Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Μια διαφορετική προσέγγιση...
ΟΛΥΜΠΙΑΣ project Μια διαφορετική προσέγγιση... π. Κωνσταντίνος Παπανικολάου, MA Υποψήφιος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Winchester
2
Διαστάσεις του προβλήματος...
Η κατάρρευση της παραδοσιακής οικονομίας Ο κατακερματισμός της κοινωνίας Η εξέλιξη της τεχνολογίας και η “απο- ανθρωποποίηση” της γνώσης Η υπογεννητικότητα Στην εποχή μας, ως σημαντικότερο πρόβλημα θεωρείται η κατάρρευση της παραδοσιακής οικονομίας. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, όλοι ξέραμε ότι οι μικρομεσσαίες επιχειρήσεις αποτελούν 'την σπονδυλική στήλη της οικονομίας'. Είναι, όμως αυτή η πραγματικότητα; Ας θυμηθούμε την Ελλάδα πριν από χρόνια και ας προσπαθήσουμε να απεικονήσουμε την οικονομία, εμπειρικά. Η οικονομία βασίζεται στην παραγωγή και στην κατανάλωση. Σωστά; Πριν από χρόνια, λοιπόν, το μεγαλύτερο μέρος τόσο της παραγωγής, όσο και της κατανάλωσης λάμβανε χώρα σε περιορισμένο χώρο. Στο χωριό, ο γελαδάρης (κτηνοτρόφος) πουλούσε 1-2 μοσχάρια στον χασάπη (κρεοπώλη) ο οποίος τα έσφαζε στο σφαγείο της περιοχής και πουλούσε το κρέας στο μαγαζί του. Κάπως, ανάλογα λειτουργούσε η οικονομία και στους υπόλοιπους τομείς. Δε νομίζω ότι υπάρχει λόγος να επεκταθούμε σ' αυτό. Σήμερα, όμως, η οικονομία λειτουργεί με διαφορετικούς όρους, δηλαδή, τα ζώα μπορεί να εκτρέφονται σε μια άλλη χώρα και να καταναλώνονται στην Ελλάδα. Έτσι, λοιπόν, η παραδοσιακή οικονομία κατέρρευσε και στην θέση της αναπτύχθηκαν άλλες μορφές με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Ένα από αυτά είναι ότι οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, όπως σκιαγραφήθηκαν, έχουν μεταβληθεί, στον χώρο εργασίας, στον οποίο παρατηρείται ένας διαρκώς αυξανόμενος κανιβαλισμός. 'Ο θάνατός σου, η ζωή μου!' Αυτό, όμως, συνδέεται και με αλλαγές στην κοινωνία. Η διαρκώς αυξανόμενη απομόνωση του σύγχρονου ανθρώπου, συμβάλλει στον κατακερματισμό των κοινωνιών. Η απομόνωση αυτή επιτείνεται από την τεχνολογία (βλ. Κοινωνικά δίκτυα). Τόσο επιστήμονες όσο και καλλιτέχνες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, για τον σύγχρονο άνθρωπο που είναι εγκλωβισμένος μπροστά από μιά οθόνη κλεισμένος στον εαυτό του και μακρυά από τον συνάνθρωπό του. Υπογεννητικότητα, κυρίως λόγω της κατάρρευσης του θεσμού της οικογένειας. Πρίν από περίπου 30 χρόνια, ο καθηγητής της Δημογραφίας – μακαρίτης πλέον – μας εξέφραζε την ανησυχία του για το θέμα, αφού ο δείκτης γεννητικότητας ήταν 1,94 παιδιά, ανά γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας. Δεδομένου του ότι για να αναπαραχθεί ο πληθυσμός ο δείκτης πρέπει να είναι τουλάχιστον 2,1, το πρόβλημα ήταν εμφανές από τότε. Σήμερα, ο δείκτης είναι κάτω από την μονάδα! Τι σχέση έχουν όλα αυτά με το θέμα; Σε πολύ αχνές γραμμές αυτό είναι το ευρύτερο πλαίσιο στο οποίο καλούνται να επιβιώσουν και να ενταχθούν οι άνθρωποι με αναπηρία. Είναι, δηλαδή, το δάσος!
3
Γιατί ΟΛΥΜΠΙΑΣ; ΟΛΥΜΠΙΑΣ: Η μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου
ΟΛΥΜΠΙΑΣ: Η διακόνισσα
4
Η πρόταση: Το λογότυπο απεικονίζει την φιλοσοφία του προγράμματος. Συνήθως, έχουμε συνδέσει τα προγράμματα με τις χρηματοδοτήσεις. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν έχει κάποια πηγή χρηματοδότησης, αλλά αποτελεί μια διαδικτυακή εφαρμογή, η οποία οικοδομήθηκε πάνω στους προαναφερθέντες προβληματισμούς και στην πίστη ότι έχουμε τα όπλα να ξεπεράσουμε τα προβλήματα και να ανακαλύψουμε τις λύσεις! Το λογότυπο, λοιπόν, βασίζεται στην παραβολή του καλού Σαμαρείτη.
5
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ
Αξίες = στόχοι Ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής Διάδοση χρήσιμων γνώσεων Δημιουργία θέσεων εργασίας Ενίσχυση της οικονομίας Ενίσχυση της οικογένειας ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ Η κοινωνική συνοχή, αν και διακηρύσσεται παταχόθεν, στην ουσία βάλλεται πανταχόθεν αφού ο κατακερματισμός των κοινωνιών προωθείται μεγαλοπρεπώς! Έχει αποδειχθεί ότι η υποστήριξη ανθρώπων με αναπηρίες συμβάλλει στην βελτίωση και ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. ΔΙΑΔΟΣΗ ΓΝΩΣΕΩΝ Η συμμετοχή στο πρόγραμμα ΟΛΥΜΠΙΑΣ περιλαμβάνει την εκπαίδευση των εμπλεκομένων, με διάφορα σεμινάρια, αλλά και την δικτύωσή τους με άλλους ανθρώπους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι συμμετέχοντες να αποκτούν επιπλέον γνώσεις και να ανταλλάσσουν εμπειρίες με άλλους ανθρώ- πους, με τους οποίους μπορεί να έχουν κοινά ενδιαφέροντα, προβηματισμούς και προσδοκίες. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Δεδομένου του ότι ο ένας από τους τέσσερις πυλώνες του προγράμμα-τος ΟΛΥΜΠΙΑΣ αφορά στην εργασία, είναι αυτονόητο ότι με την εφαρμογή του ενισχύονται οι τοπικές οικονομίες. Και αυτό γιατί είτε απασχολούνται οι άνθρωποι στην ανοικτή αγορά, είτε στην προ-στατευμένη, αυξάνεται η συμμε-τοχή τους, τόσο στην παραγωγή, όσο και στην κατανάλωση, με αποτέλεσμα την συνεισφορά στην οικονομία. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Με την δημιουργία υπηρεσιών προστατευμένης απασχόλησης, δημιουργούνται θέσεις εργασίας για ανθρώπους με αναπηρίες, αλλά επιπλέον υπάρχει το ενδεχόμενο να απασχοληθούν υποβοηθητικά και άνθρωποι χωρίς αναπηρίες. Τέλος, η εκπαίδευση κοινωνικών φροντιστών μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για μια υπηρεσία παροχής κοινωνικών υπηρεσιών, μέσα στην κοινότητα.
6
Κοινωνική συνοχή Ο εθελοντισμός ως “εργαλείο” ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής Ο χώρος της αναπηρίας ιδανικός για την ανάπτυξη δεσμών Προαναφέρθηκε ότι οι κοινωνίες μας κατακερματίζονται. Το πρώτο και το δεύτερο από τα 8 βήματα του προγράμματος ΟΛΥΜΠΙΑΣ, θέτουν τις βάσεις για την ανάπτυξη συνοχής στην ομάδα. Με τό πρώτο βήμα, άνθρωποι γνωρίζονται μεταξύ τους και δημιουργείται ένας αρχικός πυρήνας. Μέσα από τον εθελοντισμό, οι άνθρωποι γνωρίζονται μεταξύ τους. Στην πορεία του χρόνου κάποιοι φεύγουν από την ομάδα και κάποιοι παραμένουν. Αυτοί που παραμένουν αποκτούν δεσμούς φιλίας μεταξύ τους. Σιγά – σιγά, η ομάδα αποκτά σύμπνοια, ομόνοια, ομοψυχία! Θυμόμαστε τον μύθο του Αισώπου με τίτλο: “Γεωργοῦ παῖδες στασιάζοντες”, έτσι; Εν τάχει, Ένας γεωργός είχε πολλά παιδιά, αλλα ήταν δυστυχισμένος γιατί τα παιδιά μάλωναν μεταξύτους κ με τον πατέρατους, δέν μπορούσαν σε τίποτε να συνεργασθούν, να αλληλοβοηθηθούν. Ο πατέρας τους έλεγε πολλά για να τους μονοιάσει, δέν ακούγανε. Τότε τους είπε: φέρτεμου ο καθέναςσας ένα ραβδί. Πήγανε κ του φέρανε. Ο πατέρας έδεσε μαζί όλα τα ραβδιά σε μιά δέσμη, κ τους είπε: "ποιός απο σάς μπορεί να σπάσει αυτήν τη δέσμη;" Όλα τα παιδιά προσπάθησαν, κανένας δέν μπόρεσε να σπάσει τη δέσμη. Έπειτα ο πατέρας έλυσε τη δέσμη κ είπε: μπορεί ο καθένας σας να σπάσει ένα ραβδί; Τα παιδιά πιάσανε τα ραβδιά ένα ένα τα έσπασαν με ευκολία. Τότε ο πατέρας είπε: "Όπως σπάσατε αυτά τα ραβδιά, τόσο εύκολα θα σας τσακίσουν οι εχθροί μας άν είστε χωριστά ο καθένας κ μαλώνετε μεταξύ σας. Άν όμως έχετε ομόνοια, κανείς δέν θα μπορέσει να σας βλάψει, όπως κανέναςσας δέν μπόρεσε να σπάσει όλα τα ραβδιά μαζί". Έτσι τα παιδιά κατάλαβαν τη σημασία της ομόνοιας. Ο χώρος της αναπηρίας είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος. Όσοι εμπλέκονται και παραμένουν, συνήθως καλλιεργούν ψυχική ευαισθησία, αγάπη και κατανόηση. Η ενασχόληση με την υποστήριξη ανθρώπων που έχουν την ανάγκη μας, μας βοηθά να εξελισσόμαστε ως άτομα και ως εκ τούτου να βιώνουμε ουσιαστικά την φιλία, την αλληλοκατανόηση και την αδελφοσύνη. Και εφόσον βλέπουμε τον αδελφό μας στο πρόσωπο του άλλου, δενόμαστε μεταξύ μας.
7
Μάθηση-γνώση Κριτήρια επιλογής εκπαιδευτικών εργαλείων: Ποιότητα
Καινοτομία Ενίσχυση κοινωνικής συνοχής Ζούμε στην εποχή του εργατικού δυναμικού υψηλής εξειδίκευσης. Στο παρελθόν, κάποιος θα μπορούσε να ανοίξει π.χ. Να γίνει κρεοπώλης, επιπλοποιός ή οτιδήποτε, χωρίς ιδιαίτερες προϋποθέσεις. Σήμερα, ακόμη και για την πιο απλή εργασία, αν δεν απαιτείται, τουλάχιστον θεωρείται σημαντικό ό άνθρωπος να έχει σχετικές γνώσεις και δεξιότητες. Είναι γνωστό ότι από την αρχαιότητα, οι Έλληνες εξέλιξαν την αναζήτηση της γνώσης, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να αποτελέσει την βάση από την οποία ξεκίνησαν όλες οι επιστήμες, το ταξίδι τους στον κόσμο. Από την εποχή του χαλκού, μέχρι και την ύστερη Βυζαντινή περίοδο, ακόμη δε και κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, οι Έλληνες, οι διασκορπισμένοι στα πέρατα της Οικουμένης, ήταν αυτοί που κατείχαν τη γνώση και διέδιδαν τις επιστήμες και τον πολιτισμό (Τρύφωνος Ευαγγελίδου, Η παιδεία επί Τουρκοκρατίας, (Αθήναι: Χαλκιόπουλου, 1936), σελ. ΧΧΙ-CL Τα εκπαιδευτικά εργαλεία, που διατίθενται στην πλατφόρμα, έχουν επιλεγεί με δύο βασικά κριτήρια: 1. Την ποιότητά τους 2. Την καινοτομία 3. Την συμβολή στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Εθελοντισμός για ανθρώπους με αναπηρίες Οι εθελοντές κάνουν παρέα εντός ή εκτός σπιτιού σε ανθρώπους με αναπηρίες και εξελίσσουν τις πρακτικές, τεχνικές και κοινωνικές δεξιότητές τους. Εθελοντισμός από ανθρώπους με αναπηρίες Η ενεργός συμμετοχή ανθρώπων με αναπηρίες σε εθελοντικές δραστηριότητες ωφελεί τους ίδιους: στην ανακάλυψη των δυνατοτήτων τους, στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους, στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης. Τα μέλη της κοινότητας: στην αναγνώριση των δυνατοτήτων και δεξιοτήτων των ανθρώπων με αναπηρίες και στην εξοικείωση μαζί τους. Οι ενορίες, συνεργαζόμενες με την τοπική αυτοδιοίκηση, μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για την ανάπτυξη του εθελοντισμού.
8
Εργασία Υψηλή ανεργία στον συνολικό πληθυσμό
Πολύ υψηλότερη στους ανθρώπους με αναπηρίες Προώθηση στην ανοικτή αγορά εργασίας Κοινωνική επιχειρηματικότητα Είναι γνωστό ότι, τουλάχιστον στην Ελλάδα, υπάρχει υψηλή ανεργία, γενικά. Όσον αφορά στους ανθρώπους με αναπηρία, όμως, τα ποσοστά είναι συντριπτικά υψηλότερα σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Συζητώ καμμιά φορά με εργοδότες, ή εργαζόμενους γι αυτό το θέμα και η πιο συνήθης απάντηση είναι ότι “εδώ δεν υπάρχουν δουλειές για τους αρτιμελείς, περιμένεις να υπάρχουν για τους ανθρώπους με αναπηρίες;” Φυσικά, έχει μια βάση... Δεν μπορώ να πω! Όμως, από την μια πλευρά διαμαρτυρόμαστε για τα επιδόματα που παίρνουν οι άνθρωποι με αναπηρίες, ενώ από την άλλη πλευρά τους κλείνουμε τις πόρτες στην εργασία. Αυτό, μου φαίνεται λίγο υποκριτικό! Το πρόγραμμα ΟΛΥΜΠΙΑΣ παρέχει εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν τόσο τους ωφελούμενους όσο και ανθρώπους που εμπλέκονται στην διαδικασία υποστήριξής τους να προετοιμαστούν καλύτερα για ένταξη στην ανοικτή αγορά εργασίας. Ωστόσο, επειδή, όπως είναι εμφανές, η ανοικτή αγορά εργασίας δεν μπορεί να καλύψει το σύνολο των αναγκών και επειδή κάποιοι άνθρωποι με αναπηρίες είναι δύσκολο να ενταχθούν σε αυτή, υπάρχει η λύση των προστατευμένων εργαστηρίων που προαναφέραμε. Όμως, στην Ελλάδα, είχαμε μια δυσκολία σε ό,τι αφορά το “συνεταιρίζεσθαι”... Η προτεραιότητα του “Εγώ” σε σχέση με το “Εμείς” δηλαδή η ατομικότητα που υπερτερεί της ομαδικότητας, συνέβαλε καθοριστικά στην κατάρευση σχεδόν του συνόλου των συνεταιρισμών της χώρας. Για εμάς, εδώ, το “εμείς” είναι σημαντικότερο από το “εγώ” τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την συμμετοχή μας στην ομάδα. Με βάση και αυτή την αξία, προσπαθούμε να οικοδομήσουμε τις ομάδες. Και φαίνεται ότι προς το παρόν, δουλεύει....
9
Τοπική οικονομία Ο άνθρωπος ως καταναλωτής Ο άνθρωπος ως παραγωγός
Αξιοποίηση πλούτου και υποδομών Δραστηριοποίηση ανθρώπων με γνώση και εμπειρία Προαναφέρθηκε ότι η κοινωνία μας κατακερματίζεται. Επιπλέον, κατακερματίζονται και οι προσωπικότητές μας, με τον καλλιεργούμενο διαχωρισμό των ρόλων. Στην προκειμένη περίπτωση, βλέπουμε ότι ο άνθρωπος, ως οικονομικό ον, ενώ είναι ταυτόχρονα παραγωγός και καταναλωτής, αφού παράγει στην εργασία του και καταναλώνει προϊόντα και υπηρεσίες, αυτοί οι δύο ρόλοι έχουν διαχωριστεί, με αποτέλεσμα να φέρεται πολύ διαφορετικά. Στην οικιακή οικονομία, ο άνθρωπος ως παραγωγός κατανάλωνε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του γείτονά του, ως πελάτης και έτσι ανακυκλωνόταν η οικονομία. Σήμερα, καταναλώνουμε προϊόντα που παράγονται μακρυά και αυτά που παράγουμε (είτε είναι προϊόντα είτε υπηρεσίες) δυσκολευόμαστε να τα πουλήσουμε. Στη χώρα μας υπάρχει πολύς πλούτος, ο οποίος παραμένει ανεκμετάλλευτος και απαξιώνεται καθημερινά! Χωράφια γεμάτα αγριόχορτα, βιοτεχνίες που έκλεισαν, άνθρωποι με γνώσεις και εμπειρίες που κάθονται! Το πρόγραμμα ΟΛΥΜΠΙΑΣ παρέχει τις βασικές γνώσεις και δυνατότητες αξιοποίησης των παραπάνω, με στόχο και την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας!
10
Ενίσχυση της οικογένειας
Αναπηρία και οικογένεια αναπαραγωγής Αναπηρία και οικογένεια προσανατολισμού Εργασία και οικογένεια Η αισθητική της επιλογής συντρόφου
11
The End! Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας!!!
Περισσότερες πληροφορίες:
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.