ΔΙΑΤΜΗΣΗ Εγκάρσια φορτία : Τ(x) στην διατομή (Γενική κάμψη) τ διατμητικές τάσεις (τέμνουσα δύναμη) ΔΙΑΤΜΗΣΗ Αν υποθέσουμε ομοιόμορφη κατανομή των διατμητικών τάσεων τ(πράγμα που δεν ισχυέι) Γωνιακές παραμορφώσεις γ : τ =Gγ Για τα μέταλλα το μ = 0.3 άρα G = 0.38 Ε ΟΛΚΙΜΑ : τθρ = 0.8 σθρ ΨΑΘΥΡΑ : τθρ = 1.1 σθρ Σχέση μεταξύ σθρ , τθρ :
Διάτμηση / Τμήση / Ψαλιδισμός T = P φορτίο προοδευτικά αυξανόμενο έως την αστοχία του δοκιμίου( τ>τθρ) Τ = P << Το γινόμενο τείνει στο μηδέν αφού d πολύ μικρό
Στοιχεία Διάτμησης : Στοιχεία Μηχανών/Συνδέσεις που λόγω κατασκευής-λειτουργίας καταπονούνται κυρίως σε διάτμηση. Τα κυριότερα είναι : ΗΛΟΙ, ΠΕΙΡΟΙ, ΣΦΗΝΕΣ. (ΣΥΓΚΟΛΛΗΣΕΙΣ/ΡΑΦΕΣ) Συνδέουν 2 ή περισσότερα κομμάτια και τα μεταφερόμενα φορτία είναι εγκάρσια για το στοιχείο σύνδεσης/διάτμησης Σχήμα 5 : Ήλος Σύνδεσης Σχήμα 4 : Κοχλίας σύνδεσης
Τάσεις Διατμητικές σε στοιχεία διάτμησης Μονότμητο : Δίτμητο:
Καταπόνηση στοιχείου διάτμησης και συνδεόμένων κομματιών ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΙΑΤΜΗΣΗΣ διατομή : για μονότμητο Ημικυλινδρική εξωτερική επιφάνεια κορμού Σε πίεση επιφανείας σπφ ΣΥΝΔΕΟΜΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ Διατομή εφελκυσμό Διατομή στην τρύπα θλίψη Κρίσιμες τάσεις Στοιχείο : 2. Κομμάτια : Ημικυλινδρική εσωτερική επιφάνεια τρύπας-άντυγας Σε πίεση επιφανείας σπφ ΤΑΣΗ ΑΝΤΥΓΑΣ
Το σχήμα που ακολουθεί δείχνει την τάση σύνθλιψης σε άντυγα μονότμητο δίτμητο ΠΕΙΡΑΜΑ ΔΙΑΤΜΗΣΗΣ Μας παρέχει περιορισμένες και μη αξιόπιστες τιμές μηχανικών ιδιοτήτων
Συνήθως παίρνουμε μόνο το τθρ και μάλιστα ως : Στο Εργαστήριο t1 t2 I I I Συνήθως παίρνουμε μόνο το τθρ και μάλιστα ως : P προοδευτικά αυξανόμενο φορτίο έως την αστοχία του συνδετήριου στοιχείου διάτμησης (πείρος) και φτάνει στην τιμή του Pθρ Ακόμη : 1. Για τα συνδεόμενα κομμάτια 1 και 2 εύρεση σπφ1 , σπφ2 2.Εκτιμούμε σθρ (από ευρεθείσα τθρ) του υλικού του πείρου 3.Παρατήρηση –αιτιολόγηση μορφής της επιφάνειας θραύσης Εύρεση