Διδασκαλία Ιστορίας Β΄Γ/σίου-Λυκείου Παράδειγμα:Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ (717-843) Ιωάννης Δημητρούκας Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Πρωτογενείς πηγές Textus Byzantini.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Advertisements

Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΕΙΧΕ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 726 ΩΣ ΤΟ 843.
Καλοτίνα Κορφιά Β2 ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού Κράτους
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΟΣΥΝΗΣ
Χ. Βαμβούρη, σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 27/11/
5. Η Εικονομαχία ( ).
ΜΙΑ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΠΟΥ ΣΥΓΚΛΟΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
20. Η αποσαφήνιση της αλήθειας για τις εικόνες
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
Εικονομαχία:μια τραγωδία που συγκλόνισε την Εκκλησία
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 8η ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΡΑΓΚΟΙ ΠΑΠΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΡΛΟΜΑΓΝΟΣ
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
8. Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Τον 8ο αι. άρχισε να συζητείται έντονα.
EIKONOMAXIA( ) Γκεντζογλάνη Μαρία 02/12/2014.
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
Θεματική ενότητα 1: Δομή της εκκλησίας Βαρθολομαίος Κωνσταντινουπόλεως Αναστασία Τάπαρη Γ’3.
Η εικονομαχία Φανή Λαζάρου –Τρανού Ε2 2015
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Βυζαντινή Αγιογραφία Κώστας Μπάρτζης 1 Ο Πρότυπο Πειραματικό Δμητικό Σχολείο Θεσ/νικης Ε2.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
Τσεκούρας Γιώργος Β΄  Ο όρος Εικονομαχία αναφέρεται στην θεολογική και πολιτική διαμάχη που ξέσπασε στο Ανατολικό Ρωμαϊκό Κράτος κατά το.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
Η πάλη της ορθοδοξίας με τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
Η ΥΠΑΤΙΑ Εργασία στο μάθημα: Διδακτική των μαθηματικών Εξάμηνο: Δ’
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Οικονόμου Νικολέτα Β1.
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ Πνευματική κίνηση που συνδέθηκε στενά με το ερώτημα: «Είναι σωστό να προσκυνούν οι χριστιανοί τις εικόνες ή όχι;» και συγκλόνισε το Βυζάντιο.
Εικονομαχία Δυναστεία Ισαύρων Δυναστεία του Αμορίου
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Θρησκευτικά Θ.Ε. 4, Κ.9 Ομάδα: Ο Παχύς.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Εικονομαχία Δυναστεία Ισαύρων Δυναστεία του Αμορίου
Εικονομαχία Α’ Φάση
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΒΕΡΓΑΔΗΣ ΧΑΡΗΣ Β2 Υπευθυνος Καθηγητης: Γ. Καπετανάκης
ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΛΟΥΘΗΡΟΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
Οικονόμου Γιώργος Γ’2 29/11/14 Θ.Ε.:2Η Θρησκευτικά
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
Οι 5 αρχές του Προτεσταντισμού σε συσχέτιση με την Ορθόδοξη πίστη
Δειγµατική διδακτική προσέγγιση του λογισµικού "Όψεις της Θρησκείας"
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΗΣΗ ΣΤΟΝ 16 ΑΙΩΝΑ
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διδασκαλία Ιστορίας Β΄Γ/σίου-Λυκείου Παράδειγμα:Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ (717-843) Ιωάννης Δημητρούκας Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Πρωτογενείς πηγές Textus Byzantini ad iconomachiam pertinentes, ed. Herman Hennephof, Leiden 1969. Θεοφάνης, Χρονογραφία, έκδ. C. de Boor, δύο τόμοι, Λειψία 1883-1885. Nikephoros, Patriarch of Constantinople, Short History, ed. C. Mango, Washington D. C., 1990 . Scriptor incertus, I. Dujcev, La chronique byzqntine de l’ an 811, Travaux et Memoirer 1 (1965), 201-211. Georgii Monachi Chronicon, έκδ. C. de Boor, δύο τόμοι, Λειψία 1904. Theophanes Continuatus, Ioannis Cameniata, Symeon Magister, Geor-gius Monachus, έκδ. I. Bekker, Βόννη 1838.

Δευτερεύουσα βιβλιογραφία Η Εικονομαχία(717-843) Δευτερεύουσα βιβλιογραφία 1. G. Ostrogorsky, Studien zur Geschichte des byzanti-nischen Bilderstreites, Amsterdam 1964 G. Ostrogorsky, Ιστορία του Βυζαντινού Κράτους, μετ. Ι. Παναγόπουλος, τόμος 2ος, Αθήνα 1979, 25 και εξής. Αικ. Χριστοφιλοπούλου, Βυζαντινή Ιστορία, τόμος Β΄ 1 (610-867), β΄ έκδοση, Θεσσαλονίκη 1998, 105-119, 136-139, 187-192, 212-213. Ε. Γλύκατζη-Αρβελέρ, Η πολιτική ιδεολογία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, Αθήνα 1977, 30-35. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. Η΄ (Αθήνα 1979), 27-31, 39-41, 86-87.

Η Εικονομαχία (717-843) Διδακτικοί στόχοι Να κατανοήσουν οι μαθητές τι ήταν η εικονομαχία. Να τοποθετήσουν στο χρόνο τα γεγονότα (προετοιμασία, έναρξη και πορεία) της εικο-νομαχίας και να διακρίνουν τα δύο στρατόπεδα στο χώρο. Να αναζητήσουν τα κίνητρα και τις απόψεις των αντιπάλων, καθώς και τα αποτελέσματα της εικονομαχίας.

Αφόρμηση Με βάση τα προηγούμενα απαντήστε στα εξής ερωτήματα: α)Ενδιαφέρονταν οι Βυζαντινοί (πολιτική ηγεσία και υπήκοοι) για τα θρησκευτικά ζητήματα και ποια ήταν αυτά; β)Πώς σχετίζεται η εικονομαχία με αυτό το έντονο ενδιαφέρον;

1ος ΔΣ: Τι ήταν η εικονομαχία; (ορισμός) 1ος ΔΣ: Τι ήταν η εικονομαχία; (ορισμός) Οι μαθητές από το τρίτο κείμενο ή με τη βοήθεια ενός λεξικού να εντοπίσουν τη σημασία του όρου «εικονομαχία», αναζητώντας παράλληλα σύνθετα με α΄ συνθετικό τη λέξη «εικόνα» και σύνθετα με β΄ συνθετικό τη λέξη «μάχη».

2ος ΔΣ: Πορεία γεγονότων: α)Επιρροές και κίνητρα Ισαύρων Οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν (σε ομάδες) τα αποσπάσματα από το Θεοφάνη και να επισημάνουν: 1. Με ποια μέτρα προετοίμασε ο Λέων ο Γ΄ το κίνημα; 2. Τι επηρέασε τους Ισαύρους; 3. Ποιες επαρχίες συντάχθηκαν με την εικονομαχική πολιτική των Ισαύρων και ποιες στράφηκαν εναντίον τους; (χάρτες, σ. 21, 22, 25) 4.Ποια ήταν τα βαθύτερα κίνητρά τους;

β)Φάσεις και σταθμοί Η επισήμανση μπορεί να γίνει με τη βοήθεια της αφήγησης (οι μαθητές έχουν το βιβλίο ανοιχτό μπροστά τους), της γραμμής του χρόνου (σ. 35) και του πίνακα με τις δυναστείες και τους αυτοκράτορες (σ. 143).

3ος ΔΣ: Αποτελέσματα Εικονομαχίας Οι συνέπειες της εικονομαχίας στην τέχνη μπορούν να επισημανθούν με την επίδειξη και την παρατήρηση της μικρογραφίας «Πρόχειροι Πίνακες) (Vat. Gr. 1291) ή της νωπογραφίας με στυλιζαρισμένα μοτίβα από βραχόσκαπτη Εκκλησία της Καππαδοκίας. Η επισήμανση της πολιτικής ρήξης με τον Παπισμό μπορεί να γίνει με τη βοήθεια του 4ου κειμένου του Θεοφάνη.

Οι Πηγές: Εικονομαχία και Άραβες Θεοφάνης, Χρονογραφία, 401- 402 Οι Πηγές: Εικονομαχία και Άραβες Θεοφάνης, Χρονογραφία, 401- 402 Αυτό το χρόνο (723) ένας Εβραίος από τη Λαοδίκεια, στη φοινικική ακτή, προσήλθε στον Ιζίδ και του υποσχέθηκε ότι για 40 χρόνια θα κυβερνήσει το Αραβικό Κράτος, αν καθαιρέσει τις σεπτές εικόνες, που λατρεύονταν στις εκκλησίες των Χριστιανών σ’ όλη την επικράτειά του. Ο ανόητος πείστηκε και εξέδωσε μία γενική απόφαση εναντίον των εικόνων, αλλά πέθανε τον ίδιο χρόνο… Ο Λέων [Γ΄] δέχθηκε αυτή την απαίσια διδασκαλία και μας προκάλεσε πολλές συμφορές. Ο Λέων βρήκε ένα ομοϊδεάτη στο πρόσωπο κάποιου Βησήρ, που […] είχε απαρνηθεί τον Χριστιανισμό και είχε ασπαστεί το Ισλάμ…. Τις ίδιες κακόδοξες απόψεις είχε και ο επίσκοπος Νακωλείας (Φρυγία).

Προετοιμασία εικονομαχίας (726) Θεοφάνης, Χρονογραφία, 404 Αυτό το χρόνο ο ασεβής αυτοκράτωρ Λέων άρχισε να κάνει λόγο για την καθαίρεση των αγίων και σεπτών εικόνων. Ο πάπας της Ρώμης … έγραψε δογματική επιστολή στον Λέοντα, υποστηρίζοντας ότι δεν πρέπει ο αυτοκράτορας να ασχολείται με θέματα πίστης και να εισάγει καινοτομίες στα αρχαία δόγματα της εκκλησίας, που θεσπίστηκαν (στις οικουμενικές συνόδους] από τους αγίους πατέρες.

Οι πρώτες συγκρούσεις Θεοφάνης, Χρονογραφία, 405 Οι πρώτες συγκρούσεις Θεοφάνης, Χρονογραφία, 405  [Μετά την έκρηξη του ηφαιστείου της Θήρας, ο Λέων] ερμηνεύοντας τη θεία οργή ως σημάδι υπέρ της πολιτικής του σήκωσε με μεγαλύτερη ακόμη αναίδεια πόλεμο κατά των αγίων και σεπτών εικόνων.[…] Και ο λαός της Βασιλεύουσας με μεγάλη του λύπη για τις καινοφανείς διδασκαλίες […]σκότωσε μερικούς αξιωματούχους, που κατέβασαν την εικόνα του Κυρίου από τη Χαλκή Πύλη.

Το διάταγμα κατά των εικόνων Θεοφάνης, Χρονογραφία, 408-409 Το διάταγμα κατά των εικόνων Θεοφάνης, Χρονογραφία, 408-409 Στις 7 Ιανουαρίου [730] ο ασεβής Λέων συγκρότησε σιλέντιον (συμβούλιο) κατά των αγίων και σεπτών εικόνων. Σ’ αυτό προσκάλεσε και τον πατριάρχη Γερμανό, πιστεύοντας ότι θα τον πείσει να υπογράψει κατά των εικόνων. Αλλά ο γενναίος δούλος του Χριστού […] παραιτήθηκε λέγοντας: «Χωρίς οικουμενική σύνοδο δεν μπορώ να δεχτώ καινοτομίες στην πί-στη». Στις 22 Ιανουαρίου χειροτόνησαν τον σύγκελλό του Αναστάσιο [...] Και ο πάπας Γρηγόριος κήρυξε άκυρη την εκλογή του Αναστασίου και απέσπασε τη Ρώμη και την Ιταλία από την αυτοκρατορική του εξουσία.

Επιχειρήματα των εικονομάχων Επιστολή Λέοντος Γ΄ στον Πάπα Οι εικόνες αναπληρώνουν τα είδωλα και άρα αυτοί που τις προσκυνούν είναι ειδωλολά-τρες. Όμως δεν πρέπει να προσκυνούμε κατα-σκευάσματα χεριών και κάθε είδους ομοίωμα. Πληροφόρησέ με, ποιος μας κληροδότησε την παράδοση να σεβόμαστε κατασκευάσματα χεριών , ενώ ο Θεός απαγορεύει την προσκύ-νηση,και εγώ θα συμφωνήσω ότι αυτό είναι νόμος Θεού.

Επιχειρήματα εικονολατρών Ι. Δαμασκηνός, Περί εικόνων Λόγος Β΄, κ Επιχειρήματα εικονολατρών Ι. Δαμασκηνός, Περί εικόνων Λόγος Β΄, κ. 19, PG, στήλη1305 Εφόσον προσκυνώ τον σταυρό και τη λόγχη, τον κάλαμο και τον σπόγγο […], τα όργανα της σωτηρίας των ανθρώπων, πώς να μην προσκυνήσω και τις εικόνες που κατασκευάζουν με αγαθή προαίρεση οι πιστοί, για να δοξάσουν και να θυμηθούν τα πάθη του Χριστού; Και εφόσον προσκυνώ την εικόνα του σταυρού πώς να μην προσκυνήσω την εικόνα του Χριστού, που κατέστησε σωτήριο τον σταυρό;

Στυλιζαρισμένα μοτίβα από Εκκλησία της Καππαδοκίας Στυλιζαρισμένα μοτίβα από Εκκλησία της Καππαδοκίας

Οι εικονομάχοι παραλληλίζονται με τους σταυρωτές του Χριστού (χειρόγρ Οι εικονομάχοι παραλληλίζονται με τους σταυρωτές του Χριστού (χειρόγρ. Χλουντόφ)

Ο ήλιος στο άρμα του Περιβάλλεται από μήνες και ζώδια, Vat. Gr