Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Ευαγγελία Παρίση PhD Διοίκηση επιχειρήσεων
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ Τμήμα Ψηφιακών Μέσων & Επικοινωνίας Μάθημα: Επίλυση προβλημάτων και καινοτομία Ζ' Εξάμηνο Ευαγγελία Παρίση PhD Διοίκηση επιχειρήσεων
2
Ενότητα 1η Tα χαρακτηριστικά της επιχείρησης
H ελευθερία δράσης Η παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών για την αγορά Η περιουσιακή αυτοτέλεια Το κίνητρο του κέρδους Ο επιχειρηματικός κίνδυνος Ο ανταγωνισμός
3
Το περιβάλλον της επιχείρησης
Εσωτερικό περιβάλλον (φυσικοί, ανθρώπινοι, τεχνολογικοί, χρηματοδοτικοί πόροι) Εξωτερικό περιβάλλον (κοινωνικοί, πολιτικοί, οικονομικοί, τεχνολογικοί παράγοντες)
4
Η έννοια του προβλήματος στην επιχείρηση
Ο εντοπισμός του "προβλήματος" ή της "ευκαιρίας", όπως περιγράφονται, αποτελεί ουσιαστικά τη σύλληψη από το άτομο του ερεθίσματος που προέρχεται από το περιβάλλον, με στόχο τη λήψη μιας απόφασης και δράσης. Το στέλεχος διαπιστώνει την διαφορά μεταξύ της υπάρχουσας και μιας επιθυμητής κατάστασης, μεγέθους, αξίας κτλ., στην επιχείρηση. (Π.χ η διαπίστωση της διαφοράς μεταξύ του υπάρχοντος και του επιθυμητού ύψους πωλήσεων αποτελεί "πρόβλημα" ή "ευκαιρία" για απόφαση.)
5
Η Προσέγγιση Επίλυσης Προβλημάτων
Ελάχιστα επιχειρηματικά προβλήματα είναι απλά ή σαφή Τα περισσότερα επιχειρηματικά προβλήματα περιλαμβάνουν πολλούς σημαντικούς παράγοντες που κατατάσσονται σε τρεις κύριες κατηγορίες: Οργανισμός Τεχνολογία Άνθρωποι
6
Κατηγορίες Επιχειρησιακών Προβλημάτων
Τυπικά οργανωτικά προβλήματα Ξεπερασμένες επιχειρηματικές διεργασίες Μικροπολιτικές εσωτερικές συγκρούσεις Ταραγμένο εσωτερικό περιβάλλον και αλλαγές στην επιχείρηση Πολυπλοκότητα έργου Ανεπαρκείς πόροι
7
Κατηγορίες Επιχειρησιακών Προβλημάτων
Τυπικά τεχνολογικά προβλήματα Ανεπαρκής ή παρωχημένος εξοπλισμός Παρωχημένο λογισμικό Ανεπαρκής τηλεπικοινωνιακή δυναμικότητα Ασυμβατότητα παλαιών συστημάτων με νέα τεχνολογία Γρήγορη τεχνολογική αλλαγή
8
Κατηγορίες Επιχειρησιακών Προβλημάτων
Τυπικά προβλήματα ανθρώπων Έλλειψη εκπαίδευσης του προσωπικού Νομική και ρυθμιστική συμμόρφωση Περιβάλλον εργασίας, εργονομία Κακή ή αναποφάσιστη διοίκηση Προβλήματα στήριξης και συμμετοχής εργαζομένων
9
Η επίλυση επιχειρηματικών προβλημάτων σαν μια διαδικασία τεσσάρων βημάτων
10
Δημιουργική επίλυση προβλημάτων
Αναγνώριση Ύπαρξης Προβλήματος: Συμφωνία ότι υπάρχει πρόβλημα Διατύπωση Προβλήματος: Ορισμός του προβλήματος και των αιτιών του Εύρεση Λύσης: Υπάρχουν συχνά πολλές πιθανές λύσεις! Εξέταση όσο το δυνατόν περισσότερων λύσεων με σκοπό την κατανόηση του πλήρους φάσματος των λύσεων. Εξέταση των παραγόντων: Κόστος, εφαρμοσιμότητα με δεδομένους πόρους και δεξιότητες και χρονική διάρκεια υλοποίησης της λύσης Εφαρμογή Λύσης: Δημιουργία ή αγορά λύσης Δοκιμή λύσης Εκπαίδευση προσωπικού Διαχείριση της αλλαγής Μέτρηση αποτελεσμάτων Ανατροφοδότηση Αξιολόγηση της λύσης
11
Δημιουργική επίλυση προβλημάτων
Επίλυση προβλημάτων: Μια συνεχής διεργασία, όχι ένα γεγονός!
12
Ο Ρόλος της Κριτικής Σκέψης στην Επίλυση Προβλημάτων
Χωρίς κριτική σκέψη είναι εύκολο να καταλήξετε σε συμπεράσματα, να κρίνετε εσφαλμένα ένα πρόβλημα και να σπαταλήσετε πόρους! Κριτική σκέψη: Παρατεταμένη αναστολή απόφασης έχοντας κατά νου πολλαπλές θεωρήσεις και εναλλακτικές λύσεις
13
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος Ο Γραμμικός Προγραμματισμός (ΓΠ) αποτελεί ίσως τη δημοφιλέστερη μέθοδο στον χώρο της Επιχειρησιακής Έρευνας (Kantorovich,1960). Ο ΓΠ επιλύει προβλήματα κατανομής πόρων με βέλτιστο τρόπο. Συνήθως, το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους ή η ελαχιστοποίηση του κόστους. Προβλήματα απόφασης αυτής της μορφής είναι, για παράδειγμα: η κατανομή εργατικού δυναμικού, τεχνολογικού εξοπλισμού και πρώτων υλών σε διάφορες παραγωγικές διαδικασίες η κατανομή κεφαλαίου σε διάφορα επενδυτικά προγράμματα η ανάθεση σε περιορισμένο προσωπικό διαφόρων υπηρεσιών η κατανομή καλλιεργήσιμης γης σε διάφορες αγροτικές δραστηριότητες
14
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος Η Ανάλυση What-If εξετάζει τι θα συμβεί εάν μεταβληθούν κάποια ή κάποιες από τις μεταβλητές απόφασης, τις μη ελεγχόμενες μεταβλητές ή τις παραμέτρους ενός προβλήματος. Χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο, τα στελέχη πειραματίζονται, μεταβάλλοντας κάποιες τιμές και ελέγχοντας τις επιπτώσεις που έχουν οι μεταβολές αυτές στη λύση του προβλήματος. Με τον τρόπο αυτό, μελετούν διαφορετικά σενάρια, διαφορετικές εναλλακτικές αποφάσεις και διαφορετικές συνθήκες του εξωτερικού περιβάλλοντος. Παράδειγμα αναλύσεων What-If: Κατά πόσο θα αυξηθεί το μερίδιο της αγοράς που κατέχει η επιχείρηση, εάν το ποσό που διατίθεται για διαφήμιση μεταβληθεί κατά ορισμένα ποσοστά;
15
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος Η Ανάλυση Αναζήτησης Στόχου είναι μια προς-τα-πίσω διαδικασία, όπου καθορίζονται οι τιμές των μεταβλητών αποτελεσμάτων και υπολογίζονται οι τιμές των μεταβλητών εισόδου. Παραδείγματα αναλύσεων Αναζήτησης Στόχου: Πόσο πρέπει να γίνει το επιτόκιο ή ο χρόνος αποπληρωμής ενός δανείου, ώστε η μηνιαία δόση να γίνει 2000 ευρώ; Πόσο πρέπει να αυξηθεί το ποσό που διατίθεται για διαφήμιση, ώστε το μερίδιο της αγοράς που κατέχει η επιχείρηση να αυξηθεί κατά 3%;
16
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος Η Προσομοίωση είναι μια περιγραφική μέθοδος. Τα στελέχη των επιχειρήσεων τροφοδοτούν το μοντέλο με δεδομένα εισόδου και παρατηρούν τα αποτελέσματα στην έξοδο του συστήματος. Με τον τρόπο αυτό διεξάγουν διαδοχικές αναλύσεις What–If και μελετούν τη συμπεριφορά του συστήματος.
17
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος
Μέθοδοι λήψης αποφάσεων στην επίλυση προβλήματος Η Μέθοδος των Δελφών: Ορίζονται κάποιοι ειδικοί οι οποίοι είναι αρμόδιοι να κάνουν προβλέψεις Δεν υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ τους Καθένας λαμβάνει πληροφορίες από το εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης Έπειτα από κατάλληλη επεξεργασία καταλήγει σε ένα πόρισμα για την λύση του προβλήματος της επιχείρησης Μαζεύονται όλα τα συμπεράσματα από μια ομάδα της επιχείρησης Τελικά διαμορφώνεται ένα τελικό κείμενο που περιέχει όλα τα πορίσματα, τα οποία αξιολογούνται από την διοίκηση, ώστε να δοθεί η πιο ικανοποιητική λύση.
18
Ενότητα 2η Η έννοια της Καινοτομίας
Καινοτομία είναι η διαδικασία μέσω της οποίας διαχειρίζονται οι υφιστάμενες ικανότητες και γνώσεις με δημιουργικό τρόπο, ώστε να επιτευχθεί ένα ουσιαστικό και χειροπιαστό αποτέλεσμα, που θα έχει αξία για την επιχείρηση. Η επιχειρηματική καινοτομία περιλαμβάνει συγκλίνουσα και αποκλίνουσα σκέψη, καθώς και την αμφισβήτηση καθιερωμένων τρόπων εργασίας και σκέψης. Είναι μια συνεχής διαδικασία στην οποία μετατρέπεται μια ιδέα ή μια πρακτική σε ένα εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία ή μέθοδο παραγωγής.
19
Η έννοια της Καινοτομίας
Η έννοια της Καινοτομίας Καινοτομία: Επιλύει Εμπορικό Πρόβλημα = Θεωρητική Σύλληψη: Ιδέα για Κάλυψη Ανάγκης ή Επιθυμίας Πελάτη + Τεχνική Εφεύρεση: Επιλύει Επιστημονικό Πρόβλημα + Εμπορική Εκμετάλλευση: Οδηγεί σε Βελτίωση Επιχειρησιακής Απόδοσης
20
Tα αξιώματα της Καινοτομίας
Η καινοτομία είναι πολύπλοκη επιχειρησιακή διαδικασία και δεν είναι ένα απλό και τυχαίο γεγονός Η καινοτομική διαδικασία μπορεί να οργανωθεί, να διοικηθεί, να ελεγχθεί και να κατευθυνθεί προς την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συνόλου ρουτινών είναι άμεσα συνδεδεμένη με ένα επιτυχημένο μάνατζμεντ της καινοτομίας Η καινοτομία απαιτεί μάνατζμεντ που αφορά όλες τις λειτουργίες της επιχείρησης Βασικός συντελεστής της καινοτομίας είναι η ανάπτυξη συνεργασιών
21
Η Καινοτομία δεν είναι Εφεύρεση, αλλά συνέχειά της!
Εάν κάποιος εφευρέτης συλλάβει την ιδέα για το επόμενο προϊόν που "θα κάνει πάταγο", αλλά αδυνατεί να βρει κάποιον που θα το παράγει, τότε ο κόσμος θα συνεχίσει να αγνοεί την ύπαρξη αυτού του προϊόντος. Εφεύρεση: η δημιουργική διαδικασία ή η εξέλιξη Καινοτομία: η πραγμάτωση και επιρροή αυτών των διαδικασιών στις κοινωνίες και τις αγορές Η Εφεύρεση είναι μια Ανακάλυψη και η Καινοτομία μια πραγμάτωση!
22
Καινοτομία & Επιχειρηματικότητα
Καινοτομία & Επιχειρηματικότητα Επιχειρηματικότητα: η αναγνώριση και υλοποίηση των ευκαιριών Καινοτομία: η εκτεταμένη διαδικασία πρόσληψης ιδεών που μπορεί να επιφέρει αλλαγές και μετατροπές των ιδεών σε πραγματικότητα Η καινοτομία αποτελεί κομμάτι της επιχειρηματικότητας και συνδέεται με την παραγωγικότητα και την ανάπτυξη.
23
Γιατί είναι σημαντική η Καινοτομία;
24
H καινοτομία δεν είναι εύκολη υπόθεση!
Οι ιδιαίτερα μεγάλες επιχειρήσεις, λόγω της επιτυχίας που έχουν, δεν αντιλαμβάνονται πάντα την ανάγκη για αλλαγή. Η περίπτωση της IBM το 1990 Η περίπτωση της Σουηδικής επιχείρησης Stora Η Επιχειρηματικότητα απαιτείται σε όλα τα στάδια της ζωής της επιχείρησης, προκειμένου να αναγνωριστούν οι ευκαιρίες, να χρησιμοποιηθούν οι διαθέσιμοι πόροι, να βρεθούν νέες ιδέες. Παραδείγματα: Siemens Philips Rolls Royce
25
Ενότητα 3η Διακρίσεις της Καινοτομίας
Ενότητα 3η Διακρίσεις της Καινοτομίας Ανάλογα με το αποτέλεσμα: Καινοτομία προϊόντος ή υπηρεσίας: εισαγωγή ενός νέου είδους. Π.χ. νέο σχέδιο αυτοκινήτου, βελτιωμένος επεξεργαστής κειμένου Καινοτομία στην διαδικασία παραγωγής: Π.χ. εξοπλισμός που χρησιμοποιείται για την κατασκευή αυτοκινήτου, πληροφοριακά συστήματα Οργανωτική Καινοτομία: νέος τύπος οργάνωσης στην επιχείρηση Π.χ. δημιουργία μονοπωλίου ή στο πλαίσιο που εισάγονται στην αγορά τα προϊόντα ή υπηρεσίες (βλ παράδειγμα Lucozade) Καινοτομία στο άνοιγμα μιας νέας αγοράς: Παράδειγμα Haagen Daz, Ford, Προσωπικοί υπολογιστές - Συσκευές video Καινοτομία στην κατάκτηση μιας νέας πηγής πρώτων υλών-καινοτομία υποδείγματος: Π.χ. τεχνολογίες διαδικτύου, στροφή σε αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, το εκ νέου λανσάρισμα ποτών (Shumpeter 1934)
26
Διακρίσεις της Καινοτομίας
Ανάλογα με τις αλλαγές: H Ριζική Καινοτομία Η Σωρευτική ή βελτιωτική Καινοτομία
27
H Ριζική Καινοτομία Νέα Τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά
Πολύ διαφορετική η γνώση που απαιτείται για την επίτευξή της από αυτήν των υπαρχόντων προϊόντων Συνήθως επιδιώκεται από νέες επιχειρήσεις Το προϊόν που καθιστά άλλα υπάρχοντα μη ανταγωνιστικά (π.χ. CDs εν. Δίσκων βινυλίου, EPOS εν. Απλών ταμειακών Καταλύει τις συνθήκες του υπάρχοντος ανταγωνισμού Οδηγεί σε ανακατανομή της σχετικής αγοράς αλλά και σε γενικότερες αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία
28
Παραδείγματα Ριζικής Καινοτομίας
Η ψηφιακή κάμερα σε σχέση με τη συμβατική φωτογραφική μηχανή Οι μικροεπεξεργαστές που ανέπτυξε η IBM στα τέλη της δεκαετίας του 1990 με Πυρίτιο-Γερμάνιο που άνοιξαν το δρόμο σε κινητά, φορητούς Η/Υ κ.λπ. Η τεχνολογία των τρανζίστορς που ανέπτυξε η Bell σε σχέση με τον τότε κυρίαρχο σωλήνα κενού, κ.ά.
29
Βελτιωτική Καινοτομίας
Βελτιωμένα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά Η επίτευξή της βασίζεται σε υπάρχουσα γνώση Επιδιώκεται από καθιερωμένες στην αγορά επιχειρήσεις Επιτρέπει την επιβίωση υπαρχόντων ανταγωνιστικών προϊόντων, π.χ. νέα μοντέλα αυτοκινήτων, βελτιωμένα φαρμακευτικά σκευάσματα, νέοι επεξεργαστές PCs κ.λπ. Δεν μεταβάλλονται καταλυτικά οι συνθήκες ανταγωνισμού Μερική ανακατανομή της σχετικής αγοράς Παράδειγμα: Pentium III – Pentium IV
30
Βελτιωτική Έναντι Ριζικής Καινοτομίας
Βελτιωτική Έναντι Ριζικής Καινοτομίας Στην οργανωτική θεώρηση της καινοτομίας: οι καθιερωμένες επιχειρήσεις αποφεύγουν τη ριζική καινοτομία που οδηγεί σε καταστροφή της υπάρχουσας γνώσης, ενώ επιδιώκουν τη βελτιωτική καινοτομία που βελτιώνει την υπάρχουσα γνώση και εμπειρία τους Στην οικονομική θεώρηση της καινοτομίας: οι καθιερωμένες επιχειρήσεις αποφεύγουν τη ριζική καινοτομία που καθιστά μη ανταγωνιστικά τα υπάρχοντα προϊόντα τους, ενώ επιδιώκουν τη βελτιωτική καινοτομία Οι νέες επιχειρήσεις επιδιώκουν τη ριζική καινοτομία
31
Τα 4 βασικά βήματα της καινοτομίας
Αναγνώριση ευκαιριών: Αν θέλουμε να λαμβάνουμε τα σήματα έναυσης για καινοτομία που υπάρχουν γύρω μας, τότε χρειάζεται να αναπτύξουμε μια εκτενή και ευαίσθητη κεραία συλλογής ερεθισμάτων, προκειμένου να ερευνούμε τον χώρο Εύρεση πόρων: Πώς θα μπορέσουμε να βρούμε τους πόρους και να τους χρησιμοποιήσουμε Ανάπτυξη του εγχειρήματος: Επένδυση χρόνου, χρήματος, αντιμετώπιση αβεβαιότητας, έρευνα αγοράς, ανάλυση ανταγωνισμού, κατασκευή πρωτοτύπου, συγκέντρωση γνώσεων, πρόβλεψη των πιθανών αντιδράσεων των χρηστών πριν το τελικό λανσάρισμα Δέσμευση της αξίας: Προστασία πνευματικής ιδιοκτησίας, και των οικονομικών αποδόσεων Αναστοχασμός ……………..Πώς μπορούμε να πάμε καλύτερα;
32
Μοντέλα Καινοτομίας Κλειστό μοντέλο καινοτομίας: οι νέες ιδέες δημιουργούνται μέσα στην επιχείρηση, οι επικρατέστερες φτάνουν στο στάδιο της ανάπτυξης και μόνο ένα ποσοστό στην αγορά Ανοικτό μοντέλο καινοτομίας: οι νέες ιδέες δημιουργούνται από το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης
33
Ανοικτό Μοντέλο Καινοτομίας - Βασικές Διαδικασίες
Ανοικτό Μοντέλο Καινοτομίας - Βασικές Διαδικασίες Από έξω προς τα μέσα: Η ενδυνάμωση των γνώσεων της επιχείρησης γίνεται μέσα από την ενσωμάτωση γνώσεων από το εξωτερικό περιβάλλον, π.χ. προμηθευτές προκειμένου να αυξηθεί η καινοτομία της επιχείρησης Από μέσα προς τα έξω: Γίνεται προσπάθεια για αποκομιδή κερδών από την μεταφορά γνώσης προς το εξωτερικό περιβάλλον, π.χ. πώληση δικαιωμάτων πατέντας (γίνεται εμπορευματοποίηση του εσωτερικού τους επιτεύγματος) Συνδυαστική διαδικασία: Αφορά την συνδημιουργία προϊόντων μέσω στρατηγικών συμμαχιών, κοiνοπραξιών και άλλων συνεργατικών μεθόδων (Creta farms)
34
Ενότητα 4 Προβληματισμοί για τη καινοτομία Πόσες επιχειρήσεις καινοτομούν?
Πλεονεκτήματα των μεγάλων επιχειρήσεων: Διαθέτουν τους απαραίτητους πόρους για εκμετάλλευση των παραγομένων καινοτομιών Χαρακτηρίζονται από οικονομίες κλίμακας και μπορούν να επενδύουν σε Ε&Α Διαθέτουν ευκολότερη πρόσβαση σε κεφάλαια Έχουν περιορισμένο αριθμό ανταγωνιστών άρα και μικρότερες πιθανότητες να αντιγραφεί η καινοτομία τους Χειρίζονται την καινοτομία ως διαδικασία Δημιουργούν συνθήκες που τους διευκολύνουν να αναλάβουν την επίτευξη της καινοτομίας (ανάπτυξη της καινοτομίας)
35
Γιατί οι επιχειρήσεις αποτυγχάνουν?
Συχνά έχουν μη ρεαλιστικές προσδοκίες Έλλειψη ενόρασης σε απροσδόκητες επιδράσεις Αντιμετωπίζουν προβλήματα οργανωτικά, διοικητικά, θεσμικά Σε μικρότερο βαθμό προβλήματα τεχνολογικά ή επιστημονικά
36
Παραδείγματα Καινοτόμες Εταιρείες που επέδειξαν ιδιαίτερη ικανότητα στην προώθηση νέων προιόντων: Αεροναυτική Boeing - Επιβατικό αεροπλάνο Φαρμακοβιομηχανία Glaxo-Wellcome - Φάρμακο για το έλκος Αυτοκινητοβιομηχανία Mercedes, Ford - Σχεδιασμός αυτοκ/του Υπολογιστές Intel, IBM, Microsoft - Τεχνολογία τσιπ, h/w, s/w
37
Η διαχείριση της αβεβαιότητας και του ρίσκου!
Πως μπορούμε να οργανώσουμε και να διαχειριστούμε το εγχείρημα της καινοτομίας; Η διαχείριση της αβεβαιότητας και του ρίσκου!
38
Μορφές κινδύνου (ρίσκου)
Με την εκτίμηση της ζήτησης (demand risk) Επιχειρηματικός κίνδυνος(business risk) - χρηματοδότηση Τεχνολογικός κίνδυνος (technology risk) Οργανωτικός κίνδυνος (organization risk) - δεξιότητες, δομές οργάνωσης Με την δικτύωση (network risk) Κίνδυνος από το ευρύτερο περιβάλλον της επιχείρησης (contextual risk).
39
Μορφές αβεβαιότητας Ως προς την αγορά Επιχειρηματική αβεβαιότητα Ως προς την εξέλιξη της συγκεκριμένης τεχνολογίας Ως προς την δημόσια πολιτική
40
Το Φάσμα της αλλαγής για Καινοτομία
Είναι εμφανές πως το ρίσκο - αβεβαιότητα στη διαδικασία καινοτομίας είναι πολύ μεγάλο Γενικά, οι καινοτομίες προϊόντος περικλείουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, επειδή συνεπάγονται ανταπόκριση τόσο της αγοράς όσο και τεχνική απόδοση. Οι καινοτομίες στις μεθόδους παραγωγής συχνά είναι αφανείς για τους πελάτες
41
Ενότητα 5η Η θέση της επιχείρησης στο περιβάλλον
Οι καινοτόμες επιχειρήσεις δεν λειτουργούν ανεξάρτητα από το περιβάλλον. Υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ των επιχειρήσεων και των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, της ερευνητικής και ακαδημαϊκής κοινότητας. Η σχέση επιχείρησης και περιβάλλοντος θεωρείται αμφίδρομη.
42
H σημασία της ανάπτυξης δικτύων της επιχείρησης
Αυξημένα επίπεδα εξειδίκευσης Προώθηση νέων προϊόντων Δυνατότητα για οικονομίες κλίμακας - εκπτώσεις, χαμηλό κόστος παραγωγής Ενδυνάμωση κοινωνικών και άλλων θεσμών Βελτιωμένη ροή πληροφοριών Δυνατότητα για την δημιουργία υποδομών
43
Μηχανισμοί υποστήριξης της καινοτομίας
Συνεργατικοί χώροι εργασίας (co-working spaces) Θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων (Business incubators) Επιχειρηματικά κέντρα - Τεχνολογικά Πάρκα ΚΕΤΑ Μονάδες καινοτομίας Συντονιστές συνεργατικών σχηματισμών Γραφείο μεταφοράς τεχνολογίας Τεχνολογική πρόβλεψη
44
Συνεργατικοί χώροι εργασίας (co-working spaces)
Οι συνεργατικοί χώροι εργασίας χρησιμοποιούνται ως εργαλείο συγκέντρωσης, ανταλλαγής και διάχυσης γνώσης και πληροφοριών για επιχειρηματικές ομάδες ή/και ανεξάρτητους επαγγελματίες. Λειτουργούν σαν προ-θερμοκοιτίδες με αποτέλεσμα να προσελκύουν επενδυτές.
45
Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων
Η θερμοκοιτίδα είναι χώρος αρχικής εγκατάστασης, υποδοχής και λειτουργίας για τις νέες ή υπάρχουσες επιχειρήσεις. Σκοπός της: η στήριξη της εγκατεστημένης επιχείρησης σ' όλα τα επίπεδα ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να μπορέσει να επιτύχει το αρχικό επιχειρηματικό της πλάνο και να προσδιορίσει τους νέους επιχειρηματικούς της στόχους. Πρόσφατα, με συγχρηματοδότηση του Προγράμματος «ΕΛΕΥΘΩ» (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας) δημιουργήθηκαν ιδιωτικές Θερμοκοιτίδες Επιχειρήσεων.
46
Επιστημονικό Τεχνολογικό Πάρκο
Το Επιστημονικό Τεχνολογικό Πάρκο είναι μια πρωτοβουλία που: Έχει ισχυρούς δεσμούς με Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Ιδρύματα Έχει σχεδιαστεί με σκοπό να ενθαρρύνει τη δημιουργία και ανάπτυξη επιχειρήσεων έντασης γνώσης που στεγάζονται στις εγκαταστάσεις του Υποστηρίζει τη μεταφορά τεχνολογίας, την επιχειρηματικότητα και την τοπική ανάπτυξη Διοικείται από μια μικρή ομάδα ειδικών
47
Τεχνολογικά Πάρκα στην Ευρώπη
Το Επιστημονικό Πάρκο του Cambridge ( Η πόλη Linkoping της Σουηδίας, όπου το Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές, έχουν δημιουργήσει 2 Τεχνολογικά Πάρκα (Mjardevi & Berzelius)
48
Τεχνολογικά Πάρκα στην Ελλάδα
Επιστημονικό Πάρκο Πατρών Α.Ε. (ΕΠΠ) Το Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης Το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Ηπείρου Τεχνολογικό Πάρκο Αττικής (ΤΠΑ) «Λεύκιππος» Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλίας
49
Επιχειρηματικά Κέντρα Καινοτομίας
Το πρώτο ιδρύθηκε στο Βέλγιο το 1983, ενώ σήμερα ο συνολικός αριθμός των ιδρυθέντων κέντρων προσεγγίζει το 150. Στην Ελλάδα σήμερα δραστηριοποιούνται τρία: Αττικής Ηπείρου Πατρών
50
ΚΕΤΑ Το Κέντρο Επιχειρηματικής και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (KETA) είναι ένας φορέας παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών πληροφόρησης, στήριξης και συμβουλευτικού προσανατολισμού Παρέχει υπηρεσίες προς τις πολύ μικρές, μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και προς φυσικά ή νομικά πρόσωπα της Περιφέρειας, που επιθυμούν να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα, αξιοποιώντας: τις ευκαιρίες και τα χρηματοοικονομικά κίνητρα ανάπτυξης που προσφέρει το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» καθώς και τα άλλα Επιχειρησιακά Προγράμματα τις υφιστάμενες περιφερειακές, νομαρχιακές και τοπικές δομές και μηχανισμούς στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
51
Ποια είναι η κατάλληλη μορφή δικτύωσης (μηχανισμού) για το δίκτυο καινοτομίας ανοικτού τύπου;
Η επιλογή εξαρτάται από την θέση που βρίσκεται ένας Οργανισμός, όσον αφορά το μέγεθός του, τον τομέα και το στάδιο του κύκλου ζωής του. Σημαντικό δεν είναι μόνο η καινοτομία και η συμμετοχή της επιχείρησης σε μια ευρεία κλίμακα εξωτερικών συνεργατών, αλλά και η ανάπτυξη της ισορροπίας μεταξύ των νέων και μακροπρόθεσμων σχέσεων με αυτούς
52
Ενότητα 6η Χρηματοδότηση της Καινοτομίας
Κλασικά εργαλεία χρηματοδότησης: Ιδία Κεφάλαια Οικογένεια και φίλοι Δάνεια Επιδοτήσεις Ερευνητικά προγράμματα
53
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές)
Επιχειρηματικοί Άγγελοι (business angels) Παράδειγμα: Sophia Antipolis Business Angels network στη Γαλλία: Η μεγαλύτερη Τεχνόπολη της Ευρώπης, φιλοξενεί περισσότερες από 1300 επιχειρήσεις, 4 πανεπιστήμια και πάνω από εργαζόμενους.
54
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές)
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές) Κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών υψηλού κινδύνου (Venture Capitals) Παραδείγματα: Apple, Microsoft, Google, Sun, Cisco Systems, Intel, Digital Equipment Corporation, E-bay,Netscape, κλπ. Στην Ελλάδα κάποιες από τις πιο γνωστές είναι τα Goody’s και ο Γερμανός.
55
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές)
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές) Εταιρικοί επενδυτές (Corporate investors)
56
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές)
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές) Χρηματοδότηση από το πλήθος (Crowdfunding)
57
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές)
Χρηματοδότηση της Καινοτομίας (Νέες μορφές) Χρηματοδοτική μίσθωση (Financial Leasing): σύγχρονη μορφή μεσοπρόθεσμης χρηματοδότησης κατάλληλη για επιχειρηματίες που επιδιώκουν τον εκσυγχρονισμό ή την επέκταση των παραγωγικών εγκαταστάσεών τους, χωρίς να απαιτείται η διάθεση ιδίων κεφαλαίων ή η προσφυγή σε δανεισμό.
58
Η έννοια της «κοιλάδας του θανάτου»
Αδυναμία ανεύρεσης πηγών χρηματοδότησης χρηματοδοτικό κενό: τα Venture capitals αποστρέφονται την ανάληψη κινδύνου στο αβέβαιο στάδιο και δεν χρηματοδοτούν πρώιμα εγχειρήματα.
59
Η «Κοιλάδα του Θανάτου»
60
Ενότητα 7η Η καινοτομία στην Ε.Ε
Το 2014 συνολικά 15 κράτη-μέλη της ΕΕ βελτίωσαν τις επιδόσεις τους σε θέματα καινοτομίας, ενώ 13 χώρες επιβράδυναν τους ρυθμούς τους. Στην κατηγορία των «μέτρια καινοτόμων» χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατατάσσεται η Ελλάδα, η οποία και το 2014 βρέθηκε κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Σύμφωνα με την αξιολόγηση του Innovation Union Scoreboard 2015 που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εθνικές επιδόσεις σε θέματα καινοτομίας κατατάσσουν τη χώρα μας στην 21η θέση μεταξύ των 28 κρατών της ΕΕ.
61
Η "Ένωση της Καινοτομίας" της Ε.Ε.
Η "Ένωση της Καινοτομίας" της Ε.Ε. Με την πρωτοβουλία "Ένωση της Καινοτομίας" η Ε.Ε. εστιάζει τις προσπάθειες – και τη συνεργασία της με τρίτες χώρες – στην επιτυχή αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής μας: Ενέργεια Επισιτιστική Ασφάλεια Κλιματική Αλλαγή Γήρανση του πληθυσμού Η Ε.Ε. επιδιώκει επίσης να δημιουργήσει έναν ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Έρευνας, εντός του οποίου οι ερευνητές θα μπορούν να εργάζονται οπουδήποτε στην ΕΕ, ενώ θα παρέχεται στήριξη στη διασυνοριακή συνεργασία.
62
Καινοτομία στην Ελλάδα
Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας έχει κυρίως βασιστεί στη μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας από το εξωτερικό Η εγχώρια Έρευνα και Ανάπτυξη (Ε&Α) είναι εξαιρετικά περιορισμένη Η ελληνική οικονομία κυριαρχείται από μικρού και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις. Μ’ αυτόν το τρόπο η πλειοψηφία των καινοτομικών δραστηριοτήτων αποτελεί απόρροια πρωτοβουλιών του ίδιου του ιδιοκτήτη ή μιας μικρής διοικητικής ομάδας, και όχι στρατηγικές επιλογές οργανωμένων τμημάτων Ε&Α και μάρκετινγκ. Η Ελλάδα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υποδομής σε θέματα νομοθεσίας, δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, επάρκειας επιστημονικού προσωπικού, καθώς και ξεπερασμένων συστημάτων εκπαίδευσης που δε συνδέονται με τις ανάγκες της αγοράς.
63
Οι σημαντικότεροι ανασταλτικοί παράγοντες στην ανάπτυξη καινοτομιών στην Ελλάδα
Το υψηλό κόστος της καινοτομίας: Η ελληνική οικονομία βασίζεται σημαντικά στη μεταφορά τεχνογνωσίας και καινοτομιών από το εξωτερικό Η έλλειψη κατάλληλων πηγών χρηματοδότησης Η ανάληψη υπερβολικών οικονομικών κινδύνων Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού Η έλλειψη ανταπόκρισης των πελατών σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες
64
Επισημάνσεις για την καινοτομία ελληνικών επιχειρήσεων
Ανάγκη καλλιέργειας και αξιοποίησης των δικτυώσεων ανάμεσα στις επιχειρήσεις. Οι ελληνικές επιχειρήσεις υστερούν σημαντικά έναντι αυτών από τις υπόλοιπες χώρες-μέλη της ΕΕ. Προτείνονται δράσεις όπως ενέργειες ευαισθητοποίησης για τα οφέλη των δικτύων, υποστήριξη start-ups σε συγκεκριμένα δίκτυα, δημιουργία κέντρων πληροφόρησης και τεχνολογικών κέντρων. Αύξηση της χρηματοδότησης μέσω επενδυτικών κεφαλαίων σε μικρές επιχειρήσεις υλοποίησης καινοτόμων ιδεών Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στα πανεπιστήμια Μείωση της γραφειοκρατίας και δημιουργία κινήτρων από την πολιτεία για ανάπτυξη καινοτομίας σε όλες τις επιχειρήσεις αδιακρίτως
65
Χρηματοδότηση από την Ε.Ε.
Τον Ιανουάριο του 2014, η Ε.Ε. εγκαινίασε το νέο 7ετές ερευνητικό πρόγραμμα "Ορίζοντας 2020". Σχεδόν 80 δισ. ευρώ προερχόμενα από πόρους της Ε.Ε. θα διατίθενται μέχρι το 2020 – πέρα από τις ιδιωτικές και εθνικές δημόσιες επενδύσεις που θα προσελκύσουν τα χρήματα αυτά. Το πρόγραμμα συνδυάζει όλα τα είδη των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων υπέρ της έρευνας και της καινοτομίας.
66
Στόχοι του «Ορίζοντας 2020»
Nα ενισχυθεί η θέση της ΕΕ στον τομέα της επιστημονικής έρευνας (πόροι ύψους 24,4 δισ. ευρώ – εκ των οποίων 13 δισ. ευρώ για το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας ) Να ενισχυθεί η βιομηχανική καινοτομία (17 δισ. ευρώ) - το ποσό αυτό περιλαμβάνει επενδύσεις σε βασικές τεχνολογίες, μεγαλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια και στήριξη των μικρών επιχειρήσεων Να αντιμετωπιστούν σημαντικά κοινωνικά ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, οι βιώσιμες μεταφορές, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η ασφάλεια των τροφίμων και η επισιτιστική ασφάλεια, η γήρανση του πληθυσμού (24,4 δισ. ευρώ).
67
Ενότητα 8η Μορφές καινοτομίας - Η λιτή καινοτομία
Ενότητα 8η Μορφές καινοτομίας - Η λιτή καινοτομία "Λιτή καινοτομία» (frugal innovation): η ικανότητα «να κάνεις περισσότερα με λιγότερα μέσα». Προέκυψε από την ανάγκη των επιχειρηματιών στις αναπτυσσόμενες χώρες να ακολουθήσουν στρατηγικές χαμηλού κόστους για να μπορέσουν να αναπτύξουν με περιορισμένους πόρους προϊόντα και υπηρεσίες σε χρήστες με χαμηλό εισόδημα και περιορισμένη αγοραστική δύναμη. Για τον σκοπό αυτό αφαιρούν μη ουσιώδη τεχνικά χαρακτηριστικά του διαρκούς καταναλωτικού αγαθού που παράγουν όπως για παράδειγμα του αυτοκινήτου, του υπολογιστή ή του τηλεφώνου. Παραδείγματα: η κατασκευή του φθηνότερου αυτοκίνητου του κόσμου στην Ινδία από την Tata Motors Ltd το εγχείρημα του σχεδιασμού και της κατασκευής του υπολογιστή των 100 δολαρίων που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Ελληνοαμερικανού καθηγητή του MIT και ιδρυτή του Media Lab Nicholas Negroponte και του Έλληνα συνεργάτη του Μιχάλη Μπλέτσα- για να καλύψει τις ανάγκες των μαθητών σε πολύ φτωχές περιοχές του κόσμου στην Αφρική και αλλού.
68
Η κοινωνική καινοτομία
Η κοινωνική καινοτομία μπορεί να θεωρηθεί ως μια ξεχωριστή κατηγορία καινοτομίας, διακριτή από τα άλλα είδη καινοτομίας και ενδεχομένως, σε ορισμένες περιπτώσεις, ως μια αντίδραση σε τεχνικές προσεγγίσεις και σε προσεγγίσεις που βασίζονται και έχουν ως προσανατολισμό την αγορά. Μπορεί, ακόμη, να αντιμετωπισθεί και ως υποκίνηση για να καταπιαστεί π.χ. ένας οργανισμός με παγκόσμια κοινωνικά προβλήματα (π.χ. ο ετήσιος ευρωπαϊκός διαγωνισμός για την κοινωνική καινοτομία που για το 2016 θα επικεντρωθεί στην κοινωνική καινοτομία για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες) ή μια επιχείρηση με θέματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
69
Η Πράσινη Καινοτομία Η πράσινη καινοτομία είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια σειρά από ιδέες και τεχνολογικές εξελίξεις φιλικές προς το περιβάλλον, με κατεύθυνση την ανάπτυξη και την βιωσιμότητα της επιχείρησης. Μελέτη περίπτωσης η μονάδα επεξεργασίας ελαιόλαδου «Οι πράσινες στέγες»: η ιδέα φύτευσης των ταρατσών ώστε να λειτουργούν ως φυσικά φίλτρα
70
Ενότητα 9η Τα υποδείγματα της καινοτομίας - Το υπόδειγμα της «τεχνολογικής ώθησης»
Το υπόδειγμα "τεχνολογικής ώθησης" αναγνωρίζει την εμφάνιση της τεχνολογικής αλλαγής και της καινοτομίας ως αποτέλεσμα ενεργειών από την πλευρά της προσφοράς. Σύμφωνα με τη θεώρηση αυτή, η χρηματοδότηση της βασικής έρευνας αυτόματα θα οδηγήσει στην ανάπτυξη της εφαρμοσμένης έρευνας, η οποία, με τη σειρά της, οδηγεί σε καινοτομία.
71
Το υπόδειγμα της «ώθησης από την αγορά»
Σύμφωνα με το υπόδειγμα αυτό, η ζήτηση ενεργοποιεί τις δραστηριότητες καινοτομίας. Υπό αυτό το πρίσμα, ιδιαίτερα αποδοτικές λύσεις σε συγκεκριμένα προβλήματα (δηλ. ανάγκες της αγοράς) θα οδηγήσουν στη δημιουργία νέων γνώσεων, οι οποίες, με τη σειρά τους, θα οδηγήσουν στην καινοτομία.
72
Το υπόδειγμα της αλληλεπίδρασης (interactive model)
Η αμφισβήτηση των παραπάνω υποδειγμάτων οδήγησε στην ανάδειξη της σημασίας της σύζευξης μεταξύ της επιστήμης, της τεχνολογίας και αγοράς.
73
Το υπόδειγμα της σύζευξης (circular model)
Η δημιουργία καινοτομίας εκλαμβάνεται ως μια επαναλαμβανόμενη διαδικασία, η οποία εμπεριέχει πολύπλοκους μηχανισμούς ανάδρασης και διαδραστικές σχέσεις μεταξύ της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μάθησης, της παραγωγής και της ζήτησης.
74
Το υπόδειγμα της δικτύωσης (network model)
Το υπόδειγμα αυτό πραγματεύεται την καινοτομία ως αποτέλεσμα των αλληλεπιδράσεων ενός δικτύου.
75
Η χρονολογική εξέλιξη των υποδειγμάτων καινοτομίας
76
Ενότητα 10η Καινοτομία επιχειρηματικού μοντέλου (business model innovation)
Ένα καλό επιχειρηματικό μοντέλο θα πρέπει: α) να δίνει μια ελκυστική «πρόταση αξίας» στους πελάτες (β) να δημιουργεί μια επιθυμητή (για τον επιχειρηματία) σχέση ρίσκου και αναμενόμενης απόδοσης, και γ) να επιτρέπει τη δέσμευση αξίας
77
Σκοπός του επιχειρηματικού σχεδίου
Σκοπός του επιχειρηματικού σχεδίου Η σύνταξη του επιχειρηματικού σχεδίου είναι αναγκαία γιατί: Δίνει ξεκάθαρα την εικόνα της αγοράς, των ανταγωνιστών και των πελατών της επιχείρησης. Αποτελεί μια δεσμευτική υπόσχεση ότι η επιχειρηματική δραστηριότητα θα γίνει σύμφωνα με συγκεκριμένους όρους. Προσελκύει το ενδιαφέρον πιθανών επενδυτών. Συμβάλλει στην συνεχή βελτίωση της επιχείρησης.
78
Το επιχειρηματικό σχέδιο
Ένα τυπικό επιχειρηματικό σχέδιο περιλαμβάνει τα παρακάτω τμήματα: Αναλυτικές πληροφορίες προϊόντος ή της υπηρεσίας Την αξιολόγηση της ευκαιρίας της αγοράς Τον προσδιορισμό του αγοραστικού κοινού Την ανάλυση του ανταγωνισμού Την στρατηγική για τιμολόγηση, διανομή και πωλήσεις Την αναγνώριση και την αντιμετώπιση των βασικών κινδύνων Τις χρηματοοικονομικές και άλλες απαιτήσεις σε πόρους της επιχείρησης
79
Ο καμβάς του επιχειρηματικού σχεδίου από τους Osterwalder & Pigneur (2010)
80
Στοιχείο 1: Αγορές-στόχοι
Ένα επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να σχεδιαστεί προσεκτικά γύρω από την κατανόηση των αναγκών των συγκεκριμένων ομάδων πελατών. Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά διαφορετικοί τύποι ομάδων πελατών στους οποίους θα μπορούσε να απευθυνθεί μια επιχείρηση: Αγορά καταναλωτών Μικρή εξειδικευμένη αγορά (niche market) Τμηματοποιημένη αγορά Διαφοροποιημένη αγορά Πλατφόρμες πολλών μερών (multi-sided platforms).
81
Στοιχείο 2: Πρόταση αξίας
Η πρόταση αξίας δεν είναι τίποτε άλλο από τα βασικά επιχειρήματα αναφορικά με το γιατί να αγοράσει ο πελάτης/χρήστης το προϊόν ή την υπηρεσία.
82
Στοιχείο 3: «Κανάλια» (επικοινωνία, διανομή, πωλήσεις, εξυπηρέτηση πελατών)
Το Δομικό Στοιχείο «Κανάλια» (channels) περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο μια επιχείρηση προσεγγίζει τις ομάδες πελατών που έχει επιλέξει στο Στοιχείο 1 και πώς προσφέρει την προτεινόμενη δέσμη ωφελειών της πρότασης αξίας (Στοιχείο 2).
83
Στοιχείο 4: Σχέσεις με τους πελάτες
Ενδεικτικά διάφορα είδη πελατειακών σχέσεων που μπορεί να αναπτύξει μια επιχείρηση: Προσωπική εξυπηρέτηση (personal assistance) Εξατομικευμένη εξυπηρέτηση Αυτοεξυπηρέτηση (self-service) Αυτοματοποιημένες υπηρεσίες «Κοινότητες» (communities) Συν-δημιουργία (co-creation).
84
Στοιχείο 5: Ροές εσόδων Ενδεικτικά διάφορα είδη ροών εσόδων που μπορεί να αναπτύξει μια επιχείρηση: Πώληση παγίων Τέλος χρήσης Συνδρομές Ενοικίαση/Μίσθωση/Χρηματοδοτική Μίσθωση (βλ. Μελέτη Περίπτωσης Karabag) Άδεια χρήσης (Licensing) Μεσιτική αμοιβή Διαφήμιση (βλ. παράδειγμα περιοδικό)
85
Στοιχείο 6: Βασικοί πόροι (Key Resources)
Μπορούμε να διακρίνουμε τους σημαντικούς πόρους σε τέσσερις μεγάλες κατηγορίες: Υλικοί: εγκαταστάσεις, πάγιος εξοπλισμός, σημεία πωλήσεων Άυλοι: brands, πελατολόγιο, πατέντες, φήμη Ανθρώπινοι: αρχιτεκτονικά γραφεία, διαφημιστικές αλλά και οι επιχειρήσεις έντασης γνώσης (για παράδειγμα, φαρμακοβιομηχανίες, εταιρείες κατασκευής λογισμικού) Χρηματικοί: κάθε επιχείρηση χρειάζεται κεφάλαιο για να ξεκινήσει να λειτουργεί.
86
Στοιχείο 7: Βασικές δραστηριότητες (Key Activities)
Οι σημαντικές δραστηριότητες μπορεί να προέρχονται από τρεις κατηγορίες: Παραγωγή Επίλυση «προβλημάτων» (problem solving) Πλατφόρμες/Δίκτυα (Platforms/Networks)
87
Στοιχείο 8: Βασικοί συνεργάτες (Key Partners)
Το δομικό στοιχείο «Βασικοί συνεργάτες» περιγράφει το δίκτυο των προμηθευτών και των συνεργατών οι οποίοι πρέπει να ενσωματωθούν στο επιχειρηματικό μοντέλο.
88
Στοιχείο 9: Δομή κόστους (Cost Structure)
Βασικές κατηγορίες κόστους είναι: Πάγια: εξοπλισμός Αρχικά έξοδα: έξοδα για πιστοποίηση προϊόντος, έξοδα για κατάθεση πατέντας Έξοδα διαφήμισης και προώθησης: έξοδα για επίσκεψη σε μια έκθεση, έξοδα για τη δημιουργία εταιρικής εικόνας Λειτουργικά έξοδα: έξοδα προσωπικού, ενοίκια
89
Ενότητα 11η Μελέτες περίπτωσης καινοτόμων επιχειρήσεων
Όλυμπος Γαλακτοβιομηχανία Λαρίσης Α.Ε Πλαίσιο Computers Folie-Folie Καλλυντικά Κορρές Η AIRBNB Η GOOGLE Η LEGO Η Βloomberg Philanthropies
90
Μελέτη Περίπτωσης ανοικτού μοντέλου καινοτομίας
« Creta Farms-ΜΕΒΓΑΛ»
91
Μελέτες περίπτωσης σε ερευνητικό επίπεδο (δυνητικές καινοτομίες)
Πράσινη Ενέργεια Απόβλητα Ελαιοτριβείων
92
Αναπτυξιακό Μοντέλο «Αττική 2020+»
Ενότητα 12η Η Περίπτωση της Αττικής: Στρατηγικές Υποστήριξης Καινοτομίας& Εξωστρέφειας Αναπτυξιακό Μοντέλο «Αττική 2020+»
93
Χρυσοί κανόνες για την καινοτομία
Κανόνας 1: Η στρατηγική σκέψη To μήνυμα εδώ είναι: «Θυμηθείτε να ελέγξετε τη μοίρα της επιχείρησης σας γιατί κάποιος άλλος θα το κάνει για εσάς»! Κανόνας 2: Η διαφορετική σκέψη To μήνυμα εδώ είναι: «Θυμηθείτε ότι ο αιφνιδιασμός είναι η βάση των πιο επιτυχημένων επιθέσεων»! Κανόνας 3: Η σκέψη για το όφελος του πελάτη To μήνυμα εδώ είναι: «Θυμηθείτε ότι ο πελάτης είναι αυτός που δίνει κέρδος στην επιχείρηση»! Κανόνας 4: Προσοχή στη λεπτομέρεια To μήνυμα εδώ είναι: ««Θυμηθείτε ότι αν δεν έχετε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δε θα είστε ανταγωνιστικοί»! Κανόνας 5: Τα εσωτερικά θέματα To μήνυμα εδώ είναι: ««Θυμηθείτε ότι αν δεν έχετε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα δε θα είστε ανταγωνιστικοί»! Κανόνας 6: Η γνώση To μήνυμα εδώ είναι: « Θυμηθείτε ότι η γνώση είναι δύναμη»! Κανόνας 7: Οι άνθρωποι To μήνυμα εδώ είναι: «Θυμηθείτε ότι οι περισσότεροι αγώνες κερδίζονται πρώτα στο νου και μετά στην αγορά»! Κανόνας 8: Το μέγεθος To μήνυμα εδώ είναι: Θυμηθείτε ότι οι μικρές εταιρείες είναι απλοί οργανισμοί και οι απλοί οργανισμοί δαπανούν λιγότερο χρόνο για τη συντήρησή τους και περισσότερο για τη επίτευξη του στόχου»!
94
Ενότητα 13η Ανακεφαλαίωση-Συμπεράσματα
Παρουσίαση εργασιών από φοιτητές -συζήτηση Κλείσιμο μαθήματος- Συμπεράσματα
95
Βιβλιογραφία / Αναφορές
Chan, N. H., & Wong, H. Y. (2013). Handbook of Financial Risk Management: Simulations and Case Studies. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc. Kantorovich, L. (1960). Mathematical methods in the organization and planning of production. Management Science, 6, 550–559.. Μαγνήσαλης Κ. Μηχανισμοί μεθόδων παραγωγής ιδεών, Interbooks, 1998. Παρασκευόπουλος Γ., Δημιουργική σκέψη στο σχολείο και στην οικογένεια, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 2004. Ραφαηλίδης Α, Τσελεκίδης Ι., Τεχνολογία, Καινοτομία, Κοινωνία της γνώσης και Ελλάδα, στη συλλογή «Σύγχρονες προσεγγίσεις της Ελληνικής οικονομίας» επιμ. Κόλλιας Χρ., Ναξάκης Χ., Χλέτσος Μ., εκδ. Πατάκης, 2005. Syrett M και Lammiman J., Επιτυχημένες καινοτομίες, εκδ. Κέρκυρα, Σεφερτζή Ε. (επιμ.), Καινοτομία, εκδ. Gutenberg, 1998. Σπανού Ε.Γ., Γιατί δεν καινοτομούν οι ελληνικές επιχειρήσεις; περ. Επιλογή, Τ. 1ο 2007 Παράσκας Θ., Ανταγωνιστικότητα – Απασχόληση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελ- λάδα και την Ε.Ε., προοπτικές και προτάσεις, εκδ. Σιδέρη, 2003. Σπανός Ι., Μετασχηματίζοντας την επιχείρηση, Μελέτες περίπτωσης στο «καινοτομικό ταξί- δι», εκδ. Σιδέρη. Κομνηνός Ν., Τεχνοπόλεις και στρατηγικές ανάπτυξης στην Ευρώπη, Gutenberg, Καρβούνης Σ., Διαχείριση Τεχνολογίας και καινοτομίας, εκδ. Σταμούλης Νικόπουλος Χ., «Venture Capitals, Χρηματοδοτώντας τη νέα οικονομία», περιοδικό Επιλογή, Δεκέμβριος 2003
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.