Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ατόμων με Προβλήματα Όρασης Ενότητα 7: ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – ΚΛΙΜΑ ΤΑΞΗΣ Βασίλης Αργυρόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής
Σκοποί ενότητας Ορισμός μαθησιακού περιβάλλοντος Σκοποί ενότητας Ορισμός μαθησιακού περιβάλλοντος Οργάνωση μαθησιακού περιβάλλοντος Ειδικές διδακτικές περιοχές
Περιεχόμενα ενότητας Έννοια και περιεχόμενο ενός αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος για άτομο με αναπηρία όρασης: Βασικές έννοιες Χωροταξικά και μαθησιακά σημεία αναφοράς Κλίμα τάξης
Οργάνωση και Διαμόρφωση Κτιρίων Γενικός Σχεδιασμός Κτιρίων Απαραίτητος χώρος εργασίας μαθητών και φοιτητών Ειδικές μετατροπές για μεμονωμένα άτομα Διευκολύνσεις για τη δημιουργία & φύλαξη υλικού και εξοπλισμού Μετατροπή φωτισμού
ΔΙΧΟΓΝΩΜΙΑ Εάν και σε ποιο βαθμό τα εκπαιδευτικά κτίρια πρέπει να προσαρμόζονται στις ανάγκες των ατόμων με προβλήματα όρασης
The Chance to be equal and the Right to be Different ΜΗΝ ΤΟ ΞΕΧΝΑΜΕ The Chance to be equal and the Right to be Different
Γενικός Σχεδιασμός Κτιρίων Τάξεις στο δημοτικό, κατά μήκος ενός διαδρόμου, από τη μια και από την άλλη Τάξεις στο γυμνάσιο, ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο Απτικός χάρτης στην είσοδο Αποφυγή προεξοχών στις σκάλες, διαδρόμους, τάξεις Πόρτες, καλοριφέρ σε εσοχές Επιφάνειες δαπέδων νά είναι ματ Χρωματιστές γραμμές στο δάπεδο, στον τοίχο Έντονες χρωματικές αντιθέσεις Ακουστική μελέτη του κτιρίου Κατάλληλα συστήματα προειδοποίησης και συναγερμού
Χώρος εργασίας μαθητών και φοιτητών Νηπιαγωγεία (μεσοπατώματα προς αντίληψη των διαστάσεων του δωματίου) Δημοτικό & Γυμνάσιο, ειδική διαμόρφωση για ΠΡΟΣΒΑΣΗ σε ΕΥΡΥ & ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Επιφάνεια εργασίας του Μ. πρέπει να είναι μεγάλη. ΓΙΑΤΙ; Μηχανή Braille Ογκώδη βιβλία κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης αναλόγιο φωτιστικό γραφείου ΔΩΜΑΤΙΑ ΑΠΟΣΥΡΣΗΣ (Πολυ-λειτουργικά)
ΕΙΔΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Μονοκόμματοι εντοιχισμένοι πάγκοι εργασίας Εντοιχισμένες ηλεκτρικές συσκευές Απτικά σύμβολα σε συσκευές Πρίζες με λαβές ασφαλείας Μη ολισθηρό πάτωμα Μαγειρικά σκεύη, πιάτα, εξοπλισμός, ΙΣΧΥΡΟ ΚΟΝΤΡΑΣΤ ΕΙΔΙΚΟΣ ΠΡΟΒΟΛΕΑΣ ΣΕ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΙΣΙΝΕΣ ΕΙΔΙΚΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΜΕΝΕΣ (ειδικός φωτισμός που εμποδίζει τη διάχυση της αντανάκλασης πάνω στο νερό) ΧΡΗΣΙΜΟ ΓΙΑ ΦΩΤΟΦΟΒΙΚΟΥΣ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Ακουστικές δυνατότητες Καλή γνώση του Braille Κινητικότητα & προσανατολισμός Ασκήσεις αυτοεξυπηρέτησης Παρότρυνση στην ανάπτυξη σχέσεων
ΦΩΣ ΥΠΟ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΚΛΗΡΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ (ο με αντανακλάσεις) Ροοστατες, περσίδες, επιχρωματισμένο γυαλί ΦΥΣΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΣΧΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΟΧΙ ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ ΟΧΙ ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΣΧΕΔΙΩΝ ΣΤΑ ΔΑΠΕΔΑ ΠΡΙΖΕΣ & ΧΕΡΟΥΛΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Κλίμα τάξης = Κλίμα χαράς, άνεσης και αποδοχής 1/3 Κλίμα τάξης = Κλίμα χαράς, άνεσης και αποδοχής 1/3 1. Χρήση λέξεων «βλέπω», «κοιτάζω» 2. Συνεχόμενη προσπάθεια για «εξοικείωση» των βλεπόντων με τους έχοντες προβλήματα όρασης. 3. Συμμετοχή των τυφλών μαθητών σε όλες τις δραστηριότητες του σχολείου 4. Ίδιοι κανόνες πειθαρχίας και επίπληξης για όλους τους μαθητές
Κλίμα τάξης = Κλίμα χαράς, άνεσης και αποδοχής 2/3 Κλίμα τάξης = Κλίμα χαράς, άνεσης και αποδοχής 2/3 5. Πρωτοβουλία από μέρος των μαθητών με προβλήματα όρασης μέσα στην τάξη (ντουλάπα, βοηθήματα χαμηλής όρασης) 6. Απτική επαφή (δάσκαλος ) 7. Ενίσχυση του ενδιαφέροντος από τους βλέποντες για τη διαφορετικότητα 8. Τυφλισμοί (ενθάρρυνση για σωστή στάση σώματος)
Κλίμα τάξης = Κλίμα χαράς, άνεσης και αποδοχής 3/3 Κλίμα τάξης = Κλίμα χαράς, άνεσης και αποδοχής 3/3 9. Συνειδητοποίηση της μεγαλύτερης κούρασης (οπτική, σωματική), ψυχολογική σε σχέση με τα βλέποντα παιδιά της τάξης 10.Τα κοινά σημεία των τυφλών παιδιών με τα βλέποντα είναι πολύ περισσότερα από τα μη κοινά
ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΖΗΤΗΜΑ ΑΝΑΠΗΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ή ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Αν υπάρχει θετική στάση και στάση αποδοχής από το κοινωνικό περιβάλλον, τότε τα προβλήματα του περιβάλλοντος μπορούν να ξεπεραστούν. ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΖΗΤΗΜΑ ΑΝΑΠΗΡΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ή ΑΝΑΠΗΡΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ...
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.