Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

~ «Μαθηματικά για όλους: Από τις άτυπες στρατηγικές στους αλγόριθμους»

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "~ «Μαθηματικά για όλους: Από τις άτυπες στρατηγικές στους αλγόριθμους»"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Αρχές & στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
~ «Μαθηματικά για όλους: Από τις άτυπες στρατηγικές στους αλγόριθμους» Πήλιουρας Παναγιώτης Σχολικός Σύμβουλος, 2ης Περ. ΔΕ Αττικής

2

3 Αρχές για τα σχολικά μαθηματικά (1)
Οι υψηλές επιδόσεις στη μαθηματική εκπαίδευση απαιτούν υψηλές προσδοκίες και μεγάλη υποστήριξη για όλα τα παιδιά. Η αρχή της ισότητας

4 Αρχές για τα σχολικά μαθηματικά (2)
Το Αναλυτικό Πρόγραμμα είναι κάτι περισσότερο από μια συλλογή δραστηριοτήτων: πρέπει να είναι κατανοητό, να εστιάζει σε σημαντικά μαθηματικά και να είναι σαφές σε όλες στις τάξεις. Η αρχή του Αναλυτικού Προγράμματος

5 Αρχές για τα σχολικά μαθηματικά (3)
Η αποτελεσματική διδασκαλία των μαθηματικών απαιτεί κατανόηση του τι γνωρίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριες, τι χρειάζεται να μάθουν και στη συνέχεια εξασφάλιση της πρόκλησης και της υποστήριξης για να μάθουν. Η αρχή της διδασκαλίας

6 Αρχές για τα σχολικά μαθηματικά (4)
Οι μαθητές και οι μαθητές πρέπει να μάθουν μαθηματικά μέσω της κατανόησης, οικοδομώντας έτσι ενεργά καινούρια γνώση από εμπειρίες και προηγούμενες γνώσεις. Η αρχή της μάθησης

7 Από τις άτυπες στρατηγικές στους αλγορίθμους
Ενθαρρύνεται η εμπλοκή των παιδιών σε καταστάσεις προβληματισμού, που πιθανόν να τους επιτρέψουν να αναστοχαστούν και να αναδιοργανώσουν τις γνώσεις τους, μέσω : Της επίλυσης μιας αντίφασης. Της δικαιολόγησης ενός αποτελέσματος που δημιουργεί έκπληξη. Την εξήγησης μιας λύσης. Της κατανόησης μιας διαφορετικής λύσης. Της συζήτησης αντικρουόμενων απόψεων

8 Αρχές για τα σχολικά μαθηματικά (5)
Η αξιολόγηση θα πρέπει να βοηθά στη μάθηση σημαντικών μαθηματικών και να παρέχει σημαντικές πληροφορίες τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στους μαθητές και στις μαθήτριες Η αρχή της αξιολόγησης

9 Αρχή: Οικειοποίηση του έργου από τους μαθητές
Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση Αρχή: Οικειοποίηση του έργου από τους μαθητές Προωθούμε διερευνητικές μαθησιακές διαδικασίες Αρχή: Αξιοποίηση των ενδιαφερόντων των μαθητών Π.χ. Μαθηματικά: Επεξεργασία δεδομένων & αθλητισμός

10 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Αξιοποίηση όλων των αισθήσεων Διεγείρουμε τις αισθήσεις των μαθητών μας (π.χ. στα μαθηματικά χρησιμοποιούμε χειραπτικά εργαλεία, κάρτες, μοντέλα, οπτικούς οργανωτές, κιναισθητικές δραστηριότητες, δραματοποιήσεις, κ.λπ.) Αρχή: Αξιοποίηση ποικίλων προσεγγίσεων έτσι ώστε να απευθυνόμαστε σε ποικίλα μαθησιακά προφίλ - Π.χ. Μαθηματικά: εντοπισμός του μαθησιακού προφίλ των μαθητών μας

11 Μοντέλα για τη αξιακή θέση ψηφίου
Μοντέλα δεκαδικής βάσης και η σχέση δέκα κάνουν ένα Από ποιο ή ποια μοντέλα να ξεκινήσουμε;

12 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Αξιοποίηση ποικίλων τρόπων/στρατηγικών διαφοροποίησης Π.χ. Δώστε επιλογές στους μαθητές σας (π.χ. εναλλακτικά παιχνίδια στα μαθηματικά), χρησιμοποιήστε ποικίλους τρόπους αξιολόγησης Αρχή: Καλή γνώση των ενδιαφερόντων, του μαθησιακού προφίλ και της ετοιμότητας των μαθητών σας. - Π.χ. Μαθηματικά: θα σας βοηθήσει να σχεδιάζετε πιο αποτελεσματικά το μάθημά σας.

13 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Στοχευμένη ανατροφοδότηση Προσφέρουμε εξατομικευμένη ανατροφοδότηση σε κάθε μαθητή π.χ. βοηθούμε ένα μαθητή να οικειοποιηθεί δεξιότητες που σχετίζονται με την επίλυση προβλήματος στα μαθηματικά. Αρχή: Κάθε διδασκαλία μας περιέχει στοιχεία διαφοροποίησης - Επιδίωξή μας να εμπλουτίσουμε περαιτέρω αυτά τα στοιχεία βήμα, βήμα (κατανοώντας ακόμη καλύτερα όψεις της διαφοροποιημένης διδασκαλίας)

14 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Αξιοποίηση του δυναμικού των μαθητών - συνεργασία – καθοδήγηση – ανταλλαγή πρακτικών στο πλαίσιο της εταιρικής ή της ομαδικής εργασίας Π.χ. υιοθέτηση του ρόλου συνεργάτης-βοηθός των μαθητών ανά δύο Αρχή: Δεν απαιτείται όλοι να κάνουμε το ίδιο πράγμα την ίδια στιγμή με τον ίδιο τρόπο (π.χ. αν και ο στόχος μας είναι κοινός: να αγαπήσουμε και να μάθουμε να κάνουμε μαθηματικά με νόημα) - Π.χ. στα Μαθηματικά: ο καθένας θα πρέπει να υποστηρίζεται κατάλληλα και ταυτόχρονα να προσπαθεί για να βιώνει επιτυχίες

15 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Ο δάσκαλος ως μοντέλο – Ανάδειξη των σημείων που χρήζουν βελτίωσης, ανάδειξη επιθυμητών τρόπων σκέψης, κ.λπ. Π.χ. φωνακτή σκέψη για να εξοικειωθούν τα παιδιά με τα βήματα επίλυσης προβλήματος ή με την υπέρβαση της δεκάδας κ.λπ. Αρχή: Σύντομες επικεντρωμένες διδασκαλίες (mini-lessons) - Π.χ. στα Μαθηματικά μπορεί να απευθύνονται σε τρεις μαθητές που δεν έχουν εξοικειωθεί πλήρως με μια διαδικασία.

16 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Αξιοποίηση ανοικτών ερωτήσεων Π.χ. Με ποιους τρόπους μπορούμε να προσθέσουμε νοερά το 36 και το 94? Αρχή: Επιλογή των ουσιωδών στόχων - Π.χ. στα Μαθηματικά: Ποιος είναι ο ουσιώδης στόχος του σημερινού μαθήματος (και τι θα επιλέξω από τις 4 σελίδες των εγχειριδίων?)

17 Τι σημαίνει, για παράδειγμα, ότι οι μαθητές «κατανοούν» τον πολλαπλασιασμό;
Σημαίνει ότι: Μπορούν να ανακαλέσουν έναν αριθμό από νοητικές αναπαραστάσεις σχετικά με αυτή την έννοια (επαναλαμβανόμενη πρόσθεση, εμβαδό, κ.λπ.) (ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ). Μπορούν να εκτελέσουν την πράξη του πολλαπλασιασμού κατανοώντας το κάθε βήμα (ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΝΕΣΗ). Μπορούν να λύνουν προβλήματα αναγνωρίζοντάς τα ως προβλήματα πολλαπλασιασμού (ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ). Μπορούν να δικαιολογούν την απόφασή τους σχετικά με την επίλυση του τρόπου λύσης (ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ). Μπορούν να αναγνωρίζουν τη χρησιμότητας της συγκεκριμένης έννοιας στην καθημερινή ζωή (ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΘΕΣΗ).

18 Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση
Αρχή: Εργασία σε ομάδες/ανάθεση ομαδικών εργασιών ανάλογα με τα δυνατά σημεία και τα ενδιαφέροντά των μαθητών. - Βέβαια θα πρέπει παράλληλα να καλλιεργούνται συστηματικά συνεργατικές και μετασυνεργατικές δεξιότητες Αρχή: Καλλιέργεια προσδοκιών και υποστήριξη νοοτροπία ανάπτυξης για όλους τους μαθητές (Growth Mindset)

19 Ο προσανατολισμός είναι ως εκπαιδευτικοί αλλά και ως γονείς να έχουμε ως στόχο να επαινούμε την προσπάθεια, την πρόοδο και τη δέσμευση αντί να επαινούμε το ταλέντο και το αποτέλεσμα. «Μου άρεσε που χρησιμοποίησες διαφορετικές στρατηγικές μέχρι που τα κατάφερες «Με ικανοποίησε πολύ ο τρόπος που δούλεψες σ’ αυτή την εργασία. Τώρα έχεις μάθει πολλά που μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις ξανά στο μέλλον» «Ξέρω ότι νόμιζες ότι οι εργασίες του σχολείου είναι εύκολες και ανησυχείς τώρα που τα πράγματα δυσκολεύουν. Είμαι ενθουσιασμένος που πίεσες τον εαυτό σου και εργάστηκες σκληρά για να μάθεις δύσκολα πράγματα» «Πράγματι προετοιμάστηκες καλά γι αυτό το τεστ και η πρόοδός σου το αποδεικνύει» «Αυτή η δουλειά είναι πραγματικά πολύ καλή. Μίλησέ μου γι αυτήν… Πώς το έκανες;» «Αυτή η εργασία ήταν πραγματικά μεγάλη και δύσκολη. Σε θαυμάζω για την επιμονή σου να την τελειώσεις» «Ο καθένας έχει τους δικούς του ρυθμούς. Μπορεί να σου πάρει λίγο παραπάνω να το συλλάβεις και να εξοικειωθείς μ’ αυτό, αλλά αν συνεχίσεις να δουλεύεις με τέτοιο ζήλο σίγουρα θα το καταφέρεις. Μ’ αρέσει που προσπάθησες τόσο πολύ γι αυτό. Έλα να δουλέψουμε λίγο παρέα να δούμε τι δεν κατάλαβες.» «Κάθε άνθρωπος μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Ας ψάξουμε να βρούμε ποιος είναι ο πιο κατάλληλος για σένα»

20 Αρχή: Στόχοι και όχι ταμπέλες
Στρατηγικές κατάλληλες για μια διδασκαλία προσανατολισμένη στη διαφοροποίηση Αρχή: Στόχοι και όχι ταμπέλες Θέτουμε στόχους για τους μαθητές μαζί με τους μαθητές και αποφεύγουμε τις ταμπέλες Αρχή: Γενικά, υιοθετούμε αποτελεσματικές αρχές που η έρευνα της διδακτικής αναδεικνύει ως αποτελεσματικές Θέτουμε στόχους για τους μαθητές μαζί με τους μαθητές και αποφεύγουμε τις ταμπέλες


Κατέβασμα ppt "~ «Μαθηματικά για όλους: Από τις άτυπες στρατηγικές στους αλγόριθμους»"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google