ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Λεξεις και πλανα ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΒΑΔΙΑ ΣΟΦΙΑ ΜΑΛΑΤΕΣΤΑ ΒΑΡΒΑΡΑ ΣΑΜΑΡΑ
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
Πρακτική εργασία σε ομάδες Ενδεικτική επεξεργασία διδακτικού υλικού.
Έκθεση – Έκφραση Β΄ Λυκείου Στοιχεία Θεωρίας
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Αφηγηματολογία (Narratologie/narratology)
Κειμενοκεντρικη προΣεγγιΣη
Δρ. Τζάμου Αικατερίνη Φιλόλογος Πειραματικού Λυκείου Βαρβακείου Σχολής
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ
Από τη θεωρία της λογοτεχνίας στην πράξη της διδασκαλίας
Έντυπη ειδησεογραφία.
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΑΞΗ : Γ΄ Θεωρητική ΤΜΗΜΑ : 3o ΜΑΘΗΜΑ : Λογοτεχνία Κατεύθυνσης Υπεύθυνη Καθηγήτρια : ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Βάια «Όνειρο στο Κύμα» του.
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Παραγωγή γραπτού λόγου - Παραμύθι
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΦΗΓΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
Αφηγηματικό κείμενο Ο χώρος όπου συμβαίνουν τα γεγονότα
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Επικοινωνία (communicating) Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Κολοκοτρώνης και Μακρυγιάννης
περιεχόμενο της γλωσικής διδασκαλίας
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
ΜΑΘΗΜΑ 11 ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΩΝ.
Ιστορικότητα της λογοτεχνίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 3, ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Διερεύνηση βασικών χαρακτηριστικών της Περιγραφής
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ραδιόφωνο και Αισθητική1 Ραδιόφωνο και αισθητική.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Μια ματιά στη θεωρία…. ΜΕΡΟΣ Α: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
Β’τετράμηνο, Γ’ Λυκείου, Έκφραση – Έκθεση ΕΠΑΛ Ζακύνθου.
Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.
► ► Η συγγραφή μιας ερευνητικής εργασίας ► ► Επιστημονικά κείμενα ► ► Οδηγίες για την συγγραφή και δημοσίευση εργασίας σε επιστημονικά περιοδικά ► ► Οδηγίες.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
 Η γλώσσα του κειμένου είναι ποιητική, με αποτέλεσμα τη συναισθηματική φόρτιση του αναγνώστη. Π.χ. «Κρατώ αυτά τα τσαλακωμένα από τους κρυψώνες χαρτιά.
Κειμενογλωσσολογία 12ο μάθημα
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Β΄ ΤΑΞΗ 2 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΙΓΙΝΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ ΒΑΛΑΣΗ ΑΚΡΙΒΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ.
Αφήγηση αφήγηση.
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Η ΑΦΗΓΗΣΗ.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ.
Δημοσιογραφική Γραφή & Στιλ γραφής.
ΜΑΡΙΑ ΓΝΗΣΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Β΄ ΙΕΠ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017
Κειμενογλωσσολογία 11ο μάθημα
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Πλαίσιο για την ανάλυση των γραπτών πηγών
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
Διήγηση/αφήγηση ιστοριών από παιδιά
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Αφηγηματολογία (Narratologie/narratology)
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Επιστημονική ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄ ΑΦΗΓΗΣΗ

Μια μορφή επικοινωνίας ανάμεσα: στον αφηγητή και ΟΡΙΣΜΟΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ Παρουσίαση προφορική ή γραπτή γεγονότων, είτε πραγματικών, είτε πλασματικών. Μια μορφή επικοινωνίας ανάμεσα: στον αφηγητή και στον αποδέκτη της αφήγησης

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΦΗΓΗΣΗΣ Οργανώνεται κυρίως με άξονα το χρόνο. Συνήθως βασίζεται στην αιτιολογική σχέση των γεγονότων. Παρέχει κυρίως πληροφορίες σχετικά με α) το χώρο ενός συμβάντος, β) το χρόνο, γ) τα πρόσωπα, δ) την εξέλιξη του συμβάντος-ιστορίας, ε) τις σκέψεις-ιδέες και τα συναισθήματα των ηρώων ή και ακόμα του αφηγητή.

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ Αφηγηματικό περιεχόμενο: τα γεγονότα, οι πράξεις των προσώπων, που στο σύνολό τους συνιστούν μια ιστορία. Αφηγηματική πράξη: ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζονται τα γεγονότα από τον ομιλητή – η γλώσσα, το ύφος, το λεξιλόγιο, η σύνταξη, κτλ. Με άλλο τρόπο π.χ. έχει συνταχτεί η υπηρεσιακή αναφορά ενός αστυνομικού για ένα φόνο και με άλλον τρόπο είναι γραμμένο το διήγημα που εμπνεύστηκε ένας συγγραφέας με αφορμή το ίδιο περιστατικό. Η αφήγηση διαφοροποιείται ανάλογα με το σκοπό και τον αποδέκτη της.

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ ΕΙΔΗ Λογοτεχνική αφήγηση (μυθιστόρημα, διήγημα, μυθιστορηματική βιογραφία, κτλ.) Ιστορική αφήγηση (ιστοριογραφία, απομνημονεύματα, αυτοβιογραφία, κτλ) Αφήγηση που καλύπτει καθημερινές ανάγκες (δημοσιογραφική είδηση, ημερολόγιο, κατάθεση μαρτύρων, υπηρεσιακή αναφορά, κτλ.) Στην αφήγηση πραγματικών γεγονότων (ρεαλιστική αφήγηση) ανήκουν: ιστοριογραφία, αυτοβιογραφία, ημερολόγιο, απομνημονεύματα, ημερολόγιο, επιστολή, πρακτικά συνεδριάσεων, κτλ. Στην αφήγηση πλασματικών γεγονότων (μυθοπλαστική αφήγηση) ανήκουν: μυθιστόρημα, διήγημα, νουβέλα. Στην αφήγηση πραγματικών και πλασματικών γεγονότων ανήκουν: το ιστορικό μυθιστόρημα, η μυθιστορηματική βιογραφία

Το ύφος και η γλώσσα της αφήγησης καθορίζονται από το είδος και σκοπό της αφήγησης, καθώς και από τις περιστάσεις/συνθήκες επικοινωνίας. ΥΦΟΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΓΛΩΣΣΑ: Σύνταξη Ρηματικό Λεξιλόγιο πρόσωπο Α. επίσημο, τυπικό, σοβαρό, επιστημονικό, κτλ. Συνήθως -παθητική σύνταξη, -υποτακτική σύνδεση προτάσεων, -μακροπερίοδος λόγος γ΄ενικό, α΄πληθυντικό, γ΄πληθυντικό -Αναφορική λειτουργία της γλώσσας , -κυριολεκτική (δηλωτική) σημασία λέξεων, -επεξεργασμένο λεξιλόγιο Β. άμεσο, οικείο, καθημερινό, λογοτεχνικό, κτλ. -ενεργητική σύνταξη, -παρατακτική σύνδεση προτάσεων/ασύνδετο σχήμα, -μικροπερίοδος λόγος α΄ενικό, α΄πληθυντικό -Ποιητική λειτουργία της γλώσσας, -μεταφορική (συνυποδηλωτική) σημασία λέξεων, -Προφορικές-καθημερινές εκφράσεις

ΣΚΟΠΟΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ Να ενημερώσει/πληροφορήσει (υπηρεσιακή αναφορά, επιστημονική ανακοίνωση). Να μεταδώσει προσωπικές εμπειρίες (απομνημονεύματα). Να προκαλέσει αισθητική απόλαυση, να συγκινήσει, να ψυχαγωγήσει, κτλ. (λογοτεχνική αφήγηση). Να αποδείξει την αλήθεια κάποιων συμβάντων (μαρτυρική κατάθεση), κτλ.

Δύο τύποι αφηγητή: ΑΦΗΓΗΤΗΣ Ο αφηγητής που συμμετέχει στα γεγονότα είτε ως πρωταγωνιστής είτε ως αυτόπτης μάρτυρας, π.χ. ο αυτοβιογραφούμενος (ομοδιηγητικός αφηγητής) Ο αφηγητής που δε μετέχει καθόλου στα γεγονότα, π.χ. ο ιστορικός, ο δημοσιογράφος (ετεροδιηγητικός αφηγητής).

Η οπτική γωνία στην αφήγηση Η οπτική γωνία του αφηγητή εξαρτάται από: τη γνώση που έχει ο αφηγητής για τα γεγονότα (αν συμμετείχε ο ίδιος ή όχι σ’ αυτά) τη συναισθηματική του φόρτιση, τον τρόπο σκέψης του, το σκοπό της αφήγησης.

Η οπτική γωνία στη λογοτεχνική αφήγηση Οπτική γωνία στα λογοτεχνικά κείμενα: η ιδιαίτερη θέση με την οποία αντιμετωπίζει τα γεγονότα ο αφηγητής: Αφήγηση με μηδενική εστίαση: αφηγητής παντογνώστης που καταγράφει τα γεγονότα χωρίς συγκεκριμένη οπτική γωνία – ουδέτερη θέση απέναντι σ’ αυτά Αφήγηση με εσωτερική εστίαση: αφηγητής που συμμετέχει στα γεγονότα της αφήγησης και τα παρουσιάζει από την ιδιαίτερη απτική του γωνία.

Αφηγηματικός Χρόνος Ο χρόνος του πομπού, του δέκτη, των γεγονότων (εξωτερικοί-εξωκειμενικοί χρόνοι) Χρόνος του πομπού: ο χρόνος κατά τον οποίο ο συγγραφέας συντάσσει το κείμενό του ή ο ομιλητής αφηγείται. Χρόνος του δέκτη: ο χρόνος κατά τον οποίο ο αναγνώστης διαβάζει το κείμενο ή ο ακροατής ακούει μια ιστορία. Χρόνος των γεγονότων: χρονική περίοδος κατά την οποία διαδραματίζονται τα γεγονότα της αφήγησης

Ο χρόνος της ιστορίας και ο χρόνος της αφήγησης (εσωτερικοί-εσωκειμενικοί) Χρόνος της ιστορίας: ο χρόνος στον οποίο διαδραματίζονται με λογική σειρά τα γεγονότα που συνιστούν την ιστορία της αφήγησης. Χρόνος της αφήγησης: ο χρόνος που επιλέγει ο αφηγητής να εκθέσει τα γεγονότα της αφήγησης. Ο χρόνος της αφήγησης γενικά δεν συμπίπτει με το χρόνο της ιστορίας.

Σύγκριση του χρόνου της αφήγησης με το χρόνο της ιστορίας Σύγκριση του χρόνου της αφήγησης με το χρόνο της ιστορίας Ως προς τη χρονική σειρά: Ο αφηγητής παραβιάζει τη φυσική σειρά των γεγονότων με Αναδρομικές αφηγήσεις: παρουσίαση των γεγονότων προγενέστερα. Πρόδρομες αφηγήσεις: παρουσίαση εκ των προτέρων γεγονότων που θα συμβούν αργότερα (π.χ. ο πρόλογος της Οδύσσειας και της Ιλιάδας). Ως προς τη Διάρκεια: ο χρόνος της αφήγησης διαφοροποιείται από το χρόνο της ιστορίας στις παρακάτω περιπτώσεις: Επιτάχυνση του ρυθμού της αφήγησης: συνοπτική παρουσίαση των γεγονότων Επιβράδυνση του ρυθμού της αφήγησης: ο αφηγητής παρατείνει το χρόνο και παρουσιάζει αναλυτικά ένα γεγονός που διαρκεί ελάχιστα. Στη «Σκηνή» ο χρόνος της αφήγησης έχει την ίδια διάρκεια με το χρόνο της ιστορίας. Ως προς τη Συχνότητα: ο χρόνος της αφήγησης διαφοροποιείται από το χρόνο της ιστορίας, καθώς στην αφήγηση το ίδιο γεγονός μπορεί να επαναλαμβάνεται περισσότερες από μία φορές, αλλά με διαφορετικό τρόπο και ύφος.