Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Φιλοσοφίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
Advertisements

ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Προσωπικές δεξιότητες
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Τι ξέρετε για την ΟΡΑΣΗ;
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Εικονική πραγματικότητα ένας τρισδιάστατος κόσμος!!!
ΜΠΑΟΥΡΑΚΗ ΤΟΝΙΑ ΓΡΑΣΕΠ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ -Νοέμβριος 2009
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Βασικοί μηχανισμοί όρασης
Η ομάδα στις ερευνητικές εργασίες. Τι είναι μια ομάδα; Πως μπορούμε να την προσδιορίσουμε; Η ομάδα έχει τουλάχιστον δυο στόχους α) Πραγματοποίηση ενός.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε» Διασχολικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Όταν το ΕΓΩ συναντά το ΕΜΕΙΣ.
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Φως και σκιά
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ!!!
Το πρόβλημα της αντίληψης
Θεωρίες γνωστικής ασυνέπειας
 1999(;) ο Thomas Anderson, ή Neo ψάχνει απαντήσεις σχετικά με το λεγόμενο “Matrix”.  Έρχεται σε επαφή με τον Μορφέα και καταφέρνει να αποδράσει από.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
project: οψεις της ψυχολογιας
Ο ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ Ο «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΑΛΛΟΣ»
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Claim-Support- Question Iσχυρίζομαι- Υποστηρίζω – Ρωτώ.
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Η σκηνή στον κινηματογράφο
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η Ψυχολογία της Λήψης Αποφάσεων. Εισαγωγή Έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε την λήψη των αποφάσεων από την οπτική γωνία της Ψυχολογίας.
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
ΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΛΓΕΒΡΑ.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Συνέντευξη με νήπια.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Δραστηριότητες από τον Κόσμο της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο
Αγγελος Βαλλιανατος Σχολικος Συμβουλος ΠΕ01
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Παράθυρο Johari.       Ψυχοδυναμική των σχέσεων βοήθειας και ανάπτυξης οικογενειακών σχέσεων (Παράθυρο Johari)
Διαδικασία Μάθησης Γνωστικές Δεξιότητες
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
Γαβρά Παρασκευή 5602 Ζιώγα Στέλλα 5742 Κόλια Ηλιάνα 5650
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ «INCEPTION»
Βασικες Εννοιες Φυσικης
Edward de Bono’s Six Thinking Hats
Α) Κριτική Θεωρία.
Επιστήμη των Υπολογιστών
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
Θρησκευτικά: Κεφάλαιο 22 Η θεραπεία του εκ γενετής τυφλού
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ μαθηματοσ ΜΑΡΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΑΣ-ΛΙΑΓΚΗΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα
Η Ζωή στον Δρόμο Μαθητικο Project.
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Φιλοσοφίας Ζωή ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΤΡΕΧΛΗ΄ Διδάκτωρ Φιλοσοφίας Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων

Κριτική σκέψη Η κριτική σκέψη χαρακτηρίζεται ως σκέψη η οποία: 1) διευκολύνει την κρίση, επειδή 2) βασίζεται σε κριτήρια, 3) είναι αυτοδιορθωτική και 4) αντιλαμβάνεται τις διαφορές καταστάσεων. Matthew Lipman

Καλλιεργώντας στους μαθητές μας δεξιότητες κριτικής σκέψης Καλλιεργώντας στους μαθητές μας δεξιότητες κριτικής σκέψης Να θέτουν κατάλληλες ερωτήσεις και να απαντούν κατάλληλα σε ερωτήσεις, Να διασαφηνίζουν όρους μέσα σε συγκεκριμένα (φιλοσοφικά) συμφραζόμενα, Να ανακαλύπτουν και να εξηγούν τις λογικές σχέσεις μεταξύ ιδεών/θεωριών, Να προσδιορίζουν, να κατασκευάζουν, να συγκρίνουν και να αποτιμούν επιχειρήματα, Να ανιχνεύουν ασυνέπειες και λάθη σε συλλογισμούς, Να αναπτύσσουν και να υπερασπίζονται μία θέση πάνω σε κάποιο ζήτημα, Να συζητούν διάφορα αμφιλεγόμενα θέματα με τρόπο τεκμηριωμένο, Να παίρνουν αποφάσεις σε διλημματικά ζητήματα, Να επιλύουν προβλήματα με τρόπο συστηματικό, Να προβληματίζονται σχετικά με τον τρόπο αιτιολόγησης των πεποιθήσεων και των αξιών ενός ατόμου, Να προβληματίζονται σχετικά με τον τρόπο αιτιολόγησης των δικών τους πεποιθήσεων και αξιών.

Υπάρχουν, κάποια παράδοξα; Ποια είναι; Ποια νομίζετε πως είναι η σημασία τους; Τι βλέπετε; Την πραγματικότητα; Ή μια υπερ-πραγματικότητα; Ένα καλό όνειρο ή έναν εφιάλτη; Πού αρχίζει και πού σταματάει ο πίνακας; Πού αρχίζει και πού σταματάει το φυσικό τοπίο; Ποιος ζωγραφίζει; Ποιος κοιτάζει; Από πού κοιτάζει; Πού βρισκόμαστε εμείς; Αν το καβαλέτο άλλαζε προσανατολισμό και στρεφόταν προς το μέρος μας, τι θα αποτύπωνε; Μήπως είμαστε εμείς ο ζωγράφος;

Ο Magritte oνομάζει το έργο του Η ανθρώπινη κατάσταση. Τι θέλει να πεί; Πόσο η πραγματικότητα του πίνακα υπονομεύει την ιδέα μας για την πραγματικότητα; Πώς βλέπουμε την πραγματικότητα; Την βλέπουμε όπως είναι ή την βλέπουμε με τα μάτια μας; Αυτό που περιγράφουμε ως πραγματικότητα είναι η πραγματικότητα ή είναι η πραγματικότητα ως προς εμάς; Είναι ο κόσμος έξω από εμάς ή είναι αναπαράσταση της νοητικής εμπειρίας;

Αν η φιλοσοφία είναι ένας δρόμος, τότε αυτός ο δρόμος πού οδηγεί;

«Κάθε ένας ακολουθεί το δρόμο του, όμως μέσα στο ίδιο δάσος συχνά, φαίνεται πως ο  ένας δρόμος μοιάζει με τον άλλον. Όμως δεν πρόκειται παρά για μια εικασία. Ξυλοκόποι και δασοφύλακες γνωρίζουν καλά τα μονοπάτια. Ξέρουν τι θα πεί να είσαι σ΄ένα Holzweg, σ΄ένα δρόμο που δεν οδηγεί πουθενά [...] Ποιο είναι όμως το δάσος, που ακούγεται μέσα από τον τίτλο; Holz ύλη, είναι το αρχαίο όνομα του δάσους, του δάσους του Είναι. Και Holzwege είναι οι δρόμοι, τα μονοπάτια αυτού του μεγάλου δάσους. Αυτοί οι δρόμοι είναι επικίνδυνοι, εύκολα μπορεί κανείς να χαθεί, να πλανηθεί, να πάρει λάθος δρόμο. Αυτοί οι δρόμοι δεν είναι ποτέ σίγουροι, συχνά είναι τυφλοί. Όμως οι ξυλοκόποι ξέρουν καλά τα μονοπάτια. Και το ταξίδι τους μες στο δάσος είναι ένα ταξίδι στο εσωτερικό της αλήθειας, μια διαδρομή που οδηγεί στο ξέφωτο κι όχι στην άκρη γιατί άκρη του δάσους δεν υπάρχει [...]» Martin Heidegger, Holzwege, 1950

Βρίσκονται οι φιλόσοφοι σε ένα Holzweg (=σε έναν δρόμο που δεν οδηγεί πουθενά;)

Είναι η φιλοσοφία ένας δρόμος μοναχικός; Hopper, Μοναξιά, 1944 Είναι η φιλοσοφία ένας δρόμος μοναχικός;

Διδασκόμενα περιεχόμενα του κεφαλαίου Ενότητα πρώτη: Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης: Η σκεπτικιστική πρόκληση – Διαφορετικά είδη σκεπτικισμού: α. Αμφισβήτηση της δυνατότητας γνώσης και επιδίωξη της αταραξίας (αρχαίος σκεπτικισμός), β. Νεότερες μορφές σκεπτικισμού (υποενότητα 1: Ακραία μεθοδολογική αμφιβολία: Υπάρχει κάτι για το οποίο δεν μπορώ να αμφιβάλλω;) Ενότητα τρίτη: Θεωρίες για την πηγή της γνώσης

Σκοπός Οι μαθητές να αναστοχαστούν πάνω στην αντίληψή τους ότι μπορούμε να διατυπώσουμε γνωστικούς ισχυρισμούς με απόλυτη βεβαιότητα, την οποία αντλούμε κυρίως από την εμπειρία μας, αλλά και από την πληροφόρηση που έχουμε μέσω άλλων ανθρώπων, μέσω των Μ.Μ.Ε., αλλά και μέσω της επιστήμης. Ζητούμενο ήταν οι μαθητές να αντιληφθούν τον σκεπτικισμό ως πρόκληση, να τον αντιμετωπίσουν ως μεθοδολογικό εργαλείο που οδηγεί στον έλεγχο παγιωμένων αντιλήψεων. Να αναρωτηθούν επίσης για την αξιοπιστία των αισθήσεών μας, αλλά εν μέρει και για την αξιοπιστία της λογικής μας. Να ξεβολευτούν, να επιφυλαχθούν, να αμφισβητήσουν και να υποβάλλουν σε κριτικό έλεγχο ακόμα και όσα ως τότε θεωρούσαν δεδομένα. Πειραματιζόμενοι οι ίδιοι με τα όρια της γνώσης τους για τον κόσμο, να είναι μαθησιακά διαθέσιμοι να προσεγγίσουν τον καρτεσιανό σκεπτικισμό, καθώς και τις ιδεαλιστικές και τις εμπειριστικές αντιλήψεις για την πηγή της γνώσης.

Tο τοπίο εισχωρεί στον πίνακα, που στέκεται πάνω στο καβαλέτο (όπως διαφαίνεται από τις αμυδρές γραμμές που σημειώνουν τα όρια του καμβά). Ο χώρος δημιουργεί οπτικές ψευδαισθήσεις. Δυσκολευόμαστε να αποφασίσουμε αν αυτό που βλέπουμε είναι η πραγματικότητα ή είναι απλώς μια ζωγραφική πλάνη, κατασκευασμένη από τη δημιουργική, αλλά ύπουλη, νόηση του ζωγράφου, ο οποίος επιχειρεί να μας εξαπατήσει. Τα αντικείμενα τελικά κρύβουν ή αποκαλύπτουν ό,τι βρίσκεται πίσω τους; Επίσης, οι κουρτίνες κάνουν τη σκηνή να μοιάζει με θέατρο. Η θέα που έχουμε είναι από μέσα προς τα έξω και ίσως όλα να άλλαζαν αν βλέπαμε τα πράγματα από την αντίθετη κατεύθυνση ή αν επιστρατεύαμε τη λογική μας.

Το μάτι αποσπάται από τη φυσική του θέση, το πρόσωπο πάνω στο οποίο βρίσκεται δεν απεικονίζεται. Τη θέση της ίριδας και του σκληρού χιτώνα έχει πάρει ένας γαλανός ουρανός με λευκά σύννεφα. Αν και δεν είναι καθρέφτης, αντανακλά πάνω του αυτό που βλέπει. Επίσης, φαίνεται σαν ο πραγματικός ουρανός να μην βρίσκεται έξω, αλλά μέσα στο μάτι. Σαν να είναι το μάτι που αποφασίζει τι βλέπουμε, υποκειμενικά και επιλεκτικά, ανεξάρτητα από την πραγματικότητα που υπάρχει έξω από αυτό. Μας ξεγελούν οι αισθήσεις μας ή μας πληροφορούν; Μπορεί η λογική να μας υποδείξει έναν άλλο δρόμο;

Η ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι η αρνητική εκδοχή της πραγματικότητας Η ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι η αρνητική εκδοχή της πραγματικότητας. Υπάρχει και η θετική εκδοχή, στην οποία όλα είναι αντεστραμμένα (το άσπρο είναι μαύρο και αντίστροφα). Η αφρικανική μάσκα παραπέμπει σε θέατρο ή σε τελετή, πάντως όχι στην πραγματικότητα.

Η ταινία αναφέρεται σε μια εποχή κατά την οποία η πραγματικότητα όπως την ξέρουμε δεν υπάρχει. Οι άνθρωποι ζουν μέσα σε μια εικονική πραγματικότητα που δημιουργήθηκε και συντηρείται από νοήμονες μηχανές. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, ο ήρωας, ο Nio, χρειάζεται να επιλέξει ανάμεσα σε δύο χάπια: το ένα, το μπλε, θα του επιτρέψει να συνεχίσει να μένει μέσα στο εικονικό σύμπαν του matrix, να ζήσει, επομένως, μέσα στην ψευδαίσθηση της πραγματικότητας, ενώ το άλλο, το κόκκινο, θα του επιτρέψει να δραπετεύσει προς τον πραγματικό κόσμο και, άρα, να ζήσει την αλήθεια της πραγματικότητας, έστω κι αν αυτό σημαίνει μια ζωή πιο δύσκολη, πιο σκληρή.