Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Ρατσισμός και Ξενοφοβία
Ευάγγελος Αλμπανίδης
2
ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Η ξενοφοβία είναι η αρνητική αντιμετώπιση οποιαδήποτε ξένου. Η τάση για αποφυγή του ξένου τρόπου ζωής, των ξένων παραδόσεων και εθίμων. Η πεποίθηση δηλ. πως ότι το ξένο, είναι στοιχείο μη γόνιμο, αρνητικό και επομένως μη υιοθετήσιμο.
5
ΟΡΙΣΜΟΙ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ Παραδοσιακός ορισμός: Ρατσισμός είναι η θεωρία της διάκρισης των φυλών (λαών-εθνών) σε ανώτερες και κατώτερες. Σύγχρονη προσέγγιση: Ρατσισμός είναι ένα πλέγμα αντιλήψεων, στάσεων συμπεριφορών και θεσμικών δομών που εξαναγκάζει ορισμένους ανθρώπους σε υποτελή διαβίωση, κι αυτό μόνο και μόνο επειδή ανήκουν σε μια διακριτή ομάδα ανθρώπων.
6
Πως εκδηλώνεται ο ρατσισμός;
Κατηγοριακή αντίληψη του άλλου Στερεότυπο (=ετικέτα, παγιωμένη & τυποποιημένη ιδέα) Προκατάληψη (=στάση, αρνητική προδιάθεση) Διάκριση (=άδικη μεταχείριση)
7
ΜΟΡΦΕΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ Ο ρατσισμός ως αποτέλεσμα ρατσιστικών αντιλήψεων
Ο ρατσισμός ως αποτέλεσμα ρατσιστικών αντιλήψεων Ρατσισμός από ιδιοτέλεια Ο ρατσισμός ως αποτέλεσμα μέτρων της πολιτείας
8
Παραδείγματα Ρατσισμού στην Παγκόσμιο Ιστορία
Ρατσισμός στις χώρες του Νέου Κόσμου: (Μαύρος και Ιθαγενής ίσον δούλος, Ku-Klux- Klan). Ναζισμός: υπηρετώντας το δόγμα της «φυλετικής καθαρότητας» εκατοντάδες χιλιάδες Eβραίοι, Τσιγγάνοι, άτομα με ειδικές ανάγκες, ομοφυλόφιλοι θανατώθηκαν. Απαρτχάιντ: Πολιτική διακρίσεων στη Νότιο Αφρική
9
Το σκλαβοπάζαρο των μαύρων
10
Ku Klux Klan
11
Η ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΑΥΡΩΝ ΚΑΙ ΛΕΥΚΩΝ ΣΤΙΣ ΗΠΑ
12
Ολοκαύτωμα
13
Apartheid
14
O ρατσισμός στη σύγχρονη Ευρώπη
Δεκάδες εκατομμύρια μετανάστες ή πρόσφυγες ζουν στην Ευρώπη Χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Ελλάδα και η Πορτογαλία που στο παρελθόν υπήρξαν χώρες αποστολής μετατράπηκαν σε χώρες υποδοχής μεταναστών. Μετανάστες και πρόσφυγες υφίστανται σοβαρές διακρίσεις με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές αντιδράσεις και βίαια επεισόδια
15
Ο ρατσισμός στην Ευρώπη
ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ Μ. Βρετανία: Γερμανία: Γαλλία:
16
Υπάρχει ρατσισμός στην Ελλάδα?
18
Υπάρχει ρατσισμός στην Ελλάδα?
21
Υπάρχει Ρατσισμός στην Ελληνική Εκπαίδευση;
Το 71,8% των μαθητών εκφράζει θετική γνώμη για τους αλλοδαπούς συμμαθητές του Το 59,5% των μαθητών δηλώνει ότι δεν θα τους ενοχλούσε εάν στο σχολείο τους φοιτούσε σημαντικός αριθμός αλλοδαπών παιδιών Το 46,2% των μαθητών πιστεύει ότι τα παιδιά από άλλες χώρες θα πρέπει να γράφονται σε οποιαδήποτε σχολείο. Το 20,6 % των μαθητών πιστεύει ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικά σχολεία για αλλοδαπούς. Οι μαθητές του δημοτικού είναι πιο ανεκτικοί συγκριτικά με τους μαθητές γυμνασίων και λυκείων. Έρευνα UNICEF 2001
22
Υπάρχει Ρατσισμός στην Ελληνική Εκπαίδευση;
Το 51,7 % των γονέων δηλώνει ότι η παρουσία των μεταναστών προκαλεί ανησυχία Μόνο 4 στους 10 γονείς και το 38 % των εκπαιδευτικών πιστεύουν ότι τα παιδιά των αλλοδαπών θα πρέπει να μπορούν να γράφονται σε οποιαδήποτε ελληνικό σχολείο. Οι Έλληνες μαθητές είναι η πιο ανεκτική κοινωνική ομάδα στη διαφορετικότητα Έρευνα UNICEF 2001
23
Ρατσισμός-Ξενοφοβία στα νησιά του Αιγαίου
Οι μαθητές διατηρούν συμβατικές σχέσεις με τους «διαφορετικούς» συμμαθητές τους, αλλά διαφαίνεται μια άρνηση για στενότερες σχέσεις. Το 42% των μαθητών Γυμνασίου δεν επιθυμούν να φοιτούν Τσιγγάνοι στο σχολείο τους και το 34% των μαθητών δεν επιθυμούν να φοιτούν Αλβανοί Έρευνα 2005
24
Η Φυσική Αγωγή ως μέσο καταπολέμησης ρατσισμού
25
Οι αλλοδαποί στην Ελληνική Εκπαίδευση
: : : ΜΕΤΡΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ Σχολεία Παλιννοστούντων Τάξεις Υποδοχής Φροντιστηριακά Τμήματα
26
Ολυμπιακοί Αγώνες ως αντιρατσιστικό μέσο
Η μόνη κοινωνική δραστηριότητα η οποία από τη γέννησή της έδωσε τη δυνατότητα συμμετοχής σε όλους ανεξαρτήτως καταγωγής Οι μαύροι και οι ιθαγενείς πρώτα κέρδισαν την καταξίωση μέσα στα στάδια και στη συνέχεια μέσα στην κοινωνία Το ολυμπιακό κίνημα απέκλεισε χώρες λόγω της ρατσιστικής τους πρακτικής (π.χ. Νότιος Αφρική)
27
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως αντιρατσιστικό μέσο
28
Αντιρατσιστική Διαμαρτυρία στους Ο.Α.
29
Οι αγώνες της συνύπαρξης
30
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ως αντιρατσιστικό μέσο
Ανθρωπολογικές ημέρες Ο.Α. Σαιντ Λιούις 1904
31
Ο ρατσισμός των γηπέδων
32
Ο ρατσισμός των γηπέδων…
33
Η Φυσική Αγωγή ως αντιρατσιστικό μέσο
Είναι το μόνο γνωστικό αντικείμενο που απαιτεί από τους μαθητές μέσα από το παιχνίδι συνεργασία, ομαδικότητα, αλληλοσεβασμό ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή Το πρόβλημα της γλώσσας δεν αποτελεί εμπόδιο και δεν επηρεάζει την απόδοση στο μάθημα Η Φ.Α. χρησιμοποιεί ως μέσα τις αθλητικές δραστηριότητες που είναι παγκοσμίως γνωστές Χρησιμοποιώντας παιχνίδια απ’ όλο τον κόσμο και χορούς η Φ.Α. λειτουργεί ως ισχυρό διαπολιτισμικό μέσον.
34
Το σχολείο και το παιχνίδι ως μοχλοί αλλαγής της κοινωνίας
35
Σκοποί της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης
Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά σε θέματα ρατσισμού και ξενοφοβίας. Να καταπολεμήσουν στάσεις ξενοφοβίας στερεότυπα και προκαταλήψεις Να κατανοήσουν ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι αλλά έχουν και διαφορές Να γνωρίσουν συνθήκες διαβίωσης, κοινωνικού αποκλεισμού και φυλετικού ρατσισμού Να πληροφορηθούν για κινήσεις, πρωτοβουλίες και διακηρύξεις Διεθνών Οργανισμών ενάντια στο ρατσισμό Να μάθουν να ερευνούν (σε βιβλιοθήκες, εφημερίδες, περιοδικά), να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες και να ερμηνεύουν γεγονότα και πράξεις με ρατσιστικό περιεχόμενο
36
Ο αποκλεισμός ……
37
Η συνύπαρξη …..
38
Στρατηγικές καλλιέργειας φιλικού κλίματος στην τάξη
Αυτοπαρουσιάσεις-αλληλογνωριμία Διάκοσμος της τάξης και του γυμναστηρίου Θετική στάση του ΚΦΑ απέναντι στη γλωσσική και πολιτισμική ετερότητα
39
Αυτοπαρουσιάσεις - Αλληλογνωριμία
Αυτοπαρουσίαση των παιδιών και του εκπαιδευτικού Όλοι και όλες να μπορούν να παρουσιάσουν τους συμμαθητές τους Παιχνίδια γνωριμίας-ταυτότητας Παιχνίδια συνεργασίας
40
Διάκοσμος του γυμναστηρίου
Παγκόσμιος πολιτικός χάρτης όπου θα είναι σημειωμένοι οι τόποι προέλευσης των μαθητών Πίνακας με φωτογραφίες των παιδιών Φωτογραφίες ολυμπιονικών ή μεγάλων αθλητών που προέρχονται από τις χώρες προέλευσης των μαθητών Φωτογραφίες παραδοσιακών χορών ή παιχνιδιών άλλων χωρών
41
Θετική στάση του Κ.Φ.Α. στη γλωσσική και πολιτισμική ετερότητα
Να μάθει μερικές λέξεις ή εκφράσεις της καθημερινότητας στη γλώσσα των παιδιών Να μην αποτρέπει τους αρχάριους να χρησιμοποιούν και τη μητρική τους γλώσσα Να παροτρύνουμε τους γηγενείς μαθητές να μάθουν απλές λέξεις της γλώσσας των συμμαθητών τους (χαιρετισμοί, ονόματα αθλημάτων) Να ενσωματώνει στο μάθημα στοιχεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης (Δίδαξε στους συμμαθητές σου ένα χορό ή ένα παιχνίδι της χώρας σου)
42
Είμαι ένας…
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.