Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΣΤΗΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΟΥ/ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΖΩΗ ΠΑΠΑΣΙΩΠΗ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΕΙΔΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ Ε.Π. «ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»

2 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

3 ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ ΤΗΣ Ε.Ε. ΠΟΡΟΙ ΑΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΡΟΙ (ΣΔΔ) εκατ.€ 8.704 Στοιχεία από Τελικές Εκθέσεις ΕΠ Τα ποσά αφορούν σε Συχρηματοδοτούμενη Δημόσια Δαπάνη (ΣΔΔ) Δεν περιλαμβάνονται μη επιλέξιμες δαπάνες Δεν περιλαμβάνονται ιδιωτικοί πόροι Δεν περιλαμβάνονται έργα των ΠΕΠ περιφερειακού/τοπικού επιπέδου 5.332 3.277 (ΕΠ-ΟΑΛΑΑ & ΕΠ-ΣΑΑΣ) (ΕΠ-ΕΠ) & Μεγ.Εργα ΠΕΠ (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ & CEF) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

4 ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ
ΠΟΡΟΙ ΑΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΡΟΙ (ΣΔΔ) εκατ.€ 2.342 1.766 538 (ΕΠ-ΠΕΡΑΑ) (ΕΠ-ΠΕΡΑΑ) (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

5 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

6 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2014-2020
Αλλαγή Στρατηγικής και Στόχων Ι. Τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ/ESIF) τίθενται στην υπηρεσία της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» Έξυπνη ανάπτυξη: ανάπτυξη μιας οικονομίας βασιζόμενης στη γνώση και την καινοτομία. Διατηρήσιμη ανάπτυξη: προώθηση μιας πιο αποδοτικής στη χρήση πόρων, πιο πράσινης και πιο ανταγωνιστικής οικονομίας. Ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς: μια οικονομία με υψηλή απασχόληση που θα επιτυγχάνει κοινωνική και εδαφική συνοχή. Οι χρηματοδοτήσεις των ΕΔΕΤ πρέπει να συμβάλουν στην επίτευξη συγκεκριμένων Στόχων που εξυπηρετούν τη στρατηγική ΕΥΡΩΠΗ 2020 όπως καθορίζονται στους αντίστοιχους Κανονισμούς. Έχουν καθορισθεί 11 Θεματικοί Στόχοι Επίσης στους Κανονισμούς των ΕΔΕΤ για κάθε Θεματικό Στόχο καθορίζονται και συγκεκριμένες Επενδυτικές Προτεραιότητες

7 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2014-2020
ΟΙ 11 ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΩΝ ΕΔΕΤ Ενίσχυση της έρευνας, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας Βελτίωση της πρόσβασης, της χρήσης και της ποιότητας, των τεχνολογιών των πληροφοριών και των επικοινωνιών Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και του γεωργικού τομέα (για το ΕΓΤΑΑ), και του τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας (για το ΕΤΘΑ) Υποστήριξη της μετάβασης προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε όλους τους τομείς Προώθηση της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, της πρόληψης και της διαχείρισης κινδύνων Διατήρηση και προστασία του περιβάλλοντος και προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων Προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και της άρσης των προβλημάτων σε βασικές υποδομές δικτύων Προώθηση της βιώσιμης και ποιοτικής απασχόλησης και υποστήριξη της κινητικότητας της εργασίας Προώθηση της κοινωνικής ένταξης και καταπολέμηση της φτώχειας και των διακρίσεων Επένδυση στην εκπαίδευση, την κατάρτιση και την επαγγελματική κατάρτιση για την απόκτηση δεξιοτήτων και τη δια βίου μάθηση Ενίσχυση της θεσμικής ικανότητας των δημοσίων αρχών και των ενδιαφερόμενων φορέων και της αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης.

8 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2014-2020
ΙΙ. Για κάθε ένα από τους Θεματικούς Στόχους τίθενται εκ των προτέρων όροι (αιρεσιμότητες / ex ante conditionalities) που θα πρέπει να πληρούνται, προκειμένου να εγκριθούν και να ξεκινήσει η υλοποίηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Π.χ. για τον Τομέα Μεταφορών στο ΘΣ 7, η εκπλήρωση της αιρεσιμότητας προϋποθέτει Τα έργα θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο Στρατηγικό Πλαίσιο Έργων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) που εκπονείται από το ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ και 2. Να περιλαμβάνονται στο pipeline ώριμων έργων για τα οποία θα έχουν εξασφαλιστεί: Η μελέτη σκοπιμότητας (συμπεριλαμβανομένης της ανάλυσης εναλλακτικών λύσεων και του προκαταρκτικού σχεδιασμού) Μια θετική Μελέτη Κόστους – Οφέλους που θα περιλαμβάνει λεπτομερή εκτίμηση του Π/Υ του έργου

9 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2014-2020
ΙΙΙ. Στην Προγραμματική Περίοδο ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων. Δεν είναι αποδεκτές παρεμβάσεις, οι οποίες δεν έχουν συγκεκριμένα, μετρήσιμα και υπό αξιολόγηση αποτελέσματα. Ένα Ενιαίο Σύστημα Παρακολούθησης Δεικτών τέθηκε για εκπλήρωση της γενικής αιρεσιμότητας 7 στα ΕΠ και ανταπόκριση στις πολλαπλές απαιτήσεις των Κανονισμών της Ε.Ε. για τους δείκτες. Έχει δυναμικό χαρακτήρα, και διαμορφώνεται από τη διυπηρεσιακή ομάδα εργασίας της Εθνικής Αρχής Συντονισμού που συνεργάζεται με τις Διαχειριστικές Αρχές (ΔΑ). Προβλέπεται Πλαίσιο Επίδοσης: Τα Επιχειρησιακά Προγράμματα αξιολογούνται στο τέλος του 2018 σε σχέση με την ενδιάμεση στοχοθεσία που έχουν θέσει. Σε περίπτωση μη επίτευξης των δηλούμενων στόχων (οι οποίοι θα πρέπει να συνδέονται με τα αποτελέσματα) το Πρόγραμμα «χάνει» το 6% των διαθέσιμων σε αυτό κοινοτικών πόρων (που έχει τεθεί εξαρχής ως αποθεματικό επίδοσης).

10 (ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ)
ΤΟ ΕΣΠΑ (ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ) Διαθέσιμοι Πόροι Οι διαθέσιμοι πόροι για το Ελληνικό ΕΣΠΑ ανέρχονται 19,9 δισ € (από το σύνολο των 325,3 δισ € των ΕΔΕΤ για όλα τα Κράτη Μέλη). Αρχιτεκτονική ΕΣΠΑ 5 Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον & Αειφόρος Ανάπτυξη Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα Τεχνική Βοήθεια 13 Περιφερειακά Προγράμματα

11 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

12 Μεταφορών και Περιβάλλοντος
Το ΕΠ- ΥΜΕΠΕΡΑΑ Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (Ε.Π.-Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α.): είναι το μεγαλύτερο σε Προϋπολογισμό Ε.Π. του ΕΣΠΑ χρηματοδοτεί παρεμβάσεις στους Τομείς : Μεταφορών και Περιβάλλοντος

13 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – ΟΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΙ ΠΟΡΟΙ
ΤΟΜΕΑΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ 2.750 2.342 95 5.187 ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ 2.275 1.979 80 4.334 Ποσοστό Τομέα στο ΕΠ (52,5%) (45,7%) (1,8%) (100%) ΕΤΠΑ (ποσοστό συγχρ/σης : 80%) 993 141 21 1.155 Λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες 687 45 13 745 Μετάβαση 133 28 5 166 Περισσότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες 173 68 3 244 Ταμείο Συνοχής (ποσοστό συγχρ/σης : 85%) 1.282 1.838 59 3.179 ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 475 363 15 853

14 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ –ΤΟΜΕΑΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Οι βασικές προτεραιότητες αφορούν: στο βασικό (Core) σιδηροδρομικό άξονα της χώρας ΠΑΘΕ/Π στο αναλυτικό (Comprehensive) διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο (ΔΟΔ) σε συνδέσεις τους με Λιμάνια και ΒΙΠΕ σε εστιασμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση/επέκταση υφιστάμενων υποδομών σε λιμάνια και αεροδρόμια του ΔΕΔ-Μ σε παρεμβάσεις βελτίωσης των επιπέδων οδικής ασφάλειας και της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και της αεροναυτιλίας. στην προώθηση των καθαρών αστικών και προαστιακών μεταφορών στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη. σε μικρές παρεμβάσεις που ενισχύουν την περιφερειακή κινητικότητα και βελτιώνουν τη συνδεσιμότητα απομακρυσμένων/νησιωτικών περιοχών

15 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ –ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΜΕΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
ΤΑΜΕΙΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΣΥΓΧΡ/ΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ ΠΟΣΟΣΤΟ Κ.Σ. ΤΟΥ Ε.Π. ΑΠ 1 - ΔΙΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ & ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ Ταμείο Συνοχής Όλες οι περιφέρειες 6,49% ΑΠ 2 - ΔΙΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΕΤΠΑ Περισσότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες 3,99% ΑΠ 3 - ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9,92%  ΑΠ 4 - ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ Περιφέρειες σε Μετάβαση 2,31% ΑΠ 5 - ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΜΑΚΡΥΣΜΕΝΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ Λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες 1,14% ΑΠ 6 - ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ 1,15% ΑΠ 7 - ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΕΡΟΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 1,67% ΑΠ 8 - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 15,47% ΑΠ 9 - ΚΑΘΑΡΕΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ & ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 10,34% ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΜΕΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 52,50%

16 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΤΟΜΕΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
α/α ΕΡΓΟ ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ 1 Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Πάτρα ΑΠ1 Διευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Δίκτυο και Συνδέσεις (ΤΣ) 2 Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) – Πάτρας στο τμήμα Ροδοδάφνη–Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση) 3 Ηλεκτροκίνηση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και εντοπισμένες παρεμβάσεις μικρής έκτασης σε υποδομή-επιδομή αυτής 4 Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Διακοπτό-Ροδοδάφνη / ΦΑΣΗ Β' 5 Αναβάθμιση ΠΑΘΕ/Π: τμήμα ΣΚΑ - Οινόη (χωρίς τη σύνδεση με ΣΚΑ) ΑΠ2 Διευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Δίκτυο (ΕΤΠΑ) 6 Κατασκευή αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος» ΑΠ3 Διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και οδική ασφάλεια (ΤΣ) 7 Κάθετος Άξονας 45 Εγνατίας Οδού "Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή", Τμήμα "Κορομηλιά-Κρυσταλλοπηγή" - ΦΑΣΗ Β' 8 Κατασκευή του τμήματος «Λαμία - Ξυνιάδα» του αυτοκινητόδρομου «Κεντρικής Ελλάδας» (Ε65) 9 Κατασκευή της Οδικής Παράκαμψης Χαλκίδας 10 Ολοκλήρωση της κατασκευής οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου – φάση Β’ (ΕΡΓΟ PHASING) 11 Μετρό Θεσσαλονίκης Βασική Γραμμή – Ολοκλήρωση κατασκευής και προμήθεια συρμών - Φάση Β΄ (ΕΡΓΟ PHASING) ΑΠ8 Καθαρές αστικές μεταφορές (ΕΤΠΑ) 12 Επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης έως Καλαμαριά – Κύριες εργασίες και Προμήθεια συρμών - Φάση Β΄ (ΕΡΓΟ PHASING) 13 Επέκταση του Μετρό Αθήνας, τμήμα Χαϊδάρι - Πειραιάς & Συρμοί του Μετρό Αθήνας – Ολοκλήρωση κατασκευής και θέση σε λειτουργία– Φάση Β΄ (ΕΡΓΟ PHASING) ΑΠ9 Καθαρές αστικές μεταφορές & βελτίωση αστικού περιβάλλοντος (ΤΣ) 14 Μετρό Αθήνας ΓΡΑΜΜΗ 4 - Τμήμα "Άλσος Βεϊκου –Γουδή" (*)

17 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ –ΤΟΜΕΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Οι βασικές προτεραιότητες αφορούν: Στην ολοκληρωμένη διαχείριση αποβλήτων, στην πρόληψη/μείωση παραγωγής αποβλήτων και στην προώθηση ανακύκλωσης Στην προστασία του περιβάλλοντος από τα αστικά λύματα Στην εξασφάλιση επαρκών αποθεμάτων καθαρού νερού και στην τήρηση των αρχών και των κατευθύνσεων της Οδηγίας Πλαίσιο για τα Ύδατα Στη μείωση των ενεργειακών απαιτήσεων στον κτιριακό τομέα, στη διείσδυση των ΑΠΕ και στη μείωση των εκπομπών Αερίων Φαινομένου Θερμοκηπίου Στην αντιμετώπιση των αρνητικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής (πρόληψη πλημμυρών) Στην υλοποίηση συγκεκριμένων στόχων για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου Σε δράσεις βελτιστοποίησης του Χωροταξικού και Πολεοδομικού σχεδιασμού Διατήρηση της βιολογικής ποικιλότητας σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της Οδηγίας και Ολοκλήρωση του δικτύου Natura 2000

18 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΤΑΜΕΙΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΥΓΧΡ/ΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΑΠΑΝΗ ΠΟΣΟΣΤΟ Κ.Σ. ΤΟΥ Ε.Π. ΑΠ 10 - ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΧΑΜΗΛΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΕΤΠΑ Λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες 2,17% Περιφέρειες σε μετάβαση Περισσότερο αναπτυγμένες περιφέρειες ΑΠ 11 - ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ, ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΩΝ Ταμείο Συνοχής Όλες οι περιφέρειες 2,27% ΑΠ 12 - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΚΕΚΤΗΜΕΝΟΥ 0,99% ΑΠ 13 - ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΚΕΚΤΗΜΕΝΟΥ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 0,09% ΑΠ 14 - ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΤΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ 40,15% ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 45,66%

19 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
α/α ΕΡΓΟ ΑΞΟΝΕΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ 1 Τηλεθέρμανση Φλώρινας ΑΠ10 ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΧΑΜΗΛΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (ΕΤΠΑ) 2 Έργα αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων ΡΑΦΗΝΑΣ & ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ ΑΠ14 ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ - ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΤΙΚΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ (ΤΣ) 3 Ύδρευση Κέρκυρας 4 Δίκτυα αποχέτευσης ακαθάρτων και εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων του Δήμου Μαραθώνα (οικισμοί Μαραθώνα και Νέας Μάκρης) 5 Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς 6 Ολοκληρωμένη Διαχείριση απορριμμάτων Πελοποννήσου 7 Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Νοτιανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης 8 Συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία και διάθεση ακαθάρτων περιοχών Κορωπίου - Παιανίας - Β΄Φάση

20 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – ΠΟΡΕΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΥΡΙΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΕΠ ΒΑΡΥΤΗΤΑ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΗ ΔΔ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ % ΕΝΤΑΞΕΙΣ % ΝΟΜΙΚΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ% ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 10,6% 64,9% 29,1% 18,5% ΟΔΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 13,4% 97,1% 29,5% 25,5% ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 1,1% 100,0% 43,3% 30,7% ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 1,6% 55,7% 0,0% ΜΕΤΡΟ – ΑΣΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 26,3% 85,6% 87,7% 75,8% ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΜΕΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 53,0% 83,8% 57,7% 48,4% ΣΤΕΡΕΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ 17,2% 67,2% 25,6% 4,5% ΥΓΡΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ 12,4% 90,7% 105,2% 38,3% ΥΔΡΕΥΣΕΙΣ 7,3% 34,0% 39,6% 22,2% ΕΝΕΡΓΕΙΑ 2,3% 29,6% 38,4% ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ, ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΩΝ 2,2% 4,1% 3,8% 3,7% ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ 1,8% 30,6% 60,2% 0,4% ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΚΕΚΤΗΜΕΝΟ - ΣΧΕΔΙΑ/ΜΕΛΕΤΕΣ 1,2% 30,4% 34,4% ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ 0,8% ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΜΕΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ 45,2% 59,6% 50,4% 16,1% ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ 54,7% 18% 4,7% ΣΥΝΟΛΟ ΕΠ 72,3% 53,7% 33,0%

21 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – Στερεά και υγρά απόβλητα
Από τους πόρους που αξιοποιούνται για τον τομέα Περιβάλλοντος το 65,5% (ή 29,5% του ΕΠ) αφορά έργα διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων, ύψους 1.532,9 εκατ.€ (ΣΔΔ). Συγκεκριμένα: 890,6 εκατ.€ διατίθενται για έργα διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, εκ των οποίων: 482,1 εκατ.€ έχουν εκχωρηθεί προς διαχείριση σε 12 ΕΥΔ/ΠΕΠ 408,5 εκατ.€ έχουν παραμείνει στη διαχείριση της ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ 642,3 εκατ.€ διατίθενται για έργα διαχείρισης Λυμάτων, εκ των οποίων : 610,2 εκατ.€ έχουν εκχωρηθεί προς διαχείριση σε 12 ΕΥΔ/ΠΕΠ 32,1 εκατ.€ έχουν παραμείνει στη διαχείριση της ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ

22 Το ΕΠ ΥΜΕΠΕΡΑΑ – Πρόσθετοι πόροι
Πρόσθετοι πόροι από τα ΕΔΕΤ ύψους 950 εκατ.€ για την περίοδο , προβλέπεται να κατανεμηθούν στην χώρα (Ρήτρα Αναθεώρησης/ Technical Adjustment). Από το ποσό αυτό στο ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ θα αποδοθούν τα 175 εκατ. € Κ.Σ., ήτοι 230 εκατ.€ σε ΣΔΔ Οι πρόσθετοι πόροι προγραμματίζεται να διατεθούν για έργα διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων με αρμοδιότητα διαχείρισης από την ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑ. Πιο συγκεκριμένα: 50 εκατ.€ διατίθενται για έργα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων στις Περιφέρειες Αττικής, Νοτίου Αιγαίου, Βορείου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων και , 180 εκατ.€ διατίθενται για έργα Διαχείρισης Λυμάτων σε όλες τις περιφέρειες της χώρας

23 ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ (ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ)
Δράση 1 Μελέτες για τις επιπτώσεις και την προσαρμογή στις κλιματικές αλλαγές Δράση 2 Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη διαχείριση των φθοριούχων αερίων που βλάπτουν τη στοιβάδα του όζοντος Δράση 3 Ενίσχυση της προσαρμοστικότητας των οικοσυστημάτων, της βιοποικιλότητας και των Δασών. Ανάπτυξη και εφαρμογή μέτρων διαχείρισης των κινδύνων πλημμυρών (*) ΑΠ 11 Σχεδίων Διαχείρισης λεκανών Απορροής Ποταμών (*) Οριζόντιες Δράσεις Διαχείρισης Υδάτων (Ειδικά σχέδια Διαχείρισης Υδάτων, Προδιαγραφές, εργαλεία ή μεθοδολογίες κλπ) Καταγραφή Υδρογεωτρήσεων Σύνταξη ΕΠΜ, Ειδικών Εκθέσεων και Σχεδίων Διαχείρισης για περιοχές του Δικτύου Natura 2000 Υπολειπόμενες Δράσεις για Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών Προδιαγραφές δημιουργίας και λειτουργίας χώρων τροφοδοσίας αρπακτικών πτηνών. Σύνταξη καταλόγου εισβλητικών (ξενικών) ειδών και οργάνωση μεθοδολογίας για την εκτίμηση του κινδύνου που προκαλούν, πλην των Περιφερειών Νοτίου Αιγαίου και Στερεάς Ελλάδας Μελέτες Μορφολογικών Κανόνων Δόμηση και Αρχιτεκτονικής Εκπόνηση, αξιολόγηση και αναθεώρηση Εθνικών Χωροταξικών Πλαισίων Ολοκλήρωση Στρατηγικής Χαρτογράφησης Θορύβου Διασφάλιση ποιότητας μετρήσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης, επικύρωση δεδομένων. ΑΠ 12 &13 21,2 εκατ. € 31 εκατ. €

24 ΤΕΧΝΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠ 15 ΑΠ 16 95εκατ. €
Εξειδικεύθηκαν δράσεις συνολικού Π/Υ 70 εκ.€ Τα 55 εκ.€ προορίζονται για υποστήριξη φορέων για ωρίμανση και αποτελεσματική υλοποίηση των έργων Τα 15 εκ.€ προορίζονται για δράσεις της Διαχειριστικής Αρχής των ΕΦΔ και των Επιτελικών Δομών. Εξ αυτών τα 5 εκ.€ για μελέτες /εμπειρογνωμοσύνες και τα 10εκ.€ για λειτουργικές δαπάνες, προμήθειες, Πληροφόρηση/ Δημοσιότητα κλπ. ΑΠ 16 95εκατ. €

25 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

26 Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF-)
Χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση της πολιτικής της Ένωσης σχετικά με την ανάπτυξη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών, Ενέργειας και Τηλεπικοινωνιών. Διαθέσιμοι πόροι ΠΠ ,5 δισ. € Μεταφορές  24,1 δισ. € Ενέργεια  5,4 δισ. € Τηλεπικοινωνίες  1 δισ. €

27 Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF- )
Κεντρική Διαχείριση Η τελική αξιολόγηση και έγκριση των προτάσεων γίνεται από την Ε.Ε. Οι προσκλήσεις για υποβολή προτάσεων προς χρηματοδότηση εκδίδονται ετησίως από τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων (INNOVATION AND NETWORKS EXECUTIVE AGENCY- INEA), της Ε.Ε. για όλη την Ε.Ε. και αφορούν δημόσιες ή και ιδιωτικές επενδύσεις. Οι προτάσεις – εφόσον έχουν και τη σύμφωνη γνώμη του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργείουτης χώρας- υποβάλλονται στην ΙΝΕΑ και επιλέγονται με ανταγωνιστική διαδικασία, σύμφωνα με τα κριτήρια όπως ορίζονται στην πρόσκληση. Μετά την έγκριση της πρότασης, υπογράφεται μεταξύ του δικαιούχου και της ΙΝΕΑ, συμφωνία επιχορήγησης (Grant Agreement), που καθορίζει μεταξύ άλλων το αντικείμενο ,τον προϋπολογισμό, το ποσό της επιχορήγησης και το χρόνο υλοποίησης της επένδυσης..

28 Ο Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» για τον τομέα Μεταφορών
CEF – Transport Χρηματοδοτούνται όλες οι μελέτες που σχετίζονται με την επίτευξη των παρακάτω στόχων : Η ολοκλήρωση έως το 2030 του βασικού (core) ΔΕΔ_Μ, δομημένο γύρω από εννέα διαδρόμους κεντρικών δικτύων πολλαπλών μεταφορών. Η ολοκλήρωση του αναλυτικού (comprehensive) δικτύου μέχρι το 2050, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση σε όλες τις ευρωπαϊκές περιφέρειες Καινοτομία στο σύστημα μεταφορών και βελτίωση στην χρήση των υποδομών, να μειωθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μεταφορών, να αυξηθεί η ενεργειακή απόδοση και να αυξηθεί η ασφάλεια. Διαθέσιμοι πόροι για ΔΕΔ-Μεταφορών €24.1 δισ. €12.8δισ. διαθέσιμα για όλα τα κράτη μέλη €11.3δισ. για τις επιλέξιμες χώρες του Ταμείου Συνοχής (με quota ανά ΚΜ) Έχουν ήδη δεσμευθεί 21,3 δισ. €, εκ των οποίων τα 645 εκατ. € για την Ελλάδα

29 Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» - CEF – Transport
Εγκεκριμένες ελληνικές προτάσεις ACTION IMPLEMENT BODY TOTAL COST CEF FINANCIAL CONTRIBUTION Completion of the new double high speed, electrified, including GSM-R, railway line Tithorea – Lianokladi – Domokos ERGOSE Construction of railway infrastructure in section Rododafni (Km 91,5) – Psathopirgos (Km 113) of the new railway line Athens – Patras Construction of railway infrastructure in section Psathopirgos-Patras (Bozaitika), of axis Athens-Patras, part of OEM Corridor ELEMED* – Electrification of the Eastern MEDiterranean area (use of Cold Ironing and electricity as a propulsion alternative Hellenic Lloyd’s SA TOTAL 29

30 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

31 Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI)
Το «Σχέδιο Επενδύσεων για την Ευρώπη – σχέδιο Juncker» στηρίζεται σε τρεις άξονες: Μόχλευση κεφαλαίων για την πραγματοποίηση επενδύσεων Διοχέτευση των επενδύσεων στην πραγματική οικονομία Βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος στην Ένωση Για την υλοποίηση του σχεδίου Juncker, δημιουργήθηκε τον Απρίλιο του 2015 το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) . Το EFSI δεν είναι ένα νέο Ταμείο της Ε.Ε. Πρόκειται για συμβατική ρύθμιση μεταξύ της Επιτροπής και της ΕΤΕπ. Το EFSI προικοδοτήθηκε με 21 εκ.€ (16 εκ.€ εγγυήσεις από την Επιτροπή και 5 εκ.€ κεφάλαια από την ΕΤΕπ). Στόχος είναι με μόχλευση πόρων και προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων στα επόμενα 3 χρόνια να χρηματοδοτηθούν νέες επενδύσεις (υψηλού ρίσκου) συνολικού ύψους 315 εκατ.€.

32 Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI)
Πρόκειται για: Την κατασκευή υδατοδρομίων που θα χρησιμοποιηθούν για τη σύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας με υδροπλάνα. Την κατασκευή διαπεριφερειακού τερματικού σταθμού λεωφορείων στον Ελαιώνα και την κατασκευή τερματικού σταθμού λεωφορείων στο Αιγάλεω. Τον εκσυγχρονισμό και τη σιδηροδρομική-οδική σύνδεση του Λιμένα του Λαυρίου. Την υποθαλάσσια σήραγγα σύνδεσης Σαλαμίνας-Αττικής. Την επέκταση του νότιου δακτυλίου της λεωφόρου Υμηττού και τη σύνδεσή της με τούνελ με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.

33 Άλλες Πηγές Χρηματοδότησης στην Προγραμματική Περίοδο 2014-2020
Χρηματοδότηση από ΠΔΕ και Δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (Ε.Ι.Β.) Βόρειο τμήμα E65 (Τρίκαλα – Εγνατία) Τμήματα Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) Παράκαμψη Χαλκίδας (τμ. Λάμψακος-Ψαχνά) Δράσεις Οδικής Ασφάλειας

34 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

35 Ωρίμανση έργων επόμενης περιόδου
Στρατηγικός Σχεδιασμός / Προτεραιοποίηση- ιεράρχηση αναγκών Εξασφάλιση πόρων. Δεν προβλέπεται διάθεση πόρων από τα Ε.Π. του ΕΣΠΑ για μελέτες ωρίμανσης έργων εκτός ΠΠ Εθνικό ΠΔΕ?? Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στις μελέτες αρχικών σταδίων σχεδιασμού των έργων. Όχι μόνο τεχνικές μελέτες αλλά και τεκμηρίωση της επένδυσης με εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας / βιωσιμότητας, κόστους /οφέλους κλπ).

36 Μελέτες Σκοπιμότητας/ τεκμηρίωση επιλογών σχεδιασμού
Σημερινή πρακτική - Η υφιστάμενη διαδικασία παραγωγής μελετών Οι απαιτούμενες μελέτες και η αλληλουχία των επιμέρους σταδίων για την ωρίμανση των έργων, καθορίζεται από την εγκύκλιο 38/ , ως ισχύει. Η τεκμηρίωση της σκοπιμότητας και τα βασικά χαρακτηριστικά του υπό μελέτη έργου, καθορίζονται από τον φορέα ανάθεσης της μελέτης, στην φάση προετοιμασίας της ανάθεσης της μελέτης. Η υλοποίηση της μελέτης πραγματοποιείται εντός του πλαισίου των τεχνικών προδιαγραφών, όπως ισχύουν για κάθε κατηγορία έργου. Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης, συντάσσεται στην τελική φάση και η μελέτη κόστους – οφέλους.

37 Παρατηρήσεις /απαιτήσεις διεθνών οργανισμών κατά την εξέταση των αιτημάτων χρηματοδότησης
ΒΗΜΑ 1Ο : Εκτίμηση της Value for Money των εναλλακτικών λύσεων, με δόμηση του αντίστοιχου Public Sector Comparator, ώστε να αποφασισθεί η καταλληλότερη μορφή της σύμβασης, μεταξύ παραδοσιακής μορφής (εργολαβίας του Δημοσίου) ή Σύμβασης Παραχώρησης. Με τον τρόπο αυτό, προκύπτουν η μέθοδος και η εκτίμηση του χρηματοοικονομικού ορίου υλοποίησης του έργου. Το όριο κόστους, αποτελεί και το επιπλέον κριτήριο σχεδιασμού κατά την μελέτη, σε σχέση με την σημερινή πρακτική, με το οποίο επιτυγχάνεται η προσαρμογή του έργου κατασκευής, στους αρχικούς στόχους.

38 Παρατηρήσεις - Απαιτήσεις χρηματοδοτικών οργανισμών για την προετοιμασία ενός δημοσίου έργου
ΒΗΜΑ 2ο : Εκπόνηση της μελέτης κόστους - οφέλους, μεταξύ των σεναρίων "με το έργο" και "χωρίς το έργο", με δεδομένο τον τρόπο υλοποίησης (παραδοσιακή μορφή σύμβασης ή σύμβαση παραχώρησης). Στο στάδιο αυτό, επιβεβαιώνεται και επικαιροποιείται ο χρηματοοικονομικός στόχος του έργου και κατ’ επέκταση το αρχικό του κόστος, που αποτελεί τελικά το επιπλέον κριτήριο σχεδιασμού κατά την μελέτη.

39 Χρηματοοικονομική διάσταση του έργου
Χρηματοοικονομική διάσταση του έργου. Τι σημαίνει για τους μηχανικούς μελετητές Βελτίωση των πρακτικών και των τεχνικών παραγωγής της μελέτης : η χρηματοοικονομική διάσταση ως επιπλέον κριτήριο σχεδιασμού του έργου, ολοκληρώνει την μελετητική διεργασία, η οποία μέχρι σήμερα υλοποιείται με εκπλήρωση των τεχνικών προδιαγραφών και απαιτήσεων, χωρίς σύνδεση με συγκεκριμένο επιδιωκόμενο κόστος του έργου. Εκπλήρωση των χρηματοοικονομικών στόχων του έργου μέσω των μελετών : η αποσαφήνιση και του χρηματοοικονομικού στόχου, οδηγεί σε σχεδιασμό και κατασκευή έργων με πολύ καλύτερη τεκμηρίωση, του τεχνικού και οικονομικού μεγέθους τους. Καινοτομία : ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός ενός έργου, αναμένεται να αναδείξει καινοτόμες τεχνικές και πρακτικές στην εκπόνηση μίας μελέτης, οι οποίες αποτελούν και το κυρίαρχο εφόδιο του κλάδου, σε ένα τόσο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον.

40 Χρηματοοικονομική διάσταση του έργου
Χρηματοοικονομική διάσταση του έργου. Τι σημαίνει για τους μηχανικούς μελετητές Βελτίωση της πρακτικής Εκπλήρωση των χρηματοοικονομικών στόχων Καινοτομία

41 Εισαγωγή Η Προγραμματική Περίοδος Το ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Connecting Europe Facility (CEF) Άλλες πηγές χρηματοδότησης Ωρίμανση νέων έργων - Εμπειρίες / Προβληματισμοί Συμπεράσματα

42 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η συνήθης χρηματοδότηση των υποδομών μόνο με δημοσίους πόρους από το Π.Δ.Ε. (Ενωσιακά και Εθνικά κονδύλια) βαίνει μειούμενη για τον Τομέα Μεταφορών και δεν επαρκεί για την κάλυψη αναγκών και υποχρεώσεων στον Τομέα Περιβάλλοντος. Υπάρχει ανάγκη αξιοποίησης λοιπών χρηματοδοτικών μέσων (Juncker, Ε.Τ.Επ. κ.λπ.). Για το σκοπό αυτό απαραίτητη είναι νέου τύπου προσέγγιση, τόσο των αναθετουσών αρχών, όσο και του μελετητικού / συμβουλευτικού κλάδου, σε ό,τι αφορά στον αρχικό σχεδιασμό, (μελέτες σκοπιμότητας, χρηματοοικονομικής βιωσιμότητας, διαστασιολόγηση των έργων) Έγκαιρος προγραμματισμός / προτεραιοποίηση παρεμβάσεων για την επερχόμενη 6η Προγραμματική Περίοδο 2021 – 2027 / Εξασφάλιση κονδυλίων για ωρίμανση των έργων νέας γενιάς.

43 Χρήσιμοι σύνδεσμοι http://www.espa.gr/ http://www.ymeperaa.gr/

44 Ευχαριστώ για την προσοχή σας Ζωή ΠΑΠΑΣΙΩΠΗ
Προϊσταμένη ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ Δ/νση:  Κόνιαρη 15, Αθήνα Τηλ:     Fax:    


Κατέβασμα ppt "ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google