Βασιλική Αρβανιταντώνη Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Π.Ε. Πειραιά

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΠΛΕΓΜΈΝΟΣ ΣΤΑ ΔΊΧΤΥΑ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΎΟΥ... ΜΙΑ ΙΣΤΟΕΞΕΡΕΎΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ.
Advertisements

 Το ελατόδασος Περτουλίου επιλέχθηκε ως θέμα Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επειδή:  Υπόκειται σε αειφορική διαχείριση από το Τμήμα Δασολογίας.
«Το παιδικό παιχνίδι από την αρχαιότητα ως σήμερα»
Απλά παραδείγματα συνεργασιών. «8 μήνες- 8 αξίες» •Στόχος: Μέσω δραστηριοτήτων στα πλαίσια 8 πανανθρώπινων αξιών και στα δύο αδελφοποιημένα σχολεία, τα.
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
το αμπέλι 1ο 12/θ Δημοτικό Σχολείο Σουφλίου Δ΄ Τάξη
Κάμπος Χίου- Περιδιαβαίνοντας το μυροβόλο δάσος των εσπεριδοειδών
2ο ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΙΜΜΕΡΙΩΝ
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Φύση :Mια φίλη ζητά βοήθεια
 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων Σχολικό Έτος
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Απ’ το βυζαντινό πάπυρο
Άτυπη ομάδα νέων Καισαριανής
ΠΑΙΔΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ ΜΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Jigsaw: Τί είναι;.
Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Μουσείο της Βεργίνας
«Μέσα στον δρόμο περπατώ,όταν ο κ. Κ.Ο.Κ. είναι εδώ!»
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΦΙΛΙΠΠΩΝ
Πρόγραμμα Αγωγής υγείας «περπατάω δεν τρέχω και ασφάλεια έχω»
Δημιουργικότητα και Καινοτομία στο μάθημα της Ιστορίας
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
“Μια μέρα στη ζωή του μικρού Ιάσονα” Ο Μυκηναϊκός κόσμος μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Συνδέσεις στο σήμερα. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Επιμέλεια:
ΤΟ ΔΩΔΕΚΑΘΕΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΘΑΣΟ 1o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΑΣΟΥ
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Μέθοδος Project Επιλογή του θέματος. Χωρισμός σε υποθέματα
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η ελιά στον τόπο μας»
Πολιτιστικό Πρόγραμμα
“ Διαφορετική συμπεριφορική στάση των γονιών απέναντι στο έφηβο κορίτσι και στο έφηβο αγόρι ”.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «…Ελιά και Λάδι ……»
Προετοιμασία για την ανάληψη προγράμματος
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Γερά Δόντια… Καλύτερη Υγεία»
Επίσκεψη Γνωριμίας στο Νηπιαγωγείο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΜΠΕΛΙ: ΑΠΟ ΤΟN ΔΙΟΝΥΣΟ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ!!! ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΑΚΚΙΟΥ ΛΕΡΟΥ ΤΜΗΜΑ Δ2 Υπεύθυνη προγράμματος :
Περιβαλλοντική εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Ένταξη στο πρόγραμμα Σπουδών.
Β΄ ΤΑΞΗ 2 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΙΓΙΝΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ ΒΑΛΑΣΗ ΑΚΡΙΒΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ.
Συνεδρία 8 Wikis Συστάδα 3.
Πηγή: Ματσαγγούρας, Η. (2000) Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Στόχος Υπουργείου Παιδείας για τον Πολιτισμό
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ
Στην καρδιά της Ευρώπης
Μαθαίνω να χρησιμοποιώ με ασφάλεια το διαδίκτυο
Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας
Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Πολίτη Τριανταφυλλιά 1ο ΔΣ Ελευθερούπολης
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «……Τίτλος…»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
«Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους»
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα…
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Περπατώντας στα σοκάκια της Πάτρας … Τι εκπλήξεις με περιμένουν;» Σχ. Έτος Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Αντιγόνη Κριπαροπούλου.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Περιδιαβαίνοντας στα σοκάκια του χωριού μου…
Ανακύκλωση Όλα είναι χρήσιμα
Αγα-Πάμε Αρχαιολογικό Μουσείο Μεγάρων;
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
«Γνωρίζοντας το μελλοντικό μου σχολείο» 71o Νηπιαγωγείο Πατρών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρχαία μνημεία: Μια πρόταση αξιοποίησης στα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Βασιλική Αρβανιταντώνη Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Π.Ε. Πειραιά Γιώργος Βούλγαρης Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Π.Ε. Πειραιά

Πολιτιστική προσέγγιση Συχνά οι πολίτες στις τοπικές κοινωνίες αγνοούν τα μνημεία που υπάρχουν στην περιοχή τους. Η υλοποίηση ενός πολιτιστικού προγράμματος γίνεται η αφορμή ώστε οι μαθητές και οι κάτοικοι να ευαισθητοποιηθούν και να γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους.

Γενικός στόχος: Γνωριμία με το μνημείο της περιοχής τους Γενικός στόχος: Γνωριμία με το μνημείο της περιοχής τους. ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ: Να ευαισθητοποιηθούν όσον αφορά στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους και στη διατήρηση των αρχαίων μνημείων. Να μάθουν να συλλέγουν πληροφορίες και να τις επεξεργάζονται(εικόνες,στοιχεία και δεδομένα) προκειμένου να προσεγγίσουν ένα μνημείο. Να αναπτύξουν ατομικές δεξιότητες και να καλλιεργήσουν την παρατηρητικότητα, τη μνήμη και τη φαντασία τους. Να δημιουργηθεί κλίμα συνεργασίας και ομαδικότητας. Να εκφραστούν δημιουργικά και να ψυχαγωγηθούν

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ Συζήτηση για τη γειτονιά τους και αν έχουν παρατηρήσει ποια μνημεία υπάρχουν σ’ αυτή. Συζήτηση γνώσεων και εμπειριών σχετικά με το μνημείο. Ενθαρρύνετε τους μαθητές που έχουν επισκεφθεί το χώρο τουλάχιστον μία φορά να μοιραστούν τις εντυπώσεις τους με όλη την τάξη. Τι είδαν; Τι τους έκανε εντύπωση; Πώς πιστεύουν ότι θα ήταν η περιοχή στα αρχαία χρόνια; Τι σκέφτονται για την τωρινή κατάσταση των μνημείων; Επιλογή θέματος - υποθεμάτων - δραστηριοτήτων μέσα από τη συζήτηση και την ανταλλαγή απόψεων

Χωρισμός σε ομάδες και ορισμός των δραστηριοτήτων που θα ασχοληθεί η κάθε μία (βιβλιογραφική έρευνα, αρχιτεκτονική μνημείου, φωτογραφικό υλικό, κ.ά.). Έρευνα, συγκέντρωση υλικού από: βιβλιοθήκες, πολιτιστικούς φορείς, διαδίκτυο, τύπο, κείμενα από τα σχολικά βιβλία. Επισκέψεις στο μνημείο, αναζήτηση πληροφοριών από αγγειογραφίες και άλλα αρχαιολογικά ευρήματα.

Συζήτηση για τις αλλαγές που υπέστη το μνημείο και η περιοχή στο πέρασμα των χρόνων (και σύγκρισή του με το σημερινό): εποχή, φυσικό περιβάλλον, χρήση προηγούμενων ετών του μνημείου κ.ά. Καλέστε τους μαθητές σας να φανταστούν το χώρο κατά την αρχαία εποχή και να αντιπαραβάλουν τη μορφή του με τη σημερινή.

Οι μαθητές μπορούν να ζωγραφίσουν, να σκιτσάρουν ή να τραβήξουν φωτογραφίες του μνημείου και της περιοχής που θα τις επεξεργαστούν όταν γυρίσουν στο σχολείο. Μετά την επίσκεψή τους στο χώρο συζητήστε με τους μαθητές σας τι τους εντυπωσίασε περισσότερο στο χώρο του μνημείου και αφιερώστε λίγο χρόνο για κάποια δραστηριότητα που θα έχει ως στόχο την ψυχαγωγία, την εμβάθυνση και την εμπέδωση σε όλα όσα είδαν και άκουσαν.

Ζητήστε από τα παιδιά: Να κάνουν έρευνα με ερωτήσεις στους περαστικούς αν γνωρίζουν και τι γνωρίζουν για το μνημείο. Να επισκεφτούν το Δήμαρχο ή να παραδώσουν ένα γράμμα στις τοπικές αρχές για να φροντίσουν το χώρο του μνημείου αν δεν είναι καθαρός και περιποιημένος. Να γράψουν δικές τους ιστορίες σχετικές με το χώρο. Να δραματοποιήσουν κάποιες από τις ιστορίες που θα έχουν γράψει Να αναπτύξουν ένα θέμα υποδυόμενοι ρόλους προσώπων της αρχαιότητας, όπως π.χ του πολίτη, του αρχιτέκτονα, του γλύπτη ή της σύγχρονης εποχής, όπως του αρχαιολόγου, του συντηρητή, του δημοσιογράφου κ.ά

Ζητήστε από τα παιδιά να παρουσιάσουν εικαστικά κάτι που τους εντυπωσίασε ή κάτι συγκεκριμένο, όπως: Να εικονογραφήσουν με ζωγραφιές ή κόμικς κάποιες από τις ιστορίες που έχουν γράψει Να κατασκευάσουν τη μακέτα του μνημείου με διάφορα υλικά χειροτεχνίας (χαρτόνια όλων των ειδών, φελιζόλ, ξυλάκια, πλαστελίνες, γύψο) κ.α. Να φτιάξουν κάρτες με ζωγραφική, φωτογραφίες που έχουν τραβήξει, κολλάζ κ.λ.π. με θέμα την περιοχή και τα μνημεία Να δημιουργήσουν μία δική τους σύνθεση με φωτογραφικό κολλάζ

Να φτιάξουν ένα λεύκωμα ή να κάνουν μία έκθεση φωτογραφίας στην τάξη με φωτογραφίες που οι ίδιοι τράβηξαν κατά την επίσκεψη και να τις υπομνηματίσουν. Να φτιάξουν προβολές παρουσίασης των θεμάτων τους (ppt) Να δημιουργήσουν μικρές ταινίες Να δημιουργήσουν το δικό τους blog για το μνημείο Να δημιουργήσουν έντυπο/ημερολόγιο/cd-rom με το υλικό του προγράμματος. Να κάνουν μία Έκθεση με το υλικό του προγράμματος.

Διαδικασία αξιολόγησης: Συζήτηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα των ομάδων μεταξύ τους αλλά και με το συντονιστή εκπαιδευτικό για την εξέλιξη του προγράμματος. Παρουσίαση του προγράμματος στην τάξη, στο σχολείο και στους γονείς. Επιδιωκόμενα αποτελέσματα μετά την ολοκλήρωση: Επιπλέον γνώσεις για τη γειτονιά τους (ιστορία, ιστορικά μνημεία,πρόσωπα κ.ά), ανάπτυξη συνεργασίας, υπευθυνότητας και φιλικών σχέσεων.

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ και ΠΑΛΙΑ ΚΤΙΡΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΠΗΓΕΣ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ και ΠΑΛΙΑ ΚΤΙΡΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ «ΜΕ ΤΟΝ ΛΕΟΝΤΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ» Εκπαιδευτικός σάκος του Αρχαιολογικού Μουσείου Πειραιά «Αρχαίο Θέατρο Ζέας» Μια εκπαιδευτική πολιτιστική προσέγγιση ΠΕΙΡΑΙΑΣ – Αρχείο ντοκιμαντέρ της Ε.Ρ.Τ. ΠΕΙΡΑΙΑΣ από τη Βικιπαίδεια – PIRAEUS from Wikipedia

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Η καλλιέργεια πολιτιστικής/περιβαλλοντικής συνείδησης και για τα μνημεία επιτυγχάνεται κυρίως με την βιωματική επαφή και δραστηριοποίηση των μαθητών με σκοπό την ανάδειξη του ενδιαφέροντος για το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.

Είναι συνήθως οργανωμένοι και προστατευόμενοι χώροι Οι αρχαιολογικοί χώροι προσφέρονται για Π.Ε. επειδή: Είναι συνήθως οργανωμένοι και προστατευόμενοι χώροι Υπάρχει πληροφοριακό υλικό (σήμανση) Αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα αλληλεπίδρασης του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος για μεγάλο χρονικό διάστημα Προσφέρουν τη δυνατότητα της βιωματικής εμπειρίας ΠΗΓΗ:ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ/Ι.ΠΑΠΑΛΕΞΙΟΥ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ Χωροθέτηση ( προσανατολισμός/ γεωμορφολογικά στοιχεία/βιοκλιματικές συνθήκες) Η παρουσία βιοποικιλότητας (ορατή ή ίχνη της) Διαχείριση αρχαιολογικών χώρων ( προστασία/ ανάδειξη/ επισκεψιμότητα )

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Θέση του μνημείου Είδος μνημείου Υλικά κατασκευής και προέλευσής τους Χρήση του μνημείου

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΝΗΜΕΙΟΥ Σημερινή εικόνα του μνημείου, , Ανθρώπινες παρεμβάσεις, Αλλαγή χρήσης …

Άγνοια και αδιαφορία των κατοίκων ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ   Εγκατάλειψη Αδιαφορία υπηρεσιών Οικοπεδοποίηση Ατμοσφαιρική ρύπανση Άγνοια και αδιαφορία των κατοίκων Φ.Ε. ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΚΗΡΥΓΜΕΝΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ

Η υλοποίηση δραστηριοτήτων σε οργανωμένους και μη αρχαιολογικούς χώρους χρειάζεται προσοχή. Για παράδειγμα προσέχουμε πώς μετακινούμαστε γιατί υπάρχει ο κίνδυνος τραυματισμού και καταστροφής αρχαιολογικού υλικού. Χρήσιμο είναι να έχει προηγηθεί συζήτηση για το πώς πρέπει να συμπεριφέρεται η ομάδα σε ένα τέτοιο χώρο.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΦΥΛΛΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΑ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΧΑΡΤΩΝ ΠΙΝΗ ΕΥΗ

, Σας ευχαριστούμε!