Ανάλυση της προσωδίας του τραγικού Λόγου : Αναστασία Γεωργάκη Τμήμα Μουσικών Σπουδών Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΕΡΓΑΛΕΙΑ για τη διερεύνηση της προσωδίας στο τραγικού λόγου O 1. Απο το κείμενο στον ήχο O 2. Ορισμός της προσωδίας O 3. A κουστικοί παράμετροι O 3. Πρόγραμα praat O 3. Ανάλυση του ηχητικού αποσπάσματος Αγαμέμνων ( Ψαρουδάκης )
O Λάκης Καραλής, Περιοδικό Λέξη (1990)
Τραγικός λόγος- Aλέξης Μινωτής O " Η προσωπική μου αίσθηση, πολύχρονη και πολυδύναμη στο τραγικό θέατρο, μου επιτρέπει να διαβεβαιώσω πως η γνώση σου της τραγωδίας και η βαθύτατη κατανόηση της, O η ποιητική της έξαρση, είναι ταυτόσημα με την ανάγκη της προσπάθειάς μου να ζω το τέλος σαν τον Οιδίποδα του Κολωνού και που νοητικά τον διετύπωσες μεταφυσικά και που γι΄αυτό θα σου είμαι ευγνώμων αιωνίως, σαν τον Σοφοκλή τον ίδιο. Με θερμή αγάπη ". ( Αθήνα 14 Οκτωβρίου 1990, Αλέξης Μινωτής )
ΠΡΟΣΩΔΙΑ -ΟΡΙΣΜΟΣ O προσωδία … O ο ιδιαίτερος τονισμός των λέξεων κατά την ομιλία O η παραλλαγή σε ύψος της φωνής που μιλεί O ένα είδος μελωδισμού στον τρόπο ομιλίας σύμφωνα με τους τονισμούς O των λέξεων και την εκφορά των μακρών και βραχέων φθόγγων
Θεατρική έρευνα γύρω από την προσωδία O Κίνητρα της θεατρικής έρευνας και αναζήτησης της Προσωδίας : O -- οι λειτουργίες της γλώσσας στο θέατρο -- η θεατρική παράσταση ως δυνητική υλοποίηση του δραματικού κειμένου -- τα πειράματα με δρώμενα και αρχέγονες θεατρικές « πράξεις » O O O leakis.htm
Αρχαιομουσικολογική έρευνα για την προσωδία του τραγικού λόγου O O O
40 O δέκατον μ ὲ ν ἔ τος τόδ ᾽ ἐ πε ὶ Πριάμου μέγας ἀ ντίδικος, Μενέλαος ἄ ναξ ἠ δ ᾽ Ἀ γαμέμνων, διθρόνου Διόθεν κα ὶ δισκήπτρου τιμ ῆ ς ὀ χυρ ὸ ν ζε ῦ γος Ἀ τρειδ ᾶ ν O 45 O στόλον Ἀ ργείων χιλιοναύτην, τ ῆ σδ ᾽ ἀ π ὸ χώρας O ἦ ραν, στρατι ῶ τιν ἀ ρωγ ὰ ν, μέγαν ἐ κ θυμο ῦ κλάζοντες Ἄ ρη τρόπον α ἰ γυπι ῶ ν, ο ἵ τ ᾽ ἐ κπατίοις O 50
ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕΣΩ PRAAT O The starting questions O 1. Investigate the origin of music arising from the melodicity and metric-rhythm of speech (relation between music and logos) in Ancient Greek tragedy. O Song in greek is T ΡΑΓΟΥΔΙ (tragoudi….from tragedy) O 2. What was the pitch range of the voice while reciting the tragic text? O 3. Which were the timbers according to the meaning of the words, the dynamics, the rhyme? O The Ancient Greek vowel system according to Allen (Vox, Gracea, 1997) has 25 vowel phonemes O The Modern Greek vowel system consists of a “reasonable” number of 5 phonemes,/a, e, i, o, u/.
Experiment O Experiment O 1) Record Professor’s Psaroudakes interpretation on a fragment of a parodos of Aeschylus Agamemon (II 40-46) according to the Allen’s (Vox, Gracea, 1987) pronunciation system O O 2) Implement the prosodic feature extraction in order to get several features that describe performative model of the prosody. O 3) we give a description the prosodic analysis fo this recorded fragment and implementation details using the Praat Program O Sound and Textgrid Tiers of syllabus and words O Sound and raw pitch countour (Pitch Tier) O Sound and stylised pitch contour (Pitch Tier). O Sound and raw intensity contour (Intensity Tier). O 4) Compare the electronic analysis to the hand-mad analysis of the professor O Final Aim O Create a prosodic model of attic prosody in order to instruct the actors and musicians in the performance of ancient Greek tragic text.
Pitch analysis
Βιβλιογραφία για τη προσωδία του λόγου O BOLINGER,D. L Intonation and its Uses: Melody in Grammar and Discourse. Λονδίνο : Arnold. O BOTINIS, A Intonation in Greek. Στο HIRST & DI CRISTO 1998, O FONAGY, I La vive voix, essais de psycho-phonétique. Παρίσι : Payot. O HIRST, D. & Α. DI CRISTO, επιμ Intonation Systems, A Survey of Twenty Languages. Cambridge: Cambridge University Press. O MOREL, M. A. & L. DANON-BOILEAU Grammaire de l'intonation. Παρίσι : Ophrys. O PIERREHUMBERT, J The phonology and phonetics of English Intonation. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, MIT. O ΣΕΤΑΤΟΣ, Μ Φωνολογία της Κοινής Νεοελληνικής. Αθήνα : Παπαζήσης. O TRAMBOULIS, T Stress and katathesis within oral greek narration. Στο Intonation: Theory, Models and Applications, επιμ. Α. Botinis, G. Kouroupetroglou & G. Carayiannis, Αθήνα : University of Athens. O <