Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία: Εκτιμήσεις πανελλήνιας έρευνας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία: Εκτιμήσεις πανελλήνιας έρευνας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία: Εκτιμήσεις πανελλήνιας έρευνας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ

2 Αποτελέσματα έρευνας σε μαθητές & μαθήτριες

3 Δημογραφικά χαρακτηριστικά δείγματος (N=1843)  ΦΥΛΟ: –52,4%:αγόρια –47,6%:κορίτσια  ΒΑΘΜΙΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ –58%:Α’ Λυκείου –40%:Γ΄Γυμνασίου  ΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ –77,5%:αστικές περιοχές –22,5%:αγροτικές περιοχές  ΧΩΡΑ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΓΟΝΙΩΝ  87,6%:Ελλάδα  12,4%:Αλβανία & χώρες Α. Ευρώπης

4 Προσδιορισμός έννοιας εκφοβισμού % Σωματικός (σωματική παρενόχληση) 72,4 Σωματικός (σωματική βία) 71,7 Σωματικός (καταστροφή) 58,2 Λεκτικός (σεξουαλική παρενόχληση) 53,2 Λεκτικός (φήμες) 48,7 Κοινωνικός (αποκλεισμός) 44,5 % Λεκτικός (κοροϊδία) 48,9 Λεκτικός (σεξουαλικά σχόλια) 40,1 Λεκτικός (φήμες) 36,3 Λεκτικός (διακρίσεις) 32,7 Κοινωνικός (απομόνωση) 23,9 Σωματικός23,3 Μορφές εκφοβισμού ( ≥ 1 φορά/εβδομάδα)

5 % 1-2 εβδομάδες 58,9 1 μήνας 16,3 Αρκετά χρόνια 10,5 % Αυλή, διάλειμμα 57,2 Διάδρομος/ σκάλες 30,5 Τάξη χωρίς καθηγητές 28,7 Τάξη με καθηγητές 23,1 Δρόμος προς σχολείο 17,3 Κυλικείο14 % Μερικές φορές 27,8 Συχνά-πολύ συχνά 7,5 (3) Διάρκεια εκφοβισμού (2) Φόβος πιθανής θυματοποίησης (4) Χώρος εκφοβισμού Τα θύματα λένε… % Κοινωνικός (φήμες) 13,3 ♂ Λεκτικός (κοροϊδία) 10,6 Λεκτικός (σεξ. σχόλια) 9,3♂9,3♂9,3♂9,3♂ Σωματικός (καταστροφή προσωπικών αντικειμένων) 9 ♂ (1) Μορφές εκφοβισμού

6 %Αγόρι/ια50,8 Κορίτσι/ια27,5 Αγόρια & κορίτσια 20,7 % «Ντόπιο/α» άτομο/α 61,3 «Ξένο/α» άτομο/α 32,8 % Συνομήλικο άτομο 56 Μεγαλύτερο άτομο 18,4 Μικρότερο άτομο 4,3 Φύλο δράστη Ηλικία δράστη Εθνικότητα δράστη% Είναι αγόρι 48,1 Κάνει φασαρία 39,1 Δεν είναι καλός/ή μαθητής/τρια 30,6 Φέρεται άσχημα 30,5 Αποδόσεις δράστη Τα θύματα λένε…

7 % Κορίτσι 36 ♀ Καλός/ή μαθητής/ήτρια 33 ♂ % Το αγνοούσα 52,8 Απέφευγα την κατάσταση 32,1 ♀ Έπαιρνα εκδίκηση 30,5 ♂ % Σε φίλους/ες 51,2 ♀ Σε κανένα 25,7 ♂ Σε δάσκαλο/α 14,7 Στους γονείς 24,8 ♀ %Εκπ/τικοί 29,2 ♂29,2 ♂29,2 ♂29,2 ♂ Συνομήλικοι24,3 (1) Αποδόσεις εκφοβισμού (2) Στρατηγικές αντιμετώπισης (4) Παρεμβάσεις (3) Δημοσιοποίηση Τα θύματα λένε…

8 % Λεκτικός (σεξουαλική παρενόχληση) 9,7 ♂ Λεκτικός (κοροϊδία) 9,4 ♂ Σωματικός (εξαναγκασμός) 8,3 Κοινωνικός (φήμες) 8,2 ♂ Σωματικός (καταστροφή) 8,1 ♂ Λεκτικός (διακρίσεις) 8,1 Κοινωνικός αποκλεισμός 7,1 Συχνότητα & Μορφές περιστατικών Οι δράστες λένε…

9 % Σε φίλους 45,6 Σε κανένα 33,8 Σε αδέλφια 21,0 Σε γονείς 24,8%Εκπ/κοί60,7 Οικογένεια54 ΔημοσιοποίησηΠαρεμβάσεις Οι δράστες λένε…

10 Αντιδράσεις & συναισθήματα παρατηρητών % Παροχή βοήθειας 38,3 ♀ Τίποτα, αλλά επιθυμία για βοήθεια 23,2 Απλώς παρακολουθώ 12,2 ♂ Αντιδράσεις% Λύπη & παροχή βοήθειας 38 ♀ Λύπη33,9 Όχι πολλά συναισθήματα 20 ♂ Συναισθήματα

11 Στάσεις Στάσεις Μ.Ο.Τ.Α. Αρνητική στάση προς τον εκφοβισμό2,42 ♀ 0,91 ♀ Θετική στάση προς τον εκφοβισμό3,610,96 Τα αγόρια είναι θύτες, τα κορίτσια θύματα2,76 ♀ 0,84 ♀ Αρνητική στάση προς κάθε μορφή διάκρισης2,29 ♀ 0,87 ♀ Βία στη βία2,89 ♂ 0,93 ♂  ΝΑΙ ♂ Πιθανότητα εκδήλωσης εκφοβιστικής συμπεριφοράς στο μέλλον:  ΝΑΙ: 23,9% ♂ [1= Συμφωνώ απόλυτα, 2= Συμφωνώ αρκετά, 3=Δεν είμαι σίγουρος, 4= Διαφωνώ αρκετά, 5= Διαφωνώ απόλυτα]

12 Συμπεράσματα   Πολυδιάστατο φαινόμενο, κυρίαρχες  λεκτικές μορφές   Θύματα:   Δράστες/Θύτες: 7%-15% θυματοποιούνται λεκτικά & κοινωνικά κορίτσια  φύλο αγόρια  καλοί μαθητές Περίπου 2 στα 10 παιδιά φοβούνται & αγωνιούν ότι θα πέσουν θύματα εκφοβισμού χώροι χωρίς επίβλεψη, συνομήλικα άτομα, κυρίως αγόρια, «ντόπια», με χαμηλή επίδοση αγνόηση, αποφυγή, εκδίκηση, απόκρυψη εκφοβισμού 1 στους 10 μαθητές/τριες εκφοβίζει κυρίως αγόρια, ελληνικής ιθαγένειας, συνομήλικα με τα θύματα αποκάλυψη σε φίλους οικογένεια & σχολείο σπάνια παρέμβαση

13 Αποτελέσματα έρευνας σε εκπαιδευτικούς

14 Δημογραφικά χαρακτηριστικά δείγματος εκπαιδευτικών (N= 100)  ΦΥΛΟ: –58,9% γυναίκες  ΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ: –86,4% σε αστικές περιοχές  ΗΛΙΚΙΑ: –67,4%: πάνω από 40 ετών –29,3%: μεταξύ 30 & 40 ετών  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: –12,1%: μεταπτυχιακές σπουδές

15 Προσδιορισμός έννοιας εκφοβισμού από εκπ/κούς Είδος εκφοβισμού % Σωματικός (σωματική παρενόχληση) 92,5 Σωματικός (σωματική βία) 81,7 Λεκτικός (σεξουαλική παρενόχληση) 77,4 Σωματικός (καταστροφή) 75,3 Κοινωνικός (αποκλεισμός) 60,2 Κοινωνικός (φήμες) 59,1 Λεκτικός (κοροϊδία) 30,1 Λεκτικός (διακρίσεις) 46,2 Λόγω φύλου 14-15,1

16 % 1-2 εβδομάδες 80,3 1 μήνας 9,2 Αρκετά χρόνια 1,3 % Αυλή, διάλειμμα 72,3 Διάδρομος/ σκάλες 43,4 Τάξη χωρίς εκπ/κό 31,3 Τουαλέτες10,8 Τάξη με εκπ/κό 22,9 % Είναι από άλλη χώρα 51,8 Είναι καλός μαθητής/α 30 Είναι αγόρι 28,6 Διάρκεια εκφοβισμού Χώρος εκφοβισμού Οι εκπαιδευτικοί λένε… Χαρακτηριστικά θύματος

17 Οι εκπαιδευτικοί λένε… % 1 άτομο 28,8 2-3 άτομα 38 % Είναι κυρίως αγόρι/ια 68,8 Δεν είναι καλός/ή μαθητής/α 59 Συνομήλικο άτομο 51,8 Κάνει φασαρία 45,8 Φέρεται άσχημα 27,7 % «Ντόπιο/α» άτομο/α 50 «Ξένο/α» άτομο/α 32,8 Αριθμός δράστη/ών Εθνικότητα δράστη/ών Χαρακτηριστικά δράστη

18 Στάσεις εκπαιδευτικών προς δράστες & θύματα Στάσεις Μ.ΟΤ.Α. Οι δράστες εκφοβισμού δεν έχουν αυτο-πειθαρχία1,841,01 Οι δράστες απολαμβάνουν την αναστάτωση που προκαλούν στους άλλους 1,870,79 Οι δράστες δε νοιάζονται για τα αισθήματα των ατόμων που εκφοβίζουν 1,811,04 Τα παιδιά που τα εκφοβίζουν θα πρέπει να υπερασπίζουν τον εαυτό τους περισσότερο 1,790,76 Τα παιδιά θύματα θα πρέπει να δέχονται βοήθεια από ενήλικες 1,851,06 Θα πρέπει να προσπαθούμε να βοηθούμε τους δράστες κι όχι να τους τιμωρούμε 2,391,30 [1= Συμφωνώ απόλυτα, 2= Συμφωνώ αρκετά, 3=Δεν είμαι σίγουρος, 4= Διαφωνώ αρκετά, 5= Διαφωνώ απόλυτα]

19 Ο ρόλος των εκπαιδευτικών Στάσεις εκπαιδευτικών για το ρόλο τους Μ.ΟΤ.Α. Πρόληψη = ευθύνη των εκπαιδευτικών 1,750,77 Οι εκπαιδευτικοί είναι εκπαιδευμένοι να προλαμβάνουν φαινόμενα εκφοβισμού 3,860,91 Οι εκπαιδευτικοί είναι εκπαιδευμένοι να αντιμετωπίζουν περιστατικά εκφοβισμού 3,890,89 Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται εκπαίδευση για την πρόληψη περιστατικών εκφοβισμού 1,480,88 Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται εκπαίδευση σε τρόπους αντιμετώπισης εκφοβισμού 1,550,98 Παρέμβαση από%Εκπαιδευτικούς77,7 Γονείς62,9 Συνομήλικους32,9 [1= Συμφωνώ απόλυτα, 2= Συμφωνώ αρκετά, 3=Δεν είμαι σίγουρος, 4= Διαφωνώ αρκετά, 5= Διαφωνώ απόλυτα]

20 Συμπεράσματα   Πολυδιάστατο φαινόμενο, κυρίαρχες  λεκτικές μορφές Τα θύματα: Οι δράστες/θύτες: Εκφοβίζονται κυρίως στο προαύλιο & σε διαδρόμους Είναι κυρίως αγόρια, ή μαθητές με υψηλές επιδόσεις & παιδιά διαφορετικής εθνικότητας από την Ελληνική Είναι άτομα που θα πρέπει να υπερασπίζονται τον εαυτό τους περισσότερο Είναι κυρίως αγόρια, συνομήλικα με το θύμα με χαμηλές επιδόσεις, κυρίως Ελληνικής καταγωγής Είναι άτομα δίχως αυτο-πειθαρχία, διασκεδάζουν με την πρόκληση επιθέσεων Είναι αναγκαία η ΠΑΡΟΧΗ ΒΟΗΘΕΙΑΣ τόσο στα θύματα όσο & στους δράστες


Κατέβασμα ppt "Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία: Εκτιμήσεις πανελλήνιας έρευνας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google