Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Αξιολόγηση εναλλακτικών επιλογών.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Αξιολόγηση εναλλακτικών επιλογών."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Αξιολόγηση εναλλακτικών επιλογών.
Παρουσίαση Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

2 Στρατηγική ανθρώπινων πόρων.
Η διοίκηση προσωπικού είναι αρμόδια για τα εξής θέματα: A) Καθορίζει τις ανάγκες της επιχείρησης σε προσωπικό. Β) Επιλέγει, εκπαιδεύει, αναπτύσσει και παρέχει συμβουλές στο προσωπικό. Γ) Αναπτύσσει συστήματα αποζημίωσης. Δ) Αναπτύσσει συστήματα πειθαρχίας. Ε) Χειρίζεται διάφορα άλλα θέματα που αφορούν την ευημερία του προσωπικού. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

3 Στρατηγική ανθρώπινων πόρων.
Ένα σημαντικό θέμα, το οποίο επηρεάζει όλες τις λειτουργίες/τμήματα της επιχείρησης και κατ’ επέκταση την εφαρμογή της γενικής στρατηγικής της επιχείρησης, είναι εάν υπάρχουν διαθέσιμοι οι κατάλληλοι πόροι. Ένα σημαντικό θέμα, το οποίο επηρεάζει όλες τις λειτουργίες/τμήματα της επιχείρησης και κατ’ επέκταση την εφαρμογή της γενικής στρατηγικής της επιχείρησης, είναι εάν υπάρχουν διαθέσιμοι οι κατάλληλοι πόροι. Οι στόχοι της στρατηγικής της επιχείρησης καθορίζουν τις απαιτήσεις σε προσωπικό π.χ. μια στρατηγική περικοπής δαπανών θα απαιτούσε μείωση του αριθμού των απασχολουμένων, ενώ μια στρατηγική ανάπτυξης θα απαιτούσε αύξηση του αριθμού των απασχολουμένων. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

4 Στρατηγική ανθρώπινων πόρων.
Γενικά αφού καθοριστούν οι στόχοι και η γενική στρατηγική της επιχείρησης καθώς και οι στόχοι και οι στρατηγικές των λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης, θα πρέπει κατόπιν να αναπτυχθεί η στρατηγική προσωπικού, η οποία σκοπό έχει να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις σε προσωπικό όλων των τμημάτων της επιχείρησης. Μερικά από τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν για την ανάπτυξη της στρατηγικής προσωπικού, είναι: Α) Εχομε επαρκή εργατική δύναμη, Β) Πόσα άτομα πρέπει να προσληφθούν και πόσα άτομα από ήδη εργαζόμενους πρέπει να μετεκπαιδευτούν. Γ) Η στρατηγική απαιτεί σε σημαντικό βαθμό εργαζόμενους με νέες εξειδικεύσεις και ικανότητες. Εάν ναι, πως μπορεί να αποκτηθούν έγκαιρα και σε κόστος σχετικά αποτελεσματικό για την επιχείρηση. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

5 Στρατηγική ανθρώπινων πόρων.
Ε) Ποιες μέθοδοι θα χρησιμοποιηθούν για την εκτίμηση της αποδοτικότητας των εργαζομένων. Ζ) Ποιες μέθοδοι θα χρησιμοποιηθούν για την προαγωγή π.χ. βάσει αρχαιότητας. Η) Ποιο είδος μετεκπαίδευσης και ποιες ευκαιρίες για ανάπτυξη πρέπει να παρασχεθεί στο προσωπικό. Θ) Οι μισθοί και τα άλλα οφέλη έχουν ρυθμιστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να προάγουν τη στρατηγική της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

6 Συντονισμός των στρατηγικών των λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης.
Κάθε λειτουργία/τμήμα της επιχείρησης έχει συγκεκριμένους σκοπούς και στόχους. Εάν κάθε τμήμα επιδιώξει τη μεγιστοποίηση των στόχων του, τότε η προσπάθεια αυτή θα ανέλθει σε σύγκρουση με την πραγματοποίηση των στόχων των άλλων τμημάτων της επιχείρησης. Ένα κλασσικό παράδειγμα είναι η επιθυμία του υπεύθυνου του τμήματος παραγωγής να διατηρήσει ή και να αυξήσει την αποδοτικότητα του τμήματος του με την παραγωγή, εάν είναι δυνατό, ενός μόνο προϊόντος. Αντίθετα, η επιθυμία του υπεύθυνου μάρκετινγκ είναι να έχει τη δυνατότητα να εφοδιάζει τον πελάτη με όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

7 Συντονισμός των στρατηγικών των λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης.
Παρόμοια, ο υπεύθυνος της λειτουργίας της παραγωγής επιθυμεί να παράγει ορισμένες σειρές προϊόντων, ενώ ο υπεύθυνος του μάρκετινγκ ίσως να επιθυμεί ευρύτερες σειρές προϊόντων με πολυάριθμες επιλογές από κάθε σειρά ως προς το χρώμα, το σχήμα, το μέγεθος κλπ. Ένα άλλο παράδειγμα αφορά το επίπεδο αποθεμάτων. Το μάρκετινγκ θα ήθελε να διατηρήσει τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων σε υψηλά επίπεδα για να είναι σε θέση να εφοδιάζει τους πελάτες του με μια σύντομη ειδοποίηση. Η χρηματοοικονομική λειτουργία, θα επιθυμούσε να διατηρήσει τα αποθέματα όσον το δυνατόν σε χαμηλότερα επίπεδα, λόγω του κόστους, που συνεπάγεται η διατήρηση υψηλών αποθεμάτων. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

8 Συντονισμός των στρατηγικών των λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης.
Σε κάθε μία από τις παραπάνω περιπτώσεις οι υπεύθυνοι των τμημάτων ίσως καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιχείρηση σε σχέση με τη λειτουργία που αντιπροσωπεύουν. Εκ των πραγμάτων, φαίνεται ότι τα επιτελικά στελέχη, πρέπει στις διαπραγματεύσεις και τη διατύπωση της κύριας στρατηγικής, να διαβεβαιώσουν ότι οι στρατηγικές τις οποίες αναπτύσσουν στα τμήματα τους, είναι εναρμονισμένες και θα συντελέσουν στην εφαρμογή και επίτευξη της κυρίας στρατηγικής της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

9 Συντονισμός των στρατηγικών των λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης.
Σε μερικές περιπτώσεις η σύνδεση μεταξύ των τμημάτων γίνεται πιο ισχυρή. Π.Χ. η ανάγκη να υπάρχει στενός σύνδεσμος και εναρμόνιση μεταξύ των τμημάτων έρευνας και ανάπτυξης, παραγωγής και μάρκετινγκ. Εάν η στρατηγική είναι να αναπτυχθούν προϊόντα για ειδικές ανάγκες του πελάτη, τότε πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη για το συντονισμό δραστηριοτήτων και των τριών τμημάτων, από ότι θα απαιτείτο, εάν η στρατηγική του μάρκετινγκ είναι «πώληση οποιωνδήποτε προϊόντων αναπτύσσονται και παράγονται» Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

10 Συντονισμός των στρατηγικών των λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης.
Συμπεραίνεται, ότι, ο σύνδεσμος, η εναρμόνιση και ο συντονισμός των στρατηγικών και στόχων των διαφόρων τμημάτων της επιχείρησης κρίνεται αναγκαίος για την επίτευξη της γενικής στρατηγικής και στόχων της επιχείρησης. Για τη βελτίωση του συντονισμού μεταξύ των διαφόρων τμημάτων της επιχείρησης έχει αναπτυχθεί ένα σύστημα το οποίον καλείται «διοίκηση βάσει στόχων» (Management by objectives). Βάσει της μεθόδου αυτής, προσδιορίζονται στόχοι: για την επιχείρηση ως σύνολο, για τα τμήματα εντός της επιχείρησης και τελικά για τα άτομα εντός κάθε τμήματος. Ο καθορισμός στόχων από την κορυφή μέχρι τα κατώτερα επίπεδα της επιχείρησης δημιουργεί μια ολοκληρωμένη ιεραρχία στόχων σε όλη την έκταση σε όλη την επιχείρηση. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

11 Διαδικασία Εκτίμησης και ελέγχου του στρατηγικού προγραμματισμού.
Το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας του στρατηγικού προγραμματισμού είναι η εκτίμηση της στρατηγικής και ο έλεγχος, δηλαδή είναι εκείνη η φάση της διαδικασίας του στρατηγικού προγραμματισμού, κατά την οποία τα ανώτατα επιτελικά στελέχη προσπαθούν να διαβεβαιώσουν, ότι η στρατηγική που επιλέχθηκε, εφαρμόζεται σωστά κα επιτυγχάνει τους σκοπούς και στόχους της επιχείρησης. Βασικός σκοπός του ελέγχου είναι να προειδοποιεί έγκαιρα τα επιτελικά στελέχη για την ύπαρξη ενός προβλήματος ή για ένα πρόβλημα που πιθανόν να προκύψει, προτού το πρόβλημα αυτό γίνει κρίσιμο. Ο έλεγχος δεν γίνεται μόνο απολογιστικά, δηλαδή αφού το πρόβλημα έχει συμβεί, μπορεί να γίνει και προληπτικά. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

12 Διαδικασία Εκτίμησης και ελέγχου του στρατηγικού προγραμματισμού.
Στη συνέχεια, οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται κατά τη διάρκεια της φάσης του ελέγχου, μπορεί να επηρεάσουν και τις αποφάσεις του μελλοντικού προγραμματισμού. Η ανάγκη ελέγχου της στρατηγικής είναι ουσιώδης. Επισημαίνεται ότι, εάν ο έλεγχος της στρατηγικής δεν αποτελέσει ένα ενιαίο σύνολο της διαδικασίας του στρατηγικού προγραμματισμού, ο προγραμματισμός αυτός ίσως να καταλήξει να είναι λίγο περισσότερο από μια ευσεβή ελπίδα, παρά ένα αποτελεσματικό μέσο για την επίτευξη των επιθυμητών στόχων της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

13 Η διαδικασία εκτίμησης και ελέγχου του στρατηγικού προγραμματισμού.
Η διαδικασία ελέγχου επικαλύπτονται μεταξύ τους, και θα λέγαμε ότι η διαδικασία του ελέγχου αποτελεί το στάδιο εκείνο, με το οποίο ολοκληρώνεται η διαδικασία του στρατηγικού προγραμματισμού. Τα κριτήρια για την εκτίμηση χρησιμοποιούνται ως σημεία αναφοράς για τον προσδιορισμό, εάν μια επιχείρηση επιτυγχάνει αποτελεσματικά τους στόχους της. Η εκτίμηση της απόδοσης λαμβάνει χώρα, όταν τα αποτελέσματα του συστήματος ελέγχου συγκρίνονται με τα κριτήρια εκτίμησης, που έχουν προσδιοριστεί. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

14 Η διαδικασία εκτίμησης και ελέγχου του στρατηγικού προγραμματισμού.
Τα συστήματα ελέγχου σχεδιάζονται για την μέτρηση των αποτελεσμάτων των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Τελικά, οι πληροφορίες που αποκτώνται από την εκτίμηση αυτή, πρέπει να χρησιμοποιηθούν και να αξιολογηθούν. Εάν τα κριτήρια εκτίμησης δεν ικανοποιούνται, δηλαδή εάν υπάρχουν αρνητικές αποκλίσεις μεταξύ κριτηρίων εκτίμησης και πραγματοποιηθείσας απόδοσης, τότε πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες, οι οποίες μπορεί να κυμαίνονται από αλλαγή των επιθυμητών στόχων (διότι π.χ. είναι μη ρεαλιστικοί), μέχρις αλλαγής μερικών δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Όταν όμως το σύστημα ελέγχου δείχνει, ότι οι επιχειρηματικές δραστηριότητες επιτυγχάνουν του στόχους της επιχείρησης, δεν χρειάζεται να γίνει καμία διορθωτική παρέμβαση. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

15 Ανάπτυξη κριτηρίων εκτίμησης της απόδοσης της επιχείρησης.
Τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η εκτίμηση της απόδοσης, είναι διάφορα. Οι γενικοί στόχοι της επιχείρησης μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως κριτήριο εκτίμησης όσον αφορά στην απόδοση της επιχείρησης ως σύνολο. Σε χαμηλότερα επίπεδα της επιχείρησης π.χ. λειτουργίες/τμήματα, ως κριτήρια για εκτίμηση της απόδοσης των δραστηριοτήτων αυτών μπορεί να χρησιμοποιηθούν: Οι στόχοι των προϋπολογισμών ή των τμημάτων της επιχείρησης. Οι στόχοι που προσδιορίζονται με το σύστημα «διοίκησης βάσει στόχων» (Management by Objectives). Οι στόχοι προγραμμάτων παραγωγής Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

16 Ανάπτυξη κριτηρίων εκτίμησης της απόδοσης της επιχείρησης.
Τα κριτήρια εκτίμησης πρέπει, όπου αυτό είναι δυνατό, να εκφράζονται σε ποσότητες ή αξίες, ώστε να μετρώνται εύκολα. Στήν πραγματικότητα, τα κριτήρια εκτίμησης δεν εκφράζονται όλα σε αριθμούς. Παρακάτω θα εξετάσουμε τις δύο βασικές κατηγορίες κριτηρίων εκτίμησης, δηλαδή: Ποιοτικά κριτήρια εκτίμησης. Ποσοτικά κριτήρια εκτίμησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

17 Ανάπτυξη κριτηρίων εκτίμησης της απόδοσης της επιχείρησης.
Ποιοτική παράγοντες. ο Έλεγχος των στρατηγικών της επιχείρησης είναι ένα σημαντικό πολύτιμο και αναγκαίο στάδιο της διαδικασίας του στρατηγικού προγραμματισμού. Ένα πρόβλημα που υπάρχει στα παραδοσιακά συστήματα είναι ότι σχεδιάζονται συνήθως για την παρακολούθηση των δραστηριοτήτων της επιχείρησης και δεν συγκεντρώνουν την προσοχή τους στη γενική στρατηγική της επιχείρησης. Την εκτίμηση της στρατηγικής ενδιαφέρει κατουσία η εκτίμηση της συνολικής επίδρασης και καταλληλότητας της στρατηγικής για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

18 Ανάπτυξη κριτηρίων εκτίμησης της απόδοσης της επιχείρησης.
Ο William Glueck έχει προτείνει τα εξής τρία γενικά κριτήρια για την εκτίμηση της καταλληλότητας της στρατηγικής για την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης: Συνέπεια. Καταλληλότητα. Λειτουργικότητα. Μια σειρά ποιοτικών ερωτημάτων μπορεί να διατυπωθούν και πρέπει να απαντηθούν για καθένα από τα παραπάνω κριτήρια, για να φτάσουμε στο συμπέρασμα, εάν μια στρατηγική που επιλέχθηκε, είναι η κατάλληλη για την πραγματοποίηση των στόχων της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

19 Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.
Ποιοτικοί Παράγοντες. Στόχοι. ΟΙ βασικοί στόχοι της επιχείρησης είναι συνεπείς μεταξύ τους, ή υπάρχουν ασυμβίβαστοι και συγκρουόμενοι στόχοι στις διάφορες λειτουργίες/τμήματα της επιχείρησης, η επιδίωξη των οποίων πιθανό να έχει σοβαρές συνέπειες στην πραγματοποίηση των γενικών στόχων της επιχείρησης. Έγιναν διαπραγματεύσεις για την εναρμόνιση των στόχων μεταξύ των διαφόρων τμημάτων της επιχείρησης έτσι, ώστε τελικά να συμβάλουν στην πραγματοποίηση των γενικών στόχων της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

20 Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.
Ποιοτικοί Παράγοντες. Έχουμε κάνει τις κατάλληλες προσαρμογές έτσι, ώστε να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις κρίσιμες μεταβολές του περιβάλλοντος εκτός της επιχείρησης, τις οποίες θα μπορούσαμε να είχανε προβλέψει. Η στρατηγική που επιλέχθηκε για εφαρμογή, μπορεί να εκμεταλλευτεί πλήρως τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην εσωτερική αγορά και στο διεθνή χώρο. Η στρατηγική αυτή μετριάζει τις απειλές, που προέρχονται από το περιβάλλον της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

21 Συνθήκες του περιβάλλοντος εκτός της επιχείρησης.
Οι στρατηγικές/πολιτικές του μάρκετινγκ είναι συνεπείς με τι μεταβολές στις αγορές. Οι χρηματοοικονομικές στρατηγικές/πολιτικές είναι συνεπείς με τις αλλαγές στην χρηματαγορά. Η έρευνα και η ανάπτυξη είναι συνεπείς με τις τεχνολογικές αναπτύξεις. Η παραγωγή είναι συνεπής με την προσφορά των συντελεστών της παραγωγής. Υπάρχουν κατάλληλα ελαστικά προγράμματα έτσι, ώστε να είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε με ευκαμψία και συνεπώς, με επιτυχία στις προβλεπόμενες μεταβολές. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

22 Συνθήκες εσωτερικού περιβάλλοντος της επιχείρησης.
Οι στρατηγικές/πολιτικές των διαφόρων λειτουργιών/τμημάτων της επιχείρησης, η κατανομή των πόρων στις δραστηριότητες της, η οργανωτική διάρθρωση και το διοικητικό σύστημα είναι συντονισμένα και εναρμονισμένα μεταξύ τους. Υπάρχει ένα ολοκληρωμένο υπόδειγμα εφαρμογή της στρατηγικής, το οποίο ταιριάζει με τη συγκεκριμένη στρατηγική και να αναπτύσσει τα απαιτηθέντα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της επιχείρησης. Η επιλεγείσα στρατηγική βασίζεται σε αδυναμίες ή γίνονται προσπάθειες για την εξάλειψη των αδυναμιών αυτών. Τα κριτήρια που πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε για εκτίμηση της απόδοσης, καθώς και τα συστήματα αμοιβών συνδέονται με τις στρατηγικές/πολιτικές που θέλουμε να ενισχύσουμε. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

23 Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.
Καταλληλότητα. Ικανότητες πόρων. Είναι οι κρίσιμοι πόροι διαθέσιμοι. Εάν όχι, η στρατηγική έχει προβλέψει για την απόκτηση των πόρων αυτών, όταν απαιτηθούν. Είναι οι διαθέσιμοι πόροι κατάλληλοι για ότι επιδιώκομε να πετύχουμε. Οι στρατηγικές/πολιτικές της επιχείρησης προβλέπουν, για την ανάπτυξη παραγωγικών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, εργατών, επιτελικών στελεχών, εξειδικευμένες γνώσεις έτσι ώστε να είναι κατάλληλες για την πραγματοποίηση των στόχων της επιχείρησης. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.

24 Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.
Προτίμηση κινδύνου. Η στρατηγική συνεπάγεται περιττό κίνδυνο. Ο βαθμός κινδύνου είναι αποδεκτός από την ανώτατη διοίκηση. Είναι πολύ υψηλός ή πολύ χαμηλός. Θέτουμε σε κίνδυνο όλη την επιχείρηση. Είναι αυτό απαραίτητο. Η στρατηγική βασίζεται σε εσωτερικούς πόρους, των οποίων η συνεχής ύπαρξη δεν είναι εξασφαλισμένη. Εξαρτάται σε υποθέσεις του περιβάλλοντος, για τις οποίες δεν είμαστε πολύ βέβαιοι. Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης, Προγραμματισμός Δράσεως Επιχειρήσεων.


Κατέβασμα ppt "Αξιολόγηση εναλλακτικών επιλογών."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google