Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Διδακτικές προσεγγίσεις ανάγνωσης ιστοριών για την ανάδυση των δεξιοτήτων του γραμματισμού Ελισσάβετ Χλαπάνα Διδάκτωρ Π.Τ.Π.Ε. Παν/μίου Κρήτης Ε.Τ.Ε.Π.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Διδακτικές προσεγγίσεις ανάγνωσης ιστοριών για την ανάδυση των δεξιοτήτων του γραμματισμού Ελισσάβετ Χλαπάνα Διδάκτωρ Π.Τ.Π.Ε. Παν/μίου Κρήτης Ε.Τ.Ε.Π."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Διδακτικές προσεγγίσεις ανάγνωσης ιστοριών για την ανάδυση των δεξιοτήτων του γραμματισμού Ελισσάβετ Χλαπάνα Διδάκτωρ Π.Τ.Π.Ε. Παν/μίου Κρήτης Ε.Τ.Ε.Π. Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών Π.Τ.Π.Ε. Παν/μίου Κρήτης

2 Η ανάγνωση ιστοριών ως πλαίσιο για τη διδασκαλία του λεξιλογίου

3 Μία άγνωστη λέξη μέσα στο πλαίσιο μιας ιστορίας σε γενικές γραμμές αναφέρεται: • στους δρώντες ή τα αντικείμενα της ιστορίας (ουσιαστικά), •στο πλαίσιο μιας δοκιμασίας ή σε μια τοποθεσία που περιγράφεται στην ιστορία (ουσιαστικά), •στην ενέργεια στην οποία προβαίνει ο ήρωας (ρήματα), •στο χαρακτηριστικό γνώρισμα ενός αντικειμένου ή μιας πράξης (επίθετα, επιρρήματα) ή στη συναισθηματική κατάσταση των ηρώων (επίθετα).

4 ► Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με πιο εκλεπτυσμένο λεξιλόγιο. ► Η εκμάθηση του λεξιλογίου διεξάγεται σε ένα πλαίσιο που είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και έχει νόημα για τα παιδιά. ► Το κείμενο της ιστορίας παρέχει ένα πλούσιο παράδειγμα όσον αφορά στη χρήση των λέξεων.

5 ► τα παιδιά συμμετέχουν σε συζητήσεις σχετικά με το περιεχόμενο μιας ιστορίας και μαθαίνουν να επεξεργάζονται τη σημασία μιας νέας λέξης σε σχέση με το κείμενο και σε σχέση με αυτά που ήδη γνωρίζουν. Τα παιδιά επωφελούνται από τη συμβολή των συνομηλίκων στην επεξεργασία του νοήματος μιας νέας λέξης.

6 •Προσεχτική επιλογή κειμένων •Προεπιλογή λέξεων •Βήμα προς βήμα σχεδιασμός των γλωσσικών δραστηριοτήτων με επίκεντρο το βασικό στόχο της δραστηριότητας: την ανάπτυξη του λεξιλογίου •Διδασκαλία περιορισμένου αριθμού λέξεων σε κάθε ανάγνωση •Επαναλαμβανόμενη ανάγνωση των ιστοριών

7 Κριτήρια επιλογής κειμένων: •Ενδιαφέροντα των παιδιών: το θέμα της ιστορίας να κινητοποιεί το ενδιαφέρον των παιδιών (αγωνία, έκπληξη, χιούμορ) •Δυνατότητα θεματικής σύνδεσης των βιβλίων •Κείμενο που εμπεριέχει αρκετά εκλεπτυσμένο λεξιλόγιο και παρέχει τη δυνατότητα για τη διεξαγωγή συζητήσεων υψηλής γνωστικής απαίτησης •Πλούσια εικονογράφηση: οι εικόνες να συνοδεύουν την πλοκή της ιστορίας και απεικονίζουν τις λέξεις-στόχους •Ξεκάθαρη η δομή της ιστορίας

8 Επιλογή λέξεων 1. ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ 2. ΡΗΜΑΤΑ 3. ΕΠΙΘΕΤΑ

9 • Λέξεις που αντικατοπτρίζουν τις ανάγκες της ομάδας στην οποία απευθυνόμαστε • Λέξεις που οι φυσικοί ομιλητές της γλώσσας χρησιμοποιούν συχνά στον προφορικό και γραπτό λόγο • Λέξεις που αντιπροσωπεύουν πιο ακριβές ή πιο σύνθετο νόημα των λέξεων που ήδη γνωρίζουν τα παιδιά π.χ. λυπημένος→μελαγχολικός • Λέξεις που ανήκουν σε μεγάλες σημασιολογικές οικογένειες

10 Όταν η διδασκαλία πραγματοποιείται στο πλαίσιο της ανάγνωσης των ιστοριών: •Επιλέγουμε λέξεις που καλύπτουν τις βασικές ιδέες του κειμένου και είναι σημαντικές για την κατανόηση του περιεχομένου. •Η επιλογή λέξεων που δεν είναι σημαντικές για την κατανόηση αποπροσανατολίζουν την προσοχή των παιδιών και την επικεντρώνουν σε πληροφορίες που είναι λιγότερο σημαντικές για την κατανόηση του κειμένου.

11 •Χαμηλό επίπεδο δυσκολίας (Tier 1 words): λέξεις που απαρτίζουν το βασικό λεξιλόγιο της ηλικιακής ομάδας στην οποία απευθυνόμαστε π.χ. βιβλίο •Μεσαίο επίπεδο δυσκολίας (Tier 2 words): λέξεις που εκτείνονται πέρα από το βασικό λεξιλόγιο και χρησιμοποιούνται συχνά στον προφορικό και γραπτό λόγο π.χ. βιβλιοπωλείο •Υψηλό επίπεδο δυσκολίας (Tier 3 words): εξειδικευμένο λεξιλόγιο που συνδέεται συχνά με το περιεχόμενο μιας επιστημονικής περιοχής π.χ. βιβλιοστάσιο, μεταξωτυπία The three-tier system

12 Αξιολόγηση του πλαισίου, όπου εμφανίζεται η λέξη στο κείμενο της ιστορίας 4 κατηγορίες πλαισίου Α) Παραπλανητικό: το πλαίσιο οδηγεί τον αναγνώστη στη διαμόρφωση μιας λανθασμένης αντίληψης για τη σημασία της λέξης. Β) Μη καθοδηγητικό: το πλαίσιο δεν βοηθά τον αναγνώστη να προσδιορίσει τη σημασία της λέξης. Γ) Καθοδηγητικό: παρέχονται αρκετές πληροφορίες, οι οποίες καθοδηγούν τα παιδιά να διαμορφώσουν το νόημα της λέξης ή η λέξη προσδιορίζεται/επεξηγείται με σαφήνεια στο κείμενο. Δ) Γενικό: το πλαίσιο παρέχει αρκετές πληροφορίες, οι οποίες βοηθούν τα παιδιά να διαμορφώσουν μια γενική ιδέα σχετικά με το νόημα της λέξης.

13 •Μια φορά και έναν καιρό ένας μυλωνάς συνάντησε τυχαία τον βασιλιά. •Με σκοπό να του κάνει εντύπωση ο μυλωνάς είπε ψέματα στον βασιλιά ότι έχει μια κόρη που ξέρει να γνέθει και να κάνει το άχυρο χρυσάφι. •Στην αρχή η κοπέλα απέτυχε, αλλά το τέλος η υπηρέτρια της ανακάλυψε το καταφύγιο του μικροσκοπικού άντρα επάνω στο βουνό και κρυφάκουσε το όνομά του. •Η φτωχή κοπέλα δεν είχε την παραμικρή ιδέα πώς να κάνει το άχυρο χρυσάφι. Ήταν απελπισμένη γιατί δεν μπορούσε να σκεφτεί έναν τρόπο για να σώσει τη ζωή της και έτσι άρχισε να κλαίει με λυγμούς.

14 Πότε πραγματοποιείται η διδασκαλία των λέξεων κατά την ανάγνωση μιας ιστορίας Όταν στόχος μας είναι διττός: η κατανόηση του κειμένου και η διδασκαλία του λεξιλογίου: •Πριν την ανάγνωση •Διδάσκουμε περιορισμένες λέξεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου. •Η διδασκαλία των λέξεων πρέπει να είναι σύντομη, διότι: Α) δεν αξιοποιείται στη φάση αυτή το κείμενο το οποίο πλαισιώνει τη λέξη, Β) η εκτενής συζήτηση και διδασκαλία μπορεί να προκαλέσει την επεξεργασία πλήθος εμπειριών και πληροφοριών που μπορούν να αποπροσανατολίσουν τα παιδιά από την κατανόηση του κειμένου.

15 Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης •Επεξηγούμε τις λέξεις που είναι σημαντικές για την κατανόηση της ιστορίας τη στιγμή που εμφανίζονται στο κείμενο. •Η επεξήγηση είναι σύντομη, ώστε να μη διαταράσσεται η ροή της ανάγνωσης. •Η εκτενέστερη διδασκαλία των λέξεων μπορεί να πραγματοποιηθεί μετά την ανάγνωση.

16 Μετά την ανάγνωση •Διδάσκουμε λέξεις που ενώ δεν είναι σημαντικές για την κατανόηση του κειμένου, θεωρούμε ότι έχουν μακροπρόθεσμα οφέλη στην ανάπτυξη του λεξιλογίου των παιδιών. •Διδάσκουμε εκτενέστερα τις λέξεις που επεξηγήσαμε με συντομία πριν ή κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης.

17 Παράδειγμα : Τυφλός Ασθένεια / χαρακτ/τικά (τύφλωση) Δυσκολίες που αντιμετωπίζ ει Μέσα που χρησιμοποιε ί (μπαστούνι λευκό, σκύλος ) Πως μπορούμε να τον βοηθήσουμε Ενδεικτική ανάλυση της λέξης τυφλός μετά την ανάγνωση της ιστορίας με επιλεγμένες τεχνικές 1. Παρουσίαση της λέξης τυφλός μέσα στο πλαίσιο ιστορίας: (για παράδειγμα: Η ιστορία λέει ότι «Ο άνθρωπος δεν έβλεπε, ήταν τυφλός»). 2. Προφέρουμε ξανά μαζί με τα παιδιά τη λέξη. 3. Παρουσίαση της λέξης σε μια πρόταση διαφορετική από εκείνη του βιβλίου (για παράδειγμα: «Και εμείς είμαστε για λίγο σαν τυφλοί, όταν παίζουμε τυφλόμυγα και κάποιος μας δέσει τα μάτια με ένα πανί»). 4. Σημασιολογικός χάρτης

18 Όταν στόχος μας είναι η γλωσσική ανάπτυξη και διδασκαλία του λεξιλογίου:  Πριν την ανάγνωση  Διδάσκουμε περιορισμένες λέξεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.  Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης  Ενθαρρύνουμε την ενεργητική εμπλοκή των παιδιών στη συζήτηση για την πλοκή της ιστορίας και τις άγνωστες λέξεις του κειμένου  Μετά την ανάγνωση  Ανακεφαλαιώνουμε τις βασικές πληροφορίες που αφορούν στη σημασία των διδαγμένων λέξεων.

19 Παράδειγμα: •Ενδεικτική ανάλυση της λέξης τυφλός κατά την ανάγνωση της ιστορίας με επιλεγμένες ερωτήσεις οι οποίες αφορούν: •(α) στον ορισμό της λέξης (για παράδειγμα: «Τι σημαίνει τυφλός;»), •(β) στην υπόδειξη της λέξη-στόχου στην εικόνα του βιβλίου (για παράδειγμα: «Που βλέπουμε σε αυτή την εικόνα έναν τυφλό άνθρωπο;»), •(γ) στην επανάληψη της φωνολογικής αναπαράστασης της λέξης (για παράδειγμα: «Για να ξαναπούμε όλοι μαζί τη λέξη τυφλός»), (δ) στην αξιοποίηση της εικονογράφησης με σκοπό τη συναγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τη λέξη-στόχο (για παράδειγμα: «Πώς καταλαβαίνουμε από την εικόνα ότι αυτός ο άνθρωπος είναι τυφλός;»), και •(ε) στη σύνδεση της λέξης-στόχου με την πλοκή της ιστορίας και τις εμπειρίες των παιδιών (για παράδειγμα: «Γιατί ο Ξουτ πίστευε ότι ο τυφλός κύριος χρειαζόταν τη βοήθειά του;», «Σας έχει τύχει να συναντήσετε ποτέ κάποιον τυφλό άνθρωπο;»).

20 Διαλογικός τρόπος ανάγνωσης των ιστοριών Ανάπτυξη δεξιοτήτων προφορικού λόγου Χαρακτηριστικά γνωρίσματα: •Διακοπτόμενη ανάγνωση. •Σταδιακή μεταφορά του ρόλου του αφηγητή της ιστορίας στο παιδί. •Ανοιχτού τύπου ερωτήσεις. •Επέκταση των απαντήσεων του παιδιού. •Επανάληψη των απαντήσεων του παιδιού. •Ερωτήσεις με τις οποίες το παιδί συμπληρώνει τη φράση. •Συνδυασμός των απαντήσεων που παρέχει το παιδί με επιπλέον ερωτήσεις. •Ανατροφοδότηση. •Έπαινος.

21 Διαδοχή των τεχνικών για την ενθάρρυνση της ενεργητικής λεκτικής ανταπόκρισης του παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης ΤεχνικήΠαράδειγμαΠώς βοηθά Ενθάρρυνση Ενθαρρύνουμε το παιδί να ονομάσει ένα αντικείμενο σε μια εικόνα ή διατυπώνουμε μια ερώτηση σχετικά με τους ήρωες και την πλοκή της ιστορίας Ν: Τι είναι αυτό; Π: Ένα φορτηγό. • Ενισχύει την προσοχή • Εμπλέκει το παιδί στην ιστορία • Ενισχύει την κατανόηση της πλοκής • Εμπλουτίζει το λεξιλόγιο Αξιολόγηση / Ανατροφοδότηση Αξιολογούμε αν η απάντηση του παιδιού είναι σωστή. Αν όχι διατυπώνουμε ξανά την ερώτηση και σκεφτόμαστε επιπλέον πληροφορίες που ολοκληρώνουν και επεκτείνουν την απάντηση του παιδιού Ο/η Νηπιαγωγός διαμορφώνει μια πιθανή απάντηση που προσθέτει επιπλέον πληροφορίες Ο/η Νηπιαγωγός παρέχει ανατροφοδότηση στην απάντηση του παιδιού Επέκταση Επεκτείνουμε την απάντηση του παιδιού με περισσότερες λέξεις Π: Ένα φορτηγό. Ν: Ναι, είναι ένα μεγάλο κόκκινο φορτηγό. Ενθαρρύνουμε το παιδί να χρησιμοποιήσει πιο εμπλουτισμένο λόγο. Επανάληψη Ζητούμε από το παιδί να επαναλάβει μια απάντηση Ν: Μπορείς να το πεις αυτό; Π: Ένα μεγάλο κόκκινο φορτηγό. Ενθαρρύνουμε την περαιτέρω χρήση της γλώσσας από το παιδί.

22 Τεχνικές για την ενθάρρυνση της ενεργητικής λεκτικής ανταπόκρισης του παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης ΤεχνικήΠαράδειγμαΠώς βοηθά Συμπλήρωση Ζητάμε από το παιδί να συμπληρώσει μια λέξη ή μια φράση. Συνήθως χρησιμοποιείται στα κείμενα που έχουν ομοιοκαταληξία. Ενισχύει την ακουστική κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Ανάκληση Ζητούμε από τα παιδιά να ανακαλέσουν πληροφορίες σχετικά με τους ήρωες και τα γεγονότα της ιστορίας. Ν: Ποίον συνάντησε η κοκκινοσκουφίτσα στο δάσος; Π: Τον λύκο. • Εμπλέκει τα παιδιά στη ιστορία. • Συμβάλλει στην ανάκληση των πληροφοριών Ανοιχτού Τύπου ερωτήσεις σχετικά με τη δομή της ιστορίας. Ν: Γιατί ο Πέτρος αρνήθηκε να βοηθήσει τη Μαρία; Παρέχει ευκαιρίες για την ενεργητικότερη χρήση της γλώσσας. Εμπλουτίζει το λεξιλόγιο. Ανοιχτού Τύπου ερωτήσεις οι οποίες βοηθούν να παιδιά να συνδέσουν την ιστορία με τις προσωπικές τους εμπειρίες και τις προγενέστερές τους γνώσεις. Ν: Σας έχει συμβεί ποτέ να….; • Τα παιδιά εξοικειώνονται με το θέμα της ιστορίας. • Παρέχει ευκαιρίες για την ενεργητικότερη χρήση της γλώσσας.

23 Ανάγνωση – παράσταση Κατανόηση κειμένου •Πριν την ανάγνωση 1.Καθορίζουμε το στόχο της ανάγνωσης. 2.Παρέχουμε πληροφορίες που ενισχύουν τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το θέμα της ιστορίας. 3.Διατυπώνουμε προπαρασκευαστικές ερωτήσεις που συνδέουν το θέμα της ιστορίας με τις εμπειρίες των παιδιών.

24 •Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης 1.Δείχνουμε στα παιδιά τις εικόνες καθώς διαβάζουμε την ιστορία. 2.Διακόπτουμε ελάχιστες φορές την ανάγνωση για αξιολογήσουμε τις αντιδράσεις των παιδιών και να ακούσουμε τα σχόλια ή τις ερωτήσεις τους.

25 Αισθητικός τρόπος ανάγνωσης •Ο «αισθητικός» τρόπος παρουσίασης των ιστοριών αφορά: •στη χροιά και την ένταση της φωνής, •στις παύσεις που πραγματοποιούμε κατά την ανάγνωση της ιστορίας για να επιτείνουμε το ενδιαφέρον των παιδιών, • στις εκφράσεις του προσώπου και τις χειρονομίες με τις οποίες αναπαριστούμε γεγονότα της πλοκής, •στον επιτονισμό σημαντικών λέξεων και φράσεων του κειμένου.

26 •Μετά την ανάγνωση  Επεξεργαζόμαστε βήμα βήμα τα δομικά στοιχεία της ιστορίας με: Α) ερωτήσεις ανάκλησης, ώστε τα παιδιά να θυμηθούν τα γεγονότα της ιστορίας Β) ερωτήσεις ανοιχτού τύπου που ενεργοποιούν ανώτερες γνωστικές λειτουργίες και βοηθούν τα παιδιά να ερμηνεύσουν, να αναλύσουν και να συνάγουν συμπεράσματα σχετικά με τους ήρωες και την πλοκή της ιστορίας. *** Επιτρέπουμε στα παιδιά να ξαναδούν τις εικόνες της ιστορίας. Οι πληροφορίες αυτές συμβάλλουν στην παραγωγή πιο ολοκληρωμένων απαντήσεων.

27 Δομικά στοιχεία Α) Πλαίσιο (τόπος, χρόνος, πρωταγωνιστές) Β) Θέμα (αρχικό γεγονός που σηματοδοτεί την εξέλιξη της ιστορίας ή ο βασικός στόχος που καλείται να επιτύχει ο κεντρικός πρωταγωνιστής) Γ) Πλοκή (οι πράξεις στις οποίες προβαίνει ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας για την επίτευξη του βασικού του στόχου) Δ) Επίλυση (η επίτευξη του στόχου ή η επίλυση του προβλήματος της ιστορίας από τον κεντρικό ήρωα) Ε) Δίδαγμα (ο τρόπος λήξης της ιστορίας, ο οποίος αναφέρεται στο τελικό συμπέρασμα της ιστορίας που ο συγγραφέας επιθυμεί να μεταφέρει στους αναγνώστες)

28 Συμμετοχική / από κοινού ανάγνωση (Shared reading)

29 •Προτεινόμενο πλαίσιο εφαρμογής: στο σύνολο των παιδιών της τάξης •Στόχοι:  Να δείξουμε στα παιδιά πως διαβάζουμε με ευχέρεια  Να αναπτύξουν τις δεξιότητες ακουστικής κατανόησης

30 •Συντελεί στην εκμάθηση της ανάγνωσης και της γραφής. •Εμπλουτίζει τις γνώσεις που τα παιδιά διαθέτουν για το δομικό σχήμα της ιστορίας. •Εξοικειώνει τα παιδιά με τη γλώσσα των βιβλίων.

31 Υλικά •Μεγάλα Βιβλία  Σύντομο κείμενο  Επαναλαμβανόμενες φράσεις  Κείμενο με ομοιοκαταληξία •Προβλεψιμότητα κειμένου  Στα βιβλία με προβλέψιμο κείμενο σε κάθε σκηνή προστίθενται νέα γεγονότα/επεισόδια τα οποία έχουν παρόμοια δομή. •Βοηθητικά μέσα  Καβαλέτο  Μια βέργα ώστε να υποδεικνύουμε στα παιδιά τη φορά της ανάγνωσης και τμήματα του κειμένου

32 Μεθοδολογία •Κατά την πρώτη ανάγνωση διαβάζουμε το κείμενο ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν το περιεχόμενο της ιστορίας. •Διατυπώνουμε λίγες ερωτήσεις με σκοπό την περιγραφή των εικόνων και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου. •Διαβάζουμε αργά και υποδεικνύουμε τη φορά της ανάγνωσης. •Δίνουμε έμφαση και τονίζουμε τις λέξεις ή φράσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να συμμετέχουν στην ανάγνωση του κειμένου.

33 Στις επόμενες αναγνώσεις ενθαρρύνουμε την άμεση συμμετοχή των παιδιών.  Όλα τα παιδιά μαζί λένε τραγουδιστά επαναλαμβανόμενες φράσεις της ιστορίας.  Η νηπιαγωγός σταματάει την ανάγνωση σε επιλεγμένα σημεία και ζητάει από τα παιδιά να συμπληρώσουν λέξεις ή φράσεις της ιστορίας ή να διαβάζει με τα παιδιά λέξεις-κλειδιά της ιστορίας.  Ανάγνωση με ηχώ: η νηπιαγωγός διαβάζει δυνατά μια γραμμή και ζητά από τα παιδιά να την επαναλάβουν.

34 Μεθοδολογική προσέγγιση ανάγνωσης για την εκμάθηση των εννοιών και των συμβάσεων του γραπτού λόγου (Print referencing storybook reading style) Στόχοι: Α) όροι σχετικά με το γραπτό λόγο Β) έννοια της λέξης Γ) γνώση γραμμάτων Δ) έννοιες και συμβάσεις που αφορούν στον έντυπο λόγο και την ανάγνωση βιβλίων *** Οι ερωτήσεις και τα σχόλια επικεντρώνονται στην κατάκτηση των παραπάνω διαστάσεων του γραπτού λόγου.

35 Τακτικές λεκτικής και μη λεκτικής συμπεριφοράς •Ερωτήσεις (labeling) «Πού γράφει…» •Υπόδειξη (pointing) «Εδώ γράφει…» •Υπόδειξη χωρίς επεξήγηση στις έννοιες και τις συμβάσεις του γραπτού λόγου (tracking) «Ο τίτλος αυτού του βιβλίου είναι Τα τρία γουρουνάκια». (Ο ενήλικος κατευθύνει το δάκτυλο του στον τίτλο του βιβλίου) •Ενθάρρυνση των παιδιών να υποδεικνύουν έννοιες και συμβάσεις του γραπτού λόγου στο κείμενο της ιστορίας «Δείξε μου που….

36 Έννοιες και συμβάσεις γραπτού λόγου •Ποιο είναι το μπροστινό μέρος αυτού του βιβλίου; (εξώφυλλο) •Υποδεικνύουμε και διαβάζουμε στο εξώφυλλο του βιβλίου τον τίτλο της ιστορίας «Ο τίτλος της ιστορίας είναι….. Αυτό που σας δείχνω είναι ο τίτλος του βιβλίου και βρίσκεται πάντα στο εξώφυλλο του βιβλίου». Κατά τον ίδιο τρόπο γίνεται ο σχολιασμός του συγγραφέα, του εικονογράφου και της εκδοτικής εταιρίας. Διευκρίνιση μεταξύ της διαφοράς ανάμεσα στις εικόνες και τις φωτογραφίες που μπορεί να περιλαμβάνει ένα βιβλίο. Κατά συνέπεια επισημαίνεται και η διαφορά ανάμεσα στον εικονογράφο και το φωτογράφο. •Ποιο είναι το πάνω και το κάτω μέρος του βιβλίου; •Δείξε μου προς ποια κατεύθυνση πρέπει να διαβάσω; (φορά ανάγνωσης) •Τι νομίζεις ότι ο (όνομα του ήρωα της ιστορίας) λέει εδώ; (εμπλοκή του παιδιού στην ανάγνωση)

37 Έννοια της λέξης •Δείξε μου μόνο μία λέξη σε αυτή τη σελίδα. •Υπάρχουν κενά ανάμεσα στις λέξεις. •Πόσες λέξεις υπάρχουν σε αυτή τη σελίδα; •Πού είναι η πρώτη λέξη σε αυτή τη σελίδα;

38 Γνώση γραμμάτων •Πού είναι το γράμμα …. σε αυτή τη σελίδα; •Υπάρχει αυτό το γράμμα στο όνομά σας; •Ποια γράμματα είναι ίδια σε αυτή τη λέξη;

39 •Απαραίτητος ο έπαινος και η ανατροφοδότηση στις απαντήσεις των παιδιών. Ανατροφοδότηση επιβεβαίωση ή επέκταση της απάντησης του παιδιού « Καλή προσπάθεια! Αυτό είναι το Α, είναι το κεφαλαίο ή το πεζό γράμμα;» Ανατροφοδότηση – διόρθωση «Καλή προσπάθεια αλλά αυτό είναι το Β και όχι το Α».

40 Προτάσεις για την αποτελεσματική εφαρμογή της μεθόδου •Κινούμαστε μέσα στη «ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης». •Λαμβάνουμε υπόψη το επίπεδο ανάπτυξης των δεξιοτήτων προφορικού λόγου των παιδιών. •Εξετάζουμε παραμέτρους του κοινωνικοπολιτισμού περιβάλλοντος των παιδιών που αφορούν στο γραπτό λόγο. •Εφαρμογή περιορισμένων τακτικών επεξήγησης κατά την ανάγνωση του κειμένου. •Τακτή επανάληψη και εξάσκηση των δεξιοτήτων των παιδιών.


Κατέβασμα ppt "Διδακτικές προσεγγίσεις ανάγνωσης ιστοριών για την ανάδυση των δεξιοτήτων του γραμματισμού Ελισσάβετ Χλαπάνα Διδάκτωρ Π.Τ.Π.Ε. Παν/μίου Κρήτης Ε.Τ.Ε.Π."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google