Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ιωάννα Βορβή Σχολ. Σύμβουλος ΠΕ02 Ανατολικής Θεσσαλονίκης

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ιωάννα Βορβή Σχολ. Σύμβουλος ΠΕ02 Ανατολικής Θεσσαλονίκης"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ιωάννα Βορβή Σχολ. Σύμβουλος ΠΕ02 Ανατολικής Θεσσαλονίκης
Η διδασκαλία της Ιστορίας Α΄ τάξης Γυμνασίου, στο πλαίσιο της δράσης «ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΑΞΗ» Ιωάννα Βορβή Σχολ. Σύμβουλος ΠΕ02 Ανατολικής Θεσσαλονίκης

2 88310/Γ2/22-07-2009 Υ.Α. του ΥΠΕΠΘ (Απόσπασμα)
«Τα τμήματα της διδακτέας ύλης, η διδασκαλία των οποίων θα γίνεται με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, θα επιλέγονται από τους διδάσκοντες με κριτήριο την καταλληλότητα του συγκεκριμένου διδακτικού μέσου για την επίτευξη καλύτερου εκπαιδευτικού αποτελέσματος και σε ποσοστό μέχρι 30% του συνόλου της διδακτέας ύλης. Στα επόμενα σχολικά έτη ο αριθμός των μαθημάτων και του ποσοστού της διδακτέας ύλης είναι δυνατόν να αυξηθεί, εφόσον κριθεί σκόπιμο, μετά την αξιολόγηση του πρώτου έτους εφαρμογής της εν λόγω δράσης.»

3 Διδακτικοί στόχοι Επιδιώκεται οι μαθητές:
Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία της έρευνας Να ασκηθούν στην αναζήτηση, επιλογή, ταξινόμηση, επεξεργασία, σύνθεση ιστορικών πληροφοριών Να αποκτήσουν ιστορική γνώση διερευνώντας ποικιλία πηγών, έντυπων και ηλεκτρονικών Να έρθουν σε επαφή με πρωτογενείς πηγές Να αξιοποιούν το εικονογραφικό υλικό του εκπαιδευτικού λογισμικού και των ιστοσελίδων Να ασκήσουν την κριτική σκέψη Να καλλιεργήσουν ικανότητες αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης

4 Διδακτικοί στόχοι Να εξοικειωθούν και να ασκηθούν στη συνεργατική μάθηση Να εξοικειωθούν με τις Νέες Τεχνολογίες και να τις αξιοποιούν Να αναπτύξουν την ικανότητα να προσεγγίζουν διαθεματικά τη γνώση, να αξιοποιούν γνώσεις από διάφορα γνωστικά αντικείμενα (Πληροφορική, Εικαστικά, Μουσική, Ν. Γλώσσα, Γεωγραφία κ.α.) και να τις συνδέουν

5 Βασικό εκπαιδευτικό υλικό
Το βιβλίο μαθητή για την Ιστορία Α' Γυμνασίου Το βιβλίο καθηγητή για την Ιστορία Α' Γυμνασίου Το Εκπαιδευτικό Λογισμικό «Ιστορία α' β' γ‘ Γυμνασίου», Π.Ι. Διαδίκτυο (αν υπάρχει σύνδεση) και χρήση ηλεκτρονικών διευθύνσεων του Λογισμικού ή και άλλων, σχετικών με τις ενότητες που θα διδαχθούν Φύλλα εργασίας Επεξεργαστής κειμένου (word)/τετράδιο Μπορούν να αξιοποιηθούν και άλλα λογισμικά/περιβάλλοντα: κλειστά, ανοιχτά ή λογισμικά γενικής χρήσης (πάντοτε ανάλογα με τους στόχους, τις δυνατότητες και ενδιαφέροντα των μαθητών, το χρόνο και την υλικοτεχνική υποδομή)

6 Πρώτες ενέργειες εκπαιδευτικού
Ενημερώνεται για τις γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών στη χρήση του Υπολογιστή και του Διαδικτύου Παρουσιάζει το Λογισμικό και τις δυνατότητές του στους μαθητές Ενημερώνεται για την ύλη που θα διδάξει (π.χ. από το βιβλίο μαθητή, βιβλίο καθηγητή, λογισμικό, σχετικές ιστοσελίδες, επιλογή από βιβλιογραφία λογισμικού ή άλλη )

7 Επισημάνσεις Ενεργοποίηση όλων των μαθητών
Ένταξή τους σε ομάδα, για καθολική συμμετοχή Αξιοποίηση του συγκεκριμένου λογισμικού Καλή κατανομή χρόνου (τα σενάρια αναφέρουν προβλεπόμενο χρόνο εφαρμογής τους), 30% του συνολικού χρόνου Αξιοποίηση εικόνων και πηγών Αξιοποίηση Φύλλων Εργασίας

8 Ενδεικτικοί τρόποι αξιοποίησης του Λογισμικού
Σενάρια του λογισμικού ή και άλλα που θα δημιουργήσει ο καθηγητής Ασκήσεις (γενικές και αυτοαξιολόγησης) του λογισμικού σε συνδυασμό με τα κείμενα Κείμενα του λογισμικού, επεξεργασία με φύλλο εργασίας Εικόνες και πηγές, γραπτή επεξεργασία με φύλλο εργασίας Εικόνες και πηγές, προφορική επεξεργασία Γλωσσάρι, σε συνδυασμό με τα κείμενα και τις πηγές Διαδίκτυο, ιστοσελίδες λογισμικού ή και άλλες σχετικές

9 Χρήσιμες πληροφορίες Ο επεξεργαστής κειμένου (word) μπορεί να αξιοποιηθεί για να κρατούν οι μαθητές σημειώσεις, να αντιγράψουν κείμενα, να τα αξιολογήσουν, να διαχωρίσουν κύριες και δευτερεύουσες πληροφορίες για τις συγκεκριμένες εργασίες που τους δίνονται, να προσθέσουν σχετικές εικόνες, να γράψουν κείμενο και συνθετική εργασία. Αν οι μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι, μπορούν να απαντούν στις ερωτήσεις χρησιμοποιώντας το τετράδιό τους ή το κατάλληλα διαμορφωμένο φύλλο εργασίας, σε έντυπη μορφή Στα κείμενα δίνονται ορισμένες λέξεις, οι οποίες ανοίγουν νέο παράθυρο με περισσότερες πληροφορίες Οι ιστοσελίδες που δίνονται, προφανώς, ανοίγουν μόνο αν υπάρχει σύνδεση internet Υπάρχει η δυνατότητα μεγέθυνσης των εικόνων και των χαρτών Τα κείμενα, οι εικόνες, οι πηγές οι ασκήσεις κ.τ.λ. αντιγράφονται και εκτυπώνονται για τις εργασίες των μαθητών Οι περισσότερες εικόνες για τις ενότητες της Α τάξης συνοδεύονται από περιγραφικές λεζάντες, αλλά δεν έχουν σύντομους τίτλους ή αρίθμηση. Θα πρέπει να βρούμε τρόπο παραπομπής των μαθητών σε αυτές Μπορούν να χρησιμοποιηθούν συνδυαστικά και άλλα λογισμικά. Π.χ. «Περιπλάνηση στο Χωροχρόνο», «Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος στην Αρχαία Ελλάδα» κ.α.

10 Φύλλα εργασίας Οι μαθητές καλούνται να σημειώσουν στο φύλλο εργασίας τις απαντήσεις σε ερωτήσεις που τους δίνονται, τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματά τους. Στην περίπτωση που οι μαθητές συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας, θα πρέπει αυτό να γίνει σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το οποίο καθορίζεται και γνωστοποιείται στους μαθητές Οι οδηγίες και οι ερωτήσεις/δραστηριότητες στο φύλλο εργασίας θα πρέπει να είναι σαφείς και συγκεκριμένες. Στο τέλος της διδακτικής ώρας θα πρέπει να υπάρχει διαθέσιμος χρόνος για συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων, σχολιασμό, παρατηρήσεις και συμπεράσματα των μαθητών Το φύλλο εργασίας μπορεί να έχει έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή

11 Ενδεικτικός τύπος φύλλων εργασίας
Οι μαθητές αναζητούν και εντοπίζουν τις πληροφορίες στα κείμενα-εικόνες-πηγές του λογισμικού ή του διαδικτύου που τους δίνονται ή αναζητούν οι ίδιοι, τις αξιολογούν, επιλέγουν και απαντούν σε συγκεκριμένες ερωτήσεις ή υλοποιούν συγκεκριμένες εργασίες/δραστηριότητες (π.χ. σχεδίαση ή συμπλήρωση πληροφοριών σε χάρτη)

12 Ενδεικτικοί τύποι ερωτήσεων (1)
Να εντοπίσουν οι μαθητές συγκεκριμένες πληροφορίες από κείμενο ή/και πηγή ή/και εικόνα Να εντοπίσουν από τις πηγές και τις εικόνες εκείνες που συνδέονται με μια συγκεκριμένη πληροφορία του κειμένου Να εντοπίσουν ομοιότητες-διαφορές, αίτια, αποτελέσματα, σχέσεις, ρόλους κ.τ.λ. Να βρουν συναφή παραδείγματα Να εκφράσουν την προσωπική τους άποψη και να την αιτιολογήσουν

13 Ενδεικτικοί τύποι ερωτήσεων (2)
6) Να αναφέρουν τι ισχύει σήμερα και να σχολιάσουν (όπου προσφέρεται). Να αναφέρουν διαφορές και ομοιότητες ανάμεσα στην εποχή που μελετούν και στη σημερινή, για το συγκεκριμένο θέμα 7) Να γράψουν τον ορισμό συγκεκριμένων όρων και λέξεων 8) Να βρουν τη σημασία λέξεων χρησιμοποιώντας το γλωσσάρι 9) Να εντοπίσουν διαφορές στη σημασία συναφών όρων-λέξεων 10) Να αντιστοιχίσουν λέξεις

14 Ενδεικτικοί τύποι ερωτήσεων (3)
11) Να αντιστοιχίσουν όρους και σημασίες 12) Να αντιστοιχίσουν πρόσωπα και ενέργειες, χώρους και πρόσωπα, χώρους και ενέργειες κ.τ.λ. 13) Να συνδέσουν πρόσωπα, γεγονότα, χώρους, πληροφορίες που σχετίζονται μεταξύ τους 14) Να προσθέσουν τίτλους στις εικόνες ή τίτλους/πλαγιότιτλους σε κείμενα 15) Να εντοπίσουν πληροφορίες στο χάρτη και να τις ομαδοποιήσουν

15 Ενδεικτικοί τύποι ερωτήσεων (4)
16) Να σχεδιάσουν διαδρομές ή να σημειώσουν πληροφορίες στο χάρτη 17) Να αναζητήσουν όλες τις εικόνες τις σχετικές με ένα κείμενο 18) Να αναζητήσουν πηγές σχετικές με ένα κείμενο 19) Να δημιουργήσουν στήλες και να ταξινομήσουν πληροφορίες με βάση συγκεκριμένα κριτήρια 20) Να δημιουργήσουν πίνακες - καταλόγους με στοιχεία που τους ζητούμε

16 Ενδεικτικοί τύποι ερωτήσεων (5)
21) Να δημιουργήσουν ασκήσεις σε (σχήμα) άστρου 22) Να απαντήσουν σε ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών 23) Να δραματοποιήσουν σκηνές και γεγονότα 24) Να γράψουν σύντομο κείμενο όπου θα εκθέτουν τις πληροφορίες ή τις απόψεις τους στους συμμαθητές τους κ.α. 25) Να δημιουργήσουν αφίσα – πόστερ - ταμπλό με κείμενα για κάποιο θέμα πλαισιωμένα από σχετικό εικονογραφικό υλικό 26) Να ζωγραφίσουν, να χρωματίσουν ένα σύνολο ομοειδών πληροφοριών κ.α.

17 Δημιουργία-Οργάνωση ομάδων
Η οργάνωση των ομάδων προϋποθέτει γνώση των ενδιαφερόντων και των δυνατοτήτων των μαθητών Ομάδες μικτές Οι ομάδες μπορεί να είναι ευκίνητες και ευέλικτες Τα μέλη κάθε ομάδας κατανέμουν τους ρόλους τους Η κάθε ομάδα έχει το δικό της φύλλο εργασίας

18 Παραδείγματα δημιουργίας φύλλων εργασίας με βάση το λογισμικό
Τα φύλλα που ακολουθούν σκοπό έχουν απλά να δείξουν κάποιες από τις μορφές που μπορεί να έχει ένα φύλλο εργασίας. Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί φύλλα εργασίας ανάλογα με τους διδακτικούς στόχους κάθε φορά, τις δυνατότητες της τάξης του, το διαθέσιμο χρόνο, τα μέσα κ.τ.λ.

19 Φύλλο εργασίας 1 Η ίδρυση μιας αποικίας στο πλαίσιο του Β΄ ελληνικού αποικισμού (8ος-6ος αι. π.Χ.)
Αφού μελετήσεις : 1.Την ενότητα 5 (Η διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας), 2.Τα κείμενα των πηγών: α) Η Κυρήνη, αποικία της Θήρας στη βόρεια Αφρική, β) Η ίδρυση μιας αποικίας και 3. Την 5η εικόνα και τα σχόλιά της Α) Να καταγράψεις τη διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας και το ρόλο των μαντείων Β) Να συνθέσεις ένα κείμενο 100 λέξεων υποθέτοντας ότι είσαι ο οικιστής και οι συμμαθητές σου φίλοι και συμπολίτες σου και τους ενημερώνεις για τις ενέργειες που έγιναν για την προετοιμασία της αποικιακής αποστολής

20 Φύλλο εργασίας 2 Η ίδρυση μιας αποικίας στο πλαίσιο του Β΄ ελληνικού αποικισμού (8ος-6ος αι. π.Χ.)
Αφού μελετήσεις : 1.Την ενότητα 3 (Οι λόγοι που οδήγησαν στον Β' Ελληνικό Αποικισμό), 2.Τα κείμενα των πηγών: α) Ίδρυση της πόλης της Ιμέρας στην Κάτω Ιταλία, β) Η Κυρήνη, αποικία της Θήρας στη βόρεια Αφρική και 3. Την 7η εικόνα και τα σχόλιά της Α) Σημείωσε τους παράγοντες που προκάλεσαν και ενίσχυσαν την ίδρυση αποικιών Β) Γράψε ένα κείμενο 100 λέξεων υποθέτοντας ότι είσαι πολιτικός της εποχής του β΄ αποικισμού και οι συμμαθητές σου οι συμπολίτες σου, για να τους εξηγήσεις τους λόγους για τους οποίους θα πρέπει να ιδρύσει η πόλη σου αποικία

21 Φύλλο εργασίας 3 Η ίδρυση μιας αποικίας στο πλαίσιο του Β΄ ελληνικού αποικισμού (8ος-6ος αι. π.Χ.)
Αφού μελετήσεις : 1.Την ενότητα 5 (Η διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας), 2. Τα κείμενα των πηγών: α) Η ίδρυση μιας αποικίας, β) Οι οικονομικές δυνατότητες των ελληνικών αποικιών της Κ. Ιταλίας και 3. Τη 2η εικόνα και τα σχόλιά της Α) Να καταγράψεις τις παραμέτρους επιλογής μιας περιοχής για ίδρυση αποικίας Β) Να συνθέσεις ένα κείμενο 100 λέξεων υποθέτοντας ότι είσαι ένας πολίτης, έτοιμος να αφήσει την πόλη του για να ζήσει στην αποικία και συζητά με τους συμπολίτες του προσπαθώντας να τους πείσει ότι η ζωή στη νέα πόλη θα είναι καλύτερη από τη ζωή στη μητρόπολη

22 Φύλλο 1 Όψεις της καθημερινής ζωής στην Αθήνα της κλασικής εποχής
Αφού μελετήσεις: 1.Την ενότητα 1 (Εργασία και επαγγέλματα) 2. Το κείμενο της πηγής: Μια εικόνα από την αγορά της αρχαίας Αθήνας κατά την κλασική εποχή και 3. τις εικόνες και τα σχόλιά τους Α) Να δημιουργήσεις πίνακα με τα επαγγέλματα που έχουν σχέση: -με την εξωτερική εμφάνιση του ανθρώπου -με ξυλεία-μεταλλεύματα Β) Ποια από τα επαγγέλματα αυτά εξακολουθούν να υπάρχουν σήμερα; Διάλεξε ένα χρώμα και χρωμάτισέ τα στον πίνακα που δημιούργησες. Τι παρατηρείς; Γ) Να διαλέξεις μια από τις εικόνες που απεικονίζουν ένα από τα επαγγέλματα που κατέγραψες και να την περιγράψεις σε ένα σύντομο κείμενο (100 λέξεις)

23 Φύλλο 2 Όψεις της καθημερινής ζωής στην Αθήνα της κλασικής εποχής
Αφού μελετήσεις: 1.Την ενότητα 1 (Εργασία και επαγγέλματα) 2. Το κείμενο της πηγής: Μια εικόνα από την αγορά της αρχαίας Αθήνας κατά την κλασική εποχή και 3. τις εικόνες και τα σχόλιά τους Α) Να δημιουργήσεις πίνακα με τα επαγγέλματα που έχουν σχέση: -με την τροφή του ανθρώπου -με την κατασκευή αγγείων Β) Ποια από τα επαγγέλματα που κατέγραψες ασκούνται με τον ίδιο περίπου τρόπο ακόμη και σήμερα; Διάλεξε ένα χρώμα και χρωμάτισέ τα στον πίνακα που δημιούργησες. Τι παρατηρείς; Γ) Να διαλέξεις ένα από τα επαγγέλματα που κατέγραψες και να το περιγράψεις σε ένα σύντομο κείμενο (100 λέξεις)

24 Φύλλο 3 Όψεις της καθημερινής ζωής στην Αθήνα της κλασικής εποχής
Αφού μελετήσεις: 1.Την ενότητα 1 (Εργασία και επαγγέλματα) 2. Τα κείμενα των πηγών: α) Μια εικόνα από την αγορά της αρχαίας Αθήνας κατά την κλασική εποχή , β) Ο Ξενοφών για τη χειρωνακτική εργασία και 3. τις εικόνες και τα σχόλιά τους Α) Να δημιουργήσεις πίνακα με τα επαγγέλματα που έχουν σχέση: -με γεωργικά – αλιευτικά προϊόντα -με την υγεία Β) Ποια από αυτά απαιτούν χειρωνακτική εργασία; Διάλεξε ένα χρώμα και χρωμάτισέ τα στον πίνακα που δημιούργησες Γ) Διάβασε τη σχετική πηγή και σχολίασε γραπτώς την άποψη του Ξενοφώντα για τη χειρωνακτική εργασία (100 λέξεις)

25 οι μαθητές θα αντλήσουν πληροφορίες
Φύλλα εργασίας Αν υπάρχει σύνδεση internet, τα φύλλα εργασίας μπορούν να εμπλουτισθούν με σχετικές ιστοσελίδες και να αξιοποιηθεί το διαδίκτυο, από το οποίο οι μαθητές θα αντλήσουν πληροφορίες

26 Ηλεκτρονικές διευθύνσεις για γενικότερη ενημέρωση του εκπαιδευτικού (α)
Διδακτικά πακέτα Γυμνασίου Εκπαιδευτικό λογισμικό Γυμνασίου (Επιλέγουμε: Εκπαιδευτικό υποστηρικτικό υλικό Γυμνασίου, για τα λογισμικά του Π.Ι. για το Γυμνάσιο) schools.sch.gr/software/gymnasio/istoria_a_b_c.zip Λογισμικό Ιστορία α, β, γ, Γυμνασίου

27 Ηλεκτρονικές διευθύνσεις για γενικότερη ενημέρωση του εκπαιδευτικού (β)
ή Εκπαιδευτική ΡαδιοΤηλεόραση Υπουργείου Παιδείας (αξιοποίηση εκπαιδευτικών ταινιών στη διδασκαλία) Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα (Στο πλαίσιο της γενικότερης χρησιμότητας της ιστοσελίδας για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και για τη λειτουργική ένταξη και γόνιμη αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση, μπορούμε να δούμε σε αυτήν διδακτικές προτάσεις, ηλεκτρονική βιβλιογραφία  και εκπαιδευτικά λογισμικά εγκεκριμένα από το Π.Ι., με την περιγραφή τους)

28 Ηλεκτρονικές διευθύνσεις για γενικότερη ενημέρωση του εκπαιδευτικού (γ)
(εκπαιδευτική πύλη του Υπουργείου Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων) (Επιλέγουμε: υποστηρικτικό υλικό για να δούμε ανά μάθημα προτάσεις διδασκαλίας - υποστηρικτικό υλικό – αλφαβητικό κατάλογο εκπαιδευτικών λογισμικών ( Υπ.Παιδείας /  Π.Ι /  Ε.Α.Ι.Τ.Υ ) με περιγραφή, βαθμίδα εκπαίδευσης και άλλες πληροφορίες - χρήσιμες διευθύνσεις. Επιλέγουμε ενημερωτικό υλικό, επιμορφωτικό υλικό, ειδική αγωγή και εκπαίδευση, για διάφορες άλλες χρήσιμες πληροφορίες)

29 Ηλεκτρονικές διευθύνσεις για γενικότερη ενημέρωση του εκπαιδευτικού (δ)
(Για τα λογισμικά: «Περιπλάνηση στο Χωροχρόνο» και «Νέα Λογομάθεια») (Περιλαμβάνει κατάλογο και σύντομες περιγραφές των πακέτων εκπαιδευτικού λογισμικού, ανά ειδικότητα, που έχουν ετοιμαστεί στα πλαίσια των έργων της Οδύσσειας) (το Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ. Οπτικοακουστικά αρχεία που χρονολογούνται από τις αρχές του 20ου αιώνα. Τηλεοπτικό, ραδιοφωνικό, φωτογραφικό και έντυπο υλικό)

30 Διευθύνσεις που υπάρχουν στο λογισμικό «Ιστορία α, β, γ, Γυμνασίου Επικοινωνίες μεταξύ των πολιτισμών του Αιγαίου κατά την εποχή του Χαλκού

31 Διευθύνσεις που υπάρχουν στο λογισμικό «Ιστορία α, β, γ, Γυμνασίου» Η ίδρυση μιας αποικίας στο πλαίσιο του Β΄ ελληνικού αποικισμού (8ος-6ος αι. π.Χ.)

32 Διευθύνσεις που υπάρχουν στο λογισμικό «Ιστορία α, β, γ, Γυμνασίου» Όψεις της καθημερινής ζωής στην Αθήνα της κλασικής εποχής


Κατέβασμα ppt "Ιωάννα Βορβή Σχολ. Σύμβουλος ΠΕ02 Ανατολικής Θεσσαλονίκης"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google