Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Βακχυλίδης ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014-14 1 Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ (4.3.20140.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Βακχυλίδης ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014-14 1 Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ (4.3.20140."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Βακχυλίδης ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ (

2 Πληροφορίες για τη ζωή του  Γεννήθηκε στην νήσο Κέα (στη γνωστή μας Τζια) στην πόλη Ιουλίδα (Ιουλίς) γύρω στο 520 (+/) (Στράβων Χ.5.6, Σούδα s.v.)  Το όνομα του πατέρα του παραδίδεται σε τρείς διαφορετικές εκδοχές (Μήδων, Μίλων, Μείδυλος (Etym. Mag. s.v.).  Ο παππούς του λεγόταν Βακχυλίδης και ήταν μάλλον αθλητής.  Η μητέρα του ήταν αδελφή του πολύ μεγάλου ποιητή Σιμωνίδη ο οποίος καταγόταν επίσης από την Ιουλίδα ( π.Χ.).  Εξορία στην Πελοπόννησο  Πεθαίνει γύρω στο 450 +/-

3 Η νήσος Κέως (σήμερα Κέα η Τζια)

4 Η Κέως σήμερα

5 Η Ιουλίς σήμερα

6 Η ανακάλυψη ενός χαμένου ποιητή  1897  Frederic G. Kenyon, The Poems of Bacchylides from a Papyrus in the British Musem, printed by order of the Trustees of the British Musem, sold at the Museum

7 Το Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο

8 Ποίηση = τραγούδι, άσμα  Song culture = πολιτισμός του άσματος (John Herington)

9 Ρυθμός  Εθνικός Ύμνος (Διονύσιος Σολωμός, 1823  Σε γνωρίζω από την κόψη/ του σπαθιού την τρομερή,/ σε γνωρίζω από την όψη/ που με βία μετράει τη γη./ Απ' τα κόκαλα βγαλμένη/ των Ελλήνων τα ιερά,/ και σαν πρώτα ανδρειωμένη,/ χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

10 Μελοποίηση εθνικού ύμνου (Ν. Μάντζαρος 1828 

11 Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον εστί  Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ και μυρσίνη εσύ δοξαστική μη παρακαλώ σας μη (x3) λησμονάτε τη χώρα μου Αετόμορφα τα έχει τα ψηλά βουνά στα ηφαίστεια κλήματα σειρά και τα σπίτια πιο λευκά (x3) στου γλαυκού το γειτόνεμα Τα πικρά μου χέρια με τον Κεραυνό τα γυρίζω πίσω απ' τον καιρό τους παλιούς μου φίλους καλώ (x3) με φοβέρες και μ' αίματα Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ και μυρσίνη εσύ δοξαστική μη παρακαλώ σας μη (x3) λησμονάτε τη χώρα μου

12 Μελοποίηση Μίκη Θεοδωράκη 

13 Ο αλεξανδρινός κανόνας  Φιλόδημος (Anthologia Graeca 9, 571) Ἔ κλαγεν ἐ κ Θηβ ῶ ν μέγα Πίνδαρος · ἔ πνεε τερπν ὰ ἡ δυμελε ῖ φθόγγ ῳ μο ῦ σα Σιμωνίδεω · λάμπει Στησίχορός τε κα ὶ Ἴ βυκος · ἦ ν γλυκ ὺ ς Ἀ λκμάν · λαρ ὰ δ’ ἀ π ὸ στομάτων φθέγξατο Βακχυλίδης · Πειθ ὼ Ἀ νακρείοντι συνέσπετο· ποικίλα δ’ α ὐ δ ᾷ (5) Ἀ λκα ῖ ος, κύκνος Λέσβιος, Α ἰ ολίδι. ἀ νδρ ῶ ν δ’ ο ὐ κ ἐ νάτη Σαπφ ὼ πέλεν, ἀ λλ’ ἐ ρατεινα ῖ ς ἐ ν Μούσαις δεκάτη Μο ῦ σα καταγράφεται.

14 Ο αλεξανδρινός κανόνας -ΙΙ  ( Anthologia Greaeca, 9, 184.) ΑΔΕΣΠΟΤΟΝ  Πίνδαρε, Μουσάων ἱ ερ ὸ ν στόμα, κα ὶ λάλε Σειρ ὴ ν (1) Βακχυλίδη Σαπφο ῦ ς τ’ Α ἰ ολίδες χάριτες γράμμα τ’ Ἀ νακρείοντος, Ὁ μηρικ ὸ ν ὅ ς τ’ ἀ π ὸ ῥ ε ῦ μα ἔ σπασας ο ἰ κείοις, Στησίχορ’, ἐ ν καμάτοις, ἥ τε Σιμωνίδεω γλυκερ ὴ σελ ὶ ς ἡ δύ τε Πειθο ῦ ς (5) Ἴ βυκε κα ὶ παίδων ἄ νθος ἀ μησάμενε κα ὶ ξίφος Ἀ λκαίοιο, τ ὸ πολλάκις α ἷ μα τυράννων ἔ σπεισεν πάτρης θέσμια ῥ υόμενον, θηλυμελε ῖ ς τ’ Ἀ λκμ ᾶ νος ἀ ηδόνες, ἵ λατε, πάσης ἀ ρχ ὴ ν ο ἳ λυρικ ῆ ς κα ὶ πέρας ἐ στάσατε. (10)

15 Ψευδο-Λογγίνος, 1oς (;) αιώνας μ.Χ Περί ύψους (33. 5) Λοιπόν; Στις μελικές συνθέσεις θα προτιμούσες να είσαι ο Βακχυλίδης παρά ο Πίνδαρος; Ή στην τραγωδία ο Ίων ο Χίος παρά, μα τον Δία, ο Σοφοκλής; τί δέ; ἐ ν μέλεσι μ ᾶ λλον ἂ ν ε ἶ ναι Βακχυλίδης ἕ λοιο ἢ Πίνδαρος, κα ὶ ἐ ν τραγ ῳ δί ᾳ Ἴ ων ὁ Χ ῖ ος ἢ ν ὴ Δία Σοφοκλ ῆ ς;

16 Ιουλιανός (331/2-363 μ.Χ.)  Αμμιανός Μαρκελλίνος (25. 4)  recolebat [sc. Iulianus] saepe dictum lyrici Bacchylidis, quem legebat iucunde id adserentem quod ut egregius pictor vultum speciosum effingit, ita pudicitia celsius consurgentem vitam exornat.  [Ο Ιουλιανός] συχνά επαναλάμβανε τη ρήση του λυρικού ποιητή Βακχυλίδη, τον οποίον διάβαζε με ευχαρίστηση, ο οποίος [δηλ. ο Β.] λέει ότι όπως ένας καλός ζωγράφος δίνει ομορφιά στο πρόσωπο, με τον ίδιο τρόπο η αγνότητα κοσμεί τον βίο που έχει υψηλούς στόχους.

17 Οι ποιητές του Αλεξανδρινού κανόνα  Μελική ποίηση (μέλος, ὠ ιδή)  Αλκμάν (7 ος αι.)χορικές συνθέσεις  Σαπφώ (7 ος /6 ος )χορικές και μονωδικές συνθέσεις  Αλκαίος (7 ος /6 ος )μονωδικές συνθέσεις (συμπόσιο)  Ανακρέων (6 ος αι.) μονωδικές συνθέσεις (συμπόσιο)  Ίβυκος (6 ος αι.) μονωδικές και χορικές συνθέσεις  Στησίχορος (6 ος αι.), χορικές συνθέσεις (ίσως και μονωδικές)  Σιμωνίδης (6 ος /5 ος ) θείος του Βακχυλίδη, ο ποιητής με τη μεγαλύτερη γκάμα  Πίνδαρος (5 ος αι.) κυρίως χορικές συνθέσεις

18 Μέλος –τρόπος εκτέλεσης  Μονωδία = σόλο εκτέλεση  Χορεία = εκτέλεση από ομάδες ανδρών, γυναικών ή μικτές ομάδες που τραγουδούν και χορεύουν ταυτοχρόνως.  Χορωδία παίδων 

19 Σόλο εκτέλεση χορικής σύνθεσης  Ένα σύγχρονο παράδειγμα (Ελευθερία Αρβανιτάκη,

20 Χαρακτηριστικά της μελικής ποίησης  Τοπικός ή πανελλήνιος χαρακτήρας  Θρησκευτικό πλαίσιο  Σύνθεση με αφορμή μια συγκεκριμένη περίσταση (occasional poetry)


Κατέβασμα ppt "Βακχυλίδης ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ 2014-14 1 Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ (4.3.20140."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google