8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης
Παναγιά οδηγήτρια και αγια σοφια
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
OΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων.
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
ΑΡΧΗΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ(4 ος &5 ος ) Τον 4ο και 5ο αιώνα είναι μεγάλη η ποικιλία των παραλλαγών στον τύπο αυτό. Το εγκάρσιο κλίτος συχνά δεν υπάρχει και.
Πολιτιστικη κληρονομια-Βυζαντινεσ εκκλησιεσ -Αρχιτεκτονικη
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΒΟΙΩΤΙΑΣ
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
13ο. Επανάληψη: H αρχιτεκτονική την εποχή των Παλαιολόγων
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
5ο και 6ο. Η ναοδομία της Κωνσταντινούπολης των Παλαιολόγων
Μεσοβυζαντινή Αρχιτεκτονική ( ) (καταστατικό μάθημα, ΑΡ 1451)
2ο. Ο Αρχιτέκτονας και η οικοδομική στην βυζαντινή περίοδο
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
Ορχομενός Βοιωτίας ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΟΥ ΓΛΑ - ΘΟΛΩΤΟΣ ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΙΝΥΟΥ - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΡΧΟΜΕΝΟΥ - ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΡΙΠΟΥ- ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΤΥΠΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ.
ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ ΠΑΡΑΣΧΗ ΔΗΜΗΤΡΑ Ευρύτερη θεματική προγράμματος:
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
Πολιτιστικό πρόγραμμα 4 ου Γυμνασίου Ευόσμου Σχολικό Έτος Παλαιοχριστιανικοί Ναοί και Βυζαντινά Μοναστήρια,ένας θησαυρός στην πόλη μας Υπεύθυνες.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Θωμάς Θεοδώρου Παναγία,Φιλιππιάδας Παναγία Φιλιππιάδας Είναι ενας από τους ιερείς ναούς που βρίσκονται εντος της περιοχής Φιλιππιάδας. Συνοπτική αναφορά.
ΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΑΤΣΑΛΙΔΟΥ. ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ Η Περιστερώνα είναι ένα χωριό περίπου 32 χιλιόμετρα δυτικά από την πρωτεύουσα Λευκωσία, στους πρόποδες της.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΤΟΙΧΟΠΟΙΙΕΣ Κότσιαλος Ευάγγελος Φούσιας Ιωάννης.
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο (Α΄ μέρος)
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Ναοί στην περιοχή που ζω
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
ΠΑΝΑΓΙΑ ΧΑΛΚΕΩΝ.
Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
ΒΑΣΙΛΙΚΗ. ΤΡΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Μαθητής: Ανδρέας Αναδιώτης Τάξη: Β1α
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο (Α΄ μέρος) – Γενικά χαρακτηριστικά της λεγόμενης Προ-Ελλαδικής «σχολής» Ήπειρος: Κορωνησία, Κοίμηση Θεοτόκου. Λάμποβο, Κοίμηση Θεοτόκου. Δυτική Ελλάδα: Γαβρολίμνη, Παναγία Παναξιώτισσα. Νότια Ελλάδα και Αιγαίο: Μέτζενα Αχαΐας, βασιλική Κοίμησης Θεοτόκου. Μακεδονία: Βόντοτσα, Άγιος Λεόντιος. Θράκη: Μεσημβρία, Άγιος Ιωάννης. – Γενικά χαρακτηριστικά της οικοδομικής παράδοσης στην Παλαιά Ελλάδα Κεντρική Ελλάδα: Βοιωτία, μονή του Οσίου Λουκά, ναός Παναγίας και καθολικό.

Σύμφωνα με τον ακαδημαϊκό Π.Λ. Βοκοτόπουλο, η Προ-Ελλαδική «σχολή»: Προτιμά τους μεταβατικούς σταυροειδείς ναούς, αλλά υιοθετεί και βασιλικές, ελεύθερους σταυρούς, ημι-εγγεγραμμένους σταυροειδείς και ναούς με τρούλο και περίστωο. Στην οικοδομική τεχνική, χρησιμοποιούνται οι αδρά λαξευμένοι ντόπιοι λίθοι μέσα σε κονίαμα και τμήματα τούβλων στους οριζόντιους και κάθετους αρμούς, που με τον καιρό τοποθετούνται όλο και πιο κανονικά και με διακοσμητική διάθεση. Ως προς τα μορφολογικά χαρακτηριστικά, οι ναοί έχουν ενιαίες αδιάρθρωτες επιφάνειες, απλή και σαφή διάταξη των όγκων, σαφή περιγράμματα, κυλινδρικούς τρούλους και ημικυκλικές αψίδες.

Μέντζενα Αχαΐας, Κοίμηση Θεοτόκου (μέσα 10ου αι.)

Μέντζενα Αχαΐας, Κοίμηση Θεοτόκου

Γαβρολίμνη Αιτωλίας, Παναγία Παναξιώτισσα (10ος αι.)

Γαβρολίμνη Αιτωλίας, Παναγία Παναξιώτισσα

Βόντοτσα (Vodoča), ναός Αγίου Λεοντίου (10ος, 11ος και περ. 1100)

Μεσημβρία Βουλγαρίας, Άγιος Ιωάννης (10ος αι.)

Μεσημβρία Βουλγαρίας, Άγιος Ιωάννης

Κορωνησία Αμβρακικού, Κοίμηση Θεοτόκου (τέλη 10ου αι.)

Κορωνησία Αμβρακικού, Κοίμηση Θεοτόκου

Λάμποβο, Βορείου Ηπείρου, Κοίμηση Θεοτόκου (10ος αι.)

Λάμποβο, Β. Ηπείρου, Κοίμηση Θεοτόκου

Γενικά χαρακτηριστικά της Ελλαδικής οικοδομικής παράδοσης Τυπολογία ναών στην Παλαιά Ελλάδα: Σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός (απλός τετρακιόνιος, σύνθετος, ημισύνθετος, δικιόνιος, δίστυλος, συνεπτυγμένος, με συνεπτυγμένο το δυτικό σκέλος, τετράστυλος), οκταγωνικός ναός (σύνθετος), τρίκογχος και τετράκογχος (με ή χωρίς νάρθηκα που «αγκαλιάζει» τη δυτική κόγχη), καθώς και ναοί ιδιότυπης κάτοψης. σύνθετος σταυροειδής ημισύνθετος σταυροειδής δικιόνιος σταυροειδής με συνεπτυγμένο το δυτικό σκέλος απλός τετρακιόνιος

Μορφολογία Οι τοίχοι είναι απλοί, χωρίς πλαστική διάρθρωση, ενίοτε με παραστάδες που φέρουν πώρινα τόξα. Κυριαρχεί η καθαρότητα των μορφών και η γεωμετρική σαφήνεια στη διαγραφή των όγκων, ενώ εξωτερικεύεται η εσωτερική δομή στις κλιμακούμενες στέγες. Μεγάλη διακοσμητική διάθεση και γραφικότητα, που με τον καιρό ατονεί ή σχηματοποιείται.

Κυριαρχεί το πλινθοπερίκλειστο σύστημα τοιχοποιίας Κυριαρχεί το πλινθοπερίκλειστο σύστημα τοιχοποιίας. Η πλινθοδομή είναι σπάνια. Κάτω από την ποδιά της πρώτης σειράς παραθύρων υπάρχουν κυρίως γωνιόλιθοι σε β’ χρήση, που ενισχύουν τη βάση των κτιρίων, ενώ απαντούν και διακοσμητικοί σταυροί σε σειρά (μέσα του 11ου αι. κ.εξ). Οι πλίνθοι δεν πλαισιώνουν απλώς τους ορθογωνισμένους πωρόλιθους, αλλά σχηματίζουν ποικίλα κεραμοπλαστικά κοσμήματα: Οδοντωτές ταινίες Κουφικά ή ψευδοκουφικά (τέλη 10ου – μέσα 11ου αι.) - Διακοσμητικά κομμένα τούβλα, κουφίζοντα όρθια τούβλα.

Παράθυρα Δίλοβα και τρίλοβα ελεύθερης τοξοστοιχίας (τέλη 10ου – μέσα 11ου αι), με περιβάλλον τόξο (αρχές 11ου – 13ος αι.) Τρίλοβα με περιβάλλον τόξο και με το μεσαίο λοβό ψηλότερο (τέλη 11ου – 13ος αι.) «Αθηναϊκός» τρούλος Οκτάπλευρος ραδινός τρούλος, διακοσμημένος στις γωνίες με μαρμάρινους ημικιονίσκους. Οι πλευρές του τυμπάνου διατρυπώνται από μονόλοβα ή δίλοβα παράθυρα και απολήγουν σε ημικύκλιο που τονίζονται με μαρμάρινα λοξότμητα γείσα. Στα σημεία γένεσης των καμπύλων γείσων υπάρχει λίθινη υδρορροή.

Βοιωτία, μονή Οσίου Λουκά (896-953) (β’ μισό 10ου και 11ος αι.)

Βοιωτία, μονή Οσίου Λουκά, συγκρότημα καθολικού

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, φάσεις συγκροτήματος κατά Π. Μυλωνά

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, ναός Παναγίας

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, ναός Παναγίας

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, κρύπτη

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, καθολικό

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, φάσεις καθολικού κατά Π. Μυλωνά

Βοιωτία, Μονή Οσίου Λουκά, καθολικό, τοιχοποιίες

Χρονολογική κατάταξη ναών Ναοί 10ου αι. Βόρεια Ήπειρος: Λάμποβο, Κοίμηση Θεοτόκου. Νότια Ελλάδα: Μέντζενα Αχαΐας, Κοίμηση Θεοτόκου. Κεντρική και Δυτική Ελλάδα: Κορωνησία, Κοίμηση Θεοτόκου. Γαβρολίμνη, Παναγία Παναξιώτισσα. Βοιωτία, Παναγία του Οσίου Λουκά. Μακεδονία: Βόντοτσα, Άγιος Λεόντιος. Θράκη: Μεσημβρία, Άγιος Ιωάννης. Ναοί 11ου αι. Κεντρική Ελλάδα: Μονή Οσίου Λουκά, καθολικό. Τυπολογική κατάταξη ναών Βασιλική: Μέντζενα Αχαΐας, Κοίμηση Θεοτόκου. «Μεταβατικός» - δρομικός σταυροειδής εγγεγραμμένος: Γαβρολίμνη, Παναγία Παναξιώτισσα. Βόντοτσα, Άγιος Λεόντιος. Μεσημβρία, Άγιος Ιωάννης. Σταυροειδής ημιεγγεγραμμένος: Κορωνησία, Κοίμηση Θεοτόκου. Ναός με τρούλο και περίστωο: Λάμποβο, Κοίμηση Θεοτόκου. Σταυροειδής εγγεγραμμένος: Παναγία του Οσίου Λουκά. Οκταγωνικός σύνθετος: Καθολικό Οσίου Λουκά.

Ημι-εγγεγραμμένος σταυροειδής Σύνοψη Προελλαδική «σχολή» Ελλαδική «σχολή» Βασιλική Ημι-εγγεγραμμένος σταυροειδής Σύνθετος εγγεγραμμένος σταυροειδής και οκταγωνικός σύνθετος Ναός με τρούλο και περίστωο