ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Περιγράφοντας την ως σήμερα πορεία της έρευνας … Πρακτικές δημιουργίας διδακτικού υλικού στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Χαρτοφύλακα Τόνια Υποψήφια δρ. ΕΑΠ.
Advertisements

Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Τι είναι χαρτογράφηση-πως λειτουργεί- κατηγορίες
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εργασία στο μάθημα : «Εικονική πραγματικότητα και Εκπαιδευτικές εφαρμογές τεχνητής.
Σχεδίαση, ανάπτυξη, υλοποίηση και αξιολόγηση ενός συστήματος εξ αποστάσεως εκπαίδευσης: Μελέτη περίπτωσης του συστήματος Moodle, για την υποστήριξη της.
Παγκοσμιοποίηση και Αντίσταση Ορίζοντας την παγκοσμιοποίηση
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
…Πληθώρα στοιχείων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η γεωγραφική εκπαίδευση στη χώρα μας δεν αντιστοιχεί στο επίπεδο που της αρμόζει ούτε με βάση την εθνική προσφορά.
Βασικές έννοιες των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο Συνάντηση 1 η.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
ΣΥΝΟΛΑ.
Γεωργικές Εφαρμογές Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Αγροτικής Οικονομίας» Γεωπονική Σχολή Α.Π.Θ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ. Ο όρος ιστορία Η πολυσημία του όρου «ιστορία», οι διαφορετικές σημασιοδοτήσεις που πήρε μέσα στο χρόνο. Οι εννοιολογήσεις του παρελθόντος συνδέονται.
Γεωγραφία Β’ Γυμνασίου
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 4. Κριτικός Γραμματισμός Υπεύθυνος Καθηγητής: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ – ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΧΩΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΝΟΡΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΜΑΘΗΜΑ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Γ. Μαυρομμάτης.  Στην προηγούμενη διάλεξη παρουσιάστηκαν οι βασικές κατευθύνσεις σε σχέση με το μάθημα  Όπως είπαμε, η ανθρώπινη γεωγραφία είναι ένα.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις στον τουρισμό Andrew Holden Επιστημονική Επιμέλεια: Θωμάς Μαυροδόντης Εκδόσεις Παπαζήση.
Πλευρές της πολιτισμικής παγκοσμιοποίησης Πολιτισμική γεωγραφία.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΠΟ ΑΠΟΣΤΑΣΗ (DISTANCE LEARNING). Μέσα στα πλαίσια των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων, το εκπαιδευτικό σύστημα σε παγκόσμια κλίμακα βρίσκεται.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Σήμερα θα μιλήσουμε για τρεις διαφορετικές θεωρίες  Θεωρίες παγκοσμιοποίησης  Θεωρίες δια - εθνισμού  Και θεωρίες δικτύων 
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Ερμηνευτική προσέγγιση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Παρουσίαση: Ευτυχία Γιαννάκη
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Α) Κριτική Θεωρία.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Ξέρουμε από τα προηγούμενα:
Γεωγραφία Β’ Γυμνασίου
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Νικόλαος Πατσαντάρας Αναπληρωτής Καθηγητής Αθλητικής Κοινωνιολογίας Τηλ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δ. ΠΟΤΑΡΗ ΕΤΟΣ:
Εισαγωγή στην ανθρωπογεωγραφία
Η ΝΕΑ ΓΕΩΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Ή ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
H ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΣΗΜΕΡΑ Γιαννάκης Κουμίδης.
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
Σημειολογία και σχεδιασμός
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Βασικες Εννοιες Φυσικών Επιστημών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ

 Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία ;  Ξέρουμε ότι η επιστήμη της γεωγραφίας χωρίζεται σε φυσική και ανθρώπινη γεωγραφία.  Στο πρώτο εξάμηνο σπουδών σας ποια μαθήματα κάνατε ;  Πόσα θα λέγατε ότι ανήκουν στη φυσική γεωγραφία και πόσα στην ανθρωπογεωγραφία ;  Μην ξεχνάτε υπάρχει και η εφαρμοσμένη γεωγραφία.

 Αλλά το ερώτημα παραμένει τι είναι η ανθρώπινη γεωγραφία και πως μπορούμε να την εννοιολογήσουμε ;  Η σχέση των ανθρώπων με το χώρο  Ή καλύτερα η αλληλεπίδραση των ανθρώπων με το χώρο ( αλλά και του χώρου με τους ανθρώπους )  Λίγη φιλοσοφία : Heigedder ‘ Είναι και Χρόνος ’ και η έννοια του Dasein  Dasein ως ‘ είμαι εκεί ’ ‘ είμαι μέσα στον κόσμο ’.  Το είναι μέσα στον κόσμο, το είναι πάντοτε σε συνάρτηση με τον κόσμο, με το γεωγραφικό κόσμο γύρω του  Ούτε ένα υποκείμενο έξω από τον κόσμο αλλά ούτε και ένας αντικειμενικός κόσμος μόνος του. Το είναι μέσα στον κόσμο  Η έννοια του Dasein ως το αντίθετο του Καρτέσιου ‘ σκέφτομαι άρα υπάρχω ’ – ένα υποκείμενο αποξενωμένο από το περιβάλλον του.

 Η ανθρώπινη γεωγραφία περιλαμβάνει ορισμένα βασικά πεδία : οικονομική γεωγραφία, κοινωνική γεωγραφία, ιστορική γεωγραφία, πολιτική γεωγραφία, πληθυσμιακή γεωγραφία, πολιτισμική γεωγραφία κτλ.  Η ανθρώπινη γεωγραφία ανήκει στις κοινωνικές επιστήμες όπως η κοινωνιολογία, η ανθρωπολογία, οι οικονομικές επιστήμες, η ιστορία, η ψυχολογία κτλ.  Τι ξεχωρίζει τη γεωγραφία από τις κοινωνικές επιστήμες ; Για παράδειγμα, τι ξεχωρίζει την οικονομική γεωγραφία από τις οικονομικές επιστήμες, τη ξεχωρίζει την κοινωνιολογία από την κοινωνική γεωγραφία ;  Πρώτον, η γεωγραφία ασχολείται με το χώρο και χρησιμοποιεί χάρτες. Η χαρτογράφηση είναι πάρα πολύ σημαντική για αυτή.

 Αλλά ακόμα περισσότερο από χάρτες είναι ένας τρόπος να σκέφτεσαι γεωγραφικά, να σκέφτεσαι σε σχέση με το χώρο, αυτό που ορισμένοι αναλυτές ονομάζουν « γεωγραφική φαντασία »  Να σκέφτεσαι με βάση τις συνδέσεις και τις διαφορές μεταξύ των χώρων / τόπων  Στο πλαίσιο αυτό σημαντικές έννοιες της ανθρώπινης γεωγραφίας είναι : ο χώρος, ο τόπος, η κλίμακα, η περιφέρεια, η θέση, η χωρική αλληλεπίδραση ( ροές ) κτλ.  Αλλά κάνοντας το μάθημα τόσο θεωρητικό, χωρίς να αναφερόμαστε σε συγκεκριμένα θέματα, θα μπορούσε να γίνει και ‘ βαρετό ’.  Το συγκεκριμένο μάθημα είναι μια εισαγωγή στην ανθρώπινη γεωγραφία αλλά για να το κάνουμε πιο ενδιαφέρον θα είναι μια εισαγωγή στις ανθρώπινες γεωγραφίες της παγκοσμιοποίησης.  Θα προσπαθήσουμε να ‘ δούμε ’ την ανθρώπινη γεωγραφία από την οπτική της παγκοσμιοποίησης αλλά και την παγκοσμιοποίηση από την οπτική της ανθρώπινης γεωγραφίας.

 Η παγκοσμιοποίηση είναι προφανώς η πιο πολύ - χρησιμοποιημένη λέξη της εποχής μας  Πρέπει να έχουν γραφεί αρκετές χιλιάδες βιβλία σχετικά με το αντικείμενο ;  Αλλά τι σημαίνει παγκοσμιοποίηση ; Η παγκοσμιοποίηση προϋπήρχε ή είναι ένα αμιγώς νέο φαινόμενο ;  Η παγκοσμιοποίηση μεταξύ των χιλιάδων νοημάτων της, ίσως να σημαίνει ότι ο κόσμος μας γίνεται όλο και πιο αλληλό - εξαρτώμενος, αλληλό - σχετιζόμενος.  Επίσης η παγκοσμιοποίηση σχετίζεται με τη σχέση μεταξύ του παγκοσμίου και του τοπικού, μεταξύ των τόπων και των ροών για να χρησιμοποιήσουμε μια πιο γεωγραφική ορολογία  Αλλά τι είναι το παγκόσμιο επίπεδο, είναι υπαρκτό, μπορούμε να το ‘ βιώσουμε ’, να το ‘ πιάσουμε ’ στα χέρια μας ;  Όπως έχει υποστηρίξει η Saskia Sassen, το παγκόσμιο δεν έχει επιβληθεί από μόνο του, δεν υπάρχει σε ένα επίπεδο από μόνο του, το εθνικό έχει δημιουργήσει το χώρο για να αναπτυχθεί το παγκόσμιο.  Οπότε η έννοια του παγκόσμιου είναι ίσως ‘ μεταφυσική ’, σίγουρα μια γεωγραφικά ‘ μεταφυσική ‘

 Ο Bruno Latour υποστηρίζει ότι όπως ο Άτλας δεν μπορεί να ‘ δει ’ τον κόσμο έτσι και οποιαδήποτε αφηρημένη θέαση της παγκοσμιοποίησης, οποιοδήποτε παγκόσμιο όραμα, είναι στην ουσία κάτι το ουτοπικό  Γι αυτό προτείνει το παγκόσμιο να ειδωθεί μέσα από το τοπικό, μέσα από τις συνδέσεις του τοπικού και πως αυτές το μετασχηματίζουν  Ή μέσα από τη μη ύπαρξη των συνδέσεων και πως αυτές πάλι το επηρεάζουν  Επομένως αυτός ο τρόπος είναι πιο γεωγραφικός, πιο συγκεκριμένος, αντί να μιλάμε για ένα αφηρημένο παγκόσμιο επίπεδο να μιλάμε για τις συνδέσεις συγκεκριμένων τόπων ή πως οι τόποι έχουν μετασχηματιστεί μέσα από τις συνδέσεις τους ή τις μη συνδέσεις τους.  Αντί να μιλάμε για τόπους και ροές να μιλάμε για τόπους ενσωματωμένων ροών  Ίσως αυτός να είναι ένας καλύτερος τρόπος για να προσεγγίσουμε τις ανθρώπινες γεωγραφίες της παγκοσμιοποίησης.