Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεἸφιγένεια Βιτάλη Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
Τομείς επιχειρηματικότητας Επιχειρηματικό Περιβάλλον Επιχειρηματική Διαδικασία
Δεληγιάννη Ιωάννα
2
Επιχειρηματικότητα Δημιουργικότητα Καινοτομία
Thomas Edison refined that technology and created others that would turn the world on its head: a device to turn power into light, a machine to record and play back sound 2
3
At least 3
4
Επιχειρηματικότητα Ανάληψη ρίσκου
Henry Ford made the automobile affordable to the middle class that he helped create. His manufacturing process created the modern car industry, and with it, the car culture of the 20th c. 4
5
Οικονομικό ρίσκο Φυσικό ρίσκο Κοινωνικό ρίσκο 5
6
Επιχειρηματικότητα Δημιουργία αξίας
Walt Disney founded the first multimedia empire built on animation and also Disneyland 6
7
Τι αξία δημιούργησε η Apple με το iPod?
TEST! Τι αξία δημιούργησε η Apple με το iPod? 7 7
8
Τι αξία δημιούργησε η Apple με το iPod?
TEST! Τι αξία δημιούργησε η Apple με το iPod? 8 8
9
Design, User Satisfaction Innovation?
Source: Marianna Mazzucato, 2013 Design, User Satisfaction Innovation? ability to identify and integrate emerging technologies with great prospects. business model innovation. It included music distribution as an activity, linking it to the development of the iPod hardware and software. It thus linked the music label owners with end users and transformed music distribution. 9 9
10
Επιχειρηματικότητα …είναι η συνολική διαδικασία δημιουργίας μιας νέας δραστηριότητας με αξία. Προϋποθέτει χρόνο και προσπάθεια. Εμπεριέχει οικονομικά, φυσικά και κοινωνικά ρίσκα. Ανταμείβει με οικονομικά οφέλη, προσωπική ικανοποίηση και ανεξαρτησία. …αναγνώριση ευκαιριών …δημιουργία αξίας και ανάπτυξη μέσω καινοτομίας ανεξαρτήτως προσωπικής οικονομικής κατάστασης 10 4 4 4
11
Corporate Entrepreneurship Ενδο-επιχειρηματικότητα
…είναι η επιχειρηματικότητα μέσα σε υπάρχουσα επιχείρηση Δημιουργία νέας επιχείρηση (venturing) Ανανέωση (renewal) Καινοτομία (innovation) Zahra, 1996 11
12
Corporate Entrepreneurship Ενδο-επιχειρηματικότητα
…δημιουργία ενδο-επιχειρηματικής κουλτούρας για καινοτομία και ανάπτυξη, μέσω: διασφάλισης αφοσίωσης ανώτατων, ανώτερων και μεσαίων διοικητικών στελεχών ανάπτυξης δημιουργικότητας αναγνώρισης ιδεών χρήσης τεχνολογίας για μεγαλύτερη ευελιξία δημιουργίας ομάδων εργασίας στενής επαφής με τους πελάτες 12
13
e-επιχειρηματικότητα;
…είναι η διαδικασία δημιουργίας μιας επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου Μιας μονάδας ή θυγατρικής ηλεκτρονικού εμπορίου σε υπάρχουσα επιχείρηση … με αξία Ένας επιχειρηματίας που δημιουργεί μια επιχείρηση στο δια-δίκτυο έχει να αντιμετωπίσει τα ίδια στρατηγικά και τακτικά θέματα με οποιονδήποτε άλλο επιχειρηματία 13
14
Κοινωνική επιχειρηματικότητα
Συνίσταται στην αναγνώριση από τον κοινωνικό επιχειρηματία ενός κοινωνικού προβλήματος και στη χρήση επιχειρηματικών αρχών για την ίδρυση και ανάπτυξη μιας επιχείρησης που θα δημιουργήσει κοινωνική αλλαγή Wikipedia 14
15
Κοινωνική επιχείρηση Μη κερδοσκοπικός ή κερδοσκοπικός οργανισμός με ταυτόχρονα κοινωνικό και επιχειρηματικό σκοπό επιχειρηματικό μοντέλο: απαραίτητο συνεργασίες: απαραίτητες Ενσωματώνει κοινωνικό όφελος στην αλυσίδα αξίας Κοινωνικό όφελος προκύπτει από την άρση ανισότητας ή αδικίας στην κοινωνία που η αγορά δεν μπορεί να αντιμετωπίσει π.χ. δημιουργία θέσεων απασχόλησης για άτομα που δεν είναι απασχολήσιμα σε οικονομικούς οργανισμούς Καινοτομίες που αποσκοπούν σε αλλαγή αγορών και συστημάτων 15
16
16
17
Τι είναι η κοινωνική επιχείρηση;
Κοινωνική επιχείρηση CSR Source: Stanford Social Innovation Review, Spring 2008; Jed Emerson cited as contributor 17
18
18
19
Grameen Bank Το περιβάλλον τη δεκαετία του ‘70 :
80% του πληθυσμού στο Bangladesh ζει στα όρια της φτώχιας Δάνεια χορηγούνται μόνο με εγγυήσεις και όχι στις γυναίκες Yunus: Ο επιχειρηματίας Οικονομολόγος με σπουδές στην Αμερική –Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Chittagong (southeast Bangladesh) Η επιχειρηματική δραστηριότητα Το 1976 ο Yunus άρχισε να πειραματίζεται προσφέροντας δάνεια χωρίς εγγυήσεις σε φτωχά νοικοκυριά και κυρίως σε γυναίκες που ανέπτυξαν μικρή επιχειρηματική δράση στη Jobra αρχικά για αποφλοίωση ρυζιού, πλέξιμο bamboo Το αποτέλεσμα Οι δανειζόμενοι χωρίς εγγυήσεις πέτυχαν κέρδη και ξεπλήρωσαν τα δάνεια 19
20
Grameen Bank Κινητοποίηση πόρων
Τα προσωπικά κεφάλαια του Yunus δεν ήταν αρκετά να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση Ο Yunus συνεργάστηκε με την Bangladesh Central Bank για τη δημιουργία μιας επιχείρησης που τροφοδοτούσε τους κατοίκους της Jobra Επέκταση στην Tangail (North Central Bangladesh) διασφάλισε ότι η επιτυχία δεν ήταν τοπική Ο Yunus πέτυχε συνεργασίες με δωρητές (IFAD, Ford Foundation) και κυβερνήσεις (Bangladesh, Norway, the Netherlands για επέκταση της Grameen Bank) σε εθνικό επίπεδο 20
21
Grameen Bank: σήμερα Περίπου 8,5 εκ. πελάτες/ δανειζόμενοι
95% είναι γυναίκες Περισσότερα από υποκαταστήματα που καλύπτουν περίπου χωριά Πάνω εργαζόμενοι $ 11,35 δισ. έχουν διατεθεί σε δάνεια από την ίδρυση της επιχείρησης $ δισ. έχουν αποπληρωθεί Η τράπεζα των φτωχών ξεπερνά σε ποσοστά αποπληρωμής δανείων όλες τις τράπεζες στο Bangladesh και τις περισσότερες στον κόσμο 21
22
Δημόσια επιχειρηματικότητα
22
23
Δημόσια επιχειρηματικότητα
Συνίσταται στην αναγνώριση από τους «δημόσιους» επιχειρηματίες ενός κοινωνικού/ δημόσιου προβλήματος και στη χρήση επιχειρηματικών αρχών για την καταπολέμηση του και τη δημιουργία δημόσιας αξίας αντιμετώπιση ανεργίας εκπαίδευση υγεία ... 23
24
Δημόσια επιχειρηματικότητα: ...ένας ακόμη ορισμός
Δημόσια επιχειρηματικότητα είναι η διαδικασία δημιουργίας δημόσιας αξίας μέσω της δημιουργία μοναδικών συνδυασμών δημόσιων και ιδιωτικών πόρων προκειμένου να αξιοποιηθούν κοινωνικές ευκαιρίες Kurakto et al., 2011 24
25
Εφαρμογές δημόσιας επιχειρηματικότητας
Πανεπιστήμια Δημόσιες μεταφορές Δημόσια Υγεία Εκκλησία ΣΔΙΤ Υπηρεσίες ΚΕΠ Υπηρεσία μιας στάσης 25
26
Επιχειρηματίες στο δημόσιο τομέα
Στελέχη του δημόσιου τομέα και πολιτικούς Βασική διαφορά !!! Θέληση και ικανότητα να μετασχηματίσουν την κατανομή των σπάνιων δημόσιων πόρων με επιχειρηματικούς τρόπους ώστε να δημιουργήσουν αξία για τους πολίτες 26
27
Επιχειρηματίες στο δημόσιο τομέα: Προκλήσεις
Πολυπλοκότητα και ασάφεια στόχων Περιορισμένη αυτονομία, πολιτικές παρεμβάσεις Υψηλή έκθεση Σκεβρωμένα συστήματα αξιολόγησης Βραχυπρόθεσμος προσανατολισμός Περιοριστικές πολιτικές εργασίας Έλλειψη παρακίνησης για βελτίωση της απόδοσης Δυσκολία τμηματοποίησης των πολιτών/ χρηστών Έλλειψη ευθύνης για καινοτομία και αλλαγή 27
28
Σύνοψη: Τυπολογία επιχειρηματικότητας
Επιχειρηματικότητα Ανανέωση Εταιρική επιχειρηματικότητα Καινοτομία Δημιουργία νέας επιχείρησης εξωτερική: -joint-ventures -alliances -spin-offs εσωτερικήl: -new divisions -new ventures καινοτομία ανάληψη ρίσκου προ-δραστικότητα Start-ups 28 28 Sharma & Chrisman, 1999
29
Επιχειρηματικός προσανατολισμός
Σε μια ανασκόπηση της βιβλιογραφίας, οι Zahra, Jennings & Kuratko (1999) αναφέρουν ότι... ... η επιχειρηματικότητα για μια εταιρεία περιλαμβάνει: Καινοτομικότητα Ανάληψη ρίσκου Προδραστικότητα (proactiveness) έναντι ανταγωνιστών 29
30
Επιχειρηματικός προσανατολισμός
Καινοτομικότητα: Η εταιρεία ευνοεί την Ε&Α και τις καινοτομίες και όχι το μάρκετινγκ δοκιμασμένων προϊόντων Η εταιρεία ευνοεί πολλές και όχι λίγες εισαγωγές νέων προϊόντων Η εταιρία ευνοεί σημαντικές και όχι επουσιώδεις αλλαγές στα προϊόντα 30
31
Επιχειρηματικός προσανατολισμός
Ανάληψη ρίσκου: Η εταιρία ευνοεί έργα υψηλού παρά χαμηλού ρίσκου Ευνοεί απότομη παρά σταδιακή συμπεριφορά Ευνοεί τολμηρές παρά συντηρητικές αποφάσεις Προδραστικότητα έναντι του ανταγωνισμού: Η εταιρία εγκαινιάζει παρά ακολουθεί ανταγωνιστικές κινήσεις Συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, εισάγει συχνά παρά σπάνια νέα προϊόντα Υλοποιεί μια ‘νίκησε τους ανταγωνιστές’ παρά μια ‘ζήσε και άσε τους να ζήσουν’ στάση 31
32
Επιχειρηματικός προσανατολισμός
Χρειάζεται ένας καλός (όχι υπέρτατος) συνδυασμός καινοτομικότητας ανάληψης ρίσκου προδραστικότητας .... για να διακρίνουμε ότι μια εταιρία έχει ‘επιχειρηματικό προσανατολισμό’ (entrepreneurial orientation) Μύθος: Μια εταιρεία είναι επιχειρηματική μόνο σε κλάδους υψηλής τεχνολογίας Είναι η καινοτομία το απαραίτητο αποτέλεσμα της επιχειρηματικότητας; 32
33
Επιχειρηματικότητα: Η διαδικασία
Εμπεριέχει: εύρεση, αξιολόγηση και ανάπτυξη μιας ευκαιρίας και ταυτόχρονη δύναμη για καταπολέμηση όλων των δυσκολιών και απειλών που αντιτίθενται στη δημιουργία της νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας 33
34
Επιχειρηματική διαδικασία
Causal Process? Vision driven «Do what it takes to get there» Or Effectuation Process? Resource driven «Take what you have and build as you go» 34
35
Effectuation vs causation
Έμφαση σε βραχυπρόθεσμο πειραματισμό με σκοπό την αναγνώριση της ευκαιρίας σε ένα απρόβλεπτο μέλλον Έμφαση σε projects που οι οικονομικές απώλειες στο χειρότερο σενάριο είναι λογικές Έμφαση σε εκ των προτέρων δέσμευση συνεργατών και συμμάχων Έμφαση σε ευελιξία Causation Πρόβλεψη ενός αβέβαιου μέλλοντος καθορίζοντας τον στόχο εξ αρχής Μεγιστοποίηση αναμενόμενου κέρδους Σχεδιασμός και ανάλυση Εκμετάλλευση προϋπαρχόντων πόρων και ικανοτήτων Chandler et al., 2011 35
36
Επιχειρηματική διαδικασία: Στάδια
Αναγνώριση και αξιολόγηση της ευκαιρίας/ σύλληψη της ιδέας Αποσαφήνιση επιχειρηματικού μοντέλου Ανάπτυξη επιχειρηματικού σχεδίου (;) Εύρεση και απόκτηση πόρων Ίδρυση της επιχείρησης και ανάπτυξη της Έξοδος 36
37
Richard St. John achieved success after starting The St. John Group, an innovative marketing communications company that has been at the forefront of evolving technology for over three decades. He did what he loved and became a millionaire. 37
38
Το περιβάλλον/ οικοσύστημα
της επιχειρηματικότητας
40
Παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας: Ομαδοποίηση
Γενικά οι παράγοντες που αφορούν στο εξωτερικό περιβάλλον και επηρεάζουν την επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να χωριστούν σε δυο ομάδες 40
41
Παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας: Ομαδοποίηση
Α. Εχθρικότητα (≠ φιλικότητα) του περιβάλλοντος βαθμός έλλειψης πόρων του περιβάλλοντος και ανταγωνισμού για αυτούς. Αλλαγές στη διαθεσιμότητα πόρων, χαμηλό διαθέσιμο εισόδημα, χαμηλή τεχνολογική υποδομή κ.τ.λ. αφορούν στην εχθρικότητα του περιβάλλοντος 41
42
Παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας: Ομαδοποίηση
Β. Αβεβαιότητα (≠ βεβαιότητα) του περιβάλλοντος βαθμός αστάθειας και μεταβολής στο περιβάλλον διαχρονικά Η συχνή αλλαγή στους νόμους, κανονισμούς, διαδικασίες, πολιτικό, νομικό, κοινωνικό κλπ. περιβάλλον αφορά στην αβεβαιότητα του περιβάλλοντος Η αβεβαιότητα του περιβάλλοντος τυπικά αξιολογείται από διεθνείς οργανισμούς και συχνά αναφέρεται ως ρίσκο (risk) μιας χώρας 42
43
Αβεβαιότητα - Εχθρικότητα
Χρειάζονται ευνοϊκές συνθήκες εχθρικότητας και αβεβαιότητας για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας σε μια χώρα Χρειάζεται ένας ‘άριστος βαθμός’ εχθρικότητας και αβεβαιότητας για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας σε μια χώρα άρα ΟΧΙ απαραίτητα πολύ μικρή εχθρικότητα και πολύ μικρή αβεβαιότητα Κατά συνέπεια, η επιχειρηματικότητα χρειάζεται κάποια ‘ζωτικότητα’ στο εξωτερικό περιβάλλον 43
44
Δραστική Αλλαγή Μία επαναστατική μετατροπή στο περιβάλλον που επηρεάζει τουλάχιστον μια συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρήσεων Παραδείγματα δραστικής αλλαγής: Η πτώση του τείχους του Βερολίνου, Η άνοδος και το σπάσιμο της φούσκας των Dotcom, 11η Σεπτεμβρίου, Απελευθέρωση τομέων αγοράς όπως οι Τηλεπικοινωνίες, οι Τράπεζες, η Παροχή Ηλεκτρισμού Πόσο δύσκολο είναι να διοικηθεί η δραστική αλλαγή; 44
45
Δραστική Αλλαγή Επανάσταση ή εξέλιξη;
Επανάσταση ή εξέλιξη; Χρειάζονται και τα δύο (Gary Hamel) Συμπέρασμα για τους επιχειρηματίες: Ερευνήστε για τα τμήματα της αγοράς όπου η δραστική αλλαγή συμβαίνει. Βρείτε μια ισορροπία μεταξύ της εξερεύνησης (exploration) και της αξιοποίησης (exploitation) ευκαιριών στην ανάπτυξη της επιχείρησης 45
46
Όχημα για Ανάπτυξη: Συν-εξέλιξη
Επιτυχημένες καινοτομίες "run in packs" (Andrew Van De Ven, 2005) Αλληλεπίδραση μεταξύ Εταιριών Βιομηχανιών Διαμορφωμένων περιβαλλοντικών συνθηκών (τεχνολογία, θεσμικά πλαίσια, εκπαιδευτικό σύστημα...) Αναδυόμενων περιβαλλοντικών συνθηκών (κοινωνικές, οικονομικές, δημογραφικές, οικολογικές…) Παράδειγμα: τεχνολογία κινητής τηλεφωνίας 3ης γενιάς Επιχειρηματίες: Συνεργαστείτε, Συνεργαστείτε, Συνεργαστείτε! 46
47
Δείκτες Επιχειρηματικής Δραστηριότητας
Ανθρώπινοι Πόροι Αριθμός ερευνητών σε σχέση με το συνολικό ανθρώπινο δυναμικό Αριθμός διδακτορικών στις επιστήμες σε σχέση με τον πληθυσμό και τον συνολικό αριθμό διδακτορικών Δημόσιες και Ιδιωτικές Επενδύσεις Συνολική δαπάνη για Ε&Α σε σχέση με το ΑΕΠ Μέρος του ετήσιου κρατικού προϋπολογισμού που κατανέμεται σε έρευνα Ποσοστό επενδύσεων κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου (venture capital) στα πρώτα στάδια νέων επιχειρήσεων σε σχέση με το ΑΕΠ Πηγή: European Commission Progress Report on Benchmarking of National Research Policies 47
48
Δείκτες Επιχειρηματικής Δραστηριότητας
Επιστημονική και Τεχνολογική Παραγωγικότητα Αριθμός κατά κεφαλήν ευρεσιτεχνιών (patents) στα Ευρωπαϊκά και Αμερικάνικα γραφεία ευρεσιτεχνιών Ποσοστό καινοτόμων εταιρειών που συνεργάζονται με άλλες εταιρείες/πανεπιστήμια/δημόσια ερευνητικά ινστιτούτα Επίδραση Ε&Α στην ανταγωνιστικότητα και στην απασχόληση Μερίδιο συνεισφοράς στην ανάπτυξη από βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας (π.χ. τηλεπικοινωνίες, τεχνολογία πληροφορικής, ηλεκτρονικό εμπόριο, νέα υλικά) Μερίδιο στη συνολική απασχόληση από βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας Ανάπτυξη στο παγκόσμιο μερίδιο αγοράς από εξαγωγές βιομηχανιών υψηλής τεχνολογίας 48
49
Ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον/ οικοσύστημα
50
Αριθμοί και γεγονότα… 7ο έτος ύφεσης
Οικονομική κρίση: 7ο έτος ύφεσης ΑΕΠ: EUR 182b το 2013 vs. EUR 231b το 2009 μείωση21% Κατά κεφαλήν ΑΕΠ: EUR το 2013 vs το 2009 Δημόσιο χρέος: EUR 319b το2013 vs. EUR 300b το 2009 175% vs. 130% του ΑΕΠ αντίστοιχα Ανεργία: 27,3% το 2013 vs. 9,6% το 2009 υψηλό ρεκόρ Source: Greece in Figures, 2014, National Statistical Service of Greece
51
Αριθμοί και γεγονότα… Κοινωνική κρίση:
: το ετήσιο εισόδημα των νοικοκυριών μειώθηκε κατά 1/3 μέση απώλεια EUR ανά άτομο Ποσοστό ατόμων που δηλώνουν αδυναμία να αγοράσουν τρόφιμα: 17,9%. Αύξηση εισοδηματικής ανισότητας Λόγος μέσου εισοδήματος του πλουσιότερου 10% προς το φτωχότερο 10%: 10,8 (EU: 7,4) Αύξηση του σχετικού κινδύνου φτώχιας 15,1% στους εργαζόμενους 27,9% στους μη εργαζόμενους 1 στα 5 άτομα σε παραγωγική ηλικία ζει σε νοικοκυριό όπου κανένας δε δουλεύει Sources: OECD: Society at a Glance Highlights Greece, The crisis and its aftermaths, Greece in Figures, 2014, National Statistical Service of Greece
52
Επιχειρηματικό παραγωγικό σύστημα
Ελληνικές επιχειρήσεις: Μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ): αντιστοιχούν στο 99,9% του συνόλου συνεισφέρουν κατά 84,8 στην απασχόληση Ο τομέας είναι σημαντικότερος στην Ελλάδα απ’ ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη Οι Ελληνικές ΜΜΕ είναι μικρότερες από τις Ευρωπαϊκές Μικρο-επιχειρήσεις: αντιστοιχούν σε 96.7% του συνόλου των επιχειρήσεων συνεισφέρουν κατά 54.5% στην απασχόληση τα μεγαλύτερα νούμερα στην Ευρώπη (2009)
53
Επιχειρηματικό παραγωγικό σύστημα
Οι ελληνικές επιχειρήσεις επλήγησαν βαθύτατα από την κρίση, κυρίως οι ΜΜΕ Πολλές επιχειρήσεις σταμάτησαν τις δραστηριότητες τους Περίπου οικονομικές μονάδες ( )
54
Ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον
Αλλαγές στις αγορές, «new eco-system» πιέσεις από ισχυρές πολυεθνικές Εξαγοράζουν επιχειρήσεις σε κρίση για να αυξήσουν την διεθνή παρουσία τους Μειώνουν το κόστος διατηρώντας την ποιότητα αναδιοργανώνουν τη διεθνή αλυσίδα αξίας τους μεταφέρουν ακόμη και την Ε&Α σε αναπτυσσόμενες οικονομίες ενισχύοντας έτσι τη δυναμική αυτών των οικονομιών πιέσεις από αναδυόμενες πολυεθνικές από χώρες χαμηλού κόστους Κάνουν καινοτομίες κόστους Προσφέρουν λύσεις για τμήματα αγοράς με χαμηλότερα εισοδήματα Βελτιώνουν τη ποιότητα τους χρησιμοποιώντας τεχνογνωσία από ανεπτυγμένες οικονομίες πιέσεις από “niche players” που καινοτομούν και κινούνται διεθνώς
55
Ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον
Δύσκολο, πολλές απειλές , λίγες ευκαιρίες: Υψηλή αβεβαιότητα Αύξηση διεθνούς ανταγωνισμού Μείωση κατανάλωσης σε συνδυασμό με μικρό μέγεθος αγοράς Υψηλά ποσοστά απορρόφησης ελληνικών επιχειρήσεων από πολυεθνικές Παραλυτική γραφειοκρατία, υπερβολικός χρόνος αναμονής. Συχνή έλλειψη διαφάνειας στις διαδικασίες. Υψηλή διαφθορά ( Εργατικό κόστος; Φορολογικά αντικίνητρα Έλλειψη υποδομών Δυσμενές αναπτυξιακό περιβάλλον Ανεπαρκείς μηχανισμοί υποστήριξης και χρηματοδότησης
56
Ελληνικό Επιχειρηματικό Περιβάλλον
Πολύ κωδικοποιημένη κοινωνική και επιχειρηματική κουλτούρα ΟΜΩΣ συντελούνται αλλαγές Η Ελλάδα είναι πρώτη στην αποφυγή ανάληψης κινδύνου (Hofstede) Αντιμετώπιση «με φόβο» ξένων επιστημόνων και εργαζομένων
57
Το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα
Greece Source: Global Competitiveness Report
58
Το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα
Greece Source: Global Competitiveness Report
59
Το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα αλλάζει (;)
Ραγδαίες αλλαγές σε κουλτούρα, νοοτροπία, στάση απέναντι στην επιχειρηματικότητα Έκρηξη πρωτοβουλιών ενίσχυσης επιχειρηματικότητας Δημόσιες και ιδιωτικές Πάνω από επιχειρήσεις ιδρύθηκαν, μόνο το αν και, 90% από αυτές σε κλάδους χαμηλής προστιθέμενης αξίας μικρο-επιχειρήσεις (εστιατόρια, καφενεία) εύκολη λύση στην ανεργία χωρίς δυνατότητα συνεισφοράς στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου ΟΜΩΣ…
60
Ο κανόνας του 10% του 10% του 10% μπορεί να κάνει τη διαφορά!
Source: Endeavor Greece 2013
61
Το ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα
Γίνεται ευκολότερο να ξεκινήσει μια νέα επιχειρηματική δράση Βελτίωση στο δείκτη ease of doing business 72η θέση(σε σύνολο 189 οικονομιών) Μικρή βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας Μετά από επιδείνωση ετών …όμως ακόμη στη 81η θέση (από 144) (2014)
62
Ελληνικό Επιχειρηματικό Περιβάλλον
Αύξηση του ρυθμού βελτίωσης της (χαμηλής) καινοτομικής επίδοσης της χώρας Ο δείκτης (δημόσιες δαπάνες σε Ε&Α)/ΑΕΠ αυξάνεται Ο αριθμός των ατόμων που εμπλέκονται σε Ε&Α αυξάνεται Η Ελλάδα είναι πρώτη στην Ευρώπη σε γυναίκες ερευνήτριες Αύξηση εξαγωγών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας Μεγάλο ποσοστό των νέων εταιρειών βασίζεται στην καινοτομία και όχι μόνο στο χαμηλό κόστος, είναι εξωστρεφείς και ακολουθούν διεθνή ανάπτυξη Pharmaten, Lambda Δημιουργία υπηρεσία μιας στάσης (ΥΜΣ) για την ίδρυση επιχείρησης από το 2011 Δημόσιες και ιδιωτικές πρωτοβουλίες υποστήριξης της επιχειρηματικότητας, π.χ. StartUpGreece Openfund II Egg (enter go grow) ACEin
64
Υπηρεσία μιας στάσης: Προσδοκώμενα οφέλη
1 ημέρα για την ίδρυση επιχείρησης 1 σημείο επαφής για τον πολίτη αντί για 8 1 διαδικασία αντί για 11 5 πληροφοριακά συστήματα Υπουργείων που διαλειτουργούν 71 φορείς συνεργάζονται για τη λειτουργία της ΥΜΣ 61,7% μείωση στο κόστος σύστασης μιας ΕΠΕ 54,2% μείωση στο κόστος σύστασης των ΟΕ και ΕΕ 50,2% μείωση στο κόστος σύστασης μιας ΑΕ
69
Θερμοκοιτίδες/ Τεχνολογικά Πάρκα
Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλονίκης
70
Ελληνικό Επιχειρηματικό Περιβάλλον: Θερμοκοιτίδες/ Τεχνολογικά Πάρκα
Τι κάνουν; Παρέχουν υπηρεσίες σε επιχειρήσεις υποδομές, κτιριακές εγκαταστάσεις κίνητρα εγκατάστασης π.χ. μειωμένο μίσθωμα, ταμειακή διευκόλυνση Υποβοήθηση, π.χ. υπηρεσίες πληροφόρησης υλοποίηση εκπαιδευτικών/ επιμορφωτικών προγραμμάτων. κατοχύρωση ευρεσιτεχνιών εξεύρεση ανθρώπινου δυναμικού χρηματοοικονομικές συμβουλές γραμματειακή υποστήριξη
71
Πολιτικές ενίσχυσης επιχειρηματικότητας
Δημιουργία κουλτούρας επιχειρηματικότητας Υποστήριξη της εκπαίδευσης Υποστήριξη σε προγράμματα επιχειρηματικής καθοδήγησης Προγράμματα ενίσχυσης πόρων Ευελιξία αγοράς εργασίας Μεταναστευτική ευελιξία Διάχυση πληροφοριών Πρόσβαση σε κεφάλαια Προστασία δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας Αύξηση λόγου ανταμοιβής προς κίνδυνο Φορολογικά κίνητρα Εγγυήσεις δανείων Μακρο-οικονομική σταθερότητα Επέκταση επιχειρηματικών ευκαιριών Πολυμερείς συμφωνίες Προώθηση εξαγωγών Χαλάρωση ρυθμίσεων Ανταγωνισμός
72
Ελληνικό Επιχειρηματικό Περιβάλλον
Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία ίδρυσης μιας επιχείρησης είναι εξαιρετικά σημαντικό να ψάξετε πληροφορίες και υποστήριξη για το Ελληνικό περιβάλλον! Μερικές σημαντικές πηγές: Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας ( Γενική Γραμματεία Εμπορίου ( Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας ( Ελληνικό Κέντρο Αναδιανομής Καινοτομίας ( Δίκτυο ΠΡΑΞΗ για την σύνδεση Έρευνας και Παραγωγής στην Ελλάδα ( TANEO ( Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλονίκης ( 72
73
Σύγχρονες Τάσεις που προσφέρουν Επιχειρηματικές Ευκαιρίες
Άνοιγμα εστιασμένων αγορών σε παγκόσμιο επίπεδο Ζήτηση για ανώτερη ποιότητα και εξυπηρέτηση πελατών Ζήτηση για καινοτομίες κόστους Ζήτηση για διαφοροποίηση προϊόντων με ενσωμάτωση κοινωνικών και περιβαλλοντικών καινοτομιών Ανάγκη για μικρότερες ευέλικτες και πιο ανταποκρινόμενες δομές Αυξανόμενη σημασία της «ανάθεσης εκτός» (outsourcing) και της εικονικής δομής "Η αυγή δεν έρχεται δύο φορές για να ξυπνήσει κάποιον" (Αραβική παροιμία)
74
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Baker T. Miner A. & Eesley D. 2003, “Improvising firms: bricolage, account giving and improvisational competencies in the founding process”, Research Policy, 32, Busenitz, L. W., C. Gómez & J. W. Spencer. 2000, “Country institutional profiles: Unlocking entrepreneurial phenomena”, Academy of Management Journal 43, Christensen, C The Innovator's Dilemma. Boston: Harvard Business School Press Hamel G. & Breen B. 2007, The Future of Management, Harvard Business School Press, Boston (2007). Hannan, M. T. & Freeman, J. H., “The Population Ecology of Organizations”, American Journal of Sociology, 82, Schumpeter, J. A., 1934, The theory of economic development (R. Opie: Translator). Cambridge, MA: Harvard University Press. Van de Ven A. 2005, “Running in packs to develop knowledge-intensive technologies”, MIS Quarterly, 29(2),
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.