Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Δρ. Κατερίνα Αργυροπούλου
Ένα επάγγελμα για μια ζωή; Αποχαιρετώντας την μονιμότητα και οδεύοντας στην επαγγελματική προσαρμοστικότητα Δρ. Κατερίνα Αργυροπούλου
2
Η επαγγελματική προσαρμοστικότητα ήρθε στο προσκήνιο στο πλαίσιο της θεωρίας κατασκευής της σταδιοδρομίας (career construction theory) (Savickas, ), η οποία υποστηρίζει ότι η σταδιοδρομία αποτελείται από μια σειρά εμπειριών προσαρμογής, ενώ επιδιώκει να ερμηνεύσει τη διαδικασία με την οποία το άτομο ενσωματώνει την επαγγελματική του αυτοαντίληψη σε διάφορους κοινωνικούς και εργασιακούς ρόλους. Υπό το πρίσμα αυτό, το ψυχολογικό κατασκεύασμα της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας αποκτά κυρίαρχη σημασία στο εν λόγω θεωρητικό πλαίσιο, καθώς δηλώνει ταίριασμα ή σύνδεση (Savickas & Porfeli, 2012).
3
Επαγγελματική προσαρμοστικότητα
Η ετοιμότητα του ατόμου να ανταποκριθεί στη συνειδητή και διαρκή διερεύνηση εαυτού και περιβάλλοντος προκειμένου να αντιμετωπίσει τις αλλαγές στη σταδιοδρομία του και να χειριστεί με επιτυχία τις απρόβλεπτες προσαρμογές και μεταβάσεις, που ενδεχομένως θα δημιουργηθούν από τις αλλαγές στις εργασιακές συνθήκες (Savickas, 2008) 3
4
Ικανότητες Προσαρμοστι- Ενέργειες Προσαρμογής
Προσαρμοστικότητα & Προσαρμογή: (Savickas, Savickas et al., 2009) Ικανότητες Προσαρμοστι- κότητας Ενέργειες Προσαρμογής Προσαρμογή Ετοιμότητα Προσαρμογής
5
Η επαγγελματική προσαρμοστικότητα αναδεικνύει την προθυμία ή την προνοητικότητα του ατόμου (ετοιμότητα προσαρμογής) να εμπλακεί στην ανάπτυξη θετικών συμπεριφορών (συμπεριφορές προσαρμογής) προκειμένου να διαχειριστεί την επαγγελματική του ζωή, στο πλαίσιο το οποίο ζει (προσαρμογή). Οι συμπεριφορές προσαρμογής προϋποθέτουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων (όπως, σχεδιασμό, λήψη απόφασης, διερεύνηση, επίλυση προβλημάτων) και την ενεργοποίηση συμπεριφορών διαχείρισης της αλλαγής (δηλαδή, εμπλοκή, επίγνωση, θέληση, πειραματισμό, επιμονή) και προωθούν την επιτυχημένη ενσωμάτωση του εαυτού στους εργασιακούς ρόλους Τα αποτελέσματα προσαρμογής με τη σειρά τους (δείκτες προσαρμογής), αναδεικνύουν το βαθμό ισορροπίας των προσωπικών αναγκών του ατόμου και των αντίστοιχων περιβαλλοντικών συνθηκών (ένα εύρος υποκειμενικών και αντικειμενικών ευεργετικών αποτελεσμάτων στη διαχείριση της σταδιοδρομίας)
6
Ετοιμότητα Προσαρμογής
(Adaptivity)
7
Χαρακτηριστικά προσωπικότητας
ανοιχτοσύνη/ανοιχτόμυαλος (openness)(μάθηση μέσα από τη σταδιοδρομία) Ευέλικτος Προνοητικός (απόκτηση μιας πιο ρεαλιστικής εικόνας για το τι θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε) Εξωστρεφής Η ανάπτυξη της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας βοηθά στην καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού των ατόμων και προωθεί την υλοποίηση θετικότερων ενεργειών (Μικεδάκη, 2014)
8
Ικανότητες Προσαρμοστικότητας
(adapt-abilities)
9
Προσαρμοστικότητα (adaptability)
Διαστάσεις επαγγελματικής προσαρμοστικότητας Ενδιαφέρον Έλεγχος Περιέργεια Εμπιστοσύνη στον εαυτό 9
10
Προσαρμογή (Adaptation)
Η τάση να αγωνιζόμαστε για να έρθουμε σε ισορροπία με τις μεταβαλλόμενες συνθήκες και αλλαγές του περιβάλλοντος -Τραύματα στη σταδιοδρομία -Επαγγελματικές μεταβάσεις -Εξελικτικά στάδια
11
Προσαρμογη (Adaptation)
Επιτυχία Ικανοποίηση Ευελιξία Ψυχική υγεία
12
Διαστάσεις Προσαρμοστικότητας Στάσεις και Πεποιθήσεις Δεξιότητα
Συμπεριφορά διαχείρισης Πρόβλημα στη σταδιοδρομία Ενδιαφέρον Προσανατολισμένος στο μέλλον Σχεδιασμός Εμπλοκή Επίγνωση Προετοιμασία Αδιαφορία Έχω μέλλον; Έλεγχος Αποφασιστικός Λήψη απόφασης Διεκδικητικότητα Αφοσίωση θέληση Αναποφασιστικότητα Σε ποιον ανήκει το μέλλον μου ; Περιέργεια Περίεργος Διερεύνηση Πειραματισμός Ανάληψη ρίσκου Έλλειψη ρεαλιστικής οπτικής Τι θέλω να κάνω με το μέλλον μου; Εμπιστοσύνη στον εαυτό/ αυτοπεποίθηση Αποτελεσματικός Επίλυση προβλημάτων Επιμονή Εργατικότητα Αναστολή Μπορώ να το κάνω;
13
Η προσέγγιση αυτή εισηγείται την ανάπτυξη και την καλλιέργεια των μεταδεξιοτήτων (meta-competencies), ένα συνδυασμό, δηλαδή, ενδοατομικών χαρακτηριστικών, συμπεριφορών και δεξιοτήτων που φαίνεται να είναι εξαιρετικά σημαντικές στη διαχείριση της σταδιοδρομίας, στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον . Οι μεταδεξιότητες λειτουργούν ως «ψυχοκοινωνικοί πόροι», ως μέσα δηλαδή, συνδιαλλαγής μεταξύ της εσωτερικής-ψυχολογικής πλευράς και της εξωτερικής-κοινωνικής πλευράς του ατόμου, ενώ το βοηθούν να προσαρμόζεται στις κοινωνικές προσδοκίες και να ανταποκρίνεται με λειτουργικό τρόπο είτε μεταξύ διαφόρων επαγγελματικών θέσεων είτε στις ανάγκες που διαμορφώνονται γενικότερα, στην αγορά εργασίας Για το λόγο αυτό, η επαγγελματική προσαρμοστικότητα λειτουργεί σε τρία επίπεδα: α) προσωπικότητα (αίσθηση προσωπικού ελέγχου, αυτορρύθμιση, διορατικότητα (openness), προνοητικότητα, σχεδιασμός, επαγγελματική ανθεκτικότητα), β) ψυχοκοινωνική ικανότητα (βαθμός αλληλεπίδρασης με άλλους), γ) πραγματική εμπειρία (το άτομο μαθαίνει μέσα από τις εμπειρίες που αποκτά κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικών ή επαγγελματικών μεταβάσεων)
14
Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν ενδιαφέρον να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για αυτοπραγμάτωση, καθώς η απασχόληση γι’ αυτούς σημαίνει μόνον επιβίωση Η όποια προσπάθεια προσαρμογής τους στις αλλαγές γίνεται να επιβιώσουν και όχι για να φτάσουν στο επίπεδο αυτοπραγμάτωσης Τα άτομα αυτά χρειάζεται να ασχοληθούν με κατάλληλες δραστηριότητες προσαρμοστικότητας στη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου τους για να αναπτύξουν την επαγγελματική τους προσαρμοστικότητα με την πάροδο του χρόνου.
15
Δεξιότητες επαγγελματικής προσαρμοστικότητας
ενδιαφέρον για τη σταδιοδρομία ενεργή στάση σχεδιασμού μέλλοντος ασκώ επίδραση στη διαμόρφωση των επαγγελματικών μου ζητημάτων έλεγχος περιέργεια αναζητώ πληροφορίες και την υποστήριξη «των σημαντικών άλλων» αυτοπεποίθηση αναπτύσσω αίσθηση προσωπικής επάρκειας βαθμός δέσμευσης πειραματίζομαι με νέες δραστηριότητες, αντιμετωπίζω με «ανοιχτό μυαλό» τη σχέση μου με τα επαγγέλματα 15
16
Ενδιαφέρον Το ενδιαφέρον σχετίζεται με θέματα προσανατολισμού στο μέλλον και μάλιστα με ένα αίσθημα αισιοδοξίας για αυτό. Μέσα από το «ενδιαφέρον» δίνεται έμφαση στην αξία να διευρύνει κανείς τους ορίζοντές του διερευνώντας τις ευκαιρίες και τις δυνατότητες που του προσφέρει η κοινωνία. Οι διάφορες εμπειρίες, ευκαιρίες και δραστηριότητες παρέχουν στο άτομο ένα αυξανόμενο αίσθημα ελπίδας και καλλιεργούν μια ενεργή στάση σχεδιασμού του μέλλοντος. Το ενδιαφέρον σχετίζεται με την αίσθηση χρονικής προοπτικής Αντίθετα, η έλλειψη ενδιαφέροντος για τη σταδιοδρομία οδηγεί σταδιακά στην ανάπτυξη μιας πιο απαισιόδοξης στάσης απέναντι σε τέτοιου είδους ζητήματα και, εν τέλει, σε παθητική συμπεριφορά ή ακόμα και παραίτηση
17
Έλεγχος Είναι η δεύτερη πιο σημαντική διάσταση της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας και αφορά στην ανάγκη του ατόμου να ασκεί κάποια επίδραση στο περιβάλλον του. Ο έλεγχος σχετίζεται με τη λήψη επαγγελματικών αποφάσεων και την ενεργό εμπλοκή στη διαδικασία της επαγγελματικής ανάπτυξης και στη διαχείριση των εκάστοτε μεταβάσεων. Αντίθετα, η ανυπαρξία επαγγελματικού ελέγχου οδηγεί σε αναποφασιστικότητα, σύγχυση, αναβλητικότητα ακόμα και παρορμητικότητα η εξωτερική έδρα ελέγχου, η οποία ορίζεται ως η πεποίθηση ότι τα αποτελέσματα των πράξεων του ατόμου δεν καθορίζονται από τις δικές του ενέργειες/ προσπάθειες αλλά από εξωτερικούς παράγοντες, όπως είναι η τύχη και από την άλλη, η εσωτερική έδρα ελέγχου αφορά στην πεποίθηση ότι τα αποτελέσματα είναι συνέπειες των πράξεων κάθε ατόμου
18
Περιέργεια Η περιέργεια είναι η τρίτη διάσταση της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας και αφορά στην ανάπτυξη της αυτονομίας μέσα από τη διεύρυνση εναλλακτικών προτύπων σταδιοδρομίας επιτρέποντας στο άτομο να διερευνήσει ευκαιρίες και δυνατότητες για τον εαυτό του. Αντανακλά μια στάση που οδηγεί σε μια παραγωγική επαγγελματική διερεύνηση, η οποία επιτρέπει στο άτομο να εξερευνήσει εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και να προσεγγίσει το μέλλον με περισσότερο ρεαλισμό. Από την άλλη πλευρά, η έλλειψη περιέργειας περιορίζει τη βαθύτερη διερεύνηση και μπορεί να οδηγήσει σε μη ρεαλιστικές προσδοκίες για το μέλλον και ανακριβείς αυτοαντιλήψεις Η έννοια της περιέργειας περιλαμβάνει τόσο την επαγγελματική διερεύνηση (career exploration), που αφορά στην αναζήτηση πληροφοριών σχετικών με τη σταδιοδρομία και τα μελλοντικά επαγγελματικά σχέδια, όσο και τη διερεύνηση του εαυτού (self-exploration), όπως και τη διερεύνηση του περιβάλλοντος (environmental exploration) [η ικανότητα του ατόμου να αναζητά και να ανακαλύπτει διαθέσιμες επαγγελματικές ευκαιρίες, αλλά και να ζητά τη ενεργή υποστήριξη της οικογένειάς του, των φίλων του και γενικότερα των σημαντικών άλλων]
19
Αυτοπεποίθηση Η αυτοπεποίθηση είναι η τέταρτη διάσταση της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας και σχετίζεται με την εμπιστοσύνη του ατόμου στον εαυτό του και στο ότι μπορεί να καταφέρει ό,τι χρειάζεται για την επίτευξη του επαγγελματικού του στόχου. Αφορά στην έκφραση της στάσης, της γνώμης ή της ιδέας που σχηματίζει το άτομο για το πρόσωπό του, μέσα από τη διαδικασία της αλληλεπίδρασής του με τους άλλους. Η έννοια της αυτοπεποίθησης συνδέεται επίσης και με τις πεποιθήσεις αυτεπάρκειας του ατόμου Θετική αντίληψη αυτοαποτελεσματικότητας οδηγεί σε αισθήματα αισιοδοξίας, ενθουσιασμού και ενδιαφέροντος για το στόχο, ενώ, αντίθετα, αρνητική αντίληψη αυτοαποτελεσματικότητας οδηγεί σε αναστολή, απαισιοδοξία ακόμα και συμπτώματα κατάθλιψης.
20
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Κέντρο Έρευνας και Αξιολόγησης στην Επαγγελματική Συμβουλευτική (ΚΕΑΕΣ) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Ένα επάγγελμα για μια ζωή ; Αποχαιρετώντας την μονιμότητα και οδεύοντας στην επαγγελματική προσαρμοστικότητα Δ. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Κ. Αργυροπούλου, Ν. Δρόσος, Κ. Μικεδάκη, Ρ. Τσακανίκα 20
21
Το πρόγραμμα Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές και φοιτητές
Οι δραστηριότητες δανείζονται στοιχεία από την αφηγηματική προσέγγιση και στοχεύουν να ενθαρρύνουν του ενδιαφερόμενους: 1) να αφηγηθούν τις τρέχουσες μεταβάσεις τους, παρατηρώντας πώς ο «εαυτός τού σήμερα» διαμορφώθηκε από τον «εαυτό του χθες» και θα οδηγήσει στον «εαυτό τού αύριο», 2) να αναλάβουν δράση ώστε να δημιουργήσουν επαγγελματικές ευκαιρίες, 3) να υιοθετήσουν έναν ενεργό τρόπο αναζήτησης εργασίας προκειμένου να νιώσουν ικανοποίηση και να βιώσουν μια ζωή με νόημα.
22
Το πρόγραμμα Περιλαμβάνει 7 συναντήσεις διάρκειας μίας διδακτικής ώρας, μία φορά την εβδομάδα Σε κάθε συνάντηση παρουσιάζεται μια δεξιότητα επαγγελματικής προσαρμοστικότητας Οι ενδιαφερόμενοι μέσω κατάλληλων δραστηριοτήτων ενθαρρύνονται να αναλάβουν δράση και να αξιοποιήσουν τη δεξιότητα αυτή.
23
Προβολή ταινίας “The company men”
Συνάντηση 1η Δημιουργία θετικού κλίματος Σκοπός προγράμματος Παρουσίαση της έννοιας Αναφορά στις δεξιότητές της Σκοπός Απαιτούμενο υλικό Προβολή ταινίας “The company men”
24
Σχετικές ερωτήσεις Αναγνωρίζετε κάποιου είδους μετάβαση την οποία ο πρωταγωνιστής χρειάστηκε να αντιμετωπίσει; Πώς διαχειρίστηκε την καινούργια πραγματικότητα, τι είδους στρατηγικές επιστράτευσε; Ήταν αυτές αποτελεσματικές; Ποια η άποψή σας για την επαγγελματική προσαρμοστικότητα του πρωταγωνιστή; Διακρίνεται ο πρωταγωνιστής από δεξιότητες επαγγελματικής προσαρμοστικότητας που αναφέραμε; Στη θέση του θα κάνατε κάτι διαφορετικό;
25
Συνάντηση 2η: Ενδιαφέρον για τη σταδιοδρομία
Σκέφτομαι τη ζωή μου με αισιοδοξία και διαμορφώνω μια ενεργό στάση σχεδιασμού του μέλλοντος Προσανατολισμός στο μέλλον Κατανόηση αλληλεπίδρασης παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος Καλλιέργεια στάσεων και συμπεριφορών που ενισχύουν τη στοχοθέτηση Σκοπός
26
Άσκηση προσανατολισμού στο μέλλον (1)
Σχεδιάστε τρεις κύκλους ανεξαρτήτου μεγέθους και διάταξης Γράψτε ποια διάσταση του χρόνου (παρελθόν, παρόν, μέλλον) αναπαριστά ο καθένας από αυτούς Δώστε έναν τίτλο για κάθε μία από αυτές τις διαστάσεις. Η διάσταση του χρόνου κατέχει σημαντική θέση στη σταδιοδρομία και στη ζωή μας γενικότερα, και ότι οι τρεις κύκλοι, απεικονίζουν τη διαμόρφωση της σταδιοδρομίας μέσα στο χρόνο, όπου το παρελθόν επιδρά στο παρόν και αυτό με τη σειρά του στο μέλλον. Η αναγνώριση της σημασίας της χρονικής προοπτικής και της αλληλουχίας παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος επιτρέπει στα άτομα να συνδέσουν τις προσπάθειες του σήμερα με τις μελλοντικές επαγγελματικές τους προσδοκίες, με αποτέλεσμα να κινητοποιούνται και να εμπλέκονται σε διαδικασίες σχεδιασμού και προετοιμασίας του μέλλοντος
27
Άσκηση προσανατολισμού στο μέλλον (2)
Αφού όλοι προβληματιστούν σχετικά με το ρόλο που παίζουν οι διαστάσεις του χρόνου στη σταδιοδρομία τους ο σύμβουλος εξηγεί ότι για να σχεδιάσει κανείς αποτελεσματικά το μέλλον του χρειάζεται να μαθαίνει από το παρελθόν και να απολαμβάνει το παρόν. Ωστόσο, δεν προσανατολίζονται όλοι προς το μέλλον. Κάποια άτομα προσανατολίζονται στο παρελθόν, συνήθως αυτά που κληρονομούν επαγγέλματα από τους γονείς τους και επαναλαμβάνουν τους ρόλους τους, ενώ κάποια άλλα προσανατολίζονται στο παρόν με μόνο τους μέλημα να βρουν μια δουλειά που να τους εξασφαλίσει τα προς το ζην. μόνο μέσα από τον προσανατολισμό στο μέλλον το άτομο μπορεί να σχεδιάσει τα επόμενα βήματά του, να βάλει στόχους και να επιδιώξει την πραγματοποίησή τους και γενικότερα, να οραματιστεί μια πραγματικότητα που θα την έχει νοηματοδοτήσει όπως ο ίδιος επιθυμεί.
28
Άσκηση προσανατολισμού στο μέλλον (3)- Βοηθητικές ερωτήσεις
Τι σημαίνει για εσένα η θέση και το μέγεθος του κάθε κύκλου; Τι σημαίνουν οι λέξεις που έδωσε σε κάθε κύκλο; Σκέψου μια πρόσφατη επιλογή που έκανες και διερεύνησε σύμφωνα με ποια διάσταση του χρόνου την πήρες; Σκέψου παραδείγματα, στα οποία χρειάστηκε να υιοθετήσεις μια στάση προσανατολισμού στο μέλλον και κατάγραψε τι θετικό αποκόμισες;
29
Δραστηριότητα Παρελθόν Παρόν Μέλλον
30
Ασκήσεις Η μελλοντική επαγγελματική αυτοβιογραφία
Γράψε μια σύντομη παράγραφο για το πώς φαντάζεσαι τον εαυτό σου πέντε χρόνια μετά Διάλεξε τον στόχο που χρειάζεται να επιτευχθεί πιο σύντομα Κατάγραψε σε κάθε σκαλοπάτι της σκάλας τα βήματα που χρειάζεται να κάνεις προκειμένου ο στόχος σου να επιτευχθεί Ξεκινώ από την αρχή της σκάλας Σε κάθε σκαλοπάτι γράφω: πώς; πότε; πόσο ρεαλιστικός είναι; μέχρι πότε; Σχεδιάζοντας το μέλλον
31
Βοηθητικές ερωτήσεις Είναι αρκετά αυτά που θα ήθελες να έχεις καταφέρει; Ποια από αυτά μπορούν να επιτευχθούν άμεσα και ποια σε δεύτερο χρόνο; Οι στόχοι σου πιστεύεις ότι είναι ρεαλιστικοί; Η επίτευξή τους εξαρτάται μόνο από εσένα ή χρειάζεσαι και τη βοήθεια άλλων; Πώς θα καταλάβεις, αν οι στόχοι σου έχουν επιτευχθεί;
32
Έξυπνος επαγγελματικός στόχος
Συγκεκριμένος (δήλωση πρόθεσης) Μετρήσιμος (θα ξέρω ότι θα τον έχω πετύχει όταν.....) Ελκυστικός ( να εκφράζεται από εμένα) Ρεαλιστικός (πόσο ρεαλιστικός είναι;) Χρονικά Οριοθετημένος (μέχρι πότε;/ διαδικασία επίτευξης)
33
Έξυπνος επαγγελματικός στόχος
Συγκεκριμένος: Ο σύμβουλος χρειάζεται να βοηθήσει τους μαθητές να αυξήσουν την ακρίβεια μιας «δήλωσης πρόθεσης», θέτοντας την ερώτηση «πώς;». Μετρήσιμος: Εκτός από το να είναι συγκεκριμένος ο στόχος θα πρέπει να είναι μετρήσιμος (επαληθεύσιμος). Δηλαδή, «Θα ξέρω ότι θα τον έχω πετύχει, όταν ». Ελκυστικός: Ο στόχος πρέπει να εκφράζεται από το ίδιο το άτομο, να είναι δικός του προκειμένου το άτομο να δεσμευτεί σε αυτόν. Αν ο στόχος είναι κάποιου άλλου ή αν πίσω από αυτόν που εκφράζεται υπάρχει κάποιος άλλος, τότε ο αρχικός στόχος θα παρεμποδιστεί. Ρεαλιστικός: Οι στόχοι δεν θα πρέπει να βρίσκονται στη σφαίρα της φαντασίας, γιατί είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Ούτε όμως θα πρέπει να είναι τόσο εύκολα επιτεύξιμοι, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κίνητρο για δράση. Οι στόχοι θα πρέπει να βρίσκονται στο σύστημα αξιών του ατόμου και να έχουν επαρκή σπουδαιότητα για το άτομο, ώστε η επίτευξή τους να αποτελέσει ανταμοιβή για το ίδιο. Δηλαδή, να απαντούν στο ερώτημα: «Πόσο ρεαλιστικό είναι;».
34
Έξυπνος επαγγελματικός στόχος
Χρονικά Οριοθετημένος: Ο καθορισμός χρονικών ορίων για το στόχο δίνει τη δυνατότητα να λειτουργήσει ο στόχος ως κίνητρο και το άτομο να αξιολογήσει σε τι βαθμό έχει προχωρήσει η διαδικασία επίτευξης τους στόχου, θέτοντας την ερώτηση «Μέχρι πότε;».
35
Άσκηση για το σπίτι Σκεφτείτε κάποια στιγμή στη ζωή σας στην οποία χρειάστηκε να διαχειριστείτε μια σημαντική αλλαγή που συνέβη. Το πέρασμα ίσως από το δημοτικό στο γυμνάσιο ή από το γυμνάσιο στο λύκειο ή η αλλαγή σχολείου λόγω μιας μετακόμισης λόγω σπουδών ή ακόμη, η αλλαγή ενός δασκάλου ή καθηγητή. 1. Πώς διαχειριστήκατε αυτή τη μετάβαση; 2. Τι στρατηγικές αναπτύξατε για να αντιμετωπίσετε όσο το δυνατόν καλύτερα το συγκεκριμένο γεγονός; 3. Μπορείτε να θυμηθείτε τι σκεφτόσαστε και τι αισθανόσαστε τότε; 4. Υπήρξε κάποιο κοντινό σας πρόσωπο που σας βοήθησε; Αν ναι, με ποιο τρόπο; 5. Τελικά μέσα από το συγκεκριμένο γεγονός κερδίσατε κάτι;
36
Συνάντηση 3η: Έλεγχος Ασκώ επιρροή στη διαμόρφωση των επαγγελματικών ζητημάτων που με αφορούν Μαθαίνω να παίρνω κατάλληλες αποφάσεις προσαρμοζόμενος/η στις αλλαγές Αναπτύσσω μεταβιβάσιμες δεξιότητες Σκοπός 36
37
Άσκηση Η περίπτωση του Μάρκου 37
38
Οδηγίες (1) Δίνεται η μελέτη περίπτωσης του Μάρκου και εν συνεχεία σε ένα φύλλο ζητείται να γίνει ένας σταυρός, έτσι ώστε να σχηματίζονται τέσσερα τεταρτημόρια. Στο πάνω αριστερά τεταρτημόριο δίνουμε τον τίτλο «δυνάμεις», στο πάνω δεξιά τεταρτημόριο δίνουμε τον τίτλο «αδυναμίες», στο κάτω αριστερά δίνουμε τον τίτλο «ευκαιρίες» και τέλος στο κάτω δεξιά δίνουμε τον τίτλο «απειλές». Στο πεδίο των δυνάμεων κάθε ομάδα καλείται να συμπληρώσει τα χαρακτηριστικά του Μάρκου, στα οποία μπορεί να βασιστεί και τα οποία μπορεί να αξιοποιήσει στο μελλοντικό του επάγγελμα. Τέτοια στοιχεία μπορεί να αφορούν στην εκπαίδευση, την εργασιακή του εμπειρία ή σε άλλη γνώση που κατέχει και θεωρείται αξιοποιήσιμη, καθώς και στις μεταβιβάσιμες δεξιότητες του (π.χ. οι επικοινωνιακές δεξιότητες, ομαδικό πνεύμα, ηγετική συμπεριφορά).
39
Οδηγίες (2) Τα αδύνατα σημεία αφορούν σημεία που είναι στον έλεγχο του ατόμου, στα οποία μειονεκτεί και τα οποία μπορεί να βελτιώσει. Σε αυτό το κομμάτι κάθε ομάδα καλείται να εντοπίσει τα αδύνατα σημεία του Μάρκου και να προβληματιστεί στο πώς θα μπορούσε να τα ενισχύσει. Στο τεταρτημόριο των ευκαιριών καταγράφονται εξωγενείς συνθήκες, οι οποίες δεν είναι υπό τον έλεγχο του ατόμου και τις οποίες μπορεί να εκμεταλλευτεί προς όφελός του. Ως ευκαιρία, θεωρείται κάθε κατάσταση που προκύπτει και επιτρέπει την ενδυνάμωση μιας δύναμης ή την αποδυνάμωση μιας αδυναμίας και, όπως στα παραπάνω τεταρτημόρια, κάθε ομάδα καλείται να βρει τι μπορεί να αποτελεί ευκαιρία για το Μάρκο.
40
Οδηγίες (3) Οι απειλές αφορούν σε εξωτερικούς, μη ελεγχόμενους από το άτομο παράγοντες, των οποίων η επίδραση μπορεί να ομαλοποιηθεί. Η προέλευση των απειλητικών καταστάσεων ενδέχεται να εντοπίζεται σε κοινωνικό, οικονομικό τεχνολογικό, πολιτικό ή άλλο επίπεδο
41
Δυνάμεις Πτυχίο από το ΦΠΨ Έμαθε στη σχολή να οργανώνει το χρόνο του
Ηγετικές ικανότητες (μεταβιβάσιμη δεξιότητα από τις προπονητικές δραστηριότητες) Ομαδικό πνεύμα (μεταβιβάσιμη δεξιότητα από τις αθλητικές δραστηριότητες) Ικανότητες σχεδιασμού και προσήλωσης στο στόχο (μεταβιβάσιμη δεξιότητα από τις αθλητικές δραστηριότητες) Εμπειρία στη εκπαίδευση/διδασκαλία (από την εργασία στο φροντιστήριο και τις προπονητικές δραστηριότητες) Επικοινωνιακές ικανότητες (μεταβιβάσιμη δεξιότητα από τις προπονητικές δραστηριότητες αλλά και από τη διδασκαλία) Περιέργεια και ενδιαφέρον για τη σταδιοδρομία του (ψάχνει τον εαυτό του και το περιβάλλον του) Σεμινάρια και μεταπτυχιακό στη συμβουλευτική Διατηρεί πολύ καλό υποστηρικτικό δίκτυο από φίλους και οικογένεια Αισιοδοξία, δεν απογοητεύεται Αυτοπεποίθηση στις ικανότητες και τα προσόντα του Αναζητά ευκαιρίες και τις αξιοποιεί Δεν φοβάται να ρισκάρει Ρεαλιστική εικόνα του περιβάλλοντος Είναι δημιουργικός και ανοιχτός στο νέο Πειραματίζεται με νέες δραστηριότητες Ικανότητα να βρίσκει εναλλακτικές λύσεις
42
Αδύνατα σημεία Χρειάζεται να συνειδητοποιήσει ότι μερικές φορές απαιτείται να καταβάλλει μεγαλύτερη προσπάθεια και να προσηλωθεί στο στόχο του (ήξερε ότι η βαθμολογία του ήταν μικρή στο σχολείο αλλά δεν εντατικοποίησε τις προσπάθειές του για να την ανεβάσει) Αρνείται ό,τι απαιτεί περισσότερο κόπο από τον ίδιο και ταυτόχρονα καλύτερη διαχείριση χρόνου από μέρους του (αρνήθηκε τις παραπάνω ώρες στο φροντιστήριο και την δουλειά στο ιδιωτικό σχολείο) Χρειάζεται να βρει τρόπους καλύτερης διαχείρισης του άγχους του Φαίνεται ότι οι αρκετές ευθύνες τον αποσυντονίζουν Χρειάζεται περισσότερη πίστη στον εαυτό του όταν έχει γίνει πια η επιλογή, χρειάζεται περισσότερη δέσμευση στην επιλογή του (αποσυντονίστηκε από τον ανταγωνισμό και τις ευθύνες στο συμβουλευτικό κέντρο) Γενικώς ενώ είναι ανοιχτός και διαθέσιμος σε ευκαιρίες και εναλλακτικές, έχει πρόβλημα στη δέσμευση της κάθε επιλογής του. Χρειάζεται να μάθει καλύτερους τρόπους διαχείρισης του χρόνου του, να μάθει να οργανώνει τις δουλειές του πιο μεθοδικά ώστε να μην τον καταβάλλει το άγχος και να μην τον αποσυντονίζουν οι ευθύνες Παραιτείται εύκολα από τις δυσκολίες χωρίς να επιμένει να βρει λύσεις μέσα στο πλαίσιο στο οποίο βρίσκεται
43
Ευκαιρίες Η αύξηση ωρών στο φροντιστήριο θα ήταν μια θαυμάσια ευκαιρία να μάθει να διαπραγματεύεται τις επιθυμίες του και την οργάνωση του χρόνου του. Θα μπορούσε να διαπραγματευτεί με το φροντιστήριο τις ώρες και τις μέρες του αντί να παραιτηθεί. Η δουλειά στο ιδιωτικό σχολείο θα ήταν επίσης μια ωραία ευκαιρία να μάθει να οργανώνει το χρόνο του καλύτερα και να δει αν καταβάλλοντας περισσότερο κόπο θα ανταμειβόταν (με μια καλή δουλειά και καλή εμπειρία και προϋπηρεσία). Επίσης θα ήταν ένα καλό κίνητρο να μάθει να οδηγεί! Στην εργασία στο συμβουλευτικό κέντρο, θα ήταν μια ευκαιρία να μάθει να διαχειρίζεται το άγχος του και τις ευθύνες, και να δεσμευτεί σε μια επιλογή στην οποία επένδυσε χρόνο και χρήματα (σεμινάρια, μεταπτυχιακό) και να αναπτύξει δεξιότητες προσαρμοστικότητας και ανθεκτικότητας Στην νέα του δουλειά και πάλι έχει την ευκαιρία να μάθει να είναι μεθοδικός και οργανωμένος και να σχεδιάζει καλύτερα τις δραστηριότητές του.
44
Απειλές Το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον Οι λίγες ευκαιρίες που παρουσιάζονται Το ενδεχόμενο να μην ανανεωθεί η σύμβασή του λόγω οικονομικών δυσχερειών του Δήμου Οι μικρές αμοιβές που προσφέρονται Η αναστολή προσλήψεων των εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ από το υπουργείο, δεν του επιτρέπει να εργαστεί σαν εκπαιδευτικός σε δημόσιο σχολείο Οι οικονομικές δυσκολίες των οικογενειών που αφήνουν τα παιδιά τους στη δημιουργική απασχόληση ενδέχεται να τις αποτρέψει από το να συνεχίσουν να τα αφήνουν (αν είναι επί πληρωμή) Η ανεργία των μητέρων μπορεί να προκαλέσει το γεγονός να κρατούν τα παιδιά στο σπίτι αντί να τα στέλνουν για δημιουργική απασχόληση
45
Οδηγίες (4) Κάθε ομάδα διαβάζει αυτό που έγραψε.
Στο τέλος, ζητείται ένας τίτλος για το σταυροδρόμι σταδιοδρομίας του Μάρκου, ο οποίος ουσιαστικά θα αποτελέσει ένα συμπέρασμα για τη διεργασία στην οποία τα άτομα συμμετείχαν ή, πιθανώς, θα οδηγήσει σε ένα μήνυμα για τη στάση των συμμετεχόντων απέναντι στη σταδιοδρομία τους. Συμπληρωματικά μπορεί να πραγματοποιηθούν ασκήσεις λήψη απόφασης ή να γίνει χρήση ψυχομετρικών εργαλείων λήψης επαγγελματικών αποφάσεων
46
Τι κάνω με τη μουντζούρα μου;
Άσκηση Τι κάνω με τη μουντζούρα μου;
47
Οδηγίες Σε μια κόλλα λευκό χαρτί και με το ανάποδο χέρι από αυτό που γράφουμε, κλείνουμε τα μάτια και ζωγραφίζουμε μια μουτζούρα πάνω στο χαρτί. ανοίγουμε τα μάτια και με το χέρι που γράφουμε, χρησιμοποιώντας χρωματιστούς μαρκαδόρους, σχεδιάζουμε ένα τοπίο ή μια κατάσταση μέσα στην οποία εντάσσουμε τη μουντζούρα, ώστε να είναι λειτουργική και «χρήσιμη». Ο σύμβουλος απευθύνει ερωτήσεις προκειμένου να εμβαθύνει στη μεταφορική σημασία της ζωγραφιάς
48
Οδηγίες Τι μπορεί να αποτελεί «μουντζούρα» στην επαγγελματική σας ζωή;
(προσωπικό λάθος, μη ρεαλιστικοί στόχοι, αποτυχημένη προσπάθεια, αντιξοότητες στην επαγγελματική πορεία, οι συνθήκες της κρίσης….) Γιατί τη μουντζούρα την κάναμε με κλειστά μάτια και με το ανάποδο χέρι από αυτό που γράφουμε; ( πχ. κλειστά μάτια: πολλές φορές δε βλέπουμε τα λάθη μας, δεν αντιλαμβανόμαστε εγκαίρως τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν, δεν είμαστε ρεαλιστές, δεν ξέρουμε πώς να αντιμετωπίσουμε μια κρίσιμη κατάσταση…. ) Τι δείχνει η προσπάθειά σας να μετατρέψετε τη μουντζούρα σε λειτουργικό κομμάτι της ζωγραφιάς; (θετική διάθεση για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες, δυνατότητα να αξιοποιούμε τα λάθη ή τις ατυχίες, δυνατότητα να φτιάχνουμε την «τύχη» μας, να ασκούμε έλεγχο στις συνθήκες του περιβάλλοντος, αποφασιστικότητα…..) Πώς αισθανθήκατε, όταν είδατε τη ζωγραφιά σας στο τέλος;
49
Ο Αλέξανδρος είναι 18 ετών
Ο Αλέξανδρος είναι 18 ετών. Έχει επιλέξει τη θεωρητική κατεύθυνση και ενδιαφέρεται για τις σπουδές κυρίως στον κλάδο των πολιτικών επιστημών. Του δόθηκε η άσκηση «Τι κάνω με την μουτζούρα μου;» το αποτέλεσμα της οποίας παρατίθεται παρακάτω.
50
Τι μπορεί να αποτελεί μουτζούρα στην επαγγελματική σας ζωή;
Μουτζούρα για τον Αλέξανδρο σημαίνει κάθε περιστατικό που θα αμαυρώσει τον έντιμο τρόπο διάκρισης στον επαγγελματικό στίβο. Θέλει να ασχοληθεί μελλοντικά με τα πολιτικά αλλά όπως λέει τον φοβίζει το γεγονός ότι θα έχει να αντιμετωπίσει τα αθέμιτα μέσα των αντιπάλων του, όπως χρηματισμός. Σε συζητήσεις μας περί αξιοκρατίας και αναξιοκρατίας κατηγορεί σφοδρά όσους εκμεταλλεύονται τις γνωριμίες τους για να διακριθούν, ενώ παραγκωνίζονται άλλοι με περισσότερα εφόδια. Επίσης, μουτζούρα στην επαγγελματική ζωή σημαίνει για τον Αλέξανδρο η ανικανότητα να ασκείς τα καθήκοντά σου η και έλλειψη ενδιαφέροντος. Γιατί τη μουτζούρα σας την κάνατε με κλειστά μάτια και με το ανάποδο χέρι από αυτό που γράφουμε; Η απάντηση του Αλέξανδρου ήταν αφοπλιστική. Γιατί είμαστε πρόβατα, κυρία. Μου είπατε κάνε αυτό και το έκανα. Δε σκέφτηκα να σας αντισταθώ. Άρα αυτό δείχνει έλλειψη κριτικής σκέψης, τυφλή υπακοή στους ανωτέρους, αδυναμία αντίστασης.
51
Τι δείχνει η προσπάθεια σας να μετατρέψετε τη μουτζούρα σε λειτουργικό κομμάτι της ζωγραφιάς;
Φαντασία και θέληση να διορθώσει αισθητικά τη μουτζούρα του. Επίσης, δείχνει την αγάπη του για τα αρχαία. Την τελευταία φορά που κάναμε μάθημα μιλήσαμε για τη θέαση του αγαθού στην Πολιτεία του Πλάτωνα. Επηρεασμένος από τον ήλιο της αλήθειας και την υποχρέωση των φιλοσόφων-βασιλέων να οδηγούν το λαό προς την αλήθεια, μετέτρεψε τη μουτζούρα σε δρόμο προς το αγαθό. Πώς αισθανθήκατε, όταν είδατε τη ζωγραφιά σας στο τέλος; Χαρούμενος, που με βοήθησε στην εργασία μου! Προσωπικά πιστεύω ότι η ζωγραφιά αποπνέει αισιοδοξία και χαρά. Η ανηφορική οδός δείχνει εξέλιξη, τα ανθρωπάκια είναι χαρούμενα και ο ήλιος είναι λαμπερός. Άρα θετικό μέλλον και ελπιδοφόρο. Μου δημιούργησε τις σκέψεις πως κάθε χώρος εργασίας για τους νεοεισαχθέντες είναι δύσκολος. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο οι παλαιότεροι που βρίσκονται πιο κοντά στον ήλιο να τους βοηθούν να ενταχθούν ομαλά και να εξελιχθούν. Μέσα από τη συνεργασία το αποτέλεσμα πάντα είναι καλύτερο, οι συνθήκες εργασίας ιδανικές και, επίσης, είναι εφικτό να καλλιεργούνται διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των συναδέλφων. Δίνονται κίνητρα για δημιουργικότητα και εξέλιξη σε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον. Η αλληλοστήριξη δεν περιορίζεται μόνο στον επαγγελματικό τομέα αλλά επεκτείνεται και στον προσωπικό. Έτσι, περιορίζονται τα αθέμιτα μέσα ανάδειξης και επικρατεί η ευγενής άμιλλα.
52
Συνάντηση 4η: Περιέργεια
Μαθαίνω να είμαι ευέλικτος/η και ανοιχτός/η σε νέους ρόλους Σημασία πληροφόρησης για τη σταδιοδρομία Διερεύνηση προσωπικών χαρακτηριστικών Αναζήτηση υποστηρικτικού δικτύου για την αποτελεσματική διαχείριση των μεταβάσεων Σκοπός 52
53
Όταν δε βρίσκεις το δρόμο......... φτιάξε ένα δικό σου
Απαιτούμενο υλικό Όταν δε βρίσκεις το δρόμο φτιάξε ένα δικό σου Το μονοπάτι του Αλέξη 53
54
-οι συμμετέχοντες ακούν προσεκτικά την ηχογραφημένη ιστορία «Όταν δε βρίσκεις το δρόμο… φτιάξε ένα δικό σου: Το μονοπάτι του Αλέξη μέχρι το σημείο «τώρα τι κάνουμε;». -στη συνέχεια τους ζητείται να δώσουν ένα τέλος στη συγκεκριμένη ιστορία λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά της περιέργειας -κάθε ομάδα διαβάζει το τέλος που έδωσε στην ιστορία - Τους ζητείται να ερμηνεύσουν το τέλος που δίνεται στην ιστορία και συγκεκριμένα, πώς ερμηνεύεται η φράση: «Δεν χρειάζεται να βρεις το αρχικό μονοπάτι, μόνο να δεις πού ήσουν, τι ζητούσες, τι συνέβη. Έτσι προχωρώντας, περπατώντας, δουλεύοντας, φτιάχνεις το δρόμο και φτάνεις στο προορισμό σου».
55
Συνάντηση 5η: Αυτοπεποίθηση
Μαθαίνω να αναπτύσσω αίσθηση προσωπικής επάρκειας στην πορεία επίτευξης των επαγγελματικών στόχων Ανάπτυξη αυτογνωσίας Μείωση αυτοακυρωτικών σκέψεων Ανάπτυξη νέων και πιο λειτουργικών αντιλήψεων για το μέλλον Σκοπός 55
56
Άσκηση Εμπόδια και γέφυρες Οι ενδιαφερόμενοι χωρίζονται σε ομάδες
Χορήγηση μελέτης περίπτωσης Αναζήτηση εμποδίων και γεφυρών Οι ενδιαφερόμενοι σκιαγραφούν το «πορτρέτο» του πρωταγωνιστή 56
58
Α) Ποια είναι τα εμπόδια (εσωτερικά ή/και εξωτερικά) που διακρίνουν την Ελένη;
Β) Πώς αυτά μπορούν να ξεπεραστούν ή να εξαλειφθούν (δηλαδή να γεφυρωθούν); Γ) Στη συνέχεια, οι μαθητές σκιαγραφούν το «πορτρέτο» του πρωταγωνιστή με βάση τα παρακάτω συστατικά στοιχεία: ποιος είναι, ποια είναι η αναζήτησή του, πώς μπορεί να εξελιχθεί αξιοποιώντας όλα όσα του επιτρέπουν οι δυνατότητές του; τι τον εμποδίζει στη βιωσιμότητα της επιλογής του, ποιο είναι το σύνθημά του; Η απεικόνιση αυτή βοηθάει τους μαθητές να αντιληφθούν το χαρακτήρα του πρωταγωνιστή, το ρόλο που επιθυμεί να παίξει, το πώς αντιλαμβάνεται τις συνθήκες του περιβάλλοντος και το πώς θα σχεδιάσει τη δράση του.
59
Τα εξωτερικά εμπόδια που αντιμετωπίζει η Ελένη είναι τα εξής:
Έχει πολλές υποχρεώσεις σε εξωσχολικές δραστηριότητες. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, καθώς τη βοηθά να διευρύνει το πεδίο δραστηριοτήτων της και την αυτογνωσία της αλλά την αποσπά από το στόχο της. Δεν έχει το δικό της χώρο μελέτης και αυτό τη δυσκολεύει πολύ στη συγκέντρωση. Ο χρόνος που τελικά αφιερώνει στη μελέτη της είναι περιορισμένος και αυτό της έχει δημιουργήσει κενά στην ύλη των μαθημάτων της. Οι γονείς της έχουν τη δική τους άποψη για την κατεύθυνση που θα έπρεπε να ακολουθήσει η Ελένη και ενδεχομένως να μην είναι τόσο υποστηρικτικοί όσο θα έπρεπε.
60
Τα εσωτερικά εμπόδια που αντιμετωπίζει η Ελένη είναι τα εξής:
Μπορεί να νιώθει πίεση να τα καταφέρει όλα και να είναι καλή σε όλα και αυτό να της δημιουργεί άγχος. Μπορεί επίσης να θεωρεί προσωπική αποτυχία από μέρους της το να εγκαταλείψει (κάποιες) από τις εξωσχολικές της δραστηριότητες. Είναι απογοητευμένη επειδή έχει μείνει πίσω στο σχολείο και αισθάνεται μειονεκτικά απέναντι στους συμμαθητές της. Δεν είναι σίγουρη σε ποια επαγγελματική κατεύθυνση θέλει να στραφεί. Δυσκολεύεται να πάρει απόφαση για το μέλλον της. Νιώθει πίεση από τους γονείς της και από το οικονομικό περιβάλλον ώστε να στραφεί σε κάτι που δεν ξέρει αν της αρέσει για να εξασφαλίσει επαγγελματική ασφάλεια.
61
Η Ελένη είναι ένα παιδί με πολλές δυνατότητες και πολλά ενδιαφέροντα
Η Ελένη είναι ένα παιδί με πολλές δυνατότητες και πολλά ενδιαφέροντα. Έχει προσανατολισμό στο μέλλον της, προθυμία, όρεξη, εργατικότητα και ενδιαφέρεται να προχωρήσει στη ζωή της. Προσπαθεί να κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί δεδομένων των συνθηκών που την περιβάλλουν. Σε αυτή τη φάση της ζωής βρίσκεται σε μια αναστάτωση και απογοήτευση διότι είναι μπερδεμένη με το μέλλον της και αντιμετωπίζει κάποια εμπόδια στην επίτευξη των στόχων της. Για να καταφέρει να επιτύχει το στόχο της όμως, χρειάζεται να εξαλείψει ή να μειώσει τα εμπόδια που βιώνει, εσωτερικά και εξωτερικά τα οποία την κρατούν καθηλωμένη και απογοητευμένη. Το πρώτο βήμα που χρειάζεται να κάνει είναι να ενεργοποιήσει και να αξιοποιήσει το υποστηρικτικό της δίκτυο. Με την βοήθεια του υποστηρικτικού της δικτύου (οικογένεια, καθηγητές, εκπαιδευτές) θα καταφέρει να μειώσει ή και να εξαλείψει τα εμπόδια που βιώνει και την κρατούν καθηλωμένη. Τα εμπόδια που αντιμετωπίζει εστιάζονται στο σπίτι, στο χρόνο της, στην κατάρτισή της και στα συναισθήματα απογοήτευσης, καθήλωσης και μπερδέματος που βιώνει και το κενό εσωτερικού ελέγχου της. Με τη βοήθεια της οικογένειάς της μπορεί να λύσει τα προβλήματα χώρου και απομόνωσης που έχει στο σπίτι της και δεν της επιτρέπουν να συγκεντρωθεί αρκετά και για αρκετό χρόνο στη μελέτη της. Με τη βοήθεια της οικογένειάς της και των εκπαιδευτών της στις εξωσχολικές της δραστηριότητες μπορεί να προγραμματίσει ένα καλύτερο και πιο βολικό πρόγραμμα ώστε να μην χρειαστεί να τις εγκαταλείψει αλλά να τις ελαφρώσει. Με την βοήθεια των καθηγητών της και της οικογένειάς της μπορεί να εντοπίσει τα κενά που της έχουν δημιουργηθεί στην σχολική της ύλη και να καταστρώσει ένα σχέδιο αναπλήρωσης.
62
Συνάντηση 6η: Βαθμός δέσμευσης
Μαθαίνω να πειραματίζομαι με νέες δραστηριότητες και αντιμετωπίζω με «ανοιχτό μυαλό» τη σχέση μου με τα επαγγέλματα Αξιοποίηση όλων των παραπάνω δεξιοτήτων Άσκηση σε δεξιότητες αυτοπαρουσίασης Ενίσχυση ποικίλων πλευρών του εαυτού μέσα από την αλληλεπίδραση με τους άλλους Σκοπός 62
63
Ξέρεις ποιος είμαι εγώ ;
Άσκηση Ξέρεις ποιος είμαι εγώ ; 63
64
Άσκηση: Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;
Οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες παρουσιάζουν υπό μορφή σκετς ή κόμικς πώς θα αναζητούσαν εργασία; πώς θα κατέληγαν σε μια συγκεκριμένη επιλογή ανάμεσα σε πολλές; πώς θα ενίσχυαν την αυτοπεποίθησή τους; πώς θα δεσμεύονταν σε αυτή την επιλογή; πώς θα παρουσίαζαν τον εαυτό τους σε περίπτωση που θα τους καλούσαν σε μια συνέντευξη για εύρεση εργασίας προκειμένου να κερδίσουν τις εντυπώσεις, ώστε να προσληφθούν;
65
Άσκηση: Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;
Σε κάθε ομάδα επιλέγεται: Ένα άτομο για να μπει στο ρόλο αυτού που αναζητά εργασία. Ένας υποψήφιος εργοδότης για το τελευταίο στάδιο της άσκησης. Οι υπόλοιποι λειτουργούν ως παρατηρητές που δίνουν ανατροφοδότηση σε κάθε στάδιο, ενώ παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του συγκεκριμένου ατόμου. Προσομοίωση επαγγελματικής συνέντευξης (mock interview). Εφαρμογή δεξιοτήτων επαγγελματικής προσαρμοστικότητας: σχεδιασμός, δεξιότητες λήψης απόφασης, ενίσχυση αυτοπεποίθησης Ακολουθεί συζήτηση.
66
Συνάντηση 7η: Κλείσιμο συναντήσεων
Να συζητηθεί η εμπειρία των μαθητών από το πρόγραμμα Να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του προγράμματος Σκοπός 66
67
Δραστηριότητες Τραγούδι για τις πέντε δεξιότητες επαγγελματικής προσαρμοστικότητας Μικρό σκετς με θέμα «Αντιμετωπίζουμε την αβεβαιότητα της σύγχρονης αγοράς εργασίας εφοδιασμένοι με τις ικανότητες της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας» Αφίσα με σλόγκαν την επαγγελματική προσαρμοστικότητα Αναζήτηση τίτλου για το πρόγραμμα.
68
Για την αξιολόγηση της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας χρησιμοποιείται η Κλίμακα Επαγγελματικής Προσαρμοστικότητας (CAAS. Savickas & Porfeli, 2012), η οποία αναπτύχθηκε σε 13 χώρες από τον ευρωπαϊκό και διεθνή χώρο και παρέχει αξιόλογα αποδεικτικά στοιχεία εγκυρότητας και κατάλληλης εννοιολογικής ισοτιμίας μεταξύ της κουλτούρας των χωρών αυτών. Η προσαρμογή της κλίμακας στην Ελλάδα επιβεβαίωσε τη δομή του μοντέλου των τεσσάρων διαστάσεων της επαγγελματικής προσαρμοστικότητας, ενώ η διερεύνηση των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών του ερωτηματολογίου, καθιστά σαφές ότι η κλίμακα Επαγγελματικής Προσαρμοστικότητας αποτελεί ένα έγκυρο και αξιόπιστο εργαλείο επαγγελματικής αξιολόγησης, ιδιαίτερα χρήσιμο για τους συμβούλους σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού (Sidiropoulou-Dimakakou, Mikedaki, Argyropoulou, & Kaliris, 2018).
69
Η Ginevra (2012) διαμόρφωσε ένα πρόγραμμα επαγγελματικής προσαρμοστικότητας που αποτελείται από επτά διδακτικές ενότητες, με στόχο να οδηγήσουν τους συμμετέχοντες σε μια σε βάθος μελέτη ενός συγκεκριμένου ζητήματος, το οποίο μπορεί να τους βοηθήσει να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες προκειμένου να λάβουν αποφάσεις με αποτελεσματικό τρόπο στις αντίξοες συνθήκες της σταδιοδρομίας τους. Στις διδακτικές ενότητες του προγράμματος περιλαμβάνονται: η Διορατικότητα, ευκαιρίες και σχέδια για το μέλλον, η Περιέργεια και επαγγελματική διερεύνηση, η Δημιουργικότητα, η Αισιοδοξία, οι Μεταβάσεις η Αίσθηση χρονικής προοπτικής, και οι Επαγγελματικοί στόχοι. Ο Koen και οι συνεργάτες του (2012) ανέπτυξαν ένα σύστημα εκπαίδευσης που αποσκοπούσε στην αύξηση της προσαρμοστικότητας της σταδιοδρομίας σε μια ομάδα αποφοίτων που είχε μόλις αποφοιτήσει από μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών. Οι ασκήσεις που προτείνονται για κάθε διάσταση της αρχικά, εστίασαν κυρίως στην περιέργεια για τη σταδιοδρομία για να κατανοήσουν οι συμμετέχοντες τις δικές τους αξίες, στη συνέχεια, δόθηκε η δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αναπτύξουν την αυτο-ιδέα τους μέσω της επιλογής εναλλακτικών δυνατοτήτων σταδιοδρομίας, ενώ οι συμμετέχοντες επεδίωξαν να εφαρμόσουν τις αυτο-ιδέες τους σε επαγγελματικούς ρόλους (έλεγχος του μέλλοντος). Η αυτοπεποίθηση ελέγχθηκε με όλα τα παραπάνω.
70
Σας ευχαριστώ πολύ 70
71
Δεν είναι ο πιο δυνατός που επιβιώνει, ούτε ο πιο έξυπνος.
Είναι αυτός που προσαρμόζεται καλύτερα στην αλλαγή. Δαρβίνος
72
The end
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.