Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Νέες Τεχνολογίες Πληροφορικής Επικοινωνιών.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Νέες Τεχνολογίες Πληροφορικής Επικοινωνιών."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Νέες Τεχνολογίες Πληροφορικής Επικοινωνιών και η Ελληνική Πραγματικότητα στην Αγορά και Εκπαίδευση της Πληροφορικής Web Site: Δημήτρης Κυριακός MSc, MBA Καθηγητής Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εργαστηριακός Συνεργάτης ΤΕΙ Πειραιά Αντιπρόεδρος Δ.Σ. Ε.Π.Ε.

2 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδος υπάρχει για να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την προαγωγή της Πληροφορικής, αξιοποιώντας τις δυνάμεις των Πληροφορικών και ικανοποιώντας τις εργασιακές και επιστημονικές τους ανάγκες όπου και αν εργάζονται ή διαμένουν. Εκπροσωπεί τον κλάδο των περίπου πτυχιούχων Πληροφορικής και διπλωματούχων μηχανικών υπολογιστών ΑΕΙ. H ΕΠΕ Δραστηριοποιείτε μέσω 13 Παραρτημάτων σε όλη την Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία σε ΑΕΙ με τμήματα Πληροφορικής.

3 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Ελληνική Πραγματικότητα •Εξάπλωση ΤΠΕ… •Χαμηλός βαθμός διείσδυσης του Διαδικτύου • Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου

4 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ •Εκπαίδευση –Πρωτοβάθμια –Δευτεροβάθμια •Γυμνάσιο •Γενικό Λύκειο •ΤΕΕ – ΕΠΑΛ –Τριτοβάθμια

5 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Ελληνική Πραγματικότητα Εκπαίδευση Η πληροφορική εκπαίδευση χρειάζεται σημαντική αναβάθμιση και αυτό γιατί οι ώρες διδασκαλίας είναι περιορισμένες, τα σχολικά βιβλία χρειάζονται αλλαγή και επικαιροποίηση ενώ αναγκαία είναι η αξιοποίηση των καθηγητών πληροφορικής σε υψηλότερου τεχνολογικού επιπέδου διδασκαλία μαθημάτων με έντονη την χρήση του Internet

6 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Ελληνική Πραγματικότητα Επιχειρήσεις Το τεχνολογικό επίπεδο των ελληνικών επιχειρήσεων επιδρά άμεσα στην ανταγωνιστικότητά τους, η οποία εξαρτάται από την ικανότητα τεχνολογικής προσαρμογής, δηλαδή την ικανότητα εντοπισμού, υιοθέτησης, απορρόφησης και διάχυσης της νέας παραγωγικής τεχνολογικής γνώσης, που διαρκώς εξελίσσεται διεθνώς. Έτσι, το συγκριτικό πλεονέκτημα των επιχειρήσεων στην εποχή της παγκοσμιοποίησης κρίνεται σε χαρακτηριστικά που αφορούν στην ποιότητα, την πρωτοτυπία του σχεδίου και την καινοτομικότητα των προϊόντων, στοιχεία στα οποία η χώρα μας παρουσιάζει μεγάλη καθυστέρηση.

7 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Ελληνική Πραγματικότητα Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικά Δικαιώματα στο νέο περιβάλλον … •Ύφεση στην αγορά της πληροφορικής •Έλλειψη ρυθμιστικού-νομοθετικού πλαισίου στην Ελλάδα •Επαγγέλματα και επαγγελματικά δικαιώματα στην ΚτΠ: νομικά ανύπαρκτα •Επιζήμιες επιπτώσεις στην ποιότητα των εκτελουμένων έργων (δημοσίου και ιδιωτών)

8 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 1Computer Hardware Engineers Ερευνά, σχεδιάζει, αναπτύσσει και ελέγχει υπολογιστές και ανάλογο εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για εμπορικούς, βιομηχανικούς, στρατιωτικούς ή επιστημονικούς σκοπούς. Μπορεί να εποπτεύει την κατασκευή και εγκατάσταση υπολογιστών ή σχετικού εξοπλισμού. 2Computer OperatorsΠαρακολουθεί και ελέγχει ηλεκτρονικούς υπολογιστές και ηλεκτρονικό εξοπλισμό επεξεργασίας δεδομένων, προκειμένου να διεκπεραιωθούν επιχειρησιακές, επιστημονικές κλπ εργασίες σύμφωνα με συγκεκριμένες οδηγίες. Μπορεί να εισαγάγει εντολές σε κάποιο σταθμό εργασίας και να θέσει διαδικασίες ελέγχου των υπολογιστών και των περιφερειακών τους. Χειρίζεται τα μηνύματα και τα μηνύματα λάθους του λειτουργικού συστήματος. 3Computer ProgrammersΜετατρέπει τις οδηγίες για ένα έργο και τις εντολές των διαφόρων προβλημάτων και διαδικασιών σε αναλυτικό λογικό διάγραμμα προκειμένου να μετατραπεί σε κάποια γλώσσα προγραμματισμού. Αναπτύσσει και γράφει προγράμματα υπολογιστών για αποθήκευση και ανάκτηση κειμένων, δεδομένων και πληροφοριών. Μπορεί να προγραμματίζει εφαρμογές στο Web. Τα επαγγέλματα πληροφορικής σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ.

9 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 4Computer Science Teachers, Postsecondary Διδάσκει μαθήματα της Επιστήμης Υπολογιστών. Μπορεί να ειδικεύεται σε ένα τομέα της Επιστήμης Υπολογιστών, όπως στη σχεδίαση και λειτουργία των υπολογιστών ή των λειτουργιών τους. 5Computer Software Engineers, Applications Αναπτύσσει, δημιουργεί και τροποποιεί συστήματα εφαρμογών λογισμικού ή εξειδικευμένα προγράμματα. Αναλύει τις ανάγκες των χρηστών και αναπτύσσει λύσεις λογισμικού. Σχεδιάζει λογισμικό ή προσαρμόζει λογισμικό σύμφωνα με τις ανάγκες των χρηστών με στόχο την λειτουργικότερη απόδοσή του. Μπορεί να αναλύει και να σχεδιάζει τράπεζες δεδομένων που αφορούν μια εφαρμογή λογισμικού εργαζόμενος μόνος του ή να συντονίζει την ανάπτυξη μιας βάσης δεδομένων από μια ομάδα. 6Computer Software Engineers, Systems Software Ερευνά, σχεδιάζει, αναπτύσσει και ελέγχει τα λειτουργικά συστήματα, σε επίπεδο λογισμικού, τους compilers και το λογισμικό δικτύου για ιατρικές, στρατιωτικές, επικοινωνιακές, αεροναυτικές, επιχειρηματικές, επιστημονικές και γενικές εφαρμογές. Ρυθμίζει τις λειτουργικές απαιτήσεις και μορφοποιεί και αναλύει τις απαιτήσεις λογισμικού. Εφαρμόζει τις αρχές και τεχνικές της επιστήμης των υπολογιστών, των μηχανικών και της μαθηματικής ανάλυσης.

10 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 7Computer Support Specialists Αναλαμβάνει τεχνική υποστήριξη & εκπαίδευση των χρηστών. Ερευνά και επιλύει προβλήματα S/W & H/W που αντιμετωπίζουν οι χρήστες. Απαντά σε ερωτήματα πελατών είτε με προσωπική επίσκεψη ή τηλεφωνικά, τα οποία αφορούν τη χρήση εξοπλισμού και λογισμικού, περιλαμβανομένων των εκτυπώσεων, επεξεργασίας κειμένου, γλωσσών προγραμματισμού, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και λειτουργικών συστημάτων. 8Computer Systems AnalystsΑναλύει επιστημονικού, επιχειρηματικού και άλλου τύπου προβλήματα επεξεργασίας δεδομένων μέσω συστημάτων ηλεκτρονικής επεξεργασίας. Αναλύει τις απαιτήσεις των χρηστών, τις διαδικασίες και τα προβλήματα αυτοματοποίησης ή βελτίωσης υπαρχόντων συστημάτων και αναθεωρεί τις διαδικασίες για την καλύτερη απόδοση των υπολογιστών, τη ροή των εργασιών και τα προγραμματισμένα όρια. Μπορεί να αναλύει ή να συστείνει το εμπορικά διαθέσιμο λογισμικό. Μπορεί να επιβλέπει τους προγραμματιστές. 9Computer and Information Scientists, Research Αναλαμβάνει έρευνα σε θεμελιώδη ζητήματα των υπολογιστών και της επιστήμης των υπολογιστών, ως θεωρητικός, σχεδιαστής ή εφευρέτης. Λύνει ή αναπτύσσει λύσεις σε προβλήματα στον τομέα του εξοπλισμού και λογισμικού υπολογιστών.

11 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 1010Computer, Automated Teller, and Office Machine Repairers Επιδιορθώνει, συντηρεί ή εγκαθιστά υπολογιστές, συστήματα επεξεργασίας κειμένου, μηχανήματα αυτόματων τηλεφωνητών και ηλεκτρονικών μηχανών γραφείου, όπως μηχανήματα φαξ. 1Computer-Controlled Machine Tool Operators, Metal and Plastic Λειτουργεί μηχανές ελεγχόμενες από υπολογιστή ή ρομπότ, οι οποίες αναλαμβάνουν εργασίες σε μεταλλικά ή πλαστικά τεμάχια. 1212Network and Computer Systems Administrators Εγκαθιστά, σχηματίζει και υποστηρίζει τοπικά δίκτυα, WAN, και Internet συστήματα ή τμήματα δικτύων. Υποστηρίζει εξοπλισμό και λογισμικό δικτύων. Παρακολουθεί και ελέγχει το δίκτυο ώστε να διασφαλίζεται διαθεσιμότητα προς όλους τους χρήστες του συστήματος και εκτελεί την απαραίτητη συντήρηση. Μπορεί να εποπτεύει άλλους ειδικούς υποστήριξης δικτύου, να συντονίζει και να εφαρμόζει πολιτικές ασφάλειας δικτύων. 1313Network Systems & Data Communications Analysts Αναλύει, σχεδιάζει, ελέγχει και αξιολογεί συστήματα δικτύων, όπως LAN, WAN, Internet, Intranet και άλλα συστήματα επικοινωνίας. Αναλαμβάνει πρότυπη σχεδίαση δικτύου, ανάλυση, και σχεδιασμό. Ερευνά και συστήνει το απαραίτητο λογισμικό και εξοπλισμό δικτύων και επικοινωνίας δεδομένων. Περιλαμβάνει ειδικούς σε θέματα τηλεπικοινωνίας, οι οποίοι αλληλεπιδρούν με τους υπολογιστές και τον τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό. Μπορεί να εποπτεύει στους προγραμματιστές.

12 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 1414Computer and Information Systems Managers Σχεδιάζει, διευθύνει και συντονίζει δραστηριότητες σε τομείς όπως της ηλεκτρονικής επεξεργασίας δεδομένων, των πληροφοριακών συστημάτων, της ανάλυσης συστημάτων και του προγραμματισμού. 15Computer Security Specialists Σχεδιάζει, συντονίζει και εφαρμόζει διαδικασίες ασφάλειας για πληροφοριακά συστήματα προκειμένου να προσδιορίζεται κάθε φορά η πρόσβαση σε αρχεία δεδομένων των υπολογιστών και να προστατεύει από αναρμόδια τροποποίηση, καταστροφή ή αποκάλυψή τους. 16DataBase AdministratorsΣυντονίζει τις αλλαγές στις βάσεις δεδομένων, ελέγχει και παρέχει τη γνώση της βάσης σε συστήματα διαχείρισης βάσεων δεδομένων. Μπορεί να σχεδιάζει, συντονίζει και εφαρμόζει πολιτικές ασφάλειας των βάσεων δεδομένων. 17Desktop PublishersΜορφοποιεί το δακτυλογραφημένο κείμενο και τα γραφικά, χρησιμοποιώντας ειδικά προγράμματα προκειμένου να ετοιμάσει έτοιμο έντυπο υλικό.

13 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Πληροφορικών •Ουσιαστικά δεν υπάρχουν •Οι διπλωματούχοι πολυτεχνικών τμημάτων πληροφορικής εγγράφονται στο ΤΕΕ, χωρίς ουσιαστικά επαγγελματικά δικαιώματα •Οι απόφοιτοι σχολών Πληροφορικής ΑΕΙ δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, όπως επίσης και οι απόφοιτοι ΤΕΙ, ΙΕΚ & ΤΕΕ Β’ Κύκλου Σπουδών - ΕΠΑΛ.

14 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Πληροφορικών Ιδιωτικός τομέας: μια εταιρία που αναλαμβάνει ένα έργο, δεν είναι υποχρεωμένη να έχει κάποιον ή κάποιους απόφοιτους ΑΕΙ να επιβλέψουν την μελέτη, την κατασκευή και να υπογράψουν την παράδοσή του •Ανυπαρξία συλλογικών οργάνων •Κακές συνθήκες εργασίας

15 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Πληροφορικών Ιδιωτικός τομέας: •Outsourcing (Ινδία – Κίνα)

16 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Τα Επαγγελματικά Δικαιώματα των Πληροφορικών Ιδιωτικός τομέας: •Κατακόρυφη αύξηση των εισακτέων στα τμήματα Πληροφορικής ΑΕΙ και ΤΕΙ (πάνω από εισακτέοι κάθε χρόνο) •Εισβολή άλλων κλάδων μέσω μεταπτυχιακών προγραμμάτων μετατροπής και σεμιναρίων •Συρρίκνωση αμοιβών

17 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Οι ηλεκτρονικές δεξιότητες αναδεικνύονται σε κεντρικό παράγοντα εύρεσης εργασίας σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας •Ιδιαίτερη έμφαση στους εργαζόμενους με ηλεκτρονικές δεξιότητες αποδίδει η Ε.Ε. Περισσότεροι από 1 στους 3 πολίτες της Ε.Ε. χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) σε καθημερινή βάση στην εργασία τους και περίπου 9 στους 1000 πολίτες της Ε.Ε. απασχολούνται σε αυτές. Η ζήτηση για εξειδικευμένα στελέχη στην Ε.Ε. στοχεύει στην κάλυψη επιχειρησιακών αναγκών που σχετίζονται με web services και web-enabled analytics, business process modeling και enterprise architects, agile programming, business analysts/ relationship managers, business intelligence και Security. •Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας, στην Ελλάδα περίπου 4 στους 10 εργοδότες θα απορρίψουν υποψήφιο εργαζόμενο χωρίς ηλεκτρονικές δεξιότητες ενώ, ακόμη, 1 στους 4 εργοδότες θα συνυπολογίσει τις ανάγκες της θέσης προτού λάβει αντίστοιχη απόφαση. Μόνο 2 στους 10 εργοδότες αναζητούν εργαζόμενους κατόχους βασικών ηλεκτρονικών δεξιοτήτων, δηλαδή χρήση εφαρμογών γραφείου, προσωπικού υπολογιστή και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Περίπου 4 στους 10 εργοδότες αναζητούν από τους υποψήφιους εργαζομένους ηλεκτρονικές δεξιότητες άμεσα σχετιζόμενες με τις εξειδικευμένες εφαρμογές που χρησιμοποιεί η επιχείρηση.

18 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ •Η σημαντικότητα των ηλεκτρονικών δεξιοτήτων θα διευρυνθεί κατά 60% κατά μέσο όρο στους εξής οικονομικούς τομείς: μεταφορές, λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο, δημόσιος τομέας και τοπική αυτοδιοίκηση, υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, υπηρεσίες εκπαίδευσης, υπηρεσίες υγείας, κατασκευές καθώς και στον πρωτογενή τομέα. •Ωστόσο, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας περίπου 6 στους 10 Έλληνες δεν έχουν χρησιμοποιήσει ποτέ ηλεκτρονικό υπολογιστή. Στον ιδιωτικό τομέα σχεδόν 1 στις 2 επιχειρήσεις από τους κλάδους της ναυτιλίας, μεταφορών, υπηρεσιών, χρηματοοικονομικών οργανισμών, τουρισμού, λιανικού εμπορίου, κατασκευών, εκδόσεων - εκτυπώσεων, χημικών και τροφίμων απασχολούν προσωπικό με δεξιότητες σε ΤΠΕ και περίπου 1 στις 7 επιχειρήσεις χρησιμοποιεί μεθόδους ηλεκτρονικής μάθησης. Επίσης σχεδόν 1 στις 3 επιχειρήσεις από τους 10 εξεταζόμενους κλάδους, στέλνει τους εργαζόμενους της σε εκπαιδευτικά σεμινάρια σχετικά με ΤΠΕ.

19 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Χρήση προσωπικού με δεξιότητες στις ΤΠΕ

20 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ •Στο δημόσιο τομέα η προσωπική ενασχόληση ως μορφή κατάρτισης αποτυπώνεται ως βασικός τρόπος απόκτησης Δεξιοτήτων στις ΤΠΕ. Εξαίρεση αποτελούν οι ΔΕΚΟ, όπου φαίνεται σημαντική ώθηση να δίδεται πραγματικά από τις ίδιες της επιχειρήσεις.

21 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ •Στο πλαίσιο αυτό εντείνεται ο διάλογος μεταξύ των ευρωπαίων κοινωνικών εταίρων για την επίλυση ζητημάτων εργασιακής ασφάλειας και ευελιξίας της απασχόλησης. Διαπιστώνονται 15 άξονες ενεργειών, άμεσα ή έμμεσα χρηματοδοτούμενες από την ΕΕ, οι οποίες αφορούν: το ευρωπαϊκό πλαίσιο ηλεκτρονικών δεξιοτήτων (ΗΔ), τον ευρωπαϊκό οδηγό κατάλληλων πολιτικών ανάπτυξης ΗΔ, την ανάπτυξη συστήματος ποιότητας για τα πιστοποιητικά ΗΔ, την παρακολούθηση της προσφοράς και ζήτησης ΗΔ, την προσέλκυση καταρτισμένου δυναμικού σε ΤΠΕ από τρίτες χώρες, τα οικονομικά κίνητρα στις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την ανάπτυξη ΗΔ, τις ενημερωτικές εκστρατείες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, την προώθηση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης σε θέματα ΗΔ, την ανάπτυξη κύκλων ηλεκτρονικής μάθησης, την εισαγωγή μαθημάτων ανάπτυξης ΗΔ στο εκπαιδευτικό σύστημα, την ενθάρρυνση ειδικών πληθυσμιακών ομάδων στην ανάπτυξη ΗΔ, την ανταλλαγή ορθών πρακτικών μεταξύ κρατών-μελών και τις δράσεις μείωσης του ψηφιακού χάσματος.

22 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αμιγή Τμήματα Πληροφορικής ΑΕΙ & ΑΤΕΙ Επισκόπηση της πληρότητας (και όχι της ποιότητας) των προγραμμάτων σπουδών τους, όπως αυτή προκύπτει μέσα κυρίως από την εξέταση των οδηγών σπουδών

23 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Τμήματα εφαρμογών (και συναφή της) πληροφορικής σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ Επισκόπηση της πληρότητας (και όχι της ποιότητας) των προγραμμάτων σπουδών τους, όπως αυτή προκύπτει μέσα κυρίως από την εξέταση των οδηγών σπουδών

24 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Γενικές παρατηρήσεις και προτάσεις βελτίωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Πληροφορική Όσο περισσότερα γνωστικά αντικείμενα καλύπτει ένα τμήμα κάτω από ένα ενιαίο πτυχίο, τόσο μικρότερη είναι η πληρότητα των γνώσεων Πληροφορικής που λαμβάνει ο πτυχιούχος του. Το αποτέλεσμα είναι μεν ένα μεγαλύτερο εύρος γνώσεων το οποίο όμως συνοδεύεται παράλληλα και από ελλείψεις σε απαραίτητα μαθήματα. Αν ακολουθούσαμε το αμερικάνικο πρότυπο σπουδών (liberal arts) όπου το πανεπιστημιακό πτυχίο στοχεύει σε μια διευρυμένη εκπαίδευση και όχι στην εξειδίκευση και τον επαγγελματικό προσανατολισμό, κάτι τέτοιο θα ήταν απόλυτα θεμιτό. Στην Ελλάδα όμως που ο τίτλος του πτυχίου, και όχι η κατεύθυνση σπουδών, είναι αυτός που ορίζει και τα όποια επαγγελματικά δικαιώματα, είναι σαφές ότι ένα πτυχίο με πολλαπλά γνωστικά αντικείμενα αδικεί όλους τους υπολοίπους που επιλέγουν να σπουδάσουν μία μόνο επιστήμη σε όλο της το εύρος.

25 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Η Πληροφορική είναι η μόνη επιστήμη που έχει σε επίπεδο ανώτατης εκπαίδευσης τρεις διαφορετικές κατηγορίες πτυχιούχων. Είναι οι πτυχιούχοι ΤΕΙ, οι πτυχιούχοι ΑΕΙ και οι διπλωματούχοι ΑΕΙ. Όλες οι υπόλοιπες επιστήμες και μη, θα έχουν στην χειρότερη των περιπτώσεων το πολύ δύο κατηγορίες. Είτε πτυχιούχους ΑΕΙ και ΤΕΙ (π.χ. Νοσηλευτικής, Διοίκησης Επιχειρήσεων, κ.α.) είτε πολύ πιο σπάνια, πτυχιούχους και διπλωματούχους ΑΕΙ (π.χ. Περιβάλλοντος και Μηχανικών Περιβάλλοντος). Στην Πληροφορική όμως υπάρχουν και οι τρεις αυτές κατηγορίες. Αυτή η διαφοροποίηση είναι μία συνεχής πηγή προβλημάτων και ανισότητας που δεν αφήνει τον κλάδο να ενωθεί και να λειτουργήσει με ένα ενιαίο πλαίσιο και στόχους. Η ενότητα θα επέλθει μόνον όταν ευθυγραμμιστούν οι σπουδές σε όλες τις κατηγορίες – τόσο στο επίπεδο όσο και στη διάρκειά τους.

26 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Τα τμήματα ΑΤΕΙ αν και ανωτατοποιήθηκαν πρόσφατα συνεχίζουν εντούτοις να έχουν προγράμματα σπουδών με μειωμένες ώρες θεωρίας που δεν ξεπερνούν τις 3 ώρες ανά εβδομάδα (ανεξάρτητα από το εάν το μάθημα έχει και εργαστήριο) τη στιγμή που τα αντίστοιχα τμήματα ΑΕΙ αφιερώνουν από 3 έως 5 ώρες εβδομαδιαίως μόνο για τη θεωρία (ανεξάρτητα από το εργαστήριο). Τα ΑΤΕΙ επίσης έχουν σοβαρές ελλείψεις σε μαθήματα θεωρητικής πληροφορικής. Η δημιουργία τομέων (κατευθύνσεων) σε όλα τα ΑΕΙ έχει ταυτισθεί με έννοιες όπως η εμπειρία του τμήματος, η μακρόχρονη λειτουργία του και η ύπαρξη επαρκούς προσωπικού και υποδομής. Όταν και όπου δημιουργούνται αυτοί οι τομείς σε ΑΕΙ είναι αφενός το ζύμωμα όλων αυτών των παραμέτρων και αφετέρου συνιστούν μεγάλες και σαφώς καθορισμένες περιοχές της Πληροφορικής. Στα περισσότερα ΑΤΕΙ αντίθετα βλέπουμε να δημιουργούνται κατευθύνσεις ακόμη και σε τμήματα που δεν έχουν το στοιχειώδη αριθμό μελών ΔΕΠ ή την απαραίτητη υποδομή και εμπειρία. Επιπλέον, οι κατευθύνσεις αυτές σε πολλές των περιπτώσεων είναι εντελώς ασαφείς και αόριστες περιοχές της Πληροφορικής που δεν αφορούν περισσότερα του ενός ή δύο μαθημάτων. Η επιλογή τους φαίνεται να γίνεται αυθαίρετα και με εντελώς ιδιοτελή κριτήρια.

27 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Ενώ η δημιουργία των τμημάτων Πληροφορικής ΑΕΙ έχει μια ομοιόμορφη κατανομή στο χρόνο τα αντίστοιχα τμήματα ΑΤΕΙ (αν εξαιρέσουμε τα τρία πρώτα που δημιουργήθηκαν μεταξύ 1983 και 1987) έχουν όλα δημιουργηθεί μέσα σε 5 μόλις χρόνια από το 1999 και έπειτα. Δεν θα υπήρχε κανένα πρόβλημα αν επρόκειτο για ένα τυχαίο γεγονός. Αντιθέτως όμως, δείχνει την βραχυπρόθεσμη και κοντόφθαλμη πολιτική των ΑΤΕΙ και των τοπικών κοινωνιών που κινήθηκαν με μοναδικό κριτήριο την προσέλκυση νέων κεφαλαίων. Τα περισσότερα νέα τμήματα ΑΤΕΙ ιδρύθηκαν βιαστικά και χωρίς ιδιαίτερη μέριμνα για τη στελέχωση και την υποδομή τους. Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή και σε εκπαιδευτικό προσωπικό είναι τραγικά εμφανείς ακόμη και σήμερα, αρκετά χρόνια μετά την ίδρυσή τους. Και σαν να μην έφθανε αυτό, όλα τα ΑΤΕΙ δέχονται ετησίως από διπλάσιο μέχρι πενταπλάσιο αριθμό φοιτητών σε σχέση με τα πολύ πιο οργανωμένα (που εξακολουθούν όμως να έχουν ελλείψεις) τμήματα ΑΕΙ. Η αναλογία φοιτητών/ΔΕΠ σε όλα τα ΑΤΕΙ είναι από κακή έως τραγική, σε σημείο που όσο πιο νέο και ανοργάνωτο είναι ένα ΑΤΕΙ τόσο πιο πολλούς φοιτητές του στέλνουν ανά έτος. Το μόνο “θετικό” στοιχείο είναι ότι σήμερα πια έχουν δημιουργηθεί τμήματα συναφή με ΤΠΕ σε όλα σχεδόν τα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ της Ελλάδας

28 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ ΙΕΚ … Τα ΙΕΚ ήρθαν πολύ σωστά να καλύψουν ένα μεγάλο κενό της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σήμερα μετά από 10 χρόνια λειτουργίας τους δε φαίνεται να πέτυχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι απόφοιτοι των περισσοτέρων ειδικοτήτων παραμένουν άνεργοι με αποτέλεσμα ο θεσμός να απαξιώνετε όλο και περισσότερο αφού δεν καταφέρνει να βοηθήσει στην κατεύθυνση ακριβώς για την οποία δημιουργήθηκε. Παρακάτω συνοψίζουμε κάποια σημεία κλειδιά που δημιουργούν το πρόβλημα, και η βελτίωση των οποίων θα μπορούσε να φέρει τα ΙΕΚ στη θέση που τους αρμόζει. 1. Οι περισσότερες ειδικότητες των ΙΕΚ (όπως συμβαίνει και με τα περισσότερα ανώτατα πτυχία εξάλλου) δεν έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Απόρροια αυτού του νομοθετικού κενού είναι η ραγδαία αύξηση της μαύρης εργασίας και της παραοικονομίας. Από τη στιγμή που οι προσλήψεις των επαγγελματιών δε γίνονται με βάσει τις γνώσεις τους και την ποιότητα των παρερχομένων υπηρεσιών αλλά με καθαρά οικονομικά κριτήρια, είναι ευνόητο ότι οι πιστοποιημένοι απόφοιτοι ΙΕΚ θα παραγκωνιστούν από τα φθηνά εργατικά χέρια που δεν κατέχουν ωστόσο τα απαραίτητα προσόντα. Για ποιο λόγο να μάθει κάποιος μια ειδικότητα όταν το πιστοποιητικό που θα αποκτήσει όχι μόνο δεν είναι απαραίτητο αλλά ούτε και πρόκειται να του εξασφαλίσει προτεραιότητα στην κατάληψη μιας θέσης εργασίας;

29 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 2. Οι περισσότεροι νέοι επιλέγουν τα ΙΕΚ λόγω της αποτυχίας εισαγωγής τους στην ανώτατη εκπαίδευση. Μη όντας συνειδητή επιλογή αλλά λύση ανάγκης είναι ευνόητο ότι δεν έχουν το πάθος που απαιτείται και την όρεξη να μάθουν σωστά και ολοκληρωμένα το αντικείμενο που επέλεξαν. Το αποτέλεσμα είναι οι περισσότεροι από αυτούς, και ειδικά στις σχετικά δύσκολες ειδικότητες όπως η Πληροφορική, να μην πιστοποιούνται καθόλου ή να αποτυγχάνουν στην πιστοποίηση που γίνεται. Καταλήγουν έτσι να χάνουν οριστικά τις όποιες πιθανότητες είχαν να ασκήσουν το επάγγελμα που έμαθαν και γίνονται και αυτοί μέρος του κυκλώματος της παραοικονομίας που περιγράψαμε προηγουμένως.

30 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ 3. Στην Ελλάδα αν και ο κλάδος της Πληροφορικής δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένος υπάρχουν ωστόσο πολλές βαθμίδες πτυχιούχων Πληροφορικής. Από ΤΕΕ - ΕΠΑΛ και ΙΕΚ μέχρι ΤΕΙ, ΑΕΙ και Πολυτεχνεία. Εφόσον δεν υπάρχουν αρκετές θέσεις εργασίας για τους πτυχιούχους των ανώτερων βαθμίδων εκπαίδευσης είναι ευνόητο ότι αυτοί θα κινηθούν προς τα χαμηλότερα κλιμάκια και θα καταλάβουν θέσεις εργασίας που υπό άλλες συνθήκες θα κατελάμβαναν οι απόφοιτοι των ΤΕΕ- ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ. Με τον τρόπο αυτό περιορίζονται επομένως ακόμη περισσότερο οι ελεύθερες θέσεις για τους αποφοίτους των ΙΕΚ. Γενικά, οι απόφοιτοι ΙΕΚ καλούνται με μέτρια εφόδια να αντιμετωπίσουν μια υπερπροσφορά εργασίας σε μια χώρα όπου η Πληροφορική ούτως ή άλλως δεν είναι ακόμη ιδιαίτερα ανεπτυγμένη.

31 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ ΕΠΑΛ - ΤΕΕ Υπάρχει παγκοσμίως η τάση της αναβάθμισης της δευτεροβάθμιας τεχνικής εκπαίδευσης •Στην Ε.Ε το 70 % κατά μ.ο. των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φοιτάει σε Τεχνικά Λύκεια και μόλις 30 % σε Γενικού Τύπου Λύκεια ενώ στην Ελλάδα τα ποσοστά είναι της τάξης του 10% και 90% αντίστοιχα !!! • Η αγορά ζητά φθηνό και έμπειρο επαγγελματικά καταρτισμένο προσωπικό, το οποίο έχει τεχνικές ικανότητες – δεξιότητες. •Η ειδικότητα της πληροφορικής και δικτύων των ΕΠΑΛ-ΤΕΕ προσφέρει ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων τόσο θεωρητική αλλά και πρακτική. •Με την δημιουργία των ΕΠΑΛ δίνεται η Δυνατότητα τόσο εισαγωγής σε σχολές πληροφορικής ΑΕΙ - ΑΤΕΙ, αλλά και η δυνατότητα για όσους δεν επιθυμούν περαιτέρω σπουδές πρόσβαση στην αγορά εργασίας τόσο στον ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα. •Με το πτυχίο ΕΠΑΛ –ΤΕΕ υπάρχει η δυνατότητα διορισμού σε θέσεις ΔΕ του Δημοσίου ειδικότητας τεχνικού πληροφορικής. •Τέλος οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ – ΤΕΕ ειδικότητας πληροφορικής δεν χρειάζεται να πιστοποιήσουν στις γνώσεις τους για επάρκεια χειρισμού Η/Υ αφού το πτυχίο τους είναι τεχνικού Η/Υ (Πληροφορικής & Δικτύων) και αναγνωρίζεται από το Δημόσιο.

32 ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Σας ευχαριστώ !


Κατέβασμα ppt "ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ Web Site: ΕΠΕ Νέες Τεχνολογίες Πληροφορικής Επικοινωνιών."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google