Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό
Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Ακαδ. Έτος Δρ Σπύρος Αβδημιώτης & Δρ Χριστίνα Μπονάρου Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό 3η Διάλεξη: ιστορική θεώρηση, έννοια και περιεχόμενο των δημοσίων σχέσεων

2 Δημόσιες σχέσεις: μια πρώτη σύγχρονη προσέγγιση του όρου
Δημόσιες σχέσεις: μια πρώτη σύγχρονη προσέγγιση του όρου Public relations = σχέσεις με το κοινό «Οι Δημόσιες Σχέσεις ασχολούνται με τη διαμόρφωση της φήμης μιας επιχείρησης/φορέα/προσώπου, δηλαδή της διαχείρισης των αντιλήψεων των άλλων γι’ αυτόν. Η πρακτική των Δημοσίων Σχέσεων ορίζεται ως η επαγγελματική πρακτική που προστατεύει τη φήμη με στόχο την κατανόηση, τη στήριξη από τα ενδιαφερόμενα κοινά και την άσκηση επιρροής στη γνώμη και συμπεριφορά τους». (Ένωση Εταιριών Διαφήμισης – Επικοινωνίας Ελλάδος) Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

3 Δημόσιες σχέσεις: μια πρώτη σύγχρονη προσέγγιση του όρου
Δημόσιες σχέσεις: μια πρώτη σύγχρονη προσέγγιση του όρου Μορφή έμμεσης ή διαμεσολαβημένης επικοινωνίας προς όφελος των φορέων και των προσώπων που την ασκούν. Στοχεύει στη δημιουργία κλίματος αμοιβαίας κατανόησης, άμβλυνσης αντιθέσεων, υπέρβασης πιθανών προκαταλήψεων. Βασικό εργαλείο μακροχρόνιας ανάπτυξης για την συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

4 Δημόσιες σχέσεις: μια πρώτη σύγχρονη προσέγγιση του όρου
Δημόσιες σχέσεις: μια πρώτη σύγχρονη προσέγγιση του όρου «Η προμελετημένη, προδιαγεγραμμένη και συστηματική προσπάθεια για τη δημιουργία και τη διατήρηση αμοιβαίας κατανόησης μεταξύ μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού γενικότερα και του κοινού». «Η μορφή επικοινωνίας που ανάγεται στις σχέσεις μεταξύ μιας μονάδας, η οποία υπόκειται ή επιζητά τη δημόσια προσοχή, και ενός ποικιλόμορφου κοινού που ενδιαφέρεται ή μπορεί να ενδιαφερθεί για αυτήν». (Βρετανικό Ινστιτούτο Δημοσίων Σχέσεων) Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

5 Ιστορική αναδρομή: εισαγωγικά
Δημόσιες σχέσεις: όρος του 20ου αιώνα. Ήδη από την αρχαιότητα: πλήθος εκδηλώσεων που κινούνται στο πνεύμα των σημερινών δημοσίων σχέσεων, ΔΕΝ χρησιμοποιείται φυσικά ο συγκεκριμένος όρος. Ανέκαθεν ζητούμενο για τους ηγέτες και τις επιχειρήσεις: η εύνοια και η υποστήριξη του λαού/ του κοινού. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

6 Ιστορική αναδρομή: ανατολικοί λαοί
Βαβυλώνιοι, Ασσύριοι, Αιγύπτιοι, κ.α. Ηγέτες τυραννικών καθεστώτων που επιζητούν την «εύνοια» των υπηκόων τους. Προσπάθεια περιβολής του εαυτού τους με μεγαλείο και θρύλο. Οργάνωση επιβλητικών, γεμάτων χλιδή εκδηλώσεων για αυτοπροβολή και «ικανοποίηση» των υπηκόων τους. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

7 Ιστορική αναδρομή: αρχαία Ελλάδα
Πλήθος εκδηλώσεων: Συμπόσια, γιορτές, Ολυμπιακοί Αγώνες. Θεσμός της Χορηγίας: προϊόν της Αθηναϊκής Πολιτείας προς τους άπορους πολίτες της. Αποστολή δώρων που συνόδευαν επιστολές φιλοφρόνησης: πράξη συνηθισμένη ανάμεσα στους ηγεμόνες και άρχοντες της εποχής. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

8 Ιστορική αναδρομή: ρωμαϊκή αυτοκρατορία/Βυζάντιο
Ιστορική αναδρομή: ρωμαϊκή αυτοκρατορία/Βυζάντιο Κληρονόμοι ελληνικού & ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. Καλλιέργεια και ανάπτυξη σχέσεων με λαούς, εντός και εκτός της αυτοκρατορίας. Γιορτές Ιππόδρομος Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

9 Ιστορική αναδρομή: Αναγέννηση (14ος -17ος αι.)
Εφεύρεση Τυπογραφίας: Γουτεμβέργιος, 1454 Ηγεμόνες, αυτοκράτορες και βασιλιάδες: καλλιέργεια γραμμάτων και τεχνών.    Σελίδα από την βίβλο του Γουτεμβέργιου Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

10 Ιστορική αναδρομή: 17ος -18ος αιώνας
Διαφωτισμός Εμφάνιση του όρου «κοινή γνώμη» Πρώτες εφημερίδες: Γερμανία (1615), Γαλλία (1631), Αγγλία (1662). Πρώτη ελληνική εφημερίδα: «Εφημερίς», κυκλοφορεί στη Βιέννη, Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

11 Προπαγάνδα Propagare: διαδίδω.
22 Ιουνίου 1622: χρήση του όρου για πρώτη φορά από την καθολική εκκλησία στην Εγκύκλιο της «Επιτροπής για τη Διάδοση της Πίστεως” (Congregatio De Propaganda Fide) Μετά την Γαλλική Επανάσταση, ο όρος αρχίζει να χάνει την θρησκευτική του σημασία και περνά στην πολιτική. Ευρεία χρήση του όρου (από τον 19ο αι.) και οριστική αποσύνδεση από το εκκλησιαστικό λεξιλόγιο (20ος αι.). Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

12 Προπαγάνδα    Γαλλική προπαγανδιστική καρτ ποστάλ του Α'Π.Π. που απεικονίζει τον Κάιζερ Γουλιέλμο τον Β' να τρώει τον πλανήτη Σύγχρονη χρήση του όρου: η με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσο, σκόπιμη, μεθοδική και συστηματική διάδοση ιδεών και αντιλήψεων, με σκοπό τον επηρεασμό της σκέψης και των πράξεων των άλλων ανθρώπων. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

13 Οι σύγχρονες δημόσιες σχέσεις ως προϊόν:
της αναγνώρισης της δύναμης της κοινής γνώμης, του διαρκούς ανταγωνισμού μεταξύ επιχειρήσεων και οργανισμών, της προσπάθειας των πολιτικών φορέων για καλλιέργεια ισχυρών σχέσεων με τους ψηφοφόρους, των τεχνολογικών εξελίξεων και της ανάπτυξης των ΜΜΕ ως βασικού μέσου προσέγγισης του κοινού. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

14 Ιστορική αναδρομή: Η.Π.Α, 20ος αιώνας
Αρχές 20ου αι.: δυσμενείς συνθήκες εργασίας, αισχροκέρδεια & αντικοινωνική πολιτική των μεγάλων επιχειρήσεων. Αιματηρές απεργιακές κινητοποιήσεις & έκφραση της λαϊκής αγανάκτησης μέσω του τύπου. Theodore Roosevelt: μέτρα κατά των μονοπωλίων, αναθεώρηση στάσης των επιχειρηματιών. Δημιουργία προϋποθέσεων και ωρίμανση συνθηκών για εφαρμογή δημοσίων σχέσεων. Εκφραστές των νέων τάσεων: Ivy Lee και Edward Bernays. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

15 Ιστορική αναδρομή: Ivy Lee (1877 –1934)
Δημοσιογράφος, «πρακτικός πατέρας» δημοσίων σχέσεων. Χρησιμοποίησε πρώτος τεχνικές για να βελτιώσει την εικόνα των επιχειρήσεων του Ροκφέλερ. 1914, απεργία εργατών της Colorado Fuel & Iron Company με νεκρούς από τα πυρά της εθνοφυλακής και των μπράβων. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

16 Ιστορική αναδρομή: Ivy Lee
Σύλληψη και εφαρμογή «πολιτικής» προκειμένου να βγουν οι επιχειρήσεις από το αδιέξοδο της εποχής: άρθρα στα ΜΜΕ για τις δραστηριότητες των επιχειρήσεων Πληροφόρηση κοινού με στόχο την δημιουργία θετικού κλίματος. Ιδρυτής του πρώτου γραφείου δημοσίων σχέσεων. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

17 Ιστορική αναδρομή: Edward Bernays (1891 – 1995)
Ψυχίατρος, ανιψιός του Φρόιντ Μέλος της επιτροπής προπαγάνδας και λογοκρισίας στις ΗΠΑ, κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. «Θεωρητικός» του θεσμού των δημοσίων σχέσεων & «πατέρας του όρου» Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

18 Ιστορική αναδρομή: Edward Bernays (1891 – 1995)
Συγγραφέας του πρώτου βιβλίου δημοσίων σχέσεων: «Crystallizing the Public Opinion» (1923) Πρώτες διαλέξεις δημοσίων σχέσεων, Παν/μιο Νέας Υόρκης (1923) Θεωρούσε τον εαυτό του ιδρυτή αυτής της «εφαρμοσμένης κοινωνικής επιστήμης»: «Προπαγάνδα σε καιρό ειρήνης». Κλινικά πειράματα για καμπάνιες επικοινωνίας. Επικοινωνιακή μεθοδολογία/στρατηγική με σκοπό την αλλαγή στον τρόπο σκέψης και συνεπώς αλλαγή στη συμπεριφορά των ανθρώπων . Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

19 Ιστορική αναδρομή: Edward Bernays (1891 – 1995)
Πείραμα μεταστροφής γυναικείου κοινού υπέρ του καπνίσματος για τις επικοινωνιακές ανάγκες μίας καπνοβιομηχανίας. Σύλληψη της έννοιας των Opinion Leaders. Η έρευνα απέδειξε πως το κοινό θα κάπνιζε εάν έβλεπε να καπνίζουν άνθρωποι που θαυμάζει. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

20 Ιστορική αναδρομή: Η.Π.Α, μετά το Β. Παγκ.
Οι Δημόσιες Σχέσεις σε νέα τροχιά ανάπτυξης λόγων των εξής παραγόντων: α) Νέο πνεύμα «κοινωνικοποίησης» των επιχειρήσεων που τους ωθεί να συμπεριφέρονται σαν «καλοί επιχειρηματικοί πολίτες» ή/και να επιδεικνύουν «κοινωνική υπευθυνότητα». β) Συνεχώς αυξανόμενη πίστη και προσήλωση στον θεσμό τόσο εκ μέρους των επιχειρήσεων όσο και του κοινού. γ) Ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας των επικοινωνιών. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

21 Ιστορική αναδρομή: Ελλάδα
Τομέας Τουρισμού: ο πρώτος χώρος εφαρμογής του θεσμού των δημοσίων σχέσεων. 1951: η πρώτη σημαντική οργανωμένη προσπάθεια για λογαριασμό του Ε.Ο.Τ. 6μηνης διάρκειας πρόγραμμα διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων προς το εξωτερικό, που υλοποίησε ο βρετανικός οίκος Foote Cone & Belding. Ίδρυση τμημάτων δημοσίων σχέσεων σε μεγάλους κρατικούς οργανισμούς και ιδιωτικές επιχειρήσεις. Σύγχρονη Ελλάδα: οι δημόσιες σχέσεις συγχέονται συχνά με άλλες δραστηριότητες, οικονομικές και μη. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

22 (Διαδοχικά) Στάδια ανάπτυξης δημοσίων σχέσεων
(Διαδοχικά) Στάδια ανάπτυξης δημοσίων σχέσεων Στάδιο επιτήδειου χειρισμού ή χειραγώγησης Στάδιο πληροφόρησης Στάδιο αμοιβαίας επιρροής και κατανόησης Η «προληπτική» φύση του θεσμού -και όχι η «κατασταλτική»- αποφέρει κέρδη στους επιχειρηματίες. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

23 Συμπληρωματικές προσεγγίσεις των σύγχρονων δημοσίων σχέσεων
Διοικητική λειτουργία που βοηθά στον καθορισμό επιχειρησιακής φιλοσοφίας και στόχων. Οι ασκούντες δημόσιες σχέσεις αναπτύσσουν, εκτελούν και αξιολογούν επιχειρησιακά προγράμματα. Επικοινωνία με εσωτερικές και εξωτερικές ομάδες κοινού. Σκοπός: η δημιουργία και διατήρηση θετικού αποτελέσματος σε όλο το εύρος της επικοινωνίας ενός οργανισμού, επιχείρησης (ή ακόμα και προσώπου) με το εξωτερικό περιβάλλον. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

24 Βασικές λειτουργίες των δημοσίων σχέσεων για τις επιχειρήσεις:
Ενημέρωση για την ύπαρξη της επιχείρησης και των προϊόντων ή των υπηρεσιών που παρέχει. Πρόκληση προσοχής της κοινής γνώμης. Δημιουργία καλής εικόνας και βελτίωση της. Αναβάθμιση του γοήτρου. Αποκατάσταση του κύρους του οργανισμού, της επιχείρησης, ή του προσώπου σε περίπτωση που θιγεί. Μεταστροφή εταιρικής εικόνας ή προϊόντος Διαχείριση (πρόληψη & αντιμετώπιση) επικοινωνιακών κρίσεων Διατήρηση και Βελτίωση των σχέσεων της επιχείρησης με τα ΜΜΕ Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

25 2η ΑΣΚΗΣΗ (για το σπίτι) Αναζητήστε και αναφέρετε περιληπτικά (σε 500 λέξεις) τις βασικές αρχές και τεχνικές της προπαγάνδας. Συνδυάστε υλικό από τουλάχιστον 2-3 διαφορετικές πηγές (τις οποίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε με τον σωστό τρόπο, βλ. βιβλιογραφικές αναφορές και βιβλιογραφία). Σκόπιμη κρίνεται η αναζήτηση σε βιβλία (και όχι μόνο στο Internet). ΠΡΟΣΟΧΗ: εργασίες copy paste από μια και μόνο διαδικτυακή πηγή δεν θα ληφθούν υπόψη. Η εργασία θα πρέπει να σταλεί σε μορφή word στο μέχρι και τις 16/11/2011. Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

26 Πηγές & βιβλιογραφία Κιλιπίρης, Φ. (2011). Διδακτικές σημειώσεις «Δημόσιες σχέσεις τουριστικών επιχειρήσεων. ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Μαγκλιβέρας, Δ. (1980). Εγχειρίδιο δημοσίων σχέσεων. Αθήνα: Παπαζήσης. Ξύγγη, Μ. (2006). Δημόσιες σχέσεις. Προγραμματισμός και σωστή επικοινωνία με το κοινό σας. Αθήνα: Προπομπός. Παπατριανταφύλλου, Γ. (2011). «Στον πυρήνα των δημοσίων σχέσεων». Δημοσιευμένο στο (αναρτήθηκε 27 Μαΐου). Πρωτοπαπαδάκης, Ι. (2011). Η σύγχρονη ιστορία των δημοσίων σχέσεων. Δημοσιευμένο στο (αναρτήθηκε 12 Φεβρουαρίου). (2010) «Ψυχανάλυση και Προπαγάνδα». Δημοσιευμένο στο (αναρτήθηκε 23 Οκτωβρίου). Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

27 Ερωτήσεις; Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη

28 Επικοινωνία: rdoffice@gmail.com
Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον τουρισμό - 3η Διάλεξη


Κατέβασμα ppt "Επικοινωνία & Δημόσιες Σχέσεις στον Τουρισμό"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google