογή του σεναρίου στην τάξη δυστυχώς παρατηρήθηκαν όλα τα συνήθη προβλήματα όπως τα παρακάτω:  Αποσυντονισμός των μαθητών.  Δυσκολία προσαρμογής στο λογισμικό και χρήσης του Η/Υ.  Καθυστέρηση στη «φόρτωση» των ιστοσελίδων, ασυγχρονία μεταξύ διαφορετικών υπολογιστών ή και αδυναμία πρόσβασης στο διαδίκτυο.  Ανεπάρκεια χρόνου για την ολοκλήρωση της δραστηριότητας.  Δυσκολία πρόσβασης σε ξενόγλωσσες τοποθεσίες.  Βλάβη σε κάποιους υπολογιστές ή ασυμβατότητες λογισμικών.  Προβληματική λειτουργικότητα των ομάδων των μαθητών λόγω ανεπιτυχούς σύνθεσής τους.

14  Μετά την ολοκλήρωση της προσπάθειας να διεξαχθεί το μάθημα των αρχαίων ελληνικών στο εργαστήριο πληροφορικής ακολούθησε συζήτηση μέσα στην τάξη με τους μαθητές για την εμπειρία τους. Η πρώτη αποτίμηση των μαθητών ήταν θετική, οι περισσότεροι είχαν να εκφράσουν την ευχαρίστηση τους για την εμπειρία αυτή μιας και τους έβγαλε από τη ρουτίνα της τάξης τους και είχαν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν στις απαντήσεις τους περισσότερες πηγές πληροφοριών. Ωστόσο, πολλά ήταν τα σχόλια του τύπου «δεν μας μάθατε τίποτα», «δεν μας είπατε τίποτα», «κάναμε δέκα ώρες για να γράψουμε δύο σειρές». Είναι εμφανές ότι δεν είναι απλό να εφαρμόσεις αιφνιδιαστικά το μάθημα στο εργαστήριο πληροφορικής σε μαθητές που στο μεγαλύτερο μέρος της σχολικής τους ζωής εργάστηκαν με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, τα παιδιά στο λύκειο είναι προσανατολισμένα στις πανελλαδικές εξετάσεις και αντιμετωπίζουν τα μαθήματα ωφελιμιστικά. Τα τεχνικά προβλήματα που προαναφέρθηκαν ματαιώνουν την καλές προθέσεις μαθητών και καθηγητών.

15  Την συζήτηση στην τάξη ακολούθησε συμβουλευτική αξιολόγηση του σεναρίου από τις επιμορφώτριες του σεμιναρίου. Οι επισημάνσεις ήταν σημαντικές για να με ωθήσουν να σκεφτώ περαιτέρω αλλαγές στα φύλλα εργασίες. Ωστόσο, οφείλω να ομολογήσω ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστούν στην πράξη μιας και το παρόν σενάριο αρθρώθηκε πάνω στο ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα το οποίο πολλές φορές προσκρούει στη ψηφιακή νοοτροπία των ΤΠΕ. Το τελευταίο συμπέρασμα με οδηγεί στο να προτείνω στην εκπαιδευτική μας κοινότητα να προωθήσουμε τη σύμπνοια αναλυτικών προγραμμάτων και ΤΠΕ χωρίς ωστόσο οι δεύτερες να ακυρώνουν τα πρώτα.

16 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Βενιζέλος, Ε.Κ. [1940] Θουκυδίδου Ιστορίαι. Ι–ΙΙ. 2η έκδ. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας. (1η έκδ. Οξφόρδη: Οxford University Press). Κουτσογιάννης, Δ. (2010) ΤΠΕ και γραμματισμός στο Ε.Π. Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση, ΕΣΠΑ (2007 – 2013) επιμόρφωση για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στην διδακτική πράξη, Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης, τεύχος: 3 κλάδος ΠΕ02, Ά έκδοση. ΙΤΥ, Πάτρα. Λαμπρίδη, Ε Θουκυδίδου Ιστορία. Πρόλογος, μετάφραση, σχόλια. Εισαγωγή: Ι.Θ. Κακριδής. Ι–IV. Αθήνα: Γκοβόστης. Μαρκαντωνάτος, Γεράσιµος, (1995) Θουκυδίδου Ιστορία, ερµηνευτική έκδοση για τη Β΄ Λυκείου, εκδ. Gutenberg, Αθήνα. Ματσαγγούρας, Η. (1999) Η Σχολική Τάξη, Γρηγόρη, Αθήνα. Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων (Σχολικό έτος 2009 – 2010), Οδηγίες για τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Λύκειο, Αθήνα.

17 Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) Ιστορίας, Ελληνικής Γλώσσας για το Λύκειο, Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για το Λύκειο, Ξένων Γλωσσών και Πληροφορικής, Αθήνα. ΥΠΕΠΘ (2000) Αξιολόγηση των μαθητών της Α΄ λυκείου στην αρχαία ελληνική γραμματεία, Αρχαίοι Έλληνες ιστοριογράφοι, Θουκυδίδου Ιστορίαι, Αθήνα. ΥΠΕΠΘ Α΄ λυκείου στην αρχαία ελληνική γραμματεία, Αρχαίοι Έλληνες ιστοριογράφοι, Βιβλίο καθηγητή, Μέρος 2 Θουκυδίδης, Αθήνα. ΥΠΕΠΘ, ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ. Finley, John H. (1997), Θουκυδίδης, εκδ. Παπαδήµας, Αθήνα. ΥΠΕΠΘ, ΕΝΙΑΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ. Δημήτρης Κουτσογιάννης (2010) ΤΠΕ και γραμματισμός στο Ε.Π. Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση, ΕΣΠΑ (2007 – 2013) επιμόρφωση για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στην διδακτική πράξη, Επιμορφωτικό υλικό, τεύχος: 3 κλάδος ΠΕ02, Ά έκδοση. ΙΤΥ, Πάτρα. Ματσαγγούρας, Η. (1999) Η Σχολική Τάξη, Γρηγόρη, Αθήνα.

18 Β επίπεδο επιμόρφωσης Διδακτική πρόταση Φύλλα Εργασίας

19 Ταυτότητα  Εισηγήτρια: Ποθητού Ευγενία  Σχολική μονάδα: Γενικό Λύκειο Γουμένισσας, Κιλκίς.  Επιμορφώτριες: Ελένη Ξυλά, Τριανταφυλλιά Τυράννου.

20 ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ ΒΙΒΛΙΟ 3 ο ΚΕΦ  Φύλλο εργασίας 1ης διδακτικής ώρας Ανάλυση Ανάλυση  Στο φύλλο εργασίας της 1ης διδακτικής ώρας γίνεται προσπάθεια να προσεγγιστεί η διδασκαλία της μετάφρασης, των γραμματικών και συντακτικών φαινομένων με τη βοήθεια των ΤΠΕ. Θεωρείται πως με τη δυνατότητα της σύγκρισης των μεταφράσεων έτσι όπως δίνεται στον ιστοχώρο της «Πύλης της ελληνικής γλώσσας» δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να δουν την εξέλιξη της γλώσσας μέσα στο χρόνο και δεύτερον με την περιήγηση στον ίδιο ιστοχώρο τους ανοίγεται μία νέα πύλη αναζήτησης υλικού της αρχαίας ελληνικής γραμματείας με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών αναφορών σε έγκυρους ιστοχώρους.

21 ΟΜΑΔΑ Α Ομάδα Α  Βρείτε το χωρίο στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και καταχωρίστε τις δύο μεταφράσεις του Ελ. Βενιζέλου κα του Λαμπρίδη προσπαθώντας να τις αντιστοιχίσετε με το πρωτότυπο κείμενο στο φύλλο εργασίας σας.

22 ΟΜΑΔΑ Α Κείμενο από το πρωτότυποΜεταφράσεις [3.81.1] οἱ μὲν οὖν Πελοποννήσιοι τῆς νυκτὸς εὐθὺς κατὰ τάχος ἐκομίζοντο ἐπ’ οἴκου παρὰ τὴν γῆν· καὶ ὑπερενεγκόντες τὸν Λευκαδίων ἰσθμὸν τὰς ναῦς, ὅπως μὴ περιπλέοντες ὀφθῶσιν, ἀποκομίζονται. Ε.Κ. Βενιζέλος. [1940] [3.81.1] οἱ μὲν οὖν Πελοποννήσιοι τῆς νυκτὸς εὐθὺς κατὰ τάχος ἐκομίζοντο ἐπ’ οἴκου παρὰ τὴν γῆν· καὶ ὑπερενεγκόντες τὸν Λευκαδίων ἰσθμὸν τὰς ναῦς, ὅπως μὴ περιπλέοντες ὀφθῶσιν, ἀποκομίζονται. Ε. Λαμπρίδη. 1962

23 ΟΜΑΔΑ Α Συγκρίνετε τις μεταφράσεις ως προς τη συγγένεια της γλώσσα των μεταφράσεων με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, διαπιστώνετε διαφορές; Ποια είναι πιο κοντά στη νέα ελληνική; Παρατηρήστε τη βιβλιογραφική αναφορά και εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό. Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας. Συγκρίνετε τις μεταφράσεις ως προς τη συγγένεια της γλώσσα των μεταφράσεων με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, διαπιστώνετε διαφορές; Ποια είναι πιο κοντά στη νέα ελληνική; Παρατηρήστε τη βιβλιογραφική αναφορά και εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό. Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας.

24 ΟΜΑΔΑ Α  Βρείτε τα ουσιαστικά και τους ρηματικούς τύπους της ενότητας και καταχωρίστε τα παρακάτω. Για να διευκολυνθείτε στην κατάταξη τους και την εκμάθηση της κλίσης παρατηρήστε τις καταλήξεις των τύπων και επισκεφτείτε τους παρακάτω ιστοχώρους: την ηλεκτρονική γραμματική του Smyth στο και τον συμφραστικό πίνακα του language.gr. language.grwww.alpheios.netwww.greek- language.gr

25 ΟΜΑΔΑ Α Ουσιαστικά Α΄κλίσηΑ΄κλίση συνηρημέν α Β΄κλίσηΒ΄κλίση συνηρημέν α Αττικόκλιτ α Γ΄κλίσ η Ανώμαλ α    

26 ΟΜΑΔΑ Α Ρηματικοί τύποι ΡήματαΜετοχέςΑπαρέμφατα   

27 ΟΜΑΔΑ Α  Εντοπίστε τη δευτερεύουσα πρόταση και τις μετοχές του αποσπάσματος, δείτε τη μετάφραση τους και προχωρήστε σε συντακτική ανάλυση των όρων με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού συντακτικού στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και του λογισμικού που θα βρείτε στο

28 ΟΜΑΔΑ Α Βρείτε την ετυμολογία και ομόρριζα των παρακάτω λέξεων στα λεξικά της πύλης για την ελληνική γλώσσα language.gr: language.grwww.greek- language.gr  ἐκομίζοντο  ὑπερενεγκόντες (μετοχή β αορίστου του υπερ- φέρω)

29 Ομάδα Β  Βρείτε το χωρίο στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και καταχωρίστε τις δύο μεταφράσεις του Ελ. Βενιζέλου κα του Λαμπρίδη προσπαθώντας να τις αντιστοιχίσετε με το πρωτότυπο κείμενο στο φύλλο εργασίας σας.

30 Κείμενο από το πρωτότυπο Μεταφράσεις [3.81.2] Κερκυραῖοι δὲ αἰσθόμενοι τάς τε Ἀττικὰς ναῦς προσπλεούσας τάς τε τῶν πολεμίων οἰχομένας, λαβόντες τούς τε Μεσσηνίους ἐς τὴν πόλιν ἤγαγον πρότερον ἔξω ὄντας, καὶ τὰς ναῦς περιπλεῦσαι κελεύσαντες ἃς ἐπλήρωσαν ἐς τὸν Ὑλλαϊκὸν λιμένα, ἐν ὅσῳ περιεκομίζοντο, τῶν ἐχθρῶν εἴ τινα λάβοιεν, ἀπέκτεινον·καὶ ἐκ τῶν νεῶν ὅσους ἔπεισαν ἐσβῆναι ἐκβιβάζοντες ἀπεχρῶντο, ἐς τὸ Ἥραιόν τε ἐλθόντες τῶν ἱκετῶν ὡς πεντήκοντα ἄνδρας δίκην ὑποσχεῖν ἔπεισαν καὶ κατέγνωσαν πάντων θάνατον. Ε.Κ. Βενιζέλος. [1940] [3.81.2] Κερκυραῖοι δὲ αἰσθόμενοι τάς τε Ἀττικὰς ναῦς προσπλεούσας τάς τε τῶν πολεμίων οἰχομένας, λαβόντες τούς τε Μεσσηνίους ἐς τὴν πόλιν ἤγαγον πρότερον ἔξω ὄντας, καὶ τὰς ναῦς περιπλεῦσαι κελεύσαντες ἃς ἐπλήρωσαν ἐς τὸν Ὑλλαϊκὸν λιμένα, ἐν ὅσῳ περιεκομίζοντο, τῶν ἐχθρῶν εἴ τινα λάβοιεν, ἀπέκτεινον·καὶ ἐκ τῶν νεῶν ὅσους ἔπεισαν ἐσβῆναι ἐκβιβάζοντες ἀπεχρῶντο, ἐς τὸ Ἥραιόν τε ἐλθόντες τῶν ἱκετῶν ὡς πεντήκοντα ἄνδρας δίκην ὑποσχεῖν ἔπεισαν καὶ κατέγνωσαν πάντων θάνατον. Ε. Λαμπρίδη. 1962

31 Συγκρίνετε τις μεταφράσεις ως προς τη συγγένεια της γλώσσα των μεταφράσεων με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, διαπιστώνετε διαφορές; Ποια είναι πιο κοντά στη νέα ελληνική; Παρατηρήστε τη βιβλιογραφική αναφορά και εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό. Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας.

32  Βρείτε τα ουσιαστικά και τους ρηματικούς τύπους της ενότητας και καταχωρίστε τα παρακάτω. Για να διευκολυνθείτε στην κατάταξη τους και την εκμάθηση της κλίσης παρατηρήστε τις καταλήξεις των τύπων και επισκεφτείτε τους παρακάτω ιστοχώρους: την ηλεκτρονική γραμματική του Smyth στο και τον συμφραστικό πίνακα του language.gr. language.grwww.alpheios.netwww.greek- language.gr

33 ΟΜΑΔΑ Α Ουσιαστικά Α΄κλίσηΑ΄κλίση συνηρημέν α Β΄κλίσηΒ΄κλίση συνηρημέν α Αττικόκλιτ α Γ΄κλίσ η Ανώμαλ α    

34 ΟΜΑΔΑ Α Ρηματικοί τύποι ΡήματαΜετοχέςΑπαρέμφατα   

35  Εντοπίστε τις δευτερεύουσες προτάσεις και τις μετοχές του αποσπάσματος, δείτε τη μετάφραση τους και προχωρήστε σε συντακτική ανάλυση των όρων με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού συντακτικού στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και του λογισμικού που θα βρείτε στο

36  Βρείτε την ετυμολογία και ομόρριζα των παρακάτω λέξεων στα λεξικά της πύλης για την ελληνική γλώσσα language.gr: language.grwww.greek- language.gr  ἐσβῆναι  κατέγνωσαν

37 Ομάδα Γ  Βρείτε το χωρίο στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και καταχωρίστε τις δύο μεταφράσεις του Ελ. Βενιζέλου κα του Λαμπρίδη προσπαθώντας να τις αντιστοιχίσετε με το πρωτότυπο κείμενο στο φύλλο εργασίας σας.

38 Κείμενο από το πρωτότυπο Μεταφράσεις [3.81.3] οἱ δὲ πολλοὶ τῶν ἱκετῶν, ὅσοι οὐκ ἐπείσθησαν, ὡς ἑώρων τὰ γιγνόμενα, διέφθειρον αὐτοῦ ἐν τῷ ἱερῷ ἀλλήλους, καὶ ἐκ τῶν δένδρων τινὲς ἀπήγχοντο, οἱ δ’ ὡς ἕκαστοι ἐδύναντο ἀνηλοῦντο. Ε.Κ. Βενιζέλος. [1940] [3.81.3] οἱ δὲ πολλοὶ τῶν ἱκετῶν, ὅσοι οὐκ ἐπείσθησαν, ὡς ἑώρων τὰ γιγνόμενα, διέφθειρον αὐτοῦ ἐν τῷ ἱερῷ ἀλλήλους, καὶ ἐκ τῶν δένδρων τινὲς ἀπήγχοντο, οἱ δ’ ὡς ἕκαστοι ἐδύναντο ἀνηλοῦντο. Ε. Λαμπρίδη. 1962

39  Συγκρίνετε τις μεταφράσεις ως προς τη συγγένεια της γλώσσα των μεταφράσεων με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, διαπιστώνετε διαφορές; Ποια είναι πιο κοντά στη νέα ελληνική; Παρατηρήστε τη βιβλιογραφική αναφορά και εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό. Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας.

40  Βρείτε τα ουσιαστικά και τους ρηματικούς τύπους της ενότητας και καταχωρίστε τα παρακάτω. Για να διευκολυνθείτε στην κατάταξη τους και την εκμάθηση της κλίσης παρατηρήστε τις καταλήξεις των τύπων και επισκεφτείτε τους παρακάτω ιστοχώρους: την ηλεκτρονική γραμματική του Smyth στο και τον συμφραστικό πίνακα του language.gr. language.grwww.alpheios.netwww.greek- language.gr

41 ΟΜΑΔΑ Α Ουσιαστικά Α΄κλίσηΑ΄κλίση συνηρημέν α Β΄κλίσηΒ΄κλίση συνηρημέν α Αττικόκλιτ α Γ΄κλίσ η Ανώμαλ α    

42 ΟΜΑΔΑ Α Ρηματικοί τύποι ΡήματαΜετοχέςΑπαρέμφατα   

43  Εντοπίστε τη δευτερεύουσα πρόταση του αποσπάσματος και τις μετοχές, δείτε τη μετάφραση τους και προχωρήστε σε συντακτική ανάλυση των όρων με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού συντακτικού στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και του λογισμικού που θα βρείτε στο

44  Βρείτε την ετυμολογία και ομόρριζα των παρακάτω λέξεων στα λεξικά της πύλης για την ελληνική γλώσσα language.gr: language.grwww.greek- language.gr  διέφθειρον  ἀπήγχοντο

45 Ομάδα Δ  Βρείτε το χωρίο στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και καταχωρίστε τις δύο μεταφράσεις του Ελ. Βενιζέλου κα του Λαμπρίδη προσπαθώντας να τις αντιστοιχίσετε με το πρωτότυπο κείμενο στο φύλλο εργασίας σας.

46 Κείμενο από το πρωτότυπο Μεταφράσεις [3.81.4] ἡμέρας τε ἑπτά, ἃς ἀφικόμενος ὁ Εὐρυμέδων ταῖς ἑξήκοντα ναυσὶ παρέμεινε, Κερκυραῖοι σφῶν αὐτῶν τοὺς ἐχθροὺς δοκοῦντας εἶναι ἐφόνευον, τὴν μὲν αἰτίαν ἐπιφέροντες τοῖς τὸν δῆμον καταλύουσιν, ἀπέθανον δέ τινες καὶ ἰδίας ἔχθρας ἕνεκα, καὶ ἄλλοι χρημάτων σφίσιν ὀφειλομένων ὑπὸ τῶν λαβόντων· Ε.Κ. Βενιζέλος. [1940] [3.81.4] ἡμέρας τε ἑπτά, ἃς ἀφικόμενος ὁ Εὐρυμέδων ταῖς ἑξήκοντα ναυσὶ παρέμεινε, Κερκυραῖοι σφῶν αὐτῶν τοὺς ἐχθροὺς δοκοῦντας εἶναι ἐφόνευον, τὴν μὲν αἰτίαν ἐπιφέροντες τοῖς τὸν δῆμον καταλύουσιν, ἀπέθανον δέ τινες καὶ ἰδίας ἔχθρας ἕνεκα, καὶ ἄλλοι χρημάτων σφίσιν ὀφειλομένων ὑπὸ τῶν λαβόντων· Ε. Λαμπρίδη. 1962

47  Συγκρίνετε τις μεταφράσεις ως προς τη συγγένεια της γλώσσα των μεταφράσεων με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, διαπιστώνετε διαφορές; Ποια είναι πιο κοντά στη νέα ελληνική; Παρατηρήστε τη βιβλιογραφική αναφορά και εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό. Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας.

48  Βρείτε τα ουσιαστικά και τους ρηματικούς τύπους της ενότητας και καταχωρίστε τα παρακάτω. Για να διευκολυνθείτε στην κατάταξη τους και την εκμάθηση της κλίσης παρατηρήστε τις καταλήξεις των τύπων και επισκεφτείτε τους παρακάτω ιστοχώρους: την ηλεκτρονική γραμματική του Smyth στο και τον συμφραστικό πίνακα του language.gr. language.grwww.alpheios.netwww.greek- language.gr

49 ΟΜΑΔΑ Α Ουσιαστικά Α΄κλίσηΑ΄κλίση συνηρημέν α Β΄κλίσηΒ΄κλίση συνηρημέν α Αττικόκλιτ α Γ΄κλίσ η Ανώμαλ α    

50 ΟΜΑΔΑ Α Ρηματικοί τύποι ΡήματαΜετοχέςΑπαρέμφατα   

51  Εντοπίστε τη δευτερεύουσα πρόταση και τις μετοχές του αποσπάσματος, δείτε τη μετάφραση τους και προχωρήστε σε συντακτική ανάλυση των όρων με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού συντακτικού στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και του λογισμικού που θα βρείτε στο

52 Βρείτε την ετυμολογία και ομόρριζα των παρακάτω λέξεων στα λεξικά της πύλης για την ελληνική γλώσσα language.gr: language.grwww.greek- language.gr  ὀφειλομένων  λαβόντων·

53 Ομάδα Ε  Βρείτε το χωρίο στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και καταχωρίστε τις δύο μεταφράσεις του Ελ. Βενιζέλου κα του Λαμπρίδη προσπαθώντας να τις αντιστοιχίσετε με το πρωτότυπο κείμενο στο φύλλο εργασίας σας.

54 Κείμενο από το πρωτότυπο Μεταφράσεις [3.81.5] πᾶσά τε ἰδέα κατέστη θανάτου, καὶ οἷον φιλεῖ ἐν τῷ τοιούτῳ γίγνεσθαι, οὐδὲν ὅτι οὐ ξυνέβη καὶ ἔτι περαιτέρω. καὶ γὰρ πατὴρ παῖδα ἀπέκτεινε καὶ ἀπὸ τῶν ἱερῶν ἀπεσπῶντο καὶ πρὸς αὐτοῖς ἐκτείνοντο, οἱ δέ τινες καὶ περιοικοδομηθέντες ἐν τοῦ Διονύσου τῷ ἱερῷ ἀπέθανον. Ε.Κ. Βενιζέλος. [1940] [3.81.5] πᾶσά τε ἰδέα κατέστη θανάτου, καὶ οἷον φιλεῖ ἐν τῷ τοιούτῳ γίγνεσθαι, οὐδὲν ὅτι οὐ ξυνέβη καὶ ἔτι περαιτέρω. καὶ γὰρ πατὴρ παῖδα ἀπέκτεινε καὶ ἀπὸ τῶν ἱερῶν ἀπεσπῶντο καὶ πρὸς αὐτοῖς ἐκτείνοντο, οἱ δέ τινες καὶ περιοικοδομηθέντες ἐν τοῦ Διονύσου τῷ ἱερῷ ἀπέθανον. Ε. Λαμπρίδη. 1962

55  Συγκρίνετε τις μεταφράσεις ως προς τη συγγένεια της γλώσσα των μεταφράσεων με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε σήμερα, διαπιστώνετε διαφορές; Ποια είναι πιο κοντά στη νέα ελληνική; Παρατηρήστε τη βιβλιογραφική αναφορά και εξηγήστε γιατί συμβαίνει αυτό. Καταγράψτε τις παρατηρήσεις σας.

56  Βρείτε τα ουσιαστικά και τους ρηματικούς τύπους της ενότητας και καταχωρίστε τα παρακάτω. Για να διευκολυνθείτε στην κατάταξη τους και την εκμάθηση της κλίσης παρατηρήστε τις καταλήξεις των τύπων και επισκεφτείτε τους παρακάτω ιστοχώρους: την ηλεκτρονική γραμματική του Smyth στο και τον συμφραστικό πίνακα του language.gr. language.grwww.alpheios.netwww.greek- language.gr

57 ΟΜΑΔΑ Α Ουσιαστικά Α΄κλίσηΑ΄κλίση συνηρημέν α Β΄κλίσηΒ΄κλίση συνηρημέν α Αττικόκλιτ α Γ΄κλίσ η Ανώμαλ α    

58 ΟΜΑΔΑ Α Ρηματικοί τύποι ΡήματαΜετοχέςΑπαρέμφατα   

59  Εντοπίστε τη δευτερεύουσα πρόταση και τις μετοχές του αποσπάσματος, δείτε τη μετάφραση τους και προχωρήστε σε συντακτική ανάλυση των όρων με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού συντακτικού στην πύλη για την ελληνική γλώσσα και του λογισμικού που θα βρείτε στο

60  Βρείτε την ετυμολογία και ομόρριζα των παρακάτω λέξεων στα λεξικά της πύλης για την ελληνική γλώσσα language.gr: language.grwww.greek- language.gr  ἀπεσπῶντο  περιοικοδομηθέντες

61 Φύλλο εργασίας 2ης διδακτικής ώρας  Ανάλυση  Σκοπός του φύλλου εργασίας είναι η διερεύνηση του περιεχομένου και η παρουσίαση του με τη βοήθεια των ΤΠΕ. Οι μαθητές εμπλέκονται στο περιεχόμενο σε συγκεκριμένες και δοσμένες από τον διδάσκοντα παραμέτρους προκειμένου να παρουσιαστούν στην τάξη τα βασικά σημεία του κειμένου. Κάθε ομάδα χρησιμοποιεί και διαφορετικό μέσο παρουσίασης ώστε να αναδειχθεί και η ιδιαιτερότητα και η αποτελεσματικότητα του κάθε μέσου παρουσίασης.

62 Ομάδα Α  Να παρουσιάσετε στην τάξη τα γεγονότα που διαδραματίζονται στο κεφ. 81 σαν σημερινοί πολεμικοί ανταποκριτές σε ένα τρίλεπτο - πεντάλεπτο βίντεο με τη βοήθεια του προγράμματος movie maker. Βιντεοσκοπήστε τον υποτιθέμενο ρεπόρτερ και χρησιμοποιήστε φωτογραφίες από το google images για φόντο.

63 Ομάδα Β  Στο τέλος του κεφ. 80 είδατε πως ἃς οἱ Ἀθηναῖοι πυνθανόμενοι τὴν στάσιν καὶ τὰς μετ’ Ἀλκίδου ναῦς ἐπὶ Κέρκυραν μελλούσας πλεῖν ἀπέστειλαν καὶ Εὐρυμέδοντα τὸν Θουκλέους στρατηγόν. Τώρα που ολοκληρώνεται η δράση του Ευρυμέδοντα και έχετε παρακολουθήσει τις ενέργειες του Νικόστρατου στα προηγούμενα κεφάλαια παρουσιάστε ένα σύντομο πορτραίτο του Νικόστρατου με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού ημερολογίου www. …

64 Ομάδα Γ  Στο τέλος του κεφ. 80 είδατε πως ἃς οἱ Ἀθηναῖοι πυνθανόμενοι τὴν στάσιν καὶ τὰς μετ’ Ἀλκίδου ναῦς ἐπὶ Κέρκυραν μελλούσας πλεῖν ἀπέστειλαν καὶ Εὐρυμέδοντα τὸν Θουκλέους στρατηγόν. Τώρα που ολοκληρώνεται η δράση του Ευρυμέδοντα και έχετε παρακολουθήσει τις ενέργειες του Νικόστρατου στα προηγούμενα κεφάλαια παρουσιάστε ένα σύντομο πορτραίτο – βιογραφία του Ευρυμέδοντα με τη βοήθεια του ελεύθερου λογισμικού glogster φτιάχνοντας μια ηλεκτρονική αφίσα. Για το κολάζ μπορείτε να χρησιμοποιήσετε βίντεο, εικόνες, φωτογραφίες, κείμενα.

65 Ομάδα Δ  Να συζητήσετε την επέμβαση του ξένου παράγοντα και τις συνέπειες της στην πολιτική ζωή της Κέρκυρας. Μπορείτε να αναφέρετε ανάλογα παραδείγματα από τη σύγχρονη ελληνική ή παγκόσμια πολιτική σκηνή; Αντλήστε υλικό από τη βικιπαίδεια και τις σύγχρονες ηλεκτρονικές εφημερίδες δοκιμάζοντας να βρείτε υλικό με λέξεις κλειδιά όπως «επέμβαση του ξένου παράγοντα».

66 Ομάδα Ε  Σχεδιάστε πάνω σε χάρτη της περιοχής της Κέρκυρας θέση, που θα βρείτε στο λογισμικό χωρο- χρονος τις κινήσεις των αντιπάλων και προσπαθήστε να δικαιολογήσετε τη στρατηγική της.

67 Φύλλο εργασίας 3ης και 4ης διδακτικής ώρας  Ανάλυση  Σκοπός του φύλλου εργασίας είναι και πάλι η διερεύνηση του περιεχομένου και η παρουσίαση του με τη βοήθεια των ΤΠΕ. Ωστόσο, εδώ δίνεται η ελευθερία στους μαθητές να ασχοληθούν με θέματα και λεπτομέρειες που τους τράβηξαν το ενδιαφέρον. Προτείνεται και εδώ κάθε ομάδα να χρησιμοποιήσει διαφορετικό μέσο παρουσίασης.

68  Κοινή εργασία για όλες τις ομάδες  Επισκεφτείτε τον ιστοχώρο και αντλήστε ένα ή δύο ερωτήματα από την τράπεζα θεμάτων των κεφαλαίων που σας ενδιαφέρει να ασχοληθείτε. Αντιγράψτε τα ερωτήματα στα παρακάτω πλαίσια και απαντήστε γραπτώς η απάντηση σας να κυμαίνεται γύρω στις 250 λέξεις περίπου. Στην απάντηση σας μπορείτε να βοηθηθείτε και να χρησιμοποιήσετε υλικό από το λογισμικό χωρο-χρόνος που θα βρείτε μέσα στον φάκελο, ανοίξτε τα περιεχόμενα και οδηγηθείτε στην ενότητα «Ηγεμονικοί ανταγωνισμοί και αποδυνάμωση των ελληνικών πόλεων» περιηγηθείτε του χώρου θα βρείτε σχετικά κείμενα. Επίσης πληροφορίες θα βρείτε και στον παρακάτω ιστοχώρο 00.html. Τέλος επωφεληθείτε και από τα βίντεο που θα βρείτε στον φάκελο. Παρουσιάστε τις απαντήσεις σας σε power point (καλό είναι ο καθηγητής να φροντίσει να μην διαλέξουν οι μαθητές τις ίδιες ερωτήσεις ώστε να συζητηθούν όσο το δυνατό περισσότερες παράμετροι) html 00.html

69 Φύλλο εργασίας 5ης διδακτικής ώρας  Ανάλυση  Σκοπός του φύλλου εργασίας είναι και πάλι η διεύρυνση του περιεχομένου μέσα από τη «συνομιλία» του κειμένου του Θουκυδίδη με κείμενο το οποίο προέρχεται από άλλη εποχή, ανήκει σε διαφορετικό κειμενικό είδος (επιστολή) ωστόσο όμως παρουσιάζει πολλές ομοιότητες σχολιάζοντας παρόμοιες καταστάσεις. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στους μαθητές να διαπιστώσουν τη διαχρονικότητα των κειμένων του Θουκυδίδη και να ανατροφοδοτήσει το ενδιαφέρον τους για το αρχαίο συγγραφέα.

70 Κοινή εργασία για όλες τις ομάδες Κοινή εργασία για όλες τις ομάδες  Να επισημάνετε και να σχολιάσετε τις αντιστοιχίες (κοινά σημεία) που υπάρχουν στο του Θουκυδίδη και σ' ένα γράμμα του Λίνκολν (Οκτώβριος 1863) που αναφέρεται στην έκρηξη βίας στην πολιτεία του Μιζούρι. Επίσης, όσοι αισθάνεσθε εξοικείωση με τα αγγλικά μπορείτε να επωφεληθείτε από τη σελίδα brahamlincoln όπου θα βρείτε ακόμη ένα απόσπασμα του Λίνκολν για τον εμφύλιο πόλεμο (εντοπίστε με την εύρεση τη φράση «Civil War» πάνω στη σελίδα, θα σας βοηθήσει να βρείτε το απόσπασμα). Δημοσιεύστε τις εργασίες σας στο ιστολόγιο σάς. brahamlincoln brahamlincoln

71 «Αμέσως η ειλικρίνεια αμφισβητείται και τα κίνητρα δέχονται επίθεση όταν έρχεται στ’ αλήθεια ο πόλεμος, το αίμα ζεσταίνεται και το αίμα χύνεται. Η σκέψη αναγκάζεται να πέσει σε σύγχυση. Η απάτη γεννοβολάει και προοδεύει. Η εμπιστοσύνη πεθαίνει και καθολική καχυποψία βασιλεύει. Ο κάθε άνθρωπος αισθάνεται την παρόρμηση να σκοτώσει το γείτονα του, μήπως σκοτωθεί πριν απ' αυτόν. Εκδίκηση και αντεκδίκηση ακολουθούν. Κι όλα αυτά, όπως είπαμε προηγουμένως, μπορούν να συμβούν ανάμεσα σε τίμιους ανθρώπους αλλά αυτά δεν είναι όλα. Κάθε βρώμικο πουλί βγαίνει απ’ τη φωλιά του και κάθε σιχαμερό ερπετό σηκώνει κεφάλι. Κι αυτά προσθέτουν το έγκλημα στη σύγχυση. Αυστηρά μετρά που θεωρούνται αναγκαία, αλλά οπωσδήποτε σκληρά, τέτοιοι άνθρωποι τα κάνουν χειρότερα με την κακοδιοίκηση. Φόνοι για παλιές αντιζηλίες και φόνοι για χρήματα γίνονται κάτω απ’ όποιο μανδύα θα ταίριαζε καλύτερα με την περίπτωση. Όλα αυτά παρέχουν επαρκή αιτιολογία για όσα έγιναν στο Μιζούρι και δε χρειάζεται να αποδοθούν στην αδυναμία ή την κακία κανενός στρατηγού» (το παράθεμα στον Finley, Θουκυδίδης, σ. 188)

72 Φύλλο Αξιολόγησης για όλες τις ομάδες ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ, ΒΙΒΛΙΟ 3 ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ, ΒΙΒΛΙΟ 3  Ανακάλεσε τα κυριότερα γεγονότα και πρόσωπα των Κερκυραΐκών συμπληρώνοντας το σταυρόλεξο! Προσοχή έχεις μόνο 10 λεπτά στη διάθεση σου!

73

74 Οριζόντια  1. ΤΙΤΛΟΣ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ  3. ΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 81 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΒΑΘΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟ...  5. ΠΟΙΑ ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ 3;  7. ΠΟΙΟ ΛΙΜΑΝΙ ΚΑΤΕΙΧΑΝ ΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ;  8. ΠΟΙΟΣ Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΙΧΜΑΛΩΤΩΝ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΜΝΟΥ;  10. ΠΟΙΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΑΝΑΔΕΙΧΘΗΕ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΡΙΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ;  12. Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΠΟΙΚΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΥΕΔΡΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 75 ΩΣ...  15. ΠΟΙΟΥΣ ΚΑΛΕΣΑΝ ΣΕ ΒΟΗΘΕΙΑ ΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΟΥΣ;  16. ΠΟΙΟΙ ΣΥΝΟΔΕΥΑΝ ΤΟΝ ΝΙΚΟΣΤΡΑΤΟ;  17. ΠΟΥ ΚΑΤΕΦΥΓΑΝ ΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ; Κάθετα  1. ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 78 ΦΟΒΗΘΗΚΑΝ, ΜΕ ΠΟΙΑ ΛΕΞΗ ΔΗΛΩΝΕΤΑΙ;  2. ΠΟΙΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΥΜΑ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗΣ;  4. ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΗΤΑΝ ΑΥΤΟΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΚΕΡΚΥΡΑΙΟΥΣ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥΣ;  6. ΠΟΙΟΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ ΣΠΕΥΔΕΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 79;  9. ΜΕ ΠΟΙΑ ΛΕΞΗ ΑΝΑΙΡΕΙΤΑΙ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΩΝ ΝΑ ΠΡΟΣΔΩΣΟΥΝ ΜΙΑ ΕΠΙΦΑΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΟΛΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 71;  11. ΙΕΡΟ ΠΛΟΙΟ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ.  13. "ΣΠΟΝΔΑΣ" ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.  14. ΠΟΙΟΙ ΥΠΕΡΕΙΧΑΝ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟ ΣΤΗ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 78 ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΑ ΛΕΞΗ ΔΗΛΩΝΕΤΑΙ;

75 Προαιρετική εργασία για το σπίτι για όλες τις ομάδες Προαιρετική εργασία για το σπίτι για όλες τις ομάδες  Η εξιστόρηση του εµφυλίου πολέµου στην Κέρκυρα ολοκληρώνεται µε τα κεφάλαια Γ΄, και Δ΄, Αφού αντλήσετε τα παραπάνω κείμενα από το παράρτημα των ερωτήσεων του Θουκυδίδη στο µελετήσετε τα και απαντήστε α) πώς τελείωσε ο εµφύλιος πόλεµος και β) εξηγήστε τη στάση των δηµοκρατικών.


Κατέβασμα ppt "Β επίπεδο επιμόρφωσης Διδακτική πρόταση. Ταυτότητα  Εισηγήτρια: Ποθητού Ευγενία  Σχολική μονάδα: Γενικό Λύκειο Γουμένισσας, Κιλκίς.  Επιμορφώτριες:"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google