Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μέθοδοι Ανάπτυξης Συστημάτων

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μέθοδοι Ανάπτυξης Συστημάτων"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μέθοδοι Ανάπτυξης Συστημάτων
Εφαρμογές Πληροφοριακών Συστημάτων Μέθοδοι Ανάπτυξης Συστημάτων P. Loucopoulos – Gr. Chondrocoukis Informatics Seminar

2 Εισαγωγή Σκοπός της παρουσίασης
Να παρουσιάσει την ανάγκη για ύπαρξη μιας συστηματικής μεθοδολογίας για την ανάπτυξη συστημάτων Να παρουσιάσει θέματα διαδικασίας, προϊόντος και συμμετεχόντων Να συζητήσει εναλλακτικούς τρόπους εργασίας Εισαγωγή

3 Πρόοδος της παρουσίασης
Μεθοδολογίες για την ανάπτυξη συστημάτων Απαιτήσεις συστημάτων και η σημασία τους Μέθοδοι για την ανάπτυξη απαιτήσεων Μεθοδολογικά θέματα Πλάνο Παρουσίασης

4 Μέθοδοι ανάπτυξης συστημάτων
Δύο βασικές μέθοδοι προμήθεια έτοιμου συστήματος ανάπτυξη νέου συστήματος Και οι δύο μέθοδοι απαιτούν την ύπαρξη ‘συμβολαίου’ μεταξύ πελάτη και προμηθευτή Aπαιτήσεις του συστήματος Ανάπτυξη Συστημάτων

5 Χαρακτηριστικό μοντέλο προμήθειας
Επιτροπή Λήψης Αποφάσεων Υπεργολάβος Procurement Office Εταιρία Υπεργολάβος Ανάπτυξη Συστημάτων Διεύθυνση Χρήστες Project Ανάπτυξη Υπεργολάβος Υπεργολάβος Διαχείρηση Συστήματος

6 Πρόοδος της παρουσίασης
Μεθοδολογίες για την ανάπτυξη συστημάτων Απαιτήσεις συστημάτων και η σημασία τους Μέθοδοι για την ανάπτυξη απαιτήσεων Μεθοδολογικά θέματα Πλάνο Παρουσίασης

7 Απαιτήσεις Συστημάτων
Πρόβλημα και λύση Πελάτης Παροχός Συλλογή Απαιτήσεων και Ανάλυση Σχεδιασμός Συστήματος Απαιτήσεις Απαιτήσεις Συστημάτων Μοντέλο Μοντέλο

8 Ανάλυση των επιδράσεων των απαιτήσεων
Υπάρχουν πολλά στοιχεία που συντείνουν στο συμπέρασμα ότι η συστηματική συλλογή απαιτήσεων είναι πολυ σημαντική. Επιδράσεις στην αποτελεσματικότητα του συστήματος από τεχνικής απόψεως στην προσπάθεια που απαιτείται για την ανάπτυξη και τη συντήρηση του συστήματος στην αποδοχή του συστήματος από τον οργανισμό Δύο σημαντικές εμπειρικές μελέτες Curtis et al (1988) 9 μεγάλοι οργανισμοί εμπλεκόμενοι σε 17 projects Lubars et al (1993) 10 μεγάλοι οργανισμοί εμπλεκόμενοι σε 23 projects Απαιτήσεις Συστημάτων

9 Παρατηρήσεις από την πρακτική εφαρμογή
Προσέγγιση $4.5M - 17 Projects από Επιχειρηματικός Χώρος Παραγωγή Τηλεπικοινωνίες Consumer electronics Αεροναυπηγική Εταιρία Project Ομάδα Ατομο Πρακτική εμπειρία Δυναμική του Οργανισμού Αντιληπτικότητα και Κίντητρα Δυνατότητες των Ομάδων Συμπεράσματα The thin spread of application domain knowledge Αλληλοσυγκρουόμενες απαιτήσεις Χάσματα στην επικοινωνία και τη συνεργασία

10 Το πρόβλημα της παραγωγής λογισμικού
Μελέτη 9 Μεγάλων Projects Ανάπτυξης Λογισμικού Συνολικό ποσό 6.8 Εκατομμύρια US$ Πρακτική εμπειρία

11 Πηγές σφαλμάτων στη συντήρηση
Σχεδιασμός (27%) Κώδικας (7%) Πρακτική εμπειρία Λοιποί Λόγοι (10%) Απαιτήσεις (56%)

12 Απαιτούμενη προσπάθεια για τη διόρθωση σφαλμάτων
Σχεδιασμός (13%) Κώδικας (1%) Πρακτική εμπειρία Λοιπά (4%) Απαιτήσεις (82%)

13 Αλληλοσυγκρουόμενες απαιτήσεις
Παράγοντες της Εταιρίας Παράγοντες της Αγοράς Εγκρίσεις Τεχνολογία Marketing Αποτελέσματα Ερευνας Πελάτες Οικονομικά, Νομικά Ανάγκες πελάτη Δυναμικότητα αναγκών Πρακτική εμπειρία Τεχνολογία Πρόοδος Προϊόντα Ανταγωνιστών Αλλοι Παράγοντες Κανονισμοί Προγραμματισμός Κείμενο Απαιτήσεων Πρότυπα Νομοθεσία Creeping elegance, hidden work

14 Εξέλιξη των απαιτήσεων
Προβληματισμοί - ζητήματα από το χώρο της εταιρίας Μοντελοποίηση της πληροφορίας και των διαδικασιών της επιχείρησης Θέματα Διαδικασίας Ανάπτυξη απαιτήσεων Αξιολόγηση απαιτήσεων Σχέδιο ανάπτυξης

15 Υποστήριξη για τη διαδικασία της ανάπτυξης
Μέθοδος Γλώσσα Θέματα Διαδικασίας Process Αυτοματοποίηση (Εργαλεία) Διαχείριση Ατομα

16 Πρόοδος της παρουσίασης
Μεθοδολογίες για την ανάπτυξη συστημάτων Απαιτήσεις συστημάτων και η σημασία τους Μέθοδοι για την ανάπτυξη απαιτήσεων Μεθοδολογικά θέματα Πλάνο Παρουσίασης

17 Ζητήματα στη μεθοδολογία της ανάπτυξης
Η μέθοδος εμπεριέχει: ένα τρόπο σκέψης ένα τρόπο μοντελοποίησης ένα τρόπο εργασίας Απαιτούνται εργαλεία για να βοηθήσουν: στη διαχείριση της γνώσης στην οπτικοποίηση της γνώσης στην επαναχρησιμοποιήση της γνώσης στην διάθεση της γνώσης Θέματα Διαδικασίας

18 Τί καλύπτουν οι υπάρχουσες μέθοδοι
Στάδιο Ορισμός του Προβλήματος Ανάλυση Σχεδιασμός Υλοποίηση Μέθοδος Structured X X X Corporate X X Data X Modelling Real World Θέματα Διαδικασίας Event X X X Modelling Object X X X Oriented Business X X Analysis Requirements X X Expression 'Soft' X

19 Αξιολόγηση των μεθόδων ανάπτυξης
FUNCTIONALITY SYSTEM CAPABILITIES Θέματα Διαδικασίας lateness t t 1 t t t t 2 3 4 5 TIME longevity The Davis and Bersoff Metrics

20 Διάφορα μοντέλα για τη διαδικασία της Τ.Λ.
Rapid Prototyping Incremental Development t t t t t t t t 1 2 3 1 2 3 Θέματα Διαδικασίας Reusable Software Automated Software Synthesis t t t t t t t t 1 2 3 1 2 3 Τ.Λ. = Τεχνολογία Λογισμικού

21 Οι βασικές διαδικασίες στην ανάπτυξη λογισμικού
Διερεύνηση Ποιο είναι το πρόβλημα ; Ποιο είναι το πλαίσιο του προβλήματος ; Προσδιορισμός Πώς μπορεί να περιγραφεί το πρόβλημα ; Αξιολόγηση Πώς μπορεί να είναι σίγουροι οι ενδιαφερόμενοι ότι συμφωνούν επί του συγκεκριμένου προβλήνματος ; Πώς μπορούμε να βεβαιωθούμε ότι η προτεινόμενη λύση αφορά στο σωστό πρόβλημα ; Θέματα Διαδικασίας

22 Διαστάσεις της ανάπτυξης απαιτήσεων
Κατανόηση Fully Understood Θέματα Διαδικασίας Επιθυμητό Αποτέλεσμα Fuzzy Αναπαράσταση Informal Formal Integrated View Individual View Κοινωνική Διάσταση

23 Τα προϊόντα της Τ.Λ. Θέματα Προϊόντος Υλοποίηση
Λεπτομερές Σχέδιο των Λειτουργιών Σχέδιο της Αρχιτεκτονικής Περιγραφή του Συστήματος Θέματα Προϊόντος Περιγραφές Απαιτήσεων

24 Απαιτήσεις για το σύστημα
Απαιτήσεις σε επιχειρησιακό επίπεδο Μοντελοποίηση των στόχων, διαδικασιών, ρόλων και πόρων της επιχείρησης Απαιτήσεις σε λειτουργικό επίπεδο (functional) Μοντελοποίηση της συμπεριφοράς του συστήματος Απαιτήσεις σε μη λειτουργικό επίπεδο (non-functional) Μοντελοποίηση των περιορισμών στους οποίους πρέπει να υπακούει το σύστημα Θέματα Προϊόντος

25 Η περιγραφή των απαιτήσεων
Επιχειρησιακές Απαιτήσεις Θέματα Προϊόντος Λειτουργικές Απαιτήσεις Περιγραφή Απαιτήσεων Μη Λειτουργικές Απαιτήσεις

26 Το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας - Στόχοι για το πληροφοριακό σύστημα (λειτουργικές απαιτήσεις) GOAL IS-GOAL Visualise air traffic The system should motivates scenarios display scenarios OM motivates IS-FR IS-FR IS-FR Display maps Display alerts and IS-FR Θέματα Προϊόντος IS-FR Display tracks and airways conflicts Display tables Display plots motivates motivates IS-FR motivates IS-FR IS-FR Display correlated flight IS-FR IS-FR IS-FR Display position Display track plan and supplementary Display altitude Display primary Display meteo and speed history info tendency data detections data ftom radar IS-FR IS-FR IS-FR Display flight plans IS-FR Display correlated Display uncorrelated corresponding to Display ambiguous flight plans flight plans lost tracks flight plans

27 Το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας - Στόχοι για το πληροφοριακό σύστημα (μη λειτουργικές απαιτήσεις) GOAL IS-GOAL Visualise air traffic The system should motivates scenarios perform in real-time OM motivates IS-NFR IS-NFR Display radar data The display must accommodate all in real-time necessary data for the scenario Θέματα Προϊόντος motivates motivates IS-NFR Aircraft position should be displayed in less than 3/16 sec of the radar sweep period IS-NFR IS-NFR IS-NFR IS-NFR Display Display 100 Display Display 500 100 tracks meteo plots 200 vectors table symbols

28 Κατάταξη μη λειτουργικών απαιτήσεων
Μη Λειτουργικές Απαιτήσεις Απαιτήσεις για την Διαδικασία Εξωτερικές Παράδοση Υλοποίηση Απαιτήσεις ως προς την ποιότητα Νομικοί Περιορισμοί Οικονομικοί Απαιτήσεις ως προς τον Συντονισμό με άλλα συστήματα Χρηστικότητα Αποτελεσματικότητα Αξιοπιστία Μεταφερσιμότητα Απόδοση Απαιτήσεις για τη Μέγιστη Δυνατότητα Απαιτήσεις για το Προϊόν Θέματα Προϊόντος

29 Συμμετέχοντες στην ανάπτυξη απαιτήσεων
Οι μηχανικοί ανάπτυξης συστημάτων Αναλυτές και προγραμματιστές Οι πελάτες Αγοραστές, πωλητές, οικονομικοί σύμβουλοι Θέματα Συμμετεχόντων Η Διαδικασία της Ανάπτυξης Απαιτήσεων Οι συντονιστές Εκπαιδέυση, εγκατάσταση, συντήρηση Οι Χρήστες Αγοραστές, καθημερινοί χρήστες, ευκαιριακοί χρήστες

30 Συμμετέχοντες στην ανάπτυξη απαιτήσεων
Συμμετέχοντες “σε επίπεδο επιχείρησης” Οποιοσδήποτε επιρρεάσει ή επιρρεαστεί από την επίτευξη των στόχων της επιχείρησης Εξωτερικοί συμμετέχοντες Φορείς με νομικά και περιβαλλοντικά ενδιαφέροντα Συμμετέχοντες “σε επίπεδο συστήματος” Οποιοσδήποτε σχετίζεται με τη λειτουργικότητα του συστήματος Συμμετέχοντες “σε επίπεδο ανάπτυξης” Οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη, την εγκατάσταση και τη συντήρηση του συστήματος Θέματα Συμμετεχόντων

31 Προσδιορισμός των αναγκαίων συμμετεχόντων
Χρήστης Πελάτης Σχεδιαστής Νομοθέτης Άμεση ‘Εμμεση Σκοπός και κίνητρο Απόψεις Πόροι Ειδικές γνώσεις Δεσμεύσεις Σχέσεις με άλλους συμμετάσχοντες Ρόλος Χαρακτηρηστικά Σχέση με το προϊόν Θέματα Συμμετεχόντων

32 Μια “γενικευμένη” ιεραρχία συμμετεχόντων
Συμμετάσχων Πελάτης Χρήστης Αγοραστής Αναλυτής Επιχειρήσεων Διευθυντής Marketing Διευθυντης Συντονισμού Διαχειριστής Πρωτεύων Τριτεύων Δευτερεύων Σχεδιαστής Εξωτερικός Εσωτερικός Νομοθέτης Για τους κανονισμούς της εταιρίας Κοινή γνώμη Πολιτεία Διε9νείς οργανισμοί Εκπαιδευτής Χρηστών Συντηρητής Προγραμματιστής Ειδικός επί Τεχνικών Θεμάτων Συντονιστής Προγράμματος Θέματα Συμμετεχόντων

33 Πρόοδος της παρουσίασης
Μεθοδολογίες για την ανάπτυξη συστημάτων Απαιτήσεις συστημάτων και η σημασία τους Μέθοδοι για την ανάπτυξη απαιτήσεων Μεθοδολογικά θέματα Πλάνο Παρουσίασης

34 Διαστάσεις στην ανάπτυξη
Προϊόν Τρόπος Εργασίας Διαδικασία Αλλαγής Διαβούλευση (Deliberation)

35 Σχέδια εναλλακτικών προδιαγραφών
Τρόπος σκέψης Ζητήματα Προβλήματα Κίνδυνοι Ευκαιρίες Περιορισμοί ΖΗΤΗΜΑΤΑ Τρόπος Εργασίας ΣΚΟΠΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Σχέδια εναλλακτικών προδιαγραφών Εναλλακτικές προδιαγραφές Στόχοι Οράματα

36 Τρόπος μοντελοποίησης
Παρούσα Κατάσταση “As-Is” Ανάγκη για Αλλαγή Μελλοντική Κατάσταση “To-Be” Μοντέλο της Επιχείρησης Νέοι Στόχοι και Απαιτήσεις Μοντέλο της Επιχείρησης Ανάπτυξη Μοντέλου της Επιχείρησης Μελέτη Εναλλακτικών Υλοποίηση Μοντέλου Τρόπος Εργασίας Εναλλακτικά Σενάρια Ερευνα Διαβούλευση Σχεδιασμός

37 Μοντελοποίηση της παρούσας κατάστασης
ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΚΟΠΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Ποια είναι η λογική πίσω από τους στόχους και τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης ; Τί προσπαθεί να επιτύχει η εταιρία αυτή τη στιγμή ; Πώς επιτυγχάνει η εταιρία τους στόχους της ; Τρόπος Εργασίας

38 Μοντελοποίηση της μελλοντικής κατάστασης
Ποια είναι η λογική πίσω από τους στόχους και τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης ; ΖΗΤΗΜΑΤΑ Τρόπος Εργασίας ΣΚΟΠΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Ποιοι είναι οι νέοι στόχοι και πώς σχεδιάζουν να τους υλοποιήσουν ; Τί νέες δομές και συστήματα θα βοηθήσουν στην επίτευξη των νέων στόχων της επιχείρησης ;

39 Top-down προσέγγιση Τρόπος Εργασίας Ζητήματα Σκοπός Στρατηγική
Προσδιορισμοσ του τρόπου κατά τον οποίο οι λειτουργικοί στόχοι υλοποιούνται μέσα σε επιχειρησιακές διαδικασίες (1) Ανάπτυξη αφηρημένων επιχειρησιακών στόχων και ανάπτυξη των σχέσεων αιτίου - αιτιατού μεταξύ τους Ανάπτυξη λογικής πίσω από την ανάλυση των επιχειρησιακών στόχων και εναλλακτικών μοντέλων (3) (2) Στρατηγική Σκοπός Ζητήματα Τρόπος Εργασίας

40 Bottom-up προσέγγιση Τρόπος Εργασίας Ζητήματα Σκοπός Στρατηγική
Παρατήρηση της παρούσας κατάστασης και μοντελοποίηση (1) (3) Ανακάλυψη εναλλακτικών στο σχεδιασμό και στόχων πίσω από αυτές τις εναλλακτικές Ανάπτυξη λογικής σχετικά με την παρούσα κατάσταση και διερεύνηση για πιθανούς νέους στόχους (2) Στρατηγική Σκοπός Ζητήματα Τρόπος Εργασίας

41 Μικτή προσέγγιση Τρόπος Εργασίας Ευθυγράμμιση Bottom Up Top Down
Υπάρχοντα Συστήματα Λειτουργικότητα Υπαρχουσών Εφαρμογών Περιεχόμενα Βάσεων Δεδομένων Υπάρχουσες Επιχειρησιακές Διαδικασίες Επιχειρησιακοί Στόχοι Επιχειρησιακές Διαδικασίες Βέλτιστες Επιχειρησιακές Ευθυγράμμιση Τρόπος Εργασίας Informatics Seminar

42 Συμπέρασμα... Η ανάπτυξη πληροφοριακών συστημάτων απαιτεί συστηματική μέθοδο Μια σημαντική δραστηριότητα που εναρμονίζει τις προτεινόμενες λύσεις με τους πραγματικούς προβληματισμούς τους επιχειρησιακού κόσμου είναι η τεχνολογία ανάπτυξης απαιτήσεων πώς εντοπίζονται οι απαιτήσεις ποιο είναι το τελικό προϊόν και ποιος εμπλέκεται στη διαδικασία Περίληψη


Κατέβασμα ppt "Μέθοδοι Ανάπτυξης Συστημάτων"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google