Mάθημα 2 Οι Άραβες στη Μεσόγειο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γερμανία Μαρίλια Διόλα.
Advertisements

Φιλικές σχέσεις και συγκρούσεις με τους Ρώσους
8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
Ελληνο – Περσικοί Πόλεμοι
1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
Το Ισλάμ ( Β΄ μέρος ).
Η Οθωμανική αυτοκρατορία
ΙΣΛΑΜ ΝΑΟΙ (ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ), ΠΡΟΣΚYΝΗΤΕΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ΚΟΡΑΝΙΟΥ.
Οι Οθωμανοί Τούρκοι κατακτούν βυζαντινά εδάφη
Η ανατολη υπο την οθωμανικη κυριαρχια
18. Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες
To Βυζάντιο φτάνει στο απόγειο της ακμής του
ΟΙ ΔΥΝΑΤΟΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Σταυροφορίες.
3. Η εμφάνιση του Ισλάμ.
Η ΛΑΜΨΗ ΤΗΣ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ του Ν. Καστάνη.
Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ
Επιμέλεια παρουσίασης: Βασίλης Π. Τζουράς, φιλόλογος
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΧΑΜΕΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ
Ούρδας Ιωάννης 2012 Η τέταρτη σταυροφορία και η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους.
Ο ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΣ ΔΥΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΥΜΒΟΛΑ.
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Η πτώση του Βυζαντίου.
Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Δ.Ε. 31 ΤΟ ΙΣΛΑΜ (Β΄)
Οι Βυζαντινοί και οι Άραβες κεφ.19
ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ 1η,2η,3η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ ( ).
Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΠΕΡΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ Γ’3.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Η ανθρωπογεωγραφία της Αφρικής ΕΚΦΕ Ν. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
33. Η προσευχή των μουσουλμάνων στο τζαμί την Παρασκευή
Μάθημα 5 Οι Μεγάλες Δυνάμεις στη Μεσόγειο, 17ος - 19ος αι. -Ανάπτυξη εμπορίου στη Μεσόγειο με πρωτεργάτες τη Βρετανία και την Ολλανδία -Ανταγωνισμός Βρετανίας-Γαλλίας.
3ο Μάθημα Οι Οθωμανοί, 14-15ος αι.
Οι σταυροφορίες και η πρώτη άλωση της Πόλης.
Ένας πολιτισμός ΄΄σταθμός΄΄ στην εξέλιξη της ιστορίας
Μάθημα 9ο Συρία – Λίβανος www. facebook
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
οι Βυζαντινοί και οι Άραβες
Δημουλάς Ιωάννης ΠΓΕΣΣ Θρησκευτικά Β’ Γυμν.. Εκφώνηση ερώτησης Ισλαμισμός Βουδισμός Ινδουισμός Κομφουκιανισμός Ταοϊσμός Εικόνες Πηγές.
ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΜΕΣΑΙΩΝΑ
Η κριτική του Ορθού Λόγου
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
Η τέχνη στο Ισλάμ.
ΜΠΣ «Διακυβέρνηση, ανάπτυξη και ασφάλεια στην Μεσόγειο»
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
ΑΣΣΥΡΙΟΙ.
Από την κρίση της βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην οθωμανική κυριαρχία
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΓΓΥΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Κεφάλαιο 36 Οι κάτοικοι της Ασίας.
Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ
 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές.
 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές.
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Mάθημα 2 Οι Άραβες στη Μεσόγειο Με τη διάλυση της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας το 476 ο μεσογειακός κόσμος χωρίστηκε στα δύο. Στην ανατολή κυριαρχεί η βυζαντινή αυτοκρατορία, ενώ στη δύση κυριαρχούν γερμανικά φύλα, όπως οι Βησιγότθοι στην Ισπανία, οι Οστρογότθοι στην Ιταλία και οι Βάνδαλοι στη βόρεια Αφρική. Τον 6ο αι. οι Λομβαρδοί κατέλαβαν το μεγαλύτερο μέρος της Ιταλίας. Στην ανατολή ο Ηράκλειος αντιμετώπισε με επιτυχία τους Πέρσες.

Οι Άραβες ήταν νομαδικά φύλα στην περιοχή της Σαουδικής Αραβίας Οι Άραβες ήταν νομαδικά φύλα στην περιοχή της Σαουδικής Αραβίας. Τον 7ο αιώνα ο Μωάμεθ κήρυξε τον ισλαμισμό και η νέα θρησκεία γρήγορα διαδόθηκε με το λόγο και το σπαθί. Οι Άραβες επεκτάθηκαν στη Μεσόγειο και δημιούργησαν δυο μεγάλες δυναστείες, των Ομεϋαδών και των Αμπασιδών.

Παλάτι των Αμπασιδών

Πανεπιστήμιο Βαγδάτης

Οι Ομεϋάδες και το χαλιφάτο της Δαμασκού Επί Αμπντ αλ-Μαλίκ (685-705) η αυτοκρατορία έγινε ισχυρή και εμπλουτίστηκε με μεγάλα δημόσια έργα. Επί Ουαλίντ (705-15) το βασίλειο απλώθηκε προς την Ινδία και τη βόρεια Αφρική ως την Ισπανία (711). Το 732 οι μουσουλμάνοι ηττήθηκαν από το στρατό του Κάρολου Μαρτέλου στο Πουατιέ. Αυτή η ήττα οριοθέτησε και την περιοχή της ισλαμικής διείσδυσης στην Ευρώπη.

Πολιτισμός: Στη Δαμασκό άνθησαν οι θεολογικές αναζητήσεις ανάμεσα στους μουσουλμάνους και τους χριστιανούς (τότε αναδείχθηκε ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός). Επίσης αναπτύχθηκε η αρχιτεκτονική των τεμενών (Θόλος του Βράχου, τέμενος της Μεδίνα, το περίφημο τέμενος της Δαμασκού) και η αρχιτεκτονική και η διακόσμηση με νατουραλιστικά θέματα των ιδιωτικών χώρων (παλατιών, σπιτιών).

Οι Αμπασίδες και το χαλιφάτο της Βαγδάτης Οι Αμπασίδες (Αμπασίιν, 750-1258) ήταν Χασιμίτες, δηλαδή θεωρούνταν οι ηγέτες του ισλάμ, επειδή προέρχονταν από μέλη του Οίκου του Προφήτη Μωάμεθ (ο ιδρυτής αλ-Μπας ήταν απόγονος ενός θείου του προφήτη). Η επικράτηση της δυναστείας οφειλόταν σε επανάσταση των μαουάλι (μη Αράβων μουσουλμάνων) περσικής κυρίως καταγωγής κατά της αραβικής αριστοκρατίας των πόλεων (επανάσταση της ισότητας, κοινωνικής αλλά και εθνικής Άραβες-Πέρσες, ισότητα για όλους τους μουσουλμάνους).

Το πρόσωπο του χαλίφη είναι πλέον ιερό (η σκιά του Αλλάχ στη γη) και συμβολίζει την ενότητα της θείας και της κρατικής θέλησης (ελέω Θεού μοναρχία ασιατικού τύπου). Ο χαλίφης είναι συγκεντρωτικός και θεωρείται όχι διάδοχος του Προφήτη αλλά εκπρόσωπος του Θεού στη γη. Επικεφαλής του διοικητικού μηχανισμού και της εκτελεστικής εξουσίας ήταν ο βεζίρης. Στην περιφέρεια την εξουσία ασκούσαν οι εμίρηδες. Ο στρατός αρχικά αποτελούνταν κυρίως από μισθοφόρους περσικής καταγωγής.

Το 756 η Ισπανία αποσχίστηκε από το χαλιφάτο της Βαγδάτης και οργανώθηκε σε ανεξάρτητο εμιράτο υπό την ηγεμονία της οικογένειας των Ομεϋαδών (περιοχές Κόρδοβας – Γρανάδας).

Επί βασιλείας του Χαρούν αλ-Ρασίντ (786-809) η δυναστεία έφτασε στο απόγειο της ισχύος της. Ο ίδιος ο χαλίφης έγινε προστάτης των γραμμάτων και των τεχνών και στο χαλιφάτο άνθισε ένας πρωτόγνωρος πολιτισμός. Επρόκειτο για το χρυσό αιώνα του μουσουλμανικού κόσμου (εποχή της pax islamica). Το έργο του συνέχισε ο αριστοτελικός αλ-Μααμούν (813-33), ο οποίος χρησιμοποίησε τον τίτλο Ιμάμ. Ο επόμενος χαλίφης, αλ-Μουτάσιμ, οργάνωσε προσωπικό στρατό από Μαμελούκους (Τούρκους μισθοφόρους), εισάγοντας το κεντροασιατικό στοιχείο στη Μέση Ανατολή. Με τον χαλίφη αυτό αρχίζει η παρακμή του χαλιφάτου.

Χαρούν αλ-Ρασίντ

Ο πολιτισμός του χαλιφάτου: Διαδόθηκε η χρήση του χαρτιού Τότε εμφανίστηκε η συλλογή των παραμυθιών με τίτλο Χίλιες και Μία Νύχτες. Ένα μεγάλο μέρος της κληρονομιάς της αρχαίας Ελλάδας πρωτόγινε γνωστό στη Δύση μέσω της αραβικής γλώσσας από μεταφράσεις Σύριων ελληνομαθών στο πολύ-πολιτισμικό και κοσμικό περιβάλλον της Βαγδάτης. (γραπτά του Αριστοτέλη, του Ευκλείδη, του Πτολεμαίου, του Γαληνού του Ιπποκράτη).

Χίλιες και μία νύχτες

Δημιουργήθηκε ο Οίκος της Σοφίας, ένα είδος αραβοϊσλαμικού πανεπιστημίου. Αναπτύχθηκαν η αλχημεία, η φαρμακευτική, η αστρονομία και η αστρολογία, εισήχθησαν οι έννοιες του ναδίρ και του ζενίθ. Η άλγεβρα, η γεωμετρία και η τριγωνομετρία ήταν κυρίως αραβική εξέλιξη των μαθηματικών. Εφευρέθηκε το σύμβολο του μηδέν. Στο πολιτισμικό κλίμα του χαλιφάτου της Βαγδάτης ο νεότερος κόσμος χρωστάει τη γένεση της κοινωνικής ιστορίας και κοινωνιολογίας από το Τυνήσιο Ιμπν Χαλντούν.

Στη φιλοσοφία ο ορθολογισμός του Αριστοτέλη συνδυάστηκε με τις ιδέες του Κορανίου. Ο Ορθός Λόγος ήταν η αντανάκλαση του Απόλυτου Λόγου, που είναι ο Θεός. Ως μουσουλμάνοι φιλόσοφοι ξεχώρισαν οι Γιακούμπ αλ-Κίντι και ιδιαίτερα ο Άμπου Νασρ αλ-Φαράμπι. Ο δεύτερος πίστευε ότι το ισλάμ ήταν η πιο έλλογη θρησκεία απ’ όλες τις προηγούμενες, επειδή τονίζει τη σημασία του Νόμου. Το Ισλάμ μπορούσε να οδηγήσει την κοινωνία στην ιδανική πολιτεία μέσω της ελπίδας και του φόβου (ελπίδα για να θέλουν και φόβο για να υπακούουν). Ο αλ-Φαράμπι έθεσε τη θρησκεία στην υπηρεσία της πολιτικής και έκανε τη θεολογία κλάδο της πολιτικής επιστήμης.

Αβικένας (980-1037) στη Μεσοποταμία και ο Αβερρόης (1126-1198) στην Ισπανία. Ο Αβικένας μελέτησε ιδιαίτερα τον Αριστοτέλη και έγραψε πλήθος βιβλίων, που καλύπτουν όλους σχεδόν τους τομείς της επιστήμης και της φιλοσοφίας. Ο Αβερρόης, που ήταν και αυτός πολυγραφότατος, δίδαξε, ανάμεσα στα άλλα, το άφθαρτο της ύλης (=αιωνιότητα του κόσμου) και την εξάρτηση της ψυχής από το σώμα (=θνητότητα της ψυχής).

Στη Δύση - το 800 ανακηρύχθηκε βασιλιάς ο Καρλομάγνος, ο οποίος διεξήγαγε μεγάλο αγώνα κατά των Μαυριτανών στην Ισπανία. - Το 969 μια δυναστεία σιιτών μουσουλμάνων, οι Φατιμίδες, ανήλθαν στην εξουσία στην Αίγυπτο, ίδρυσαν το Κάιρο και επέκτειναν την κυριαρχία τους στην ανατολική Μεσόγειο. Συχνές ήταν οι συγκρούσεις τους με τους Ομεϋάδες της Ισπανίας.

To τέμενος του αλ-Αζχάρ, Κάιρο

Το χαλιφάτο των φατιμιδών το 10ο αι.

Βενετία και η Γένοβα αρχίζουν να επικρατούν στην κεντρική Μεσόγειο χρησιμοποιώντας νέα καράβια, τις γαλέρες (συνδύαζαν κουπιά και ιστία). - Ξεκινούν οι σταυροφορίες (η 1η 1095-99) με πρωταρχικό κίνητρο τη θρησκευτική ζέση αλλά και για λόγους πολιτικής και οικονομικής επέκτασης. - To 1204 η Κωνσταντινούπολη καταλήφθηκε και λεηλατήθηκε από τους Σταυροφόρους, οι οποίοι επέκτειναν την κυριαρχία τους στην Εγγύς Ανατολή. Τότε η Μεσόγειος μεταβλήθηκε σε λατινική λίμνη. Το 1492 ο Γενοβέζος Χριστόφορος Κολόμβος πάτησε πρώτος το πόδι του στο Νέο Κόσμο. Το έτος αυτό θεωρείται για τη Δύση πιο σημαντικό από το 1453.

Η πολιορκία της Πόλης από τους Σταυροφόρους, 1204