Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

1 Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "1 Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 1 Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια

2 2 Απαντήσεις στο ερώτημα: Πώς θα μπορούσε να ονομαστεί η μέθοδος που ακολουθείτε στην Πρώτη Ανάγνωση ; (1983) Κατά πρόταση 21% Ολική 10% Αναλυτικοσυνθετική 6% Αναλυτική-συνθετική κατά πρόταση Μικτή κατά πρόταση+Φωνητική Όπως τη διδάχτηκα Ολική, αναλ/κή, Φωνητική Κράμα Μικτή Ολική αναλ/κή Συνδυαστική Καθοδηγημένη έρευνα Πρόταση-λέξη-γράμμα Κατά πρόταση, αναλ/κή Μέθοδος ανάλυσης +14

3 3 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Η ΚΑΤΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ( ) Εργασία από τον/τη δάσκαλο/α με εποπτικά μέσα Εργασία των μαθητών/τριών σε συνεργασία με τον/τη δάσκαλο/α

4 4 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΟΛΙΚΗ ή ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ή DECROLY ή ΙΔΕΟΠΤΙΚΗ (1960-και εξής) Η διδασκαλία αρχίζει από μια ολότητα (κείμενο ή πρόταση) και συνεχίζει με ανάλυση σε μέρη (λέξη-συλλαβές-γράμματα) Οι γλωσσικές ολότητες αντλούνται από επίκαιρα θέματα, θέματα που ενδιαφέρουν τα παιδιά. Υπάρχουν διάφορες πορείες (Decroly, Tacotot, Kerschensteiner, Καραχρίστου)

5 5 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΟΛΙΚΗ ή ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ή DECROLY ή ΙΔΕΟΠΤΙΚΗ Πλεονεκτήματα Στηρίζεται στην αρχή της αντίληψης του όλου Προάγεται η αυτενέργεια Εκμεταλλεύεται τα ενδιαφέροντα των παιδιών Ενισχύει την παρατηρικότητα Στρέφεται η προσοχή των παιδιών στο περιεχόμενο Ικανοποιεί τις ατομικές διαφορές Επιδιώκει την ανάγνωση με ύφος και κατανόηση

6 6 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΟΛΙΚΗ ή ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ή DECROLY ή ΙΔΕΟΠΤΙΚΗ Μειονεκτήματα Υπερφόρτωση μνήμης Αργή μέθοδος Πολλή εργασία από τον/τη δάσκαλο/α Όχι αντιστοίχιση φθόγγων-γραμμάτων Αντιγραφή λέξεων-προτάσεων

7 7 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ (ΛΕΟΝΤΙΟΥ) ( ) Στάδια (Ι) 1. Εξαγωγή ατομικών προτάσεων 2. Κάθε δραστηριότητα και πρόταση 3. Συγκέντρωση των προτάσεων 4. Ομαδοποίηση προτάσεων με το ίδιο θέμα 5. Κοινές προτάσεις 6. Ατομική ανάγνωση-Διαβάζουν ό,τι βρουν

8 8 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ (ΛΕΟΝΤΙΟΥ) Στάδια (ΙΙ) 7. Το «Αναγνωστήριο» της τάξης 8. Ανάλυση-σύνθεση 9. Γνωριμία με τα γράμματα 10. Ηχογράφηση της ανάγνωσης 11. Ανάγνωση από έντυπα 12. Γνωριμία με όλους τους συνδυασμούς 13. Τα παιδιά μιλούν-διαβάζουν-γράφουν

9 9 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ (ΛΕΟΝΤΙΟΥ) Πλεονεκτήματα Σεβασμός στην ατομικότητα του παιδιού Παρώθηση στην ενεργό συμμετοχή Αξιοποιούνται τα συναισθήματα παιδιού Προάγει δημιουργικότητα και επικοινωνία Διαμορφώνει συνθήκες για απόκτηση αναγνωστικών δεξιοτήτων Εμπλέκει τους γονείς

10 10 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ (ΛΕΟΝΤΙΟΥ) Μειονεκτήματα Κατάλληλη για μικρές τάξεις (μέχρι 20) Απαιτείται πρόσθετος εξοπλισμός Δύσκολη μέθοδος για τους/τις πρωτοδιόριστους/ες

11 11 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Απόφαση Ενδοτμηματικής Επιτροπής Γλωσσικού για αναβάθμιση της διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος στην Α΄ Δημοτικού Σεμινάρια σε όλη την Κύπρο Σύνολο συμμετεχόντων εκπαιδευτικών 1350 Σύνολο διδακτικών περιόδων 194

12 12 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Οργάνωση πειραματικών μαθημάτων Μαγνητοσκόπηση Ολοκλήρωση συγγραφής του βιβλίου «Εκμάθηση και διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην πρώτη Δημοτικού: θεωρία και πράξη»

13 13 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια 2003: έκδοση βιβλίου «Ανάγνωση και Γραφή στην Πρώτη Δημοτικού: Θεωρία και Πράξη» Ονομασία: Διεπιστημονική Προσέγγιση Βάση της είναι οι σύγχρονες επιστημονικές θέσεις Είναι αποτέλεσμα συζητήσεων με τους εκπαιδευτικούς Λήφθησαν υπόψη οι ιδιαιτερότητες του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος

14 14 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Βασικά χαρακτηριστικά Η ανάγνωση και η γραφή αποτελούν διαδικασίες με νόημα και επιτελούν δεδομένους επικοινωνιακούς στόχους Η ανάγνωση και η γραφή αντιμετωπίζονται ως γνωστικά φαινόμενα Το κείμενο αναγνωρίζεται ως βασική μονάδα επικοινωνίας και μάθησης-διδασκαλίας

15 15 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Η κατάκτηση της ανάγνωσης και της γραφής επικεντρώνεται στην κοινωνική διάσταση και φύση του γραπτού λόγου Κάθε ενέργεια σχετική με τη μάθηση της ανάγνωσης και της γραφής στηρίζεται στην προσφορά ευκαιριών στα παιδιά για τη συνεχή δόμηση των γνώσεών τους για τον γραπτό λόγο Ενθαρρύνεται η παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου σε ποικίλα περιβάλλοντα, με ποικιλία κειμένων

16 16 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Η αποτελεσματικότητα της προσέγγισης προϋποθέτει: Προφορική και γραπτή έκφραση σε διάφορα περιβάλλοντα Συσχέτιση προφορικού-γραπτού λόγου Οικειοποίηση του αλφαβητικού κώδικα Ενασχόληση με διάφορα κείμενα Προσαρμογή των διαδικασιών μάθησης στις ιδιαιτερότητες των παιδιών

17 17 Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια Βασικός στόχος είναι ο σχεδιασμός και ανάπτυξη σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων γλωσσικού αλφαβητισμού που να ικανοποιούν με επιτυχία τις ποικίλες επικοινωνιακές ανάγκες των παιδιών


Κατέβασμα ppt "1 Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης στην Κύπρο τα τελευταία 50 χρόνια."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google